• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 771
تعداد نظرات : 354
زمان آخرین مطلب : 4885روز قبل
داستان و حکایت
شیوانا از راهی می گذشت. متوجه شد جمعیتی دور مجروحی جمع شده اند و با خوشحالی به او نگاه می کنند و هیچ کمکی به او نمی کنند. شیوانا با تعجب خود را از لابلای جمعیت به مجروح رساند و دید او مردی است میانسال و درشت هیکل که از اسب بر زمین سقوط کرده و آسیب سختی دیده است. شیوانا با تعجب از مردم پرسید:" چرا به او کمک نمی کنید و او را به طبیب نمی رسانید؟"
یکی از بین جمعیت با خوشحالی گفت:" استاد! شما نمی دانید این آدم چقدر پست و رذل است. او باج گیری است که به همه مردم این دیار ظلم روا داشته و هیچ کس از شر اذیت های او در امان نبوده است. او چون دوست کدخدا و افسرامپراتور است هرکاری دلش می خواهد انجام می دهد و هیچ کس هم جرات نمی کند اعتراض کند. الان هم از بس به اسب بیچاره شلاق زد اسب رم کرد و او را این چنین بر زمین کوبید. ما از این بابت بسیار خوشحالیم و امیدواریم که اسب برگردد و باز هم او را بزند!"
شیوانا سرش را به علامت تاسف تکان داد و گفت:" من اعمال این مرد را تائیدنمی کنم. او اگر سالم بود شاید لایق مجازاتی بسیار بدتر می بود. اما الان آنچه مقابل شماست انسانی است زخمی که عذاب می کشد. اگر به او کمک نکنید در مقابل وجدان و ندای درونی خودتان همیشه سرافکنده خواهید بود که چرا یک انسان را در حال ناتوانی و زجر کشیدن به تماشا نشسته اید و ارزش انسانی خود را زیر سوال برده اید. اگر شما راست بگوئید و او واقعا آدم نادرستی باشد بدانید در این لحظات با جمع کردن شما دور خودش و وادار سازی شما به کمک نکردنش باعث شده است که آخرین و گرانبهاترین داشته های شما یعنی ارزش های انسانی و اخلاقی را هم از شما بگیرد و آخرین ضربه را به روح شما وارد سازد. پیشنهاد می کنم او را به درمانگاه برسانید و درمان کنید و بعد به حامیانش خبر دهید که برای بردنش بیایند. با اینکار شما انسان باقی می مانید و او تا آخر عمر شرمنده این اخلاق و انسانیت شما خواهد بود. "
تعدادی از مردم متوجه اشتباه خود شدند بلافاصله قدم پیش گذاشتند و با کمک شیوانا مرد زخمی را سوار تختی روان کردند و نزد طبیب بردند. از قضا آن مرد توانست از زخم جان سالم بدربرد و بعد از چند ماه مجددا سالم و سرحال سوار اسب شود. می گویند از آن به بعد جاده های آن منطقه از راهزن خالی شد و امنیت کامل بر آن دیار حاکم شد. همه می گفتند مرد درشت هیکل به طور شبانه روزی از آن جاده نگهبانی می کرد تا آسیبی به مردم آن دیار نرسد.
چهارشنبه 22/7/1388 - 15:8
دانستنی های علمی

 

گل علاوه بر سمبل زیبایی، یکی از هدایایی است که نشان دهنده احساسات و عواطف انسان در شرایط مختلف است. هدیه دادن گل برای هدیه گیرنده احساس خوشایندی را به وجود می آورد که معمولا نشانه علاقه و صمیمیت هدیه دهنده محسوب می گردد و باعث زینت و شادابی محفل نیز می شود. بهترین استفاده ای که می توان از این هدیه شادی بخش نمودآن است که گل های مختلف را در معانی متفاوت به عزیزانمان و آن هایی که دوستشان داریم هدیه بدهیم. این کار موجب می شود تا موجی از شادمانی و احساس صمیمیت و رضایت در وجود آن ها به حرکت درآید و غم و اندوه و مشکلات را مورد هجوم قرار دهد، علاقه افزایش می یابد و محبت ها پایدارتر می شود.
گل لطیف است و احساس لطافت را در روح انسان ها دوچندان می کند و رایحه خوش آن تمام وجود فرد را دگرگون می سازد. اهدای گل نیاز به مناسبت ندارد و بد نیست بعضی وقت ها شاخه ای گل به همسر، مادر، پدر، خواهر، برادر، فرزند و همکار و آن هایی که دوستشان داریم هدیه بدهیم. با اهدای گل عواطف و احساسات خود را بیان کنیم و دیگران را شگفت زده نماییم. دست کم با این کار طراوت، شادابی، خنده و صمیمیت جای سلام و احوالپرسی روزمره و تکراری مارا خواهد گرفت و در وجود طرف مقابل غوغایی شگفت انگیز به پا خواهد شد.

کاربرد گل در کشورهای مختلف
در اغلب کشورهای اروپایی مرسوم است کسانی که به میهمانی شام دعوت می شوند برای تشکر از خانم میزبان چند شاخه گل به او هدیه دهند. در ژاپن هر گل معنای مختلفی دارد و در موارد مختلف مردم آن کشور از گل استفاده های فراوان می کنند. آن ها به پرورش گل علاقه زیادی دارند و در گل آرایی از استادان توانمند و برجسته ای برخوردارند. ژاپنی ها هرسال جشن گل برگزار می کنند و اغلب عشاق آن کشور باتوجه به این که هر گل معنا و مفهوم خاصی دارد احساس خود را با آن بیان می کنند و بانوان آن سرزمین هم برای نشان دادن درخواست و نظرات خود از گل هایی که به همان معنا هستند بهره می برند. در این کشور گل داودی نشانه طول عمر است و در مراسم بازنشستگی افراد یکدسته گل داودی به آن ها هدیه می دهند و به این ترتیب برای او زندگی طولانی آرزو می کنند. اهدای شکوفه گیلاس یادآور آن است که زندگی زودگذر است و نباید آن را سخت گرفت و موجب آزار و اذیت دیگران شد.
البته یونانی ها اولین ملتی بودند که برای گل های مختلف معانی مشخصی تعریف کردند و در زندگی خصوصی و اجتماعی از آن استفاده نمودند. بعد از آن رومی ها از این روش استقبال کردند و سایر مردم جهان کم و بیش آن را پذیرفتند.
در کشور ما هم گل ها کاربدهای مختلفی دارند و هر گل به عنوان نوعی نماد و نشان مشخص مورد استفاده قرار می گیرد. ایرانی ها معمولا از گل برای ابراز علاقه به جنس مخالف، جشن و میهمانی ها، تبریک به عروس و داماد، عیادت مریض، کسی که خانه جدید خریده است یا فرزندی به دنیا آورده استفاده می کنند.
گل لاله در کشور ما طرفداران زیادی دارد و در رنگ های مختلف پرورش می یابد. جشنواره گل لاله پایان بهار هرسال باحضور اغلب طرفداران داخلی و خارجی برگزار می شود و عرضه آن در سطح کشور گسترش می یابد که با استقبال بی نظیر ایرانیان مواجه می شود.

معنای گل ها
معنای گل ها در ادوار مختلف متفاوت بوده است. مثلا گل رز که مورد علاقه اغلب افراد بوده است در دوره رنسانس سمبل شهادت و عشق آسمانی و بعد از آن نشانه آرامش، نعمت و صلح بوده است. این گل در مصر باستان نشانه تقوی و پاکدامنی و در عهد یونانی ها نشانی مقدس بوده و رومی ها آن را به عنوان سمبل فتح و پیروزی می شناخته اند. اما گل رز امروزه همه جا معنای عشق و زیبایی دارد.
در اغلب کشورها گل ها از معانی یکسانی برخوردار شده اند که دانستن آن ها استفاده به موقع از معانی آن می تواند در بهبود ارتباط نقش موثری داشته باشد.
گل بنفشه به معنی نجابت و کم رویی، اندیشه ناگفته ، پاکدامنی ، فروتنی
گل شقایق: اختلاف
گل سرخ: عشق و زیبایی
رز سیاه : مرگ و تسلیت
رز سفید : عشق مبارک و فرخنده
رز کاملاً شکفته : تعهد و دوست داشتن
دسته گل رز : قدردانی
ترکیبی از گل رز سفید و سرخ : سازش، اتحاد
سوسن: ملاحت و زیبایی
سوسن سفید: دوشیزگی و پاکیدامنی
خشخاش: تنبلی و سستی
شکوفه پرتقال: علاقه به ازدواج
سنبل: اندوه و تاسف
شب بو: عشق در حال سیه روزی و بدبختی
زنبق سفید: عفت و پاکدامنی
کاملیای سفید : قابل ستایش و پرستیدنی
کاملیای صورتی: در آرزوی رسیدن به یکدیگر
کاملیای قرمز : عشق آتشین
نیلوفر آبی : حقیقت
آنتوریوم: عشق ، علاقه و محبت
داوودی : تو دوست فوق العاده من هستی
آفتابگردان : ستایش ، غرور و پرستش
نرگس : غرور و خودبینی
نرگس زرد : احترام
اقاقیا : عشق پاک
کاکتوس: پایداری و استقامت
لاله : عاشق واقعی
مریم : لذت بردن
میخک : جواب مثبت به درخواست عشق
قاصدک : وفاداری ، خوشبختی و صداقت
نسترن : احساس همدلی و تقاضای دوست داشتن
پامچال : بدون تو ادامه زندگی را نمی خواهم.
یاسمن : شادی و دلپذیری
رزماری : یادآوری خاطرات گذشته

البته تعداد شاخه های دسته گل اهدایی هم معنای مختلفی دارد:
یک شاخه گل: توجه
سه شاخه گل: احترام
پنج شاخه گل: علاقه و محبت
هفت شاخه گل: عشق
10 شاخه گل لاله نشانه یک عشق بی نظیر و ماندگار می باشد.

علاقه و توجه به گل تا اندازه ای اهمیت دارد که برخی ملت ها از گل به عنوان علامت کشور خود استفاده کرده اند.
بلژیک: گل آزالیا
انگلستان: رز
رومانی: رز
هلند: لاله
کانادا: برگ افرا
یونان: بنفشه
چین: نرگس
مصر: نیلوفرآبی
ایران: گل سرخ
مکزیک : کاکتوس
لیتوانی: رو
ژاپن: داودی
هندوستان: نیلوفر
اسپانیا: درخت انار
لهستان: گل گندم
پاراگوئه: شکوفه پرتقال
 

چهارشنبه 22/7/1388 - 15:7
دانستنی های علمی
چهارشنبه 22/7/1388 - 14:54
دانستنی های علمی

 

 

نفر اول فهرست میلیادرهای جهان را کمتر کسی است که نشنیده باشد. او لری پیج موسس موتور جستجو گر گوگل است و با درآمد خالص ۱۸/۶ میلیارد دلار در رده اول فهرست میلیاردهای جوان و نفر پنجم ثروتمندان جهان قرار میگیرد. 
تحصیل در دانشگاه استنفورد و فارغ التحصیلی در رشته مهندسی رایانه به انجام فعالیت های درآمد زا خیلی کمک کرده است. در سال ۱۹۹۸ که گوگل گسترش یافت تصور نمی شد ثروت عظیمی را بدنبال داشته باشد. اما گفت و گوهای دو جانبه لری با دوست روسی اش سرگئی برین موجب پیشرفت گوگل شد. در سال ۲۰۰۴ بیشتری در آمد گوگل از طریق جذب تبلیغات بود. ضمن آنکه این فرد باهوش و یا بعبارتی زرنگ از درآمد گوگل در فعالیت های تجاری نیز سرمایه گذاری میکند.


۲۳ ساله ای با ۱/۵ میلیارد دلار درآمد

اکثر کسانی که با رایانه کار میکنند با سایت فیس بوک اشنا هستند. خوب است بدانید که موسس این سایت یک پسر جوان بنام “مارک البوت زوکربرگ” است. طبق اعلام مجله فوریس این فرد جوانترین میلیاردر در سال ۲۰۰۸ میلیادی است. او در یک خانواده معمولی متولد شده و پدرش نیز دندانپزشک بود. مارک همواره تلاش میکرد برنامه های مناسبی برای رایانه نوشته و طراحی کند. وی برای ادامه تحصیل به دانشگاه هاروارد رفت . او در خوابگاه فرصت زیادی برای فکر کردن داشت و تصمیم گرفت به قصد رسیدن به شهرت و بعد هم ثروت یک سایت عمومی طراحی کند. این ایده درون همان خوابگاه عملی و سایت فیس بوک متولد شد. زوکربرگ به همراه هم اتاقی هایش به نامهای ” داستین موسکویش” و”اندرو مک کالوم” سایت را بتکامل رساندند. به گفته کارشناسان، در آمد سالانه زوکربرگ حدود ۱/۵ میلیارد دلار برآورد می گردد. او در ابتدا یک سایت برای دانشگاه هاروارد به نام”فیس مش” طراحی کرد که دانشجویان دانشگاه می توانستند در این سایت حاضر شده و با یکدیگر گفت و گو داشته باشند و این ایده بعدا سراسری شد.



۱/۵ میلیارد دلار درآمد از خورشید

(( ژیائو فینگ پنگ)) یک میلیارد ر جوان است که ثروتش بالغ بر ۱/۵ میلیارد برآورد می شود . نردبان موفقیت او در مسیر رسیدن به ثروت، انرژی خورشیدی است . اقای پنگ ۳۴ ساله ، همواره در صدد انجام کاری برای رسیدن به ثروت بود. او پس از مدتها فکر ، به این نتیجه رسید که باید در زمینه ای بی پایان و تمام نشدنی سرمیه گذاری کرد.به نظر او کار در حوزه انرژی تجدید شونده مانند انرژی خورشیدی بهترین روش دستیابی به ثروت بود . او در سال ۲۰۰۵ میلادی یک شرکت در زمینه تولید صفحات خورشیدی که انرژی آفتاب در آن ذخیره می شد را تاسیس کرد . تولید انبوه و ارزان آن ، همچنین رغبت کشورها به استفاده از انرژی بی پایان ، موجب شد که کار آقای پنگ سرعت بگیرد . موفقیت او هنگامی تضمین شد که در سال ۲۰۰۷ شرکت او در سطح بین الملل پذیرفته شد . فینگ در حال حاضر یک شرکت بزرگ دارد که نزدیک به ۱۲ هزار نفر از مردم چین در آن مشغول بکار هستند . با این حال و بیش از گذشته اقای پنگ در حال گسترش شرکتش است . در سال جدید نیز یک قرارداد ۲۲۰ میلیون دلاری برای تولید صفحات خورشیدی بسته است.



تجارت نفت در رایانه

جان ارنولد مثل دیگر جوانها نبود بلکه تلاش می کرد همواه از سنش جلوتر باشد او اینک در فهرست میلیاردرهای جوانی که با ابتکار شخصی به ثروت رسیده اند قرار دارد. ثروت او را بالغ بر ۲/۵ میلیارد دلار تخمین می زنند.پدر جان یک مشاور حقوقی و مادرش یک حسابدار بود . او از دانشگاه” واندر بیلت” فارغ التحصیل شده و سپس به استخدام شرکت تجاری ” انرون” در آمد و زمانیکه ۲۷ ساله بود همکاریش را با این شرکت آغاز کرد. کار او فروش نفت از طریق اینترنت بود. با ابتکاراتی که جان بکار گرفت توانست در سال ۲۰۰۱ فروش شرکت را به ۷۵۰ میلیون دلار برساند. این امر باعث شد بعنوان بازرگان بین المللی شناخته شود و شرکت هم به او ۸ میلیون دلار پاداش داد.یک سال بعد جان از این شرکت بیرون آمده و به هوستون تگزاس رفت و شرکت خودش را بنیان گذاشت. او هشت میلیون پاداش را دستمایه تاسیس شرکت جدید کرد و به سرعت به جرگه میلیاردرهای جوان پیوست. 


کسب ثروت از زمین

سمیر گیلاوت ۳۴ ساله با درآمدی که دارد در رده چهل و پنجمین ثروتمند هند قرار می گیرد. او دارای ۱/۲ میلیارددلار ثروت است. سمیر در سال ۲۰۰۰ شرکت” ایندیا بولز ” را افتتاح کرد . این شرکت که در زمینه فروش املاک فعال بود در ابتدا برای کارهایش فقط حق دلالی در یافت میکرد. اما شرکت بسرعت پیشرفت کرده و تبدیل به یک موسسه مالی معتبر شد. این شرکت به بهترین نحو سرمایه های سرازیر شده را به سمت خرید زمین های مرغوب و با درآمد بالا، هدایت می نمود. سمیر در رشته مهندسی مکانیک با رتبه بالا در سال ۱۹۹۵ از دانشگاه دهلی فارغ التحصیل شد، سپس به آمریکا رفت و برای شرکت هالیبرتون کار کرد. با کسب تجربه به هند برگشت و شرکت خودش را راه اندازی کرد. زمانیکه شرکتش را بنیان می گذاشت ۲۶ ساله بود. 


زن میلیاردر جوان

در میان فهرست جوانان میلیاردر نام تنها یک زن مشاهده می شود. “چونام ” ۳۷ ساله و اهل هنگ کنگ است. این خانم مالک ” چون لام یوا” است، که در زمینه تولید چاشنی غذا و انواع عطرها فعالیت میکند. این شرکت در ده سال قبل پایه گذاری شد و بسرعت راه ترقی را طی کرد. خانم چونام با آقای” یانگ هیوان” در سال جاری شریک شده و به این ترتیب فعالیت در زمینه املاک و صرافی نیز به حوزه های کاری شرکت افزوده شده است. در آمد این دو نفر در سال جاری بالغ بر نه میلیارد دلار بوده است

چهارشنبه 22/7/1388 - 14:51
دانستنی های علمی

 

خودنویسی گفت روزی با مداد
کیستی ای تیره مغز بی سواد

مهملی، پرتی، شلی، بی حاصلی
چوب خشکی، بی خودی، زشتی، وِلی

دور شو از من که کارت زار شد
روز بازار من و خودکار شد

بعد از این دیگر جهان میدان ماست
دوره ی تو طی شد و دوران ماست

در حنای تو دگر رنگی نماند
هیچ تدبیری و نیرنگی نماند

رفت آن روزی که بودی ارجمند
گاه کوته می شدی گاهی بلند

پاک کن می خواستی با خود تراش
داغ تر می خواستی کاسه زآش

کاشکی یک نیش بهتر داشتی
در تنت یک ذره جوهر داشتی

من که خود اینک به بازار آمدم
در خور هر نقش و هر کار آمدم

خط من هست فولادی سرش
هست یکسان اولش تا آخرش

عمر تو خیلی که باشد هفته ای
عمر من ده سال هم کم گفته ای

می برندم بی دریغ و بی شمار
از برای هدیه و عیدی به کار

هرکه را بینی زاهل علم و فن
هست در جیبش یکی هم جنس من

همنشینم با بزرگان و سران
با همه خوبان و از ما بهتران

سفته و چک مینویسم جای پول
گر تو بنویسی ندارد کس قبول

این هنر،این افتخار، این کار من
زحمت خود کم کن از بازار من

من رئیسم خود نویسم سرورم
تو مدادی ای رقیب محترم
***
چون مداد اینها شنید از خودنویس
گفت: خیلی سخت می گیری، رئیس!

" بی جهت شیرین زبانی می کنی
نی سواری، خر دوانی میکنی"

کار اصلی نیست جوهر داشتن
سر ز نقره، گیره از زر داشتن

رنگ و رونق داشتن، زیبا شدن
سرنشین جیب آن آقا شدن

کار با کفش و کلاه تازه نیست
جز به معنی کارها اندازه نیست

" چون سخن از زشت و زیبا میکنی
پیش مردم مشت خود وا میکنی"

علم را با زشت و زیبا کار نیست
جای خود خواهی در این بازار نیست

گر کسی دارد به پولش دسترس
خوش قلم، ماشین تحریر است و بس

ورنه خط بنده و عالی جناب
میشود با دست مردم انتخاب

گر قلم فولادی شد یا چوب سست
دست اگر قابل شود باشد درست

با خط خوانا شود دانش پدید
خواه نی باشد قلم، یا ترکه بید

" تا توانی سعی کن در باب آش
کاسه گر چینی نباشد گو مباش "

چون شود املا غلط، انشا غلط
خط خوب و بد شود یکجا غلط

چک نوشتن نیز کار هر کس است
جوهری با چوب کبریتی بس است

عمر هم چندان ندارد اعتبار
عمر آهو کمتر است از سوسمار

هر چه گویی ما بقی سر در گم است
کار اصلی همدمی با مردم است

مردم بسیار و خلق بیشمار
کودک و پیر و جوان از هر دیار

من که در پیش تو نامم شد مداد
بیشتر خدمت کنم بهر ثواب

در دِه و در شهر یار مردمم
هر زمان در اختیار مردمم

کودکستان و دبستان دیده ام
ارزش هر چیز را سنجیده ام

قیمت من هست پولی مختصر
قیمت تو الامان و الحذر

گر مدادی گم شود از کودکی
می خرد با پولکی دیگر یکی

خودنویس اما اگر گم می شود
مایه ی افسوس مردم می شود

وای وای از جنس زیبای گران
می رود سودش به جیب دیگران

" آنکه دارد پول مفت بی حساب
از برای خرج آن دارد شتاب "

می پسندد فرع را بهتر زاصل
می خورد هر میوه را در غیر فصل

تحفه ها و طرفه ها را می خرد
بهره ی امروز و فردا می برد

روز دیگر چون زند خورشید سر
دارد از نو حسرت یک تازه تر

چون هوس شد چیره بر احوال کس
دیگرش آسوده نگذارد هوس

دیگران را با تجمل کار نیست
کار هم با سادگی دشوار نیست

هرکه دارد پول کم، خرج زیاد
خوب می فهمد چه می گوید مداد

" چون به ولخرجی کسی عادت کند
خود دکان خویش را غارت کند "

چون تجمل شیوه شد درویش را
خود کند ویران سرای خویش را

"راحت و عیش و خوشی در سادگیست
سادگی سرمایه ی آزادگی است "

من مدادم، ساده ام، آزاده ام
زیر دست و پای خلق افتاده ام

من مدادم، همچو تو یک آلتم
اختیاری نیست وضع و حالتم

صاحب من گر خط خوانا نوشت
دست خط مردم دانا نوشت

ور نباشد صاحب خط، اهل کار
خودنویسش هم ندارد اعتبار

در حقیقت از تو خیلی بهترم
اشک بی معنی نریزد ار سرم

گر "نوک" تو بشکند بی حاصلی
از طلای ناب هم باشی، وِلی

من ولی با یک تراش مختصر
مثل اول می شوم بار دگر

تازه گر پیدا شود یک اشتباه
هر چه باشد با گناه و بی گناه

پاک کن آید کند کارش درست
صفحه را پاکیزه سازد چون نخست

نیست خیال از غصه ی خط خوردگی
فارغ از رنج و غم و آزردگی

با چنین اخلاق خوب و مهربان
تا ابد باشم رفیق مردمان

ما که با مردم از اول ساختیم
کار خود را با خدا انداختیم

هر که با خلق خدا شد یار تر
راه او هم می شود هموارتر

گر بمانی، گر بمیری از حسد
از پس من برنیایی تا ابد

یک مداد مشکی خوب نفیس
بهتر از صد خودنویس بد نویس

از کتاب هشت بهشت
نگارش مرحوم مهدی آذر یزدی
 

چهارشنبه 22/7/1388 - 14:32
دانستنی های علمی

 

 

 

1) باعث خشنودی خدا و دوستی ملائكه است.

2) باعث مباهات خداوند بر فرشتگان است.

3) باعث درخشش برای اهل آسمان همانند ستارگان است.

4) باعث روشنی دل است.

5) باعث استجابت سریع دعا است.

6) باعث پزیرش توبه و پاك شدن از گناهان از جانب حضرت حق است.

7) باعث كفاره گناهان است. است.

8) باعث زیبایی صورت و شادابی چهره و نورانی شدن آن در طول روز است.

9) باعث سلامتی و تندرستی و رفع انواع بیماریهای جسمی و روحی است.

10) باعث از بین رفتن غم و اندوه و تقویت نور چشم است.

11) باعث تمسك یافتن به اخلاق انبیاء و اولیای خداوند است.

12) باعث انجام دادن سنّت پیامبران و صالحان است.

13) باعث تابش نور خدا به او می‌شود. به او می‌شود.

14) باعث مهر و محبت و محبوب القلوب شدن بین مردم است.

15) باعث افزایش عمر است.

16) باعث جلب رزق و روزی فراوان و ادعای قرض است.

17) باعث نوعی صدقه است.

18) باعث نوشته شدن چهار ثواب بزرگ برای خود است.

19) خداوند نه صف از ملائكه پشت سر نمازگزار قرار می‌دهد.

20) كلید رفتن به بهشت و جواز عبور از پل صراط است.

21) زینت آخرت و نور مؤمن در آخرت است.

22) نماز شب همچون سایبانی در روز قیامت است بر سرش. سرش.

23) نماز شب لباس بدن نمازگزار است در روز قیامت درحالیكه همه عریانند.

24) نماز شب در روز قیامت همچون نوری در برابرش است و چشم نمازگزار نماز شب در روز قیامت شادمان است.

25) نماز شب میان شخص نمازگزار و آتش جهنم همچون حائلی فاصله می‌گذارد.

26) میزان اعمال خوب نمازگزار در روز قیامت سنگین است. است. است.

27) نماز شب همچون تاجی در روز قیامت است بر سرش.

28) چراغی است برای تاریكی قبر و برطرف كننده وحشت تاریكی قبر است.

29) نماز شب همچون مشعلی نورانی است در تاریكی قبر.

30) نماز شب، نمازگزار را از عذاب قبر ایمن می‌كند و برات آزادی از آتش جهنم است.
 

چهارشنبه 22/7/1388 - 14:18
دانستنی های علمی
1) اگر كسی نام مقدس «یا هو» را بعد از ورد هر صباح 20 نوبت بر 7 مویز طایفی خواند و به ناشنا به كودك كند ذهن دهد تا بخورد و تیز فهم گردد تا 20 روز چنین كند.

2) و هر كسی آرزوی حفظ قرآن را دارد در روز پنجشنبه روزه بگیرد و این آیات را «هُوَ اللهُ الذَّی لاالهَ الاّ هُوَ» بر كاسه چینی نویسد و به آب باران یا آب چشمه بشوید و روزه را با آن آب بگشاید، چنان شود كه هر چه بشنود یاد گیرد.

3) هنگام طلب علم، برای توانایی فوق العاده پیدا كردن در یادگیری و حفظ دانش (علمی كه ممنوعیت شرعی نداشته باشد) در هر روز 67 مرتبه ذكر «یا محیط» خوانده شود.

4) برای وسعت پیدا کردن علم در هر روز 137 مرتبه ذکر «یا واسع» خوانده شود.

5) هر كسی مدت یك اربعین (40 روز ) بر اسم مبارك «یا محیی» مداومت كند و هر روز به تعداد 1740 مرتبه آن را بگوید، عالِم گردد؛ به نوعی كه در فهم و ادراك و حافظه خود متحیر گردد و چیزی برای وی مجهول نماند و در هر موقعی بخواهد هر مساله و هر مشكلی كه لاینحل باشد، با خواندن این اسم باذن الله معلوم كند.

6) هر كسی این اسماء «اَلْمُْصَوِّر ، اَلْمُبْدِئُ ، اَلْمُعیدُ ، اَلْمُحیْی ، اَلْمُمیتُ» را به مدت 40 روز بخواند به هر اندازه كه می‌خواهد عالم گردد و فهم و ادراك و عقل او را چنان زیاد شود كه خودش هم متحیر بماند و هیچ چیز برایش مشكل نباشد و حلال مشكلات خود گردد و اگر چیزی در علم برایش مشكل آمد به این اسماء مراجعه كند به مدت 40 روز و روزی 1740 مرتبه این اسماء را بخواند.

7) هر كه طلب فصاحت و بلاغت و شعر گفتن و دانستن و طلاقت لسان بود به ذكر اسم مبارك «یا مصور» به عدد تكسیر صدر و مؤخّر بخواند سرآمد روزگار گردد و عدد تكسیر این اسم 2082 است باید كه چون به مقصود رسد و به این عدد نتواند خواند هر روز 336 نوبت بخواند و تركت نكند تا دولتش مستدام بود و مقصود حاصل گردد.
چهارشنبه 22/7/1388 - 14:10
موبایل

 

 

در صورتی که از نسخه 8 مرورگر Internet Explorer استفاده می‏کنید ممکن است به این مشکل برخورده باشید که مرورگر به طور غیرعادی صفحات اینترنت را کند باز می‏کند. این موضوع به هنگامی که چندین تب را باز کرده‏اید نیز شدت بیشتری می‏گیرد. این مشکل می‏تواند از رجیستر نشدن یکی از فایل‏های هسته‏ای اینترنت اکسپلورر در هنگام نصب ناشی شده باشد. هم اکنون قصد داریم به معرفی ترفندی ساده جهت حل این مشکل بپردازیم. اگر حس می‏کنید سرعت لود صفحات در IE8 کم است، این ترفند را حتماً آزمایش کنید.


دین منظور:
اگر از ویندوز XP استفاده می‏کنید:
از منوی Start بر روی Run کلیک کنید.
در محیط Run عبارت cmd را وارد کرده و Enter بزنید.
و اگر از ویندوز ویستا یا 7 استفاده میکنید:
منوی Start را باز کنید.
سپس عبارت cmd را وارد نموده و Enter بزنید.
حال در پنجره Command Prompt دستور زیر را وارد نموده و Enter بزنید:
regsvr32 actxprxy.dll


مشاهده پیغام DllRegisterServer in actxprxy.dll succeeded به معنای موفقیت‏آمیز بودن کار است.
در پایان یک بار سیستم را از نو راه‏اندازی کنید.

چهارشنبه 22/7/1388 - 14:8
دانستنی های علمی
1) اگر دعا بر زبانش بگذرد و توفیق یابد كه دست انبات به درگاه حضرت غزّت بردارد و دعا كند باید در اول یا در آخر دعا «یا سَمیع یا بَصیر» بگوید البته دعای او به اجابت مقرون گرداند.

2) برای استجابت دعا قبل از اذان صبح یا بعد از نماز نافله صبح (بعد از اذان) 180 مرتبه ذکر «یا سمیع» خوانده شود. تعداد کبیر این ذکر 180 و تعداد وسیط آن 18 و تعداد صغیر آن 9 می‌باشد.

3) و اگر كس این اسم مبارك «یا سمیع» را روز پنجشنبه بعد از نماز 500 بار بخواند هر دعا و حاجتی كه خواهد روا گردد. و اگر قاری به این قیام كند مستجاب الدوة گردد. و هر روز به طریق اوراد چهارصد و دو نوبت بخواند «یا سَمیعُ یا بَصیر» هرگز به هیچ چیز محتاج نشود و رسوا نگردد و دعاهای او مستجاب شود و صفای باطن او را حاصل گردد.

14) هر كه در وقت دعا 70 بار این اسم مبارك «یا بدیع» را بخواند دعای وی مستجاب شود.

15) و اگر كسی بعد از فراغ از نماز دستها را بردارد و هفت نوبت این اسم مبارك «یا وهاب» را بخواند و حاجت بخواهد البته دعای او مستجاب است.

16) مداومت بر این اسم مقدس « سمیع الدعا و مجیب الدعا» موجب استجابت دعاست.

17) جهت رفع حاجات هر روز 350 مرتبه ذكر «نعم المولی و نعم النصیر» خوانده شود.

18) جهت رفع حوائج مهم (یک یا چند حاجت)، کمی بعد از طلوع آفتاب روز جمعه یا در صورت موفق نشدن، بعد از نماز ظهر و عصر روز جمعه، 1001 مرتبه خواندن اسم مبارك «المجیب» بسیار مجرب است.

19) هر کس 1001 مرتبه اسم مبارك «المجیب» بگوید و به درگاه خداوند عرض حاجت نماید، مأیوس نگردد.

20) بعضی گفته اند هر کس در آخر هر دعایی 26 مرتبه بگوید «یا سَریعُ یا مُجیبُ» دعایش به اجابت می رسد.

21) هر كه 110 بار این اسم مبارك «المجیب» را بگوید و حاجت خود را بخواهد حاجاتش برآورده شود و هر كه دایم مداومت كند ایمن ماند از نكبات دنیا.

22) اگر مهمی داری در یك مجلس 90000 بار این اسم را بخوان كه دعای شما مستجاب خواهد شد. و اگر میسّر نشد بایستیكه 19000 بار این اسم را بخواند.

23) هر كه خواهد مستجاب الدّعوه شود هر روز 66 بار این اسم را بگوید و در آخر این دعا را بخواند: «اِسْتَجِبْ دَعَواتی كُلّها یا ذَالجَلالِ وَ اْلاِكْرام» همه دعاهای او مستجاب گردد.

24) هر كه هر شب این اسم مبارك «باقی» را 100 بار بخواند و شب جمعه 1000 بار بخواند خداوند دعای او را مستجاب سازد.

25) به جهت استجابت دعا، آن را با «یا ذالجلال والاکرام» ختم نمایید.

26) هر كه در سجده 21 مرتبه نام مقدس «یا ذوالجلال و الاكرام» را بگوید و حاجت بخواهد روا می‌شود.

27) به جهت برآورده شدن حوائج، مداومت بر ذکر «یا ذالجلال و الاکرام» به تعداد حداقل 9 مرتبه در روز فراموش نشود.

28) هر كه در خواب رود و این اسم مبارك «یا كَریم» را چندان بگوید كه در خواب رود ملائكه بر وی دعا كنند و دعای ملائكه سریع الاجابت است.

29) هر كه هر روز 130 بار «یا دَلیلَ الْمُتَحَیّرینَ وَ یا غِیاثَ الْمُستَغیثینَ اَغْثِنی» بگوید و باز بر سر دعوت رود چون تمام كند دو ركعت نماز حاجت بگذارد و طلب مراد كند خداوند حاجتش را روا كند.


چهارشنبه 22/7/1388 - 14:1
دانستنی های علمی

در واقع مسلمین در صنعت،کارهایی انجام دادند که بعدها در دست‏غربیها کاملتر شد.انواع ساعتهای آبی لا اقل از عهد هارون الرشید نزدمسلمین رواج داشت و تکمیل شد.دستگاه آب کشی شادوف را مسلمین‏تکمیل کردند و صلیبیها آن را به اروپا بردند.آسیای بادی قرنها قبل ازآنکه در اروپا بوجود آید در ممالک شرق اسلامی معمول بود و مسعودی‏و اصطخری در وصف سیستان از آن سخن گفته‏اند. (1) در قرطبه و مراکش‏صنعت چرم سازی چنان ترقی کرد که لفظ (Maroquineries) ومراکش ((CordonnierCordovan) برای کفشگر و تعبیر اجناس مراکشی قرطبی Mrocco) بترتیب جهت‏سراجی و تیماج در بعضی السنه اروپائی‏هنوز یادگاریست ازین صناعت.مخصوصا تاثیر مساعی کیمیاگران اسلامی هم‏در توسعه و تکمیل علم شیمی قابل ملاحظه است.کیمیا گران اسلامی در صنعت‏خویش و فنون مربوط بدان کارهای بالنسبه مهم انجام دادند.البته نه آن‏اکسیری را که گمان می‏کردند جوهر عمر و جوانی است کشف کردندنه حجر الفلاسفه را که به پندار آنها از مس طلا می‏ساخت کشف شدنی‏یافتند.پیشرو کیمیا گران اسلام جابر بن Geber می‏شناخت و بعدها عنوان پدر شیمی هم به او داد. حیان بود-که اروپا وی را به نام

جابر ظاهرا یک شیعه کوفی بوده است از قبیله ازد.پدرش حیان هم درکوفه عطار یا صیدلانی بود و گویند در عهد اموی به عنوان تشیع اعدام‏شد.خود جابر-هر چند به عنوان باطنی و قرمطی نیز شهرت یافته‏بهر حال یکچند احتمالا با امام جعفر صادق ع مربوط بوده و گویند از آن‏حضرت نیز استفاده کرده است.در اصل تاریخی و حقیقی بودن وجود اوهم بعضی شک کرده‏اند و منشا شک هم بیشتر کتابهای متناقض وعجیبی است که در واقع بعدها به جابر منسوب شده است و از او نیست.

بهر حال شک در وجود جابر اساس معقولی ندارد و کتب غیر موثق ومجهول که به جابر منسوبست‏بسیار زیاد است و ممکن نیست جمیع آنهاتالیف یک نفر باشد.در این آثار که بررسی صحت و سقم انتسابشان به‏جابر هنوز محتاج کارهای آینده است‏بهر حال نشانه‏یی هست از کوشش‏منظم علمی برای فواید عملی.جابر،تا جایی که از کتب موثق منسوب‏به او می‏توان دریافت کیمیا را به عنوان یک علم تجربی تلقی کرد مبتنی‏بر اساس یک نظریه فلسفی از نوع طبیعیات مشائی که شاید از تاثیرمحیط حرانی هم خالی نبود (2) در هر صورت،جابر پدر کیمیای قرون وسطی‏و شیمی امروز جهان است و هر چند قسمتی از کتابهای منسوب بدومشکوک است نسبت ترکیب و تحصیل مواد بسیاری که بدو داده‏اندصحیح است. درین کتاب‏ها جابر غیر از دستور تهیه بعضی مواد وترکیبات شیمیائی،درباب روشهای مربوط به مطالعات شیمی، نظریات‏قابل ملاحظه دارد چنانکه درباره پیدایش فلزات نیز به وسیله وی نظریه‏یی‏بیان شده است،موسوم به نظریه کبریت و زیبق.بموجب این نظریه‏اختلاف فلزات ششگانه به نسبت تفاوت مقدار گوگرد و جیوه آنهاست،بدینگونه در باب پیدایش فلزات نظریه وی یک نوع تئوری زمین شناسی‏است.همچنین وی در بعضی اعمال شیمیایی مانند تصعید،تبخیر، ذوب کردن،و متبلور کردن مواد راههای درست نشان داده است.

همچنین مساله احتراق( اکسیداسیون)و مساله احیاء کردن(ردوکسیون)را در اعمال شیمیائی وی بود که به بیان علمی در آورد.

رازی-که وارث تعلیم وی محسوب می‏شد-نیز در کیمیا،تحقیقات‏مهم انجام داد و همچنین در اعمال شیمیائی.چنانکه کشف و ترکیب‏زیت الزاج( اسید سولفوریک)و الکل را به وی منسوب داشته‏اند که‏در مورد دوم گویا اکنون جای تردید هست.بهر حال مسلمین در ضمن‏اعمال شیمیائی خویش بعضی مواد تازه که بریونانیها مجهول بودبدست آوردند مثل جوهر گوگرد،الکل،تیزاب سلطانی،و جز آنها،بعلاوه در بعضی موارد اشتباهات یونانیها را هم در شیمی اصلاح کردند.

آشنائی با شوره و گوگرد و نفت و قیر تدریجا نزد آنها منجر به‏استفاده ازین مواد قابل احتراق شد برای صناعات جنگی. باروت که‏وجود آن بزرگترین انقلاب را در فنون جنگی پدید آورد در اروپای غربی تااواخر قرون وسطی ناشناخته بود، کشف آن را هم غالبا به راجربیکن‏منسوب می‏دارند اما حق آنست که این ماده شیطانی در واقع نخست‏متاسفانه بوسیله مسلمین به دست اروپاییها رسید.اگر چه نه باروت رامسلمین اختراع کردند نه قطب نما را لیکن این هر دو را اروپا از مسلمین‏اخذ کرد و همینها به اضافه کاغذ و چاپ-که نیز از مواریث چینی‏بود-توانستند عصر جدید را در صنعت و فرهنگ اروپا بگشایند.

مسلمین در استخراج معادن،در ساختن رنگ،در آب دادن‏فولاد،در تهیه چرم و کاغذ و در ساختن اسلحه طی قرنهای دراز تفوق‏خود را بر دنیای غرب حفظ کردند.در علم حیل و جراثقال نیز حاصل‏کار آنها جالب بود.استعمال آنچه در صنعت‏ساعت،رقاص می‏خوانندظاهرا از اختراع مسلمین است.هر چند آن ساعت که خلیفه هارون الرشیدجهت‏شارلمانی امپراطور فرانک هدیه فرستاد نوعی ساعت آبی بود اما شرحی که ابن جبیر اندلسی درباب ساعت‏بالای مدخل جامع دمشق بیان‏می‏کند حاکی است از تکامل نسبی مسلمین در ساختن ساعتهای‏لنگردار.عباس بن فرناس قرطبی در قرن نهم میلادی یک نوع ساعت‏ساخت که تعبیه‏یی پیچیده داشت.بعلاوه،یک دستگاه پرواز اختراع‏کرد که قرنها قبل از شروع تجربه اروپائیها قسمتی ازین رؤیای قدیم‏انسان را تحقق می‏داد. (3) قسمتی از پیشرفتهای مسلمین در علوم مربوط به‏مکانیک نیز-مثل صنایع ناشی از توسعه علم شیمی-مصارف نظامی‏یافت و متاسفانه هنوز هم که عصر اتم خوانده می‏شود این تیغ بران علم‏را از دست زنگی مست نمی‏توان باز گرفت.

پی‏نوشتها:

Usher, A., History of Mechanical inuention I/128-29 1.

Kraus-Plessner, EI (2),Vol.2/368 2.

3. درباب عباس بن فرناس و کارهای او رجوع شود به:

Levi_Provencal, E., La Ciuilisation Arabe En Espagne, 76ff
 

چهارشنبه 22/7/1388 - 13:47
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته