• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 4142
تعداد نظرات : 10
زمان آخرین مطلب : 1329روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه

عضو هیات علمی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی گفت: بیماران مبتلا به سرطان سینه نباید از روند درمان آن از جمله مراجعه به موقع به پزشک متخصص، واهمه داشته باشند.

به گزارش حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، نازی معینی، فلوشیپ جراحی پستان اظهار کرد: سرطان سینه دیگر پایان زندگی نیست و بیماران نباید از روند درمان آن از جمله مراجعه به موقع به پزشک متخصص واهمه داشته باشند.

او افزود: اگر مبتلایان به سرطان سینه به موقع به مراکز درمانی مراجعه کنند و روند درمان بر روی آنان انجام شود، اغلب این بیماران مداوا می‌شوند و معمولا نیازی به قطع این عضو بدن نیست.

این فلوشیپ جراحی پستان تصریح کرد: آگاهی در این زمینه، بسیار ضروری است و سبب می‌شود زنان در کنار آشنایی صحیح از علائم بیماری، سیر آن را بهتر بشناسند و در نهایت برای درمان بیماری به موقع اقدام کنند.

او گفت: دسترسی به اطلاعات صحیح نباید ترس و واهمه بی مورد را در این افراد به وجود آورد بلکه این اطلاعات باید زمینه ارتقای سلامتی مردم شود.

ترس از بیماری سبب انکار سرطان سینه می‌شود

معینی درباره باور‌های غلط در مورد سرطان پستان گفت: ترس از بیماری سبب انکار سرطان می‌شود. این افراد متوجه توده‌ای در بدن خود می‌شوند، ولی به دلایلی از جمله ترس از اینکه به احتمال زیاد این عضو بدن باید قطع شود به پزشک مراجعه نمی‌کنند.

او ادامه داد: با پیشرفت‌هایی که در این زمینه به وجود آمده تا حد زیادی از قطع پستان بیماران سرطانی جلوگیری می‌شود، به عبارتی در حال حاضر تعداد زیادی از بیماران این عضو بدن خود را از دست نمی‌دهند.

عضو هیات علمی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی گفت: برخی به این باور غلط اعتقاد دارند که اگر دست به این توده سرطانی بزنید، در بدن پخش می‌شود، یا اینکه اشعه برای بدن مضر است، پس بهتر است به پزشک مراجعه نکنند و با توده مدارا کنند.

این فلوشیپ جراحی پستان بیان کرد: ماهیت این بیماری پیش رونده است و اگر به موقع درمان نشود، برخی دیگر از اعضای بدن مانند غدد لنفاوی، ریه، کبد و مغز را درگیر و فرد را دچار عوارض جدی می‌کند.

او ادامه داد: برخی افراد، نمونه برداری را عامل بروز سرطان پستان اعلام می‌کنند که این تصور هم اشتباه است و این کار برای تشخیص صحیح و شروع درمان مناسب ضروری است.

معینی افزود: برخی افراد به دلیل ترس از عوارض شیمی درمانی به پزشک مراجعه نمی‌کنند، درحالی که در بسیاری از موارد با مراجعه در مراحل اولیه، ممکن است اصلا نیازی به شیمی درمانی وجود نداشته باشد؛ ولی مبتلایان با تاخیر اجازه می‌دهند بیماری پیشرفت کند و مسیر درمان دشوارتر شود.

او با بیان اینکه برخی از مادران فکر می‌کنند با شیردادن به یک یا دو بچه اصلا مبتلا به سرطان نمی‌شوند، گفت: هرچند یکی از راه‌های پیشگیری از سرطان سینه، بارداری متعدد در سنین پایین و شیر دهی کامل به نوزادان است، اما این موضوع به این معنی نیست که این کار‌ها می‌تواند تا پایان عمر از ابتلا به سرطان پستان پیشگیری کند.

این فلوشیپ جراحی پستان افزود: برخی از بیماران در دوران بارداری یا شیردهی به سرطان پستان مبتلا می‌شوند و همچنین تمام مشکلات پستان را در این دوران و بعد از آن نباید به شیردهی نسبت دهند.

عضو هیات علمی پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی بیان کرد: برخی از بیماران وقتی از ابتلا به سرطان پستان مطلع می‌شوند، می‌گویند ما سابقه این بیماری در بستگان درجه اول را نداریم پس چرا به این بیماری مبتلا شدیم.

معینی گفت: هر چند سابقه فامیلی در ابتلا به این بیماری نقش دارد، اما منظور این نیست که افراد بدون سابقه فامیلی اصلا به این بیماری مبتلا نمی‌شوند، بلکه تعداد بیماران دارای سابقه خانوادگی ابتلا به این بیماری بیشتر از آنان است.

دوشنبه 12/8/1399 - 21:51
خواص خوراکی ها

 

میوه‌های خشک دارای مقدار زیادی انرژی هستند و یکی از بهترین منابع تغذیه‌ای برای مادران باردار است.
به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از العالم، میوه‌های خشک به خاطر ویتامین‌هایی که دارند یک ماده غذایی بسیاری مغذی برای زنان باردار و کودکان است.

مطالعات تحقیقاتی میوه‌های خشک را اینگونه تعریف می‌کنند: میوه خشک، میوه‌ای است که بیشتر آب آن از طریق روش‌های مختلف خشک شده است، این عمل باعث کوچک شدن میوه می‌شود.

میوه‌های خشک دارای مقدار زیادی انرژی هستند و می‌توانند برای دوره‌های طولانی تری نسبت به میوه‌های تازه نگهداری شوند؛ به همین خاطر تهیه آن به عنوان یک میان وعده، آسان است. افزون براین، میوه خشک در مقایسه با میوه‌های تازه، فیبر و آنتی اکسیدان بیشتری دارد.

میوه خشک به خاطر آنکه حاوی مجموعه‌ای از مواد مغذی ضروری مانند مواد معدنی، ویتامین‌ها و آنزیم هاست و از بدن در برابر بسیاری از مشکلات محافظت می‌کند، یکی از غذا‌های اصلی و ضروری برای حفظ سلامت بدن است.

 

فیبر یکی از مهمترین مواد مغذی مورد نیاز برای خانم‌های باردار است که از طریق میوه‌های خشک تأمین می‌شود، زیرا تغییرات هورمونی در بارداری منجر به یبوست شده و با مصرف مکمل‌های آهن این مشکل تشدید می‌شود؛ بنابراین یک رژیم غذایی غنی از فیبر به تحریک روده و حل این مشکل کمک می‌کند.

کشمش، انجیر خشک و زردآلو از رایج‌ترین خشکباری است که در دوران بارداری یک میان وعده سالم محسوب می‌شود.

آلو خشک و خرما در مرحله بعدی قرار دارند؛ آلو خشک نسبت به آلوی تازه دارای مقدار بیشتری مواد مغذی به استثنای برخی ویتامین هاست؛ زیرا حاوی مقادیر زیادی آهن، فیبر، پتاسیم و ویتامین K بوده و علاوه بر این حاوی آنتی اکسیدان است. همچنین مانند سایر میوه های خشک حاوی مقادیر زیادی قند و کالری است و به رفع یبوست کمک می‌کند.

 

در نتیجه گیری این مطالعه پیشنهاد شده است که زنان باردار می‌توانند میوه‌های خشک را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم بخورند، اما توجه به این نکته مهم است که این مواد غذائی حاوی مقادیر زیادی قند هستند و مانند میوه‌های تازه حاوی آب نیستند که این موضوع ممکن است باعث تسهیل در روند هضم غذا نشود؛ بنابراین زنان باید در دوره بارداری، میوه‌های خشک را به میزان متوسط مصرف کنند و از خوردن میوه‌های روکش شده با قند خودداری کنند. همچنین مصرف بیش از یک وعده از آن‌ها در یک روز توصیه نمی‌شود.

 

دوشنبه 12/8/1399 - 21:50
اخبار

 

تعداد جانباختگان ویروس کرونا در کشور به گفته سخنگوی وزارت بهداشت افزایش یافت و به ۳۵ هزار و ۷۳۸ نفر رسید.
به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا در ایران، اظهار کرد: از دیروز تا امروز (دوشنبه، ۱۲ آبان) و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، ۸ هزار و ۲۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۳ هزار و ۲۳ نفر از آن‌ها بستری شدند.

او افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶۲۰ هزار و ۸۷۸ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۴۰ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۳۵ هزار و ۷۳۸ نفر رسید.

سخنگوی وزارت بهداشت بیان کرد: خوشبختانه تاکنون ۴۹۱ هزار و ۲۴۷ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند. ۵ هزار و ۳۱۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

او ادامه داد: تا کنون ۵ میلیون و یک هزار و ۴۲۲ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

وضعیت استان‌های کشور از نظر شیوع بیماری
لاری بیان کرد: استان‌های تهران، اصفهان، قم، آذربایجان شرقی، خراسان جنوبی، سمنان، قزوین، لرستان، اردبیل، خوزستان، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، گیلان، بوشهر، زنجان، ایلام، خراسان رضوی، مازندران، چهارمحال و بختیاری، البرز، آذربایجان غربی، مرکزی، کرمان، خراسان شمالی، همدان، یزد و کردستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: استان‌های هرمزگان، فارس، گلستان و سیستان و بلوچستان نیز در وضعیت نارنجی و زرد قرار دارند.

دوشنبه 12/8/1399 - 21:49
اخبار

 

 تک نرخی شدن تست کرونا در انتظار تصویب هیات دولت
سخنگوی وزارت بهداشت درباره برگ برنده وزیر بهداشت برای مقابله با کرونا که روز گذشته اعلام شد، توضیح داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه تلویزیونی «طبیب» شبکه سه سیما اظهار کرد: من با آمار و ارقام کرونا و علت بالا و پایین شدن آن درگیر هستم و متاسفانه هر روز شماری از خانواده های ایرانی داغدار می شوند و شنیدن و دیدن این داغ ها بسیار دردناک است.

ماجرای برگ برنده وزیر بهداشت چیست؟

لاری در پاسخ به سوالی درباره برگ برنده ای که وزیر بهداشت روز گذشته اعلام کرد، گفت: بعد از اینکه آمار ما در پاییز بالا رفت و  ملاقاتی که مقام معظم رهبری با ستاد ملی کرونا داشتند، قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا تشکیل و تصمیمات خوبی گرفته شد و مصوبات خوبی در جلسه به تصویب رسید و با تصمیمات جدید عزم ملی و جدی در مقابله با کرونا در کشور ایجاد شد و امیدواریم از این پس نظارت بهتری بر روی اجرای دستورالعمل ها صورت بگیرد.

وی افزود: از طرفی امیدواریم وزارت بهداشت بتواند با آرامش بیشتری و توان عمل کند وزارت بهداشت پیش از این بسیار درگیر نظارت بر شیوه نامه های دستی بهداشتی شده بود و همه درباره اجرا نشدن و نظارت شیوه نامه های بهداشتی از وزارت بهداشت پاسخ می خواستند این در حالی است که ما تنها ۷۵۰۰ بازرس بهداشتی داریم و این بازرسان شبانه روز بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی نظارت می‌کنند اما این تعداد بازرس بهداشتی نمی توانند بر تمام اصناف نظارت کنند.

واکسن کرونای ایرانی به زودی وارد مرحله انسانی می شود

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در تولید واکسن کرونا با شتاب در پیش هستیم و در مرحله تست حیوانی نتایج خوبی گرفته ایم و به زودی وارد مرحله تست انسانی می شویم همچنین سیاست شناسایی بیشتر مبتلایان به کرونا را در پیش گرفته ایم و مجوز افزایش تست های کرونا را از ریاست جمهوری گرفتیم و باید توجه داشت ما هرچه تعداد تست ها را بیشتر کنیم تعداد مبتلایان بیشتری شناسایی می‌شوند و زودتر می‌توانیم با ردیابی بیماران و افراد در تماس با آنها می‌توانیم زودتر زنجیره انتقال بیماری کرونا را شکست دهیم.

 لاری درباره واکسن کرونا بیان کرد: در واکسن کرونا ایمنی و اثربخشی مطرح است و مرحله تست حیوانی نتیجه خوب داشته است و بعد از اینکه وارد مرحله انسانی شدیم، باید کارآزمایی‌های بالینی با حجم نمونه کم، متوسط و بسیار زیاد در حد چند ده هزار نفر انجام شود و کشور هایی که در تولید واکسن از ما جلوتر هستند در مواردی با عوارضی مواجه شدند، باید توجه داشت که کرونا، ویروس پیچیده‌ای است و ممکن است با یک تک دوز واکسن بتوان ایمن ایجاد کرد یا نیاز به تزریق دوز های بیشتری داشته باشیم.

تزریق واکسن کرونا به ۲۰ درصد جمعیت کشور در مرحله نخست

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: باید توجه داشت که چندین سال طول می‌کشد تا همه دنیا در برابر کرونا واکسینه بشوند و ۲۰ درصد جمعیت کشور در مرحله اول واکسینه خواهند شد تا بتوانیم زنجیره انتقال ویروس را بشکنیم.

لاری درباره پیش خرید واکسن کرونا گفت: ما در کوکس مشارکت کرده‌ایم و ۱۸۰ کشور دنیا سرمایه گذاری بر روی واکسن کرونا را انجام داده‌اند و ما نیز ۱۵ درصد پیش پرداخت خرید واکسن را مقرر شده بود تا با دستور رئیس جمهور به کمک بپردازیم اما متاسفانه همچنان از نظر نقل و انتقال ارز دچار چالش هستیم.

وی بیان کرد: دوستان ما در معاونت درمان بحث ارزیابی مرگ و میر بیماران کرونایی را بررسی می کنند و آمار مرگ و میر در استان های مختلف بررسی می شود هشت ماه از زمان شروع کرونا در ایران می‌گذرد و باید به عقب برگردیم و ببینیم چه اشتباهات و دستاوردهایی داشته ایم.

نگران زمستان و تهویه هوا در محیط های بسته هستیم

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد: به همین دلیل همچنان باید فاصله فیزیکی، شست و شوی دست و استفاده از ماسک را مد نظر قرار دهیم، باید به  تهویه هوا در محیط های بسته هم توجه داشت، هنگام صحبت کردن، عطسه و سرفه قطرات نفسی آلوده به ویروس می‌شوند و به همین دلیل بحث تهویه محیط بسیار حائز اهمیت است، ما برای زمستان که پنجره ها و درب ها بسته هستند، نگران هستیم چرا که تهویه محیط در انتقال بیماری نقش دارد و باید در محیط‌های بسته پنجره باز باشد.

لاری درباره اینکه چرا گیلان و مازندران را قرنطینه نکردند، گفت: اکنون محدودیت های هوشمند اعمال می شود مردم با افکار و مسافرت هایی که خودشان در نظر دارند، موضوع را مطرح می کنند و طبق آمار ما بیشترین تردد ها را در اراک قزوین و همدان داشته ایم باید توجه داشت که رنگ های قرمز و زردی که مطرح می‌شوند مربوط به آمار بستری بیماران کرونایی است.

وی افزود: اکنون گیلان و مازندران پیک های سختی را پشت سر گذرانده اند و در شرایط بهتری هستند، به طور کلی ما هوشمند اعمال محدودیت می‌کنیم و باید توجه داشت که بحث معیشت مردم حائز اهمیت از دو در مرحله نخست ۴۳ شهرستان و در مرحله دوم ۴۶ شهرستان مشمول محدودیت شده‌اند.

جریمه ۵۰۰ هزار تومانی برای سفر در تعطیلات هفته جاری

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره سخنرانی گلایه ای وزیر بهداشت درباره همکاری نکردن دستگاه ها در اجرای شیوه نامه های بهداشتی گفت: علی رغم اینکه همه تمایل داشتن به ما کمک کنند اما در عمل ما در وزارت بهداشت خود را تنها احساس می‌کردیم و فکر می‌کنم مشکل ناشی از باور مردم و مسئولان است اما باید توجه داشت که کشورهایی که در کنترل بیماری موفق بودند، فاصله گذاری فیزیکی را به خوبی اجرایی و در شناسایی بیماران به خوبی عمل کردند.

وی بیان کرد: مقرر شده است از امروز ساعت ۱۲ تا پایان روز جمعه ممنوعیت تردد بین شهری در ۲۵ استان اعمال شود و وزیر کشور در نامه‌ای از دستگاه‌های مختلف درخواست کرده است تا درباره اقداماتشان در زمینه الکترونیکی کردن خدمات گزارش دهند و کسانی که در این ایام به سفر بروند ۵۰۰ هزار تومان جریمه خواهند شد. متاسفانه در منع آمد و شد در تعطیلات گذشته به دلیل آن که ابلاغیه دیر اعلام شد ناهماهنگی هایی وجود داشت و محدودیت‌ها به خوبی اعمال نشد و امیدواریم در هفته جاری محدودیت ها به جد اعمال شود.

تک نرخی شدن تست کرونا در انتظار تصویب هیات دولت

لاری درباره هزینه تست کرونا بیان کرد: ما ۱۰۴۷ مرکز ۱۶ و ۲۴ ساعته بهداشتی داریم که گروه‌های هدف شامل افراد بالای ۶۰ سال، خانم های باردار و مبتلایان به بیماران زمینه‌ای در این مراکز به صورت رایگان تست می دهند، روزانه ۲۰ تا ۲۵ هزار تست انجام می‌دادیم و تعداد تست ها در حال افزایش است و برنامه ریزی کرده‌ایم که تعداد تست ها به ۴۰ هزار برسد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: اکنون روزانه ۶ تا و ۶ و نیم میلیارد تومان برای تست ها برای ما هزینه دارد و  پیشنهاد شورای عالی بیمه تک نرخی شدن تست کرونا به قیمت ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومن است و مراکز آزمایشگاه های خصوصی به علت آنکه تست را خریداری می کنند، قیمت تست کرونا در این مراکز حدود  ۶۰۰ هزار تومان است.

وی افزود: برنامه ما افزایش تست های رایگان کرونا و کاهش قیمت آن است ما به دنبال تست های سریع یا رپید کرونا هستیم تا در عرض نیم ساعت نتیجه تست فرد مشخص شود و باید توجه داشت که اگر فرد مشکوک به کروناست  باید خود را قرنطینه و از تردد در اجتماع خودداری کند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره تست کرونا در منزل اظهار کرد بخش خصوصی تمهیداتی را برای تست کرونا در منزل در نظر گرفته است ما اطلاعات بخش خصوصی را از طریق سامانه سیب دریافت می‌کنیم تا حتی بیمارانی که در بخش خصوصی تست می دهند بتوانیم شناسایی و ردیابی کنیم.

 چرا واکسن آنفلوانزا هنوز در داروخانه ها توزیع نشده است؟

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی درباره اینکه چرا واکسن آنفلوانزا هنوز در داروخانه ها توزیع نشده است، گفت: امسال دو و نیم میلیون دوز واکسن آنفولانزا در بخش بهداشت تزریق شد ما سال گذشته ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار دوز واکسن داشتیم و امسال خانم های باردار، گروه های پرخطر و کادر درمان واکسینه شدند.

وی افزود: تاکنون موردی از آنفلوانزا گزارش نشده است و ما در نیمکره جنوبی که زمستان را سپری کردند نیز گزارش‌هایی در مورد کاهش شیوع آنفلوانزا داشتیم و همکاران ما همچنان در تلاش هستند تا واکسن آنفلوانزا وارد شود اما متاسفانه تحریم‌ها مشکلات بسیاری برای تبادلات ارزی و تامین واکسن آنفلوانزا ایجاد کرده است.

احتمال تعطیلی ۲ هفته ای تهران

لاری درباره تعطیلی ۲ هفته ای تهران بیان کرد: استاندار تهران به جد به دنبال تعطیلی ۲ هفته ای تهران هستند تعطیلی تصمیم پیچیده‌ای است و نیاز به نظر جمعی دارد اما با توجه به شرایط احتمال تعطیلی هم وجود دارد البته باید توجه داشت که ۸۹ شهرستان عملاً مشمول تعطیلی شدند و فقط مشاغل ضروری مانند اورژانس و پلیس به مردم خدمت رسانی می کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیان کرد: کرونا دو مرحله ویروسی و التهابی دارد و داروهایی مانند رمدسیویر و فاویپراویر و ... در مرحله ویروسی موثر هستند و در مرحله التهابی که فرد بستری و ریه اش درگیر شده است، اکسیژن و استفاده از کورتون ها موثر هستند ما کمیته علمی در ستاد ملی مقابله با کرونا داریم که به طور مرتب راهنماهای بالینی درمان کرونا را تدوین می کنند و اگر فردی ادعای کشف یا اثربخشی دارویی در درمان کرونا را دارد باید برای انجام مطالعه کد اخلاق دریافت کند و مطالعات خود را انجام دهد.

دوشنبه 12/8/1399 - 21:47
سلامت و بهداشت جامعه

 

 

 

 

یک فیزیوتراپ در خصوص عوامل بروز عارضه سردرد تنشی و تفاوت آن با میگرن توضیحاتی داد.
مصلح الدین ادیب حسامی فیزیوتراپ در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ اظهار کرد: سردرد تنشی، عارضه ای است که بیشتر افراد آن را با دردهای میگرنی که در پیشانی و شقیقه افراد بروز می کند،  اشتباه می گیرند و این مسئله می تواند پروسه درمان را طولانی تر کند.

وی ادامه داد: سردرد تنشی بیماری شایع است به طوری که این عارضه بیشتر بر اثر اسپاسم عضلات و یا سرما خوردن عضله های گردن در افراد بروز پیدا می کند و در صورت بی توجهی به این بیماری ممکن است انجام فعالیت های روزانه فرد را مختل کند.

درمان سردرد تنشی با طب سوزنی
ادیب حسامی با بیان اینکه در بیماری سردرد تنشی درد آن به شقیقه، پیشانی، پشت چشم و حتی دست افراد انتشار داده می شود، افزود: افرادی که دچار عارضه سردرد تنشی می شوند در هنگام خم کردن سر و یا سرماخوردگی این حالت درد برای آنها اتفاق می افتد.

وی عنوان کرد: در میگرن، سردرد بر اثر خوردن موز و شکلات اتفاق می افتد، در این نوع بیماری نورهایی مشخص در چشم برق می زند واین در حالی است که  سردرد تنشی بر اثر فعالیت زیاد، فشارهای عصبی ایجاد می شود.

ادیب حسامی تاکید کرد: فیزیوتراپ ها می توانند با گرم کردن عضلات گردن و ماساژ پیشانی و حتی کشش عضلات پشت گردن این عارضه را درمان کنند.

وی یادآور شد: سردرد تنشی به وسیله روش طب سوزنی و استفاده از سوزن در نقاطی که عضلات دچار اسپاسم شده به خوبی قابل درمان است.

يکشنبه 11/8/1399 - 7:15
پوست و مو

 

اگر همزمان با دید و بازدید‌های نوروزی از دیدن پوست خود در آئینه ناراضی هستید و با تعجب اطرافیان در مهمانی‌ها مواجه می‌شوید، زمان آن فرا رسیده است که اهمیت بیشتری به سلامت پوست خود بدهید.
به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند، افزایش سن اثری غیرقابل انکار برسلامت پوست می‌گذارد، اما می‌توان با راهکار‌هایی ساده با این مشکل شایع و طبیعی مبارزه کرد.
 
اولین اثر افزایش سن بر پوست صورت، بروز چین و چروک، ایجاد چروک‌های پنجه کلاغی در اطراف چشم‌ها، افتادگی پوست و نیز بروز لکه‌های زرد ناشی از نور خورشید و نیز نارسایی کبد است.
 
پوست سالم، زیبا و جوان اثری فوق العاده بر جذابیت افراد، افزایش اعتماد به نفس و نیز موفقیت در برخورد‌های اجتماعی به همراه دارد، از این رو آمار‌ها نشان می‌دهند مردم در سراسر دنیا سالانه بیش از پنج میلیارد دلار صرف مراقبت از پوست خود می‌کنند.
 
به شکل طبیعی با افزایش سن، اپیدرم (لایه بالای پوست) نازک و شفاف‌تر می‌شود، به همین دلیل درصورت بروز آسیب و صدمه پوست دیرتر درمان می‌شود.

یکی دیگر از مشکل‌های شایع بر اثر بالا رفتن سن، ایجاد نقطه‌های قهوه‌ای کوچک برروی پوست است که به دلایل مختلفی از جمله نور خورشید، نارسایی کبد و حتی ابتلا به سرطان پوست ایجاد می‌شوند.

در لایه دوم پوستی، دِرم (لایه پوست زیر اپیدرم) همزمان با افزایش سن تولید کلاژن و الاستین پوستی کاهش چیدا می‌کند که در نهایت سبب ایجاد چین و چروک می‌شود.

ضعف خون‌رسانی به بافت‌های مختلف بدن در اثر افزایش سن همچنین سبب تیره و کبود شدن رنگ بخش‌هایی از چهره می‌شود؛ بخش چربی زیر چشم‌ها معمولاً در بازه زمانی ۲۰ تا ۳۰ سالگی ناپدید می‌شوند که سبب می‌شود سایه‌ای تیره در زیرچشم‌ها ایجاد شود، در بازه زمانی ۳۰ تا ۴۰ سالگی افت چربی صورت بیشتر می‌شود و خطوطی در اطراف چشم‌ها و روی پیشانی به وجود می‌آید.

همزمان با رسیدن به ۵۰ سالگی، سطح کلاژن و الاستین تولیدی در پوست صورت به شدت کاهش پیدا می‌کند که سبب ایجاد چین و چروک‌های عمیق و نیز ظاهر شدن استخوان‌های گونه برروی صورت می‌شوند.

چربی از بین رفته در این سن سبب می‌شود تا چشم‌ها فرو رفته و استخوان پشت ابرو‌ها برجسته‌تر به نظر برسد، همچنین خط چروک خنده یا اخم در این زمان بسیار عمیق به نظر می‌رسد.
البته عامل‌های مختلفی از جمله شیوه زندگی، ژنتیک فرد، رژیم غذایی، عصبانی یا آرام بودن فرد، استعمال مواد دخانی، محل زندگی و میزان اشعه دریافتی از نور خورشید و نیز روش‌های مراقبتی فرد از پوست صورت خود در طول سال‌ها همگی در ایجاد سلامت یا آسیب دیدگی پوست صورت اثر گذار است.

این خود یکی از دلایلی است که سبب می‌شود برخی افراد در جوانی دارای پوست پیر باشند و برعکس برخی افراد با وجود سن بالا از پوستی سالم و جوان برخوردار باشند.

آلودگی هوا، قرار گرفتن بدون استفاده از عینک آفتابی، کلاه و کرم ضد آفتاب در برابر نور خورشید، استعمال سیگار، استفاده طولانی مدت از محصول‌های آرایشی به وسیله بانوان همگی از جمله عامل‌های اثر گذار بر پیری پوست و ایجاد چین و چروک هستند.

مراقبت از پوست و مو تنها مورد علاقه بانوان نیست و آقایان نیز باید توجه ویژه‌ای به حفظ سلامت پوست صورت خود داشته باشند.

برخی نژاد‌ها در دنیا (مانند سیاه پوستان و به طور کلی افراد با پوست تیره) به دلیل نوع رنگدانه‌های پوستی خود (ملانین) دارای پوستی سالم‌تر از سایر نژاد‌ها هستند که سبب می‌شود کمتر با مشکل چین و چروک پوستی مواجه شوند.


محققان توصیه می‌کنند افراد از سال‌های نوجوانی توجه ویژه‌ای به حفظ سلامت پوست خود داشته باشند، مصرف مواد غذایی سالم شامل انواع میوه و سبزیجات، مواد لبنی کم چرب، دانه‌های غلات و حبوبات، روغن زیتون، دانه‌های آجیل، برخی خوراکی ها، چون آووکادو، نارگیل، آناناس و آلوئه ورا، نوشیدن آب و دم نوش هایی همچون چای سبز، پرهیز از مصرف مواد شیرین و نوشابه‌های گازدار در حفظ سلامت پوست موثر است.


از دید روانی نیز، افرادی که خوش برخورد و خنده رو هستند از پوست سالم تری برخوردارند و حتی در سالمندی چین و چروک کمتری دارند، زیرا تعداد عضله‌هایی که در زمان اخم و ناراحتی در صورت ایجاد می‌شود بیشتر از حالت خوشحالی و لبخند است.

از سنین نوجوانی مراجعه به متخصص و آشنایی با نوع پوست و درمان مشکل هایی همچون آکنه صورت می‌تواند روند پیر شدن پوست را به تاخیر بیندازد.

همچنین استفاده از کرم و روش‌های درمانی استاندارد مانند لیزر درمانی، میکرودرم ابرژن و روش‌های مورد تایید دیگر نیز می‌تواند سبب داشتن پوستی سالم برای شما شود.

منبع:Dailymail

يکشنبه 11/8/1399 - 7:14
پوست و مو

 

 

 

یک محقق و پژوهشگر سنتی گفت: به طور کلی هر عاملی که موجب تنبلی کبد و کلیه‌ها شود، می‌تواند زمینه ساز مشکلات پوستی باشد.
حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ،درباره رفع مشکلات پوستی با طب سنتی اظهار کرد: مشکلات پوستی به عوامل بیرونی و درونی مربوط می شود که از جمله آنها می توان به نبود‌ آب و چربی کافی زیر پوست، قرارگرفتن زیاد در معرض آفتاب و تماس بدن با خاک و سیمان اشاره کرد که موجب تخریب پوست خواهند شد. اساسا مشکلات پوستی در میان افرادی که با مزاج سرد و خشک هستند، بیشتر از افرادی که مزاج گرم و خشک دارند دیده می شوند.

 

وی درباره عوامل موثر در بروز مشکلات پوستی افزود: انواع شوینده‌ها مانند وایتکس و تمیز کننده‌های اسیدی از مهم‌ترین عوامل بیرونی موثر در بروز مشکلات پوستی هستند و از عوامل درونی تاثیرگذار می‌توان به مصرف مواد غذایی ناسالم از جمله ساندویچ‌ها، سوسیس و کالباس، افراط در خوردن بعضی از غذاها، نوشیدن آب بین غذا، مصرف ادویه‌جات تند، تنقلات مصنوعی مانند چیپس، شکلات و پفکاشاره کرد .

عظمایی در ادامه گفت: به طور کلی هر عاملی که موجب تنبلی کبد و کلیه‌ها شود، می‌تواند مشکلات پوستی را ایجاد کند. انواع بیماری‌های پوستی در اثر رعایت نکردن عوامل داخلی و خارجی به وجود خواهد آمد. بیماری های پوستی معمولا به صورت کک و مک، انواع قارچ‌ها، زگیل، کهیر، تبخال ، برفک و زونا و در اثر رعایت نکردن مسائل بهداشتی ایجاد می شوند.



وی گفت: بیماری پسوریازیس در افراد صفراوی بیشتر دیده می‌شود، صفرا به دلیل غلبه بر سوختن تبدیل به سودا می‌شود و این عامل موجب تخریب پوست، قرمزی و خارش آن خواهد شد. برخی بیماری‌های پوستی زمینه ارثی و ژنتیکی دارند و با عوامل بیرونی ممکن است تشدید شود. کک و مک و کهیر از انواع بیماری پوستی هستند که  در مقابل نور خورشید و خوردن تنقلات بیشتر بروز پیدا می کنند.

 

این  پژوهشکر درباره درمان مشکلات پوستی گفت: به طور کلی درمان‌هایی که می‌توان برای بیماری‌های پوستی در نظر گرفت استفاده از عرقیجاتی مانند خارخاسک، شاه‌تره، کیالک، آلوئورا، کاسنی و ختمی است که می‌توان این مواد را با هم ترکیب  و به مقدار کمی خاکشیر و تخم شربتی هم  به آن اضافه کرد. افراد می‌توانند از این ترکیبات، روزانه ۳ لیوان، نیم ساعت قبل یا ۲ ساعت بعد از غذا مصرف کنند. می‌توان از میوه‌ها و سبزیجات تازه مانند کاهو، سیب، شلیل، خیار، آناناس و هلو استفاده کرد، زیرا تاثیر چشمگیری در این نوع بیماری خواهند داشت.

همچنین می‌توان از ماسک‌های میوه‌ای همانند پوست خیار، کدو که خود به تنهایی آب‌رسان پوست هستند استفاده کرد. یکی از بهترین گیاهانی که در ترمیم، جوان سازی و از بین بردن جوش  موثر است، ژل آلوئورا است که می‌توان به صورت ماسک  از آن استفاده کرد.

افراد می‌توانند از ماسک‌های لایه بردار مانند گوجه فرنگی تازه و رسیده استفاده کنند، البته باید توجه داشت که به گوجه فرنگی حساسیت نداشته باشند.

علاوه بر این  از گیاهانی مانند بابونه، گل بنفشه، تخم گشنیز و نعنا می‌توان به صورت بخور استفاده کرد، تعریق ایجاد شده به این ترتیب باعث می‌شود سموم و چربی‌های اضافی  از بین بروند.

همچنین موادی مانند آرد عدس، آرد برنج، آرد باقلا، مقدار کمی سدر و سفیدآب روی را می‌توان با هم مخلوط کرد و همراه با یک قاشق مربا خوری ماست و کمی لیمو ترش، به مدت ۲۰ دقیقه روی صورت گذاشت وسپس شستشو داد.

ترکیب سدر و بابونه به همراه سرکه و گلاب برای جوش‌های سر‌سیاه مفید است. از روغن‌های مفید مانند  روغن شترمرغ، بادام شیرین، بابونه، گل ختمی، رازیانه و گشنیزهم می‌توان برای ماساژ صورت استفاده کرد. اگر زالو درمانی و حجامت هم توسط افراد متخصص انجام شود بسیار مفید خواهد بود.

يکشنبه 11/8/1399 - 7:13
پوست و مو

 

 

یک متخصص پوست گفت: خیلی از مشکلات پوستی ناشی از سبک زندگی ما است، باید علاوه بر مصرف دارو در مصرف غذاها و نوع سبک زندگی هم دقت کنیم.
داریوش دائر متخصص پوست در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: خیلی از مشکلات پوستی، ناشی از سبک زندگی ما است. برای اینکه پوست صاف و شفافی داشته باشیم، باید علاوه بر مصرف داروهای پوستی، در مصرف غذاها و نوع سبک زندگی هم دقت کنیم.

دائر گفت: جوش‌های که در نواحی مختلف بدن و صورت ایجاد می‌شوند، عارضه شایعی است که بیشتر افراد در سنین ۱۳ الی ۱۸ سالگی معمولا با آن درگیر هستند. اما در برخی از افراد ممکن است  این عارضه حتی تا سن ۴۰ سالگی نیز ادامه داشته باشد که علت عمده بروز این جوش‌ها بر روی سطح پوست را می‌توان عواملی از قبیل چربی بیش از حد پوست، بسته شدن دهانه غدد چربی، التهاب ها و عفونت‌های پوستی دانست.

او افزود: مطالب منتشر شده در فضای مجازی با این عنوان که بروز جوش در هر قسمتی از بدن می تواند بیانگر یک بیماری باشد، ریشه علمی ندارند؛ برخی بر این باورند که بروز جوش در قسمت هایی از صورت مانند چانه و... می‌تواند ناشی از بیماری‌ها و اختلالات کبدی باشد در صورتی که بروز جوش ها و آکنه را نمی توان ناشی از کم کاری و اختلالات داخلی دانست.

این متخصص پوست ادامه داد: گاهی بروز مشکلات داخلی، التهاباتی را مانند جوش و آکنه  در سطح پوست ایجاد می‌کنند و یا حتی در برخی از موارد می‌توانند عاملی برای تشدید آکنه و جوش باشند اما باز هم تاکید می شود که  این به آن معنا نیست که بیماری های داخلی یکی از علل بروز جوش و آکنه هستند. همچنین مصرف برخی از داروها مانند قرص‌های ضد تشنج، کورتون‌ها و یا حتی مصرف برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین B۱۲  می تواند با عوارضی چون بروز جوش و آکنه همراه باشد.

دائر بیان کرد: در برخی موارد ممکن است آکنه براثر عادات خاصی که فرد در طول روز آن‌ها را انجام می‌دهد، ایجاد شده باشد؛ برای مثال در اکثر مواقع کسانی که  از پوشش‌های خاصی مانند گردنبد‌های طبی برای درمان بیماریشان استفاده می‌کنند ممکن است در کوتاه مدت در ناحیه چانه  به  علت فشار‌های وارده به غدد چربی، آن منطقه دچار جوش و آکنه شوند.

او گفت: گاهی اوقات آکنه براثر استفاده‌ مکرر از لوازم آرایشی و حتی کرم‌های ضد آفتابی که متناسب با جنس پوست  نیستند، بروز می‌کند.

 

این متخصص پوست ادامه داد: تغیرات هورمونی می‌تواند یکی از عواملی باشد که تا حد زیادی چربی پوست را افزایش می‌دهد. این  تغییرات  هورمونی باعث افزایش میزان چربی پوست  شده و در نهایت تجمع بیش از حد چربی در نواحی مختلف صورت و بدن، باعث بروز جوش و آکنه می‌شود.

او افزود: معمولا پزشک معالج برای درمان جوش‌ها به شدت و گستردگی آنها در سطح پوست توجه می‌کند. در موارد خفیف‌تر از کرم‌ها و پماد‌های موضعی برای درمان و از بین بردن جوش‌ها استفاده می‌شود که می‌توان آنتی بیوتیک،کرم های لایه بردار و  ضدالتهابی برای این دسته از افراد تجویز کرد، اما در موارد شدیدتر پزشک معالج در کنار تجویز کرم های لایه بردار و  ضدالتهابی، استفاده از آنتی بیوتیک‌های خوراکی را برای این دسته از افراد توصیه می‌کند.

این متخصص پوست گفت: بهتر است برای درمان جوش و آکنه از درمان‌های تخصصی و طبی استفاده کنید. بهترین توصیه این است که مرتبا به  شست و شوی صورت با آب سرد بپردازید.

 او در پایان گفت: استفاده از آبلیمو، سرکه و ... برای از بین بردن جوش‌های صورت به هیچ وجه توصیه نمی‌شود، زیرا استفاده از هرکدام از این موارد می‌تواند به تنهای سبب بروز  و تشدید التهابات  پوستی شود. 

يکشنبه 11/8/1399 - 7:11
خواص خوراکی ها

 

 

 

بادام از جمله آجیل‌های خوشمزه‌ای است که خواص بسیاری برای سلامتی دارد و می‌تواند به آرامش اعصاب زنان کمک کند.

  به گزارش خبرنگار  حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، بادام نوعی میوه است، که درخت آن بومی ایران و کشور‌های اطراف و آسیای مرکزی است، اما در مناطق بسیاری کشت می‌شود. در اصل بادام جزو مغز‌های حقیقی به حساب نمی‌آید، بلکه از انواع شفت های دارای یک پوسته بیرونی و یک پوشش درونی سخت است که دانه در درون آن قرار می‌گیرد اما این میوه بسیار کوچک سرشار از خاصیت و دارای قند, مواد معدنی, پروتئین , آهن,  فسفر, پتاسیم , کلسیم و ویتامین آ است، اما بادام تلخ علاوه بر آن‌ها اسید سیانیدریک هم دارد البته باید هوشیار باشیم که مصرف زیاد آن نیز مهلک است.

بادام شیرین و و یژگی های آن  
بادام‌شیرین گرم‌ و تر است و پاک زداینده, ملین, افزایش دهنده قدرت تولیدمثل در مردان و قدرت تولیدمثل در زنان بوده علاوه برآن تقویت کننده لثه و دندان است. روغن آن هم برای درمان بی خوابی خیلی تاثیر گذار بوده و همچنین برگ آن ضد انگل است، روغن بادام شیرین  همراه با  آب لیموترش تازه هر شب یک قطره برای رفع قرمزی چشم مفید است.


بیشتر بخوانید: میوه‌هایی که نباید به صورت ناشتا مصرف شوند


بادم تلخ و ویژگی های آن
بادم تلخ گرم و خشک است و انواع خلط ها را پاک می‌کند لذا برای سودایی‌ها غلیظ مصرف چهارده شب نصف قاشق غذا خوری روغن بادام تلخ  بسیار مفید است. علاوه برآن روغن بادام تلخ به اضافه سرکه بر روی زخم‌های کهنه, اگزما‌ و لکه‌های تیره بسیار تاثیر گذار است .

چکاندن روغن بادام تلخ در چشم ها باعث افزایش بینایی و کاهش آستیگما, پیر چشمی, دوربینی و نزدیک بینی چشم ها می شود همچنین روغن بادام تلخ اضافه به همراه عسل برای  پروستات مفید است.

مصرف بادام به عنوان غذا
مصرف حریره بادام برای اطفال یک غذای کامل به شمار می رود  و خوردن آن در بزرگسالان باعث افزایش حوصله آنها می شود علاوه بر آن برای  خانم های عصبانی بسیار مفید است.

شربت بادام درختی برای درمان گرفتگی صدا و سرفه بسیار تاثیر گذار خواهد بود

يکشنبه 11/8/1399 - 7:9
سلامت و بهداشت جامعه

 

یک متخصص طب ایرانی گفت: با مصرف برخی از خوراکی ها می توان به راحتی این عارضه را درمان کرد.

ناصر رضایی‌پور دبیر انجمن علمی طب سنتی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص علل و عوامل بوی بد دهان اظهار کرد: بوی بد دهان یک  مشکل آزار دهنده‌ است که موجب رنجش اطرافیان و حتی خود فرد می‌شود اما برای درمان این مشکل لازم است ابتدا علت اصلی بدبوی دهان را یافت.

مشکلات حفره دهان
رضایی‌پور در مورد عواملی که بدبویی دهان را به‌همراه‌ دارد، گفت: در برخی موارد ممکن است این بدبوی ناشی از مشکلات مربوط به حفره دهان، از قبیل عفونت‌های لثه‌ای، خرابی دندان‌ها،  آفت و خشکی دهان باشد. در واقع وجود یک دندان خراب، نه‌ تنها به بیشتر شدن بوی بد دهان منجرمی‌شود، بلکه می‌تواند به‌تنهایی یکی از علل بدبوشدن دهان باشد.

 

مشکلات گوارشی
او گفت: گاهی ممکن است که بدبویی دهان، نشان‌ دهنده بیماری‌های داخلی مانند مشکلات گوارشی باشد. گاهی  بوی بد، در زمان گرسنگی تشدیدو با مصرف یک ماده غذایی برطرف‌می‌شود و به همین‌خاطر است که در ماه رمضان افراد بیشتر با این مشکل روبه‌رو هستند.

او اضافه‌ کرد: علت اصلی بروز این مشکل، معمولاً افزایش رطوبت، درکنار ناکارآمدی دریچه بالایی معده است. در این‌ حالت، رطوبت زائد در معده متعفن و بدبو می شود و با عبور از اسفنکتر فوقانی به دهان می‌رسد و احساس می‌شود.

 

سینوزیت و نزله‌ها
این متخصص طب ایرانی بیان کرد: خلط و ترشحاتی که از مغز، به سوی دهان و پشت حلق ریزش‌می‌کنند، ممکن است عفونی و بدبو باشند همچنین این ترشحات ممکن است موجب بار غلیظ زبان بشوند. درمان نزله یا ترشحات پشت‌حلقی در طب ایرانی اهمیت فراوان دارد چراکه می‌تواند موجب بیماری‌های دیگری در اندام‌های بدن، از جمله دستگاه گوارش، کبد، رحم، مفاصل و... شود.

مشکلات ریویی
رضایی‌پور ادامه‌داد: افزایش رطوبت‌های زائد و خلط ریوی نیز باید در درمان بدبویی دهان مدنظر باشد. این ترشحات در شرایط مختلف مانند مصرف سیگار و قلیان، آسم رطوبی، برونشیت و... وجود دارند و ممکن است سبب عفونت و بدبوی دهان شوند.

راه‌های درمان خانگی
این متخصص طب ایرانی، درباره راه‌های درمان خانگی بدبویی دهان گفت: اگر علت بوی بد، در حفره دهانی و مشکلات دندان و لثه باشد، در ابتدا باید فرد به رعایت بهداشت دهان و دندان، مانند مسواک‌زدن و نخ دندان کشیدن بپردازد. در ادامه، استفاده از خوشبوکننده‌های طبیعی دهان مانند نعنا، دارچین و کرفس کمک‌کننده خواهدبود. استفاده از میوه سیب، گل سرخ و بهارنارنج هم به رفع بوی بد دهان ناشی از مشکلات حفره دهان کمک‌ می‌کنند.

 

او افزود: ماساژ لثه‌ها با ترکیب عسل و سرکه یا عسل و نمک، دو یا سه‌بار در ماه و ماساژ شبانه لثه‌ها با روغن زیتون، پس‌از مسواک، می‌تواند سبب تقویت لثه‌ها و رفع عفونت شود.

او افزود: اگر بوی بد دهان به دلیل ترشحات پشت حلق و سینوس‌ها باشد، می‌توان با استفاده مداوم از مغز‌ها مانند بادام، به‌ویژه به‌صورت حریره و دم‌نوش آویشن یا زوفا به ازبین‌رفتن بوی بد دهان کمک کرد.

 

يکشنبه 11/8/1399 - 7:8
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته