• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 10235
تعداد نظرات : 25
زمان آخرین مطلب : 1313روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه

با مصرف برخی مواد غذایی حتی می توانید در رختخوابتان و به صورت شبانه نیز به هدف لاغری و کاهش وزن نزدیک تر شوید.

 



عزمتان را جزم کرده اید که خیلی زود لاغر شوید؟ برای این کار باید انرژی بیشتری بسوزانید. اما گاهی وقت ها طول روز برای این میزان انرژی سوزی کافی نیست. به همین دلیل لازم است که این مدت را افزایش دهید.

در نتیجه به شب ها نیز نیاز دارید. باید بدانید که با مصرف برخی مواد غذایی حتی می توانید در رختخوابتان و به صورت شبانه نیز به هدف لاغری و کاهش وزن نزدیک تر شوید.

ماهی

ماهی برای فعال کردن متابولیسم بدن مفید است. پروتئین ها نقش مهمی در این کار دارند. بنابراین خوردن ماهی برای وعده ی شام باعث فعالتر شدن متابولیسم بدن در طول خواب می شود.

کیوی

کیوی میوه ای است حاوی فیبر زیاد و کالری اندک. این میوه به دلیل دارا بودن ویتامین C زیاد، باعث تحریک متابولیسم بدن می شود و استرس اکسیداتیو را کاهش می دهد. با مصرف کیوی برای عصرانه می توانید به هدفتان نزدیک تر شوید.

زنجبیل

زنجبیل یک همیار انرژی سوز شبانه است. این ریشه مفید متابولیسم را تحریک می کند و کالری هایی که در طول روز جذب کرده اید را می سوزاند.

گوشت قرمز

گوشت قرمز برای هضم شدن نیاز به انرژی بالایی دارد. همین کار باعث افزایش کالری سوزی مربوط به متابولیسم می شود البته یادتان باشد که دچار افراط نشوید. مصرف روزانه بین 100 تا 200 گرم گوشت قرمز کافی است.

جوز بویا

به گزارش تبیان، جوز بویا که فرانسوی ها به آن موسکاد می گویند مانند زنجبیل روی متابولیسم بدن تأثیر می گذارد. مصرف آن در غذاها، سوپ ها و همچنین سس ها یک سلاحی شبانه در مقابل کالری های دریافتی است.

دارچین

دارچین خواص زیادی دارد و صرفاً برای طعم دهی به غذاها نیست. این ادویه حاوی مواد معدنی زیادی است که باعث تحریک متابولیسم بدن می شوند و شما را به هدفتان نزدیکتر می سازد. در وعده شام از این ادویه پرخاصیت غافل نشوید.

تخم مرغ

تخم مرغ به دلیل دارا بودن پروتئین به افزایش کالری سوزی کمک زیادی می کند. یادتان باشد که میزان تخم مرغ مصرفی در هفته نباید بیش از 8 عدد باشد؛ چون امکان دارد کلسترول خونتان را بالا ببرد.

شنبه 3/6/1397 - 10:11
سلامت و بهداشت جامعه

 


میوه ها و سبزیجات منابع بسیار بزرگ از ویتامین، مواد معدنی، و مواد مغذی هستند که

می توانند به سلامت و داشتن سیستم ایمنی مطلوب کمک کنند. با این حال برخی مردم به اندازه کافی شاید در طول روز این مواد مغذی را دریافت نکنند
تصویر برای تقویت سیستم ایمنی بدن این آبمیوه ها را بخورید
دستورالعمل های ساده، سریع و خوشمزه ای برای نحوه مصرف آب انواع میوه ها و سبزیجات برای مبارزه با بیماری های زمستانی وجود دارد:

آب هویج: هویج منبع بزرگ از بتا کاروتن و «ویتامین آ» است. «ویتامین آ »نقش اساسی در تنظیم سیستم ایمنی بدن ایفا می کند و به بدن برای مبارزه با عفونت و و حفظ «سلول هایT»کمک می کند.
این سلول ها به گروهی از گلبول‌ های سفید خونی که به عنوان لنفوسیت ‌ها شناخته می‌ شوند متعلق است و نقش اصلی و مرکزی را در ایمنی سلولی ایفا می‌ کند. ویتامین آ به افزایش فعالیت سلول های سفید خون برای دفاع بدن کمک می کند.

آب پرتقال و گریپ فروت: در کل آب مرکبات مانند پرتقال، گریپ فروت و لیمو منبع بسیار خوبی از «ویتامین ث» است. «ویتامین ث» یک آنتی اکسیدان است و به مبارزه با رادیکال های آزاد می رود. «ویتامین ث» به تولید گلبول های سفید خون و آنتی بادی و در نهایت مقابله با مهاجمان خارجی کمک می کند. کمبود ویتامین ث می تواند منجر به تاخیر در بهبود زخم، ناتوانی در مبارزه با عفونت و اختلال در پاسخ ایمنی شود.

آب کلم: کلم نه تنها یک سبزی بسیار خوشمزه و همه کاره است، بلکه سرشار از ویتامین های متعدد، مواد معدنی، آنتی اکسیدان ها و ... محسوب می شود.
به گزارش آوای سلامت، کلم منبع بزرگ ویتامین آ، ث، منیزیوم، ویتامین ب 6، مس و آهن است. مصرف کلم همراه با چغندر که منبع خوبی از فولات و ویتامین ها است، ضروری به نظر می رسد.

آب گوجه فرنگی: منبع بسیار خوبی از «ویتامین ث» و «ویتامین آ» است که هر دو برای سلامت سیستم ایمنی بدن مفیدند.

ترکیب آب توت فرنگی و کیوی: سرشار از «ویتامین ث» است و به همراه نعناع که منبع خوبی از فولات، «ویتامین آ»، منیزیم و روی محسوب می شود، برای تقویت سیستم ایمنی بدن نقش مهمی دارد. گفتنی است منیزیم ناکافی منجر به تضعیف سیستم ایمنی بدن و قرار گیری در معرض عفونت می شود.

آب کدو تنبل: منبع خوبی از «ویتامین آ»، ویتامین ب 6 و ویتامین ای به همراه روی است. روی در تولید سلول های سفید خون و آنتی بادی به منظور مبارزه با عفونت مفید است.

شنبه 3/6/1397 - 10:10
سلامت و بهداشت جامعه

همین اول کار بگوییم محققان هلندی معتقدند که ادویه‌ها به دلیل داشتن قدرت چربی‌سوزی به لاغری کمک می‌کنند و همچنین به دلیل ایجاد احساس سیری باعث می‌شوند که افراد کمتر غذا بخورند.

 



ادویه‌ها باعث هضم بهتر غذا شده و طعم آن را دلچسب‌تر می‌کنند.

آلو

خوردن 100 گرم آلو 20 درصد از نیاز روزانه خانم‌ها به آهن را برطرف می‌کند. به همین دلیل به گیاه‌خواران توصیه می‌شود این میوه را در برنامه غذایی روزانه‌شان بگنجانند تا احتمال ابتلا به کم‌خونی فقر آهن در آن‌ها کاهش پیدا کند.

این میوه از منابع مناسب پتاسیم نیز محسوب می‌شود به همین دلیل به بیماران فشارخونی پیشنهاد می‌شود آلو را در سبد میوه خود داشته باشند و روزانه 2 تا 3 عدد از این میوه را میل کنند.

در ضمن، آلو از میوه‌هایی است که شدت یبوست را کاهش می‌دهد و کسانی که مکرر دچار این مشکل گوارشی می‌شوند، بهتر است بیشتر آلو بخورند.

میوه‌ها جزو گروه‌های غذایی‌ هستند که خوردنشان همواره به وسیله متخصصان تغذیه توصیه می‌شود و تاکید آن‌ها این است که میوه‌ها تازه و فصل باشند؛ یعنی میوه‌های تابستانی، در تابستان و میوه‌های زمستانی در زمستان خورده شوند.

هلو

هلو و یبوست، خوردن یک هلوی متوسط، 8 درصد از نیاز روزانه به فیبر را تامین می‌کند و دریافت آن بهبوددهنده یبوست است.

این مقدار فیبر، سطح کلسترول خون را پایین می‌آورد و احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی را نیز کم می‌کند.

این میوه از منابع ویتامین C نیز محسوب می‌شود و به همین دلیل توصیه می‌شود افرادی که به بیماری‌های لثه مبتلا هستند، آن را در برنامه غذایی روزانه‌شان بگنجانند. جالب است بدانید با خوردن یک هلوی متوسط 34 میلی‌گرم از نیاز روزانه به این ویتامین تأمین می‌شود.

افرادی که دنبال لاغری هستند به هر دری می‌زنند تا چند کیلوگرم وزن کم کنند. در این بین کم نیست تعداد افرادی که با روش‌های نسبتا خطرناکی مانند رژیم‌های لاغری نادرست و سخت، مصرف قرص‌های لاغری یا حتی تیغ جراحی سعی دارند خود را به وزن ایده‌آل برسانند. از ما می‌شنوید سلامتی خودتان را به خطر نیاندازید و با اصلاح روش تغذیه‌ی خود به هدفتان برسید.

اگر به دنبال یکی از آن روش‌های مطمئن و بدون خطر برای خوش‌اندامی می‌گردید به ادویه‌ها اعتماد کنید؛ یعنی ادویه‌های ارائه‌شده در این مقاله را به برنامه‌ی غذایی‌تان اضافه کرده و با اصلاح تغذیه و ورزش، هم خوش‌اندام شوید و هم سالم بمانید. لطفاً با ما همراه باشید تا با 7 ادویه‌ی همیار لاغری آشنا شوید.

محققان چه می‌گویند؟

همین اول کار بگوییم محققان هلندی معتقدند که ادویه‌ها به دلیل داشتن قدرت چربی‌سوزی به لاغری کمک می‌کنند و همچنین به دلیل ایجاد احساس سیری باعث می‌شوند که افراد کمتر غذا بخورند. ادویه‌ها باعث هضم بهتر غذا شده و طعم آن را دلچسب‌تر می‌کنند.

ادویه‌های همیار لاغری

دارچین

دارچین شما را یاد چه می‌اندازد؟ شله‌زرد یا کله‌پاچه؟ که البته هر دو خیری برای تناسب اندام ندارند! هر چه باشد باید بدانید که این ادویه را ملکه‌ی ادویه‌های لاغری می‌دانند. دارچین ضداشتها است و می‌تواند میل شدید به مواد قندی و شیرین را کنترل کند. خوشبختانه دارچین همچنین به تنظیم قند خون نیز کمک می‌کند. حتماً می‌دانید که بالا بودن قند خون باعث انباشتگی قند به صورت چربی می‌شود.

نتایج برخی از پژوهش‌ها نشان می‌دهد که ترکیب دارچین با عسل باعث تنظیم سوخت و ساز بدن شده و به تناسب اندام کمک می‌کند. توصیه می‌کنیم یک نوک انگشت دارچین به میوه‌ها اضافه کرده و به عنوان دسر یا میان‌وعده میل کنید. می‌توانید به چایتان نیز دارچین اضافه کنید. چند قطره روغن گیاهی دارچین را روی یک دستمال تمیز بچکانید و روزانه چندین مرتبه استشمام کنید.

هل

در طب آیورودا (طب سنتی هند) از هل به عنوان یک چربی‌سوز طبیعی استفاده می‌کنند. برای اینکه از خواص بی‌نظیر هل بهره‌مند شوید کافی است یک یا چند عدد از این ادویه‌ی خوش عطر را داخل قوری چایتان بیندازید و یا یک عدد را به فنجان قهوه‌تان اضافه کنید. همچنین می‌توانید یک قاشق چای‌خوری دانه‌های ریز هل را در یک فنجان آب جوش و در حرارت ملایم دم کنید. بعد از غذا یک فنجان از این دم کرده‌ی معطرتان را میل کنید و بدون دردسر به هدف لاغری‌تان نزدیک‌تر شوید.

به گزارش تابناک، چوب میخک نیز یکی از آن همیاران لاغری فوق‌العاده موثر است. زمانی که دلتان می‌خواهد ریزه‌خواری کنید و دنبال چیپس و پفک و یا هله‌هوله‌های دیگر می‌گردید یک عدد چوب میخک را در دهان گذاشته و شروع به جویدن کنید. درست است که در ابتدا طعم بی‌نظیر و خوبی نخواهید چشید اما خاصیت بی‌حس‌کنندگی ملایم آن خیلی زود پرزهای چشایی را با طعم آن همسو می‌کند. توصیه می‌کنیم برای بهره‌مندی از خواص بیشتر این ادویه برای خودتان چای سبز درست کرده و به آن یک عدد چوب میخک، چند دانه‌ی هل و همچنین یک عدد چوب دارچین (کوچک) بیندازید و بعد از غذا میل کنید. این چای معجزه‌گر به راحتی اشتهایتان را کنترل کرده و به روند چربی‌سوزی کمک زیادی می‌کند.

زردچوبه

در مورد خواص زردچوبه می‌توان مقاله‌ها نوشت. این ادویه‌ی زرد که در هر آشپزخانه‌ای پیدا می‌شود علاوه بر اینکه سطح سلامتی را ارتقا می‌دهد، به جذب و هضم هر چه بیشتر چربی‌ها کمک زیادی می‌کند. به همه‌ی غذاهایتان زردچوبه اضافه کنید حتی به سس‌های (سس سرکه) سالادهایتان.

تخم رازیانه

قرن‌هاست که تخم رازیانه علاوه بر خواص دیگری که دارد به عنوان یک ماده‌ی طبیعی ضداشتها معروف است.اگر اشتهایتان زیاد است عادت کنید که روزانه مقداری تخم رازیانه بجویید. این کار باعث هضم راحت غذا شده و همچنین به خوشبو شدن نفستان نیز کمک می‌کند.

فلفل تند

فلفل را یک سلاح واقعی برای مقابله و حذف چربی‌ها بدانید. به خاطر اینکه حاوی ترکیب بسیار قوی به نام «کاپسایسین» است که دخل چربی‌های اضافه را می‌آورد. این ترکیب به افزایش متابولسیم بدن و همچنین کاهش میزان قند خون کمک زیادی می‌کند. توصیه می‌کنیم به غذاهایتان فلفل بزنید به خصوص به منابع غذایی پروتئینی مانند غذاهای حاوی مرغ، گوشت و ماهی.

وانیل

وانیل که باشد عطر و طعم بستنی، کیک، انواع شیرینی‌ها و غیره تداعی خواهد شد. وانیل یکی از آن ادویه‌های آرامش‌بخش فوق‌العاده برای مقابله با استرس، اضطراب و نگرانی‌های روزمره است. این ادویه همچنین باعث کنترل گرسنگی شده و میل شدید به پرخوری و هله‌هو.

شنبه 3/6/1397 - 10:9
سلامت و بهداشت جامعه

گلابی یک میوه چهارفصل است و می توان از آن در تهیه غذاها و حتی شیرینیجات نیز بهره برد. این میوه زودهضم، شیرین، خوشمزه و سرشار از مواد مغذی است.



گلابی یکی از آن میوه های پرخاصیت است که به مصرف آن توصیه های زیادی شده است. در حدیثی از امام صادق علیه السلام آمده است:« الْکمَّثْرَی یدْبُغُ الْمَعِدَةَ وَ یقَوِّیهَا هُوَ وَ السَّفَرْجَلُ سَوَاءٌ وَ هُوَ عَلَی الشِّبَعِ أَنْفَعُ مِنْهُ عَلَی الرِّیقِ وَ مَنْ أَصَابَهُ طَخَاءٌ فَلْیأْکلْهُ یعْنِی عَلَی الطَّعَامِ.»

گلابی، معده را پاک و تقویت می کند و بِه هم مثل گلابی است. خوردنش روی غذا سودمندتر است تا ناشتا. هر کسی احساس سنگینی می کند، آن را روی غذا بخورد.

در سرتاسر جهان گلابی انواع و اقسام مختلفی دارد. در ایران 90 نوع گلابی بومی کشت می شود. از انواع خارجی آن مانند آنژو، بارلت، دوشس، ژاندارک، باسه و غیره نیز در ایران کشت می شود. گلابی بر حسب نوع خود، رنگ و شکل متفاوتی دارد.

برخی از این انواع در پاییز، برخی در زمستان و برخی تابستان یا بهار وارد بازار می شود. از برخی انواع این میوه در آشپزی و تهیه ی غذا استفاده می شود. سالاد میوه بهترین شیوه برای افزایش مصرف این میوه و استفاده از خواص بیشمار آن است. از انواع خیلی شیرین این میوه برای تهیه ی تارت و پنکیک نیز استفاده می شود که در پاییز و زمستان بیشتر دیده می شوند.

در هر حال گلابی از هر نوعی که باشد سرشار از ترکیبات مغذی است. در این مطلب شما را با گوشه ای از خواص این میوه مفید آشنا می کنیم. لطفاً با ما همراه باشید.

گلابی و خواصش فوق العاده اش

گلابی یک میوه چهارفصل است و می توان از آن در تهیه غذاها و حتی شیرینی جات نیز بهره برد. این میوه زودهضم، شیرین، خوشمزه و سرشار از مواد مغذی است. به همین دلیل از آن برای بهبود بسیاری از ناخوشی ها و حتی بیماری های استفاده می شود.

بهتر است بدانید که گلابی آب زیادی نیز به بدن می رساند در نتیجه بدن را مرطوب کرده و از احتباس آب جلوگیری می کند. این میوه برای افرادی که در رویای لاغری هستند فوق العاده است چون سیری طولانی مدتی ایجاد می کند. از آنجایی که گلابی فاقد چربی است و قندهایش از نوع ساده است مصرف آن به ورزشکاران توصیه می شود. اگر اهل ورزش هستید می توانید قبل و بعد از ورزش از این میوه آبدار و خوشمزه استفاده کنید.

این میوه به دلیل دارا بودن فیبرهای محلول و غیرمحلول در آب برای تنظیم عملکرد روده ها مؤثر است و حتی افراد دیابتی نیز می توانند از آن استفاده کنند. مصرف این میوه برای بچه ها و افراد سالمند نیز توصیه می شود.

به گزارش تبیان، اگر خدای نکرده دچار بیماری هایی مانند بیماری های قلبی، فشار خون بالا، کم خونی، دیابت و چاقی مفرط هستید مصرف این میوه به شما توصیه می شود.

گلابی یکی از بهترین میوه ها برای کودکان، نوجوانان و افراد ورزشکار است. این میوه برای افرادی که کلسترول خونشان بالاست، دچار یبوست هستند، معده حساسی دارند و یا دچار زخم و ورم معده، اسهال و همچنین گواتر هستند مناسب است.

فایده روزانه یک عدد گلابی در برنامه غذایی

مقابله با رادیکال های آزاد

رادیکال های آزاد مولکول های موذی هستند که به سلول های بدن آسیب زده و زمینه را برای پیری زودهنگام آن ها آماده می سازند اما گلابی حاوی آنتی اکسیدان های قوی است و می تواند بدن را در برابر این مولکول های موذی محافظت کند و سلامت بدن را ارتقا دهد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

تجمع اسیدهای صفراوی در روده باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان کلورکتال و بسیاری از مشکلات روده ها می شود. فیبرهای موجود در گلابی سلامت روده ها را تضمین کرده و خطر ابتلا به سرطان کولون را کاهش می دهند. از طرف دیگر مواد مغذی این میوه مانع از تشکیل سلول های سرطانی در مری و معده می شود.

کنترل دیابت

از آنجایی که گلابی شاخص گلیسمی پایینی دارد یک دسر یا میان وعده مناسب برای افراد مبتلا به دیابت محسوب می شود. اگر دیابت دارید زمانی که هوس خوردن یک میوه شیرین به سرتان می زند بهتر است یک عدد گلابی مناسب انتخاب کنید.

بهبود عملکرد گوارشی

گلابی نقش مهمی در روند هضم و گوارش دارد. یک عدد گلابی در روز 20 درصد فیبرهای مورد نیاز بدن را تأمین می کند. در واقع این میوه مانند یک ماده ی لیزکننده ی طبیعی روده ها عمل می کند و به دفع سریع مدفوع و پیشگیری از یبوست کمک زیادی می کند. این میوه همچنین باعث تحریک ترشحات گاستریک شده و برای افرادی که دچار اسهال شده اند نیز مفید است.

کاهش فشار خون بالا

گلابی حاوی میزان زیادی پتاسیم است در نتیجه به سلامت قلب کمک زیادی می کند. پتاسیم یک ماده ی مغذی برای عروق خونی محسوب می شود. این میوه باعث کاهش فشار خون شده و از تشکیل لخته های خونی مسئول آسیب یا بیماری های قلب و عروق پیشگیری می کند. گلابی همچنین باعث افزایش جریان خون در کل بدن شده و ارگان ها و بافت ها را اکسیژن رسانی می کند. به این ترتیب نیز امکان بیماری های قلبی عروقی یا سکته های قلبی را نیز کاش می دهد.

دیگر فواید گلابی

خواص گلابی به همین موارد ختم نمی شود. این میوه حاوی پکتین است و به این ترتیب نیز میزان کلسترول خون را کاهش می دهد. اگر می خواهید سیستم ایمنی بدنتان را تقویت کنید و بیماری های زمستانی را از خود دور سازید به این میوه اعتماد کنید. گلابی به بدن کمک می کند تا کلسیم استخوان ها را حفظ کند و به این ترتیب بروز پوکی استخوان به تأخیر می افتد.

این میوه به دلیل دارا بودن اسید فولیک از بروز بیماری های دوران جنینی پیشگیری کرده و سلامت خانم های باردار را ارتقا می دهد. برای پیشگیری از کرامپ های عضلانی نیز می توانید به این میوه اعتماد کنید چون حاوی میزان قابل توجهی پتاسیم است. ماسک تهیه شده از این میوه برای بهبود سلامت پوست و موها مؤثر است و آن را بخشی از رژیم غذایی تصفیه کننده و لاغری می دانند.

روش انتخاب گلابی

البته که این روزها در بازارهای میوه و تره بار میوه را فله ای می دهند. اما اگر خودتان دست به انتخاب می زنید بهتر است نکاتی را رعایت کنید. گلابی های سفت که پوستی نرم و بدون ضرب خوردگی دارند را خریداری کنید. از انتخاب گلابی های شل یا ضرب دیده خودداری کنید.

می توانید گلابی ها را در یخچال نگهداری کنید اما بهتر است آن ها را تازه به تازه مصرف کنید. برای اینکه متوجه شوید میوه انتخابی تان به طور کامل رسیده است می توانید بخش بالایی آن را فشار دهید. اگر این قسمت نرم باشد به این معنی است که میوه رسیده است.

شنبه 3/6/1397 - 10:8
سلامت و بهداشت جامعه

جام جم سرا: می‌گویند اهمیت دادن به بدن، از پیامدهای اساسی ظهور جامعه مدرن است که در آن افراد با دستکاری ویژگی‌های ظاهری خود و فاصله‌گیری از مفهوم «بدن ‌طبیعی»، مبادرت به ساخت بدن‌ اجتماعی می‌کنند؛ یعنی در واقع، خود را با مقتضیات زمان یا نوعی طبقه اجتماعی وفق می‌دهند. در نتیجه، بدن و ظاهر آن تابعی از یک مد می‌شود؛ تابعی از یک شرایط و نشان‌دهنده یک موقعیت.



به‌ عنوان ‌مثال بد نیست بدانید که در کشور ما ۴۰ درصد افرادی که عمل زیبایی بینی انجام می‌دهند نیازی به آن ندارند! یا این‌که جراحی زیبایی بینی بین مردان از زنان بیشتر شده است.

دکتر غلامرضا امیریان معتقد است: تنها ۶۰ درصد افرادی که برای جراحی بینی مراجعه می‌کنند واقعاً به جراحی نیاز دارند. او هم دلایل بالا بودن آمار بالای جراحی بینی در ایران را عمدتاً ناشی از مسائل فرهنگی و چشم‌وهم‌چشمی می‌داند.

در همین زمینه پژوهشگران حوزه خانواده و زنان در توضیح و تبیین چرایی مصرف بالای لوازم‌ آرایش در ایران، به مفهوم مصرف متظاهرانه و مادی‌گرایی اعتقاد دارند. مصرف متظاهرانه به معنای روشی است که فرد برای مطرح‌ شدن خود و جلب ‌نظر افراد دیگر با استفاده از لوازم‌ آرایشی و نوع پوشش، به‌کار می‌برند. برخی معتقدند، این روش‌ها بر اساس الگوهای رسانه‌ای و ترفندهای تبلیغاتی شکل می‌گیرد و برخی معتقدند که این موضوع چیزی نیست جز برخاسته‌ای از محدودیت‌هایی که با فرار از آن‌ها، نمود در وضع ظاهری افراد پیدا می‌کند. اما سوال این است که آن‌ها چگونه روند جامعه‌پذیری خود را دنبال می‌کنند؟

حدادی، پژوهشگر حوزه خانواده و زنان می‌گوید: فرد با پذیرش خودابژه‌سازی، در فرآیند جامعه‌پذیری به دو نوع عملکرد دست ‌می‌زند. عملکرد اول که علت عملکرد دوم است، نظارت و مراقبت بدنی است. دختری از طریق رسانه به مدل استاندارد زیبایی دست پیدا می‌کند و خود را با این مدل مقایسه می‌کند؛ ماحصل مقایسه دائمی خود با مدل‌های زیبایی رسانه‌ها منجر بنوعی نارضایتی و شرم از بدن می‌شود؛ چراکه بدن فرد قطعاً با مدل زیبایی متفاوت است.

 

 

نتیجه یافته‌های پژوهشی در تحقیقی که در این حوزه انجام شده و شامل ۲۴۴ زن ساکن در شهر تهران و ۱۷۳ دانشجوی دختر تحصیلات تکمیلی ساکن خوابگاه‌های تهران بوده، نشان می‌دهد که اکثریت نمونه، بیش از متوسط دارای مصرف متظاهرانه بوده و همچنین، اکثریت نمونه، بالاتر از متوسط در روابطشان مادی‌گرا بوده‌اند و علاوه بر این، زنان ساکن تهران، مصرف متظاهرانه بیشتری از دانشجویان شهرستانی ساکن خوابگاه دارند. از طرف دیگر، گروه‌های سنی هم متفاوتند؛ گروه سنی ۱۸ تا ۲۸ ساله با گروه سنی ۳۶ تا ۴۵ ساله در متغیرهای مواظبت بدنی دارای تفاوت معنادار هستند و می‌توان گفت که گروه‌های سنی جوان‌تر؛ به‌طور معناداری بدن خود را بیشتر مورد ارزیابی و مواظبت قرار می‌دهند و درباره چگونگی نمود بیرونی بدنشان حساسیت بیشتری دارند.

تحقیقات انجام شده درباره زیبایی و بدن در خارج از کشور در مقایسه با تحقیقات داخل کشور از حیث کیفیت و کمیت در مرتبه بالاتری قرار دارد. گروه تحقیقاتی داو در سال ۲۰۰۴ در پژوهشی با عنوان «زیبایی نقادانه» طی بررسی ۳۲۰۰ زن از ۱۰ کشور جهان در گروه سنی ۱۸ تا ۶۴‌ سال که به‌صورت پیمایش تلفنی انتخاب شده بودند، دریافتند که ۴۴ درصد از زنان بر این باور هستند که زیبایی، مقوله‌ای فراتر از ویژگی‌های جسمانی است. یافته‌های همین تحقیق نشان می‌دهد، زنان، مفهوم زیبایی را به‌عنوان ویژگی‌های جسمانی ذاتی، امری کهنه و منسوخ دانسته و در عوض، موقعیت‌ها و تجربیات را به‌عنوان عامل توانمندساز در احساس زیبایی در نظر گرفته‌اند.

از دیگر نتایج تحقیق یادشده این است که ۲۱ درصد از زنان با خرید محصولات زیبایی و ۱۷ درصد از زنان با نگاه‌کردن به مجلات مد، زیبایی را تجربه می‌کنند.

اما در این میان، کاروکاسبی کلینیک‌های جراحی محدود تغذیه، پاکسازی و خدمات پوستی سکه است که حالا بسیاری از پزشکان عمومی هم ترجیح می‌دهند پس از ۷ سال درس خواندن و دکتر شدن، یک دوره آموزشی کوتاه برای انجام خدمات زیبایی ببینند و به‌ جای ویزیت بیماران مبتلا به آنفلوانزا، بوتاکس و ژل به صورت و بدن مراجعانشان تزریق کنند! فعالیتی که هم درآمد بیشتر و هم مراجعان زیادی نصیبشان می‌کند.

آیا تمام این‌ها نشانه بروز جامعه‌ای مدرن و بروز شدن مردمان این جامعه است یا حاکی از یک بیماری اکتسابی است؟ در نبود کارکرد صحیح نهادهای فرهنگی، تعاملات درون جامعه، جامعه را به کدام سمت‌وسو خواهد برد؟ (شهروند)

شنبه 3/6/1397 - 10:7
سلامت و بهداشت جامعه

میوه گلابی فواید بی‌شماری برای حفظ سلامت بدن دارد و خوردن آن در تمامی فصول سال توصیه اکید می‌شود.

 


تصویر از خوردن این میوه غافل نشوید
پژوهشگران در جدیدترین تحقیقات خود دریافته‌اند افرادی که به طور منظم میوه مصرف می‌کنند، 35 درصد کمتر از سایر افراد دچار چاقی می‌شوند.
گفتنی است، مطالعات جدید نشان داده است خوردن انواع میوه به ویژه گلابی می‌تواند باعث کاهش وزن در افراد شود. پژوهشگران در گلابی مقادیر فراوانی از فیبر، ویتامین C، منیزیم، مس و پتاسیم را شناسایی کرده‌اند.
بررسی‌ها نشان می‌دهند، مصرف گلابی رابطه مستقیم به کاهش وزن در افراد دارد. این تحقیق حاصل پژوهش محققان دانشگاه ایالتی لوئیزیانا بر روی وزن و رژیم غذایی افراد دربازه زمانی سال‌های 2001 تا 2010 بوده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران، کارشناسان همچنین دریافته مصرف گلابی تازه باعث کاهش خطر بروز بیماری‌های قلبی عروقی در بزرگسالان می‌شود.
مصرف گلابی تازه همچنین باعث کاهش جذب اسیدهای چرب توسط بدن و نیز کاهش جذب میوه‌های دارای ویتامین C، از جمله مرکبات را جهت افزایش توان سیستم ایمنی بدن در مقابله با انواع بیماری‌ها و ویروس‌ها بسیار ضروری می‌دانند.
نتایج تحقیق در خصوص مصرف میوه گلابی و اثرات آن بر وزن و جلوگیری از بیماری‌های قلبی عروقی در مجله تغذیه و علم غذا منتشر شده است.

شنبه 3/6/1397 - 10:6
سلامت و بهداشت جامعه

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی مصرف نوعی شربت تابستانی را در زیبا شدن چهره فرزند در دوران بارداری و درمان کم خونی موثر دانست.

 



به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران، شربت گلابی حاوی انواع ویتامین‌های A ، C ، E ، K ، گروه ویتامین‌های B مانند B۱، B۲، B۳، B۵، B۶ ، کربوهیدرات، فیبر، پروتئین، قند مانند کلوگز، ساکاروز و فروکتوز، فولات، کولین، کلسیم، آهن، سدیم، پتاسیم، منیزیم، فسفر، روی، مس، منگنز، سلنیوم، اسید سیتریک و فولیک، آنتی‌اکسیدان مانند فلاونوئیدها، آنتوسیانین‌ها و سیانیدین‌ها است.

برای بررسی خواص شربت گلابی و اینکه مصرف این شربت برای چه افرادی مفید است، با حیدر عظمایی محقق و پژوهشگر طب سنتی گفت‌وگو کردیم که در ادامه مشروح آن را می‌خوانید.

مهم‌ترین خواص شربت گلابی

یک محقق و پژوهشگر طب سنتی درباره مهم‌ترین خواص شربت گلابی اظهار کرد: این شربت به علت داشتن ویتامین‌های A ، C ، E ، فلاونوئید‌ها و آنتوسیانین‌ها رادیکال‌های آزاد را نابود می‌کند؛ این رادیکال‌ها به سلول‌های بدنمان آسیب می‌زنند؛ شربت گلابی همچنین بدن را در برابر بیماری‌های مختلف و انواع سرطان‌ها به ویژه سرطان روده بزرگ محافظت می‌کند.

حیدر عظمایی درباره خواص دیگر شربت گلابی بیان کرد: این شربت به علت وجود اسید فولیک برای زنان باردار و جنینشان بسیار مفید است؛ شربت گلابی به زیبا شدن چهره نوزاد هم کمک می‌کند.

وی افزود: شربت گلابی به علت داشتن فیبر، کلسترول خون را کاهش می‌دهد و از بروز بیماری‌های قلبی و سکته‌های مغزی جلوگیری می‌کند؛ این شربت نقشی مؤثر در عملکرد بهتر روده‌ها، هضم بهتر غذا و رفع یبوست دارد.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی تأکید کرد: شربت گلابی قند، فشار و چربی خون را کنترل می‌کند؛ این شربت به علت داشتن کلسیم، فسفر و منیزیم استخوان‌ها، مفاصل و دندان‌ها را محکم و از بروز پوکی استخوان در افراد جلوگیری می‌کند؛ شربت گلابی تأثیری چشمگیر در بهبود بیماری‌های کیسه صفرا، التهاب روده بزرگ (کولیت)، آرتریت (التهاب مفاصل) و نقرس دارد.

عظمایی تصریح کرد: شربت گلابی نقشی مؤثر در کاهش تب و رفع گرمازدگی دارد و برای مبتلایان به تنگی نفس بسیار مفید است.

وی گفت: شربت گلابی تأثیری چشمگیر در کاهش وزن افراد دارد، زیرا کالری و چربی کمی دارد؛ این شربت حاوی فیبر فراوان است بنابراین مصرف آن قبل از غذا اشتها را کنترل می‌کند.

این محقق و پژوهشگر طب سنتی یادآوری کرد: شربت گلابی نقشی مؤثر در بهبود گردش خون، رفع کم خونی، تقویت بینایی و شادابی پوست و مو دارد.

مواد لازم برای تهیه شربت گلابی (چهار تا پنج نفر)

گلابی رسیده چهار عدد

عسل چهار قاشق غذاخوری

یخ ۱۰ تکه

آب پنج تا ۶ لیوان

آب لیموترش تازه سه قاشق غذاخوری

طرز تهیه شربت گلابی

- گلابی‌ها را به خوبی شسته، هسته‌های آن‌ها را جدا و با پوست خُرد کنید.

- گلابی‌های خرد شده را داخل مخلوط کن بریزید، عسل و آب را هم به آنها اضافه کنید.

- مواد را به خوبی مخلوط کنید.

- مواد مخلوط شده را داخل لیوان بریزید و به آن ۲ تا سه تکه یخ و مقداری آب لیموترش تازه بیفزایید.

- شربت را به خوبی هم بزنید سپس آن را میل کنید.

- شربت گلابی را می‌توان روزانه ۲ لیوان مصرف کرد.

- برای تهیه شربت گلابی همچنین می‌توانید همه مواد را با هم داخل مخلوط کن بریزید و پس از مخلوط شدن مواد، شربت را میل کنید.

شنبه 3/6/1397 - 10:5
سلامت و بهداشت جامعه

تارنمای سازمان غذا و دارو آمریکا با اعلام که 507 مورد مسمومیت به علت مصرف سالادهای مک دونالد در 15 ایالت آمریکا و همچنین نیویورک گزارش شده است، اضافه کرد: صدها نفر به علت مصرف این محصولات راهی بیمارستان شدند.

 



به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، این تارنما افزود: سازمان غذا و دارو، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری و مقامات محلی و ایالتی آمریکا در حال تحقیق در مورد یک بیماری شایع در چندین ایالت آمریکا هستند که بر اثر مصرف سالادهای رستوران های زنجیره ای مک دونالد به وجود آمده است.

بر اساس این گزارش، این مسمومیت ها از طرف آزمایشگاه های پزشکی ایالات های مختلف آمریکا مورد تایید قرار گرفته اند.

وزارت بهداشت شهر چاتاکوا نیویورک نیز اعلام کرد که 22 تن دچار مسمومیت شده و 15 تن از آنها گفته اند ساندویچ های مختلف صبحانه مک دونالد را مصرف کردند.

سهام این شرکت غذایی همزمان با اعلام این خبر در روز پنجشنبه کاهش پیدا کرد.

به گفته مقامات حوزه بهداشتی آمریکا، مالک این مجموعه زنجیره ای نیز به طور موقت رستوران هایش را تعطیل کرده و فرایند توزیع و تهیه غذا را بازنگری می کند.

شنبه 3/6/1397 - 10:4
سلامت و بهداشت جامعه

یک متخصص طب ایرانی گفت: اگر از قبل راهی برای تامین هزینه زندگی ندارید وارد رشته پزشکی نشوید که تنها خدمت است و خدمت و خدمت و تنها چیزی که نیست راحتی. گروه اندکی که احتمالا کمتر از ده درصد پزشکان هستند به آنچه رفاه می نامیم رسیده اند (که نه از راه پزشکی که از طرق دیگر راههای کسب ثروت) و البته ایشان هم هنوز اخلاق پزشکی را رعایت می کنند و از بیماران بی بضاعت ویزیت دریافت نمی کنند و هزینه جراحی ها را تخفیف می دهند.



دکتر مهدی برهانی، متخصص طب ایرانی با اشاره به اینکه هر ساله زاد روز بوعلی سینا را روز پزشک نامیده اند، بهجام جم آنلاین گفت: پزشکان از معدود گروه های صنفی جامعه هستند که از نظر اخلاقی بایستی حقوق ارباب رجوع را بر حقوق خود ترجیح داده و بطور معمول بایستی از بیماری که اظهار بی بضاعتی می نماید بابت ویزیت و درمان مبلغی دریافت ننمایند.

وی ادامه داد: شاید زمانیکه دانش آموزی در کنکور در رشته پزشکی پذیرفته می شود همه برای او بهشت برین در این دنیا را متصور می شوند. اما حقیقت این است که اصولا ادامه تحصیل دانشگاهی آغاز محرومیتهاست، بخصوص برای رشته پزشکی. در هیچ رشته ای شما 7 سال از بهترین دوران زندگی را مشغول خواندن کتابهای مختلف و سنگین نخواهید شد. تمامی تفریحات بر شما حرام شده است. از هر مرحله که وارد مرحله بعدی شوید مشکلات بیشتر و دروس سنگینتر و امکانات کمتری را خواهید داشت.

این متخصص خاطرنشان کرد: با شروع دوره کارآموزی همه روزه و گاهی شبها بایستی بیداری را بر خواب ناز ترجیح دهید. با شروع دوران کارورزی از طرف اساتید تحت فشار رسیدگی به وضعیت بیمار هستید و از طرف بیماران همراهانشان مسئول سلامت بیمار. گاهی کار خدمه نیز به عهده شما قرار می گیرد چون مسئول بیمار هستید و خدمه فرصت رسیدگی به همه بیماران را نخواهند داشت و بعد از این دوران که بعنوان پزشک عمومی وارد جامعه صنفی پزشکی قرار می گیرید و شماره نظام پزشکی به شما تعلق می گیرد دوران انجام طرح شروع خواهد شد.

به گفته برهانی، زندگی شبانه روزی در محرومترین مکانهای کشور با کمترین امکانات پزشکی و رفاهی و بیمارانی که از شما بعنوان پزشک، انتظار معجزه دارند. طی دوران طرح پزشکی عمومی حقوقی که به شما با کار شبانه روزی تعلق میگیرد بسیار کمتر از درآمد کسبه محترم هر صنف دیگری که در نظر بگیرید است و البته دوری از خانواده و محرومیت از امکانات اولیه زندگی از آن هم مهم تر بوده و این دوران طرح حدود دو سال و بیشتر زمان می برد و الان شما حدود سی سال سن دارید و بایستی از صفر شروع کنید.

وی افزود: بطور معمول هیچ امکاناتی در اختیار شما برای شروع بکار قرار نمی گیرد و بایستی برای شروع بکار در یک مطب خصوصی از جیب مبارک خودتان هزینه کنید و اگر نتوانید مطب را درآمدزا کنید آنوقت بزودی بعلت ورشکستگی مطب را تعطیل خواهید کرد و به کشیکهای درمانگاهی شبانه روزی در حاشیه شهر پناه خواهید برد که البته در آنها درآمد معادل حقوق یک کارگر ساده بیشتر نیست و اگر بخواهید وارد دوره تخصصی هر رشته ای شوید دوباره بایستی چند سالی را پشت کنکور تخصص و مشغول مطالعه بگذرانید و بعد از قبولی چند سالی را دوباره با خواندن مطالب سنگین و کشیکهای شبانه و روزانه درازمدت سرکنید تا دوران تخصص هم بگذرد.

این متخصص طب ایرانی حقوق یک دانشجوی دوره تخصصی را کمی کمتر و یا معادل کارگر ساده اعلام کرد و گفت: بایستی با این مبلغ تا انتهای دوره تخصصی بگذرانید و الان بایستی دوران طرح معادل دوره تخصصی را در مناطق محروم بگذرانید و باز دوری از خانواده و حالا شما سی و چند سالی سن دارید و الان می توانید به کار در رشته تخصصی خود بپردازید و البته هیچ کمکی از هیچ منبعی دریافت نخواهید کرد و بایستی تمامی هزینه راه اندازی مطب خصوصی را از جیب بپردازید.

برهانی در ادامه گفت: معمولا در شهرهای بزرگ یا امتیاز مطب را ندارید یا اگر امتیاز داشته باشید هزینه سنگین مبلغ رهن و اجاره برای شروع بکار مناسب نیست و به همین دلیل به شهرهای کوچک پناه می برید برای هزینه کمتر و درآمد بیشتر و باز محرومیت و دوری از خانواده. در آخر هم کارانه شما با اختلاف یکسال پرداخت خواهد گردید و البته پس از کسر مالیات و باز هم شما را بعنوان صنف فرار مالیاتی می شناسند. علاوه بر آن در هر مکانی برای خرید وارد شوید نظر به اینکه پزشک هستید تخفیف کمتری برای شما قائل خواهند شد و هر چیزی را گرانتر به شما خواهند فروخت.

وی تاکید کرد: خلاصه اینکه پزشکان از تمامی حقوق اجتماعی محروم هستند و اگر از قبل راهی برای تامین هزینه زندگی ندارید وارد این رشته نشوید که تنها خدمت است و خدمت و خدمت و تنها چیزی که نیست راحتی. گروه اندکی که احتمالا کمتر از ده درصد پزشکان هستند به آنچه رفاه می نامیم رسیده اند (که نه از راه پزشکی که از طرق دیگر راههای کسب ثروت) و البته ایشان هم هنوز اخلاق پزشکی را رعایت می کنند و از بیماران بی بضاعت ویزیت دریافت نمی کنند و هزینه جراحی ها را تخفیف می دهند.

این متخصص طب ایرانی در آخر اظهار داشت: عرض تبریک روز پزشک به همه همکاران عزیز و خادمین محروم از حقوق اجتماعی در جامعه ایران. امیدوارم دوران بازنشستگی را حداقل بتوانید بدون دوری از خانواده و در کنار خانواده بگذرانید.

شنبه 3/6/1397 - 10:3
سلامت و بهداشت جامعه

«روز تولد فرزندش با هزاران سختی مرخصی گرفته بود، تمام مریض ها را ویزیت کرده و خیالش از بابت همه کارها راحت شده بود. وارد خانه شد و سریع به کارهایش پرداخت، ساعتی بعد مهمان ها کم کم می رسیدند، خوشحال بود که بالاخره در کنار خانواده و فامیل و فرزندش روزی را در آرامش خواهد گذراند. مهمان ها جمع شدند و مراسم شروع شد. کیک تولد را آوردند و درست زمانی که همه مشغول خواندن شعر تولدت مبارک بودند. تلفنش زنگ زد! شماره بیمارستان بود و یکی از بیمارانش که حال مساعدی نداشت و اصرار می کرد که حتما باید دکتر خودم بالای سرم باشد. آرام و بیصدا از میان مهمان ها خود را عقب کشاند، سریع سوار ماشینش شد و به سمت بیمارستان حرکت کرد.» متنی که خواندید تنها بخش کوچکی از زندگی روزمره یک پزشک است، پزشکی با همه ظاهر فریبنده و شیکی که دارد سرشار از لحظات تلخ و شیرینی است.

جام جم آنلاین- در ادامه، به مناسبت روز پزشک، مصاحبه و یا بهتر است بگوییم درد و دل دکتر آمنه لاهوتی اشکوری جراح و متخصص زنان و زایمان و نازایی با جام جم آنلاین را می خوانید.

 

پرده اول:

از چند سال قبل او را دکتر صدا می کردند، دانش آموز زرنگی بود. حتی پدر و مادرش با وجود اصرارهای مکرر خودش که می گفت " بابا جان، مادر عزیزم، ممکنه کنکور قبول نشم، سخته ها، اینقدر تو در و همسایه به من دکتر دکتر نگین، اگه قبول نشم آبرومون میره ها...." اما انگار کسی نمی شنید یا نمی خواستند بشنود. همه او را به چشم نه تنها دکتر، بلکه منجی می دیدند، انگار قرار بود آمال و آرزوهای همه در وجود او تجلی یابد، او هم تمام تلاشش را می کرد تا حداقل دل پدر ومادرش را شاد کند. درس پشت درس، کتاب پشت کتاب، تست پشت تست.

مهمانی؟ تعطیل. بازی؟ ممنوع! فیلم، سینما، تعطیلات، تولد، عروسی، فعالیت های غیر درسی همه و همه تعطیل بود. با اینکه عاشق هنر بود و دلش می خواست بعضی از روزها به فعالیت های هنری مورد علاقه اش بپردازد اما وقت نداشت و مدام باید درس می خواند تا از قافله عقب نماند. همیشه به خودش می گفت وقتی قبول شدم حتما در کلاس هنری ثبت نام می کنم وکنار درس خواندن و دکتر شدنم کاری را هم که دوست دارم انجام می دهم. همه دوستانش از زندگی لذت می بردند. اما او پشت میزش نشسته بود و می خواند و می خواند و می خواند و از همه لذت هایی که حق او و اقتضای سنش بود چشم پوشی می کرد تا شاید بتواند از دروازه بسته کنکور عبور کند...

پرده دوم:

روزی که نتایج کنکور را اعلام کردند، پدرش سینه سپر کرد و با افتخار او را در آغوش کشید مادرش پر چادرش را به صورتش کشید و اشکهایش را پاک کرد و سپس آغوش و بوسه اش را نثار فرزند جوانش نمود. خواهر و برادر و همه فامیل خوشحال بودند و به او تبریک گفته و به وجودش افتخار می کردند. خودش هم از اینکه توانسته بود غول کنکور را شکست دهد و دل پدر و مادرش را شاد کند و در رشته پزشکی موفق شود به خودش می‌بالید.

انگار تمام دنیا در دستان او بود. انگار دیگر آرزویی نداشت. خودش را در روپوش سفید تصور می کرد، با گردنی افراخته و سینه ای ستبر که در راهروی بیمارستان راه می رود و دستوراتی را به پرستار می دهد و عصرها در یک مطب شیک و تمیز بیمارانش را ویزیت می کند و شب هم در منزل زیبایش کنار خانواده وقت می گذراند. خلاصه که زندگی مرفه، خانواده خوشحال، جایگاه بالای اجتماعی و پول کافی دیگر از زندگی چه می خواست؟

پرده سوم:

تمامی نداشت، نه انگار تمامی نداشت! انگار نافش را با درس وکتاب بریده بودند. درس می خواند و می خواند و می خواند. شب بیداری، حسرت خواب، امتحان های سخت، کتاب های قطور. تازه می فهمید کنکور در برابر امتحان های علوم پایه و پره انترنی هیچ است. تازه می فهمید استرس و درس خواندن یعنی چه! چرا که تصور می کرد وقتی به دانشگاه رفت دیگر می تواند به کارهای مورد علاقه اش بپردازد. حداقل یک روز در هفته به فعالیت هنری مشغول شود، اما هیچ فرصتی در کار نبود. امتحانات آنقدر سخت و مطالب انقدر مفصل و درس ها انقدر سنگین بود که اگر هنر می کرد فقط به خورد و خوراک وکارهای شخصی اش می رسید و بقیه روزهای هفته را یا سرکلاس بود یا مشغول درس خواندن.

 

باز هم در مهمانی ها حضور نداشت و در همه مراسم­ها غایب بود، همیشه درس و امتحان داشت. اما مدام به خودش می گفت: «بالاخره درست تمام میشه و راحت میشی، بالاخره یک روز به خواسته های دل خودت هم میرسی. بالاخره... بالاخره...»

اما تمامی نداشت. دوره 7 ساله که به اتمام رسید تازه باید در مناطق محروم طرحش را می­گذراند. بی امکانات و بی همراه. دوستانش تشکیل زندگی داده بودند اما او آنقدر خسته بود و آنقدر زندگی اش بی رونق شده بود که حتی به ازدواج هم فکر نمی کرد. تنها فکر و خیالش گذراندن طرحش بود و سپس آمادگی برای امتحان تخصص تا شاید بتواند در آن موفق شده و زندگی اش رنگ و رویی بگیرد. دیگر به پول فراوان، مطب شیک و زیبا فکر نمی­کرد، تنها خواسته قلبی اش یک زندگی عادی مثل بقیه مردم بود .

پرده چهارم:

بالاخره قبول شده بود! با چند سال درس خواندن و از زندگی دور ماندن و عدم موفقیت در امتحانات سال های پیش. در امتحان تخصص قبول شد. زندگی پیش میرفت، دوستانش بچه داشتند اما او تازه رزیدنت سال یک بیمارستان بود. از هر 48 ساعت فقط شانزده ساعت در منزل بود و فرصت استراحت داشت. آن هم چه استراحتی باید درس میخواند تا روز بعد در جلسات گزارش صبحگاهی و راندهای درون بخش کم نیاورد و بتواند در برابر اساتید و سوالاتشان حرفی برای گفتن داشته باشد. باید درس میخواند و در کنارش تمام بار ویزیت بیماران بخش و درمانگاه و اورژانس و ...به عهده او بود.

اصلا نمی فهمید روزها و هفته ها چطور می گذرند و زندگی چگونه در جریان است؟ اصلا متوجه نمی شد دلش چه می خواهد؟ هیچ چیز برایش مهم نبود. انگار احساسش کرخت شده بود. فقط می­خواست این روزها بدون مشکل و عارضه و اتفاقی برای بیمارانش رخ ندهد .

پرده پنجم:

تمام شد. بالاخره با هر جان کندنی بود این دوره هم تمام شد. تمام استرس ها، شب بیداری ها، خستگی ها، زندگی نکردن ها، روز و شب در بیمارستان بودن­ها، تمام شد. تخصصش را گرفت و آماده رفتن به طرح اجباری در مناطق محروم شد. دیگر ترسی از چیزی نداشت. نه شب بیداری، نه زندگی بی امکانات در مناطق محروم، نه حتی کشیک های سخت و بیماران پیچیده.

اما خوشحال بود و تصور می کرد دیگر می تواند به خودش و زندگی اش سر و سامانی بدهد. جلوی آینه خود را نظاره می­کرد. شقیقه هایش سفید شده بودند. توجهی نکرد، چه باک که چهل سالش شده بود. چه باک که همه هم سن و سالهایش بچه های بزرگ و زندگی های معمولی ولی آرام و آبرومند داشتند و به فعالیت های معمولشان می رسیدند. دیگر هیچ چیز مهم نبود. احساس آزادی داشت و با همین احساس خوب طرحش را شروع کرد، دیگر انتظار نداشت با فلان ماشین وارد خانه آنچنانی شود و یا از اینکه به خواسته­های دلش هم نرسیده بود و همه آرزوهای کودکی و نوجوانی اش در همان حد برایش باقی مانده بودند، اهمیتی نداشت. مسئولیت زیاد کاری، درآمد کم و نامتناسب، تصور نادرست مردم از اینکه درآمد کلان دارد، هیچکدام دیگر اهمیتی نداشت.

حتی در مراسم فوت مادرش وقتی زار میزد و به او گفته بودند "تو که دکتری، مرگ برایت عادی است!" دم نزده بود و فقط به حال خودش و روزها و شب هایی که از دیدار مادرش طلب داشت گریسته بود. وقتی گفتند عجب بچه بی رحمی بود "هنوز کفن مادرش خشک نشده رفت سرکارش تا نکنه در آمدش کم بشه "خود را به نشنیدن زد. وقتی ازدواج می کرد و یک هفته مرخصی به او ندادند تا زندگی مشترکش را با آرامش شروع کند، باز هیچ نگفت. زمانی که بچه دار بود و تا روز آخر در بیمارستان کشیک می‌داد. بچه اش مریض بود و با همه دل نگرانی ها در بیمارستان به دنبال مداوای بچه های دیگران بود، وقتی همسرش از او میخواست باهم به مسافرت بروند و نمیتوانست، وقتی بچه هایش می گفتند تو مریض هایت را بیشتر از ما دوست داری و به ما اهمیت نمیدهی بازهم انگار نمی شنید یا نمی­خواست بشنود.

انگار پزشکی با پوست و خونش عجین شده بود، دغدغه مردم دغدغه خود او بود و خانواده و حتی خودش در درجه دوم اهمیت قرار داشتند. زندگی اش به زندگی بیمارانش گره خورده بود، چرا که بیماران او را قوی و محکم و سرحال می خواستند. خودش هم دیگر لذتی بجز درمان بیماران و مطالعه برای افزایش دانشش نداشت. رسالتش را یافته بود، طبیب آلام دیگران و مرهم دردهای بیماران و با طبابتش زندگی می کرد و زندگی می بخشید.

پرده ششم:

روز تولد فرزندش با هزاران سختی مرخصی گرفته بود، تمام مریض ها را ویزیت کرده و خیالش از بابت همه کارها راحت شده بود. وارد خانه شد و سریع به کارهایش پرداخت، ساعتی بعد مهمان ها کم کم می رسیدند، خوشحال بود که بالاخره در کنارخانواده و فامیل و فرزندش روزی را در آرامش خواهد گذراند. مهمان ها جمع شدند و مراسم شروع شد. کیک تولد را آوردند و درست زمانی که همه مشغول خواندن شعر تولدت مبارک بودند تلفنش زنگ زد! شماره بیمارستان بود و یکی از بیمارانش که حال مساعدی نداشت و اصرار می کرد که حتما باید دکتر خودم بالای سرم باشد. آرام و بیصدا از میان مهمان ها خود را به عقب کشاند، سریع سوار ماشینش شد و به سمت بیمارستان حرکت کرد.

پرده آخر:

خسته وکوفته در ماشینش را باز کرد و روی صندلی نشست. خوشحال بود که بیمارش را نجات داده و با لبخند رضایت آن ها بیمارستان را ترک می کند. خدا را شکر کرد که به موقع توانسته بود به بیمارستان برسد و کارهایی راکه لازم بود انجام دهد.

لحظه ای چشمانش را بست، قیافه همسر و فرزندش را تصور می کرد و نمی دانست که آیا متوجه عدم حضورش شده اند یا خیر. تلفنش را برداشت که به منزل زنگ بزند، دید پیام پشت پیام و تلفن پشت تلفن از منزل به او شده است. خدای من. تلفنش در حالت بیصدا بود، ناگهان نگاهش به ساعت گوشی اش افتاد. شب از نیمه گذشته بود. وای خدایا... بچه ها! مهمان ها! همسرم! یک لحظه تمام وجودش پر از تشویش شد. اما یادآوری مجدد چهره بیمارش به او آرامش داد. حتی اینکه به خانه برگردد و بشنود که برای بیمارانش بیش از خانواده اهمیت قائل است ناراحتش نکرد.

خیلی دوست داشت در خانه می بود و کنار همسر و فرزندش در این لحظه های زیبا شریک می شد. خودش هم دلش میخواست از حضور آنها بهره­مند شود و آرامش بگیرد. اما انگار وجودش فقط متعلق به خودش وخانواده اش نبود. حتی احساسش با بیمارانش بود، بیمارانش زندگی اش بودند و به تعبیری دیگر خانواده اش بودند. نمی توانست نسبت به آنها بی تفاوت باشد و توی دلش گفت: « خانواده ات درکت میکنن خدا به تو کمک میکنه، تو دستان خدا هستی و خداوند به کمک توست که به بندگانش سلامتی دوباره عطا می کند. خداوند با سیمای توست که به دیگران لبخند میزند. تو نشانه ای از قدرت خداوندی.»

جانی تازه گرفت. انگار روحش دوباره قدرتمند شد. تمام دردها و خستگی ها و دلتنگی هایش را فراموش کرد. تصمیم گرفت با لبخند به منزل برود و همسر و فرزندش را در آغوش کشد و از آنان معذرت خواهی کند و تمام عشقش را نثار آنان کند.

 

شنبه 3/6/1397 - 10:2
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته