• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 4142
تعداد نظرات : 10
زمان آخرین مطلب : 1301روز قبل
تاریخ

 

یك روز پس از به توپ بستن مجلس، محمدعلی شاه قاجار برای ایجاد رُعب در میان مردم و تعطیلی اجتماعات و انجمن‏‎های ملی، حكومت نظامی را در تهران اعلام كرد. بر اساس این فرمان، لیاخوف روسی فرمانده نیروهای قزاق مأمور شد تا با استفاده از نیروهای گارد قزّاق، افراد مسلح را در شهر بازداشت كنند. طی این فرمان، تجمع مردم در شهر ممنوع گردید و به مأموران دستور داده شد تا با شلیك گلوله مانع از اجتماع افراد شوند. همچنین برای جلوگیری از تحصُّن مردم در سفارت خانه‏‏‎ها یا حرم حضرت عبدالعظیم در ری، عفو عمومی اعلان نمودند. هدف از این كار، فریفتن مشروطه‏‎خواهانِ متواری بود، چنان كه بدین وسیله، عده بسیاری دستگیر شدند.

شنبه 3/6/1397 - 12:49
تاریخ

 

با به توپ بستن مجلس شورای ملی و اعلام حكومت نظامی توسط محمدعلی شاه قاجار، مرحله اول مشروطیت كه از سیزده مهر 1285شمسی همزمان با گشایش اولین دوره مجلس شورای ملی آغاز شده بود، پایان یافت. با آغاز استبداد جدید كه به دلیل عمر كوتاه آن، استبداد صغیر نامیده می‏‌شود، بسیاری از روشنفكرانِ غرب‏گرا، صحنه مبارازت را رها نموده و یكبار دیگر جنبش مردم ایران با الهام گرفتن از روح مذهب و رهبری روحانیت، در اندك مدتی به اوج خود رسید. در این حال، مردم، در تهران و شهرستان‏‎ها، دست به دفاع مسلحانه زده و در نهایت توانستند با محاصره پایتخت، آن را به تصرف خویش درآورند. انگیزه و محرك اصلی مردم در این قیام، دستورالعمل‎‏هایی بود كه از طرف علمای بزرگ، به ویژه از نجف اشرف به دست مردم می‏‎رسید. این بیانیه‏‎ها و روشنگری‎‏ها بود كه بر مبنای وظیفه شرعی، مردم را در سراسر ایران، به مقاومت در برابر استبداد برانگیخت و علی‏رغم حكومت نظامی، به دفاع مسلحانه واداشت تا این‏كه سرانجام، استبداد برای بار دوم سقوط كرد. در این میان، با برافراشته شدن دو پرچم روس و انگلیس بر سر در عمارت سفارت روسیه كه شاهِ فراری مستبد را پناه داده بود، برای چندمین بار ماهیت سیاست‌‏های هماهنگ و مداخله‏‌جویانه روس و انگلیس روشن گردید. دوران استبداد صغیر، یك سال و 22 روز به طول انجامید و سرانجام با خلع محمدعلی شاه و آغاز انتخابات دوره دوم مجلس شورای ملی پایان یافت.

شنبه 3/6/1397 - 12:48
تاریخ

حاج میرزا نصراللَّه مَلِكُ المُتِكَلِّمین در حدود سال 1240 شمسی (1277 قمری) در اصفهان به دنیا آمد. در 22 سالگی به مكه رفت و در بازگشت، به هندوستان عزیمت نمود. در هندوستان كتابی به نام "مِنَ الخَلقِ اِلی الحَق" برای بیدار ساختن مسلمانان تصنیف كرد. پس از انتشار این كتاب، انگلیسی‏‎ها او را از هندوستان اخراج نمودند. از آن پس به ایران آمد و در بوشهر با سیدجمال الدین اسدآبادی ملاقات نمود. ملك المتكلمین از آن پس به اصفهان و تهران رفت و در جریان نهضت مشروطه با خطابه‏‎ها و سخنرانی‏‎های خود به آگاهی بخشی مردم پرداخت. ملك‎‏المتكلمین كه از خطبا و وعاظ مشهور دوره انقلاب مشروطیت به شمار می‎‏رود، پس از آنكه مجلس شورای ملی، به فرمان محمدعلی شاه قاجار به توپ بسته شد، دستگیر و به دستور شاه، در سوم تیرماه 1287شمسی در 47 سالگی به قتل رسید.

شنبه 3/6/1397 - 12:46
تاریخ

 

میرزا جهانگیر خان شیرازی در سال 1355شمسی (1292قمری) در شیراز به دنیا آمد. در 18 سالگی در مدرسه دارالفنون در تهران به تحصیل علوم و فنون جدید پرداخت و یكی از دانشمندان زمان گردید. در این هنگام بود كه نهضت آزادی‌‏خواهی آغاز شد. او با حضور در جلسات و مجامع مخفی این نهضت، با بزرگان سیاسی ایران آشنا گشت و خود یكی از اركان عمده آزادی‏‍‌‎طلبان به شمار رفت. وی در اوایل سلطنت محمدعلی شاه قاجار، روزنامه صور اسرافیل را راه‏اندازی كرد و از مشروطه دفاع نمود. جهانگیر خان سرانجام پس از اشغال مجلس توسط قوای روس، به دستور محمدعلی شاه دستگیر و به باغشاه منتقل شد. در باغشاه او را به همراه ملك‏‌المتكلمین در سوم تیرماه 1287شمسی در 33 سالگی به طرزی فجیع به قتل رساندند.

شنبه 3/6/1397 - 12:36
تاریخ

 

حدود پانصد نفر از روحانیون و طلاب علوم دینی به زعامت و پیشوائی حاج شیخ فضل الله نوری و سید احمد طباطبائی در حرم حضرت عبدالعظیم متحصن شدند. این عدّه مشروطه را خلاف دانسته و تقاضای حکومت «مشروعه» را داشتند. در همان روز تلگراف هایی در این زمینه به علمای نجف مخابره شد.

شنبه 3/6/1397 - 12:36
تاریخ

 

پس از پیروزی نهضت مشروطه و روشن شدن خطر انحراف آن، اقدامات شیخ فضل‏‎اللَّه نوری به عنوان یكی از عالمان بزرگ زمان، علیه مشروطه غیرمشروعه از اوایل سال 1286 شمسی آغاز شد. وی در روز سوم تیر همان سال در رأس عده‏‎ای از روحانیون و طلاب و اصناف كه بالغ بر پانصد نفر می‎‏شدند در اعتراض به انحراف این نهضت به جریان غیردینی، در حرم حضرت عبدالعظیم در شهر ری متحصن شدند. وعاظ حاضر در آن تحصُّن، همه روزه ضمن ایراد سخنرانی، حكومت مشروطه را خلاف شرع دانسته و تقاضای جدّی از شاه به عمل آورده كه باید مشروطه، مشروعه شود. در همان ایام شیخ فضل‏‎اللَّه نوری به تمام علمای ایران تلگراف زد و ضمن برشمردن اعمال ضداسلامی كه در قالب مشروطیت انجام می‏‎گرفت، از همه علما خواست علیه این جریان انحرافی به پا خیزند. شیخ فضل‌اللَّه نوری می‏‎گفت: "انقلاب مشروطه از اصول اولیه خود منحرف شده و عناصر مخالف اسلام در زیر لباس مشروطه‎‏خواهی، قصد دارند، تیشه به ریشه اسلام بزنند." این تحصن یكی از بهانه‏‎های مهم فاتحان تهران برای اعدام شیخ فضل‏‎اللَّه نوری در 11 مرداد سال 1288شمسی برابر با 13 رجب 1327قمری گردید.

شنبه 3/6/1397 - 12:35
سلامت و بهداشت جامعه

 

 

 نتایج تحقیقات جدید نشان می‌دهد که پیاده‌روی یا دوچرخه‌سواری برای رفت و برگشت به سر کار، می‌تواند خطر مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی یا سکته مغزی را تا 30 درصد کاهش دهد.



محققان دانشگاه کمبریج، دانشکده بهداشت و درمان لندن و کالج امپریال لندن در تلاش برای درک تأثیر فعالیت روزانه بر سلامت افراد، عادات رفتاری 35 هزار و 899 نفر را که در بیوبانک انگلستان
(UK Biobank) ثبت‌نام کرده بودند، بررسی کردند. نتایج این تحقیقات که در نشریه قلب (Heart) منتشر شد، گویای این حقیقت است که آمد و شد روزانه از طریق پیاده‌روی، دوچرخه یا حمل و نقل عمومی به طور چشم‌گیری خطر ابتلا به مشکلات قلبی - عروقی یا سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

درابتدای این مطالعه، افراد درباره عادات سفر خود و همچنین سایر رفتارهای مهم بهداشتی نظیر سیگار کشیدن ـ به طور متوسط از هفت سال قبل تا آن وقت ـ مورد سؤال قرار گرفتند. حدود دو سوم از شرکت‌کنندگان که سه بار یا بیشتر در هفته سفر می‌کردند، برای این کار فقط از خودروی شخصی استفاده می‌کردند. در همین حال 5/8 درصد از پرسش‌شوندگان گفتند برای حمل و نقل از دوچرخه استفاده می‌کنند.

تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد در میان افرادی که از منزل خارج می‌شوند، کسانی که برای رفت و آمد خود فعال‌ترند، در مقایسه با آنهایی که منحصرا از خودروی شخصی استفاده می‌کنند به طور نسبی در ابتلا به بیماری‌های قلبی یا سکته مغزی با 11 درصد خطر کمتر مواجه بودند و 30 درصد آنها کمتر با مرگ ناشی از بیماری قلبی یا سکته مغزی روبه‌رو شدند. علاوه بر این بیشتر مسافرانی که الگوی رفتاری منظم و غیر متمرکزی در رفت‌وآمد داشتند، 43 در صد کمتر با مرگ و میر ناشی از بیماری قلبی عروقی مواجه شدند. محققان می‌گویند بیشتر الگوهای فعال مسافرتی با کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه در بزرگسالان و مرگ و میر ناشی از آن همراه بوده است. این پیام مهمی برای پزشکان است تا به مردم توصیه کنند که چگونه از لحاظ جسمی فعال باشند تا خطر ابتلا به بیماری را در آنها کاهش دهند.

شنبه 3/6/1397 - 10:33
سلامت و بهداشت جامعه

یک متخصص مغز و اعصاب با اشاره به این‌ که برای خواب افراد نمی‌توان زمان مشخصی تعیین کرد، گفت: خواب طولانی،‌ خوابی سالم و لذت بخش نیست.

 



به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، اغلب افراد هنگامی که می‌خواهند برای یک برنامه پرمشغله وقت جور کنند معمولا با کم کردن یا حذف کردن چندین ساعت از زمان استراحت به کارهای خود رسیدگی می‌کنند.

اما واقعیت این است که حتی کمی کمبود خواب روی انرژی، هوشیاری ذهن و توانایی مقابله با استرس اثر می‌گذارد.

بر اساس بررسی‌های انجام شده کم خوابی باعث افزایش خطر دیابت، بیماری‌ های قلبی و چاقی در افراد می‌شود بنابراین داشتن خواب مناسب می‌تواند نقش مهمی در نوع عملکرد روزانه افراد داشته باشد.

دکتر «الهه تقوایی زحمتکش» متخصص مغز و اعصاب بیان این‌که داشتن خواب مناسب می‌تواند نقش مهمی در نوع عملکرد روزانه افراد داشته باشد، اظهار کرد: اختلالات خواب بر عملکرد مغزی و جسمی اشخاص تاثیرات به سزایی دارد.

وی با اشاره به این‌که خواب یکی از نیازهای زیستی انسان است، تصریح کرد: خواب نامناسب به دلیل اختلالاتی که به وجود می‌آورد در مشاغلی که نیاز به تمرکز دارند بسیار حائز اهمیت است .

این متخصص مغز و اعصاب با تاکید بر این‌که افراد باید ضرورت خواب کافی را بدانند، گفت: در این صورت می‌توانند به یک برنامه منظم و سالم برسند و قدرت کافی برای کارکردن، یادگیری، خلاقیت را داشته باشند.

وی با اشاره به این‌که خوابیدن تنها عدم تحرک بدن نیست، خاطرنشان کرد: در هنگام استراحت ذهن همچنان درگیر انجام تعداد زیادی فعالیت است تا به بدن کمک کند در شرایط ایده آل باقی بماند .

تقوایی با بیان این‌که خوابیدن لازمه زندگی و زمینه عملکرد مناسب است، اظهار کرد: مهمترین موضوعی که باید در رابطه با داشتن یک خواب مناسب و خوب در نظر داشت داشتن خاطری آسوده و ذهنی آرام است.

این متخصص مغز و اعصاب با اشاره به این‌که بیشتر افراد برای ساعات شبانه و استراحت خود دارای درجه بندی خاص خود هستند، افزود: برای خواب افراد نمی‌توان زمان مشخصی تعیین کرد زیرا نیاز هر فرد به خواب متفاوت است.

نماینده انجمن سکته مغزی ایران تصریح کرد: خواب سالم خوابی است که کیفیت و کمیت آن در حدی باشد که فرد بعد از خواب احساس کند از نظر قوای جسمی و روحی در حد مطلوب و قابل قبولی است.

این متخصص مغز با اشاره به این‌که خواب سالم خوابی طولانی نیست، گفت: بعد از خواب سالم چهره شاداب می‌شود، روح و روان آرامش می‌گیرد و فرد با انرژی زیاد می‌تواند فعالیت خود را شروع کند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بعضی از افراد با 5 ساعت خوابیدن به حد مطلوب می‌رسند و بعضی دیگر به خواب بیشتری نیاز دارند بنابراین زمان خوابیدن در افراد متفاوت است.

شنبه 3/6/1397 - 10:32
سلامت و بهداشت جامعه

یک کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها، گفت: اگر نشانه‌های گرمازدگی بهبود نیافت، یا احتمال سکته گرمایی وجود داشت فرد را سریعا به مرکز درمانی منتقل کنید.


به گزارش جام جم آنلاین از مهر، گرمازدگی به افزایش غیر طبیعی درجه حرارت بدن گفته می شود که ناشی از شکست مکانیسم های تنظیم دمای بدن برای مقابله با گرمای محیط است. برای ثابت نگه داشتن دمای بدن، دفع گرمای اضافی لازم است ولی هرچه هوا گرمتر و مرطوبتر باشد دفع گرما با مشکل بیشتری همراه است. این افزایش غیر طبیعی دمای بدن می تواند عواقبی را به دنبال داشته باشد.

فاطمه دستغیب کارشناس مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم دانشگاه علوم پزشکی شیراز، گفت: مراحل گرمازدگی شامل خستگی گرمایی، گرمازدگی (سرگیجه ناگهانی پس از مدت زمان طولانی در معرض گرما)، گرفتگی عضلات و سکته گرمایی است. سکته گرمایی شدیدترین نوع گرمازدگی است که به اقدامات فوری پزشکی نیاز دارد. در این حالت درجه حرارت بدن فرد ممکن است تا ۴۰ درجه سانتی گراد یا بیش از آن افزایش یابد. علائم گرمازدگی در مراحل مختلف می تواند از تهوع و استفراغ، سردرد و سرگیجه ، عدم تعریق، ، پوست داغ خشک و قرمز، ضعف و گرفتگی عضلات تا اختلال در هوشیاری، ضربان قلب و تنفس سریع و غش متفاوت باشد که اگر این حالات ادامه یابد می تواند به نارسایی ارگان های مختلف بدن، کما و مرگ منجر شود.

وی ادامه داد: نوزادان و کودکان، سالمندان، افراد چاق، کارگران و ورزشکاران در فضای باز، افراد با بیماری زمینه ای مانند بیماری های قلبی و فشارخون، مصرف داروهای خاص مانند دیورتک ها بیشتر در معرض ابتلا به گرمازدگی هستند. برای جلوگیری از گرمازدگی سعی کنید در ماه های گرم سال کمتر از خانه بیرون بروید و از فعالیت بیش از حد در گرما پرهیز کنید. همچنین در طول روز مقدار کافی مایعات بنوشید. لباس های روشن، گشاد و سبک بپوشید. از غذاهای کم چرب و کم نمک استفاده کنید.

دستغیب افزود: اگر فردی در اطراف شما دچار گرمازدگی شد اور را فورا از گرما دور کرده و به محلی خنک منتقل کنید. لباس‌های فرد را سبک کرده ، ملحفه خیس روی فرد انداخته و آب ولرم روی او بپاشید. یک پارچه سرد و مرطوب را به مچ دست، گردن، زیر بغل و یا کشاله ران بمالید. در صورت هوشیاری فرد را به دوش گرفتن و نوشیدن آب و مایعات خنک تشویق کنید. اگر نشانه‌های گرمازدگی بهبود نیافت یا وخیم‌تر شد و یا احتمال سکته گرمایی وجود داشت فرد را سریعاً به مرکز درمانی منتقل کنید.
 به اشتراک گذاری

 

شنبه 3/6/1397 - 10:30
سلامت و بهداشت جامعه

نوشیدن شیر در وعده صبحانه بهترین راه تقویت انرژی موردنیاز بدن در طول روز است.

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، مطالعه جدید محققان دانشگاه گلف کانادا نشان می دهد شیر دارای توانایی کاهش میزان گلوکز خون است.

 

«داگلاس گاف»، سرپرست تیم تحقیق، تاثیرات مصرف شیر حاوی میزان بالا پروتئین را در وعده صبحانه بر میزان گلوکز خون بررسی کردند و دریافتند مصرف شیر در وعده صبحانه موجب کاهش غلظت گلوکز خون بعد از صرف ناهار می شود و لبنیات با میزان پروتئین بالا در مقایسه با لبنیات با میزان پروتئین عادی بیشتر موجب کاهش غلظت گلوکز خون بعد از صرف ناهار می شود.

دکتر گاف در ادامه می افزاید: «بیماری های متابولیکی نظیر دیابت نوع۲ و چاقی در جهان در حال افزایش هستند. از اینرو باید در تلاش برای توسعه شیوه های رژیم غذایی برای کاهش ریسک و مدیریت چاقی و دیابت بود.»

متخصصان تغذیه همواره بر اهمیت صرف یک صبحانه سالم تاکید می کنند و این مطالعه مصرف کنندگان را به گنجاندن شیر در رژیم غذایی روزانه شان و بخصوص در وعده صبحانه تشویق می کند.

شنبه 3/6/1397 - 10:29
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته