ایرانگردی
مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب از هوشمندسازی این مجموعه خبر داد و گفت: به زودی بسیاری از خدمات نمایشگاه شهر آفتاب به صورت دیجیتال به مجریان نمایشگاهها عرضه می شود.
محمدرئوف قادری در گفتوگو با شهرنوشت، هوشمندسازی را لازمه مدیریت بهتر شهر عنوان و اظهار کرد: مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب هم از این مهم مستثنا نیست به طوری که بر اساس توافقنامهای که میان سازمان سرمایهگذاری و مشارکتهای مردمی و سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران (فاوا) امضا شد، بخش توسعه و ایجاد زیرساخت در حوزه آی تی شهر آفتاب به سازمان فاوای شهرداری واگذار شد.
وی با بیان اینکه هوشمندسازی نمایشگاه شهر آفتاب در کنار پیشرفت فیزیکی مجموعه در حال انجام است، گفت: به جز دوربینها سایر زیرساختها مانند ایجاد و ورود به نمایشگاههای مجازی و دیجیتال شدن سیستمهای ورود و خروج نمایشگاه در دستور کار مجموعه شهر آفتاب قرار دارد.
به گفته مدیرعامل مجموعه نمایشگاهی شهر آفتاب؛ به زودی قرار است غرفهسازیها، جذب مجریان نمایشگاهها، انتخاب غرفهها و طراحی آن ها بدون طی مسافت طولانی و غیرحضوری انجام شود. در واقع به زودی بسیاری از خدمات نمایشگاه شهر آفتاب به صورت دیجیتال به مجریان نمایشگاهها عرضه می شود.
قادری با بیان اینکه دنیا به سمت هوشمندسازی پیش میرود و ما باید بتوانیم در زمینه برگزاری نمایشگاهها متدهای روز را اجرا کنیم، گفت: سیستمهای اداری داخل نمایشگاه الکترونیکی قرار دارد و در همین زمینه سعی در حذف کاغذ در مراودات اداری داریم؛ با این اقدام اتلاف زمان و هزینهها را کاهش میدهیم.
مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب همچنین از حذف تبلیغات فیزیکی، استفاده از تبلیغات در فضای مجازی و به شکل الکترونیکی در آینده خبر داد و عنوان کرد: اقدامات و برنامههایی که سازمان فاوای شهرداری تهران در شهر آفتاب انجام داده یا در حال انجام است، به لحاظ هوشمندی از سایر مکانها پیشرفتهتر است؛ این امر به ویژه درخصوص سیستمهای اطفاء حریق، گرمایش و سرمایش قابل مشاهده است. همچنین نظارت تصویری به صورت بسیار کامل در شهر آفتاب ایجاد شده و در کشور کم نظیر است.
يکشنبه 13/5/1398 - 18:42
ایرانگردی
جشن "میثاق آسمانی" در دو ایستگاه متروی امام خمینی (ره) و ایوان انتظار میدان حضرت ولی عصر (عج) برگزار شد.
به گزارش مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شركت بهره برداری متروی تهران و حومه به مناسبت سالروز پیوند فرخنده و آسمانی حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه زهرا (س) جشن میثاق آسمانی و پویش فرهنگی "زندگی واقعی است در ایستگاه های منتخب متروی تهران برگزار شد.
این برنامه با هماهنگی معاونت امور فرهنگی و اجتماعی این شرکت و همكاری كارگروه ره آورد فرهنگی و گروه همسرایان امید، جامعه معلولین و بنیاد خیریه مهیار در ایستگاه امام خمینی(ره) برگزار شد.
در كنار اجرای زنده موسیقی و همخوانی توسط گروه همسرایان امید، كارگاه نقاشی كودكان با موضوع آزاد و پایگاه مشاوره و اطلاع رسانی در خصوص پیشگیری و مبارزه با بیماری سرطان و معلولیت های جسمی نیز در دونوبت صبح و بعد از ظهر برگزار شد.
جشن "میثاق آسمانی" در ایوان انتظار میدان حضرت ولی عصر (عج) نیز با مشاركت و همكاری كانون جوانان منطقه چهارده شهرداری تهران برگزار شد و مسافران شهر زیرزمینی شاهد اجرای برنامه های متنوع فرهنگی و هنری مانند موسیقی سنتی، استندآپ كمدی و حركات نمایشی و ورزشی بودند.
این برنامه ها كه با هدف آشنایی و گسترش و تعمیق شناخت بیشتر شهروندان از الگوهای دینی به ویژه ائمه معصومین (ع) با ایجاد فضای با نشاط و مفرح برگزار شد.
به منظور ترویج فرهنگ ازدواج ساده و تحكیم بنیان خانواده در سالروز پیوند آسمانی حضرت علی علیه السلام و حضرت فاطمه زهرا (س) پویش فرهنگی "زندگی واقعی در ایستگاه امام خمینی (ره) نیز برگزار شد.
با توجه به اینكه زندگی های امروز تحت تأثیر فضای مجازی قرار گرفته و اساس و پایه زندگی مشترك به خصوص زوج های جوان را با خطر مواجه كرده است در این پویش زوج های جوان را در یك سازه طراحی شده به صورت گوشی های همراه قرار می گرفتند و عكس یادگاری آنها ثبت می شد تا به این وسیله ارزش و جایگاه والای خانواده یادآوری شود.
يکشنبه 13/5/1398 - 18:24
ایرانگردی
هوآوی با بهرهگیری از سیستمفایل جدید EROFS توانسته تا 20 درصد سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات روی حافظه را بهبود بدهد. همچنین تستهای مختلف نشان میدهد هوش مصنوعی این گوشی عملکردی بهتر از رقبا دارد.
هوآوی با عرضه گوشی پرچمدار Huawei P30 Pro تمام تلاش خود را کرده تا محصولی پرقدرت و با کیفیت ارائه کند. با مقایسه این گوشی با دیگر رقبا میتوان به توان بالای پردازشی و بهینه بودن سختافزار آن پی برد. در ادامه نگاهی کوتاه به این گوشی و دو ویژگی کلیدی آن خواهیم انداخت.
هوآوی مانند دیگر محصولات پرچمدار خود، در گوشی Huawei P30 Pro از سختافزاری اختصاصی استفاده کرده، این گوشی به چیپست Kirin 980 مجهز شده که دارای پردازندهای 8 هستهای متشکل از سه کلاستر است.
این پردازنده دارای کلاستر پرقدرتی از دو هستهی ARM Cortex-A76 در فرکانس 2.6 گیگاهرتز، کلاستر میانی با دو هستهی پرقدرت ARM Cortex-A76 در فرکانس 1.92 گیگاهرتز و کلاستر کممصرف با چهار هستهی Cortx-A55 در فرکانس 1.8 گیگاهرتز است.
در بخش پردازنده گرافیکی نیز این گوشی از GPU ساخت شرکت ARM با مدل Mali-G76MP10 استفاده میکند که در کنار این سختافزار قدرتمند، داخل گوشی نیز با قابلیتهای جذابی مانند GP Turbo تجهیز شدهاست.
هوآوی پرچمدار خود را با دو نسخه حافظه رم 6 یا 8 گیگابایت و حافظه داخلی 128، 256 یا 512 گیگابایتی عرضه کرده که در صورت نیاز با درگاه Nano Memory که برای آن در نظر گرفته شده میتوانید تا 256 گیگابایت دیگر به ظرفیت ذخیرهسازی گوشی اضافه کنید.
اما موارد بالا همگی اعداد و ارقامی هستند که شاید این روزها در بسیاری از گوشیهای دیگر موجود در بازار نیز پیدا شوند. سوال اصلی این است که میزان قدرت این ترکیب تا چه حد خواهد بود؟ شاید اگر از زبان بنچمارکها صحبت کنیم، راحتتر به پاسخ این سؤال برسیم.
هوش مصنوعی در گوشیهای هوشمند یکی از داغترین مباحث دنیای فناوری است. شرکتهای مختلف سعی میکنند با تجهیز گوشیهای خود به این تکنولوژی، از مزایای آن (تشخیص خودکار سوژه برای تنظیمات بهینه عکاسی، کمک به پردازش تصویر برای عکاسی بهتر در شب و...) بهرهمند شوند.
برای بررسی میزان قدرت هوش مصنوعی گوشیها نرمافزارهای مختلفی وجود دارند که نمونهای از آن را در زیر مشاهده میکنید.
استفاده از دو هستهی مخصوص پردازش هوش مصنوعی در این گوشی باعث شده تا قدرت محاسبه آن به نحو چشمگیری افزایش پیدا کند و در مقابل دیگر رقبا عملکردی به مراتب بهتر داشته باشد.
نکته مهم دیگری که باید درباره گوشی Huawei P30 Pro اشاره کرد، استفاده از سیستم فایل EROFS بعد از بروزرسانی رابط کاربری EMUI 9.1 است.
به صورت کلی استفاده از این سیستم فایل به طرز قابل توجهی باعث بهبود عملکرد حافظه دستگاه میشود. در واقع با وجود سختافزار یکسان، وقتی از سیستمفایل جدید EROFS (مخفف سیستم فایل گسترده فقط خواندنی) روی یک سیستم نرمافزاری استفاده میشود، میتوان 20 درصد سریعتر از قبل به اطلاعات ذخیره شده روی حافظه دسترسی پیدا کرد.
این قابلیت در Huawei P30 Pro باعث شده این گوشی بتواند نسبت به رقبای خود، سرعت بالاتری در خواندن و نوشتن اطلاعات داشته باشد. در نتیجه کاربر هنگام کار با گوشی، شاهد عملکرد سریعتری خواهد بود. بنچمارک زیر این موضوع را به خوبی نشان میدهد.
قابلیت مفید دیگری که در حافظه EROFS وجود دارد، استفاده از ساختار فشردهسازی LZ4 در این سیستمفایل است. استفاده از این روش در یک ساختار ثابت میتواند فشردهسازی بیشتری را نسبت به سیستم فایلهایی نظیر NTFS و exFAT ایجاد کند.
مثال بارز برای این ویژگی، آن است که بعد از به روزرسانی گوشی Huawei P30 Pro به این سیستمفایل، میزان حافظه اشغالشدهی دستگاه 2 گیگابایت کمتر از زمانی است که از سیستم فایل EXTended به عنوان سیستمفایل پیشفرض لینوکس و اندروید استفاده شده بود.
Huawei P30 Pro را میتوان مجموعهای از قابلیتهای کاربردی دانست. قابلیت Performance Mode برای پردازش سریعتر در عین بهینهسازی مصرف باتری، قابلیت GPU Turbo برای افزایش قدرت گرافیکی گوشی هنگام بازی و در نهایت سیستمفایل EROFS که به صورت متوسط تا 20 درصد سریعتر از سیستمفایل پیشفرض اندروید است، ویژگیهای منحصر به فردی هستند که در پرچمدار هوآوی وجود دارند و ترکیبی از قدرت، بهینگی و سرعت را به طور همزمان ارائه میکنند.
يکشنبه 13/5/1398 - 18:18
ایرانگردی
" خدمات دامپزشکی" و "ذبح شرعی و بهداشتی" دام های زنده همزمان با عید سعید قربان در دو جایگاه ویژه در شمال شرق تهران به شهروندان ارائه و با عرضه کنندگان غیرمجاز دام برخورد می شود.
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه چهار، "حمیدرضا فرخی" معاون خدمات شهری و محیط زیست شهرداری منطقه چهار با اشاره به آثار و نتایج مثبت محیط زیستی و بهداشتی ذبح دام در جایگاههای عرضه بهداشتی دام برای شهر و شهروندان گفت: به منظور رفاه حال شهروندان و جلوگیری از شیوع بیماری های مشترک بین انسان و دام، مراکز عرضه و کشتار دام زنده به صورت ثابت و موقت با نظارت دامپزشک برای خدمات رسانی به شهروندان آماده می شود.
وی با اشاره به اقدام مشترک وزارت بهداشت و شهرداری تهران در روزعید سعید قربان گفت: در مراکز عرضه بهداشتی دام، علاوه بر انجام معاینه دامها پیش از ذبح، معاینات پس از ذبح نیز توسط دامپزشکان سازمان دامپزشکی صورت گرفته و شهروندان میتوانند با اطمینان خاطر از مراکز عرضه بهداشتی دام تهیه کنند.
معاون خدمات شهری منطقه چهار به جایگاه های عرضه دام بهداشتی در منطقه اشاره کرد و گفت: جایگاه ثابت عرضه دام واقع در محله حکیمیه ، خیابان تابا و جایگاه موقت در خیابان هنگام، ضلع شمال شرقی خیابان استقلال دو مرکز در نظر گرفته شده عرضه دام در شمال شرق تهران است.
وی در ادامه توضیح داد: جایگاه ثابت عرضه دام این منطقه که در تمامی ایام سال دایر بوده و جایگاه موقت نیز به مساحت یکهزار متر مربع با ظرفیت عرضه 600 راس گوسفند در حال احداث است.
فرخی در پایان ضمن هشدار به شهروندانی که از مراکز عرضه غیرمجاز اقدام به تهیه دام می کنند گفت: با توجه به بیماری های مشترک انسان و دام که سلامت شهر و شهروندان را به خطر می اندازد، با افرادی که نسبت به خرید و فروش دام اقدام می کنند برخورد قانونی خواهد شد.
يکشنبه 13/5/1398 - 18:5
ایرانگردی
معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 19 تهران از برگزاری همایش بزرگ پویش دوشنبه های ورزشی در روز دوشنبه 14 مرداد ساعت 7 صبح دربوستان شقایق محله خانی آباد نو جنوبی ناحیه یک خبر داد.
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 19، حمید بهرامی با اعلام این مطلب افزود: پویش دوشنبه های ورزشی هر هفته در یکی از بوستان های منتخب منطقه برگزار می شود و شهروندان به صورت دسته جمعی با حضور مربیان ایستگاه تندرستی حرکات ورزشی را انجام می دهند.
بهرامی خاطر نشان کرد: پویش دوشنبه های ورزشی از ابتدای سال جاری آغاز و تا کنون نوزده هفته در بوستان های شقایق، بهشت، شریعتی، 22 بهمن، شهر بانوی بوستان بزرگ ولایت با استقبال خوب شهروندان برپا شده است.
وی گفت: در پویش دوشنبه های ورزشی شهروندان منطقه به صورت نمادین در یکی از بوستان های محله جمع شده و دسته جمعی حرکات ورزشی را انجام می دهند این در حالی است که همه روزه در ایستگاه های ورزش همگانی بوستان های منطقه نیز نرمش های صبحگاهی با حضور شهروندان اجرا می شود.
بهرامی یاد آور شد: در راستای توسعه و ترویج ورزش همگانی اداره تربیت بدنی معاونت اموراجتماعی و فرهنگی در نظر دارد تعداد ایستگاه های ورزش شهروندی را در محلات افزایش دهد و به همین منظور از تمامی علاقمندان دارای مدرک مربیگری رشته های ورزشی دعوت می شود با مراجعه به اداره ورزش منطقه و گذراندن مراحل اداری در تحقق این مهم و تعامل در پویایی و نشاط شهروندان همکاری کنند.
بر اساس این گزارش علاقمندان به عضویت در پویش دوشنبه های ورزشی می توانند عدد 55 را به سامانه 10006012 ارسال و به این پویش بپیوندند.
يکشنبه 13/5/1398 - 17:48
اخبار
بانک ایران زمین در راستای اجرای رسالت اجتماعی خود با راه اندازی پویش "آلرژی به مصرف انرزی" با هدف مصرف بهینه انرژی در محیط کار و خانه، همکاران خود را دعوت به پیوستن به این پویش زیست محیطی کرد.
به گزارش تبیان و به نقل از روابط عمومی بانک ایران زمین، پویش آلرژی به مصرف به دنبال ایجاد یک همکاری دوستانه برای مصرف صحیح انرژی است تا ضمن اصلاح برخی الگوهای اشتباه مصرف با راهنماییهای صحیح قدمهای عملی برای کاهش مصرف انرژی بردارد و با دریافت ایدههای خلاق از همکاران بانک ایران زمین و انتقال آن به سایر همکاران، این موضوع را به عنوان یک دانش در مجموعه گسترش دهد.
بانک ایران زمین سعی دارد با اجرای این پویش در میان همکاران خود ضمن ایجاد یک پیوند همکاری در میان آنها، اجرای مسئولیت اجتماعی را به عنوان یک اصل در سازمان خود جاری کند.
این پویش به مدت 2 هفته از تاریخ 15 لغایت 31 مرداد در سطح شعب و ستاد بانک ایران زمین برگزار خواهد شد.
🌈ما در کنار هم، ی تیم هستیم.
#باهم
این داستان ادامه دارد ....
يکشنبه 13/5/1398 - 17:39
ایرانگردی
15 معبر مهم منطقه 15، با توزیع 11 هزار و 500 تن آسفالت به صورت مکانیزه و دستی بهسازی شد.
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 15، علیرضا حلاجیان معاون فنی و عمران منطقه با اعلام مطلب فوق افزود: خیابان های منطقه در راستای تسهیل در تردد وسایل نقلیه، افزایش مقاومت لایههای زیرین معابر در مقابل نفوذ باران و آبهای سطحی روان و نیز بهبود منظر شهری بهسازی شد.
به گفته وی این اقدام بر اساس درخواست شورایاری، شهروندان و بازدیدهای فنی کارشناسان نواحی اجرا و در ناحیه سه بیشترین لکه گیری و روکش آسفالت با حجم 2 هزار و 971 تن انجام شد.
حلاجیان افزود: خیابان های اردستانی، انورزاده در ناحیه یک، بلوار ابوذر مسیر شمال به جنوب حدفاصل ده حقی تا بقایی، خیابان خاوران نبش نبرد و دور برگردان غرب به شرق، خیابان ابراهیمی حدفاصل ذوالفقاری تا بزرگراه امام علی (ع) در ناحیه دو، شهرک بروجردی خیابان امام رضا(ع)، بعثت غرب به شرق مترو بعثت، خیابان شهرزاد جنوب به شمال و خیابان صالحی در ناحیه 3 نونوار شد.
معاون فنی و عمرانی منطقه ادامه داد: باند دسترسی بزرگراه امام رضا (ع) نرسیده به مسجد سیدالشهدا(ع)، خیابان اعظم، خیابان سازمان آب در ناحیه چهار، خیابان افسریه مابین 15متری اول و بزرگراه، افسریه قصر فیروزه در ناحیه پنج و بلوار قائم لاین شرقی حدفاصل مدرسه 12 فروردین تا بلوار خاتم الانبیا در ناحیه 6 بهسازی شد.
براساس این گزارش؛ لکه گیری پراکنده نیز براساس پیام های 137 و اعلام شهروندان در نواحی هفتگانه اجرا شد.
يکشنبه 13/5/1398 - 17:26
قرآن
برنامه «بر کرانه نور» رادیو معارف از هفتم مردادماه با آغاز تفسیر سوره مبارکه «نوح» از سوی آیتاللهالعظمی جوادی آملی شنوندگان را همراهی میکند.
بخشش الهی، مفهوم و معنای عبودیت، ضرورت و هدف رسالت انبیاء(ع) از منظر قرآن از جمله مباحثی است که در این برنامه به سمع شنوندگان این رسانه دینی میرسد.
برنامه «بر کرانه نور» کاری از گروه قرآن و اهل بیت(ع)، به تهیه و سردبیری علی برخورداری هر روز ساعت شش از رادیو معارف پخش و تکرار آن همان شب تکرار آن همان شب ساعت ۲۱:۲۰ روی آنتن میرود.
يکشنبه 13/5/1398 - 15:59
اخلاق
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، آیت الله جاودان استاد اخلاق، شب گذشته به مناسبت شب شهادت امام جواد(ع) در حسینیه مرحوم شیخ مرتضی زاهد گفت: خداوند در قرآن کریم می فرماید: هر کس به نزد پرودگارش برود در حالی که مجرم و گناهکار باشد برای او جهنمی مقدر شده که خود ساخته است.
وی افزود: انسان گناهکار در جهنمی که خود ساخته نه زنده است و نه مرده، اما در اوج سختی تمامی بلاها را به جان می کشد؛ انسان گناهکار در این هنگام از خداوند می خواهد عذاب او را نمام کند اما این امکان پذیر نیست چون آتش دوزخ به درون انسان مربوط می شود و از او جدا شدنی نیست.
آیت الله جاودان با استناد به آیات الهی مبنی بر اینکه انسان در عالم آخرت مالک چیزی نیست، ابراز کرد: تنها سرمایه انسان در عالم آخرت اعمال اوست بنابراین آدمی در قیامت تنها مالک اعمال خویش است.
استاد اخلاق ادامه داد: انسان به همان میزان که در عالم دنیا زحمت می کشد تا عمل صالح انجام دهد به همان مقدار در قیامت ثمره دریافت می کند؛ باطن اعمال ناپسند بوی بد است به گونه ای که اگر انسان در این عالم بوی آن را استشمام کند نمی تواند آن را تحمل کند.
وی اضافه کرد: کسی اگر مومن از این دنیا به عالم آخرت رفت آن فرد بسیار قیمتی است؛ ابلیس هزاران طرح و نقشه دارد که آدمی حتی به اندازه یک سر سوزن عمل نیک به عالم آخرت نبرد چون همان مقدار عمل صالح موجب نجات انسان می شود.
آیت الله جاودان بیان داشت: برخی به گونه ای نماز می خوانند که مورد نفرین نماز قرار می گیرند اما در مقابل بعضی افراد طوری نماز اقامه می کنند که نماز آنان را دعا می کند؛ انسان باید اعمال نیک را به بهترین شکل انجام دهد تا ثمره آن را دریافت کند. کسی که مومن از دنیا رفت در عالم آخرت غمی ندارد و دارای درجات بلندی خواهد بود.
استاد اخلاق ابراز کرد: بهشتیان به اندازه اعمال صالحی که انجام می دهند رتبه و درجه دریافت می کنند و کسانی که در مراتب پایین تر قرار دارند کسانی را که دارای مراتب بالایی هستند همانند ستارگان درخشان مشاهده می کنند که فاصله زیادی با آنان دارند و برای دیدارشان حتما باید اجازه داشته باشند.
وی با بیان اینکه انسان با انجام عمل صالح در درون خود یک قدرت باطنی حس می کند، خاطرنشان کرد: انسان مومن با همین قدرت در برابر بی عدالتی ها درست رفتار می کند و کاری نمی کند که مورد غضب الهی قرار گیرد. ایمان صحیح مانع می شود که انسان گناه کند.
*منبع: رسا
يکشنبه 13/5/1398 - 15:51
اخبار
به گزارش عترتنا / مراجع معظم تقلید: آیتالله العظمی سید محمدتقی مدرسی از مراجع معظم تقلید و مفسر تفسیر هدایت در دیدار با مدیر و دانشپژوهان گروه علوم و معارف قرآن و حدیث مرکز تخصصی آخوند خراسانی وابسته به دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی به تبیین نکات مهم پیرامون رویکرد تاریخی در تحقیقات علوم اسلامی پرداخت و تصریح داشته از پیشرفت بشر در جاهای مختلف باید استفاده کنیم؛ ترس هم نداریم که آثار آنها ما را تحتالشعاع قرار دهند، چون فکر و عقل و مبانی که داریم خیلی قویتر از آنها است.
او که معتقد است در مباحث علمی باید سعه صدر داشت و از تاریخ و رجال بهره برد، عنوان کرد: اینکه میگویند «حسبنا کتاب الله» این دروغ است؛ یعنی هیچ عقلی را قبول ندارند. شما مگر کی هستید که بتوانید از کتاب استفاده کنید! چقدر جهل میخواهد که یک کسی کل روایات را کنار بگذارد و به مبنای یک آیه عمل کند. از آن طرف هم که بگوییم ما به قرآن کار نداریم، این هم یک جهل است! ما باید بتوانیم از هر بُعدی استفاده کنیم و این صدر واسعه میخواهد.
گزارش این دیدار پیشرویتان قرار میگیرد.
بسمالله الرحمن الرحیم. در ابتدا نکاتی را تیتروار بیان میکنم و در بعد به برخی مسائل و لوازم استنباط تفصیلاً میپردازم.
نکته اول: شیوه صحیح برای رسیدن به حقایق تاریخ این است که از هر امکانی باید استفاده کرد. امروز باستان شناسان تکه سنگی میآورند و میگویند این سنگ اینطور و آنطور بوده است. اینکه ما بیاییم مطلبی را حذف کنیم و بگوییم این سندش ضعیف است و این را سنی و یا شیعه نقل کرده است، شیوه مناسبی برای بررسی تاریخ نیست، برای اینکه تاریخ تکهای بر جای مانده است و ما باید از این تکهتکهها مطالب را جمعآوری کنیم و به نتیجه برسیم.
نکته دوم: نسبت به دین باید دقیق باشیم. به این مفهوم که دین از جانب خداوند به ما رسیده است و رسیدن به کلامالله کار آسانی نیست؛ حقیقتاً نمیتوانیم خیلی زود به مسائل برسیم. ما مسئولیت شرعی داریم و نمیتوانیم هر مطلبی را به شارع نسبت دهیم. حال باید چهکار کرد؟ یک معیارهای خاصی گذاشتهاند. باید از حکم عقل، کلام وحی و احادیث استفاده کنیم؛ از کلمات فقها و سیره باید استفاده کنیم؛ حتی در یک بحث ساده باید از احکام عقلیه گرفته تا قرآن، روایات صریح و سیره و اقوال علما استفاده کرد. باید زحمت بیشتری کشید و فراتر رفت تا اجتهاد نمایان شود.
نکته سوم: امروز در دنیا شیوههای گوناگونی برای حل مسائل وجود دارد؛ مثلاً مسائلی درباره تاریخنگاری، درباره مستندها و مستندشناسی از متدُی بهره میبرند. تا اندازهای این روشها را در کتاب «المنطق الاسلامی»(۱) نوشتهام. باید از پیشرفت بشر در جاهای مختلف استفاده کنیم؛ ترس هم نداریم که آنها ما را تحتالشعاع قرار دهند، چون فکر و عقل و مبانی که ما داریم خیلی قویتر از آنها است. اینطور نیست که اگر یک چیزی گفتند ما زود به حرف آنها را گوش کنیم، مگر کسانی که از اول ایمانشان ضعیف بوده است.
نکته چهارم: بعضیها در بحث سعه صدر ندارند. اینکه میگویند «حسبنا کتاب الله» این دروغ است؛ یعنی هیچ عقلی را قبول ندارند. شما مگر کی هستید که بتوانید از کتاب استفاده کنید! چقدر جهل میخواهد که یک کسی کل روایات را کنار بگذارد و به مبنای یک آیه عمل کند. از آن طرف هم که بگوییم ما به قرآن کار نداریم، این هم یک جهل است! ما باید بتوانیم از هر بُعدی استفاده کنیم و این صدر واسعه میخواهد؛ یعنی یک عقل بزرگی میخواهد که این کار را بکند. در این راستا میگویم:
۱- باید از تاریخ استفاده کنیم. بالاخره تاریخ بستر روایات و افعال بوده است.
۲- دوم از رجال استفاده کنیم. دو نوع نظر به رجال است: یکی اینکه ببینیم این فرد چه نوع انسانی بوده است، این نظر به تنهایی تنگ نظری است. در رجال ما از لابهلای سیره پیامبر و اهلبیت (علیهمالسلام) این واقعیات را کشف میکنیم که چه بودهاند و چه کردهاند؛ البته به ما اجازه میدهد که آن وضعی را که آنجا حاکم بوده است را بهتر کشف کنیم.
در این راستا نسبت به فرمایشات و برداشتهایی که داشتهاند عرض میکنم؛ مثلاً ابن عباس و عکرمه و … صحبت کردهاند و برخی از صحبتهایشان هم در تفاسیر ما آمده است، کتاب «روح الجنان» این تفسیرها را آورده است. یک عده میگویند اینها یک برداشتهایی از قرآن کردهاند و ما هم برداشت میکنیم. بنده نظر میانهروی دارم و میگویم آنکه برداشت کرده حتماً یک چیزی میخواسته بگوید و همچنین شما. آن یک بُعد را توجه کرده و شما یک بُعد دیگر.
نسبت به آرای فقها نظر منفی منفی نداشتهام
خدای متعال توفیق داده است و از این شیوه در فقه زیاد استفاده کردهام. حتی در فلسفه و منطق استفاده کردهام. هیچوقت نسبت به رأیی که گفته شده است، نظر منفی منفی نداشتهام. خودم مخالفش هستم، اما از درون آن میتوانم یک مطلبی را در بیاوریم. وقتی در نظریه فقهی پنجتا رأی وجود دارد، من رد نمیکنم؛ حتی در کتابهای اخیر فقهیام که چاپ شده است لحاظ کردم؛ آن هم برای خودش یک حرفی زده است.
این روش برگرفته از قرآن کریم است؛ خداوند میفرماید: «وَ الَّذینَ اجْتَنَبُوا الطَّاغُوتَ أَنْ یَعْبُدُوها وَ أَنابُوا إِلَی الله لَهُمُ الْبُشْری فَبَشِّرْ عِبادِ/ الَّذینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذینَ هَداهُمُ الله وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ».(۲) آنها میفهمند. حرف را نگویید خوب است یا بد است. حرف را روی میز بیاورید و تکهتکه کنید و پخشش کنید و روی هر جهتش دقت کنید و ببینید چقدر میتوانید از این استفاده کنید.
سؤال: میفرمائید بررسی اقوال و احسن الاقوال باشد، خود همان قول از جهات مختلف قابل بررسی است و شما میتوانید جهت احسن را در آن بررسی کنید.
آیتالله مدرسی: قول را باید تجزیه و تحلیل کنیم. یک بحث عمیق و شایانذکر است که فقهای ما گذرا در باب حجیت روایات به غیر المشافهین این مطلب را بحث کردهاند، آیا پیغمبر (ص) که فرمودهاند گوشت الاغ نخورید و دیگها را وارونه کردند، آیا برای یک جهتی بوده است؟ روایت داریم اینها از خیبر بر میگشتند، به جهت اینکه با یک ارتش جنگ کرده بودند، خسته بودند و دیگر نمیتوانستند راه بروند. کراهت لحم الحمار، البته بعضی روایات میگوید مکروه نیست و در غرب شایع است که پنیرش خیلی خوشمزه است.
در باب حجیت لغیر المشافهین؛ مثلاً به فردی گفتهاند فلان جا برو، آیا نفر دوم هم برود یا نه؟ قرآن کریم میفرماید: «وَإِذْ غَدَوْتَ مِنْ أَهْلِکَ تُبَوِّئُ الْمُؤْمِنِینَ مَقَاعِدَ لِلْقِتَالِ وَاللَّهُ سَمِیعٌ عَلِیمٌ»(۳). پیغمبر اکرم (ص) صبحی بیدار شدند و راه رفتند و گفتند تو اینجا بنشین و تو اینجا برو و امثال ذلک. آیا برای یکی دیگر هم همین اوامر است یا نه؟ یا این یک تاکتیک جنگی بود که پیامبر (ص) فرمودند. این را از کجا بفهمیم؟ این مطلب خیلی مهم است. بحث «اوامر ولایی» مقداری باید روشن شود، جنگ را نباید با همه چیز در زمان پیامبر (ص) قیاس کنیم.
نکته اینجاست؛ گاهی اوقات ما از گذشته، آینده را کشف میکنیم. یا حال و آینده را. گاهی هم برعکس است یعنی از حال گذشته را کشف میکنیم؛ مثلاً امام حسین (ع) در کربلا آمدهاند، تشنه و گشنه بودند؛ امام حسین (ع) از اینجا تا اینجا حرکت کردند، چه شد؟ شما نمیتوانید از این واقعه استفاده کنید. امروز این را به یک شیوهای استدلال میکنند؛ مثلاً یک خاورشناس در صحرای غربی میآید و از کجا تا کجا با همان وسیلههای قدیمی راه میرود تا بفهمد چی به چی شده است.
شیخ بهایی بین ۲۴ و ۵۴ سالگی کجا بود؟
وقتی در همین مشهد به دیدن مرحوم آقای واعظ زاده خراسانی رفتم. ایشان از نظر تفسیر و تاریخ شخصیت بسیار بسیار عظیمی بود و به من محبت و لطف داشت. به ایشان گفتم: شیخ بهایی ۲۴ سالش بود که شیخالاسلام ایران شد. گفت: بله شیخالاسلام یعنی بزرگترین عالم. گفتم: ۵۴ سالگی هم ایشان دومرتبه شیخالاسلام ایران شد. بین ۲۴ و ۵۴ شیخ کجا بود؟ فرمود نمیدانم. گفتم فرض کنید یک مرجعی ناگهانی نیست بشود و ۳۰ سال دیگر دوباره مرجع بشود. این چطور است و چرا کسی بحث نکرده؟ شیخ بهایی که اصالتاً جبل عاملی بود، یک کلاه نمدی پوشید، زبان عربیاش خوب بود و زبان انگلیسی هم بلد بود، در حکومت عثمانیها رفت و بهعنوان یک بازرگان اهل غرب خودش را مطرح کرد و تخم تشیع را آنجا کاشت. آقای واعظ زاده گفت از کجا میگویی؟ گفتم: تاریخنویسهای غرب گفتهاند. اینها دقت کردهاند در مملکت عثمانی که اینقدر متعصب و ضد شیعه و در جنگ بودهاند، چه کسی توانست تشیع را در قالب تصوف پخش کند؟ به یک تاجری رسیدند و بعد معلوم شد که او همان شیخ بهایی بوده است؛ بنابراین گاهی اوقات ما باید از علم و آورده دیگران استفاده کنیم.
نکته دیگری که بر آن تأکید دارم، توجه و پرداختن به مسائل نوپدید است. من بعد از انقلاب اسلامی در تصمیمات مجالس یک توجهی پیدا کردم؛ دیدم مطالب با هم همخوانی ندارند، خصوصاً در بند جیم، اگر در جریان باشید که موجب اختلاف حضرت امام و آیتالله گلپایگانی شد. مجمع تشخیص مصلحت نظام تشکیل شد. یک چیزی که غیر از مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان، مجمعی که قانون را روی مصلحت بگذارد نه فقط روی روایات و مصالح شرعی. من این را که دیدم به فکر افتادم که چه چیزهایی در دین است که نباید تغییر پیدا کند و چه چیزهایی میشود تغییر پیدا کند. به زبان عربی «المتغیرات و الصراحات». خدای متعال توفیق داد کتاب «التشریع الاسلامی» را در ۱۰ جلد نوشتم، حالا چقدر موفق بودهام بحثش جداست. انسان تا میتواند باید کار کند، اما اینکه موفق باشد یا نباشد دست خداست.
امروز مسائل متعددی مغفول مانده است که ما باید کار روی آن کنیم، خصوصاً با کثرت تحولات در دنیا. یکی از مسائلی است که بنده در خصوص آنها کمعرضه هستم. مسئله بانکها، مسئله ارزش افزوده، مسئله جریمههای تأخیر و دیرکرد و امثالهم است، بالاخره این مباحث اقتصادی بسیار مهم است.
امروز یکدفعه دلار بالا میرود و پایین میآید، مسئله اینها چطور است؟ یکی از فقها که خداوند رحمتش کند؛ در لبنان یکدفعه لیر سقوط کرد، هر سیصد لیر، صد دلار بود و شد هر دو هزار لیر یک دلار؛ آنوقت شخص به سیصد لیر یعنی به صد دلار خانه اجاره کرده بود، آن مرجع تقلید و مرجع وقت گفت همان سیصد لیر صد دلار است! خُب اینکه نمیشود و نیاز به بحث دارد. لذا از فقهای جوان دعوت میکنم به مباحث مستحدثه و جدید بپردازند.
کار سیاسی جای خودش، به مباحث علمی بپردازیم
قبل از هجرت به کربلا و زمانی که در تهران بودم بحث جهاد را تدریس میکردم، در آن ایام بعضی از رهبران افغانی آمدند و گفتند این حرفهای شما خیلی به درد ما میخورد؛ مثلاً آیا در مورد سلاح کشتار جمعی آیا فتوایی داریم یا نداریم؟ ما در مورد سلاح کشتار جمعی نص داریم و فقهای ما ذکر کردهاند «یحرم قتل الناس بالسوم»، نمیشود آب یک عدهای را مسموم کرد. میخواهم عرض کنم مباحث روز بسیار است و باید دنبالش بروید؛ کار سیاسی و امثالهم جای خودش است، در هنگام بحث انسان باید از همه چیز جدا شود و فقط بحث کند و بعد هر چه میخواهد بگوید.
ما در جنگ میتوانیم یک سری قاعدههای ثابتی داشته باشیم که اینگونه جنگ کنیم. اگر در قرآن تدبر کنیم، میبینیم که مسئله ولایت فقیه که در قرآن آمده است از این آیات جنگ میتوان استنباط کرد «وَإِذَا جَاءَهُمْ أَمْرٌ مِنَ الْأَمْنِ أَوِ الْخَوْفِ أَذَاعُوا بِهِ وَلَوْ رَدُّوهُ إِلَى الرَّسُولِ وَإِلَى أُولِی الْأَمْرِ مِنْهُمْ لَعَلِمَهُ الَّذِینَ یَسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ»(۴)باید یک استنباطی اینجا باشد. آیه یکی از مهمترین دلیلهای ولایت فقیه است و من ندیدهام «َیسْتَنْبِطُونَهُ مِنْهُمْ» را کسی نقل کند.
به روایات مارک نزنیم!
مسئلهی دیگری که میخواهم مطرح کنم، نوع نگاه به روایات اهل سنت بعضاً مناسب نیست؛ آقا این روایت سنی است و کنار بگذارید! خیر اینطور نیست، آن هم روایت است، روایاتشان را به قرآن و به روایات خودمان عرضه کنیم و بعد در مورد آن بحث کنیم، اما اینکه اساساً روایت را از اول یک مارک بزنیم و بگذاریم کنار غلط است، حتی روایت ضعیف. روایت ضعیفه ممکن است به یک روایت قوی کمک کند. اگر روایات رسیده از اهل سنت را کنار بگذاریم، کار غلطی است. باید یک صیاد ماهری باشیم. هرجایی مطلب کوچکی دیدیم که به درد کارمان میخورد، جذبش کنیم و بیاوریم حتی اگر در منابع اهل سنت باشد.
یک نویسنده معروفی در مغرب است که کتب زیادی دارد، اخیراً کتابی نوشته است که میگوید: «این عمر و ابوبکر دو شخصیت اسطورهای بودهاند و اینها اصلاً وجود خارجی نداشتهاند!». میگوید: «اگر کسی توانست برای من ثابت کند که قبل از قرن چهارم کسی به نام عمر و ابوبکر بوده برای من دلیل بیاورد. از قرن چهارم به بعد کسانی برای اغراض خودشان آمدهاند این دو شخصیت موهوم را درست کردهاند!». این هم یک حرفی است برای خودش (خنده استاد و حضار)
الآن یک چیزی داریم که بعضی آقایان مخالف آن هستند؛ ما میگوییم «زبان حال» است. این دروغ نیست بلکه از حالتی برداشتی شده است. نگفته این را گفته است، اما طبیعتاً باید این را گفته باشد. خود این هم یک مسئله است. امروز در فیلمها هم میبینیم، مثلاً در فیلم حضرت یوسف همه وقایع اینطور نیست، حقیقت در تاریخ آمده است، اما این روشنگر است. وقتی برای بچه داستان میگوییم، از اول شروع به مقدمهچینی میکنیم و بعد یک واقعیتی را شرح میدهیم.
سؤال: با این استدلالات کسی میتواند حرفهای مستشرقین را هم بررسی بکند؟
آیتالله مدرسی: حتماً؛ «الحکمه ضاله المؤمن یأخذها اینما وجدها»(۵). البته یک معیارهایی دارم و بر مبنای آن معیارها هر حرفی را گوش نمیکنم و در این مسائل دقت میکنم.
سؤال: متأسفانه بحث رویکرد تاریخی در تحقیقات علوم اسلامی بسیار کم پیشینه است و عمدتاً در عرصه علوم اسلامی نگاه سنتی و نقل محور در آن حاکم است؛ معمولاً ما دیدهایم کسانی که به سمت تاریخ میروند، شرایط طوری پیش میرود که شخص از هویت، پایمردی، سنتها و میراث خود تقریباً جدا میشود. آیا این به ضعف میراث یا روشها برمیگردد یا اینکه جاذبه مباحث جدید خیلی زیاد است؟
آیتالله مدرسی: مشکل اینها تک بُعدی نگری است. اگر ما فقط کتاب جرجی زیدان را بخوانیم یک طور حکم میکنیم؛ اما اگر در کنارش «تتمه المنتهی» یا «منتهی الآمال» شیخ عباس قمی و سیره علم رجال که سیره رجال است،- بعد سیره بودنش نه بعد ثقه بودنش- را بخوانیم و اینها را جمع کنیم، هیچوقت این اتفاق نمیافتد.
آثار مستشرقین را زیاد خواندم، اما کَکِمان هم نگزید
بنده همه اینها را خواندهام. کتب مستشرقین را زیاد میخواندم، اما کَکِمان هم نگزید. ما یک مبانی عام و معیارهای اساسی داریم. متأسفانه برخی افراد رفتهاند کتاب یک کسی را در غرب خواندهاند و هیچی هم از آن نفهمیدهاند و آمدهاند به زبان فارسی نوشتهاند.
شخصی میگفت یک استاد دانشگاه در ایران کتابی درباره منطق اسلامی نوشته است و کاملاً ترجمه کتاب توست اما هیچ جا اشاره نکرده است. گفتم من این کتاب را در ۵۰ سال قبل نوشتم. این آمده کتاب را ترجمه کرده و چاپ کرده و فکر کرده که مؤلفش فوت کرده است. این دزدی است که بعضیها در ایران انجام میدهند! او میخواهد أنا رجل باشد. در این مسائل خیلی باید مواظب بود و با دقت پیش رفت، خصوصاً کسانی که در راه دین حرکت میکنند، باید از خدا بخواهند که دستش را بگیرد، چون ما روی قله هستیم و اگر پایمان بلغزد از همان بالا به دره میافتیم.
سید قطب میترسید خلاف مشهور حرف بزند
سؤال: اگر حضرتعالی بخواهید از پژوهشگران اهل سنت که در جهان عرب هستند، شخصی را نام ببرید که قابل ملاحظه باشد و پژوهشگران آثار آنان را در رابطه با سنت یا تاریخ اسلام بخوانند، به چه افرادی اشاره میفرمایید؟
آیتالله مدرسی: الآن شخص خاصی در ذهنم نیست، متأسفانه پژوهشگران سنی هم غالباً از غربیها وام گرفتهاند. حالا شاید در آنها کسانی باشند مثل عقاد یا مهندس سوریایی که یک کتابی نوشته «الکتاب و القرآن» اما خیلی حرفهای چرت و پرت هم دارد. افراد دیگری هم هستند، ولی اینها خیلی مواظب بودند که مخالف مشهور خودشان حرف نزنند. من همیشه درباره سید قطب گفتهام، میترسید که چیزی خلاف حرفهای مشهور بزند.
در پایان عرض میکنم این بحثها، آینده خیلی خوبی دارد. این بحثها زیرساخت جامعه اسلامی و جامعه شیعی است. طالبین علم نباید فعالیت خود را معلق بودجه نگه دارند، ما باید کار خودمان را ادامه دهیم. ببینیم علمای ما در چه شرایطی کار کرده و کتاب نوشتهاند. ما نباید بیدهایی باشیم که از این بادها بلرزیم. استقامت بیشتری داشته باشیم. و سلام.
*منبع: عترتنا
يکشنبه 13/5/1398 - 15:48