• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1420
تعداد نظرات : 5
زمان آخرین مطلب : 2264روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه

 

دکتر مسیح شمعی، پزشک پوست، مو و زیبایی: تنها راه حل قطعی و آسان از بین بردن همزمان گودی و سیاهی زیر چشم تزریق چربی می باشد.

تنها راه حل قطعی و آسان از بین بردن همزمان گودی و سیاهی زیر چشم تزریق چربی می باشد. در این روش از چربی خود شخص در ناحیه شکم یا ران معمولا استفاده شده و پس از خارج کردن از بدن وخالص سازی به ناحیه زیر چشم ودر شرایط بی حسی تزریق می شود و بلافاصله باعث از بین رفتن سیاهی و گودی می شود در بعضی از بیماران نیاز به یک جلسه ترمیم حدود سه ماه بعد می باشد که مجدد فرایند تکرار و تزریق چربی صورت می گیرد و پس از آن بیمار چندین سال نیاز به اقدام دیگری جهت زیر چشم خود نخواهد داشت در این مطب هر نوبت چربی در همان جلسه خارج و تزریق می شود و از چربی فریز شده نوبت قبل استفاده نمی شود چون اعتقاد بر این هست که سلول های چربی یخ زده مرده و خود می تواند منبع عفونت باشد سعی من بر این است که همیشه بهترین انتخاب را به بیمار ارایه داده و در نهایت با نظر بیمار اقدام مورد نظر صورت گیرد. جهت از بین بردن سیاهی چشم (فقط سیاهی و نه گودی) روش های دیگری مثل طب سوزنی مدرن ،مزوتراپی و هم انجام پذیر هست. هر چند در مورد روش آخر (prp)جدیدا تردید هایی مبنی بر سرطانزا بودن آن مطرح شده و انتخاب اول من نیست.

چهارشنبه 13/10/1396 - 13:57
سلامت و بهداشت جامعه

 

هویج دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که می‌تواند به پوست شما کمک کند تا از خود در مقابل پیری محافظت کند برای این‌کار در یک مخلوط کن مقداری آب و یک هویج بیندازید و خوب به هم بزنید تا این مخلوط حالت لوسیونی پیدا کند، سپس این لوسیون را با پنبه به صورت‌تان بمالید.

ماسک آووکادو:نصف یک آووکادو را پوست بکنید و سپس آن را بکوبید تا حالت پوره پیدا کند. بعد یک قاشق غذاخوری آبلیمو به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید. حالا یک سفیده تخم‌مرغ را به این مخلوط اضافه کنید تا مخلوط شما حالت چسبی پیدا کند. بعد این مخلوط را حدود 20 دقیقه روی صورت‌تان بگذارید بعد از آن صورت‌تان را با آب گرم آبکشی کنید و بعد از آن دوباره با آب سرد صورت‌تان را بشویید.

چهارشنبه 13/10/1396 - 13:55
سلامت و بهداشت جامعه

 

1-جویدن یخ


 اما فشار دادن دندان روی یخ‌ها می‌تواند آن‌ها را بخراشد و یا حتی باعث شکستن آن‌ها شود حتی خوردن آب و غذای یخ و سرد می‌تواند به دندان آسیب برساند.

2-Piercing زبان

سوراخ کردن زبان ممکن است یک مد روز جالب باشد اما فلز استفاده شده می‌تواند باعث آسیب دندان‌ها شود. سوراخ کردن لب‌ها نیز همین مشکل را دارد و به لثه‌ها آسیب جدی وارد می‌کند و سر انجام منجر به از دست دادن دندان‌ها می‌شود. از آنجا که دهان  محلی برای وجود باکتری‌هاست ایجاد یک سوراخ در آن خطر ابتلا به عفونت و زخم را بالا می‌برد.

3- آب‌نبات و نوشابه

خوردن ابنبات و شکلات‌های شیرین باعث پوسیدگی دندان‌ها می‌شود. نگه داشتن این حجم از شکر و اسیدها آسیب فراوانی به مینای دندان وارد می‌کند. نوشابه نیز دارای مقدار فراوانی شکر، اسید فسفریک و سیتریک است که ضرر شدیدی به مینای دندان وارد می‌کند. نوشابه‌های رژیمی دارای شکر نیست اما از شیرین کنندهای مصنوعی دیگری استفاده می‌شود.

4-باز کردن با دندان

باز کردن درب نوشابه، سس، بسته‌ها با دندان‌ها باعث می‌شود مشکلاتی برای دندان‌ها ایجاد کند. بنابراین بهتر است عادت استفاده از دندان‌ها به عنوان ابزار را ترک کنیم

5- آب میوه

آب میوه‌ها سرشار از ویتامین‌های مفید هستند اما همزمان میزان زیادی نیز از شکر نیز در آن وجود دارد. برای مثال تنها 10 گرم قند بیشتر در نوشابه پرتقالی نسبت به  آب میوه پرتقالی وجود دارد و باید گفت که همچنان از قند بالای برخوردار است. برای کم کردن این مقدار بهتر است کمی آب میوه را با مخلوط کردن آب رقیق کنید.

6-جویدن مداد

آیا شما هم هنگام تمرکز یا مطالعه مداد خود را می‌جوید؟ این عادت مانند همان جویدن یخ  به دندان‌ها آسیب جدی وارد می‌کند. بجای این بهتر است یک آدامس غیر شیرین بجوید تا بزاق دهانتان افزایش یابد که باعث قوی‌تر شدن و محافظت از مینایی دندان در برابر اسیدهای مضر می‌شود.

7- خوردن قهوه

رنگ تیره و اسیدیته قهوه می‌تواند به  مرور باعث زرد شدن دندان می‌شود، البته خوشبختانه این لکه‌ها به راحتی با روش‌های مختلف سفید کننده می‌توان از بین برود.

8-سیگار کشیدن

سیگار و سایر محصولاتی که تنباکو دارد هم باعث لکه‌های دندان می‌شود و هم  باعث ایجاد عفوت و مشکلات لکه می‌شوند. همچنین دخانیات باعث بروز سرطان دهان، دندان، لثه و لب می‌شود. اگر شما به دنبال یک دلیل برای ترک د دخانیات هستید، به زیبای بلخندتان فکر کنید!

9- نوشیدنی الکلی

نوشیدنی‌های الکلی به ویژه باعث از بین رفتن مینای دندان، متورم شدن و همچنین آسیب پذیر تر شدن دندان در برابر  نوشیدنی‌های دیگر چون قهوه می‌شود. بهترین روش عدم مصرف نوشابه‌های الکلی است اما به هر دلیل اگر مصرف کردید بلافاصله دندان‌های خود را با آب و خمیردندان کاملاً بشویید

چهارشنبه 13/10/1396 - 13:51
سلامت و بهداشت جامعه

 

با این حال آسپرین تنها به شکل دارو وجود ندارد بلکه بسیاری از منابع غذایی را اگر روزانه به بدن برسانید، همان نقش آسپرین را در بدن خواهند داشت. بهترین گزینه های غذایی جایگزین این دارو معرفی شده اند:

سیب: یکی از گزینه های غذایی سرشار از سالیسیلات طبیعی است. سالیسیلات ها پایه و اساس آسپرین هستند. سیب همچنین غنی از فیبر است که به کاهش التهاب در بدن کمک می کند و می تواند برای افراد در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی مفید باشد. افرادی که از حمله قلبی جان سالم به در برده اند، نیاز به دریافت دوز روزانه آسپرین دارند تا خطر ابتلا به حمله بعدی را کاهش دهند. درمان روزانه با آسپرین خطر ابتلا به حمله قلبی بعدی را ۲۰ درصد کاهش می دهد.

گریپ فروت: یکی از بهترین میوه ها برای افزایش متابولیسم و کاهش وزن است اما منبع غنی از اسید سالیسیلیک نیز محسوب می شود که ماده فعال در قرص آسپرین است.

اسفناج: منبع غذایی سرشار از فیبر و مواد مغذی است. این سبزی همچنین خاصیت ضد عفونی کننده دارد و می تواند اثرات منفی ناشی از رادیکال های آزاد را خنثی کند. فیبر موجود در اسفناج منجر به کاهش کلسترول بد می شود. اسفناج نیز غنی از اسید سالیسیلیک است و می تواند به جلوگیری از لخته شدن خون کمک کند.

ادویه ها: ادویه جاتی مانند پاپریکا، پونه کوهی، آویشن و زردچوبه. اینها نه تنها عطر و طعم بی نظیری به غذا می دهند، بلکه غنی از اسید سالیسیلیک هستند و مصرف آنها به افراد در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی پیشنهاد می شود.

آناناس: یکی از میوه های گرمسیری غنی از فیبر و مواد شیمیایی گیاهی است. آناناس نیز به کاهش کلسترول بد خون کمک می کند و ثابت شده منجر به جلوگیری از لخته شدن خون می شود و آنهم به لطف وجود اسید سالیسیلیک.

چهارشنبه 13/10/1396 - 13:49
سلامت و بهداشت جامعه

 

زیاده روی در مصرف نوبرانه ها موجب بروز دل درد می شود؛ افراد روزانه 2 تا 3 واحد میوه با رعایت تنوع در بین وعده های غذایی مصرف کنند. توصیه ما پرهیز از زیاده روی در مصرف نوبرانه ها و میوه ها است همچنین افراد باید در بحث مصرف میوه ها، میزان توصیه شده برای مصرف هر میوه را رعایت کنند. روزانه مصرف 2 تا 3 واحد میوه توصیه می شود اما واحد هر نوع از میوه ها متفاوت از دیگری است به عنوان مثال یک عدد سیب لبنانی دو واحد میوه محسوب می شود و یا پرتغال های بزرگ دو واحد میوه محسوب می شود و نباید به عنوان یک واحد محسوب شود. از طرفی واحد توصیه شده برای مصرف هر میوه با آب میوه آن متفاوت است به عنوان مثال نصف لیوان آب پرتغال معادل یک واحد محسوب می شود. نکته دیگری که باید در مصرف میوه ها رعایت کرد این است که 2 تا 3 واحد توصیه شده در روز نباید از یک نوع میوه باشد و بهتر است تنوع رعایت شود. به عنوان مثال یک قاچ هندوانه و یک عدد سیب کوچک و نصف لیوان آب پرتغال معادل 3 واحد میوه در روز است. همچنین نباید 2 تا 3 واحد میوه را پشت سرهم در یک وعده مصرف کرد. توصیه این است میوه ها در بین وعده های غذایی مصرف شود به عنوان مثال بهتر است یک واحد میوه را در میان وعده صبح مصرف کرد و دو واحد دیگر را در میان وعده بعدازظهر و با لااقل دو ساعت فاصله از هم مصرف کرد .

چهارشنبه 13/10/1396 - 13:47
ایرانگردی

 


 
پارک شقایق با سرانه فضای سبز مناسب  ۱۰۰هکتاری بزرگ ترین پارک سمنان است که به دلیل فضای سبز و آب نماهای آن، محیط دلچسب و خنکی را برای شهروندان به همراه دارد. در پارک شقایق فست فود، شهر بازی کودکان، مسیرهای دوچرخه سواری و . . .  وجود دارد .

سه شنبه 12/10/1396 - 14:31
ایرانگردی

 

میدان پیر نجم الدین سمنان در حد فاصل میدان پیروزی و خیابان هفتم تیر جنوبی، یکی از میدانهای قدیمی شهر سمنان است که یک مقبره خشتی بسیار قدیمی در وسط این میدان توجه هر رهگذری را به خود جلب می کند.

طبق گفته حاضران در این محل، این مکان در قدیم به عنوان یکی از قبرستانهای بزرگ سمنان شناخته می شده است به طوریکه در حال حاضر تمامی این قبرستان به جز همین مقبره بسیار قدیمی و چند قبر کوچک در کنار آن، به فضای ورزشی، ورزشگاه، محل مسکونی، مغازه و خیابان تبدیل شده است.

تنها قسمت کوچکی از این قبرستان در گوشه ای از میدان پیر نجم الدین ( ضلع غربی میدان) باقی مانده است که در کنار آن یکی از مساجد درویش خانه سمنان واقع شده است که به درویش خانه هاشمی ها معروف است. این قبرستان کوچک هیچ درب ورودی ندارد و تنها با یک پنجره کوچک آجری مشخص است. و دیوار آن به صورت سیمانی و به شکل گنبدی است.

یکی از حاضران در محل که به گفته خودش بیش از سی، چهل سال در این محل زندگی می کند، به یکی از خانه های اطراف این میدان اشاره می کند و می گوید این خانه که اکنون در حال ساخت و ساز است ، در قدیم به عنوان غسالخانه این قبرستان بوده است.

وی همچنین روایت جالبی از آوردن جناره ها به این قبرستان و طواف دادن آنها می کند و می گوید در زیر این مقبره بسیار قدیمی یک طاق خشتی تعبیه شده است. در قدیم و زمانی که اینجا تنها به عنوان گورستان شناخته می شد، مردم جنازه های خود را از ضلع جنوبی مقبره ( سمتی که ورزشگاه در آن ضلع ساخته شده است) وارد قبرستان می کردند و از آن سمت از زیر طاق مقبره پیر نجم الدین عبور  می دادند و از ضلع شمالی مقبره خارج می کردند و به داخل غسالخانه می بردند.

یکی دیگر از اهالی این محل در جواب این سوال که چرا این مقبره بسیار قدیمی تابلویی، شجره نامه ای، چیزی ندارد؟ به گوشه ای از دیوار خشتی این آرامگاه که با زغال های سیاه، اشکال جور واجور زیادی روی آن کشیده شده بود اشاره کرد و گفت تابلویی در این قسمت نصب شده بوده است که اسم آرامگاه بر روی آن نوشته شده بوده ولی میراث فرهنگی آن را کنده و برده است.

به گزارش ایسنا، مقبره پیرنجم الدین دادبخش سمنانی در قرن هفتم هجری قمری ساخته شده است و در سال 1372 هجری شمسی به ثبت ملی رسیده است.

احتمالاً می توان شیخ نجم الدین دادبخش را یکی از شاگردان شیخ نجم الدین خوارزمی به حساب آورد که به دستور وی برای مقابله با سپاه جرار مغول به وطن و زادگاه خود سمنان آمده است.

استاد “عبدالرفیع حقیقت” در کتاب « تاریخ قومس» مدفون این بقعه را کمال الدین سمنانی، منجم مشهور در دوره خوارزمشاهیان و پدر بی بی منجمه سمنانی، شاعره معروف می داند. در تذکره « صبح گلشن» چاپ هند از ملا نجم الدین سمنانی متخلص به نجم که از جمله اساتید برجسته بوده نام می برد. ولی به علت این که وی در اواخر عمر در سمنان نبوده بعید به نظر می رسد که در بقعه مزبور دفن شده باشد. لیکن قدر مسلم این است که پیر نجم الدین یکی از عرفای جلیل القدر است که کرامات زیادی به او نسبت می دهند.

در حمله مغولها پیر نجم الدین دادبخش، پیر حسین علمدار را به مبارزه و دفاع از سمنان تهییج و تشجیع کردند و خود پیشاپیش مردم به حرکت در آمده و به محافظت از برج و باروی شهر پرداختند ولی مقاومت دلاورانه مردم این شهر نیز مانند دیگر شهرهای ایران پس از مقاومت شدید و پس از شهادت پیر نجم الدین ( مقتول 619_617 ق) سرانجام به شکست مبدل شد.

بعد از رفتن سپاه مغول بسوی خوار و ری، افرادی که از قتل عام سمنان ،جان به در برده بودند جنازه پیر حسین علمدار را جلوی دروازه عراق (ری) و جنازه پیر نجم الدین دادبخش را جلوی دروازه خراسان دفن کردند و برای یادبود این واقعه تاریخی ملی و جاوید نگه داشتن خاطره جانبازان میهن پرست شهر خود و تجلیل از روح پر فتوح سرداران با شهامت و افتخار آفرین، آرامگاه های آبرومندی برای هر یک بنا کردند که تاکنون باقی و پا برجاست.

بدین ترتیب احتمال داده می شود که دو تن از مدافعان معروف (پیر نجم الدین و پیر حسین علمدار )در شهر سمنان نیز از شاگردان شیخ نجم الدین طامه الکبری بوده اند که در موقع بروز فتنه مغولان به اشاره و به دستور شیخ بزرگ به زادگاه خود مراجعت کرده و طبق فرمان مرشد خویش به شرحی که گذشت همراه مردم سمنان دلاورانه از این شهر دفاع کرده اند و سرانجام در راه دفاع از ملک و ملت شهید شده اند.

مقبره پیر نجم الدین که از بناهای قرن هفتم هجری است در شرق شهر سمنان در محلی بنام قبرستان پیر نجم الدین واقع است (دروازه خراسان). در سمت مغرب شهر سمنان ابتدای بلوار احداثی بین سمنان و محلات (بلوار حکیم الهی فعلی) مقبره ای وجود دارد که منسوب به پیر علمدار است (دروازه عراق).  محمد خان صنیع الدوله در کتاب مطلع الشمس مقبره مزبور را مربوط به علمدار حضرت علی بن موسی الرضا(ع) دانسته ولی مردم سمنان آنرا همان پیر حسین علمدار می دانند.

رو به روی آرامگاه پیر نجم الدین دو ستون خشتی بسیار بزرگ از خشت خام قرار داشته که برخی از مردم آن را مقبره فرزندان امیر تیمور گورکانی می دانستند. طبق تصمیمات نوسازی شهری سال ها است که کوچه پیر نجم الدین به خیابان عریضی تبدیل گشته است و عملیات خانه سازی در این خیابان به سرعت پیش رفته تا آن جا که مقبره مذکور که سابقاً در کنار قرار داشته در وسط خیابان به صورت میدانی کوچک در آمده و جلوه خاصی به خیابان داده است.

مقبره پیر نجم الدین که یکی از آثار دوره مغول است شامل ایوان حرم و گنبد می باشد و به علت این که قبلاً در وسط گورستان قرار داشته و اکنون در خیابان است فاقد صحن می باشد، ایوان رو به جنوب و متصل به بقعه ساخته شده و 7 متر ارتفاع و 5/3 متر دهنه دارد.

در سمت غرب حرم و رو به قبله محراب بلند و ساده ای به چشم می خورد که چیزی جز فرورفتگی نیست. در سه طرف دیگر اطاق ، سه طاقچه توگرد با طاق های جناغی ساخته شده که به غیر از طاقچه جنوبی که از آن به عنوان نورگیر استفاده می شود بقیه محل دفن اموات بوده است .

در سه گوشه بقعه پنج طاقچه کوچک به نیت 5 تن جهت روشن کردن شمع ساخته اند، در گوشه شمال غربی حرم بر بالای قبری که تقریبا نیم متر از کف اتاق بلندتر است، سه ردیف کاشیکاری دیده می شود که اشعاری به خط سفید بر متن لاجوردی آن نوشته شده است. همچنین در داخل حرم و زیر گنبد، 8 ایوان به نیت امام هشتم ساخته شده است که بعضی از آنها به عنوان نورگیر استفاده می شود.

از پیرنجم الدین نوشته ها و کتاب هایی بجا مانده است که می توان از جمله به 25 رباعی معروف وی اشاره کرد.

سه شنبه 12/10/1396 - 14:30
ایرانگردی


 
پارک جنگلی سوکان در جاده سمنان – دامغان واقع شده است . این پارک بزرگترین پارک جنگلی سمنان است که در آن در تمامی ساعات شبانه روز سرویس های ویژه ای برای مسافران در نظر گرفته شده است. نمازخانه و مکان های خرید و سرویس های بهداشتی در این پارک در تمامی ساعات آماده خدمات رسانی به مسافران است .

در نزدیکی این پارک جایگاه CNG ویژه ی خودرو های گاز سوز موجود است .

سه شنبه 12/10/1396 - 14:28
ایرانگردی

 

کاروانسرای سنگی آهوان (رباط انوشیروانی) در منطقه سردسیر آهوان در ۴۲ کیلومتری خاور شهر سمنان قرار گرفته است. ساختمان این کاروانسرا از سنگ و ملات ساروج است. این کاروانسرا در قرن پنجم هجری ساخته شده است.

در نزدیکی این بنا، کاروانسرای شاه‌عباسی آهوان نیز قرار دارد که در زمان صفویه در کنار کاروانسرای قدیمی ساخته شد.

این کاروان سرا مربع شکل و هر ضلع آن ۷۵ متر و به صورت چهار پلانی ساخته شده است. نمای خارجی رباط انوشیروانی شامل یک در ورودی از طرف شمال به اندازه ۵۵/۴ متر و چهار برج در چهار گوشه آن است. سه برج به صورت نیم دایره در قسمت های شرقی و غربی و جنوبی و دو برج در دو طرف دروازه ورودی می باشد.
این رباط دارای ۲۶ اتاق است که در اطراف حیاط واقع اند و در جلوی هر اتاق ایوانی سرپوشیده قرار دارد. این خصوصیت در بین کاروان سراهای ایران کمتر دیده شده است. چهار ایوان و اتاق های رباط از نظر اندازه مساوی نیستند. ایوان شمالی ۸۰/۱۶ متر طول و ۵۵/۴ متر عرض و ایوان جنوبی ۴۰/۱۷ متر طول و ۸۵/۴ متر عرض دارد.

همچنین چهار اصطبل مستطیل شکل در چهارگوشه ساختمان قرار گرفته است. در بنای رباط از آجر و سنگ و گچ استفاده شده است. رباط انوشیروانی از نظر پلان شباهت زیادی به کاروان سراهای اوایل اسلام مانند رباط کریم در راه ساوه و قلعه سنگی نزدیک تهران دارد. این بنا در دوره ی صفویه و ایلخانی مورد تعمیر و بازسازی قرار گرفته و قسمتی از بازسازی آن در دروازه ورودی و دالان به چشم می خورد.

سه شنبه 12/10/1396 - 14:24
ایرانگردی

 

حاج ملا علی سمنانی یكی از علمای متبحر و حكمای بزرگ قرن اخیر بود كه در میان مردم سمنان و دیگر شهرها شهرت خاصی داشت او به سال ۱۲۵۳ هجری قمری در شهرستان سمنان متولد شد و پس از گذراندن سالهای پرمشقت كه از سوی حكام وقت بر مردم تحمیل می شد با نداشتن امكانات مادی در كمال زهد وتقوی به كسب علوم الهی پرداخت و پس از گذراندن تحصیلات مقدماتی جهت تكمیل دروس خود به شهر های كربلا، نجف و تهران و اصفهان رفته و از علمای صاحب نام مشهور آن زمانه كسب فیض كرد و پس از طی نمودن مدارج عالی علمی به زادگاه خویش مراجعت كرده و در سمنان سكنی گزید.

او در همان اوان جوانی با داشتن زهد و پارسایی توانست در قلب مردم این سامان جای گرفته و به ارشاد و هدایت مردم بپردازد، وی با تدریس و برگزاری مراسم نماز جماعت و جمعه پایگاه اجتماعی آن روز را در دست داشته و مردم را راهبری می نمود .

حاج ملا علی به لحاظ ساده زیستی و زهد و تقوا در میان عامه مردم جایگاه ویژه ای داشت، نوع رفتار و سكنات او همیشه زبانزد خاص و عام بود، او مانند حكیمان و زاهدان گوشه گیر نمی خواست نامش را بر روی كتابها نوشته شود و شعار او خدمت به حق بود، آگاهی او از علوم روز محبوبیت او را در میان اقشار گوناگون دو چندان كرده و همیشه در هر محفلی سخن از حكایات و مثل های او بود.

مرحوم حاج ملا علی در علم و حكمت سر آمد روزگار خویش بود، او در حكمت و نجوم و در علوم الهی حرف تام و تمام را می زد و اغلب در مسائل دینی و اجتماعی نظریه های بسیار صریح و روشن را ابراز می كرد.

حاج ملا علی در تمام مدت عمر خود با جدیت تمام با خرافات و عوام فریبی مبارزه می كرد و اغلب محفل درس های او پر جمعیت بود و با داشتن علوم بسیار و سواد بالای علمی اغلب به راحتی با مخاطبین خود ارتباط برقرار می كرد.

حاج ملا علی در دوران فراگیری علوم الهی و دینی سفرهایی به اقصی نقاط داشته است هنگامی كه به سبزوار عزیمت نمود سالیانی را در محضر حكیم ملا هادی سبزواری بسر برده و از خرمن او خوشه ها چیده بود. نقل است كه حاج ملا هادی نیز به وی علاقه بسیار داشته و اغلب در مسائل با هم به بحث و گفتگو می نشستند.

فاضلی می گفت : روزی بر سر وحدت وجود با یكدیگر بحث می كردند و كار بدانجا می رسد كه دیگر جائی برای بحث باقی نمی ماند و حاج ملا علی از ملا هادی می خواهد ادامه دهد ولی وی امتناع می كند و به زبان طنز عرفانی و رو حانی و به تقلید از لهجه سمنانی می گوید (‌تا همنجه بیامیچه وس) ‌یعنی تا اینجا كه آمدی بس است و دیگر ادامه نده و حاج ملاعلی ساكت شد.

حاج شیخ ملا علی نه تنها حكیم كه یک حكیم متاله بود وی با تقوی زندگی می كرد و بر مراقبت نفس خویش ممارست كرد. مشهور است كه وی به شب زنده داری و تهجد اهتمام خاص داشته و در میان پیروان به بیتوته كردن در مسجد نیز تاكید می كرده است.

بزرگان می گویند كمتر دیده شده بود كه او عصبانی گردد و یا به كسی بی احترامی كند، وی بسیار صاحب كمالات اخلاقی بوده و از داشتن اعمال صوفیانه و زهد ریائی به شدت پرهیز می كرده است.

او به لحاظ داشتن پایگاه معنوی در میان مردم از محبوبیت خاصی بر خوردار بوده است و برای كسب معیشت به كار زراعت می پرداخت و در وقت نماز جهت اقامه نماز ظهر و عصر و عشا به مسجد جامع سمنان آمده و نماز می گذارد و با وجود كار روزانه و خستگی به ایراد سخن پرداخته و مردم را ارشاد و هدایت می كرد.

داشتن این گونه رفتار موجب شده بود تا حاج ملاعلی بعنوان یک شخصیت معنوی و روحانی در روح و روان مردم راه یافته و مردم نیز سعی می كردند به او تاسی كنند بدین خاطر بود كه هر گاه مردم با مشكلی مواجه می شدند برای حل مشكل خود به او مراجعه می كردند.

یكی از نكات مهمی كه باید بدان اشاره کرد علاقه قلبی مردم به گفته ها و داستانهایی است كه از وی بجا مانده است.

این حكیم فرزانه در سال ۱۳۳۳هجری قمری در سمنان وفات یافت. آرامگاه وی در ابتدای خیابان حكیم الهی در كنار ایوان و داخل صحن مشجر و سر سبز و با صفائی در فضای باز قرار گرفته است.

بر روی كتیبه ای از كاشی كه بر پیشانی ایوانی مشرف به خیابان واقع شده است سال تولد وی رمضان ۱۲۴۳هجری قمری و وفاتش ربیع الاول سال ۱۳۲۳هجری قمری درج شده است.

سه شنبه 12/10/1396 - 14:22
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته