• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 10235
تعداد نظرات : 25
زمان آخرین مطلب : 1313روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه

نخستین روز شهریورماه، زادروز ابن سینا، روزی نمادین و خجسته برای جامعه پزشکی است که به افتخار دستاوردهای این حکیم و پزشک بزرگ ایرانی در 1000 سال پیش به نام روز پزشک نام گذاری شده است.

 



جام جم آنلاین- این روز مهم بهانه ای شد تا در این نوشتار کوتاه ورای پرداختن به تعارفات معمول، به چالش مهم استفاده از دستاوردهای این حکیم بزرگ و دیگر پزشکان ایرانی طی ادوار تاریخی در پزشکی امروز بپردازیم.

آیا آنچه این بزرگان در طی هزاران سال پروراندند، جز افتخارات تاریخی چیزی برای جامعه پزشکی امروز ندارد؟ این بدان معنی است که آیا پزشکی امروز به طور کامل از پزشکی کهن یا طب ایرانی گذر کرده و آنچه کارآمد بوده را در خود نگه داشته و مابقی را به کتابخانه تاریخ فرستاده است و دیگر چیزی برای عرضه از دل متون کهن باقی نگذاشته است؟ نگاهی به مطالعات تاریخ پزشکی امروز بر روی متون کهن پزشکی ایران نشان می دهد، بسیاری از موضوعات پزشکی که گمان می شد طی حداکثر دو الی سه قرن گذشته به برکت پزشکی نوین و دانشمندان غربی کشف و آشکار شده است، بسیار پیشتر توسط دانشمندان ایرانی تبیین و شناخته شده بوده است.

این نشان می دهد گذر سریع از طب ایرانی به پزشکی نوین طی دو الی سه قرن گذشته این فرصت را به طب نوین نداده است که تمام جوانب طب ایرانی را درک کرده و آنچه را مناسب حال و آینده بوده است، در خود جای دهد. این موضوع نه فقط در مورد طب ایرانی که در مورد طب های سنتی سایر ملل هم صادق است و از آن میان می توان انواع متنوعی مانند طب چینی، طب یونانی و آیورودا، طب تبتی و .... را نام برد.

از سوی دیگر وجود مقالات و شواهد بالینی بسیاری در تایید اثر بخشی بسیاری از فرآورده ­های منتج از طب های سنتی گواه دیگری است بر این واقعیت که بازگشت به گذشته و بررسی دستاوردهای پزشکان کهن می تواند شانس ­های خوبی برای یافتن دارو و راهکارهای درمانی پیش پای پزشک و محقق امروز قرار دهد. بی شک استفاده از هرگونه پتانسیل موجود برای درمان­ توسط پزشکی که هم بر دانش روز پزشکی مسلط است و هم دانش طب کهن را می شناسد­ بهترین راه کار درمان را پیش پای بیمار قرار خواهد داد. لذا جبهه گرفتن در مقابل این منبع عظیم ایده و دانش که از سویی سابقه چندهزار ساله آن حاوی تجربه دیرپای بشری در حوزه پزشکی است و از سوی دیگر ساختار فکری و پزشکی آن مبتنی بر تفکر قرن ها پزشکان و فلاسفه زمان بوده است، جز چشم پوشی بر روی فرصت های بی شمار موجود برای یافتن راه کارهای جدید درمان مبتنی بر طبیعت و دانش گذشتگان معنی دیگری ندارد و این جز خسران برای بیمار نتیجه ای در بر نخواهد داشت.

از سوی دیگر توجه به این نکته که تنها پزشکان و کادر علوم پزشکی مانند داروسازان که بر دانش روز علوم پزشکی و باید ها و نبایدهای آن مسلط هستند اجازه ورود به حریم طب سنتی به منظور استفاده از آن در پزشکی روز را دارند موضوع مهم و دغدغه بزرگ دیگری است. متاسفانه طی سال های گذشته، با توجه به اقبال عمومی به طب های سنتی و ناکارآمد بودن ساختار نظارتی، فرصت برای جولان افراد سودجو و سو استفاده از باورهای مردم باز گذاشته شده است تا با عناوین مختلفی همچون طب سنتی و طب اسلامی بدون داشتن دانشی در پزشکی به امر پزشکی ورود کرده و سلامت جامعه را به بازی بگیرند.

این در حالیست که قریب به یک دهه از عمر آکادمیک طب ایرانی در کشور می گذرد و امروز شاهد وجود 17 دانشکده و یا گروه طب ایرانی در کنار گروه های داروسازی سنتی و تاریخ پزشکی در مهم ترین دانشگاه های علوم پزشکی کشور هستیم که به تربیت متخصصین مربوطه از راه علمی و منطقی آن از میان پزشکان و داروسازان می پردازند. در این میان بدنه مخالف طب ایرانی در جامعه پزشکی و بویژه جایگاه های مهم وزارت بهداشت به نظر می رسد به جای عزم جدی در برخورد با شیادان تیغ حملات خود را مستند بر عملکرد این شیادان متوجه جامعه علمی طب ایرانی کرده است.

این به معنی پر و بال دادن به سو استفاده کنندگان از طب ایرانی و سرکوب جامعه علمی طب ایرانی است که متاسفانه شاهد گسترش آن در بخشی از بدنه تصمیم گیرنده سلامت کشور هستیم. با این وجود جامعه علمی طب ایرانی طی یک دهه عمر آکادمیک خود در دانشگاه ها موفق به باز کردن راه خود در میان خیل مشکلات سر راه خود شده و نگاهی به دستاوردهای علمی سال های اخیر پژوهشگران و درمانگران این حوزه گواهی بر این مدعا است.

شنبه 3/6/1397 - 10:0
سلامت و بهداشت جامعه

اغلب اتفاقاتی که در بیمارستان ها و اورژانس ها رخ می دهد یادآور خاطرات تلخ برای ماست. اما در این میان ناجیان فوریت های پزشکی اورژانس کسانی هستند که روزانه با هزاران حادثه تلخ و شیرین سر و کار دارند، تلخ همچون مرگ یک انسان، شیرین همچون نجات جان مادر یا کودک...



جام جم آنلاین - در ادامه خاطره ای دلهره آور از «دکتر حسن نوری ساری» متخصص طب اورژانس و معاون فنی و عملیات اورژانس کشور را می خوانید.

«روز خیلی شلوغی بود، همه فضای اورژانس مملو از بیمار و همراهانشان بود.

دم دمای غروب خانمی با تخت از درب اورژانس وارد شد. از اتاق ویزیت می توانستم ببینمش، یک خانم مُسن روی تخت نشسته بود، وای که چقدر شبیه مادرم بود... فوری از اتاق بیرون آمدم و از بیماران خواستم چند لحظه ای منتظر باشند، چقدر رنگ پریده بود و عرق سردی روی پیشانی اش نشسته بود.

جلو رفتم، سلام کردم و گفتم: مادرم چه شده؟ گفت: نَفَسَم...

دخترش گفت: مادرم از مشهد آمده و مهمان من است، یک دفعه حالش بد شد... توروخدا کمکش کنید.

آن روز من و دوستم و همسرش انترن های بیمارستان رسول اکرم (ص) بودیم. آن زمان از طب اورژانس خبری نبود و کارهای بخش اورژانس را ما انجام می دادیم، به دوستم اشاره کردم که بیاید و تخت را به طرف اکسیژن مرکزی ببریم که ناگهان بیمار از هوش رفت.

مادرم نفس نمی کشید، نبض هم ندارد... خدای من .... فوری تخت را به اتاق احیا بردیم و احیا را شروع کردیم. دستیار قلب آمد و با نا امیدی گفت: ادامه بدهید اما فایده ای نخواهد داشت. با این حرف دختر بیمار نا امید به دیوار تکه داد.

نیم ساعتی احیا را ادامه دادیم. باید برگرده ... در آن هوای گرم اورژانس خیس عرق بودیم، یک دقیقه هم نمیشد احیا را قطع کرد، همچنان مشغول فشردن قفسه سینه بیمار بودیم که دوستم گفت: یک لحظه دست نگه دارید، انگار نبض دارد. آره نبض ضعیفی داشت که با دارو تقویت می شد.

اندک امیدی داشتیم که ناگهان با بروز یک آریتمی بدخیم(VF) نگرانی­مان بیشتر شد. به جای آن که جریان برق از دهلیزهای بیمار شروع شود، بطن های قلب بیمار جریان الکتریکی تولید می کرد. فوری باید شوک بدهیم.... همه فاصله بگیرید... (شوک)... خدای من بیمار بیدار شد و شروع به تقلا کرد...»

یادآوری آن خاطره هنوز هم خستگی را از تن من به دَر می کند. هیچ چیز شیرین تر از مرخص شدن آن بیمار نبود. هرچند غرولند و ناله و نفرین بیمارانی که هنوز در اتاق ویزیت بودند، هم به هوا برد.

ابتدا فکر می کردم این یک حس تکرار نشدنی است، جریان مرگ و زندگی و تصور من ادامه داشت، تا اینکه رسما به عنوان پزشک و بعد ها به عنوان متخصص اورژانس مشغول به خدمت شدم، این حس بارها و بارها تکرار شد و هر بار روح تازه ای در من می دمید...

پزشک که باشی علایقت تغییر می کند... نه تنها علایق بلکه روان زندگیت عوض می شود. مفهوم عشق، ایمان، علم و زندگی در همه ادغام می شود و البته خستگی ....

پزشکی نه هنر است که با ممارست حاصل شود و نه علم است که با خواندن کتاب بدست آید، پزشکی ملقمه ای از عشق و دانش و ایمان و هنر است.

خوب که نگاه می کنی خیلی چیزها عوض شده، توقع پزشک در حصول نتیجه است اینکه دردی را بکاهی و حیاتی را حفظ کنی. بسیار اتفاق می افتد که بیمار دردمند یا همراه وی از درد و اضطراب ناله می کنند، تعرض می کنند و ناسزا می گویند اما تو باید کار خودت را بکنی و وقتی دردش را می کاهی یا جانش را نجات می دهی شیرین ترین حس رضایت را می­چشی.

بعد از شیفت های طاقت فرسای اورژانس که به منزل می روی، تنت خسته است ولی روحت نه... این حس عجیبی ‌ست که خستگی عضلات در تصرف روح سرشار از رضایت به فراموشی سپرده می شود. آری، برای نجات جان باید دانش را با عشق بیامیزی و با ایمان به بیمار هدیه کنی تا با نجات یک تن انگار که همه مردم را نجات داده ای.

شنبه 3/6/1397 - 9:59
سلامت و بهداشت جامعه

روز پزشک بهانه ای است برای بزرگداشت تلاش و موفقیت گروهی از افراد جامعه که هر روز و در جای جای کشور عزیزمان شاهد از خود گذشتگی و تلاش انسان دوستانه آنان هستیم و فقط خود این عزیزان و خانواده های ایشان هستند که به درستی واقفند یک پزشک از زمان شروع دوران تحصیل خود تا زمانی که افتخار خدمت در لباس مقدس پزشکی را بدست می­آورد متحمل چه سختی ها و ناملایمت ها در بهترین و زیباترین سال های عمر خود می­گردد.

 



جام جم آنلاین- به بهای از دست دادن بسیاری فرصت ها و لذات زندگی و گاه به بهای از دست دادن خاطره انگیزترین روزهای زندگی یعنی درکنار همسر و فرزند بودن و لذت دیدن و رشد و بالندگی فرزندان خود و بسیاری از پزشکان همواره این احساس ناخوشایند را در ذهن و یاد خواهند داشت که در قبال مسئولیت های خانوادگی و در مقابل همسر و فرزندان خود کوتاهی نموده‌اند.

همچنین این روز یادآور روزهای تلخ و شیرین با همکارانی است که روزها و شب های خود و خانواده خود را برای رسیدن به هدفی مقدس و انسانی پشت سر گذاشتند و با تمام سختی ها و ناملایمات درحالی که شاهد اشک ها و لبخندهای بسیاری بوده اند. از اولین لبخند به ثمر رسیدن تلاش های شبانه روزی دوران تحصیل والدینی که بعضا از بسیاری خواسته های خود گذشتند تا فرزندشان در آرامش و بدون دغدغه بر غول بی شاخ و دم کنکور غلبه کنند تا اشک های در نهان پزشکی که علیرغم تلاش های بی وقفه و مسئولانه بیمار خود را از دست می دهد.

تمام این دوران پر فراز و نشیب همواره در یاد و خاطره پزشکان ماندگار خواهد بود و در هر شرایطی که باشند دلیلی است تا به عمری که در این راه صرف کرده اند بر خود ببالند و در هر شرایطی با لبخند بیمار شاد و با درد او غمگین شوند. قطعا تمام همکاران با وجود دغدغه های فراوان شغلی و هجمه های ناخودآگاه و گاه هدف دار برخی کج اندیشان و با استفاده از تحریک احساسات پاک مردم با نیت سرپوش گذاشتن بر روی کاستی ها و سوء مدیریت های خرد وکلان در سیستم بهداشت و درمان، برخود فرض می­دانند. هدف همان هدف مقدسی است که برای آن پا به عرصه تلاش و فعالیت گذاشتند و این هدف چیزی جز اعتلای سلامت و بالابردن فرهنگ زندگی سالم­تر و بانشاط­تر و ارج نهادن به بزرگترین نعمت خدادادی یعنی همان سلامتی نیست و اینگونه است که یک پزشک می تواند بر خود ببالد و ساعت ها و روزها دور از خانواده و فرزندان با شادی هم نوعان شاد و در غم آنان اندوهگین شود. هر چند نتواند این احساسات قلبی را در ظاهر نشان دهد و با کلمات وصف کند، چرا که برخود اینگونه فرض نموده که در هر شرایطی که دیگران در استرس و رنج هستند، او تنها کسی است که باید خویشتن دار باشد و احساسات خود را سرکوب نماید تا بارقه امید و اعتماد به زندگی در بیمار مجدد زنده شود و در این باب تنها جمله ای که برای تبریک چنین روزی به همکاران پزشک به ذهنم خطور می کند جمله ای است که از یکی از بیمارانم شنیدم "پزشک عزیز ، مرسی از این که به دنیا آمدی".

 

 

شنبه 3/6/1397 - 9:59
سلامت و بهداشت جامعه

برخی از افراد معتقدند که ویتامین E تاثیرات مثبتی بر سلامت موها دارد هرچند لازم است این باور در مطالعات بیشتری مورد بررسی قرار گیرد.

 



به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، ویتامین E از جمله ویتامین‌های محلول در چربی است که می‌توان نیاز بدن به آن را از طریق منابع غذایی یا مصرف مکمل‌ها تامین کرد. مطالعاتی در مورد تاثیر این ویتامین بر سلامت موها انجام گرفته که برخی از آن‌ها تایید کننده این ادعا بوده است.

در بیشتر ادعاهای مربوط به تاثیر این ویتامین بر سلامت موها بر خاصیت آنتی اکسیدان آن تاکید شده است که آسیب دیدن سلول‌ها را کاهش داده و سلامت موها را بهبود می‌دهد. همچنین این باور وجود دارد آنتی اکسیدان موجود در ویتامین E میزان رادیکال‌های آزاد را که به فولیکول مو آسیب می‌زند کاهش می‌دهد.

همچنین این ادعا مطرح است که ویتامین E از ریزش موها جلوگیری می‌کند. در مطالعه‌ای که روی 38 نفر که دچار عارضه ریزش مو بودند انجام گرفت، مشخص شد یکی از ترکیب‌های موجود در این ویتامین رشد موها را افزاش می‌دهد.

از دیگر باورهای موجود در مورد تاثیر مثبت ویتامین E بر سلامت موها می‌توان به خاصیت این ویتامین در براق شدن موها اشاره کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از مدیکال نیوز تودی، درصورتی که ادعای تاثیر مثبت ویتامین E بر سلامت موها صحیح باشد می‌توان با گنجاندن خوراکی‌هایی از قبیل سبزیجات برگ‌دار، خشکبار و روغن‌های گیاهی در رژیم غذایی یا استفاده از شامپوهای حاوی این ویتامین از خواص آن بهره گرفت.

شنبه 3/6/1397 - 9:58
سلامت و بهداشت جامعه

پزشکان ضامن سلامت جامعه، امنیت روحی بیماران و فرشتگان نجاتی هستند که درد جسم را با روح بلندشان در سایه لطف الهی التیام می بخشند. در ادامه ناگفته های یک پزشک سرطان شناس را در خصوص سختی کار خود می خوانید. با ما همراه باشید.

 

 



دکتر حسین فودازی دبیر انجمن آنکولوژی ایران به مناسبت روز پزشک در گفت و گو با جام جم آنلاین بیان کرد: به طور اصولی در چرخه طبیعت، هر موجودی شروع و بعد از مدتی پایانی دارد. مانند انسان که بعد از تولد و طی مراحل مختلف دچار مرگ می شود. در سلول های بدن نیز همین اتفاق رخ می دهد، حال آنکه این سلول ها در جایگاهشان عدم کارایی خود را نشان دهند، باعث یکسری مشکلات و معضلات در جسم می شوند، به طوریکه در سلول های پایه وقتی تقسیم رخ می‌دهد هرکدام از آن سلولها ارگانی از بدن را تشکیل می‌دهند.

وی ادامه داد: آن ارگان شروع به حیات کرده و پس از مدتی عمر خود را از دست داده و سلول های جدید جایگزین این سلول ها می شوند. اما این امکان هست که این سلول ها جایگزین سلول های قدیمی نشوند و از چرخه طبیعی خارج گردند که در ادامه دو حالت ایجاد می شود.

این متخصص خاطرنشان کرد: در حالت اول چرخه طبیعی تکرار نمی شود و سلول توانایی وظایف خود را از دست می دهد و در حالت دوم رشد غیر طبیعی سلول هایی که از مسیر طبیعی رشد خودشان خارج شده اند و تحت فرمان فیزیولوژی بدن نیستند که به آن «سرطان» گفته می شود.

به گفته فودازی، در به وجود آمدن سرطان عوامل ارثی و فاکتورهای محیطی نقش دارند. راه های درمان سرطان به سه طریق رادیوتراپی، شیمی درمانی و جراحی صورت می‌گیرد.

دبیر انجمن آنکولوژی ایران در درمان سرطان یکی از عوامل مهم را «بُعد زمان» دانست و گفت: زمان در بهبود یافتن یک بیمار سرطانی بسیار مهم است. اما گاهی پزشک متخصص با تشخیص دیرهنگام خود و دیر ارجاع دادن به آنکولوژیست مربوطه باعث پیشرفت و سخت تر شدن بیماری می شود. با توجه به سختی های پیشروی آنکولوژیست گاهی همراه نبودن و روحیه درمان نداشتن بیمار و خانواده بیمار با پزشک، محدودیت های درمانی و نبود داروهای اصلی شیمی درمانی، توزیع امکانات و تجهیزات پزشکی و هزینه بر بودن این درمان که هر خانواده قادر به تامین آنها نیستند.

وی در ادامه افزود: همچنین محدودیت در پوشش های بیمه ای و تغذیه های ناسالم و نبود محصولات کاملا استاندارد و ارگانیک و استفاده رایج از محصولات تراریخته در بازار که بعد از درمان هر شیمی درمانی خاصیت معکوس را در بدن ایجاد می کند.

فودازی در پایان گفت: پزشکان در شرایط کنونی از تمامی مسئولین مربوطه خواهان حمایت و همکاری در زمینه آگاه سازی در راه­های پیشگیری را خواستارند، لذا راه های پیشگیری و فرهنگ سازی می تواند از نظر اقتصادی، درمانی و سلامت وضعیت کنونی را بهبود ببخشد، به امید روزی که جسم هیچ موجود زنده ای درد نداشته باشد زیرا «درد» از هر طرف نوشته و خوانده شود «درد» است.

 

شنبه 3/6/1397 - 9:57
سلامت و بهداشت جامعه

 

 

رییس شبکه کشوری هپاتیت با بیان اینکه سوراخ کردن پوست با یک سوزن به منظور خالکوبی یکی از راه‌های شناخته شده انتقال هپاتیت «سی» است، گفت: زنان باید توجه داشته باشند که گرچه انجام خالکوبی ابرو یا به اصطلاح (Tattoing) در جهت زیبایی چهره شما موثر است، اما آیا این اقدام را به به قیمت ابتلا به هپاتیت انجام می‌دهند؟ البته تاکید می‌کنم که در صورت رعایت بهداشت و استفاده از وسایل یکبار مصرف نباید نگران ابتلا به هپاتیت سی بود.

 



به گزارش جام جم آنلاین، دکتر موید علویان در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه انتقال ویروس هپاتیت «سی» به دنبال تماس جنسی در داخل خانواده شایع نیست، اظهارکرد: آمارهای موجود خطر کمتر از پنج درصد را در این زمینه نشان می‌دهد. باید توجه کرد که میزان انتقال این ویروس در داخل خانواده به مدت ازدواج و مقدار ویروس موجود در خون فرد مبتلا بستگی دارد البته خطر انتقال جنسی در موارد تماس جنسی خارج از چارچوب خانواده و با افراد متعدد بیشتر است.

وی ادامه داد: باید توجه کرد که بحث از خطر انتقال هپاتیت در تماس‌های جنسی خانواده می‌تواند سبب نگرانی در خانواده‌ها شود و بر نحوه زندگی و معاشرت و روابط جنسی تاثیر بگذارد بنابراین باید این موضوع به درستی تبیین شود. داخل خانواده خطر انتقال هپاتیت بسیار ضعیف است و البته باید به دستورات بهداشتی هم توجه کرد. نوع تماس جنسی باید متعارف باشد. در عین حال خطر انتقال هپاتیت به سایر اعضای خانواده بسیار ضعیف است. باید توجه داشت که جداسازی وسایل زندگی مانند قاشق و بشقاب ضروری نیست اما در زمینه وسائل شخصی مثل مسواک، ریش‌تراش، ناخن‌گیر، برس، حوله و کیسه حمام ضروری است.

رییس شبکه کشوری هپاتیت با بیان اینکه هیچ دلیلی مبنی بر انتقال هپاتیت سی از راه خوراکی مثل غذای آلوده و یا آب آلوده وجود ندارد، گفت: نباید نسبت به خطر انتقال بیماری به دیگران حساسیت شدید نشان داد و خود را منزوی کرد و یا احساس گناه داشت و مرتب خود را سرزنش کرد. بهترین راه شناخت دقیق بیماری و راه‌های انتقال آن، اجرای دستورات بهداشتی و دوری از خرافات است.

 

شنبه 3/6/1397 - 9:56
سلامت و بهداشت جامعه

 برای تقویت کاهش وزن باید سوخت و ساز بدن خود را افزایش دهید و آب می‌تواند کمک حال شما در این مسیر باشد.



به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، چقدر تلاش می کنید تا وزن خود را کاهش دهید؟ آیا به نتایج دلخواه خود دست می یابید؟ آیا فکر می کنید به میزان کافی آب می نوشید؟ آیا نوشیدن آب به کاهش وزن کمک می کند؟

نوشیدن آب نه تنها بدن را هیدارته نگه می دارد و امکان فعالیت متعادل اندام ها را فراهم می کند، بلکه می تواند در کاهش وزن نیز نقش داشته و نتایج تلاش های شما را بهبود ببخشد. اگر تمایل چندانی به نوشیدن آب ندارید شاید سرانجام انگیزه ای برای انجام این کار یافته باشید.

نوشیدن آب به کالری سوزی بیشتر کمک می کند

افرادی بسیاری که بیش از حد نیاز روزانه خود کالری مصرف می کنند، این گونه استدلال می کنند که بعدا کالری های اضافی را می سوزانند. اگر شما نیز یکی از این افراد هستید، باید بدانید که آب به کاهش وزن کمک می کند و در از بین بردن هرچه سریع‌تر کالری های اضافه نقش دارد.

به نظر می رسد این شرایط بیشتر برای جوانان و افراد میانسال صادق است و تمام کاری که باید انجام دهید نوشیدن نیم لیتر آب پیش از غذا خوردن است.

البته، افرودن یک برنامه ورزشی کوچک و سبک برای بهبود روند کاهش وزن نیز توصیه می شود. به عنوان نخستین تغییراتی که باید مد نظر قرار دهید، نوشیدن ۵۰۰ میلی لیتر آب پیش از غذا و ۳۰ دقیقه ورزش روزانه را مد نظر قرار دهید.

نوشیدن آب پیش از وعده های غذایی اشتهای شما را کاهش می دهد

نوشیدن آب پیش از وعده های غذایی می تواند به کاهش اشتها و پیرو آن کاهش وزن کمک کند. البته برخی موارد را نیز باید مد نظر قرار دهید.

این مساله ثابت شده است که نوشیدن آب ۳۰ دقیقه پیش از غذا خوردن از جذب بیش از اندازه انرژی توسط بدن پیشگیری می کند. به خاطر داشته باشید که این انرژی در صورت عدم مصرف می تواند به صورت چربی در بدن ذخیره شود.

اما این شرایط برای همه صدق نمی کند و برخی مطالعات نشان داده اند که بیشتر بزرگسالان مسن‌تر از آن سود می برند. پس اگر فردی مسن هستید و قصد دارید وزن اضافه‌ی خود را کاهش دهید، نوشیدن آب پیش از وعده های غذایی را فراموش نکنید.

آب سوخت و ساز را تسریع می کند

اگر فردی هستید که همواره در تلاش برای دستیابی به وزن ایده آل است، احتمالا از این نکته آگاه هستید که سوخت و ساز نقشی کلیدی در این زمینه ایفا می کند. برای تقویت کاهش وزن باید سوخت و ساز بدن خود را افزایش دهید و آب می تواند کمک حال شما در این مسیر باشد.

نوشیدن آب یکی از بهترین روش ها برای بهبود شرایط سوخت و ساز بدن است. نتایج یک مطالعه نشان داد که ۱.۵ لیتر آب می تواند سوخت و ساز بدن انسان را تا ۳۰ درصد افزایش دهد. در این مطالعه از آبی با دمای ۲۲ تا ۳۷ درجه سانتیگراد استفاده شده بود که نشان دهنده آب گرم تا مقداری داغ است. توجه به این نکته اهمیت دارد زیرا این دماها بدن را وادار می کنند تا برای بازگشت به دمای عادی خود سخت‌تر کار کند.

همچنین، افراد حاضر در این مطالعه به این نکته اشاره داشتند که از سطوح انرژی بیشتری برخوردار شده اند. اگر برای آغاز برنامه ورزشی خود به واسطه احساس خستگی دائمی با دشواری مواجه شده اید، این نکته ای بسیار مثبت است.

برای کسب بهترین نتایج مصرف دو لیتر آب در روز که گرم یا مقداری داغ است، توصیه می شود. شاید ابتدا انجام این کار دشوار باشد اما طی چند هفته به آن عادت خواهید کرد.

آب به کاهش وزن و پیشگری از احساس گرسنگی کمک می کند

اشتباه گرفتن احساس تشنگی با احساس گرسنگی می تواند بسیار راحت باشد. در حقیقت بهتر است هنگام احساس گرسنگی ابتدا یک لیوان آب بنوشید و شرایط را بررسی کنید که آیا احساس موجود از بین می رود یا خیر. اما آیا این شرایط به کاهش وزن کمک می کند؟

بدن ممکن است احساس تشنگی را با احساس گرسنگی اشتباه بگیرد و زمانی که این سردرگمی را نادیده بگیرید ممکن است در نهایت مصرف کالری های اضافه که نیازی به آنها ندارید را تجربه کنید.

دفعه بعد که احساس گرسنگی به سراغ شما آمد ابتدا یک لیوان آب بنوشید. بهتر است آب ولرم باشد تا سوخت و ساز را بهبود ببخشد. سپس به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید و ببینید چه اتفاقی در بدن شما رخ می دهد. اگر احساس گرسنگی از بین رفت در واقع تنها با احساس تشنگی مواجه بوده اید. در غیر این صورت، یک خوراکی سالم و مغذی مصرف کنید.

به خاطر داشته باشید که برای هیدارته نگه داشتن بدن روزانه حداقل دو لیتر آب مصرف کنید.

شنبه 3/6/1397 - 9:56
سلامت و بهداشت جامعه

من چاقم، من بیش از حد لاغرم، پوست خوبی ندارم، کاش قدم بلند تر بود، با بینیم چکار کنم؟، کاش می شد عضله های برجسته ای داشته باشم و ... این گلایه ها به نظر شما آشنا نمی آید؟ آیا شما هم عادت دارید از خودتان ایراد بگیرید؟ شما به عنوان یک جوان به مرور زمان دستخوش تغییرات ظاهری و جسمانی بسیاری می شوید و همراه با این تغییرات ظاهری، تصویر ذهنی شما از خودتان تغییر می کند.

 



به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی شبکه سلامت سیما، برنامه لوتوس با درون مایه ای از زیبایی درونی و زیبایی بیرونی هر هفته روز های فرد روی آنتن می رود.

«لوتوس» امشب ساعت 23 میزبان دکتر جزایری، متخصص پوست و مو و دکتر تهرانی، روانشناس است تا رابطه زیبایی با اعتماد به نفس را نقد و بررسی نماید.

این برنامه مطالب مفید و جامعی را برای چگونگی افزایش اعتماد به نفس در جوانان پیش روی مخاطبان می گذارد.

شنبه 3/6/1397 - 9:55
سلامت و بهداشت جامعه

پژوهش های محققان دانشگاه پنسیلوانیا نشان می دهد که مردان کچل به نسبت سایر مردان دارای اعتماد به نفس بیشتری بوده، از نظر دیگران جذاب تر محسوب شده و تمایل بیشتری به رهبری و سلطه جویی دارند.
 


به گزارش جام جم آنلاین از سیناپرس، از این که دچار ریزش مو هستید دچار نگرانی شده اید؟ باید به شما اطلاع دهیم دهیم که نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد مردان کچل به نسبت سایر مردان احساس جذاب تر بودن، اعتماد به نفس بیشتر و تسلط و اقتدار می کنند.

پژوهشگران دانشگاه پنسیلوانیا که این مطالعات را به انجام رسانده اند در رابطه با موضوع فوق اعلام کردند: «فقدان موی سر و انتخاب کچل بودن در حقیقت نوعی رفتار بدون کلام محسوب می شود که فرد در ارتباط با دیگران از طریق زبان بدن با آن ها سخن گفته و عمل می کند، این رفتار در حالات دیگر به ندرت مشاهده می شود.»

پژوهشگران همچنین در این مطالعات احتمال داده اند که افراد طاس به نسبت کسانی که خود داوطلبانه موهایشان را می تراشند، زیرک تر هستند.

در این تحقیقات، پژوهشگران سه آزمایش اصلی را روی گروه های دانشجویان یک کالج که شامل زنان و مردان می شد، اجرا کرده و از آن ها خواستند تصاویر مردان مختلفی را بر اساس معیارهایی چون اعتماد به نفس، جذاب بودن و میزان تسلط بر دیگران، رتبه بندی کنند.

در آزمایش نخست مشخص شد تصاویر مردانی که سر خود را تیغ زده بودند به نسبت شرایطی که دارای مو بودند، رای بیشتری آورده و امتیازات بیشتری کسب کردند.

در دور دوم مطالعات تصاویر مردان مختلفی به طور دیجیتالی دستکاری شده و آن را به صورت طاس نمایش داده شدند.

نکته جالب این بود که در امتیازبندی ها مرتبط، این گروه از مردان در مقایسه با تصاویر واقعی خود، امتیاز بیشتری از نظر داشتن میزان تسلط بر اطرافیان به دست آوردند.

به اعتقاد پژوهشگران احتمالا این موضوع به دلیل بالاتر بودن میزان اعتماد به نفس و القای حس مردانگی در افراد طاس است.

در دور سوم مطالعات نیز پژوهشگران به بررسی شرایط واقعی مردان پرداخته و این مساله را مورد بررسی قرار دادند که چگونه بیشتر این افراد در هنگام مواجه شدن با ریزش مو، به انتخابی مشابه دست زده و کلا سر خود را می تراشند.

پژوهشگران با بررسی نتایج تحقیقات خود پیشنهاد می کنند که میلیون ها مرد در سراسر دنیا می توانند به جای هزینه کردن میلیاردها دلار به منظور درمان ریزش مو و یا کاشت موی سر، در هنگام مواجه شدن با ریزش مو، سر خود را تراشیده و احساس اعتماد به نفس و جذابیت بیشتری کنند.

در این مطالعات همچنین تاکید شده است که عمدتا مردانی که تجربه این عمل را دارند، دچار تغییراتی در رفتار و احساسات خود شده و تمایل بیشتری به سلطه گری و رهبری پیدا کرده و دچار افزایش اعتماد به نفس می شوند.

شنبه 3/6/1397 - 9:54
سلامت و بهداشت جامعه

ما هر کسی باشیم و در هر جای دنیا باشیم، در هر سن و سالی می توانیم اعتماد به نفس خودمان را به خوبی تقویت کنیم.

 



به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران، در این مطلب درباره راه کارهایی سریع برای بالا بردن اعتماد به نفس در خدمت شما هستیم. با ما همراه باشید.

مواردی هستند که سطح اعتماد به شما را تحت تاثیر قرار می دهند: ژن هایی که شما با آن ها متولد شده اید، تعادل مواد شیمیایی و عصبی در مغز، محیط اطراف و فشارهای اجتماعی و همچنین انتخاب هایی که روزانه انجام می دهید، تاثیر می گذارد حال، با درک این موضوع که شما توانایی های بالقوه ای دارید، به بیان نکاتی فراتراز آنچه گفته شد درمورد حس اعتماد به نفس و بالابردن آن در هرزمان و مکانی می پردازیم.

موفقیت خود را قبل از شروع هر کاری برای خود تصویر کنید: یکی از راه های این حس گوش دادن به موزیک مورد علاقه تان است. گوش دادن به موسیقی با یک پایه عمیق، می تواند به شما احساس قدرت بدهد موسیقی، می تواند خلق و خوی شما را بهترکند حتی گفته شده است، که موسیقی به رشد گیاهان نیز کمک می کند. شما همچنین می توانید خود را در معرض چالش قرار دهید و حتی خود را تحریک کنید و به این ترتیب به ایجاد اعتماد به نفس درخود کمک کنید.

به توانایی های خود اعتماد کنید، تا پیشرفت داشته باشید: در تفکر خود انعطاف پذیر باشید. داشتن یک ذهنیت ثابت و فکر کردن به این موضوع که شما نمی توانید اعتماد به نفس خود را افزایش دهید، به شما کمک نخواهد کرد. شما قادر به ایجاد اعتماد به نفس نخواهید بود در عوض، یک اندیشه انعطاف پذیر داشته باشید که چالش ها را به عنوان فرصت برای رشد می بیند، افرادی که از رشد ذهنی بالاتری برخوردار بوده اند، در مواجهه با آزمون ها و چالش ها ی زندگی خود بسیار موفق تر عمل کرده اند.

بدانید که ممکن است به دفعات دراین مسیر شکست بخورید: با آن روبرو شوید، شما باید گاهی اوقات شکست بخورید، همه ما شکست می خوریم، قبل از آنکه نهایتا یک نفر هری پاتر را بپذیرد؛ جوآن روولینگ توسط 12 ناشر مختلف رد شد. برادران رایت تاریخچه طولانی از شکست های پی در پی خود در ساخت هواپیما دارند و نهایتا این تلاش ها منجر به موفقیتشان شد.

از مقایسه کردن خود دست بردارید: هرشخصی در یک نقطه ضعف، ممکن است نسبت به اطرافیان خود احساس کمبود کند خودتان باشید آنچه را که دارید قدر بدانید، تا اعتماد به نفس خود را از دست ندهید. شما مجبور نیستید، خودتان را با کسی مقایسه کنید شما با هیچ کس رقابت نمی کنید، شما نه از کسی بالاتر و نه پایین تر هستید شما به اندازه کافی خوب هستید.

از جملات تایید کننده، استفاده کنید: یک لیست از عبارات تاییدی که به شما حس خوبی می دهد، را تهیه کرده و به خودتان بگویید:
من یک هنرمند با استعداد هستم.
من قوی هستم.
من مهربان هستم.
من توانایی دارم.
من عالی هستم.
من ارزشمند هستم.

همانطور که بااین کار، اعتماد به نفس خود را افزایش می دهید، به خودتان افتخار کنید برروی نقاط مثبت خود متمرکز شوید، نه برروی نقاط منفی. ما به طور کاملی ناقص هستیم، هر کسی را بهر کاری ساخته اند.

کاملا مثبت اندیش باشید: مثبت اندیش باشید ،به خصوص زمانی که شما احساس شکست می کنید به خودتان بگویید زندگی کوتاه است؛ کتابهایی را بخوانید که اعتماد به نفس شما را تحریک کند. تماشای کلیپ های خنده دار و الهام بخش تاثیر مثبتی خواهد داشت؛ سعی کنید بیشتر باافردی که دارای تیپ شخصیتی حمایت گر هستند، درارتباط باشید، نه افرادی که حتی نسبت به خودشان هم حس خوبی ندارند. برای ایجاد اعتماد به نفس، شما ابتدا باید به بالاترین شکل ممکن به خودتان ایمان داشته باشید، تا دیگران نیز شما را باور کنند.

دستاوردهای گذشته خود را لیست کنید: موفقیت های گذشته ی خود را به خاطرداشته باشید و برای آنها جشن بگیرید.

مشتاق باشید: قدرت خود را بدانید، استعداد خود را بدانید و مهارت های خود را درک کنید و ازاین آگاهی برای ایجاد اعتماد به نفس و حفظ شخصیت خود استفاده کنید.

با دیگران مهربان باشید: مهربان باشید و از دیگران مراقبت کنید ؛همیشه باعث شوید افراد دیگر در مورد خود احساس بهتری پیدا کنند. این بزرگترین هدیه ای است که می توانید به دیگران و خودتان بدهید. دوست داشتن دیگران باعث می شود که شما خودتان را نیز دوست داشته باشید، بنابراین اعتماد به نفس را درخود ایجاد می کنید.

بهترین راه برای افزایش اعتماد به نفس

هرکسی می تواند اعتماد به نفس خود را بسازد. شما فقط نیاز دارید که قوی به نظر بیایید و از خود مطمئن باشید.

بدانید که شما بهترین هستید و قهرمانی سربه زیر بمانید. اگر احساس می کنید که باید اعتماد به نفس خود را به دست بیارید، ممکن است نیاز باشد که بیشتر از دیگران کار کنید، با گذشت زمان، شما در نهایت به آنچه که می خواهید، می رسید. هنگامی که این اعتماد به نفس را در خود ایجاد می کنید، از آن لذت خواهید برد و در هر زمان که احساس شکست کردید، می توانید به اعتماد به نفس خود تکیه کرده و اوضاع را کنترل کنید.

شما باید از وسواس بیش از حد بر نقاط ضعف خود پرهیز کرده و تمرکز خود را بر آنچه که می توانید انجام دهید، یشتر کنید، هنگامی که اعتماد به نفس و باور خود را از دست می دهید، به فردی بی استفاده تبدیل می شوید، اما با اعتماد به نفس بدون توجه به شانس، بدون توجه به مشکل، بدون توجه به تهدید، شما قادر به انجام هر کاری است. اعتقاد داشته باشید که می توانید هر کاری را انجام دهید؛ هر روز این راهنمایی ها را در زندگی تمرین کنید و یقینا هر روز، بهترین خواهید بود.

تقویت اعتماد به نفس: آنچه را که دارید قدر بدانید، تا اعتماد به نفس خود را از دست ندهید.

اعتماد به‌ نفس در یک نگاه

احتمالاً شما هم شنیده‌اید که اعتماد به‌ نفس یکی از ابزارهای بسیار مهم و لازم برای کسب موفقیت در هر کاری است. من حتی به آن ایمان آورده‌ام. چون قبلاً شخصی بودم که به خودم باور نداشتم، به توانایی‌ های خودم باور نداشتم و هر کاری را که انجام می‌دادم نصف و نیمه رها می‌کردم و سراغ کار دیگری می‌رفتم. همیشه در جمع خجالت می‌کشیدم و جرات نداشتم که احساس وجود کنم. سالیان سال به این روش زندگی کردم و اصلاً هم نمی‌دانستم که من برای کسب موفقیت به اعتماد به‌ نفس نیاز دارم.

با مطالعه چند کتاب درباره اعتماد به‌ نفس و گذراندن چند دوره و کارگاه افزایش اعتماد به‌ نفس و رفع خجولی توانستم اعتمادبه‌نفس خودم را به طرز قابل‌توجهی افزایش دهم و بعد از دستیابی به اعتماد به‌ نفس بالا زندگی من وارد فصل تازه‌ای شد. خدا را واقعاً شاکرم که قبل از هر چیزی به من آگاهی داد تا مسئله و چالش خودم (کمبود اعتماد‌ به‌ نفس) را شناسایی کرده و بعدازآن به من قدرت داد تا بتوانم آن را به‌خوبی رفع کنم. به خودم هم تبریک می‌گویم به خاطر اینکه واقعاً خواستم و تمام تمارین و کارهای لازم را انجام دادم تا برای خودم یک شخصیت پولادین با اعتماد به‌ نفس بالا ایجاد کنم.

آیا اعتماد به نفس ارثی است؟

بعضی ها فکر می کنند که اعتماد به نفس شانسی است و یا یک صفت ارثی است که افرادی از بدو تولد آن را با خود به همراه داشته اند و افراد دیگر فقط باید آرزوی داشتن آن را در سر داشته باشند. در حالیکه که این اصلاً درست نیست و ما هر کسی باشیم و در هر جای دنیا باشیم، در هر سن و سالی می توانیم اعتماد به نفس خودمان را به خوبی تقویت کنیم.

آیا اول کار من اعتماد به‌ نفس داشتم؟

دوست و خواننده گرامی! من واقعاً اول کار اعتماد به نفس نداشتم و اعتماد به‌ نفسم کاملاً نابود شده بود؛ ولی تنها کاری که کردم اول خودم را کاملاً پذیرفتم و به خودم گفتم درست است که اعتماد به نفس ندارم ولی این یک اصل همیشگی نیست. و بعد به خودم گفتم که من موجودی ارزشمند هستم و خودم را دوست دارم. با این باور و نگرش و با گام های کوچک شروع کردم.

تنها بعد از یکسال کار کردن روی خودم توانستم که کتاب خودم را بنویسم و سایت خودم را راه اندازی کردم. من متوجه شدم که افراد بسیار زیادی در جامعه ما هستند که با این مسئله اساسی کمبود اعتماد‌ به‌ نفس درگیر هستند و حتی بعضی مواقع نمی‌دانند که مشکلات و ناراحتی زیادشان از کمبود اعتماد به‌ نفس است. و هدف از راه اندازی وبسایتم هم این بود که به افراد مثل خودم که فکر می کنند اعتماد به نفس ندارند کمک کنم تا آنها هم باورهای نادرست در مورد خودشان را تغییر دهند و با سرعت به سمت اهدافشان حرکت کنند.

اعتماد به‌ نفس و عزت‌ نفس پایین

چندی پیش در یک سخنرانی مهم در دانشکده روانشناسی دانشگاه تهران حضور داشتم. خانم سپیده جلوداری نیز به‌عنوان مهمان ویژه شرکت داشتند و در قسمتی از گفته‌های خودشان به جمله بسیار قشنگی اشاره نمودند و آن این بود:

یک پرنده که روی زمین می‌خزه حتماً بالش و یا یک جایی از بدنش زخمی شده، شما هم مثل یک پرنده هستید. اگر دیدید که زمین‌گیر شدید این را به‌عنوان یک واقعیت نپذیرید که برای همیشه زمین بمانید سریعاً اقدام کنید و آن جای زخم را پیدا کنید.

با استناد به این گفته بسیار زیبا باید بگویم که اکثر زخم‌های ما از اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس پایین است.

دو نکته بسیار مهم در مورد تقویت اعتماد به نفس

برای تقویت اعتماد به نفس خود باید دو نکته مهم زیر را حتماً مد نظر داشته باشیم:

نکته اول:
همه ما در کودکی اعتماد به نفس بالایی داشتیم و اگر به یک بچه کوچک توجه کنید می بینید که هیچ مانعی برای او معنی ندارد و از هیچ چیزی نمی ترسد ولی با بزرگتر شدن او و شنیدن نظرات دیگران اعتماد به نفس خودش را کم کم از دست می دهد. تعدادی از نظرات اینها هستند:
نکن بچه!
دست نزن!
این کار تو نیست..
تو نمی تونی!
و……………………….

و با این گفته ها کم کم بچه باور می کند که در انجام بعضی امور و دستیابی به بعضی چیزها ناتوان است و همین تصور در مورد خودش باعث می شود تا کم کم اعتماد به نفس خودش را از دست بدهد. از آنجایی که اعتماد به نفس ما کم کم از بین رفته است نباید انتظار داشته باشیم که فوری و یک شبه تقویت شود.

نکته دوم:
زندگی امروزی ریتم سریعی دارد و ما همیشه انتظار نتایج فوری را داریم مثلا می خواهیم در یک هفته سی کیلو لاغر شویم و یا تبلیغاتی مثل اعتماد به نفس در 3 روز یا اعتماد به نفس در سه سوت مواجه می شویم در حالیکه اینها درست نیستند و ما باید کم کم و از قدم های کوچک شروع کنیم. همین گام های کوچک اگر ادامه دار باشند به ما کمک می کنند در مدت دو سه ماه اعتماد به نفس خودمان را تا حد زیادی تقویت کنیم.

شنبه 3/6/1397 - 9:53
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته