• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 314
تعداد نظرات : 40
زمان آخرین مطلب : 5530روز قبل
بیماری ها
راه های درمان گرفتگی عضلات ساق پا گاهی افراد دچار گرفتگی عضلات می‌شوند این عارضه ممکن است در پی یک روز تمام انجام کار یا بعد از ورزش به دنبال مدت‌ها بی‌تحرکی یا برای برخی از خانم‌ها پس از پوشیدن کفش پاشنه ‌بلند ایجاد شود. راهکار درمانی مناسب برای این موارد کشش مرتب عضلات است. نوع دیگر گرفتگی ناشی از مصرف استروئیدها در برخی از ورزشکاران می‌باشد. نوع دیگر گرفتگی عضلات گرفتگی‌های شبانه است. درست موقعی‌که فرد به خواب عیمق فرو رفته بر اثر گرفتگی دردناک و شدید ناحیه ساق پا از خواب می‌پرد. گاهی اوقات گرفتگی در ران پا مشاهده می‌شود.در صورتی‌که به گرفتگی پا دچار می‌شوید ممکن است عوارض داروهای مصرفی باشد که غالباً جنبه درمانی دارند اما متداول‌ترین علت گرفتگی شبانه پا، کمبود کلسیم می‌باشد.خانم‌های یائسه و افرادی که قصد کاهش وزن را دارند و افرادی که به اندازه کافی کلسیم مصرف نمی‌کنند مستعد دچار شدن به این عارضه هستند این امر هشداری است که نمایانگر فراوانی کمبود کلسیم در جامعه به‌خصوص زنان می‌باشد.
هر چند گرفتگی پا تنها سبب ناراحتی می‌گردد ولی باید دانست که عارضه دیگر کمبود کلسیم پوکی استخوان است که بیماری فلج‌کننده‌ای است که قابل پیشگیری می‌باشد.
برای تسکین گرفتگی پا پیشگیری از مشکلات درازمدت حاصل از کمبود کلسیم، از هم‌اکنون مصرف این ماده را افزایش دهید در این مورد مصرف مکمل غذائی کلسیم به‌هنگام خواب توصیه می‌شود.
گهگاه زنان باردار مستعد گرفتگی پا هستند که معمولاً بر اثر تغییر در متابولیسم کلسیم می‌باشد. درمان دیگر برای موارد گرفتگی‌های شبانه پا ویتامین
E است.در پژوهش‌های به‌عمل آمده روی ۱۲۵ بیمار مبتلا به گرفتگی‌های شبانه عضلات پا نشان داده شد که تمام گروه به‌جز ۲ نفر که از ویتامین E استفاده نکردند بهبود یافتند در اکثر موارد بعد از قطع ویتامین E نشانه‌ها برگشتند. 
سه شنبه 15/2/1388 - 10:14
بیماری ها
مروری بر مکانیزم خارش بدن و روش های درمان آن خارش چگونه ایجاد می شود
دانشمند‌ان به مكانیزم بروز احساس خارش و چگونگی رفع آن با عمل خاراندن پی بردند. در واقع احساس خارش به دنبال فعالیت برخی سلول‌های عصبی در نخاع به مغز منتقل می‌شود. همچنین عمل خاراندن باعث می‌شود كه فعالیت این سلولهای عصبی در نخاع متوقف ‌شود و در نتیجه احساس خارش از بین می‌رود.محققان می‌گویند البته این تاثیر فقط در زمانی صدق می‌كند كه احساس خارش وجود داشته باشد، در حالی كه خاراندن بدن در مواقعی كه حس خارش وجود ندارد، هیچ تاثیری ایجاد نمی‌كند.به گفته پژوهشگران، هر چند تاكنون تاثیر خاراندن در از بین بردن احساس خارش مشخص بوده است، اما مكانیسم‌های فیزیولوژیك این عمل در حد بسیار اندكی مطالعه و كشف شده‌اند.تحقیق جدید از سوی محققان دانشگاه مینسوتا انجام شده و شرح آن در مجله «نیچر نوروساینس» منتشر شده است.در مطالعات قبلی معلوم شده بود كه بخشی خاص در نخاع با عنوان «مسیر اسپینوتالامیك» در این واكنش نقش كلیدی ایفا می‌كند.تحقیقات نشان می‌دهد كه وقتی وسیله یا ماده خارش زا با پوست بدن تماس پیدا می‌كند، سلول‌های عصبی در این ناحیه از نخاع، فعالتر می‌شوند. در این وضعیت عمل خاراندن مانع می‌شود كه این سلول‌های نخاعی به مغز پیام ارسال كنند و در نتیجه حس خارش متوقف می‌شود.·          احساس خارش در بدن هدفمند است، چون این احساس ما را وادار می‌كند تا گرد وغبار و میكروبها را با خاراندن از پوست بزداییم.·         
امروزه در كشورهای صنعتی و توسعه یافته اشخاص به بهداشت فردی خود بسیار اهمیت می‌دهند؛ به همین دلیل عوامل اولیه از قبیل میكروب و خاك دیگر به عنوان عامل بروز خارش نقشی ندارد.
·         
دكتر آندریاس وولن برگ، متخصص امراض پوستی در دانشگاه لودویك – ماكسی میلیانس در مونیخ آلمان در این باره اظهار داشت: عفونت‌های پوستی هم می‌توانند سبب بروز احساس خارش شوند و بیمار با خاراندن پوست، انگلها را از بدن دور می‌كند، بدون اینكه نیاز به درمان بیشتری باشد.
اما در بیشتر ناراحتی‌هایی كه با خارش همراه هستند، خاراندن چاره كار نیست، بر عكس پوستی كه خود به خود تحریك می‌شود با خاراندن آسیب بیشتری می‌بیند. بدین ترتیب در محل‌هایی كه پوست بر اثر خاراندن زخم شده، میكروبها نفوذ می‌كنند و باعث می‌شوند كه بیماریهای عفونی مانند عفونت پوستی یا التهاب حاد باكتریایی رخ دهد كه به ناچار باید از آنتی بیوتیك برای معالجه آن استفاده كرد.
نخستین اقدام برای برطرف كردن احساس خارش، استفاده از پمادها و كرمهایی است كه مواد موثر در برطرف كردن خارش دارند. می‌توان برخی از این پمادها را بدون نیاز به نسخه پزشك از داروخانه‌ها تهیه كرد. هم چنین كمپرس آب یخ یا آب و سركه می‌تواند خارش را تسكین دهد.

دكتر وولن برگ خاطرنشان كرد:‌ چنانچه احساس خارش بیش از دو روز ادامه پیدا كند، فرد باید به متخصص پوست مراجعه نماید. چون ممكن است به بیماریهای پوستی مبتلا شده باشد.

شایع‌ترین علت خارش، اگزمای تماسی (مانند واكنش آلرژیك نسبت به فلزی خاص، عطر و اسانس)، التهاب پوشش عصبی (التهاب مزمن پوست كه اغلب در كودكی به طور ناگهانی بروز می‌كند) و نیش حشرات است. بیماریهای پوستی شدید دیگری نیز از قبیل اگزمای پوستی‌ می‌تواند با خارش همراه شود.

ویژگی مشترك بیماری‌های پوستی این است كه در محل خارش، پوست به شكل محسوسی تغییر می‌كند. برای مثال روی پوست‌ لكه‌های قرمز، خال و یا زگیل بروز می‌كند در این موارد تشخیص از راه مقایسه، آسان است.
اگر پزشك هیچ آثاری كه با احساس خارش در ارتباط باشد روی پوست پیدا نكند، كشف علت خارش دشوار می‌شود. در این وضعیت ممكن است، علت خارش ابتلا به ناراحتی‌هایی از قبیل اختلالات سوخت و سازی مانند دیابت یا بیماریهای كبدی باشد.
برای تسكین خارش، متخصصان توصیه‌هایی را ارائه كرده‌اند. به گفته آنها خارش مزمن به مداوای پزشكی نیاز دارد، اما فرد مبتلا هم می‌تواند كارهایی انجام دهد تا ناراحتی‌اش كمی تسكین پیدا كند. از این رو توصیه می‌شود كه خود را نخارانید. این جمله به حرف آسان است اما آیا به راستی می‌تـوان از عهده آن برآمد.

دكتر وولن برگ به بیماران خود سفارش می‌كند كه از شیوه‌های آرامش بخش و تمدد اعصاب كمك بگیرند. به این ترتیب آنها می‌آموزند كه به احساس خارش كمتر توجه كنند.

در بخشی دیگر توصیه می‌شود، پوستی را كه می‌خارد به مواد اضافی آلوده نكنید. برای مثال از لوازم آرایشی و زیبایی كه روغن‌های فرار دارند، استفاده نكنید. زیرا اغلب باعث بروز واكنشهای حساسیت زا می‌شوند.

هم‌چنین دكتر وولن برگ توصیه می‌كند كه از چربی‌های لبنی استفاده نشود؛ زیرا حاوی مواد افزودنی تحریك كننده پوست هستند.
آخرین توصیه این است كه پوست خود را به اندازه كافی مرطوب نگه دارید. پوست بسیار خشك به آسانی دچار خارش می‌شود. برای شستن بدن نیز بهتر است از مواد شوینده بدون عطر یا از لوسیونها و محلولهای شوینده استفاده شود. هم چنین هر قدر زمان شست وشو كوتاه‌تر و آب خنك‌تر باشد، بهتر است. پس از شست وشو هم می‌توانید از كرم‌ها یا لوسیونهای مرطوب كننده مصرف كنید.* برای رفع خارش چه باید کرد ؟برای رفع خارش بدن راه ها و روشهای علمی و تجربی زیادی ارائه می شود که موثر ترین و بهترین آنها به شرح زیر می باشدپوست را خنک کنید
دوش آب سرد بگیرید، و یا کمپرس آب سرد کنید. برای این کار حوله‏ای را در آب سرد فرو برده، پس از چلاندن به مدت پنج دقیقه، روی ناحیه خارش بگذارید. تبخیر آب حوله، پوست را خنک کرده، خارش را از بین می‏برد.
پوست را آرام کنید
محلول‏های حاوی منتول یا کافور که بی‏حس کننده موضعی هستند، اثر آرامش‏بخش و خنک‏کننده بر پوست دارند و خارش را رفع می‏کنند.
حمام مخصوص بگیرید
حمام آب خنک یا ولرم با پودر جودوسر و روغن حمام و سپس خشک کردن تن، خارش ناشی از خشکی پوست را از بین می‏برد.
ضد حساسیت بخورید
برای رفع خارش ناشی از گزش و نیش حشرات یا عوامل حساسیت زای دیگر، به جای خاراندن، یخ روی پوست بگذارید. سپس یک داروی ضد حساسیت بخورید.
از داروهای موضعی ضد حساسیت، مثل کرم دیفن هیدرامین یا فرآورده‏هایی مثل بنزوکائین استفاه نکنید؛ چون ممکن است با ایجاد واکنش آلرژیابی در پوست، گرفتاری را دو چندان کنند.کالامین بزنید
محلول کالامین برای رفع خارش‏های ترشح‏دار یا تاولی (مانند خارش ناشی از تماس با پیچک سمّی) مؤثر است. اما اگر علت خارش، نامعلوم یا ناشی از خشکی پوست باشد، اثر خشک کنندگی کالامین خارش را بیشتر خواهد کرد.
هوا را خنک کنید
گرما، خارش را شدت می‏بخشد و واکنش‏های آلرژیایی را تشدید می‏کند؛ از آب داغ بپرهیزید، در معرض خورشید قرار نگیرید، ورزش گرمازا نکنید.
لباس گشاد بپوشید
لباس گشاد نخی برای کسانی که مستعدّ خارش هستند، بهتر است. لباس‏هایی که به بدن می‏چسبند، مثل مواد مصنوعی و پشم، خارش را ادامه می‏دهند. اگر ناچار به پوشیدن لباس پشمی هستید، زیر آن لباس نخی یا ابریشمی بپوشید تا لباس پشمی با بدن تماس پیدا نکند.
ضمنا استفاده از پوست خیار و آبلیمو نیز بسیار موثر می باشد 
سه شنبه 15/2/1388 - 10:13
بیماری ها
انواع جراحی زیبایی پلک جراحی زیبایی پلک 
با افزایش سن، تغییراتی در ساختمان پلک ها ایجاد می شود که بخش عمده این تغییرات عبارت است از ایجاد چروک های ظریف در اطراف پلک ها، کش آمدن و شل شدن پوست پلک ها که گاهی به آویزان شدن پوست از لبه پلک منجر می شود، تجمع چربی اضافه در زیر پوست پلک ها، شل شدن عضلات پلک ها و ایجاد افتادگی پلک یا ابرو. جراحی اصلاحی پلک یک جراحی زیبایی است که به منظور اصلاح این تغییرات و ایجاد ظاهری جوان تر و شاداب تر انجام می شود. بلفاروپلاستی که یکی از شایع ترین روش های جراحی زیبایی است با برداشتن پوست، چربی و عضله اضافی و اصلاح موقعیت پلک باعث بهبود قابل توجهی در ظاهر فرد شده و قیافه ای جوان تر و سرحال تر به فرد می بخشد.بهترین کاندید
بهترین کاندیداهای جراحی زیبایی پلک کسانی هستند که حداقل
۳۵ سال سن داشته باشند و افتادگی پلک یا پف زیر چشم (در اثر تجمع چربی اضافه) باعث تغییرات ناخوشایند در چهره اشان شده باشد.برای انجام جراحی لازماست که فرد به طور کلی سالم باشد و بیماری خاصی نداشته باشد. در ضمن باید توجه داشت که جراحی اصلاحی پلک این موارد را بهبود نمی بخشد: چروک های اطراف پلک، بین ابروها و روی پیشانی (برای درمان این چروک ها تزریق بوتاکس روش مناسبی است)، حلقه های سیاه اطراف چشم و افتادگی ابرو.انواع جراحی زیبایی پلک
به طور کلی جراحی زیبایی پلک سه نوع جراحی اصلی را شامل می شود که هر یک مزایا و کاربردهای خاص خود را دارد.
جراحی پل فوقانی:در جراحی پلک فوقانی پوست اضافه روی پلک فوقانی و کیسه های چربی (که به صورت پف کردگی بالای پلک تظاهر می کند) برداشته می شود. به علاوه در صورتی که افتادگی پلک نیز وجود داشته باشد می توان آن را در حین عمل اصلاح کرد. جراحی پلک فوقانی باعث بهبود شکل و موقعیت پلک فوقانی می شود.به علاوه در صورتی که وجود پوست اضافه یا افتادگی پلک باعث محدودیت دید جانبی شده باشد این مشکل را برطرف می کند و در مجموع ظاهری جوان تر و هوشیارتر به فرد می بخشد. گاهی عمل جراحی بالا کشیدن ابرو نیز همراه با جراحی پلک فوقانی انجام می شود.
جراحی پلک تحتانی:جراحی پلک تحتانی بیشتر به منظور برداشتن کیسه های چربی زیر پلک تحتانی که حالت پف کردگی چشم را ایجاد می کنند انجام می گیرد. به طور معمول بخشی از پوست پلک تحتانی نیز برداشته می شود. این تغییرات در مجموع باعث ایجاد ظاهری جوانتر در فرد می شود.
جراحی از طریق ملتحمه:این روش بیشتر در افراد جوان به کار می رود که پوستشان هنوز خاصیت ارتجاعی خود را از دست نداده است و قوام به نسبت سفتی دارد. در این روش بدون آنکه پوست دستکاری شود از طریق برشی در پشت پلک تحتانی (در سمت ملتحمه) کیسه های چربی زیر پلک برداشته می شود. مزیت این روش آن است که نیازی به ایجاد برش روی پوست ندارد.قبل از جراحی
قبل از انجام جراحی، یک معاینه دقیق چشم پزشکی ضروری است. سنجش بینایی و اندازه گیری میزان ترشح اشک چشم حتماً باید قبل از عمل انجام شود. در کسانی که ترشح اشک کمتر از حد عادی باشد انجام جراحی می تواند باعث بروز خشکی چشم و گاهی عوارض جدی و خطرناک شود. در صورتی که دچار بیماری خاصی هستید، داروی خاصی استفاده می کنید یا به چیزی حساسیت دارید حتماً این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.
جراحی
جراحی زیبایی پلک را می توان در مطب، درمانگاه یا بیمارستان انجام داد. جراحی به صورت سرپایی انجام می شود و نیازی به بستری ندارد. زمان انجام جراحی متغیر است و بسته به آنکه جراحی روی پلک بالا یا پایین یا هر دو پلک انجام می گیرد بین یک تا سه ساعت طول می کشد.
جراحی معمولاً با بی حسی موضعی انجام می شود اما بسته به وضعیت بیمار و با صلاحدید پزشک ممکن است بیمار به طور کامل بیهوش شود. در جراحی پلک فوقانی ابتدا برشی موازی چین های طبیعی پلک ایجاد می شود. از طریق این برش پزشک یک بخش هلالی شکل از پوست و عضلات زیر پوستی و تقریباً تمام چربی اضافه را بر می دارد. در صورتی که افتادگی پلک نیز وجود داشته باشد در همین مرحله با استفاده از بخیه های قابل جذب ترمیم می شود.سپس محل برش با بخیه های ظریف بسته می شود. در جراحی پلک تحتانی نیز برش در پایین مژه ها به موازات چین های طبیعی پلک ایجاد می شود. چربی اضافه برداشته می شود و در صورتی که پوست اضافه نیز وجود داشته باشدیک برش هلالی نازک از پوست هم برداشته می شود و محل برش با بخیه های ظریف دوخته می شود.در جراحی از طریق ملتحمه، برش در پشت پلک (از سمت داخل پلک) ایجاد می شود و چربی اضافه از همین محل خارج می شود. سپس محل برش با بخیه های قابل جذب ترمیم می شود.بعد از جراحی
عوارض خفیف پس از عمل عبارتند از: دوبینی یا تاری دید گذرا، تورم پلک، عدم تقارن محل برش در دو طرف، جوش های سفید کوچک در محل بخیه ها. این عوارض گذرا هستند و پس از چند هفته کم کم برطرف می شوند. پس از جراحی در برخی از افراد به خصوص در موقع خواب پلک ها کاملاً بسته نمی شوند. این حالت خفیف است و پس از چند هفته به تدریج بهتر می شود. استفاده از قطره اشک مصنوعی و پمادهای مرطوب کننده در موقع خواب به کنترل این حالت کمک می کند اما اگر این حالت شدید باشد و به باز ماندن روی قرنیه به مدت زیاد منجر شود می تواند باعث ایجاد خراش یا زخم قرنیه شود که عوارض جدی بینایی را به دنبال دارد و باید با جراحی مجدد اصلاح گردد.
وجود برخی از بیماری های زمینه ای احتمال بروز عوارض جراحی را بیشتر می کند. بیماری های مثل پرکاری تیروئید یا بیماری تیروئیدی چشم، خشکی چشم، بیماری های قلبی، فشار خون و دیابت می تواند خطر جراحی را افزایش دهد. همچنین سابقه پارگی پرده شبکیه یا آب سیاه (گلوکوم) نیز می تواند باعث افزایش خطر جراحی شود. محل برش تا ۶ ماه ته رنگ صورتی دارد و پس از این مدت کم کم به صورت یک خط ظریف سفید در می آید و محو می شود. 
سه شنبه 15/2/1388 - 10:12
دانستنی های علمی

 

 گوجه سبز

این روز‌ها گوجه سبز با وجود گران بودن قیمت آن، یكی از نوبرانه‌های محبوب به‌شمار می‌آید.

اما جدا از طعم ترش و  وسوسه‌انگیز گوجه سبز، این میوه خواص زیادی دارد كه شاید تا كنون مورد توجه قرار نگرفته باشد.

مانند بسیاری از میوه‌های ترش، گوجه سبز هم غنی از ویتامین C است و تحقیقات نشان می‌دهد كه مصرف این میوه برای بهبود طعم دهان مفید است.

همچنین گوجه سبز خاصیت مسهلی دارد و تاثیر منحصر به فردی بر کاهش فشار و چربی خون، حذف رسوبات از خون و تنظیم عملکرد معده و روده دارد.

گوجه سبز باعث تعادل اسید و باز در جریان خون می‌شود، از این رو می‌تواند در درمان حالت اسیدی خون مفید باشد.

این میوه اثرات قابل توجهی در جلوگیری از بیماری‌هایی مانند چربی خون بالا، پیری سلول‌ها و سرطان دارد.

همچنین اسید بنزوئیک، ترکیبی است که خاصیت ضد میکروبی آن به اثبات رسیده و  به طور طبیعی در گوجه سبز وجود دارد.

البته باید توجه داشت كه  مصرف زیاده از حد گوجه سبز، باعث نفخ معده و دل درد می‌شود. لذا در مصرف هر نوع ماده غذایی، اعتدال و میانه روی را پیشه کنید.

چهارشنبه 16/11/1387 - 15:32
دانستنی های علمی


گردو
 

گردو قابلیت پایین آوردن سطح کلسترول خون را دارد. از طریق مطالعات مختلفی که در سرتاسر جهان صورت گرفته است، فواید گردو روشن شده است. مصرف گردو نه تنها برای کاهش سطح کلسترول خون مفید است، بلکه همچنین مصرف گردو باعث کاهش خطر بیما ری های قلبی و التهاب می شود.
به دلیل اینکه گردو حاوی مقادیر بالای اسیدهای چرب امگا – 3 ( به خصوص اسید آلفا لینولئیک) و فیتو استرولهاست، برای قلب مفید می باشد. اسیدهای چرب امگا – 3  از طریق افزایش سطح HDL و کاهش سطح LDL باعث کاهش سطح تری گلیسیرید و کاهش تشکیل پلاک های آترواسکلروتیکی در سرخرگها می شوند. فیتو استرولها باعث کاهش سطح کلسترول  تام می شوند. ولی مکانیسمی که باعث کاهش سطح کلسترول تام توسط این ترکیبات می شود هنوز مشخص نیست. درحقیقت گردو در مقایسه با سایر مغزها حاوی مقادیر بیشتراسیدهای چرب امگا – 3 است. گردو علاوه بر اینکه حاوی ترکیباتی است که برای قلب مفید هستند، حاوی مقادیر ارزشمند ویتامین E،  ویتامین B، فیبر  و سایر عناصر معدنی است. تحقیقات بیانگر این است که مصرف 45 گرم گردو به عنوان بخشی از رژیم کم کلسترول به شرط اینکه کالری دریافتی افزایش پیدا نکند، باعث کاهش خطر بیماریهای قلبی – عروقی  می شود. مطالعات انجام گرفته دردانشگاه ها روارد بیانگر این مطلب است که، مصرف رژیم حاوی مقادیربالای مغزها خطر مرگ قلبی ناگهانی را کاهش می دهد.علاوه براین، بسیاری ازمطالعات بیان می کنند که مصرف مقادیرزیاد این مواد(مواد حاوی اسیدهای چرب امگا– 3) خطرحمله قلبی و انسداد سرخرگها را تا 70% کاهش می دهد. اثرات جلوگیری کننده و درمانی گردو ثابت شده است. درزیر به بیان نکاتی درباره ارزش تغذیه ای گردومی پردازیم :

1-مکملی برای تأمین کالری :
گردو مانند سایر مغزها غنی از کالری است. کالری موجود در گردو به طور عمده به دلیل مقادیر بالای پروتئین و چربی موجود در گردو است. در زمان گذشته مردمی که در نقاط مختلفی از جهان زندگی می کردند، به گردو جهت تأمین انرژی مورد نیازشان به طور شدیدی وابسته بودند.
 در هر 30 گرم گردو، در حدود 5/2 گرم اسیدهای چرب امگا- 3 وجود دارد در حالیکه در سایر مغزها در حدود 0/5 گرم اسید چرب امگا – 3 یافت می شود

2- غنی از اسیدهای چرب ضروری :
در هر 100 گرم گردو در حدود 68 گرم چربی وجود دارد. که قسمتی از این چربی شامل اسیدهای چرب غیراشباع با چند باند مضاعف *(PUFA) از قبیل اسید لینولئیک و اسید لینولنیک است. (در حدود 70% اسیدهای چرب موجود در گردو را تشکیل می دهند) در حدود 18% از اسیدهای چرب موجود در گردو را اسیدهای چرب غیراشباع با یک پیوند مضاعف (MUFA)** و 12% پایانی را نیز اسیدهای چرب اشباع تشکیل می دهد. بنابراین گرچه گردو حاوی مقادیر زیادی از کالری است اما، اسیدهای چرب موجود در گردو اساساً اسیدهای چرب غیراشباع هستند که ضرری را به سیستم قلبی عروقی بدن نمی رسانند. ذکر این نکته نیز با ارزش است که 58% اسیدهای چرب غیراشباع با چند پیوند مضاعف گردو را اسید لینولنیک و 12% آن را اسید لینولئیک تشکیل می دهد. که هر دو آنها ، اسیدهای چرب ضروری برای حفظ حیات انسان می باشند. ایکوزا پنتاتونیک اسید (EPA) و دکوزا هگزانوئیک اسید (DHA) که در سالهای اخیر زیاد شنیده شده اند متعلق به اسید لینولینک( اسید چرب امگا – 3) می باشند که اثر مهمی در کاهش لیپید وکلسترول خون دارند.

3- منبع پروتئینی با کیفیت خوب:
  پروتئین  معمولاً از نظر کیفیت و کمیت مورد توجه قرار می گیرد. گردو هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت بسیار مورد توجه است. هر 100 گرم گردو حاوی 4/14 گرم پروتئین است . که این پروتئین دارای کیفیت خوبی است و به آسانی نیز هضم می شود. گردو دارای اسیدهای آمینه می باشد. گردو علاوه بر اینکه دارای اسیدهای آمینه ضروری است،( که بدن انسان قادر به ساختن آنها نمی باشد )همچنین حاوی اسیدهای آمینه ای است که به سختی می توان آنها را از سایر غذاهای گیاهی دیگر بدست آورد. بنابراین گیاهخواران قادرند که همه پروتئین مورد نیاز را از طریق دریافت گردو و سایر فرآورده های حبوبات تأمین کنند.



4 - منبع غنی فیبر:
گردو منبع غنی از فیبر است. در هر 100 گرم گردو حدود 7/9 گرم فیبر وجود دارد. علاوه بر اینکه گردو حاوی مقدار زیادی چربی است، باعث برطرف شدن سریع گرسنگی می شود. برخی تحقیقات خاطر نشان می کنند که، غذاهای غنی از فیبرباعث کاهش سطح کلسترول سرم و باعث جلوگیری از بیماریهای قلبی و سکته قلبی می شوند.

5 - سایر ویتامین ها و مواد معدنی:
گردو حاوی مواد معدنی و ویتامین های گوناگون می باشد. ویتامین های محلول در چربی از قبیل ویتامین A ، ویتامین E و همچنین ویتامین های محلول در آب از قبیل ویتامین C، ویتامین B1، ویتامین B12، اسید فولیک،  اسید پانتوتنیک و نیاسین در گردو وجوددارد. گردو دارای  آهن، روی ، مس، منیزیم  و فسفر می باشد. در میان مواد معدنی سدیم  به مقدار کمی در گردو یافت می شود. در هر 100 گرم گردو فقط 10 میلی گرم سدیم وجود دارد. علاوه بر مواد مغذی که در بالا ذکر شد، ریزمغذی هایی از قبیل رنگندانه ها، ترکیبات فنولیک نیز در گردو وجود دارند که بر پایه اطلاعات موجود، برخی از این ریزمغذی ها، اثراتی از قبیل خاصیت آنتی اکسیدانی،  محرک سیستم ایمنی، ضد سرطان و ضدعفونت دارند.

چهارشنبه 16/11/1387 - 15:29
دانستنی های علمی

چگونه 8 لیوان آب در روز چربی‌های اضافی را آب می‌كند؟

گرچه ممكن است عجیب به نظر بیاید، ولی آب به احتمال قوی لوسیون منحصر به فرد موثر در كاهش وزن ‌و پیشگیری از چاقی مجدد است. با این كه بیشتر ما توجه لازم را به اهمیت حیاتی آب نداریم، ‌این ماده بی‌رنگ و بو ممكن است تنها لوسیون جادویی واقعی برای كاهش پایدار وزن ما باشد!
نوشیدن آب طبیعتا اشتهای شما را كاهش می‌دهد و به بدنتان كمك خواهد كرد چربی‌های ذخیره شده را وارد چرخه سوخت و سوز(متابولیسم) كند. مطالعات به عمل آمده نشان می‌دهد كاهش مصرف آب موجب افزایش ذخیره چربی بدن می‌شود، در حالی كه افزایش نوشیدن آب به سوخت و سوز چربی‌ها كمك موثری می‌كند.

علت این پدیده زیست شناختی چنین است:
كلیه‌های ما بدون رسیدن مقدار كافی آب به آن‌ها قادر به فعالیت نیستند. وقتی كلیه‌ها در سطح توانایی شان كار نكنند بخشی از بار آن‌ها به كبد سرازیر می‌شود. یكی از عملكردهای اولیه كبد تنظیم چرخه سوختی، ‌یا همان متابولیسم چربی‌های ذخیره شده برای تبدیل آن‌ها به انرژی مورد نیاز بدن است. چنانچه قرار باشد كبد برخی از عملكرد كلیه‌ها را به عهده بگیرد،‌ دیگر نخواهد توانست كار‌های اساسی خودش را با حداكثر توان انجام بدهد. یكی از نتایج این جابجایی مسئولیت‌ها در بدن ما، سوخت و سوز مقدار كم‌تری از چربی‌های ذخیره شده،‌ به عبارتی باقی ماندن چربی‌های زاید و توقف جریان كاهش وزن مطلوب خواهد بود.
نوشیدن آب كافی همچنین بهترین راه برای حفظ كیفیت مطلوب مایعات بدن است. وقتی بدن آب كمتری دریافت كند، اداركش از این موضوع به خطر افتادن حیات خواهد بود. در نتیجه بدن دست به ذخیره سازی هر قطره از آب موجود در خود خواهد زد. آب در فضاهای برون سلولی ذخیره خواهد شد (خارج از سلول‌ها). این امر موجب ورم پاها، ران‌ها و دست‌ها خواهد شد. در چنین وضعیتی در بهترین حالت، هورمون‌های بازدارنده ادراك راه حلی موقت پیش پای ارگانیسم می‌گذارند. آن‌ها موجب می‌شوند آب ذخیره شده در فضاهای بین سلولی همراه مقداری مواد ضروری انرژی زای بدن به زور به سمت كلیه‌ها حركت كند. در این هنگام مجددا بدن تصور خواهد كرد با یك تهدید حیاتی مواجه شده است و در اولین فرصت ممكن به پر كردن جای خالی آب‌های از دست رفته خواهد پرداخت. به این ترتیب وضعیت به سرعت به حالت پیشین باز خواهد گشت.
بهترین راه برای غلبه بر مشكل حفظ میزان حیاتی آب بدن، در اختیار قرار دادن ماده مورد نیاز آن است. تنها پس از دریافت آب كافی، آب ذخیره شده در فضاهای بین سلولی به طور طبیعی آزاد می‌شود.
اگر شما همواره با مشكل حفظ میزان آب مورد نیاز بدنتان روبرو هستید، ممكن است این مساله ناشی از مصرف بیش از حد نمك باشد. بدن شما تحمل غلظت معینی از سدیم را دارد. هر چه نمك بیشتری مصرف كنید، سیستم حیاتی شما دست به رقیق كردن بیشتر مایعات درون بدنتان خواهد زد. اما رهایی از نمك اضافی مصرف شده نیز ساده است. كافی است آب بیشتری بنوشید. هنگام خروج آب با فشار از كلیه‌ها، سدیم اضافی نیز دفع می شود.
افرادی كه اضافه وزن دارند، نیاز به نوشیدن آب بیشتری نسبت به لاغرها دارند! افرادی كه جسمشان بزرگ‌تر از دیگران است، بار متابولیسمی بیشتری را هم تحمل می‌كنند. از آنجا كه می‌دانیم آب كلید سوخت و سوز چربی‌ها در بدن ما می‌باشد، در نتیجه كسانی كه اضافه وزن دارند به آب بیشتری نیاز دارند.
آب ضمنا به بدن كمك می‌كند تا ریتم مناسب عملكرد عضلانی را حفظ كند. این كار با فراهم آوردن امكان انقباض و انبساط طبیعی و ممانعت از آب باختگی عضلات میسر می‌شود. آب همچنین از چین و چروك خوردن پوست، كه نوعا پس از كاهش وزن رخ می‌دهد پیش‌گیری می‌كند. سلول‌ها كه در هنگام كاهش وزن كوچكتر شده‌اند با رسیدن آب كافی به آنها شاداب می‌شوند، و در نتیجه پوست صاف، شفاف و با نشاط خواهد شد.
آب به بدن شما كمك می‌كند، خود را از شر مواد زاید خلاص كند. در هنگام كاهش وزن بدن شما مواد زاید خیلی بیشتری دارد كه باید آن را دفع كند. تمام چربی‌های سوخت و سوز شده باید دور ریخته شود. مجددا مقدار كافی آب به تخلیه این ضایعات از بدن کمک می کند.
آب همچنین می‌تواند یبوست را برطرف كند. وقتی بدن بیش از اندازه كم آب دریافت كند، تمام آب مورد نیاز خود را با تخلیه كامل آب‌های درون خود از كلیه نقاط بدن تامین خواهد كرد. روده بزرگ یكی از منابع اصلی تامین آب در این گونه مواقع است. اما نتیجه چیست؟ یبوست. با این حال وقتی فرد آب كافی مصرف كند روده‌ها عملكرد طبیعی خود را از سر خواهند گرفت.

چهارشنبه 16/11/1387 - 15:18
دانستنی های علمی

ویتامین های موثر در کاهش وزن



در صورت دریافت کافی ویتامین هاست که وزن بدن با عملکردهایی نظیر: اشتها، گرسنگی، سرعت متابولیسم بدن، سوخت و ساز چربی و قند، سوختن کالری و ... کنترل می شود.
یکی از بهترین کارها برای داشتن بدنی سالم با وزن متعادل، مصرف کافی ویتامین ها می باشد. ویتامین ها، بدنمان را در برابر بیماری ها حفظ می کنند و سیستم ایمنی بدن را تقویت می نمایند. همچنین اعمال مختلف بدن را تنظیم می کنند و برای کنترل وزن مفید می باشند، بنابراین هیچ ویتامینی به تنهایی نباید برای کاهش وزن استفاده شود.
چربی در خودش انرژی ذخیره می کند. بنابراین اگر شما دارای اضافه وزن و چربی مازاد هستید، مقدار زیادی انرژی ذخیره ای دارید. برای کاهش وزن، باید از این انرژی های ذخیره شده استفاده کنید.
بهترین روش برای کاهش وزن، سوزاندن مقدار کالری اضافه ای است که دریافت کرده اید. هنگامی که مصرف کربوهیدرات را کم کنید، بدن می تواند چربی ذخیره شده در کبد را بسوزاند. هرگاه احساس ضعف، گرسنگی، سرگیجه و بیش خواری کردید، بدانید که رژیم شما درست نیست. پس ویتامین مصرف کنید.
ویتامین های گروه B باعث کاهش استرس و افسردگی، و سلامتی پوست و اعصاب می گردند.

ویتامین B1
"ویتامین B1" یا "تیامین" برای آزاد کردن انرژی از چربی ها، پروتئین ها و کربوهیدرات ها مورد نیاز است. این ویتامین، اعمال متابولیکی مختلفی را در سیستم اعصاب، سلول های خونی و عضلات انجام می دهد. این ویتامین برای رشد بچه ها و باروری در بزرگسالان ضروری است.

نقش ویتامین B1
 *برای افراد عصبی، نگران و مضطرب بسیار مفید است.
* توانایی مغز را زیاد می کند.
* به سوء هاضمه کمک می کند.
* برای عملکرد صحیح قلب بسیار مفید است.
منابع خوب ویتامین B1 عبارتند از برنج قهوه ای ، تخمه آفتاب گردان، نخود، جو، لوبیا، نان های سبوس دار ، مغزها، لبنیات و گوشت قرمز.
ویتامین B1 طی فرایند پختن، دما و گرمای زیاد، اضافه کردن نگه دارنده ها و خشک کردن از بین می رود.
علائم کمبود ویتامین B1 عبارتند از احساس خستگی و کم اشتهایی، یبوست، عصبی بودن، سوء هاضمه، سردرد، گیجی، کمبود وزن ، ضربان قلب و زود رنجی.
اگر کمبود ادامه داشته باشد گرفتی ماهیچه ساق پا ، درد و سنگینی در ساق پا گرمی پا، خواب رفتن و بی حس شدن انگشتان دست و پا احساس می شود. در صورتی که در این مرحله متوجه کمبود این ویتامین نشویم، فرد دچار بیماری بری بری و همچنین سندرم ورنیک کورساکف((Wernicke-Korsakoff می شود و اگر در این مرحله فرد بیمار درمان نشود، می میرد.
علائم هشدار دهنده بری بری: کمبود اشتها، گیجی، درست راه نرفتن ، بیماری قلبی و ادم.
علائم هشدار دهنده سندرم  Wernicke-Korsakoff : دوبینی، کمبود حافظه و رفتارهای غیرعادی.
شما می توانید با استفاده از "سیر" یا "پیاز"، این ویتامین را در بدن خود به مقدار زیادی ذخیره کنید، زیرا این دو ماده غذایی حاوی ماده ای به نام "آلانین" می باشند که موجب جذب این ویتامین در بدن می گردد. توصیه می کنیم از خوردن بیش از حد سوسیس و کالباس جدا خودداری کنید، زیرا آن ها دارای سولفور دی اکسید می باشند که از جذب ویتامین B1 در بدن جلوگیری می کنند.

ویتامین B2
ویتامین B2 ، برای عملکرد صحیح غده تیروئید و سوخت و ساز بدن دارای اهمیت فوق العاده زیادی می باشد. منابع غذایی دارای این ویتامین عبارتند از: شیر، جگر و قلوه، بادام، پنیر، تخم مرغ، گندم، سبزیجات برگ سبز و غلات.

ویتامین B3
ویتامین B3 نیز همانند ویتامین B2، برای تولید هورمون تیروئید لازم می باشد. این ویتامین همچنین قسمتی از فاکتور تحمل گلوکز می باشد و هرگاه که قند خون بالا رود، آزاد می شود. منابع غذایی این ویتامین عبارت است از: سبوس گندم، جگر، تن، بوقلمون، مرغ، گوشت، تخم مرغ ، ماهی سالمون، جو، پنیر، میوه خشک و برنج قهوه ای.

ویتامین B5
ویتامین B5 ، مقدار انرژی بدن را زیاد می کند، توانایی بدن را برای سوزاندن چربی ذخیره شده افزایش می دهد و تحمل رژیم لاغری را برای شما قابل قبول تر می کند.
هر گونه کمبود این ویتامین به مقدار چربی مصرف شده بستگی دارد. این ویتامین، در تولید انرژی و عملکرد صحیح غده فوق کلیه(آدرنال) نقش دارد. منابع این ویتامین عبارت است از: جگر و قلوه، گوشت، مرغ، آجیل، سبوس گندم، تخم مرغ، جو، لوبیا، نان گندم و سبزیجات برگ سبز.

ویتامین B6
ویتامین B6 ، به کمک عنصر معدنی روی، بر روی هضم مواد غذایی اثر می گذارد. همچنین در ساخت هورمون های تیروئیدی و سوخت و ساز بدن نقش دارد. منابع غذایی آن عبارتند از: سبوس گندم، جو، ساردین، مرغ، گوشت، برنج قهوه ای، کلم، میوه خشک و تخم مرغ.

ویتامین B9
ویتامین B9 یا اسید فولیک ، برای زنان مفید است. در تکامل لوله عصبی و حفظ سلامت نخاع جنین در طی بارداری نقش موثری دارد.

ویتامین B12
ویتامین B12 ، از اعصاب و سلول های خونی محافظت می کند. اگر سن شما بالای 50 سال است، بدنتان به مقدار بیشتری از این ویتامین احتیاج دارد. کمبود این ویتامین موجب کم خونی ، تخریب اعصاب و کمبود حافظه می گردد.

کولین
کولین، جزئی از ویتامین های گروه B می باشد و یک ویتامین واقعی نیست. کولین برای متابولیسم و سوخت و ساز چربی مفید است. کولین را برای سوزاندن چربی در بدن مصرف کنید. این ماده بسیار مهم می باشد. اگر مقدار کولین در بدن شما خیلی کم باشد، چربی اضافی در کبد جمع می شود. منابع کولین عبارت است از: دل و جگر گاو، زرده تخم مرغ ، گل کلم، خیار و بادام زمینی.

اینوزیتول
اینوزیتول، نیز مانند کولین جزئی از ویتامین های گروه B می باشد و در داخل بدن ساخته می گردد. اینوزیتول با کولین به متابولیسم چربی ها کمک می کنند. منابع آن عبارتند از: دل و جگر گاو، گندم، سویا، تخم مرغ، آجیل و مرکبات.

ویتامین C
مقدار مصرف ویتامین C را افزایش دهید. این ویتامین گلوکز یا قند را به انرژی تبدیل می کند. منابع آن عبارتند از: مرکبات (پرتقال، گریپ فروت ، انواع لیمو و نارنگی)، کیوی ، انواع توت ، گوجه فرنگی ، فلفل سبز، هندوانه ، طالبی ، توت فرنگی ، سیب زمینی و سبزیجات برگ سبز مثل کلم بروکلی.

بیوتین
بیوتین، یکی از ویتامین های گروه B می باشد که به نام "ویتامین زیبایی و جوانی" نیز خوانده می شود.

ید
ید سازنده هورمون تیروئید و افزایش دهنده سوخت و ساز بدن می باشد.

کروم
کروم باعث کاهش اشتها می شود. تحقیقات نشان داده است که وقتی کروم مصرف می شود، کاهش وزن رخ می دهد. بهترین منابع کروم عبارتند از: گوشت گاو، جگر، تخم مرغ، مرغ، گندم، فلفل قرمز، سیب، موز و اسفناج.

توصیه ای مفید
ممکن است بعد از یک کار طولانی، احساس عصبی بودن و خستگی کنید و تمایل به خوردن یک غذای ساده مانند: همبرگر، چیپس یا بستنی داشته باشید. اما مطمئن باشید که این غذاها، موجب از بین رفتن این حالات در شما نمی شوند، پس چه باید کنید؟
این را همه می دانیم که ویتامین ها و عناصر معدنی برای سلامتی خوب هستند. ویتامین های B و C ، روی، اسید فولیک و نیز فیبر، امگا 3 و آنتی اکسیدان ها همه برای تغییر حالت و خوش رو بودن مهم می باشند.

برای مثال، چند نمونه از مواد غذایی را به همراه ویتامین ها و عناصر معدنی موجود در آن نام می بریم :
گیلاس: کالری کمی دارد. حاوی فیبر می باشد. آنتی اکسیدان و ویتامین C دارد و استرس را از بین می برد.
سبزی های سبز رنگ: حاوی مقدار زیادی اسید فولیک می باشند و افسردگی را از بین می برند.
گوشت گاو: مقدار زیادی پروتئین دارد و باعث هوشیاری می شود.
کربوهیدرات پیچیده(نان، ماکارونی و غلات): موجب آزادسازی سروتونین می شوند و سروتونین برای سلامت مغز بسیار مفید می باشد.
لبنیات بدون چربی یا کم چرب: شامل بسیاری از ویتامین ها و عناصر معدنی می باشند و موجب هوشیاری و مسئولیت پذیری می گردند.
بادام و دیگر مغزها: دارای پروتئین و املاح روی و منیزیم می باشند و استرس را از بین می برند.
میوه ها: دارای مقدار زیادی ویتامین و عناصر معدنی می باشند و استرس و عصبانیت را از بین می برند.

نکات مهم:
* مکمل ویتامین ها باید همراه با رژیم غذایی و ورزش مصرف شوند.
* بعضی از ویتامین ها ممکن است برای بدن شما مضر باشند و موجب مسمومیت ویتامینی در شما شوند. برای همین لازم است قبل از مصرف هر گونه مکمل ویتامینی، با پزشک مشورت کنید.

چهارشنبه 16/11/1387 - 15:15
دانستنی های علمی

 از روغن سویا برای سرخ کردن استفاده نشود

دکتر حسن مظفری – متخصص تغذیه گفت: توصیه می شود که از روغن سویا برای سرخ کردن استفاده نشود.

وی اظهار داشت: این ماده غذایی به علت دارا بودن مقدار زیادی اسیدهای چرب غیر اشباع با چند باند دوگانه، از مقاومت بسیار پایینی برخوردار است و لذا برای سرخ کردن، مناسب نیست.
وی گفت: به علت تماس مستقیم روغن با اکسیژن و رطوبت موجود در ماده سرخ شونده در دمای بالا، واکنش هایی نظیر پلیمریزاسیون، هیدرولیز، ایزومریزاسیون و سیکلیزاسیون رخ می دهد که حاصل آن ها ماده ای شمیایی با ترکیبات متفاوت است که رابطه تنگاتنگی با سلامتی مصرف کننده دارد.
وی اظهار داشت: برای حفظ سلامتی مصرف کنندگان، تعیین معیاری در خصوص کنترل روغن ها و چربی های مخصوص سرخ کردنی عمیق، ضروری است.
روغن سویا مقاومت کم تری نسبت به روغن آفتاب گردان در فرآیند سرخ کردن عمیق دارد و لذا برای فرآیند سرخ کردنی عمیق، توصیه نمی شود.
به گفته این متخصص، افزایش رنگ قرمز از این روغن نیز نمایان گر افزایش فساد روغن می باشد.
دکتر مظفری در عین حال به خواص دانه گیاهی سویا اشاره کرد و گفت: در کشورهایی که فرآورده های سویا مصرف می شود، میزان بیماری های قلبی و عروقی پایین است.
وی اظهار داشت: مطالعات نشان داده است که مصرف غذاهای حاوی سویا یا سایر فرآورده های آن، موجب پیشگیری بسیاری از سرطان ها، از جمله سرطان های وابسته به هورمون، پستان، پروستات و غیره می شود.

چهارشنبه 16/11/1387 - 15:12
دانستنی های علمی

 لسیتین و اثر آن روی مغز

لسیتین یك لغت یونانی و به معنای زرده تخم مرغ است و علت نامگذاری آن، وجود میزان فراوان لسیتین در زرده تخم مرغ و همچنین كشف این ماده برای اولین بار در زرده تخم مرغ بوده است.
تمامی اعضاء و اندام های بدن برای انجام اعمال خود به انرژی نیاز دارند. مغز نیز از این مسئله مستثنا نیست. مغز برای انجام فعالیت های طبیعی خود به استیل كولین نیاز دارد كه منشأ آن از لسیتین می باشد. وقتی لسیتین ازطریق غذا دریافت می شود طی مراحل جذب وهضم به كبد وارد شده ، شكسته و كولین كه جزئی از ساختمان لسیتین است از آن جدا می شود كه از این كولین آزاد شده بسیاری از مواد حیاتی و ضروری بدن ساخته خواهد شد.
یكی ازنقش های مهم كولین در ساختن استیل كولین است. استیل كولین اهمیت بسیاری برای فعالیت مغز و مركز حافظه دارد و با بودن استیل كولین، مغز و مركز حافظه توانایی ضبط و نگهداری صحبت ها، نوشته ها و دیده ها را خواهند داشت و تا زمانی كه این ماده حیاتی یعنی استیل كولین ساخته شده از لسیتین به اندازه كافی به مغز برسد ما دچار فراموشی نمی شویم و برعكس در اثر كاهش مقدار استیل كولین به دنبال كمبود لسیتین ، حتی به مدت كوتاه، قدرت حافظه كاهش یافته و فرد قدرت حفظ طولانی صحبت ها و دیده ها را از دست خواهد داد و یا مطالب و مسائل جدید را به سختی به خاطر می سپارد.

منابع غذایی لسیتین
لسیتین درعدس، ذرت، شیر، زرده تخم مرغ، تخم آفتابگردان، جوانه گندم، بادام زمینی، آرد جو و سر، كبد(جگر) گوساله و... وجود دارد ولی از همه بیشتر در لوبیای سویا یافت می شود. مقدار لسیتین موجود در لوبیای سویا بسیار بالاتر از لسیتین سایر مواد ذكر شده می باشد و به همین علت در سازمان بهداشت جهانی(WHO) سویا را، سلطان لسیتین معرفی كرده اند. به عبارتی كیفیت لسیتین گرفته شده از سویا از سایر تركیبات بهتر و بالاتر می باشد.



گیاه لوبیای سویا كه به نام لوبیای ژاپنی هم معروف است، گونه ای لوبیا است كه ارتفاع آن بین 30 تا 80 سانتی متر می باشد برگ هایی متناوب دارد و گل هایش تقریباً سفید مایل به بنفش است. میوه ای به رنگ زرد می دهد كه در آن 2 تا 5 دانه قرار دارد. اندازه ی این دانه های لوبیای سویا به بزرگی نخود است و می تواند به رنگ های مختلف سفید، زرد، قهوه ای و رنگ های دیگرهم باشد. به وسیله دستگاههای مختلف تحت فشار از دانه های سویا روغن آن گرفته می شود و ماده باقی مانده از آن پس از روغن گیری كنجاله سویا گفته می شود.



محققان ، طبق آزمایش های انجام شده در مورد دو گروه به نتایج زیر دست یافته اند:
درغذای روزانه یك گروه سویای بیشتری گنجاندند و سپس داستانی را برای هر دو گروه تعریف كردند. گروهی كه سویا مصرف كرده بود پس از 3 روز هنوز آن داستان را به خاطر داشتند، در صورتی كه در مورد گروه دوم اینطور نبود. این آزمایش اهمیت لسیتین موجود در سویا را در تقویت حافظه و مبارزه با فراموشی نشان می دهد.
تحقیقات نشان داده است كه مصرف لسیتین طی حاملگی ، باعث افزایش هوش در بچه ها می شود و بنابراین تحقیق، توصیه می شود كه خانم های حامله از هفته سی ام حاملگی به بعد، حتماً لسیتین كافی برای بدن خود تامین كنند( لسیتین درتشكیل سلول ها و ساختمان مغزی نقش بسیار مهمی دارد. از این رو رساندن لسیتین كافی به بدن مادر و جنین هنگام تشكیل سیستم عصبی و مغز از اهمیت خاصی برخوردار است.)
همه انسان ها كم یا زیاد در طول زندگی خود دچار معضل فراموشی می شوند كه این فراموشی یا به علت نرسیدن مواد لازم و مغذی به مغز یعنی لسیتین است  و یا به علت وجود امراض و حوادث خاص درانسان ایجاد می شود.در سنین بالا،  افزایش سن، انسان را به سمت كاهش حافظه پیش می برد، ولی باید توجه داشت كه اگر در دوران جوانی ذخیره كافی از لسیتین برای خود فراهم كرده باشیم، بسیار كمتر ازدیگران دچار معضل كاهش حافظه خواهیم شد. پس بیائید از همین حالا به فكر ذخیره سازی و فراهم كردن توشه ی مغز برای زمان پیری باشیم.
البته گاهی سن و كمبود لسیتین عامل اصلی نمی باشند و این مشكل( فراموشی) به دنبال امراض و حوادث در ایشان ایجاد می شود.



نقش لسیتین در كاهش كلسترول
همانطوركه درمطلب هفته گذشته خواندید،لسیتین نقش مهمی در تقویت حافظه و مبارزه با فراموشی دارد. با توجه به افزایش فراموشی و بیماری آلزایمردرافراد مسن وبهره گیری كمتراین گروه ازمغز خود، هم اكنون در كشورهای اروپایی ، افراد مسن و میانسال به مصرف لسیتین به صورت مكمل های غذایی تهیه شده وموجود دربازارهای جهانی و یا مصرف لوبیای سویا به عنوان منبع اصلی لسیتین توصیه اكید می شود. لازم به ذكر است كه به كارگیری مغز به هر شكل می تواند به عنوان تمرینی سودمند برای تقویت حافظه  باشد . درست مشابه اندام های بدن كه برای داشتن سلامت و كارایی بهتر، درهرسنی نیاز به فعالیت و تمرین دارند. به همین دلیل توصیه می شود كه به خصوص در سنین میانسالی و بعد از بازنشستگی، علاوه بر رساندن غذای مغز یعنی لسیتین، از خواندن كتاب و سایر فعالیت های ذهنی مانند حل كردن جدول و سایر سرگرمی ها و ... غافل نشوید تا همیشه ذهنی فعال داشته باشید و هیچ گاه دچار كاهش تمركز وحافظه و دچار فراموشی نشوید.
لسیتین علاوه بر نقش بسیار مهم و اساسی خود در جلوگیری از كاهش حافظه و كمك به افزایش هوش، اعمال مهم دیگری نیز دارد كه در اینجا به چند مورد از آن بطورخلاصه اشاره می شود.
لسیتین یك ماده بسیارحیاتی در بدن است كه بر عكس كلسترول عمل می كند. در ساختمان لسیتین و كلسترول، هم اسید چرب وهم چربی به كار رفته است و هر دو متعلق به خانواده ی چربی ها می باشند. ولی جالب است بدانید این دو( لسیتین و كلسترول) مخالف یكدیگر كار می كنند ، به عبارتی نسبت به هم ضد هستند.
دراینجا توجه به این نكته حائز اهمیت است كه چرا تا به امروز دانشمندان و محققان در بررسی روی چربی ها فقط و فقط به كلسترول اهمیت داده اند و چرا كسی ، برای لسیتین به عنوان عامل مخالف كلسترول، ارزشی قائل نشده است. امروزه عامل اصلی گرفتگی و تنگی رگ های بدن را به تنهایی به كلسترول نسبت نمی دهند و عوامل مهم دیگری را نیزعامل اصلی آن می دانند. ازجمله این عوامل می توان به نكات زیر اشاره كرد:
1- كمبود ویتامینC باعث ترك های میكروسكوپی در جدار عروق( رگها) و رسوب كلسترول در آنها می شود.
2- وجود هموسیتئین در بدن كه ده برابر بیشتر از كلسترول در ایجاد گرفتگی عروق موثر است.وجود سه ویتامینB6,B12 و اسید فولیك برای تبدیل این ماده به مواد مفید در بدن لازم می باشد.
بنابراین وجود تركهای میكروسكوپی در جدار عروق در اثر كمبود ویتامینC و كمبود ویتامین هایB6,B12 و اسید فولیك با هم منجر به تجمع رسوب هموسیتئین در جدار عروق و تنگی و گرفتگی آنها می شود.
نباید فراموش كرد كه كلسترول هم ، مانند لسیتین اعمال مهم و مخصوص به خود دارد و بدون كلسترول ، بدن قادر به ادامه حیات نیست. نیازبدن به این دو ماده بسیار حیاتی است و نبود هر كدام حیات را به خطر می اندازد.



به طور خلاصه به برخی از اعمال كلسترول در بدن اشاره می كنیم:
1- كلسترول در ساختمان غشای تمام سلول های بدن به كار رفته و هیچ سلولی بدون آن ساخته نمی شود و نمی تواند ادامه حیات بدهد.
2- در ساختمان غشای سلول های عصبی به كار رفته و باعث افزایش سرعت انتقال جریان عصبی می شود.
3- نمكهای صفراوی ، بدون وجود كلسترول ساخته نمی شوند. به عبارتی اگر كلسترول نبود صفرایی هم در بدن ساخته نمی شد. زیرا نمك های صفراوی در هضم چربی ها نقش مهمی دارند.
5- كلسترول در ساختمان هورمون ها به خصوص هورمون های جنسی نقش اصلی و اساسی دارد.
 پس با توجه به موارد فوق و اهمیت و نقش بالای وجود كلسترول در بدن چگونه میتوانیم بگوییم كلسترول، ما را از بین می برد. بهتر است بگوییم ما نمی توانیم تناسب این ماده ضروری را در بدن رعایت كنیم. به عبارتی دیگرما باید بدانیم چگونه لسیتین را در كنار كلسترول استفاده كنیم و با كمك آن به عنوان عامل ضد كلسترول ، جلوی افزایش كلسترول را بگیریم . زیرا زمانی كه لسیتین پائین بیاید میزان كلسترول و اثر مخرب آن، افزایش می یابد.
جالب این است كه بدن انسان دائماً درحال ساختن هر دو ماده ی كلسترول و لسیتین می باشد. این مواد در بدن به اندازه كافی و درجهت تنظیم سوخت و ساز و اعمال بدن ساخته می شوند. نیاز انسان به این دو ماده را می توان مشابه نیاز ماهی به آب دانست.

چهارشنبه 16/11/1387 - 15:10
دانستنی های علمی

 خواص انگور

انگور دارای 79 درصد آب، 14درصد قندهای مختلف، املاح معدنی و مجموعه‌ای از عناصر و ترکیبات سودمند است. انگور دارای ویتامین‌های A ، B، C ، D  و املاحی مانند آهن، منیزیم،  منگنز، کلر، ید، آرسنیک، فسفر  و سیلیس است.همچنین دارای مقدار زیادی تانن است.

دم کرده برگ جوان انگور جهت دفع ادرار، بیماری نقرس، زردی و استفراغ مفید است. قند انگور بطور مستقیم و آسان وارد خون می‌شود و در عضلات و کبد ذخیره می‌شود. در حالی که سایر قندها باید به قند خون تبدیل شده و بعد وارد خون شوند.

شیره ی انگور بسیار مقوی است و برای کسانی که بر اثر یک بیماری طولانی یا عمل جراحی ضعیف شده‌اند، بسیار مفید است.
تمام خواص انگور در کشمش است. حتی ارزش غذایی کشمش از انگور بالاترست. خوردن انگور معده را کاملاً تخلیه کرده، ادرار را زیاد می‌کند و فضولات معده را از بین می‌برد. انگور از امراضی مانند ترش کردن، سوء‌هاضمه، امراض جلدی، خونریزی معده ،ایجاد سنگ کلیه و مثانه جلوگیری می‌کند.

آب انگور دارای مقادیر قند، تانن، فسفات، مواد صمغی، مواد سفیده‌ای، کلسیم  و منیزیم است. آب انگور تازه روی پوست صورت باعث شادابی، جوانی و شفافیت چهره می‌شود.



شیره ی انگور ملین است و برای کسانی که بر اثر یک بیماری طولانی یا عمل جراحی ضعیف شده‌اند، بسیار مفید است.

اگر انگور را به جای صبحانه بخورید و تا ظهر غذای دیگری نخورید، لاغر می‌شوید.

انگور برای درمان التهاب معده و روده، کم‌خونی  ، زیادی اوره، زیادی چربی خون  ،  امراض قلبی  ،بیماری‌ نقرس، احتقان کبد، سنگ‌های صفراوی، بیماری‌های پوستی  ، خروج مواد سمی از بدن از راه ادرار و تجدید قوای بدن پس از زایمان مفید است.

چهارشنبه 16/11/1387 - 15:5
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته