• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 269
تعداد نظرات : 24
زمان آخرین مطلب : 3996روز قبل
بهداشت روانی
  1. چطور با حسادت در محل کار و همکاران حسود کنار بیاییم

    حسادت در محل کار بر روابط شما با همکارانتان فشار آورده و مشکلات روانشناسی بسیاری را ایجاد می کند. وقتی یاد بگیرید که چه چیز موجب این احساسات ناخوشایند در محل کار می شود، احتمال کاهش آن بیشتر می شود.

    خیلی سخت است که وقتی همکارانتان با حسادتشان ناراحتتان می کنند از موفقیتتان لذت ببرید. متاسفانه، اگر فرد موفقی باشید چه بخواهید و چه نخواهید حسادت همکارانتان را در محل کار جلب می کنید. اگر شما هم چنین همکارانی در محیط کارتان دارید، نکات زیر می تواند در برخورد با آنها برایتان مفید باشد.

    چطور با حسادت در محل کار کنار بیاییم؟

    1. نشان دهید که حس رقابت ندارید.

    بیشتر وقت ها حس حسادت در همکارانتان زمانی پدید می آید که فکر کنند شما با آنها دشمنی دارید. اگر این حس دشمنی در شما وجود دارد، وقتش رسیده که همکارانتان را افرادی ببینید که با کمک آنها باید کار را به درستی و به موقع به اتمام برسانید، نه رقیبانی که می خواهند تلاش های شما را بدزدند یا به نفع خودشان شما را خراب کنند. البته این کار زمان می برد اما همکارانتان از تلاش های شما برای شرکت در کار گروهی تقدیر می کنند و دیگر در برابر شما احساس تهدید نمی کنند. حتی اگر این حس دشمنی در شما وجود نداشته باشد و همکارانتان به خاطر تجربیات بد گذشته شان به اشتباه چنین نظری نسبت به شما دارند باید همین کارها را انجام دهید.

    2. دوستانه رفتار کنید.

    یکی دیگر از دلایلی که باعث به وجود آمدن حس حسادت در محل کار می شود این است که همکارانتان تصور می کنند شما آنها را تحویل نمی گیرید. اگر از شرکت در بحث های خصوصی آنها یا بیرون رفتن با آنها خودداری کنید ممکن است فکر کنند که آنها را تحویل نمی گیرید. حتی اگر واقعاً از آن دسته از همکارانتان زیاد خوشتان نیاید باید سعی کنید آن را نشان ندهید. چند لحظه هم که شده خودتان را جای آنها بگذارید. آنوقت چه احساسی داشتید؟ ببینید می توانید وجه اشتراکی بین خودتان و آنها پیدا کنید. ممکن هر دو شما طرفدار یک تیم فوتبال باشید یا یک خواننده یا یک فیلم خاص.

    3. کمک کنید.

    با پیشنهاد کمک به همکارانتان به آنها نشان می دهید که غیر از خودتان به آنها هم اهمیت می دهید. اشتباهات آنها را تشخیص دهید، پیشنهادی برای رفع آن بدهید و برنامه ها و نقشه های جایگزی به آنها معرفی کنید. وقتی بدون اینکه خودشان از شما خواسته باشند این کارها را انجام دهید نظر بسیار مثبتی نسبت به شما پیدا می کنند.

    4. تحسین کنید.

    خیلی از همکاران به این خاطر حسادت می کنند که اعتماد به نفس بالایی ندارند. چون احساس حقارت می کنند وقتی می بینند که یکی کاری را بهتر از آنها انجام می دهد طبیعی است که حسادت کنند. شما می توانید با تعریف و تمجید از کارهای آنها وضعیت را بهتر کنید. وقتی کار خوبی از آنها مشاهده کردید از آن تعریف کنید و اینکار مداوم باشد. این باعث می شود انگیزه بیشتری برای انجام کارهای بهتر پیدا کنند. اعتماد به نفسشان بالا می رود و مطمئناً پیشرفت می کنند. بعد وقتی خود را با شما برابر ببینند دیگر دلیلی برای حسادت کردن پیدا نمی کنند.

    برای کنار آمدن با حسادت در محل کار خیلی مهم است که از منطقه امن خودتان بیرون بیایید و سعی کنید خودتان را جای دیگران بگذارید. وقتی بفهمید چرا چنین احساسی داشتند متوجه می شوید که چطور باید به آنها کمک کنید.

    5. رفتار خودتان را بسنجید.

    قبل از اینکه از همکارانتان عصبانی شوید سعی کنید یک دقیقه هم که شده به رفتار خودتان فکر کنید. آیا کاری کرده اید که حسادت آنها را تحریک کند؟ مثلاً چند روز پیش که وارد اداره شدید درمورد ترفیع جدیدتان به آنها پز دادید یا فخرکردید که برای پروژه جدید رئیس شما را انتخاب کرده است؟ گاهی اوقات بدون اینکه متوجه باشید خودتان با اعمالتان حسادت دیگران را تحریک می کنید. اگر اینطور است سعی کنید این رفتارها را کنار بگذارید و همیشه یادتان باشد که فقط شما در آن اداره کار نمی کنید.

    6. تصویرتان را تغییر دهید.

    بااینکه نباید به خاطر همکارانتان خیلی خودتان را عوض کنید اما می توانید با تغییر تصویرتان در ذهن آنها حس حسادتشان را کمتر کنید. اگر همکارانتان فکر کنند که شما فردی باانگیزه هستید که موفقیت همه اعضای گروه را می خواهید، موفقیتتان با حسادت کمتری دیده می شود.پس سعی کنید تصویری که همکارانتان از شما ساخته اند را تغییر دهید.

    7. به دیگران اعتبار بخشید.

    هرزمان که موقعیت این را داشتید که اعتبار یک تصمیم یا پروژه ای که خوب بوده را با دیگران تقسیم کنید، حتماً اینکار را بکنید. وقتی هر از گاهی باعث شوید که دیگران هم بدرخشند برایشان سخت تر خواهد بود که به شما حسادت کنند. فقط گفتن چیزهایی به همین سادگی، "بله این سخنرانی خیلی خوب پیش رفت. می توانید از آقای X به خاطر گرافیک های عالی که برایمان درست کرده بودند تشکر کنید" فضای محیط را تغییر می دهد.

    ممکن است موقعیت هایی برایتان پیش بیاید که یکی یا چند نفر از همکارانتان برایتان توطئه کنند. برای کنار آمدن به چنین موقعیت هایی خودتان را از هر غیبت یا شایع پراکنی که در اداره اتفاق می افتد دور کنید و فقط روی کارتان تمرکز کنید.

    8. از مقامات بالا دوستانی دست و پا کنید.

    همکاران حسود ممکن است محل کار را به یک میدان جنگ برای شما تبدیل کنند به خاطر همین لازم است که حتماً دوستانی در محل کار برای خودتان داشته باشید. اگر بتوانید در پست های بالاتر از خودتان دوستانی داشته باشید خیلی بهتر خواهد بود. با کمک آن دوستان می توانید بدون اینکه به اعتبار تان در محل کار صدمه ای وارد شود، توطئه های ناشی از حسادت آنها را خنثی کنید.

    mardoman.net
سه شنبه 28/3/1392 - 9:41
بهداشت روانی

نگرانی‌های‌تان را سركوب كنید   هفت قانون برای دست کشیدن از نگرانی!



چقدر در زندگی خود به دنبال اضطراب می‌گردید؟ آیا شما هم از آن دسته افرادی هستید كه كاملاً آگاهانه به پریشانی‌های فكری خود دامن می‌زنید؟

آیا همیشه نگران این هستید كه سر كار خود دیر برسید؟ آنقدر كه باید خوب به نظر نیایید؟ همسرتان از بودن با شما احساس بی‌حوصلگی كند؟ وضعیت مالی‌تان دچار ركود شود؟ هواپیمایی كه با آن سفر می‌كنید دچار سانحه گردد؟ یا هنگام مواجهه با افراد جدید دستپاچه شده و خرابكاری نمایید؟ اگر چنین است با كمال اطمینان به شما می‌گوییم كه گرفتار اضطراب مزمن هستید!

طبق تحقیقاتی كه در این زمینه به عمل آمده، 38 درصد از افراد شخصاً اظهار كرده‌اند كه هر روز با نگرانی و اضطراب دست و پنجه نرم می‌كنند ‌و این معضل در طول زندگی رهایشان نمی‌كند.

شاید بیشتر این اضطراب‌ها ریشه در اتفاقات ناخوشایندی دارد كه در گذشته رخ داده و منجر به شكل‌گیری این نگرانی‌های مزمن شده است. تنها مسئله خوشایندی كه در این رابطه می‌توان ذكر كرد این است كه 85 درصد از مسائلی كه شما بابت آنها نگران هستید در نهایت نتایج مثبتی در بر خواهد داشت و هیچ‌وقت واقعاً چنین اتفاقات بدی رخ نمی‌دهد.

اگر شما هم دائماً به‌خاطر همه چیز، از مسائل جزئی گرفته تا مسائل مهم نگران هستید، بهتر است خودتان را جزو افرادی كه ذكر شد قلمداد كنید. اگر اینطور است حتماً می‌دانید كه گذشت زمان هیچ تاثیری در كاهش اضطراب ندارد یا به عبارت دیگر شما عادت كرده‌اید كه همیشه منتظر وقوع اتفاقات ناخوشایند باشید و پیشاپیش برای آنها مضطرب شوید.

اما چگونه این احساس را تشخیص دهیم؟
برای درمان اضطراب مزمن، ابتدا باید به ریشه‌یابی علل ایجاد آن بپردازید. به خودتان و آنچه كه در درون‌تان نگرانی ایجاد می‌كند فكر كنید.

  1. اگر واقعاً قرار است اتفاق بدی بیفتد، شما هم واقعاً مسئول هستید كه برای آن نگران باشید.
    حتی اگر شما ذاتاً هم آدمی دلشوره‌ای باشید، لزوماً نباید به هر نوع فكر آزاردهنده‌ای كه به سرتان راه می‌یابد توجه كنید و درصدد رفع آن برآیید. ولی اگر مسئولیت كاری به عهده شماست، دیگر قضیه فرق می‌كند و بهتر است حتماً ‌نسبت به انجام آن حساسیت نشان دهید. گاهی مواقع بهترین راه برای خلاصی از شر احساسات ناخوشایند همراهی با آنها و سد نكردن روند طبیعی بروز احساسات و عواطف درونی است.

    2. لازم نیست همیشه از همه چیز مطمئن باشید.
    شما به عنوان یك فرد مضطرب حتماً می‌دانید كه نمی‌توانید بلاتكلیفی را تحمل كنید و جملاتی شبیه «باید مطمئن شوم كه خطری من را تهدید نمی‌كند» یا «من می‌خواهم مطمئن شوم كه همسرم هیچ‌وقت مرا ترك نمی‌كند» برای‌تان آشنا است. شما به عنوان یك فرد مضطرب همیشه به دنبال مطمئن شدن از صحت و درستی امور، جستجو برای یافتن اطلاعات بیشتر و امتحان كردن مردم هستید تا دوباره از همه چیز اطمینان حاصل كنید.

    اما همیشه هم لزومی ندارد كه قبل از انجام كاری صد درصد از نتیجه آن اطمینان حاصل نمایید.

    3. هرگاه مطمئن شدید افكار منفی‌تان به وقوع می‌پیوندد برایش دلشوره بگیرید، در غیر این صورت بی‌خیال دلشوره شوید!
    در حالی‌كه بیشتر مردم با احساسات منفی خود به عنوان امری جانبی و نه چندان مهم برخورد می‌كنند، شما طوری رفتار می‌كنید كه گویی این احساسات علامتی قطعی از وقوع اتفاق بدی هستند.

    وقتی فكر می‌كنید كه من در امتحان امروز نمره بدی می‌گیرم سریعاً نتیجه‌گیری می‌كنید كه احتمال وقوع چنین اتفاقی و بد شدن نمره‌تان خیلی زیاد است. اگر شما به‌خوبی درس خوانده باشید و كمی هم منطقی فكر كنید دیگر دلیلی وجود ندارد تا به این فكر منفی توجه كنید چراكه خودتان خوب می‌دانید تلقین چه اثراتی به دنبال خواهد داشت.

    شاید همین احساس بد آنقدر كارایی شما را كم كند كه به‌رغم تمام تلاشی كه كرده‌اید، همان نتیجه‌ای را كسب كنید كه به‌خاطرش نگران بودید.

    4. آیا هر آن چیز بدی كه ممكن است اتفاق بیفتد بازتابی از شخصیت شماست؟
    وقتی احتمال می‌دهید اتفاقات بدی برای‌تان رخ می‌دهد، باور دارید كه این اتفاقات به این دلیل به‌وقوع می‌پیوندند كه شما به اندازه كافی شایستگی لازم برای جلوگیری از آنها را نداشته‌اید. وقتی كه دیر به جایی می‌رسید، اینطور نتیجه‌گیری می‌نمایید كه همه فكر می‌كنند شما كلاً آدم بی‌مسئولیتی هستید. اگر در كارتان با مشكلاتی مواجه هستید، به این نتیجه می‌رسید كه كاملاً فرد نالایقی هستید. شاید هیچ وقت كسی در مورد شما آنطور كه خودتان تصور می‌كنید فكر نكند، اما شما حاضر نیستید دست از این نتیجه‌گیری‌های منفی بردارید. شما فكر می‌كنید این اتفاقات و مشكلات فقط به‌خاطر این رخ می‌دهند كه من هستم. ولی لطفاً كمی با خودتان مهربان باشید و اینقدر دست به تخریب شخصیت‌تان نزنید.www.zibaweb.com

    5. شكست غیرقابل اجتناب است.
    حتماً تا بحال متوجه شده‌اید كه چقدر نقص در انجام كارها برای شما غیر قابل قبول است. اما شاید به این دلیل كه شما نقص را با شكست یكسان فرض می‌كنید، شكست برای شما كشنده، ترسناك و به معنی رسیدن به آخر خط است.

    پس اینطور خود را قانع می‌كنید كه وقتی نگرانید انگیزه بیشتری برای تلاش پیدا می‌كنید و وقتی برای وقوع اتفاقات بد در حالت آماده باش به سر می‌برید، دیگر با وقوع آنها غافلگیر نمی‌شوید.

    شاید حق با شما باشد و كمی نگرانی، البته تاكید می‌كنیم كمی نگرانی انگیزه خوبی برای تلاش و جلوگیری از شكست باشد اما لطفاً بیش از اندازه مته به خشخاش نگذارید و كمی هم واقع‌بین باشید. هیچ‌گاه فراموش نكنید كه عدم موفقیت در كارها یكی از طبیعی‌ترین جنبه‌های زندگی است.

    6. هر چه زودتر خود را از شر احساسات منفی خلاص كنید
    مثل بقیه افراد مضطرب شما هم تصور می‌كنید هرچه زودتر باید فكری به حال افكار منفی خود بكنید و آنها را كنترل یا در بهترین حالت از ذهن‌تان حذف كنید. شاید این طرز تفكر به این دلیل است كه تصور می‌كنید اگر جلوی افكار منفی را نگیرم بالاخره روزی زندگی‌ام را خراب می‌كنند، اما شاید قضیه به این بدی هم كه شما می‌گویید نباشد.

    افراد عادی در چنین مواقعی با خود فكر می‌كنند، بالاخره برای هر كسی پیش می‌آید كه با احساسات منفی دست و پنجه نرم كند و نهایتاً از دست آنها خلاص شود. پس بد نیست شما هم كه مثل همه آدم‌ها از این قاعده مستثنی نیستید، طرز فكرتان را كمی تغییر دهید.

    7. در آخر بهتر است قانون هفتم را نیز با دقت بیشتری بخوانید: شما مجبورید كه همین الان از نگرانی دست بكشید یا اینكه خدای نكرده با ادامه چنین وضعی كارتان به جنون برسد!
    فرض كنید هم‌اكنون آنقدر نگران هستید كه می‌ترسید نكند این نگرانی‌ها سرانجام كار شما را به جنون بكشاند، بیمارتان كند و نهایتاً كنترل زندگی را از دست شما خارج كند.

پس تصمیم می‌گیرید دست از نگران بودن بردارید. به خودتان می‌گویید، خب، حالا وقت آن شده كه دست از این افكار منفی و نگرانی‌های بی‌معنی بردارم. اما بهتر است بدانید كه این راه هم جواب نمی‌دهد و كارگر نیست. چراكه شما فكر می‌كنید باید نگرانی‌های‌تان را كنترل كنید و وقتی از عهده چنین كاری بر نمی‌آیید به‌خاطر این ناتوانی از دست خودتان عصبانی می‌شوید.

شاید سعی كنید راه‌های دیگری را برای كنترل افكارتان انتخاب كنید. مثلاً به مسائل خوشایندی فكر كنید و به خودتان تلقین كنید كه من واقعاً آدم خوبی هستم یا من به خودم ایمان دارم اما این تصدیق‌ها فقط برای چند دقیقه موثر واقع می‌شوند و پس از آن دوباره جای خود را به احساسات منفی خواهند داد، و حتی بیشتر از قبل باعث تضعیف روحیه شما می‌شوند.

شما از نگرانی‌های‌تان برای حل مشكلاتی كه در واقع اصلاً وجود خارجی ندارند و برای خلاص شدن از شك و بلاتكلیفی و برای اطمینان از اینكه هیچ وقت احساس بدی نخواهید داشت و یا شكست نمی‌خورید، استفاده می‌كنید. اما حقیقت اصلی این است كه این اهداف، واقعاً دست‌نیافتنی و غیرممكن هستند
.

بجای این كارها بهتر است فكر كنید چرا می‌خواهید از شر این نگرانی‌ها خلاص شوید؟ آیا تلاش می‌كنید تا هیچ وقت و حتی در شرایط غیرقابل پیش بینی غافلگیر نشوید؟ آیا تلاش می‌كنید برای انجام كارها انگیزه لازم را در خودتان ایجاد كنید؟ آیا تلاش می‌كنید ذهن‌تان را كنترل نمایید؟ اولین گام برای غلبه بر نگرانی و اضطراب كشف دلیل بوجود آمدن چنین احساسی است.

شاید واقعاً دلیل خاصی برای این همه تشویش وجود نداشته باشد. پس با صراحت به شما اعلام می‌كنیم، اگر بیشتر اوقات دچار احساسات منفی و ناخوشایند هستید، به دنبال مجرم نگردید. مقصر اصلی خودتان هستید. انتخاب با شماست كه چقدر می‌خواهید از لحظه لحظه‌های زندگی‌تان لذت ببرید

حمید رضا ترکمندی سایت زیباوب

سه شنبه 28/3/1392 - 9:41
بهداشت روانی

کنترل خود در محیط کار و غلبه بر عصبانیت

Nervousness

همه ما با افرادی روبه‌رو شده‌ایم كه كنترل احساساتشان را سركار از دست می‌دهند، درها را می‌كوبند، سر همكاران یا مشتری‌ها فریاد می‌زنند و چیزهایی می‌‌گویند كه خیلی زود پشیمان می‌شوند. اشخاصی را دیده‌ایم كه در جلسات كاری، نمی‌توانند جلوی عصبانیت خود را بگیرند؛ چون با عقاید و نظراتشان مخالفت شده است یا این كه فرد دیگری را به جای آنها نشانده‌اند.

از وقتی بچه بودیم به ما می‌گفتند: مثل یك مرد رفتار كن و جلوی فوران احساساتت را بگیر. حالا می‌بینیم بسیاری از همكارانمان سركار به خاطر نداشتن توانایی در فرونشاندن خشم و عصبانیت و احساساتشان اعتبارشان را از بین می‌برند.
در اینجا می‌خواهیم به نكاتی اشاره كنیم كه با كمك آنها می‌توانید جلوی احساسات منفی و عصبانیت خود را در محل كار بگیرید و موفق سر كار خود باقی بمانید.

كمی قدم بزنید تا عصبانیتتان Nervousnessفروكش كند: در طی یك جلسه كاری وقتی كسی از سبك مدیریت یا بخش تحت اداره شما ایراد می‌گیرد، عصبانی نشوید. وقتی می‌بینید خشمگین شده‌اید، خود را از آن محل دور كنید. بهانه‌ای بیاورید و از جلسه بیرون بروید تا عصبانیتتان فروكش كند.
اگر برای خاموش كردن خشمتان به خود فرصت دهید، می‌توانید كنترل احساساتتان را دوباره به دست آورید.
پیش از نشان دادن هر گونه واكنش ، توضیح بخواهید: با پرسش‌‌های مختلف وقت را بگذرانید. می‌توانید از صحبت‌های دیگران استفاده كنید و سوالاتی از آنها بپرسید. با این كار به فرد زمان می‌دهید اشتباه خود را تصحیح كند.

از قانون ده ثانیه‌ای استفاده كنید: هیچ عكس‌العملی نشان ندهید. اگر می‌بینید در یك جلسه كاری یا پشت تلفن می‌خواهید كنترل خشمتان را از دست دهید، با خود تا 10 بشمارید تا از عصبانی شدنتان جلوگیری كنید.
پیش از نشان دادن هر گونه واكنش واقعیات را بررسی كنید.
با كسی كه می‌تواند آرام‌تان كند، حرف بزنید: همیشه كسی را برای درددل و تكیه كردن داشته باشید، چه داخل و چه خارج از محل كار. در این مواقع سعی كنید با او بیرون بروید و كمی صحبت كنید. درست نیست همه ی احساساتتان را در خود نگاه دارید و بیرون نریزید. با این كار سلامتی خودتان به خطر خواهد افتاد. با دوستی صمیمی درخصوص این مشكلات صحبت كنید تا او آرامتان كند و كنترل خود را دوباره بازیابید.

برای از بین بردن عصبانیت خود ورزش كنید: اجازه ندهید تصویر كاریتان با عصبانی شدن و از دست رفتن كنترلتان مخدوش شود. در این مواقع ورزش كمك بسیار خوبی است. به باشگاه بروید و كمی ورزش كنید. مطمئن باشید همه چیز را فراموش خواهید كرد.

ببینید چه چیز باعث عصبانیتتان می‌شود: آگاه باشید در چه موقعیت‌هایی كنترل خود را از دست می‌دهید و عصبانی می‌شوید. وقتی متوجه شدید چه چیز به عصبانیتتان منجر می‌شود، درصدد جلوگیری از ایجاد چنین موقعیت‌هایی برآیید یا این كه یاد بگیرید چطور با این موقعیت‌ها كنار بیایید تا موقعیت كاری‌تان خدشه‌دار نشود.www.zibaweb.com

همكارانتان را بشناسید: ببینید رفتار هر كدام از همكارانتان چه علائمی دارد. ممكن است خیلی از حرف‌های آنها كه برای شما مثل انتقاد می‌ماند، در واقع حكم شوخی داشته باشد. با شناختن شخصیت و رفتارهای همكارانتان بهتر می‌توانید با انتقادهای آنها كنار بیایید و خشم خود را كنترل كنید.

واكنش افراد دیگر را پیش‌بینی كنید: زمانی كه می‌خواهید كار جدیدی را در محل كارتان انجام دهید، واكنش و عكس‌العمل‌ همكارانتان را پیش‌بینی كنید. با این كار می‌توانید بهتر با انتقادها و ایرادهای آنها پس از انجام كار كنار بیایید.

خود را برای حفظ آرامش آماده كنید: زمانی كه می‌خواهید سخنرانی كنید، خود را برای هر نوع پرسش و انتقادی آماده كنید. با این كار می‌توانید حین ایراد انتقادهای دیگران، آرامش خود را حفظ كرده و به درستی پاسخ منتقدان را بدهید.

پیش از نوشتن هر نامه نامحترمانه كمی صبر كنید: هیچ گاه به دیگران بی‌احترامی نكنید، حتی اگر حق با شما باشد. آسان است كه اجازه بدهیم ابرهای تیره جلوی قضاوتمان را بگیرد.
پیش از ارسال هر نامه نامحترمانه در پاسخ به انتقادهای دیگران، یك روز صبر كنید. روز بعد دوباره آن را بخوانید و تجدیدنظر كنید.
در پایان هر روز خشمتان را دور بیندازید: یاد بگیرید با ترك محل كار، عصبانیت‌های خود را نیز دور بریزید. پس از كار به فعالیت‌هایی بپردازید كه به آن علاقه داشته و لذت می‌برید. با دوستانتان بیرون بروید یا تلویزیون تماشا كنید. با این كار هیجان و استرس را از میان خواهید برد.

برای طغیان‌های عصبی خود عذرخواهی كنید: با این كه قصد بدی نداشته‌اید، درست نیست كه جلسات كاری را با عصبانیت،Nervousness ترك كنید. اگر در حین جلسه، عصبانیت‌تان باعث شده كه به كسی بی‌احترامی كنید، از او معذرت بخواهید. لزومی ندارد كه برای عصبانیت خود توضیحی دهید. فقط گفتن «من رفتار بدی داشتم و عذر می‌خواهم» كافی است تا همه سوءرفتارها را از بین ببرد. منبع :جام جم

سه شنبه 28/3/1392 - 9:40
بهداشت روانی
سه شنبه 28/3/1392 - 9:40
بهداشت روانی

با همکاران حسود خود چگونه برخورد کنیم؟

موفقیت، موفقیت می آورد و متاسفانه حسادت!

طی صعود شما از نردبان ترقی در شرکت، مطمئناً دوستان بسیار و تعدادی هم دشمن پیدا خواهید کرد. این دشمنان، که همیشه با آنها برخورد خواهید داشت، همیشه سعی بر این خواهند داشت تا شما، کارها و دستاوردهایتان را پایین آورده و تحقیر کنند. این دشمنان، یا اصطلاح مهربانانه تر آن، همکاران حسود، اگر به حال خود رها شوند، ممکن است مانعی بر سر راه پیشرفت شما شوند و یا تله هایی برای در دام افتادن شما ترتیب دهند.


مشخص ترین همکاران حسود به راحتی قابل شناسایی هستند، از آنجا که در هر تلاشی که می کنید، به رقابت با شما برمی خیزند. زیرک ترین این دشمنان معمولاً پی فرصت مناسبی برای تحقیر شما به خاطر شکست ها و اشتباهاتتان هستند.


من که خود با انواع مختلفی از این دشمنان در رده های مختلف شرکت برخورد داشته ام، در این مقاله می خواهم شما را با دو روش اصلی در برخورد با این افراد آشنا کنم: (1) خنثی کردن حسادت آنها، و (2) تلافی کردن کارهایشان.



(1)  خنثی کردن حسادت دشمنان

آیا رفتار شما شایسته ی سرزنش و عیب جویی است؟ آیا کاری کرده اید که باعث شعله ور شدن هر چه بیشتر حسادت آنها شده است؟ آیا دیگران را تحقیر می کنید و موفقیت های خودتان را به رخ می کشید؟


اینها سوالاتی است که باید از خودتان بپرسید، چون قصد ندارید که خودتان اسباب تنفر دیگران را فراهم کنید. اگر متوجه شدید که خودتان رفتارها و برخوردهایی ناشایست و منفی داشته اید، باید هر چه سریعتر آنها را تغییر دهید. در واقع، تا می توانید صمیمی و فروتن باشید و ارزش دیگران را بالا ببرید. با تقسیم موفقیت هایتان با همکارانتان، اعتماد به نفس آنها را بالا ببرید و به آنها نیز درس موفقیت بدهید. 

اگر در گذشته بیش از حد متکبر و مغرور بوده اید، خود را تغییر دهید و سعی کنید با دشمنانتان صلح برقرار کنید. به خاطر کار، اعتبار، و سلامت روانیتان، باید تا می توانید از هرگونه مجادله یا احساس بد و منفی دوری کنید. اگر اینکار را به خاطر ترس از عکس العمل دشمنانتان انجام دهید، مطمئن باشید که آنها متوجه این مسئله خواهند شد. پس باید این تغییر از ته قلب و مخلصانه باشد.

جلب احترام همکاران

آیا تا به حال سعی می کردید که خود را نفر اول و از همه کس بالاتر نشان دهید؟ بدانید که هیچوقت برای جبران اشتباهات گذشته دیر نیست. سعی کنید از این به بعد، همکاران و سایر افراد گروه را مقدم بر خود بدانید. مطمئن باشید اگر بتوانید حمایت، پشتیبانی و احترام اطرافیان خود را جلب کنید، با نیروی بیشتری می توانید در برابر کارشکنان مقاومت کنید. اگر فرد حسود را از سایرین جدا کنید، ممکن است  آتش حسادت او نیز کم کم فروکش کند.

بر حسادت آنها پیشدستی کنید

اگر بتوانید همکار ناراضی و ناخشنود خود را زود شناسایی کنید، خواهید توانست بر حسادت او پیشدستی کنید. هرجا که لازم باشد امتیاز بدهید. فروتن باشید، اما نه به آن اندازه که شایستگی هایتان ناشناخته بماند. نکته اینجاست که باید قبل از شعله ور شدن آن حس حسادت، از آن جلوگیری کنید.


همکارانتان را به خاطر موفقیت هایشان تشویق کنید. سعی کنید خودتان حسود نباشید، چون این نوع احساسات خیلی زود برملا می شوند. اگر در خودتان نیز حس حسادت و رفتارها و عملکردهای منفی مشاهده می کنید، باید انتظار برخورد مشابه نیز از دیگران داشته باشید.



(2)  تلافی کارهای حسودان


اگر نتوانستید حسادت همکارانتان را خنثی کنید، باید برای حفظ اعتبار و شهرت خود در محل کار، واکنش نشان دهید. باید هرطور شده تلاشهای همکارن حسود خود را برای بی اعتبار کردن خود نابود کنید.


اگر عملیاتی افترا آمیز و بدگویانه برعلیه شما از جانب یکی از همکاران حسود آغاز شد، وظیفه ی شما این است که کاری کنید تا خلاف آن حرف ها ثابت شود. سعی نکنید شما نیز کاری مشابه با او انجام دهید، چون این فقط شدت توهین های او را افزایش خواهد داد. همیشه سعی کنید لبخند زده و سرحال نشان دهید (اما نه بیش از حد)، سخت کار کنید، و سعی کنید از هرگونه غیبت و بدگویی از طرف مقابل نزد سایرین اجتناب کنید و تاکتیک های زیر را به کار گیرید.


بین افراد رده بالای شرکت، حامی پیدا کنید

یکی از اولین کارهایی که برای دفاع از خودتان باید انجام دهید، این است که به دنبال حامی و پشتیبان باشید. با تجربه ی من، هرچه این حامیان را از افراد رده بالاتر محل کارتان انتخاب کنید، موفقیت آمیزتر خواهد بود. چون اگر پای یکی از مدیران رده بالا هم در میان باشد، دشمنان تمایل کمتری به در افتادن با شما پیدا خواهند کرد.

به هیچ وجه سعی نکنید خود را ضعیف و شکننده نشان دهید. خیلی راحت پشت درهای بسته با او بنشینید و مشکلاتتان را با او درمان بگذارید، و او را از همه ی ماجرا بااطلاع کنید.

از همه تخلفات آگاه باشید

کلیه مواجهات و مباحثات خود را با فرد حسود در خاطر خود نگاه دارید، و سعی کنید از آن واقعه مدرک جمع کنید. حرفه ای عمل کنید. اگر او زشت و ناشایست رفتار کرد، شما مثل او رفتار نکنید. ممکن است او نیز وقایع را ثبت و ضبط کند. اگر یک ایمیل تند و زننده دریافت کردید، آن را نگاه داشته و به هیچ وجه پاسخ ندهید. اطمینان حاصل کنید که هیج یک از حرفهایتان را به صورت نوشته نداشته باشد. اگر لازم می بینید که آن توهین ها و حرف های زشت را پاسخ دهید، آن را به صورت شفاهی انجام دهید.

به آنها فرصت دهید تا از ادعای خود صرفنظر کنند

نباید دشمنان خود را به حالت دفاعی، تهدید شده و بیچاره ببرید. به خاطر داشته باشید: شما می خواهید این مجادله را به پایان برسانید، پس به آنها فرصت تغییر عقیده و برگشتن از ادعای خود را بدهید. برای نگاهداشتن رابطه تان، گهگاه به او امتیاز بدهید. مثلاً اگر دشمنتان معمولاً خوش برخورد است، به آن رفتار اعتماد کنید، اما نه کورکورانه. ممکن است او به طریقی بخواهد عذر خواهی کند، بدون اینکه غرورش جریحه دار شود. اما هیچوقت شما با شدیدتر کردن آزار و اذیتتان، ن را قربانی نکنید، بخشنده و رئوف باشید.


بهترین نتیجه را بگیرید!

برخورد با همکاران حسود موقعیت دشواری است که همه از آن فراری هستند. اما شما می توانید با فرونشاندن حسادت آنها قبل از اینکه مشکل ساز شود، همه چیز را به خوبی برطرف کنید. اما اگر با این روش راه به جایی نبردید، باید درصدد تلافی برآیید، شاید از این طریق پی به اشتباه خود ببرند. در هر حال باید هوشیار باشید و حرفه ای عمل کنید، تا بهترین نتیجه را بگیرید .

سه شنبه 28/3/1392 - 9:39
ایرانگردی

خاقانی ـ تبریز

خاقانی شروانی از بزرگ‌ترین قصیده‌سرایان شعر فارسی در قرن ششم است که تاثیری عمیق بر ادبیات فارسی و بسیاری از شاعران دیگر ایران‌زمین داشته است. آرامگاه خاقانی‌ کنار جمعی دیگر از شاعران نامی در خیابان ثقه‌الاسلام در مجموعه مقبره‌الشعرا قرار گرفته است.

آرامگاه خاقانی

از دیگر شاعران نامدار مدفون در این مجموعه اسدی توسی، قطران تبریزی، مجیرالدین بیلقانی، ظهیرالدین فارابی، شاپور نیشاپوری، شمس‌الدین سجاسی، ذوالفقار شروانی، همام تبریزی، مانی شیرازی، شکیبی تبریزی و محمدحسین شهریار هستند. مقبره‌الشعرای تبریز در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های گردشگری و فرهنگی شهر تبریز محسوب می‌شود که روزانه گردشگران بسیاری از آن بازدید می‌کنند.

سه شنبه 28/3/1392 - 9:38
ایرانگردی

اوحدی مراغه‌ای ـ مراغه

رکن‌الدین اوحدی مراغه‌ای عارف و شاعر نامی قرن هفتم هجری است که مثنوی مشهور جام‌جم از آثار وی محسوب می‌شود. آرامگاه این شاعر در مراغه آذربایجان شرقی قرار گرفته و یکی از جاذبه‌های گردشگری این شهر به شمار می‌رود. بنای فعلی آرامگاه اوحدی که در میان باغی مصفا واقع شده، سازه‌ای بتونی و مدرن است که در فاصله سال‌های 52 و 53 ایجاد شده است.

اوحدی مراغه‌ای

در ساخت بنای جدید علاوه بر آرامگاه به ساخت محوطه بیرونی، یک موزه و کتابخانه نیز توجه شده است. موزه آرامگاه اوحدی، موزه تخصصی ایلخانی محسوب می‌شود و آثار ارزشمندی چون ظروف سفالی و مفرغی، کتاب، سکه و شیشه از دوره ایلخانی را در خود دارد.

سه شنبه 28/3/1392 - 9:38
ایرانگردی

حافظ ـ شیراز

آرامگاه شاعر عشق و عرفان حافظ شیرازی معروف به حافظیه در شمال شهر شیراز قرار دارد. مجموعه حافظیه از بخش‌های مختلف فرهنگی و فراغتی تشکیل شده است. اولین بار 65 سال پس از فوت حافظ عمارتی گنبدی شکل بر فراز مقبره حافظ بنا شد. این بنا یک بار اوایل قرن یازدهم هجری قمری در زمان شاه‌عباس و بار دیگر در دوره افشاریه به دستور نادر شاه مرمت شده است.

حافظیه

کریم‌خان زند ‌سال 1187 هجری قمری بر مقبره حاف1 بارگاهی به سبک بناهای خود ساخت و بر تربتش سنگی مرمرین نهاد که تا به امروز نیز باقی است. این آرامگاه از مهم‌ترین مقاصد سفر ایرانیان است به طوری که اغراق نیست اگر بگوییم هر خانواده ایرانی عکسی یادگاری از این آرامگاه در‌آلبوم خود به یادگار دارد.

 

سه شنبه 28/3/1392 - 9:38
ایرانگردی

خیام ـ‌ نیشابور

حکیم عمر خیام ریاضیدان، ستاره‌شناس و شاعری بی‌همتاست. مجموعه آرامگاه خیام،‌ تشکیل شده از کتابخانه، موزه و مهمانخانه، در باغ امامزاده محروق شهر نیشابور، از زیباترین باغ‌های ایرانی واقع شده است.

تندیسی از خیام در ورودی باغ نصب شده است. مساحت باغ 20 هزار مترمربع و ارتفاع بنای یادبود خیام 18 متر است. معماری مقبره یکی از شاهکارهای معماری در ایران‌زمین محسوب می شود که تلفیقی از معماری سنتی و مدرن است. طراح این بنا هوشنگ سیحون بوده که در طراحی این مقبره توانسته به شیوه‌ای هنرمندانه هر سه وجه خیام در ستاره‌شناسی، ریاضیات و شعر و ادب را به نمایش گذارد.

خیام

سیحون در این باره می گوید: «خیام ریاضیدان منجم و ادیب بود. سعی داشتم که این سه جنبه شخصیتی در مزارش تجلی پیدا کند. من ده پایه برای آرامگاه در نظر گرفتم عدد10 اولین عدد دو رقمی است و پایه و اساس بسیار از اعداد می باشد. از هر پاییه دو تیغه بر پایه مدل ریاضی خاصی به صورت مورب بالا می رود و با دیگر تیغه هابر خورد می کنند. سطح پیچیده حاصله بر اثر یک فرمول ریاضی به وجود آمده که سمبل جنبه ریاضیان خیام است. از طرف دیگر تقاطع تیغه ها در سقف آرامگاه یک ستاره به وجود می آورد که سمبل ستاره شناسی خیام محسوب می شود.»

سه شنبه 28/3/1392 - 9:38
ایرانگردی

باباطاهر ـ همدان

باباطاهر از شاعران و عارفان معروف ایرانی قرن چهار و پنج هجری است. آرامگاه این دوبیتی‌سرای مشهور در شمال شهر همدان وسط میدان بزرگی همنام خود شاعر قرار دارد. این آرامگاه در گذشته دارای بنایی آجری و هشت‌ضلعی متعلق به قرن ششم بوده است.

بابا طاهر

 بنای فعلی آرامگاه که متعلق به قرن معاصر است، توسط مهندس هوشنگ سیحون و مهندس محسن فروغی طراحی شده است. این شاهکار ارزشمند تلفیقی از معماری سده هفت و هشت هجری و معماری مدرن است. در بخش داخلی آرامگاه 24 دوبیتی از سروده‌های باباطاهر روی 24 قطعه سنگ مرمرین نوشته و نصب شده است.

معماری مقبره یکی از شاهکارهای معماری در ایران‌زمین محسوب می شود که تلفیقی از معماری سنتی و مدرن است. طراح این بنا هوشنگ سیحون بوده که در طراحی این مقبره توانسته به شیوه‌ای هنرمندانه هر سه وجه خیام در ستاره‌شناسی، ریاضیات و شعر و ادب را به نمایش گذارد
سه شنبه 28/3/1392 - 9:37
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته