• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 4142
تعداد نظرات : 10
زمان آخرین مطلب : 1306روز قبل
تاریخ

 

علامه محمدباقر مجلسی در سال 1037 قمری در اصفهان به دنیا آمد. پدرش مولا محمدتقی مجلسی از شاگردان بزرگ شیخ بهایی بود و در علوم اسلامی از سرآمدان روزگار خود به شمار می‏رفت. علامه محمدباقر مجلسی درس و بحث را از چهار سالگی نزد پدر آغاز كرد و نبوغ سرشار او به حدی بود كه در چهارده سالگی از فیلسوف و دانشمند بزرگ اسلام، ملا صدرای شیرازی، اجازه روایت گرفت. از آن پس در حضور استادانی چون: علامه شوشتری، میرزای جزایری، ملا محسن فیض كاشانی، ملا صالح مازندرانی و شیخ حرّ عاملی زانوی ادب زد و به مقامات عالی علمی رسید. سپس به تدریس روی آورد و شاگردان بی‏شماری از مكتبش استفاده كردند. علامه مجلسی در این حال با خود چنین اندیشید كه باید گوهرهای گران بهای اهل‏بیت را كه جمع‏آوری كرده است در قالبی زیبا به نام بحارالانوار بگنجاند تا نه تنها طلاب، بلكه تمام علاقه‎‏مندان بتوانند به سوی قبله دل‏ها یعنی كلام اهل‏بیت هدایت شوند. از این روی دست به كاری عظیم زد و شروع به نگارش این دایرةالمعارف بزرگ تشیع نمود. كتاب عظیم "بحارالانوار" حاوی احادیث ارزشمند اهل‏بیت(ع) در یكصد و ده جلد بزرگ‏ترین و ماندگارترین اثر این محدث كبیر شیعه به شمار می‏‎رود. همچنین حقُّ الیقین، عین الحیاة، مشكوةُ الانوار به فارسی و شرح اربعین، مِراةُ العُقول و رسالةٌ فی الاوزان به عربی از دیگر آثار این علامه سترگ می‏‎باشند. سرانجام علامه محمدباقر مجلسی این رادمرد علم و عمل در 27 رمضان سال 1111 قمری در 74 سالگی درگذشت و در جوار پدر علامه‏‎اش در كنار مسجد جامع اصفهان، مدفون شد.

سه شنبه 30/5/1397 - 13:19
تاریخ

 

• روز بزرگداشت دانشمند شهیر "علامه محمدباقر مجلسی" صاحب كتاب عظیم "بحارالانوار"

 

سه شنبه 30/5/1397 - 13:18
تاریخ

 

به پیشنهاد سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و با تصویب وزرای امور خارجه كشورهای اسلامی در اجلاس تهران، هفته جهانی مسجد از سی‏ام مرداد ماه برابر با 21 اوت همزمان با سالگرد آتش زدن مسجدالاقصی توسط رژیم صهیونیستی اسرائیل، برگزار می‏‌شود. در این اجلاس از كشورهای عضو خواسته شد با هدف ارج نهادن به نقش مساجد و صیانت از آنها به عنوان اماكن مقدسه، در احیاء و تجلیل از این روز تلاش كنند. ارایه الگوی مناسب برای بزرگداشت هفته مسجد، تبیین مطالبات و نیازهای مساجد، بررسی وضعیت گذشته و حال مساجد، بررسی نقش مساجد در تعامل بین دین و دولت و معرفی و قدردانی از ائمه جماعات موفق از جمله موضوعاتی است كه در این هفته مطرح می‏‎گردد. تبیین قداست و عظمت مسجد، تكریم نیروهای فعال در مساجد، توجه به عمران و آبادانی معنوی و فیزیكی مساجد، تلاش برای بهبود محتوای برنامه‎‏های فرهنگی مساجد و ایجاد هماهنگی بین متولیان این اماكن شریف نیز باید در این هفته مورد توجه قرار گیرند.

سه شنبه 30/5/1397 - 13:18
ایرانگردی

 

 

 


دو جایگاه عرضه بهداشتی دام در منطقه 15 از امروز برای اجرای سنت حسنه قربانی کردن آماده خدمت به شهروندان است.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 15، وحیدرضا محمدی شهردار منطقه ضمن تبریک  فرارسیدن عید سعید قربان گفت: نخستین مرکز عرضه دام منطقه ما در زمینی به مساحت 9 هزار 500 متر مربع با ظرفیت 2 هزار راس دام در بزرگراه امام رضا (ع) بعد از گردنه تنباکویی قرار دارد که با امکان توقف 500 دستگاه خودرو بصورت همزمان، شهروندان می توانند با خودروی شخصی در این محل حضور بهم رسانند.

وی افزود: جایگاه دیگری به صورت  موقت در بزرگراه امام رضا (ع) بعد از مرکز  بازگشت افاغنه استانداری تهران  به مساحت 2 هزار متر مربع با ظرفیت اولیه  500 راس دام  فراهم شده است تا شهروندان دسترسی های مناسبی برای هر یک از جایگاه های عرضه دام داشته باشند.

محمدی  ادامه داد: در هر دو جایگاه پیش بینی لازم جهت عرضه دام زنده و سالم  به همراه ذبح اسلامی با رعایت عوامل زیست محیطی و بهداشتی فراهم شده است و با توجه به تدابیر اندیشیده شده از سوی مدیریت شهری به لحاظ قیمت مناسب و رعایت بهداشت وکنترل بیماری، شهروندان می توانند با اطمینان خاطر نسبت به ادای این سنت حسنه اقدام کنند.

وی درادامه  به ساعت کار مراکز عرضه دام اشاره کرد و گفت: این  2 جایگاه از  ساعت 9 صبح امروز و  فردا نیز از ساعت 5 صبح تا عصر فعال هستند.

شهردار منطقه در ادامه به برگزاری مراسم پرفیض دعای عرفه اشاره کرد و اظهار داشت:  این مراسم عصر امروز در مساجد شاخص نواحی 7 گانه، امامزادگان سیده ملک خاتون (س) و اهل بن علی (ع) و قبور مطهر شهدای گمنام برگزار خواهد شد.

وی از برگزاری جشن های عید بندگی همزمان با عید سعید قربان در مساجدشاخص، سراهای محله و همچنین مراکز عرضه بهداشتی دام در منطقه خبر داد و گفت: ویژه برنامه هایی از امشب به همت معاونت اجتماعی و فرهنگی در راستای هرچه باشکوه تر این عید فرخنده  به اجرا درمی آید که برگزاری  مسابقات فرهنگی  و  برپایی ایستگاه صلواتی در سراهای محله و مساجد از جمله برنامه های آن است.

محمدی ادامه داد: مساجد انصارالحجت(عج)،  قائم(عج) و رضوان در ناحیه یک، المهدی(عج)، القرآن و ولیعصر(عج) در ناحیه 2، حضرت رقیه(س)، جامع بهشتی، بعثت در ناحیه 3، امام زمان (عج)، قائم آل محمد(عج) در ناحیه 4، جامع افسریه، فاطمیه، روح الله در ناحیه 5، رسول اکرم(ص)، الحسین(ع)، موسی بن جعفر(ع)،جامع مسعودیه در ناحیه 6  و جامع نبی اکرم(ص) در ناحیه 8 با اقامه نماز در صبح  روز عید سعید قربان  میزبان شهروندان خواهند بود.

شهردار منطقه در پایان به بزرگداشت روز مساجد اشاره کرد و افزود: امروز همچنین بمنظور ارج نهادن به مساجد برنامه های متنوعی از قبیل غبارروبی و هویت بخشی سیمای این اماکن با هماهنگی امور مساجد و مرکز فعالیت های دینی شهرداری تهران در نواحی هفت گانه برگزار خواهد شد. 

 

 

سه شنبه 30/5/1397 - 13:15
تاریخ

 

در سی‏ام مرداد 1348شمسی، مسجدالاقصی، اولین قبله مسلمین و یكی از مقدس‎‏ترین معابد مورد احترام ادیان آسمانی، توسط اشغالگران صهیونیست به آتش كشیده شد. ستون‏‎های آتش و دود تا ارتفاع صدها متری به آسمان برخاست. در قسمت جنوب شرقی در حدود دویست متر مربع از سقف مسجد كاملاً منهدم گردید و گنبد مسجد در پنج نقطه سوخت. همچنین یكی از آثار متبرك مسجد و یك منبر مخصوص كه هشتصد سال سابقه داشت نیز كاملاً از بین رفت. این جنایت دردناك، بازتاب تند و موج خروشانی در جهان اسلام به وجود آورد؛ آتش خشم مبارزان نهضت اسلامی ایران را برافروخته كرد و رژیم شاه را كه همیار اسراییل بود، دچار بحران جدی نمود. تلاش روزنامه‏‎های ایران كه دست ساواك را در پشت سر داشتند، به منظور فرو نشاندن خشم ملت مسلمان ایران بی‏‎نتیجه ماند. در نهایت محمدرضا پهلوی پس از این حادثه ناگزیر شد تا برای كاستن از خشم عمومی، مزوّرانه، بیانیه‎‏ای منتشر سازد و اظهار داغداری كند در حالی كه وی پس از مدتی كه در اجلاس سران كشورهای اسلامی سخنرانی می‏‎كرد، از مسجدالاقصی نامی نبرد. حضرت امام خمینی(ره)، آتش زدن مسجدالاقصی و كنفرانس اسلامی را به شدت محكوم كردند و كنفرانس را متهم نمودند كه تلاش دارد جنایت صهیونیزم را در این حادثه لوث كند.

سه شنبه 30/5/1397 - 13:12
تاریخ

 

در ایران انتخاب نام خانوادگی از سال‌های انقلاب مشروطه در میان قشر روشنفكر جامعه رواج یافته بود، اما با پایان یافتن جنگ جهانی اول و در سال 1304، واحد زیرمجموعه بلدیه به «اداره» ارتقا یافت و عنوان «احصائیه» برای آن انتخاب شد. پس از آن و در زمان سلطنت رضاشاه، در سال 1313 با تصویب قانون مدنی، استفاده از القاب گذشته منسوخ و انتخاب نام خانوادگی برای كلیه اتباع ایران اجباری شد. در این دوران، افرادی به عنوان مامور ثبت به مناطق مختلف فرستاده می‌شدند تا نام خانوادگی برای هر طایفه مرجع قانونی داشته باشد. گزینش نام خانوادگی نیز، معمولا از چند روش پیروی می‌كرد كه یكی از آنها پیشه نیاكان در یك قوم است. محل اسكان قوم و نام یا شهرت بزرگ خاندان (پدر، پدربزرگ، جد)، از دیگر شیوه‌های متداول انتخاب نام خانوادگی بوده است. گاهی هم یك نام خانوادگی بر اساس شغل یا حرفه (همچون صراف، جواهریان، پزشكزاد) یا یك ویژگی بدنی یا فیزیكی (خوش‌چهره، قهرمان) بازمی‌گشت. در نهایت و با تصویب قانون مدنی كشور در سال 1313 ثبت نام خانوادگی نیز، اجباری شد. بر اساس قانون، سرپرست خانواده باید برای خانواده خود نام‌خانوادگی انتخاب می‌كرد و نام خانوادگی تخصیص یافته از سوی وی به سایر افراد خانواده‌اش هم اطلاق می‌شد. و از آن زمان تاكنون بیش از چهار نسل از ایرانیان به این نام‌های خانوادگی خوانده می‌شوند.

سه شنبه 30/5/1397 - 13:11
ایرانگردی

 

شهردار منطقه 19 از برگزاری دعای عرفه،جشن عید سعید قربان همراه با برپایی ویژه برنامه های فرهنگی در محل قربانگاه و اماکن مذهبی این منطقه خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 19، پیمان قربانی با بیان اینکه هدف ترویج آیین مذهبی در بین شهروندان در روز عید است اعلام کرد: این جشن  چهارشنبه 31  مرداد در محل عرضه دام منطقه واقع درمحله شکوفه جنوبی با برپایی غرفه های فرهنگی تدارک دیده شده است.

همچنین مراسم دعای عرفه نیز در روز سه شنبه 30 مرداد با حضور خانواده های شهدا و سایر شهروندان برسر مزار شهدای گمنام در بوستان های شقایق و22 بهمن، سرای محلات نواحی پنجگانه، مسجد حضرت ابوالفضل(ع) و مکتب العباس(ع)  و مسجد امام حسین (ع) در محله عبدل آباد برگزار خواهد شد.

قربانی با بیان اینکه جشن بزرگ عید بندگی درقربانگاه منطقه واقع در ناحیه 2 برگزار خواهد شد ادامه داد : در این مکان ضمن اجرای برنامه های شاد و تئاتر کودک ، غرفه هایی با موضوعات سلامت، ورزش، نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی درخصوص عید قربان و حضرت ابراهیم (ع)، بازیافت، ایستگاهای صلواتی، غرفه دوام و ایمنی، محصولات عفاف و حجاب، ساماندهی صنایع و مشاغل و دلنوشته با موضوع عید قربان ویژه کودکان و نوجوانان برپا خواهد شد.

این مسئول یاد آور شد: به مناسبت دهه مبارک ولایت مسابقات قرآنی در سرای محله نعمت آباد، اردوی سیاحتی و زیارتی قم و جمکران 31 مرداد از دولتخواه شمالی برپا خواهد شد.

به گفته این مسئول توزیع گوشت قربانی نذری در بین نیازمندان منطقه با کمک خیرین محلات از برنامه های جانبی این روز است .

 

سه شنبه 30/5/1397 - 13:2
ایرانگردی

 

 

 

 

 

معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه 21 از برگزاری ویژه برنامه های فرهنگی در سرای محلات و مساجد ورودی غربی پایتخت همزمان با فرا رسیدن نهم ذی‌‌الحجه "روز نیایش" خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه21، حسین معینی کربکندی معاون امور اجتماعی و فرهنگی این منطقه  با اعلام خبر فوق گفت: مراسم دعا و نیایش روز عرفه با همکاری ادارات اجتماعی و فرهنگی نواحی سه گانه منطقه 21 در مساجد و سرای محلات ورودی غربی پایتخت برگزار می شود.  

معاون امور اجتماعی و فرهنگی منطقه21 در ادامه افزود: ضرورت ایجاد فضای معنوی در سطح محلات با برپایی مراسم مذهبی و همچنین لزوم ارتقای سطح معنویت در شهروندان با بهره گیری از مضامین دینی از جمله اهداف و رویکردهای این برنامه اجرایی است .

معینی کربکندی در خاتمه تصریح کرد: مسجد النبی(ص)، امام مهدی(عج)، مسجد محسنی، مسجد جامع حضرت رسول(ص)، مسجد صاحب الزمان(عج)، مسجد سیدالشهداء(ع) و ... از جمله مساجد بزرگ منطقه 21 هستند که همزمان با روز عرفه، از ساعت 14:30بعد از ظهر، میزبان برگزاری مراسم معنوی این روز و قرائت دعای روح بخش عرفه خواهند بود.

 

 

 

 

سه شنبه 30/5/1397 - 12:58
سلامت و بهداشت جامعه

 

طبق نتایج یک مطالعه جدید، ورزش و به خصوص دویدن می تواند به پیشگیری از سرماخوردگی کمک کند.

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، ورزش به حفظ تناسب اندام و زندگی عاری از استرس کمک می کند. حال یک مطالعه جدید نشان می دهد ورزش می تواند از افراد در مقابل سرماخوردگی هم محافظت کند.

نتایج مطالعه مشترک توسط محققان دانشگاه کپنهاگ دانمارک و دانشگاه گلف کانادا نشان داد دویدن به ایجاد عضله در اندام بدن کمک می کند. همین عضلات بهترین عامل دفاعی در مقابل سرماخوردگی هستند.

از اینرو محققان توصیه می کنند افرادی که در شرایطی بی نهایت سرد زندگی می کنند باید ورزش کنند تا از خودشان در مقابل ضعف و خستگی در عضلات شان محافظت نمایند.

سایر فواید دویدن عبارتند از:

- ساخت استخوان های قوی تر؛

- حفظ سلامت قلب؛

- بهبود خلقیات و رفتار؛

- کمک به کاهش استرس؛

- تقویت عضلات؛

- افزایش اعتمادبه نفس؛

- نیرومند کردن پاها.

سه شنبه 30/5/1397 - 12:57
سلامت و بهداشت جامعه

 تغییرات در سبک زندگی بی‌تردید در مدیریت و کنترل اضطراب نقش به سزایی دارد و از این میان دنبال کردن یک رژیم غذایی مناسب سرشار از سبزیجات، میوه، حبوبات، غلات کامل و پروتئین خالص برای کاهش اضطراب بسیار موثر است.

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، اضطراب در قرن حاضر اختلال شایعی است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می‌دهد.

علائم این اختلال متفاوت بوده و برخی افراد فقط در برخی مواقع آن را تجربه می‌کنند. با این حال در صورتی که فردی علائم اضطراب را برای بیش از شش ماه داشته باشد، ممکن است به «اختلال اضطراب فراگیر» (GAD) دچار شده باشد.

برخی علائم جسمی و روانی اختلال اضطراب فراگیر شامل ترس، تنش، نگرانی بیش از حد در مورد وقایع و مشکلات روزمره، زودرنجی، مشکلات تمرکزی، به وجود آمدن مشکلات در روابط شخصی اجتماعی و کاری، ضربان قلب بالا، تپش قلب، فشار و تنش عضلانی و تنگی نفس است.

پزشکان اغلب این اختلال را با ترکیبی از درمان‌ها از جمله گفتار درمانی، درمان رفتاری شناختی (CBT) و داروهای مختلف درمان می‌کنند.

گاهی اوقات این درمان‌های مرسوم برای طولانی مدت موثر واقع نمی‌شود اما برخی تحقیقات نشان می‌دهد که تغذیه مناسب می‌تواند تا حد زیادی به بهبود علائم این اختلال کمک کند.

۹ خوردنی که به کاهش اضطراب کمک می‌کنند

۱) فندق برزیلی: فندوق برزیلی حاوی مقادیر بالایی سلنیم است. سلنیم با کاهش التهاب که اغلب در اختلالات خلقی مانند اضطراب سطوح بالایی دارند موجب بهبود خلق می‌شود. سلنیم همچنین نوعی آنتی اکسیدان است که به جلوگیری از آسیب سلولی کمک کرده و خاصیت ضد سرطان دارد.

دیگر آجیل‌ها و مغزها، محصولات حیوانی و سبزیجاتی مانند قارچ و سویا نیز منبع خوبی برای سلنیم هستند. اما به یاد داشته باشید مصرف زیاد سلنیم عوارض جانبی دارد. حداکثر دوز مصرفی سلنیم برای بزرگسالان ۴۰۰ میکروگرم در روز است. بنابراین مراقب باشید روزانه بیش از سه یا چهار فندق برزیلی یا مکمل‌های حاوی دوزهای بالای سلنیم مصرف نکنید.

فندق برزیلی و دیگر آجیل‌ها همچنین منبع خوبی از ویتامین E هستند. ویتامین E خود نوعی آنتی اکسیدان است که برای درمان اضطراب مفید است. تحقیقات نشان می‌دهد که سطوح پائین ویتامین E ممکن است در برخی افراد منجر به افسردگی شود.

۲) ماهی چرب: ماهی‌های چرب مانند سالمون، ماهی خال خالی، ساردین، قزل آلا و شاه ماهی مقادیر بالای امگا-۳ دارند. امگا-۳ نوعی اسید چرب است که ارتباط زیادی با عملکرد شناختی و سلامت روان دارد. با این حال تحقیقات اخیر نشان می‌دهد در صورتی که فرد نوعی اسید چرب به نام امگا- ۶ را زیاد مصرف کرده و امگا -۳ کافی دریافت نکند، خطر ابتلا به اختلالات خلقی مانند اضطراب در او افزایش می‌یابد.

یک مطالعه نشان داده مصرف مکمل‌های EPA، DHA، دو نوع اسید چرب موجود در امگا- ۳ در افراد با مشکلات سوء مصرف مواد باعث کاهش سطح اضطراب می‌شود.

به طور کلی مصرف حداقل دو بار ماهی‌های چرب در هفته توصیه می‌شود. ماهی سالمون و ساردین از مواد غذای حاوی ویتامین D هستند.

محققان بر ارتباط بین کمبود ویتامین D و اختلالات خلقی مانند افسردگی و اضطراب تاکید کرده‌اند. این ویتامین به ویژه در زنان باردار و افراد سالخورده کمک شایانی به بهبود خلق و خو می‌کند.

همچنین ویتامین D به بهبود اختلال عاطفی فصلی (SAD) در فصل زمستان کمک می‌کند.

۳) تخم مرغ: زرده تخم مرغ منبع دیگری از ویتامین D است. همچنین منبع خوبی برای پروتئین‌های کامل بوده و تمام اسید آمینه‌های ضروری را که بدن برای رشد و نمو نیاز دارد، شامل می‌شود. تخم مرغ همچنین حاوی اسیدآمینه‌ای به نام تریپتوفان است که به تولید سروتونین کمک می‌کند. سروتونین نوعی انتقال دهنده شیمیایی است که به تنظیم خلق و خو، خواب، حافظه و رفتار کمک می‌کند و مایه تسکین اضطراب و بهبود عملکرد مغز است.

۴) تخم کدو تنبل: تخم کدو تنبل منبع عالی پتاسیم است که به تنظیم تعادل الکترولیت‌ها و کنترل فشار خون کمک می‌کند. خوردن غذاهای غنی از پتاسیم مانند تخم کدو تنبل و موز برای کاهش علائم استرس و اضطراب مفید است. تخم کدو تنبل همچنین منبع مناسبی از «روی» است. یک مطالعه نشان می‌دهد کمبود «روی» ممکن است بر خلق و خو تاثیر منفی داشته باشد.«روی» برای رشد مغز و اعصاب ضروری است، چرا که بزرگترین محل ذخیره‌ «روی» در بدن در مناطق مغزی مرتبط با احساسات قرار دارد.

۵) شکلات تلخ: کارشناسان بر این باورند شکلات تلخ می‌تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. مطالعات نشان می‌دهد شکلات تلخ یا کاکائو به بهبود خلق و خو کمک می‌کند اگرچه هنوز چگونگی کاهش استرس توسط شکلات تلخ به طور دقیق مشخص نیست اما کاکائو منبع غنی از پلی فنول‌ها به ویژه فلاونوئیدهاست. فلاونوئیدها باعث کاهش التهابات عصبی و مرگ سلولی در مغز و بهبود جریان خون می‌شوند. شکلات، حاوی مقادیر زیادی تریپتوفان است که بدن آن را به انتقال دهنده‌های عصبی مانند سروتونین در مغز تبدل می‌کند.

شکلات تلخ همچنین منبع خوبی از منیزیم است. مصرف منیزیم کافی علائم افسردگی را کاهش می‌دهد. از شکلات‌های تلخ ۷۰ درصد یا بالاتر استفاده کنید. البته شکلات حاوی قندها و چربی‌های اضافی است بنابراین بیش از یک تا سه گرم در روز آن را مصرف نکنید.

۶) زردچوبه: زردچوبه ادویه‌ای است که معمولا در آشپزی‌های هند و کشورهای جنوب شرق آسیا بسیار استفاده می‌شود. ماده فعال موجود در زردچوبه که کورکومین نامیده می‌شود با کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو که اغلب در افراد مبتلا به اختلالات خلقی مانند اضطراب و افسردگی افزایش می‌یابد به کاهش اضطراب کمک می‌کند. یک مطالعه تاثیر کورکومین را در کاهش اضطراب در افراد چاق بزرگسال نشان می‌دهد. مطالعه‌ای دیگر نشان می‌دهد که افزایش کورکومین در رژیم غذایی باعث افزایش نوعی اسید چرب موسوم به «دوکوزاهگزانوئیک اسید» و در نتیجه کاهش اضطراب می‌شود.

۷) بابونه: بسیاری از مردم در سراسر جهان از چای بابونه به عنوان یک داروی گیاهی به دلیل خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی، آنتی اکسیدانی و آرام بخش آن استفاده می‌کنند. اگرچه بابونه از ایجاد اضطراب جلوگیری نمی‌کند اما می‌تواند به هنگام بروز اضطراب و نگرانی علائم آن را کاهش دهد. برخی بر این باورند که خواص آرامبخش و ضد اضطراب بابونه به دلیل فلاونوئید (زردینه)‌های موجود در آن است. می‌توان چای بابونه را که برای کنترل اضطراب مفید است، حتی در مقادیر بالا استفاده کرد.

۸) ماست: ماست حاوی باکتری‌های مفید لاکتوباسیلوس و «بیفیدوباکتر» است. مطالعات نشان می‌دهند این باکتری‌ها و محصولات تخمیری تاثیر مثبتی بر سلامت مغز دارند. همچنین بررسی‌ها نشان می‌دهد ماست و دیگر محصولات لبنی اثر ضد التهابی بر بدن ایجاد می‌کنند. تحقیقات ثابت کرده‌اند التهاب مزمن تا حدی باعث ایجاد اضطراب، استرس و افسردگی می‌شود. نتایج بسیاری از مطالعات حاکی از آن است که غذاهای تخمیری باعث کاهش اضطراب اجتماعی در جوانان شده و به طور کلی مصرف باکتری‌های مفید منجر به افزایش شادکامی در افراد می‌شود. بر این اساس ماست و سایر مواد غذایی تخمیری می‌توانند برای باکتری‌های طبیعی روده مفید بوده و اضطراب و استرس را کاهش دهند. از مواد غذایی تخمیری می‌توان به پنیر، کلم ترش، کیمچی و محصولات تخمیری سویا اشاره کرد.

۹) چای سبز: چای سبز حاوی اسید آمینه‌ای به نام تیانین است که اثرات بالقوه‌ای بر اختلالات خلقی دارد. تیانین اثرات ضد اضطراب و آرامبخش داشته و ممکن است تولید سروتونین و دوپامین را افزایش دهد. آزمایش‌ها نشان می‌دهد ۲۰۰ میلی گرم تیانین باعث ایجاد آرامش و تمدد اعصاب در انسان می‌شود. چای سبز را می‌توان به رژیم غذایی روزانه خود اضافه و جایگزین نوشیدنی‌های غیرالکلی مانند قهوه کرد.

به طور کلی پیروی از یک رژیم غذایی متنوع و متعادل شامل مقادیر کافی کربوهیدرات، چربی‌ها و پروئین‌ها به کاهش اضطراب کمک می‌کند. غذاهای کامل، سبزیجات، میوه‌ها، حبوبات، غلات کامل، گوشت کم چرب و به ویژه ماهی می‌توانند برای این منظور مفید باشند.

 

از غذاهای دیگری که می‌توانند موثر واقع شوند می‌توان به بوقلمون و سایر غذاهای حاوی تریپتوفان مانند تخم مرغ، شکلات تلخ، پنیر، آناناس، موز، جو و توفو اشاره کرد. همچنین آجیل‌ها به ویژه بادام‌ها منبعی خوبی برای ویتامین E هستند که برای درمان اختلالات خلقی تاثیر مفید دارند. دانه‌های گیاه "چیا" نیز منبع مناسبی از امگا- ۳ شمرده می شوند.

منابع پروتئینی مانند گوشت کم چرب، ماهی، آجیل‌ها و لبنیات، تامین کننده اسید آمینه‌هایی هستند که بدن آنها را به انتقال دهنده‌های عصبی مربوط به خلق و خو مانند سروتونین تبدیل می‌کنند. اسفناج و برگ چغندر نیز هر دو مقادیر بالایی منیزیم دارند و دارچین خواص ضد التهابی دارد. همچنین شواهد حاکی از آن است که رژیم غذایی با میزان بالای غذاهای فرآوری شده باعث افزایش اضطراب می‌شود.

زمان مناسب مراجعه به پزشک

در صورت تجربه استرس یا اضطراب به طور کل بهتر است به متخصص مانند روانشناس مراجعه کنید. پزشک یا روانشناس ممکن است از گفتار درمانی یا درمان رفتاری شناختی (CBT) برای مدیریت اضطراب و استرس استفاده کند. همچنین ممکن است داروهای مختلفی برای کنترل اضطراب تجویز کند.

پیروی از رژیم غذایی که شامل ترکیبات آنتی اکسیدان و ضد التهابی بوده و همچنین ویتامین‌ها و مواد معدنی کافی داشته باشد می‌تواند باعث کاهش التهاب و استرس اکسیداتیو شود. در عین حال کاهش میزان غذاهای حاوی قند، نمک و چربی‌های اضافه به ویژه چربی‌های ترانس، الکل، قند و قهوه در رژیم غذایی در کنترل این اختلال موثر است. همچنین افزایش فعالیت‌های جسمانی لذت بخش می‌تواند بر سلامت روان اثرات مثبت داشته باشد.

سه شنبه 30/5/1397 - 12:56
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته