• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 14564
تعداد نظرات : 49
زمان آخرین مطلب : 1299روز قبل
ایرانگردی

 

 

در راستای تبدیل برخی خیابانهای دارای پتانسیل مناسب به پیاده راه با هدف اختصاص فضایی بیشتر، مناسب تر و امن تر برای عابران، ایجاد سرزندگی و محرکی برای توسعه محلی و منطقه ای، "میدان ونک" پیاده راه می شود.  

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 3، مصطفی سلیمی شهردار با بیان این مطلب گفت: یکی از سیاست های کلان معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، توسعه حمل و نقل انسان محور در سطح شهر تهران می باشد در این راستا معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری منطقه 3 طرح احداث پیاده راه در معابر این منطقه را مورد بررسی و امکان سنجی قرار داد.

وی اظهار داشت: معابر مختلفی از حیث ظرفیت تقاضا کاربری و موقعیت مورد بررسی قرار گرفتند که در نهایت خیابان ونک به عنوان یکی از شاخصه های پرتردد منشعب از میدان ونک به عنوان محور پایلوت انتخاب شد. 

شهردار منطقه 3 ابراز کرد: طرح احداث پیاده راه خیابان ونک در فاز اول حد فاصل میدان ونک تا خیابان تک جنوبی و در فاز دوم از خیابان تک جنوبی تا بزرگراه کردستان اجرایی خواهد شد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جلسات بررسی و تصویب طرح در سازمان حمل و نقل و ترافیک تهران در حال برگزاری است ادامه داد: با اجرای این طرح جابجایی عابرین پیاده در محدوده متراکم و پرتردد میدان ونک با سهولت بهتری صورت خواهد پذیرفت و نیز با راه اندازی پروژه های اجتماعی از قبیل: کارفوت، نمایشگاه های آموزشی و اجتماعی و سایر فعالیت های فرهنگی تلاش می کنیم تا کیفیت و جایگاه اجتماعی این میدان در کنار ارتقای ترافیکی بهبود یابد.

سلیمی خاطرنشان کرد: بعلاوه با احداث این طرح، زیست شبانه در میدان ونک جان دوباره خواهد یافت و ضمن ارتقای سطح افزایش سطوح قابل تردد برای شهروندان از مزایای طرح های ارائه شده استفاده خواهد نمود.

شهردار منطقه 3 افزود: به دلیل اهمیت میدان ونک در میانه بزرگترین خیابان خاورمیانه (حضرت ولیعصر"عج") یکی از مهمترین و متراکم ترین میادین شهری در شهر تهران می باشد که به عنوان مراکز اصلی دسترسی و پایانه مهم حمل و نقل و ترافیک بین شهری به شمار می رود.

وی ابراز داشت: همچنین نزدیکی آن به بوستان ها و فضاهای شهری خاص از قبیل: بوستان آب و آتش، ملت، طالقانی، ساعی و خیابان ولیعصر(عج) به عنوان فضاهای دارای جذابیت بالای سفر، تلفیقی از پیاده و سواره را در خود جای داده است.

شهردار منطقه 3 با اشاره به وجود رستوران ها و مراکز خرید گالری ها و فضاهای فرهنگی که میدان ونک را به مقصد سفرهای شهری تبدیل نموده است افزود: خیابان ونک در ضلع شمال غربی میدان بطول حدودی 800 متر عرض 16 متر به عنوان یکی از خیابان حاشیه میدان ونک می باشدکه دارای بیشترین حجم مراکز تجاری و خدماتی است.

سلیمی گفت: موقعیت ویژه این محور به علت وجود کاربری های جاذب سفر از یک سو و وجود ایستگاه های حمل و نقل عمومی و تاکسی از سوی دیگر این محور را به یکی از پتانسیل های ایجاد محور پیاده در سطح منطقه 3 و شهر تهران تبدیل کرده است که می تواند به عنوان یک پیاده راه شهری تعریف شده و مورد استفاده قرار گیرد.

يکشنبه 4/6/1397 - 16:20
ایرانگردی

 

 

معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه 10 از اجرای مراحل پایانی احداث بزرگترین تصفیه خانه آب شهرداری تهران با 95 درصد پیشرفت در راستای مدیریت و بازچرخانی آب‌های سطحی خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 10، امیر رشیدی ضمن اعلام این خبر با اشاره به اهمیت تصفیه فاضلاب به عنوان یکی از مهمترین پارامتر های کمبود منابع آبی و استفاده مجدد از پساب در چرخه آبیاری فضاهای سبز گفت: عملیات اجرای بزرگترین پکیج تصفیه خانه فاضلاب مناطق شهرداری تهران برای جلوگیری از هدر رفت منابع آب و استفاده حداکثری از پساب تولیدی با ظرفیت تصفیه شبانه روزی 300 مترمکعب رواناب در دست اجراست.

وی بهینه‌سازی مصرف و حفاظت از منابع آب و محیط زیست، رعایت بهداشت عمومی، حذف شرایط خطرپذیری ناشی از تخلیه فاضلاب‌های با تصفیه ناکافی به منابع آب سطحی و زیرزمینی را از مزایای این طرح برشمرد و خاطرنشان کرد: با احداث تصفیه خانه و مخزن بتنی در بوستان «هزار شهید» فاضلاب نهر فیروزآباد به جای سرازیر شدن به سمت جنوب شهر و ایجاد مشکلات زیست محیطی پس از جمع آوری و تصفیه وارد مخزن بتنی می‌شود و برای آبیاری فضای سبز بوستان‌های منطقه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گفته معاون خدمات شهری و محیط زیست منطقه، در صورت تامین اعتبارات لازم این پروژه ظرف سال جاری تکمیل و به بهره برداری می رسد.

 

يکشنبه 4/6/1397 - 16:16
تاریخ

 

26 آگوست 1071 سالروز نبرد ملازگرد است که میان آلپ ارسلان سلجوقی و رمانوس چهارم (دیوژنس) امپراتور روم شرقی (بیزانتاین = بیزانس) روی داد و آلپ ارسلان برنده این نبرد بود. نبرد در ملازگرد (مانزیکرت = ملازگِرت) واقع در شمال دریاچه وان (آناتولی شرقی، ارمنستان بزرگتر) روی داد. آلپ ارسلان نوه زاده سلجوق که بر سرزمینی از کوههای هندوکش تا فرات حکومت داشت، از طریق آناتولی شرقی و جنوبی رهسپار تصرف سوریه بود که با نیروهای نظامی روم شرقی رو به رو شد و دو بار از آنان شکست خورد. بار سوم امپراتور رومانوس چهارم شخصا به جنگ او آمده بود. شمار افراد رومانوس به مراتب از سلجوقیان بیشتر بود ولی بیشترشان مرسنر خارجی بودند ـ از فرانک (طوایف اروپای مرکزی ـ غربی) تا کومان (دسته ای از ترکان که در اطراف دریای سیاه به صورت پراکنده زندگی می کردند). علت شکست این بود که پس از آغاز نبرد، کومانهای تُرک و چند دسته مِرسِنِر دیگر حاضر به جنگیدن نشدند و به آلپ ارسلان تسلیم شدند. در این نبرد، رومانوس به اسارت درآمد، اما الپ ارسلان اورا پس از دریافت امتیاز رها ساخت. نتیجه این نبرد افزوده شدن 80 هزار کیلومتر مربع بر متصرفات آلپ ارسلان بود.

مورخان کارشناس تحولات قرون وسطی شکست بیزانس در نبرد ملازگرد را آغاز پایان امپراتوری روم شرقی نوشته اند (که در سال 1453 به دست محمد دوم از نوه زادگان عثمان غز از میان رفت). به نوشته این مورخان، نبرد ملازگرد دولت روم شرقی (قسطنطنیه) را مقروض و ورشکست کرد و این وضعیت پیامدهای اجتماعی و سیاسی متعدد داشت و با تضعیف مرزبانی روم شرقی دسته های مهاجر و عمدتا اقوام ترکیک، بلغارها، بقایای هونها و ... که در سده های قبل از جنوب غربی سیبری به غرب وارد شده بودند به قلمرو آن نفوذ کردند و .... ورود مغولها به شمال شرقی ایران در قرن سیزدهم سبب شد که چند طایفه دیگر از ترکان غز (اوغوز) که سلجوقیان از این دسته بودند از ایران به آناتولی بروند و متحد حکمرانان سلجوقی این منطقه شوند که هرکدام به نام «غازی» برناحیه ای حکومت داشتند. «ارطغرل» یکی از سرکردگان غُز بود که با 400 مرد مسلح از ایران به آناتولی رفته بود و ناحیه کوچکی در جنوب مرمره را به دست آورده بود. پسر او عثمان که بر وسعت ناحیه متصرفی افزود دودمان عثمانی (1299 ـ 1923) را بوجود آورد که پس از انهدام دولت بیزانس امپراتوری بزرگی را در آسیای غربی، آفریقای شمالی و اروپای جنوبی بوجود آوردند و تا وین (پایتخت اتریش) پیش رفتند و خودرا جانشین خلیفه اسلام اعلام کردند.

يکشنبه 4/6/1397 - 13:10
تاریخ

یك روحانی ارمنی 26 آگوست 429 میلادی از ارمنیان مسیحی شده خواست كه به صورت گروهی از بهرام پنجم (بهرام گور) شاه وقت ایران بخواهند كه اردشیر (ارته سز) فرماندار آنان را بَردارد و از آن پس هم برایشان از میان مسیحیان فرماندار تعیین كند.



بهرام پنجم با عزل اردشیر، تنها به دلیل عدم رضایت عمومی از او موافقت كرد و سال بعد «ویمهر شاپور» را فرماندار ارمنستان كرد كه او هم زرتشتی بود و به ارمنیان پیام داد كه اگر می خواهند باز هم از اتباع ایران باشند و یك ایالت خودمختار ایران به شمار آیند نباید بار دیگر از تفاوت دین سخن به میان آورند ـ رفتار فَرد سند قضاوت است و به این ترتیب مساله حل شد. ظاهرا قتل یك مروّج مسیحی در كُردستان (ماد كوچك) نارضایی آن روحانی ارمنستانی را برانگیخته بود. ارمنیان نخستین ملت در جهانند که مسیحیت را دین رسمی خود اعلام کرده اند.

در همین سال، بهرام پنجم با ورود دسته هایی از كولیان هند به قلمرو ایران جهت سرگرم كردن ایرانیان با كارهای هنری خود موافقت كرده بود. گروهی از این جماعت هندی تبار دو قرن و اندی بعد و پس از به اسلام گرویدن ایرانیان و حذف بساط عیش و طرب، به اروپا مهاجرت كردند كه در آنجا به Gypsies و یا روما Roma معروف اند و به راه و رسم زندگانی خود ادامه می دهند. گروهی هم كه در ایران ماندند به زندگانی كوچ و رفت و آمد از نقطه ای به نقطه دیگر و ساخت و فروش اسباب بازی چوبی و معامله الاغ و كف بینی و نظایر آن پرداختند. در ایران خاوری (افغانستان امروز) به آنان «كوچی ـ مردمانی در رفت و آمد»، در كرمان و خراسان «لولی» و در سایر نقاط ایران «كولی» می گفته اند كه سبزه رو، دارای چشمانی درشت، لاغر اندام و بسیار باهوش هستند كه با غیر خودی ازدواج نمی كنند. پس از كاهش استفاده از الاغ در ایران كه از دهه 1340 هجری خورشیدی آغاز شد و كاهش اعتماد به كف بینی و نیز ورود اسباب بازی فلزی از خارج، لولیان (كولیان) در ایران تقریبا ذوب در جمعیت و به اصطلاح همرنگ آن شدند ولی در افغانستان كه به معامله شتر و گوسفند هم دست می زده اند به همان روش سنتی ادامه داده اند كه خشكسالی اوایل قرن 21، شتران و گوسفندانشان را از پای درآورد و خودشان را مجبور به پناهنده شدن به اردوگاههای آوارگان كرد به گونه ای كه در سال 2001 تنها اردوگاه «قلعه بستBost» پنجاه و پنج هزار تن از آنان را پناه داده بود. باوجود این، آنان كه به رفت و آمد میان غزنه و هرات و نیمروز خوی گرفته اند به كار خود ادامه داده اند و از آن نگرانند كه مجبور به تَرك روش زندگانی مانوس خود شوند. زنان كوچی كلاهك هایی بر سر می گذارند كه اطراف آن سكه دوزی شده است.

يکشنبه 4/6/1397 - 13:6
ایرانگردی

 

شهردار منطقه13 از ساماندهی بزرگراه شهید یاسینی خبر داد و گفت: خدمات ویژه ای در زمینه خدمات شهری، ساماندهی، زیباسازی، فضای سبزو مسیل ها و قنوات در این محور ارائه می شود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه 13، مرتضی رحمان زاده، شهردارمنطقه با بیان اینکه اتوبان شهید یاسینی یکی از اتوبانهای ورودی شرق تهران است که در محدوده شهرداری ناحیه 4  این منطقه واقع شده است گفت:طرح ساماندهی بزرگراه شهید یاسینی در زمینه های خدمات شهری، ساماندهی، زیباسازی، فضای سبزو مسیل ها و قنوات در حال اجراست تا  با توجه به تردد شهروندان و مسافران در این محدوده، فضای ورودی منطقه  بهبود بخشیده شود.

وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه خدمات شهری در اتوبان شهید یاسینی گفت: لایروبی و آبگردانی اتوبان شهید یاسینی، شستشوی جداول و گاردریل ها،نظافت زمین های بایر و انهار روباز و المان های ترافیکی وشستشوی المان های شهری در این محور در حال انجام است.

به گفته وی با صدور اخطار و ابلاغ توسط مامورین یگان حفاظت با متخلفان سد معبر برخورد و عوامل معبربان در محدوده این اتوبان جهت جمع آوری و جلوگیری از سد معبر مستقر هستند.

شهردار منطقه همچنین از صدور اخطاریه برای تعطیلی اصناف مزاحم خبر داد و افزود: با صدور اخطاریه ، چندین واحد صنفی پلمپ شد.

وی زندگیری سگ های ولگرد در اتوبان شهید یاسینی و رنگ آمیزی کیوسک های مطبوعاتی در حوزه ساماندهی ، رنگ آمیزی پایه پرچم و المان های واقع در اتوبان شهید یاسینی، پاکسازی و امحای پوستر در زمینه زیباسازی را از جمله اقدامات انجام شده برشمرد و افزود: چندین فرش گل  و انواع شب بو در اتوبان شهید یاسینی کاشته و واکاری شد.

رحمان زاده ، ورودی شهرها را از جمله مهم ترین فضاهای با هویت شهری عنوان کرد و افزود : امروزه با توجه به گسترش شهر و شهر نشینی، ورودی اکثر شهرهای جدید بدون طراحی ویژه و مشخصی پیش بینی شده است و از سوی دیگر ورودی قدیم شهرها نیز به مرور زمان تخریب شده اند؛ لذا توجه به مولفه های کیفی که از ورودی شهرها انتظار می رود ، شهرداری منطقه 13 را بر آن داشت ، فضای این بخش از محدوده را با  اقداماتی ویژه بهبود ببخشد .

 

 
 

شنبه 3/6/1397 - 15:8
ایرانگردی



در راستای تحقق شعار «شهر زیست پذیر، شهروند مشاركت‌پذیر» و همچنین مسئولیت اجتماعی سازمان ها و بنگاه‌های اقتصادی، سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران با همكاری مسئولانه شركت آسان پرداخت پرشین (آپ) پویش «یه لقمه مهربونی» به منظور اطعام نیازمندان و كارتن خواب های شهر تهران آغاز به کار کرد. در همین راستا كد USSD ویژه #۱۰۰*۷۳۳* و همچنین در بخش نیكوكاری اپلیكیشن آپ گزینه «یه لقمه مهربانی» به این پویش اختصاص یافته است. «یه لقمه مهربونی» حرکتی است مردمی برای تأمین غذای روزانه نیازمندانی که به دلایل گوناگونی توانایی تامین نیازمندی‌های اولیه زندگی را ندارند.هموطنان نیکوکار می‌توانند از طریق بخش نیکوکاری آپ (گزینه یه لقمه مهربونی) یا شماره‌گیری کد #۱۰۰*۷۳۳* هرقدر که در توان دارند کمک‌های نقدی خود را برای تامین و رساندن لقمه‌های مهربانی به‌دست نیازمندان برسانید.
گفتنی است شرکت آسان پرداخت پرشین در جهت ایفای نقش مسئولیت‌های اجتماعی خود، علاوه بر رعایت قوانین و مقررات، در حوزه‌های مشارکتی همچون فعالیت‌های حفظ محیط زیست و منابع طبیعی، حمایت از موسسات خیریه، حمایت از جوامع علمی، اشتغال‌زایی و کار آفرینی در حوزه پرداخت الکترونیک همواره پیشگام بوده است.

شنبه 3/6/1397 - 15:2
ایرانگردی

 

 

 

مدیرکل آموزش و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران از آغاز مراحل اجرایی طرح حمایت از مدارس تهران با بهسازی و تعمیر مدارس فرسوده و کم برخوردار در ایام تابستان امسال خبر داد.

به گزارش روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مرتضی توکلی با اشاره به  فعالیت بیش از 4000 مدرسه با جمعیت دانش آموزی بالغ بر یک میلیون نفر که حدود پانزده درصد از شهروندان تهرانی را شامل می‌شود ، اظهار داشت: با توجه به اهمیت نقش مدارس در توسعه و تعمیق ارزش ها و هنجارهای فرهنگی در جامعه شهری و اجتماعی شدن دانش اموزان، طرح حمایت از مدارس شهر تهران در زمینه های مختلف  ، یکی از سیاست های کلان شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش و همچنین شهرداری تهران به شمار می‌رود.

مدیرکل آموزش و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران تصریح کرد: این طرح هر ساله بر اساس دستورالعمل مصوب کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران از سال 91 ، اجرا می شود و در سال جاری نیز با همکاری و تامین اعتبار از سوی مناطق 22گانه شهرداری با هزینه ای بالغ بر 300 میلیارد ریال در مدارس تحت پوشش مناطق 19گانه آموزش و پرورش شهر تهران و ناحیه 1و 2 شهرری اجرا می شود.

وی با اشاره به اقدامات اجرایی طرح حمایت از مدارس در سه سر فصل عمرانی، تجهیزی و  برنامه‌ای، افزود: در این طرح فعالیت های عمرانی متنوع از جمله کمک به مقاوم سازی مدارس در برابر زلزله، کمک به تعمیر و نگهداری ساختمان و تأسیسات و تجهیزات مدارس، رنگ امیزی و زیباسازی بصری ، تعمیر آبخوری و سرویس های بهداشتی، بهسازی آسفالت ، ایزوگام پشت بام و... در سطح مدارس فرسوده یا نیازمند بازسازی صورت می گیرد.

به گفته توکلی، در طول سال جاری جهت رفاه حال دانش آموزان و کمک به ارتقای سطح آموزش مدارس، فعالیت های تجهیزی نیز در قالب محورهای فرهنگی، علمی- آموزشی، اداری، ورزشی و سلامت از سوی ادارات اموزش و مشارکت های اجتماعی مناطق 22 گانه و با هماهنگی ادارات آموزش و پرورش مناطق اجرا خواهد شد.

وی تاکید کرد: در سال جاری به منظور ارتقای اخلاق شهروندی و آموزش مهارت های زندگی به دانش آموزان، 40 درصد از بودجه طرح حمایت از مدارس به اجرای برنامه های آموزشی ، فرهنگی – هنری ودر راستای ایمن سازی اجتماعی ، ارتقاء سطح فرهنگ و اخلاق شهروندی اختصاص یافته است.

وی، فعالیت های برنامه‌ای را شامل همکاری‌ در برنامه های آموزشی، مناسبتی، فرهنگی و همچنین جلب مشارکت‌ دانش اموزان در فعالیت های اجتماعی مهارت پایه عنوان کرد و افزود: جهت گیری و رویکرد قالب در فعالیت های برنامه ای کمک به توانمند سازی و ایمن سازی دانش آموزان در برابر آسیب های اجتماعی می باشد؛ به نوعی پیشگیری اجتماعی با استفاده از ظرفیت گروه‌ها و پایگاه‌های مردم‌نهاد و سازمان‌های دولتی و غیردولتی مورد تایید آموزش و پرورش و شهرداری تهران از جمله رویکردهای جدید ما به شمارمی رود.

دکترتوکلی، سقف اعتبار تخصیص یافته برای هر مدرسه در حوزه عمرانی و تجهیزی را تا 300 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: هر ساله اداره کل آموزش و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران به عنوان دبیرخانه مرکزی ، شیوه نامه طرح حمایت از مدارس را تدوین و به مناطق 22گانه ابلاغ می کند.

وی، ایجاد الگوی مدیریت واحد و عادلانه، به منظور ارائه و ارتقای سطح خدمات آموزشی،فرهنگی، اجتماعی، ورزشی و بهداشتی به دانش آموزان، همکاری با آموزش و پرورش در تجهیز، بهسازی، ایمن سازی وارتقای کیفیت محیطی و بازسازی مدارس و توسعه همكاری شهرداری و آموزش و پرورش به منظور آموزش حقوق و تكالیف شهروندی به دانش آموزان و فرهنگیان را از مهمترین اهداف طرح حمایت از مدارس برشمرد.

شنبه 3/6/1397 - 14:57
ایرانگردی

 

 

دومین نشست تخصصی طرح علمی و پژوهشی زنان و مدیریت شهری در منطقه۲۲ با محوریت های"نقش زنان در فرهنگ ترافیک"و"نقش و مشارکت زنان در ایمنی(مهارت های اتفاء حریق)" برگزار شد.

 

 

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه۲۲، دکتر علی نوذرپور شهردار منطقه ۲۲ در این مراسم ضمن تبریک فرارسیدن عید قربان با تاکید بر اهمیت موضوع و نقش فرهنگ سازی در الگوهای حمل و نقل شهری و کنترل ترافیک در راستای ایجاد جامعه ایمن، اظهار داشت: استفاده از ظرفیت های تخصصی اساتید دانشگاه ها در موضوعات مدیریت شهری با تاکید بر نقش زنان از اهداف اصلی این نشست ها است.

نوذرپور استفاده از دانش نظری و تجربیات دنیا در رابطه به بکارگیری زنان در اداره شهر و مدیریت شهری را از دیگر اهداف این نشست ها اعلام کرد و گفت: آمارها گویای آن است که ۲۳ درصد کشته شدگان تصادفات و نیمی از مجروهین تصادفات کشور را زنان تشکیل می دهند که این خود بر اهمیت این نشست ها می افزاید.
وی در ادامه به تصویب سند آسیب شناسی در دولت اشاره کرد و افزود: متاسفانه در موضوع حمل و نقل عمومی مدت زمان زیادی است که هم دولت و هم شهرداری سرمایه گذاری خوبی انجام نداده‌اند و شهرداری نیازمند کمک‌های دولت در حل مشکلات اتوبوسرانی و مترو است.
شهردار منطقه۲۲، با بیان اینکه اولین طرح آموزش و بهره‌گیری از نیروهای داوطلب آتش‌نشان و زنان آتش‌نشان را در زمان تصدیم در وزارت کشور آغار کردم افزود: اکنون هم طرح آتش نشان داوطلب و زنان آتش‌نشان از اولویت‌ها و برنامه‌های مهم مدیریت خود در منطقه دارم، چرا که این نیروهای آموزش دیده در مواقع لازم می‌توانند به عنوان مکمل امدادرسانی و نجات‌دهنده جان و مال مردم در حوادث گوناگون و نیز دستیابی به سطح بالاتر ایمنی شهری جایگاه و نقش ویژه‌ای داشته باشند.
در ادامه این نشست دکتر فاطمه صادقی نژاد، استاد دانشگاه "نقش زنان در فرهنگ ترافیک"را مورد بحث و بررسی قرار داد و گفت: داشتن دانش پیش‌گیری از خطرات ترافیکی از مهمترین اصول فرهنگ ترافیکی است.
صادقی‌نژاد حوادث ترافیکی را ناشی از عوامل خطر انسانی، تکنیکی و شرایط وابسته محیطی دانست و گفت: طراحی جاده ها، علائم و نشانه های اخطار دهنده و همچنین قانونگذاری در خصوص ساختار حمل و نقل ترافیکی، همگی عواملی هستند که بر تعداد و شدت حوادث رخ داده شده در حومه و درون شهرها تأثیرگذار هستند.
وی با اشاره به وجود تفکیک جنسیتی در حمل و نقل شهری گفت: کوپه های زنانه متروی تهران دارای حالتی بسیار خصوصی هستند .زنان در کوپه های زنانه مترو احساس ارامش و اسایش دارند . این مکانی است کاملا زنانه وخصوصی که حضور مردان در ان مجاز نیست . این فضای خصوصی به صحبت و مکالمه ازاد میان افرا د نیز می انجامد . زنان با یکدیگر در مورد هر مساله ای بحث می کنند.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: تفکیک جنسیتی که در اماکن عمومی رخ می‌دهد نباید باعث دور ماندن زنان از عرصه عمومی و تخصیص شود. با چنین تقسیم بندی شهر که بر اساس و تفکر مردانه شکل گرفته و کمتر به نیاز های گروه های حاشیه ای پاسخ می دهد مردانه تر خواهد شد و گمان بر این خواهد بود که شهر قلمرو مردان و نه حق کلیه شهر وندان است .
صادقی‌نژاد گفت: بررسی‌های کارشناسان نشان می‌دهد که شایعترین علل تصادفات ناشی از عوامل انسانی، ضعف شدید فرهنگ ترافیکی به علت عدم آموزش و فرهنگ سازی در کشور است.
وی آموزش را به عنوان یکی از ارکان اصلی ایجاد مفهوم پایداری سیستمی در بخش‌های مختلف حمل‌ونقل حایز اهمیت دانست و گفت: موضوع آموزش در ارتقای فرهنگ ترافیک، اصلاح و ارتقاء شیوه رانندگی، توسعه استفاده از فناوری‌های جدید و سایر بخش‌های دیگر سیستم‌های ترابری ملموس و حایز اهمیت است.
این استاد دانشگاه در ادامه گفت: زنان بیشترین استفاده‌کنندگان از حمل‌ونقل عمومی هستند، بنابراین متناسب کردن حمل‌ونقل شهری و زیرساخت‌های ایمن شهری با نیازهای آن‌ها مانند؛ ایستگاه‌های اتوبوس، زیرگذرها و روگذرهای ایمن و روشن و مناسب می‌تواند به جابجایی راحت و ایمن آن‌ها کمک کند. تأمین ایمنی زنان و توجه به نیازهای آنان در حمل‌ونقل جاده‌ای و توجه به عدالت و برابری جنسیتی در برنامه‌ریزی‌های مربوط به حمل‌ونقل و تردد در شهرها و بین شهرها، دسترسی همه مناطق به همه وسایل حمل‌ونقل عمومی از مهم‌ترین راهبردها برای رسیدن به توسعه شهری محسوب می‌شوند.
صادقی‌نژاد افزود: زنان به‌عنوان مادر، خواهر، همسر، معلم، عمه، خاله و دوست می‌توانند از قدرت و جاذبه خود در تغییر رفتارهای مثبت نقش داشته باشد. به‌عنوان بخشی از مسئولیت و تعهد فردی در ایمنی‌راه‌ها و کاهش سوانح ترافیکی، باید از نفوذ زنان در تغییر رفتارهای ایمنی در کلیه کاربران بهره‌برداری کرد.
وی ادامه داد: هنگامی‌که به نقش‌های مختلف زنان در خانواده و جامعه دقت می‌شود، درمی‌یابیم که حتی با چالش‌های بزرگ و موانع ظاهراً صعب‌العبور، زنان به انجام کارها می‌پردازند. ازنظر تاریخی نقش زنان در تحولات اجتماعی ثابت‌شده است و تقریباً همه افراد جامعه و مردان اقرار دارند که نادیده گرفتن نیمی از جامعه در حل مسائل جامعه به معنی حل نشدن یا حداقل به تعویق انداختن روبرو شدن و حل آن مشکل است.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه نقش زنان به‌عنوان سرپرست خانوار، افراد حرفه‌ای و متخصص، شهروندان، برنامه ریزان و کشاورزان و همچنین در عرصه آموزش کلید حمایت از طرح‌های توسعه پایدار است خاطرنشان کرد: افزایش كارایی پیام‌های ترافیكی بر اساس نوع نقطه حادثه خیز شناخته شد، استفاده از علائم ترافیكی جدید با روش‌های نمایشی مناسب‌تر برای جلب توجه بیشتر، به روزرسانی سرفصل‌های آموزشی در پارك‌¬های آموزش ترافیك، تهیه‌ی كتابچه‌های آموزشی- هشداری و توزیع آن‌ها در مراكز آموزش رانندگی در سطح شهرانجام اقدامات كنترلی و نظارتی و نمونه‌های دیگری از تابلوها و برنامه‌های فرهنگی- آموزشی از دیگر راهكارهای پیشنهادی در بهبود فرهنگ ترافیک است.
در پلن دوم این نشست مهندس بابک نورالهی از کارشناس ارشد وزارت کشور در حوزه ایمنی و آتش‌نشانی به طرح و بررسی موضوع "نقش و مشارکت زنان در ایمنی(مهارت های اتفاء حریق)" پرداخت و گفت: تجربه ثابت کرده است که حضور زنان در مأموریت‌های آتش‌نشانی یک نیاز است، در خیلی از حوادث به حضور زنان در مأموریت نیاز داریم و مأموران زن راحت‌تر می‌توانند به هم‌جنس‌های خود در حوادث کمک کنند.
نورالهی افزود: جدی‌ترین فراخوانی که برای حضور زنان در آتش‌نشانی مطرح شد، مربوط به سال ۸۵ است که سازمان آتش‌نشانی کرج، اعلام نیاز به استخدام تعداد محدودی آتش‌نشان زن کرد.
وی با بیان اینکه وجود زنان در بعضی حوادث خصوصاً از نظر روانی واقعاً ضروری است ادامه داد: در حال حاضر در خیلی از کشورهای دنیا در اورژانس و آتش‌نشانی از زن‌ها برای عملیات‌ها استفاده می‌کنند که تجربه‌های موفقی هم محسوب می‌شود. در تهران هم یک چنین طرحی لازم به نظر می‌رسد و تا الان دلیل خاصی برای عملیاتی‌نشدنش وجود نداشته است.
این کارشناس حوزه ایمنی در ادامه گفت: توجه به کارکردهای مثبت فعالیت زنان آتش‌نشان، نکته‌ای‌ ست که باید توسط کارشناسان، با بررسی‌های دقیق و علمی برای مسئولان و جامعه تشریح شود. صرف عدم توانایی جسمی و یا محدودیت‌های فرهنگی در برخورد با آتش‌نشانان زن، دلایلی نیستند که بتوان به موجب آن‌ها از مزایای بهره‌مندی از حضور زنان در عرصه‌های مورد نیاز، چشم‌پوشی کرد.
نورالهی با اشاره به لزوم بهره گیری از ظرفیت و پتانسیل گروه ها و سمن های مردم نهاد در زمان بحران، افزود: باید برنامه‌ریزی از سوی مدیران دستگاه‌های خدمت‌رسان ایمنی و همچنین مدیران شهری به گونه‌ای باشد که از موازی‌کاری بین دستگاه‌ ها جلوگیری شود.

 

 

      
 
 

شنبه 3/6/1397 - 14:55
ایرانگردی

 

 

 

شهردار منطقه شش با اشاره به تمهیدات مورد نظر برای آماده سازی منطقه برای استقبال از مهر 97 گفت: با شروع مهر و آغاز فعالیت مدارس، مجوزهای حفاری در سطح منطقه و در نزدیکی مراکز آموزشی با محدودیت رو به رو خواهد شد و بر همین اساس دستورالعمل اجرایی برای دستگاه های خدمت رسان ابلاغ می شود.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه شش، محمدرضا دهداری پور با اشاره به وجود تعداد بالایی از مدارس و مراکز آموزشی دولتی و خصوصی در  سطح منطقه گفت: مرکزیت منطقه وضعیت ویژه ای را برای طرح استقبال از مهر رقم خواهد زد و تمامی حوزه ها باید بسیج شوند تا شرایط خوبی برای فصل بازگشایی مدارس ایجاد شود.

شهردار منطقه شش تصریح کرد: در حوزه امور شهری ، طرح ویژه نظافت و رفت و روب و لایروبی محورهای منتهی به مدارس و مراکز آموزشی مورد توجه قرار دارد.

شهردار منطقه شش با بیان اینکه برای استقبال از مهر 97 یک ماه فرصت داریم گفت: تمامی معاونت ها در حوزه های اجتماعی، امور شهری، ترافیکی و عمران باید کارویژه های خود را به صورت دقیق و منسجم اجرا کنند.

 

شنبه 3/6/1397 - 14:41
ایرانگردی

 

با هدف گسترش فضاهای فرهنگی و کسب رضایتمندی دوستداران فرهنگ و هنر،پیاده راه باغ فردوس در شمال تهران توسعه می یابد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه یک،مجتبی توسلی معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری این منطقه با اعلام خبر فوق اظهار داشت: پیاده راه باغ فردوس از جمله پروژه های اجرا شده در منطقه است که طرح توسعه آن با حضور مهندس علی اعطاء عضو و سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران و اعضای کمیته معماری این شورا در موزه سینما مورد بررسی قرار گرفت.

توسلی افزود: پیاده راه باغ فردوس در سالهای اخیر ،پس از جابجایی کتابخانه باهنر حدفاصل خیابان ولیعصر (عج) تا موزه سینما اجرا و مورد استقبال شهروندان قرار گرفت و  اکنون توسعه این پیاده راه به منظور گسترش فضاهای فرهنگی و استفاده بهینه از پتانسیل های موجود منطقه ای و توجه بیشتر به فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی،با راه اندازی میدان های پیاده و اجرای غرفه های فرهنگی و اتصال آن به مدرسه جلال آل احمد در دست بررسی قرار گرفته است.

معاون امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه یک تصریح کرد: محله باغ فردوس با دارا بودن مکانهای فرهنگی شاخصی چون باغ موزه هنرهای ایرانی،موزه سینما،موزه موسیقی،موزه بنیاد پروفسور حسابی و مدرسه جلال آل احمد به عنوان یکی از مدارس قدیمی منطقه یک  ، مورد استقبال ویژه شهروندان علاقمند به فرهنگ و هنر است و امیدواریم بتوانیم در جهت کسب رضایتمندی شهروندان و فراهم نمودن محیطی مناسب با قابلیت های فرهنگی مورد نیاز جامعه شهری در عصر حاضر، قدمهای موثری برداریم.

شنبه 3/6/1397 - 14:32
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته