• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 10235
تعداد نظرات : 25
زمان آخرین مطلب : 1311روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه

چند روز پیش، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ایران از 1000 روز اول زندگی کودک به عنوان نقطه شروع طلایی برای سالم زیستن با خبر گزاری‌ها صحبت کرده بود.
 
 
 

به گفته دکتر احمد جنیدی جعفری، نقطه شروع طلایی برای سالم زیستن، همان 1000 روز اول زندگی یعنی از شروع بارداری تا پایان دوسالگی (270 روز بارداری و 730 روز اول عمر) است؛ دوره‌ای که کودکان بیشترین تاثیرپذیری را از محرک‌های محیط اطراف خود دارند.

فراموش نکنید که این شروع طلایی برای حرکت در جاده سلامت که از دوران جنینی تا کهنسالی ادامه خواهد داشت،اهمیت ویژه دارد. بی‌شک تغذیه مفید و موثر در 1000 روز اول سرنوشت‌ساز است که به‌طور مستقیم روی سلامت در بزرگسالی و پیری تاثیر دارد و برای پیشگیری از مشکلات آینده از جمله چاقی مفرط، دیابت و فشارخون بالا ضروری است.

بعلاوه مرگ و میر ناشی از بیماری عروق کرونری در سن بزرگسالی با وزن نوزاد متولد شده و تغذیه وی در دوسال اول زندگی ارتباط دارد که بیانگر اهمیت تغذیه سالم مادر و مراقبت‌های دوران بارداری، شیردهی و حتی قبل از بارداری است.

دکتر فریبا شیروانی، متخصص اطفال با تاکید بر این که در 1000 روز اول زندگی 70 درصد رشد مغزی انسان اتفاق می‌افتد، به جام‌جم می‌گوید: دانشمندان و برنامه‌ریزان و کارشناسان طراز اول، ارتقای تغذیه در 1000 روز اول را یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌ها برای رسیدن و پیشرفت و توسعه پایدار در سلامت می‌دانند. برای این مرحله زندگی، آماده‌سازی قبل از لقاح باید انجام شود.

این متخصص می‌افزاید: توجه داشته باشید که رشد و تکامل انسان دو پدیده توام هستند که یکدیگر را کامل می‌کنند. ارتباط صحیح کودک با محیط خارج و مورد توجه قرار گرفتن او به پیشرفت تکاملی کودک و به دست آوردن مهارت‌های اجتماعی و شکوفا شدن استعدادهای او کمک می‌کند. درست است که به انجام رسیدن هر مرحله رشدی در کودکان از نظر زمانی متفاوت است، ولی اگر این روال پشت سر هم انجام شود در تایید سلامت وی کافی است .

ضرورت‌های پیش از بارداری

به گفته این فوق‌تخصص عفونی اطفال، نداشتن مشکل اولیه در شروع بارداری مانند لاغری شدید، کم خونی، کمبود ویتامین D، کم‌کاری تیروئید، کمبود اسید فولیک برای بارداری سالم ضروری تلقی می‌شود. مصرف مواد غذایی و دارویی تراتوژن (غیرمجاز در دوران بارداری)، الکل، مواد مخدر، کافئین و سیگار در این دوران ممنوع است.

وی تاکید می‌کند: آمادگی روانی خانواده برای پا به عرصه وجود گذاشتن فرزند جدید از اقدامات مهم برای شروع یک بارداری سالم است. حتی آماده بودن پدر، سالم بودن و تغذیه مناسب وی همراه با برنامه ریزی برای بارداری هم لازم است .

سلامت جنین را چگونه مراقبت کنیم ؟

شکی وجود ندارد که طی بارداری، داشتن آرامش، تغذیه متعادل، خواب کافی، داشتن حمایت و محبت همسر و خوردن وعده‌های غذایی منظم از اهمیت ویژه‌ای در حفظ سلامت باردار و جنین برخوردار است .

اما دکتر شیروانی تاکید می‌کند، پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های واگیردار از طریق تزریق واکسن‌هایی مانند کزاز و آنفلوآنزا و عدم مواجهه با افراد بیمار، داشتن فعالیت‌های بدنی منظم و آرام و انجام مراقبت‌های جنین از نظر غربالگری و بررسی رشد جنین نباید از نظر دور داشته شود چرا که این اقدامات باید در دوران بارداری مورد نظر قرار گیرد. بعلاوه تغذیه صحیح و مناسب مادر، احتمال مسمومیت حاملگی و دیابت بارداری را نیز کاهش می‌دهد.

نوزاد فقط به شیر مادر نیاز دارد

متخصصان به طور قطع به این نتیجه رسیده‌اند که زایمان طبیعی در صورتی که منعی نداشته باشد، بر سزارین ارجح است. همچنین شروع تغذیه نوزاد در ساعت اول تولد به تداوم شیردهی ومتعادل نگه داشته شدن حرارت بدن نوزاد کمک می‌کند.

این متخصص اطفال توصیه می‌کند: بعد از تولد نوزاد، تغذیه با شیر مادر باید بلافاصله شروع شود. بی‌شک، هم اتاقی کودک با مادر، بلافاصله بعد از تولد و دوستدار کودک بودن بیمارستان‌ها به شروع یک شیردهی موفق کمک می‌کند.

بعد از تولد لازم است هیچ گونه شیر دیگری در بیمارستان‌ها بجز شیر مادربه نوزاد داده نشود .مادران شاغل نیز می‌توانند تا شش ماه بعد ازتولد، نوزادشان را با شیر خود تغذیه و سلامت آینده فرزندشان را تامین کنند. حتی مصرف آب جوشیده سرد بسختی و در موارد خاص قابل قبول است.

وی تاکید می‌کند: مصرف شیرمادر به طور کامل تا آخر شش ماهگی و بعد از آن، تا آخر دو سالگی در کنار سایر غذاها الزامی است چون هیچ ماده غذایی نمی‌تواند مواد موجود در شیر مادر را برای شیرخوار درحال رشد فراهم کند. در صورت مصرف شیر مادر احتمال دیابت، چاقی، بیماری‌های قلبی ـ عروقی و آلرژی و بدخیمی‌ها و نیز احتمال ابتلا به عفونت‌های تنفسی و گوارشی در کودک کاهش می‌یابد.

تغذیه سالم پس از 6 ماهگی

بعد از شش ماهگی، ذخایر آهن بدن نوزاد کاهش می‌یابد و دستگاه گوارش نوزاد، آمادگی شروع غذاهای کمکی را پیدا می‌کند ولی هنوز 30درصد نیاز غذایی کودک از شیر مادر تامین می‌شود.

دکتر شیروانی با تاکید بر این که در غذای کمکی شیرخوار جایی برای شیر خشک نباشد و از غذاهای تازه و مناسب برای تغذیه استفاده شود، می‌گوید: در سال دوم زندگی بعد از خوردن غذا در فاصله نیم تا یک ساعت، تغذیه با شیر مادر برای شیرخوار لذتبخش و در رشد روحی و جسمی او موثر است. بعد از پانزده روزگی، مصرف مولتی ویتامین و بعد از شش ماهگی مصرف آهن برای جلوگیری از کمبود ویتامینD و کم خونی که در کشورهای در حال توسعه بسیار شایع است و از علل اختلال تکامل ذهنی و یادگیری کودکان است، توصیه می‌شود.

پایش رشد تا دوسالگی

دانشمندان و متخصصان اقتصاد و بهداشت توافق دارند ارتقای تغذیه در طول 1000 روز اول عمر کودک، یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌هایی است که می‌توان برای حفظ و تداوم سلامت وی تا بزرگسالی انجام داد.

برای تایید طی شدن روند صحیح در سلامت کودک، پایش رشد کودکان به‌طور مرتب تا دوسالگی باید صورت بگیرد که در مراکز بهداشتی هم قابل انجام است. در این مرحله در هر بار مراجعه، پارامترهای رشدی و تکاملی کودکان اندازه‌گیری می‌شود و با وضعیت طبیعی تطابق می‌یابد و در صورت نیاز به پزشک ارجاع داده می‌شود .

70 درصد رشد مغز تا پایان 2 سالگی

رسیدگی به سلامت هوش بچه‌ها در دو سال اول زندگی بسیار مهم است، به طوری‌که بهداشت جهانی دو سال اول عمر را شاه ‌کلید سلامت روانی و رشد مغزی کودکان می‌داند، همچنین در دو سال اول زندگی، رشد مغز سرعت استثنایی دارد و 90 درصد آن در این مدت رشد و تکامل می‌یابد.

در واقع 60 درصد رشد مغز تا پایان یک سالگی و 70 درصد آن تا پایان دوسالگی انجام می‌شود و به ترتیب 80 درصد رشد مغز تا سه سالگی و 98 تا 100 درصد تا پایان هشت سالگی است و این نشان‌دهنده اهمیت 1000 روز اول زندگی کودک از جنینی تا دو سالگی است. پس خانواده‌ها باید به برهه زمانی دو سال اول زندگی کودک توجه داشته باشند و از نظر مغزی و هوشی، فرزندشان را رشد دهند .

 

پونه شیرازی

دانش و سلامت 
چهارشنبه 27/5/1395 - 12:14
سلامت و بهداشت جامعه

با ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن،‌ امکان ابتلای فرد به بیماری‌های جسمی و روحی افزایش می‌یابد. در این مقاله با تعدادی عوامل تضعیف کننده سیستم ایمنی آشنا می‌شوید.
 
 
 
 
 
به گزارش جام جم سرا به نقل از زندگی آنلاین، امروزه صنعتی شدن جهان، گازهای گلخانه ای، غذاهای فرآوری شده، آلودگی آب و همچنین هوایی که در آن تنفس می کنیم، دست به دست هم داده و رشد و نمو ویروس های کشنده، باکتری های مضر و انگل های مختلف را سرعت بخشیده و سلامتی افراد را به خطر انداخته است.

در این میان هرقدر سیستم ایمنی بدن ضعیف تر شود، به همان میزان توانایی انسان نیز در مقابله با بیماری های گوناگون کمتر شده و صدمات روحی و جسمی در فرد افزایش می یابد.

در این مقاله مواردی که موجب کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن می شود، ارائه شده است.

تنهایی

تحقیقات نشان داده است، افرادی که مدت زمان زیادی را در خانه و یا محل کار خود، به دور از اجتماع و دیگران می گذرانند، معمولا بیشتر به بیماری های روحی و روانی مانند اضطراب و یا افسردگی مبتلا شده و در برابر بیماری ها توان کمتری از خود نشان می دهند.

بنابراین، ساعاتی را در شبانه روز برای تلفن کردن، ایمیل زدن و معاشرات با دوستان و آشنایان خود اختصاص داده و سیستم ایمنی بدن خود را تقویت کنید.

شب زنده داری

شب زنده داری سلول های مدافع بدن را از بین برده و از قدرت سیستم ایمنی بدن به شدت کم می کند.

در ضمن، کمبود خواب و یا خواب بی کیفیت میزان تولید آنتی بیوتیک های طبیعی بدن را کاهش داده و انسان را در برابر انواع ویروس ها ضعیف می کند.

بنابراین، هر شب بین 7 تا 9 ساعت بی وقفه بخوابید تا صبح ها سرحال بوده و بدن مقاومی داشته باشید.

منفی بافی

کسانی که منفی باف هستند و همیشه نیمه خالی لیوان را می بینند، معمولا بیشتر دچار اضطراب و افسردگی شده و سلول های دفاعی بیشتری از دست می دهند و به طور کلی سیستم ایمنی بدن شان ضعیف می شود.

بنابراین سعی کنید هر روز دلیلی برای شاد زیستن پیدا کرده و اوقات خود را با نشاط بگذرانید. مثلا می توانید با دوستان و یا خانواده خود وقتی را برای گپ زدن، گردش و یا انجام بازی های مفرح اختصاص بدهید.

عدم تحرک

بنابر مطالعات مشخص شده، افرادی که فاقد تحرک کافی هستند 2 برابر بیشتر ازکسانی که ورزش می کنند، دچار بیماری می شوند. بنابراین، روزانه 30 دقیقه تمرینات هوازی انجام داده و میزان گلبول های سفید خون خود را افزایش دهید.

سیگار کشیدن

مصرف دخانیات ابتلا به آلرژی های مختلف مثل آسم را در افراد افزایش می دهد. همچنین سیگار باعث بروز التهابات داخلی شده و گلبول های سفید خون را از بین می برد.

بنابراین، از بودن کنار افراد سیگاری دوری کرده و دوستان و آشنایان سیگاری خود را تشویق کنید تا به طور کامل آن را ترک کنند.

مصرف انواع آنتی بیوتیک ها

مصرف مدام آنتی بیوتیک باعث افزایش مقاومت بدن در مقابل آن ها شده و احتمال ابتلا به عفونت های ویروسی و یا باکتریایی را افزایش می دهد.

در واقع، مصرف آنتی بیوتیک باعث کاهش سطح هورمون سیتوکین شده و در نتیجه، قدرت سیستم ایمنی بدن را کاهش می دهد.

برای جلوگیری از این وضعیت، فقط در صورت نیاز و تنها برای مقابله با باکتری های مضر، از آنتی بیوتیک ها، طبق دستور پزشک استفاده نمایید. در ضمن، دوره درمان را کامل کنید.

در ادامه مقاله ‌راه های تقویت سیستم ایمنی بدن، به بررسی مواد غذایی که در تقویت سیستم ایمنی بدن نقش دارند، می‌پردازیم. آنها را در برنامه روزانه خود بگنجانید تا بیمار نشوید!

سیستم ایمنی قوی تر بدن، ابتلا به بیماری های مختلف و عفونت های ویروسی و باکتریایی را کمتر کرده و از نیازتان در مصرف داروهای مختلف می کاهد.

بهترین راه برای تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف غذاهای سالم، سبزیجات تازه و میوه های مختلف است که برخی از موثرترین آن ها در ادامه معرفی شده اند.

ماست

مصرف روزانه یک کاسه ماست پروبیوتیک کم چرب، باعث قرار گرفتن باکتری های مفید در معده و روده شده و میزان باکتری های مضر را کاهش می دهد. در نتیجه، قدرت سیستم ایمنی بدن افزایش می یابد.

جو و جوی دوسر

این دانه ها دارای فیبری موسوم به بتا گلوکان هستند که یک آنتی اکسیدان و ضد میکروب مفید می باشد.

بنابر مطالعات، مصرف جو یا جوی دوسر، 2 بار در هفته، سیستم ایمنی بدن انسان را تقویت کرده و روند بهبود زخم را سرعت می بخشد.

همچنین می تواند به عنوان یک آنتی بیوتیک خوب عمل کند.

سیر

سیر دارای ماده فعالی بنام آلیسین می باشد که قادر است به خوبی در مقابل عفونت های مربوط به انواع ویروس ها و یا باکتری ها بجنگد.

بنابراین، مصرف سیر در پخت غذاهای روزانه، می تواند منجر به تقویت سیستم ایمنی بدن شود.

چای

مصرف روزانه 5 فنجان چای کمک زیادی به تقویت سیستم ایمنی بدن می کند. زیرا، چای سبز و سیاه دارای اسیدهای آمینه به نام ال-تینین می باشد که قادر است با عفونت های ویروسی و یا باکتریایی مقابله کند.

در ضمن، چای میزان قابل ملاحظه ای آنتی اکسیدان داشته و مصرف آن، بدن را از سلول های رادیکال آزاد پاک می کند.

گوشت گاو

ماده معدنی " روی" یکی از عوامل پراهمیت تقویت سیستم ایمنی بدن می باشد. کسانی که به دلایل مختلف مثل گیاه خواری، گوشت گاو مصرف نمی کنند معمولا با کمبود این ماده معدنی حیاتی مواجه می شوند.

این فلز یکی از عوامل اصلی افزایش تعداد گلبول های سفید خون می باشد که با مصرف روزانه 100 گرم از گوشت گاو به خوبی در بدن تامین می شود.

سیب زمینی

سیب زمینی دارای میزان قابل ملاحظه ای از ویتامینA می باشد.

از طرفی پوست انسان، نقش پررنگی در مقابله با ورود میکروب به درون بدن ایفا می کند و کمبود ویتامین A عامل اصلی آسیب پذیری پوست بوده و آن را در برابر ویروس ها و باکتری های مختلف شکننده می کند.

بنابراین روزانه با مصرف حدود نصف فنجان سیب زمینی پخته می توانید بدن تان را از این ویتامین حیاتی تامین کرده و به دنبال آن سیستم ایمنی تان نیز تقویت شود.

قارچ

تحقیقات نشان می دهد که مصرف قارچ تعداد گلبول های سفید خون را افزایش داده و میزان فعالیت های آن را بیشتر می کند.

در ضمن، قارچ باعث تهاجمی تر شدن گلبول های سفید خون شده و آنها را در مقابل میکروب ها جنگنده تر می کند.

سوپ مرغ

طبق تحقیقات معلوم شده، رشته سوپ مرغ دارای ترکیباتی است که جلوی جابه جایی گلبول های سفید آسیب دیده را در بدن می گیرد.

در ضمن، گوشت مرغ دارای اسیدهای آمینه به نام سیستئین بوده که حین پخت آزاد شده و می تواند با عفونت ناشی از میکروب ها مقابله کند. 
چهارشنبه 27/5/1395 - 12:12
سلامت و بهداشت جامعه

از آنجایی که این روزها از فرم ابرو گرفته تا خط صورت و دست و غیره شخصیت شناسی می کنند ما هم تصمیم گرفتیم آنچه که بستنی مورد علاقه تان از شخصیتتان برملا می کند را عنوان کنیم. در واقع طعمی که شما می پسندید رازهایی از درونتان را برملا می کند که جالب و خواندنی است.
 
 
 
 
 

به گزارش جام جم سرا به نقل از تبیان، ما که تا به حال کسی را ندیده ایم بستنی دوست نداشته باشد. بچه و پیر و جوان هم ندارد. بستنی خوشمزه است و به خصوص برای روزهای گرم سال باعث خنکی و نشاط می شود. اما از آنجایی که این روزها از فرم ابرو گرفته تا خط صورت و دست و غیره شخصیت شناسی می کنند ما هم تصمیم گرفتیم آنچه که بستنی مورد علاقه تان از شخصیتتان برملا می کند را عنوان کنیم. در واقع طعمی که شما می پسندید رازهایی از درونتان را برملا می کند که بسیار جالب و خواندنی است. با ما همراه باشید تا با این شخصیت شناسی جالب بیشتر آشنا شوید.

اگر عاشق بستنی وانیلی هستید

وانیل عطر معروف اکثر بستنی ها است. بر اساس شخصیت شناسی از روی بستنی مورد علاقه، افرادی که طرفدار بستنی وانیلی هستند افرادی پرشور، سرزنده و اهل خطر هستند که از ریسک کردن نمی ترسند. این افراد بدون فکر و برنامه قلبی عمل می کنند و آرمانگرا هستند.

عاشقان بستنی وانیلی به شم و حس ششم خود بیش از منطقشان اعتماد دارند. البته این ها برگرفته از نتایج پژوهش هایی است که توسط Alan Hirsch متخصص مغز و اعصاب روی بوها و مزه ها و تأثیر آن ها انجام شده است. عاشقان بستنی وانیلی احساسات خود را زیاد بروز می دهند و در روابط عاطفی خود موفق هستند. این متخصص مغز و اعصاب در حین مطالعات خود از نتایج تست های روانشناسی استفاده کرد. به عقیده این متخصص یک بخش مشترکی از مغز، مسئول رفتارهای شخصی و علاقمندی هایی غذایی است. به گفته این متخصص مغز و اعصاب، علاقه نسبت به یک طعم خاصی از بستنی از زمان کودکی شکل می گیرد و در تمام عمر نیز باقی می ماند.

اگر عاشق بستنی با طعم توت فرنگی هستید

نتایج بررسی های Alan Hirsc که برای یک شرکت زنجیره ای لبنیاتی در ایالات متحده آمریکا انجام شده است نشان می دهد، طرفداران بستنی های توت فرنگی اغلب افرادی صبور، وفادار، صادق و درونگرا هستند. نتایج بررسی های دیگر نیز نشان می دهند افراد علاقمند به این میوه کوچک و خوشمزه افرادی منطقی و متفکر محسوب می شوند.

اگر عاشق بستنی شکلاتی هستید

اگر بین تمام طعم ها انتخاب شما یک اسکوپ بستنی شکلاتی است، Alan Hirsch شما را فردی معرفی می کند که دوست دارید خودتان را در دل بقیه جا کنید. شما فردی سرزنده، پرشور، مهربان، مهیج و خوش باوری هستید.

اگر عاشق طعم بستنی نعنایی و شکلاتی هستید

شما دوست دارید همیشه حق با شما باشد؟ خب. به گفته Hirasch، بستنی نعنایی با تکه های شکلات بستنی مورد علاقه افراد حق به جانب است. در واقع این طعم بستنی بیشتر با شخصیت افراد جاه طلب، بلندپرواز، با اعتماد به نفس، کم غذا و افرادی که دوست دارند همیشه محق باشند در ارتباط است. این افراد فقط زمانی راضی و خشنود هستند که هر نوع بحث و منازعه ای را به نفع خود کرده باشند. البته به عقیده این محقق، افرادی که فقط بستنی نعنایی و فقط بستنی شکلاتی را ترجیح می دهند (نه هر دو طعم در یک بستنی) شخصیت های دلسوزی دارند که به راحتی با بقیه افراد کنار می آیند.

اگر عاشق بستنی با طعم قهوه هستید

به شدت به طعم قهوه حتی در بستنی نیز وفادار هستید؟ در این صورت به نظر می رسد فرد سرزنده ای هستید با طبیعت تئاتری که زندگی را با طعم خوب و عشق زیاد دنبال می کند. به گفته این محقق افرادی که عاشق طعم قهوه در بستنی هستند غصه آینده را نمی خورند و در زمان حال زندگی می کنند.

اگر عاشق تکه های شکلات در بستنی هستید

بر اساس نتایج بررسی های این محقق، افرادی که بستنی خود را با تکه های شکلات می پسندند افرادی دست و دلباز، باکفایت، کاردان و خونگرمی هستند.

اگر عاشق بستنی یخی رنگین کمانی هستید

این طعم میوه ای و چند رنگ بر خلاف ظاهر خوش رنگ و شاد خود مورد علاقه افراد بدبین است. به گفته Hirsch افرادی بستنی یخی های چند رنگ را انتخاب می کنند که در واقع شخصیتی بدبین دارند. البته این افراد قدرت تحلیل بالایی دارند و اغلب تصمیم های خوبی در زندگی شان می گیرند.

اگر عاشق بستنی گردویی با کره هستید

افرادی که طرفدار طعم گردو در بستنی هستند، افرادی وفادار، با وجدان، وظیفه شناس، مودب و مبادی آداب هستند. این افراد خونگرم بوده و به خوبی پذیرای دیگران هستند. 
چهارشنبه 27/5/1395 - 12:9
سلامت و بهداشت جامعه

 

 

 

پوشیدن یک پیراهن سیاه رنگ در هوای گرم باعث می‌شود بیشتر گرما را احساس کنید زیرا رنگ‌های تیره به جای این که گرما را انعکاس دهند آن را جذب می‌کنند.

رنگ سفید یاد آور یخ است و وقتی در فصل تابستان لباس سفید می‌پوشیم از لحاظ روحی بیشتر احساس خنک بودن می‌کنیم. بعلاوه در فصل تابستان باید از پارچه‌های سبک و منفذدار مثل لنین و پنبه‌ای استفاده کرد و از پوشیدن لباس‌هایی از جنس نایلون یا پلی استر پرهیز کرد، زیرا این نوع لباس‌ها گرما را جذب می‌کنند. پارچه‌های لنین رطوبت را به خود جذب می‌کند.

پس برای فصل تابستان که تعرق بدن زیاد است، انتخاب مناسبی به نظر می‌رسد. پارچه‌های پنبه‌ای هم برای این فصل خیلی مناسب هستند، زیرا این نوع پارچه از جنس طبیعی است و گرما را از خود عبور می‌دهد.

چهارشنبه 27/5/1395 - 12:7
سلامت و بهداشت جامعه

رئیس کلینیک چند تخصصی درد، از وجود ۸ میلیون مبتلا به میگرن در کشور خبر داد و گفت: ۱۰ درصد این افراد دچار میگرن حاد هستند.

 

 

 

 به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، دکتر رمضانی روز سه شنبه در نشست خبری به منظور تشریح دستاوردهای داروی درمان قطعی میگرن، اظهارداشت: این داروی گیاهی تولید ایرن، به هیچ وجه مشابه خارجی ندارد.

با اعلام اینکه در تهیه و ساخت این دارو از ترکیب ۲۰ نوع گیاه دارویی استفاده شده است، گفت: این دارو تا کنون برای ۱۴۰۰ بیمار گرفتار میگرن در کشور مورد استفاده قرار گرفته و هیچ گونه عارضه ای نداشته است.

وی با تاکید بر اینکه با استفاده از این داروی گیاهی می توان میگرن را درمان قطعی کرد، تصریح کرد: افرادی که با این دارو درمان می شوند، هیچ وقت سر درد نخواهند داشت.

رمضانی با اشاره به موفقیت درمان میگرن با استفاده از این داروی گیاهی، گفت: ۸۱ درصد بیمارانی که از این دارو استفاده کرده اند، درمان قطعی شده اند و ۱۹ درصد نیز حالت گذشته را نخواهند داشت و ممکن است دچار حملات میگرنی شوند.

وی در ادامه به وضعیت شیوع میگرن در کشور اشاره کرد و افزود: بررسی ها نشان می دهد که ۸ میلیون نفر در کشور گرفتار میگرن هستند که ۱۰ درصد از این جمعیت، نوع حاد میگرن را دارند.

رمضانی در تشریح میگرن حاد، گفت: ۲۱ حمله در سال شاخص میگرن عادی است، اما وقتی این بیماری مزمن شد، ۱۵ حمله در ماه با طول بیش از ۴ ساعت را شاهد هستیم.

وی ادامه داد: بر همین اساس، ۸۰۰ هزار نفر در کشور دچار میگرن حاد هستند.

 

چهارشنبه 27/5/1395 - 12:3
سلامت و بهداشت جامعه

 
 گاهی پیش می آید که یکی از محصولات بهداشتی موردنیازتان مانند کرم مرطوب کننده یا پاک کننده را تمام کرده اید؛ بنابراین به فکر جایگزین آن می افتید، جایگزینی که به راحتی به آن دسترسی دارید و فکر می کنید تاثیر منفی روی صورت نمی گذارد، در حالی که خیلی از مواد را نباید روی صورت استفاده کرد.
 
 
 
 
 
 
 
 

به گزارش جام جم سرا به نقل از روزنامه خراسان ، موادی که برای پوست صورت مضرند، شامل موارد زیر است:

اسپری مو

ممکن است شنیده باشید که زدن اسپری مو به صورت می تواند به فیکس کردن آرایش کمک کند، ولی نباید هرگز آن را به صورت بزنید، زیرا حاوی لاک و الکل است که منجر به خشکی پوست خواهد شد و چهره پیرتر به نظر می رسد. علاوه بر این در اسپری مو موادی وجود دارد که می تواند باعث خارش، جوش های ریز، پوسته پوسته شدن و سوزش و حساسیت پوست صورت شود.

رنگ مو

اگر به طور مداوم موهایتان را رنگ می کنید و می خواهید رنگ ابرو را با موهایتان هماهنگ کنید، از یک رنگ گیاهی و یا ریمل ابرو استفاده کنید، چرا که فرمولاسیون آن ملایم تر است.

رنگ موها همچنین می تواند موجب حساسیت پوست اطراف چشم و حتی سوزش و اشک ریزش چشم شوند.

سرم مو

تنها به این دلیل که روی برچسب محصول نام "سرم" درج شده به این معنی نیست که می تواند برای پوست نیز مناسب باشد.

در سرم مو موادی وجود دارد که به طور نرمال برای درمان چین و چروک و دیگر مقوله های پوستی استفاده نمی شود.

علاوه براین این اکثر آنها حاوی عطر است که می تواند بسیار برای پوست صورت حساسیت ایجاد کند.

شامپو

برخی افراد از شامپو برای صورت و بدن نیز استفاده می کنند. موادی که برای شستشوی موها از آلودگی و چربی های اضافی وجود دارد ، برای پاک کردن پوست صورت یکسان نیستند. ماده ای که در شامپو استفاده می شود، قوی است تا کثیفی و چربی مو را از بین ببرد. بنابراین باعث خشکی و ناراحتی پوست صورت می شود.

لوسیون بدن

اگرچه استفاده زیاد از لوسیون برای بدن نتایج خوبی دارد، ولی لوسیون های بدن هرگز نباید روی صورت زده شوند، چرا که مواد موجود در آن سنگین تر و حاوی عطر هستند. برای پوست صورت باید از محصولات ملایم تر استفاده شود.

کرم پا

این مورد اساسا بسیار غیرعقلانی است، ولی اگر چیزی جز این نوع کرم را در اطراف خود ندارید، آن را هرگز برای پوست صورت استفاده نکنید، حتی اگر تنها یک قسمت کوچک خشک شده باشد.

این کرم ها برای صورت بسیار قوی، ضخیم و چسبناک هستند. فرمولاسیون آنها به نحوی است که به پینه های عمیق پا نفوذ می کنند و معمولا حاوی لایه بردارهای شیمیایی بوده که کاملا برای پوست صورت نامناسب است.

دئودورانت (ضد تعریق)

برخی مردم برای پیشگیری از عرق کردن صورت، کمی دئودورانت به صورت می مالند، اما این محصول تنها می تواند جلوی تعریق زیر بغل، پا و زیر سینه را بگیرد.

این ماده در صورت استفاده روی چهره باعث انسداد غدد عرق می شود که به جوش، انسداد منافذ و بروز لکه های قهوه ای منجرمی شود.

تنها به این دلیل که دئودرانت از عرق زیربغل جلوگیری می کند، دلیل نمی شود که می توان آن را روی ناحیه صورت استفاده کرد تا از آب شدن آرایش در روزهای گرم جلوگیری کند. شما باید به پوست اجازه تنفس بدهید.

خمیر دندان

خمیر دندان پر از مواد تشکیل دهنده ای است که اگرچه ظاهرا ضرری برای پوست ندارند، اما باعث خشکی و تحریک پوست می شوند.

درست است که خمیر دندان جوش را خشک می کند، اما رطوبت نواحی اطراف آن را هم از بین می برد و از نظر شیمیایی، این پتانسیل را دارد که پوست را بسوزاند و باعث زخم های تیره ای شود که با هیچ درمان خانگی نمی توانید آنها را برطرف کنید. بجای آن، از داروی پراکسید بنزوئیل یا کمی روغن درخت چای استفاده کنید.

سرکه

اگر چه از سرکه در درمان های خانگی استفاده می شود، اما استفاده به تنهایی یا ترکیب نادرست سرکه با مواد دیگر به دلیل حالت اسیدی آن حتی در میزان خیلی کم، می تواند باعث سوختن پوست شود.

سرکه می تواند در طول زمان آب بیشتری از دست داده و غلیظ تر شود. بنابراین وقتی آن را روی پوست صورت می زنید، در واقع آن را می سوزانید.

افزودن روغن طبیعی و آب برای رقیق کردن آن، می تواند این خطر را کاهش دهد، البته نه برای پوست های حساس.

مایونز

اگرچه از مایونز می توان برای تهیه انواع ماسک های خانگی برای رطوبت رسانی به موها استفاده کرد، ولی این بدین معنی نیست که قرار دادن آن روی صورت نیز همان مزیت را به دنبال دارد. مایونز از آنجا که بسیار اسیدی است، به پوست اجازه تنفس نمی دهد و می تواند منافذ پوست را مسدود کند. 
چهارشنبه 27/5/1395 - 11:43
سلامت و بهداشت جامعه

یک مطالعه جدید نشان می‌دهد خواندن کتاب طول عمر را تا دو سال افزایش می‌دهد. هر چقدر زمان کتاب خواندن بیشتر باشد تاثیر آن بر افزایش طول عمر بیشتر خواهد بود. محققان دانشگاه ییل آمریکا دریافته‌اند خواندن کتاب می‌تواند تا 23 درصد بر طول عمر افراد بیفزاید.

 

 

 

در این بررسی، افرادی که به طور متوسط 3/5 ساعت در هفته کتاب می‌خواندند در مقایسه با بزرگسالانی که عادت به مطالعه نداشتند 17 درصد احتمال مرگ کمتری در طول 12 سال مطالعه نشان دادند. همین طور احتمال مرگ کسانی که بیش از 3/5 ساعت در هفته مطالعه می‌کردند، 23 درصد کمتر گزارش شد. به طور کلی بزرگسالانی که کتاب می‌خواندند در طول 12 سال مورد مطالعه، تقریبا دو سال بیشتر از کسانی که عادت به خواندن نداشتند طول عمر داشتند. در گزارش این محققان عنوان شد کتاب خواندن در میان زنان، افراد دارای تحصیلات دانشگاهی و افراد دارای درآمد بالاتر معمول‌تر است. همچنین نشان داده شد بزرگسالانی که مجله و روزنامه مطالعه می‌کنند نیز طول عمر بیشتری نسبت به کسانی که مطالعه نمی‌کنند دارند. با این حال تاثیر مطالعه مجله و روزنامه کمتر از مطالعه کتاب عنوان شد.

پژوهشگران می‌گویند تاثیرات مطالعه می‌تواند به دلیل فواید شناختی آن باشد. هرچند به مطالعات بیشتری در این زمینه نیاز است، اما یافته‌های به دست آمده به احتمال زیاد مورد استقبال دوستداران کتاب قرار خواهد گرفت.

منبع: medicalnewstoday.com

مترجم: یاسمین مشرف

 

چهارشنبه 27/5/1395 - 11:15
طنز و سرگرمی

یک تحقیق جدید می‌گوید، خواب بسیار کم یا بسیار زیاد می‌تواند خطر ابتلا به سکته را افزایش دهد. براساس این تحقیق، بی‌خوابی و پرخوابی به این دلیل که خون‌رسانی به مغز را قطع می‌کنند هر دو، خطر ابتلا به بیماری‌ها را افزایش می‌دهند.

 

 

 

 شواهد نشان می‌دهد سایر اختلالات خواب، شامل سندرم پای بی‌قرار و آپنه خواب، با خطر سکته ارتباط دارد و بهبود بیماران مبتلا به سکته را با مانع مواجه می‌کند. هرچند اختلالات خواب بعد از سکته‌های مغزی، چیز معمولی است، اما بیماران کمتری در این زمینه آزمایش می‌شوند. محققان می‌گویند یافته‌های ما نشان می‌دهد این شیوه باید تغییر کند، چراکه احتمال بیشتری وجود دارد افراد مبتلا به اختلالات خواب، سکته دیگری را تجربه کنند یا نتایج منفی دیگری نسبت به افرادی که مشکلات خواب ندارند، نشان بدهند.

اختلالات خواب به طور کلی به دو دسته تقسیم می‌شوند: مشکلات تنفس به هنگام خواب و اختلالات خواب و بیداری. مشکلات تنفس هنگام خواب مثل آپنه خواب، تنفس فرد را زمان خواب مختل می‌کنند و اختلالات خواب و بیداری مثل بی‌خوابی و سندرم پای ناآرام، بر مدت زمان خواب فرد تاثیر می‌گذارند. محققان اطلاعات به دست آمده از 29 مطالعه را که بر سکته‌های مرتبط با اختلالات خواب تمرکز داشت کنار یکدیگر گذاشتند و نتیجه گرفتند که کم‌خوابی و پرخوابی هر دو می‌توانند خطر سکته را افزایش بدهند. براساس این یافته‌ها، میان مشکلات تنفس در خواب با خطر سکته و روند بهبود از سکته ارتباط وجود دارد؛ در حالی که شواهد کمتری بر این که اختلالات خواب ـ بیداری نیز می‌توانند خطر سکته را تشدید کنند، دلالت دارند.

مترجم: یاسمین مشرف

منبع: Medical Daily

 

چهارشنبه 27/5/1395 - 11:13
سلامت و بهداشت جامعه

مصرف چه خوراکی‌هایی را برای پیشگیری از تحلیل لثه پیشنهاد می‌کنید؟

 

 

 

 وقتی تغذیه ما سالم باشد، مواد معدنی و کربو هیدرات را به بدن می‌رساند و به سلامت دهان هم کمک می‌کند. یعنی رفتارهای تغذیه‌ای نا مناسب، فرد را مستعد بیماری لثه می‌کند. مصرف نوشابه‌های گازدار، نوشابه‌های اسیدی، استعمال سیگار و انواع دخانیات و هر عاملی که به نسج دندان آسیب بزند، به لثه هم آسیب می‌رساند. زمان مسواک زدن بسیار مهم است که باید بلافاصله بعد از مصرف غذا باشد. زمانی که ماحصل فعل و انفعالات در دهان اتفاق می‌افتد و به واسطه میکروارگانیسم ها، ماکزیمم 20 دقیقه بعد از غذا خوردن pH یا اسیدیته بزاق را به حدی پایین می‌آورد که می‌تواند مینای دندان، لثه، شیار لثه و سطح ریشه را تخریب کند. افرادی که ریفلاکس دارند و ترش می‌کنند، با مشکلات لثه‌ای و مشکلات دندانی بیشتری روبه‌رو هستند.

 

 

چه توصیه‌ای به افراد برای پیشگیری از مشکلات لثه‌ای و دندانی دارید؟

مسواک زدن را فراموش نکنند و اگر می‌توانند وعده میان وعده را حذف کنند. اگر قرار است میان وعده‌ای مصرف کنند که با اصول تغذیه‌ای سنخیت دارد، مثلا تنقلات مصرف می‌کنند، مسواک زدن بلافاصله بعد از آن را فراموش نکنند. مسواک‌زدن اگر به روش مناسب صورت گیرد، استفاده از خمیر دندان خیلی ضروری نیست. سیگار هم نکشند؛ چرا که صدمه ناشی از سیگار به اطرافیان بیشتراز خودشان است.

نظر شما راجع به پوسته پوسته شدن مخاط دهان چیست؟ آیا این ضایعات به سرطان تبدیل می‌شود؟

هر‌گونه تغییر ماهیتی که در مخاط دهان ایجاد می‌شود، اگر پاک شدنی باشد معمولا به مشکل موضعی بر می‌گردد. عدم تغذیه مناسب و رشد میکروارگانیسم‌ها که در این زمینه معمولا قارچ‌ها بیشتر رشد می‌کنند و رعایت نکردن بهداشت، باعث ایجاد لکه‌های سفید رنگی می‌شود که پلاک‌های پاک شونده ایجاد می‌کنند. اما اگر پلاک‌های سفید پاک نشوند و علائم نداشته باشند، به آن لکوپلاکی می‌گویند که در این صورت فرد باید به دندانپزشک متخصص بیماری‌های لثه مراجعه کند. همه این پلاک‌ها سرطانی نیستند. برخی بیماری‌های خود ایمنی نیز مثل لیکن پلان ممکن است لثه‌ها و گونه‌ها را درگیر کند.

آیا ریختن نمک روی خمیر دندان توصیه می‌شود؟

خیر. زیرا در افرادی با لثه‌های نازک اگر روش مسواک‌زدن مناسب نباشد، نمک باعث سایش و تخریب نسج نرم و سخت دندان می‌شود.

استفاده از خمیر دندان چه میزان کافی است؟

به اندازه نخود کافی است.

آفت دهانی چه بیماری است؟

آفت نوعی بیماری خود ایمن است و با کمبود ویتامین‌های B12، B1 B2, ، اسید فولیک و آهن ارتباط دارد. همچنین با یک بیماری اتو ایمن موسوم به سندرم بهجت که با زخم‌های متعدد و حاد دهانی مشخص می‌شود، می‌تواند همراه باشد. برای درمان آفت باید علت زمینه‌ای آن مشخص وسپس درمان شود. اگر نیاز به درمان‌های موضعی باشد، ترکیبات موضعی موثر است. البته بتازگی لیزر درمانی و لیزرهای کم توان هم وارد عرصه درمان شده‌اند که نتایج خوبی داشته است.

مهم‌ترین علائمی که فرد باید به آن توجه کند چیست؟ یعنی نشانه‌های بیماری‌های نسوج نگهدارنده دندان کدام است؟

در این خصوص افراد باید به چند نکته توجه کنند. وجود درد مبهم، خارش لثه، خونریزی از لثه هنگام مسواک‌زدن، صحبت کردن، غذاخوردن یا سیب گاز زدن، فاصله افتادن بین دندان، لقی دندان و بوی بد دهان. افرا باید سالی یکبار معاینه شوند؛ زیرا در بسیاری از موارد نمی‌توان بیماری‌های لثه را از علائم بالینی تشخیص داد و یک اپیدمی خاموش اتفاق می‌افتد. اگر بین دندان فاصله افتاده، فرد زمینه عفونت لثه دارد. انواع خاصی از بیماری‌های لثه زمینه ژنتیک دارد و اگر در خانواده‌ای مشکل لثه وجود دارد، سایر افراد نیز باید دقت بیشتری در این زمینه داشته باشند. اگر مشکل لثه پیگیری نشود، عفونت لثه استخوان فک را از بین خواهد برد. یعنی عفونت لثه تخریب‌ استخوانی را در پی دارد و تخریب استخوانی، درمان بازسازی بیمار را با مشکل روبه‌رو خواهد کرد.

دکتر بهزاد هوشمند
جراح لثه

 

 

چهارشنبه 27/5/1395 - 11:12
سلامت و بهداشت جامعه

آویشن از جمله گیاهانی است که مصرف آن بسیار مفید و خواص فراوانی دارد. آویشن را معمولا به صورت خشک مورد استفاده قرار می‌دهند.

 

 

 

 

 گرچه نوع تازه آن نسبت به خشک آن عطر و بوی بیشتری دارد. دمنوش این گیاه مفید به هضم غذا کمک می‌کند و در درمان نفخ بسیار نافع است. آویشن ضدسرفه، خلط‌آور، آرام‌بخش و خواب‌آور است، ضدمیگرن است و سردرد را برطرف می‌کند و برای افرادی که تپش قلب دارند بسیار مفید است. اگر از درد یا ورم مفاصل رنج می‌برید، دمنوش آویشن بنوشید. ضمنا روی دستگاه عصبی تاثیر فراوان دارد و حافظه را تقویت می‌کند. آویشن طبیعتی گرم دارد. نحوه استفاده از این گیاه مفید می‌تواند هم به صورت پودر روی سالاد باشد و هم به صورت ادویه در غذا.

طرز تهیه دمنوش آویشن: یک قاشق آویشن خشک شده را در دو لیوان آب جوش ریخته و بگذارید با حرارت غیرمستقیم دم بکشد. بعد از دم کشیدن، یک قاشق عسل و یک قاشق آبلیمو اضافه کرده، میل کنید و از خواص آن بهره‌مند شوید.

چهارشنبه 27/5/1395 - 10:59
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته