• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 10235
تعداد نظرات : 25
زمان آخرین مطلب : 1308روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه

 

تعریق گاه به گاه پاها امری طبیعی است اما تعریق بیش از حد می‌تواند نشان دهنده وضعیت «هیپر هیدروز» بوده و منجر به مشکلات بهداشتی نظیر بوی بد پا، بیماری‌ پای ورزشکار و قارچ ناخن‌های انگشتان پا شود.
 
به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، هیپر هیدروز (تعریق بیش از حد) حدود پنج درصد از مردم سراسر جهان را تحت تاثیر قرار داده و غدد عرقی پاهای افرادی که به هیپر هیدروز پا مبتلا هستند به تولید بیش از حد عرق ادامه داده که برای این افراد می‌تواند آزار دهنده و حتی شرم آور باشد.

راه‌های زیادی برای مقابله به هیپر هیدروز پا وجود دارد. در این مقاله از سایت تخصصی مدیکال نیوز تودی، ۱۲ روش برای پیشگیری و مدیریت تعریق پاها آمده که به شرح زیر است:

جلوگیری از تعریق پاها

۱) ثبت مواقع تعریق پاها: مواقع تعریق پاها را در دفترچه‌ای ثبت کرده و به دنبال یک الگو باشید. غذاها، موقعیت‌ها یا احساساتی که تعریق را تشدید می‌کنند شناسایی کرده و سپس اقداماتی جهت اجتناب از این عوامل یا محدود کردن آنها انجام دهید.

۲) پوشیدن جوراب‌های مناسب: بهترین نوع جوراب را با توجه به فعالیت و فصلی که در آن هستید، انتخاب کنید. در طول ماه‌های گرم برای داشتن تهویه مناسب، جوراب‌ پنبه‌ای بپوشید. جوراب‌های پشمی، گزینه‌ای مناسب برای ماه‌های سردتر هستند. از پوشیدن جوراب‌های نایلونی پرهیز کنید چرا که این مواد مصنوعی رطوبت را در پاها نگه می‌دارند. برخی از جوراب‌های ورزشی نیز به گونه‌ای تولید می‌شوند که رطوبت را از پاها دور می‌کنند. انواع دیگر جوراب‌های ورزشی نیز از عرق گیرها و مواد شیمیایی برخوردارند که تعداد باکتری‌های پاها را کاهش داده و رطوبت و بوی پا را به حداقل می‌رساند.

۳) استفاده از پودر ضد قارچ: پودر ضد قارچ بو و رطوبت را از پاها دور نگه می‌دارد. یکی از جایگزین‌های این پودرها، نشاسته ذرت است. می‌توانید مقدار کمی از نشاسته ذرت را روی پاها بریزید. اگرچه قدرت ضد قارچی آن مانند پودرهای ضد قارچ نیست.

۴) استفاده از ضد عرق‌ها: میزان غدد عرقی پاها در هر سانتی متر مربع از پاها به نسبت دیگر بخش‌های بدن بیشتر است. به طوری که در هر پا حدود ۱۲۵ هزار غده عرقی وجود دارد. دئودورانت‌های ضد عرق درمانی آسان برای تعریق پاهاست. این محصولات به طور موقت غدد عرقی را مسدود می‌کنند. بر اساس توصیه آکادمی پوست ایالات متحده آمریکا ضد عرق را قبل از خواب روی پاها اعمال کرده و صبح پاها را بشویید. به مدت سه تا چهار شب به طور متوالی این کار را تکرار کنید و پس از آن هفته‌ای یک یا دو مرتبه این عمل را انجام دهید.

۵) انتخاب کفش مناسب: کفش‌هایی با جنس برزنت یا چرم بپوشید که هوا در آن آزادانه عبور کند. از پوشیدن کفش‌های وِرنی یا پلاستیکی که هوا در آن جریان نداشته و عرق داخل کفش باقی می‌ماند، اجتناب کنید. توجه کنید که اندازه کفش مناسب باشد. کفش‌های تنگ که انگشتان پاها را به هم می‌فشارد به تعریق پاها دامن می‌زند. برخی از کفی‌های کفش‌ها نیز در حل معضل تعریق پاها موثرند. کفی‌های جذب کننده عرق یا گندزدا برای جذب رطوبت و جلوگیری از بوی بد پاها مفید هستند.

۶) مصرف کافی مایعات: مصرف میزان زیادی آب به ویژه در روزهای گرم یا به هنگام ورزش می‌تواند به تنظیم درجه حرارت بدن و کاهش احتمال تعریق کمک کند.

رهایی از شر تعریق پاها

۷) شست و شوی پاها: شستن پاها نه تنها عرق و باکتری‌ها را از بین می‌برد، بلکه با خنک کردن پوست از تعریق‌های بعدی جلوگیری می‌کند. بهتر است پاها را دو بار در روز یا حداقل یک بار بشویید. استفاده از صابون‌های ضد قارچ بدون نیاز به نسخه و اضافه کردن چند قطره اسانس ضد میکروب مانند اسانس درخت چای یا اکالیپتوس به آب نیز می‌تواند مفید واقع شود. پس از شست و شو، پاها و به ویژه بین انگشتان پا را کاملا خشک کنید چرا که رطوبت باعث رشد باکتری‌ها و قارچ‌ها می‌شود. مقدار کمی از پودرهای ضد قارچ یا نشاسته ذرت را پیش از پوشیدن جوراب‌ و کفش‌ روی پاهای خود بریزید.

۸) شست و شوی پاها با چای سیاه: استفاده از چای سیاه می‌تواند به توقف تعریق کمک کند. برای بهره گرفتن از این درمان غیر معمول، دو عدد چای کیسه‌ای را در تشتی از آب گرم قرار دهید و پاها را به مدت ۲۰ دقیقه در آن قرار دهید. این عمل را روزانه یکبار تکرار کنید. تانن‌های موجود در چای، منافذ پوست را بسته و تعریق را کاهش می‌دهد.

۹) همراه داشتن جوراب‌ اضافی: هنگامی که امکان شستن پاها را ندارید، جوراب‌هایتان را با جوراب‌های تمیز تعویض کنید. فراموش نکنید که جوراب‌های اضافی هم باید از جنس پنبه‌ای باشند. همیشه یک جفت جوراب تمیز نخی همراه خود و در مدرسه یا محل کار داشته باشید.

۱۰) تعویض کفش‌ها: کفش‌های داغ، پاها را گرم‌تر کرده و تعریق را افزایش می‌دهند. هنگامی که تعریق آغاز می‌شود، کفش‌هایتان را با یک جفت کفش سرد و جدید تعویض کنید. از پوشیدن یک جفت کفش برای دو روز متوالی خودداری کنید تا کفش‌ها فرصت داشته باشند پیش از دوباره پوشیدن به طور کامل خشک شوند. برای تسریع فرآیند خشک شدن کفش‌ها می‌توانید آنها را در روزهای خشک یک تا دو ساعت در فضای باز قرار دهید.

۱۱) استفاده از پد الکلی: یک راهکار سریع، استفاده از پد الکلی و تمیز کردن قسمت‌های عرق کرده و بین انگشتان پاها با آن است. این راهکار سریعا پاها را خشک کرده و بوی بد پاها را از بین می‌برد. با این حال توجه داشته باشید که از این راهکار به طور مرتب خودداری کنید زیرا می‌تواند منجر به خشکی بیش از حد پاها و سوزش پوست پا شود.

۱۲) استفاده از روش یونتو فورسیس: انجمن پزشکی تخصصی پای آمریکا روش یونتو فوریس را به افرادی که دچار تعریق بیش از حد پاها هستند، توصیه کرده است. در این روش از آب برای عبور جریان الکتریکی خفیف در پوست پا استفاده می‌کنند. این عمل خروج عرق از غدد عرقی را به طور موقت متوقف می‌کند. یک مطالعه نشان داد ۸۸ درصد افراد که به تعریق بیش از حد پاها، دست‌ها یا هر دو دچار هستند در استفاده از دستگاه یونتو فوریس، نتایج مثبتی گزارش کردند. هر چند برای حفظ نتیجه مطلوب استفاده از این دستگاه را باید هر سه تا چهار هفته یکبار تکرار کرد. افراد مبتلا به تعریق بیش از حد می‌توانند یک نمونه از این دستگاه‌ها را از داروخانه‌ها خریداری کرده و در منزل از آن استفاده کنند.

زمان مناسب مراجعه به پزشک

در صورت رعایت نکات بالا و حل نشدن مشکل تعریق بهتر است به پزشک مراجعه کنید. پزشک می‌تواند به کنترل تعریق پا و همچنین مناطق دیگر بدن مانند دست‌ها، صورت، زیربغل و پوست سر با انتخاب درمانی مناسب کمک کند.

پزشک همچنین با بررسی علائم فرد و انجام معاینات فیزیکی، علت تعریق را تشخیص می‌دهد. علاوه بر آن ممکن است پزشک آزمایش ید و نشاسته برای فرد تجویز کند. در این آزمایش پزشک محلولی ید دار روی پاها می‌ریزد. سپس مقداری پودر نشاسته ذرت را روی پاها می‌پاشد. در صورتی که پوست به رنگ آبی تیره دربیاید، تعریق پاها بیش از حد است.

درمان‌های پزشکی

در صورت تشخیص تعریق بی از حد، پزشک ممکن است یک ضد عرق بسیار قوی مانند ضد تعریق درایسول یا داروهای خوراکی ضد تعریق مانند آنتی کولینرژیک‌ها را تجویز کند. همچنین ممکن است پزشک تزریق بوتاکس را تجویز کند. اگرچه بوتاکس معمولا کاربردهای آرایشی دارد اما تحقیقات نشان می‌دهد این دارو می‌تواند از تعریق بیش از حد جلوگیری کرده و اثربخشی آن به طور متوسط بین شش تا ۹ ماه باقی می‌ماند. در موارد شدید پزشک عمل جراحی سمپاتکتومی را تجویز می‌کند. در این جراحی اعصاب خاصی که سیگنال‌های تعریق بیش از حد را ارسال می‌کنند، قطع می‌شوند.

يکشنبه 4/6/1397 - 16:36
ایرانگردی

 

نقاط بی دفاع شهری با هدف کاهش و رفع آسیب های اجتماعی و فضاسازی مناسب برای شهری ایمن ، در شمال تهران شناسایی و با ثبت در سامانه کنترل می شوند.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه یک، حسین فتحی رئیس مرکز خدمات اجتماعی شهرداری این منطقه با اعلام خبر فوق اظهار داشت: فضاهای بی دفاع شهری به محل هایی گفته می شودکه برای عموم مردم نا امن است و سبب آسیب های اجتماعی می شود، ملک های رهاشده یا در حال ساخت، زیر پل ها و بوستان های فاقد روشنایی و دیگر مکان هایی که عدم رویت بصری دارند را می توان از جمله نقاط بی دفاع شهری دانست که ممکن است سبب تجمع افراد متخلف ، متکدیان و کارتن خوابها شود.

وی تصریح کرد: سامانه نقاط بی دفاع شهری مورد بازنگری و بروزرسانی قرار گرفته است و کارشناسان آسیب های اجتماعی نواحی با تعامل سایر حوزه ها و ادارات درون و برون سازمانی نسبت به شناسایی این نقاط و ثبت آن بصورت مداوم در سامانه مربوطه اقدام می نمایند.

فتحی گفت: با شناسایی نقاط مذکور و ثبت آن در سامانه، اقدامات لازم توسط شهرداران نواحی شامل هرس درختان و درختچه ها،تامین روشنایی،صدور اخطار به مالکین زمین های رها شده یا در حال ساخت،استقرار نیروهای انتظامی و... انجام می شود تا این نقاط از حالت بی دفاع خارج و رویت شوند.

مدیر مرکز خدمات اجتماعی منطقه به روز بودن اطلاعات مربوط به سامانه بی دفاع شهری را بسیار با اهمیت دانست و گفت: شناسایی نقاط جدید،اولویت دهی،ساماندهی و بهسازی این نقاط و... از جمله مواردی است که از طریق بروزرسانی سامانه بی دفاع شهری می توان از آن آگاه شد.

يکشنبه 4/6/1397 - 16:36
سلامت و بهداشت جامعه

 

کمردرد عارضه آزاردهنده‌ای است که نه تنها بر زندگی روزانه فرد تاثیر می‌گذارد بلکه فرآیند خواب را نیز دچار مشکل می‌کند.

 


 
به گزارش جام جم انلاین به نقل از ایسنا، خوابیدن در حالت‌های ناصحیح می‌تواند موجب کمردرد یا تشدید آن شود. وضعیت بدن در هنگام خواب اگر صحیح نباشد می‌تواند علت نهفته بروز درد کمر باشد زیرا برخی از حالات خوابیدن به گردن، کمر و باسن فشار غیرضروری را وارد می‌کند.


کارشناسان توصیه می‌کنند افراد هنگام خوابیدن انحنای طبیعی ستون فقرات را حفظ کنند و به همین دلیل لازم است سر، شانه‌ها و باسن در یک راستا قرار گیرند و کمر نیز در وضعیت درستی باشدد. بهترین حالت برای جلوگیری از وارد شدن فشار مضاعف بر کمر خوابیدن به پشت یا به اصطلاح خودمان طاق‌باز است.

با این حال برخی افراد از خوابیدن در حالت طاق‌باز احساس راحتی ندارند و برخی از آنان در این حالت دچار خر و پف می‌شوند.

معمولا افراد به شکل‌های مختلفی می‌خوابند و به همین دلیل کارشناسان چندین گزینه‌ را پیشنهاد می‌کنند تا هر فردی متناسب با نیاز خود یکی آنها را انتخاب کرده، خواب بهتری داشته باشد و همچنین دچار درد کمر نشود:

۱- خوابیدن طاق‌باز (روی کمر) و قرار دادن بالش زیر زانوها

این شکل خوابیدن بهترین حالت برای حفظ سلامت کمر به حساب می‌آید. در این حالت وزن بدن به شکلی توزیع می‌شود که فشار را به حداقل می‌رساند و باعث می‌شود سر، گردن و ستون فقرات در یک راستا قرار گیرند. همچنین قرار دادن یک بالش کوچک زیر زانوها به حفظ شکل انحنای طبیعی ستون فقرات کمک می‌کند.

۲- خوابیدن به پهلو و قرار دادن بالش بین زانوها

اگرچه خوابیدن به این شکل شناخته شده‌ترین و راحت‌ترین حالت خوابیدن است اما باعث می‌شود ستون فقرات از حالت خود خارج شود و به قسمت پایین کمر فشار وارد می‌کند. هر چند می‌توان هنگام خوابیدن به پهلو بالش سفتی را بین زانوها قرار داد تا این مشکل رفع شود.

۳- خوابیدن به شکل جنینی

برای مبتلایان به بیرون زدگی دیسک کمر خوابیدن به شکل جنین تسکین دهنده است زیرا خوابیدن به پهلو و خم کردن زانوها به سمت قفسه سینه، خمیدگی ستون فقرات را کم می‌کند.

۴- خوابیدن روی شکم و قرار دادن بالش نازک زیر شکم

خوابیدن روی شکم بدترین شکل به حساب می‌آید. هر چند در افرادی که با دیگر حالت‌های خوابیدن مشکل دارند قرار دادن یک بالش زیر شکم می‌تواند کمک کننده باشد.

۵- خوابیدن روی شکم و قرار دادن پیشانی روی بالش

از دلایل دیگری که باعث می‌شود خوابیدن روی شکم ضرر داشته باشد این است که در این حالت معمولا سر به یک سمت می‌چرخد و در این حالت به ستون فقرات، گردن، شانه‌ها و کمر فشار مضاعفی وارد می‌شود. برای جلوگیری از این مشکل می‌توانید یک بالش کوچک یا حوله‌ای را زیر پیشانی قرار دهید تا هم از این فشارها کاسته شده و هم با ایجاد فضای کوچکی مقابل صورت دچار مشکل تنفسی نشوید.

يکشنبه 4/6/1397 - 16:35
سلامت و بهداشت جامعه

 

 

دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در خصوص عوارض شکستن مداوم قولنج ستون فقرات کمری، گردنی و پشتی و حتی انگشتان دست گفت: شکستن مداوم قولنج می تواند اتصالات مفاصل را از حد طبیعی گشادتر کند و با افزایش شلی اتصالات مفصلی، سبب سائیدگی استخوان و آرتروز شود.

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، دکتر نورالدین کریمی افزود: هرچند این کار آسیب مستقیم به ستون فقرات نمی زند اما استمرار آن در طولانی مدت می تواند مفاصل را دچار بی ثباتی کند.

وی ادامه داد: شکستن قولنج موجب یک آرامش مقطعی اندام و تسکین کوتاه مدت آن می شود، اما در طولانی مدت می تواند عوارضی برای فرد داشته باشد.


کریمی بیان کرد: در صورت نیاز و در برخی شرایط که مفاصل ستون فقرات دچار اختلال عملکردی می شوند، متخصصانی همچون فیزیوتراپیست ها می توانند از درمان های دستی برای رفع اختلال حرکتی مفاصل استفاده کنند.


وی در خصوص سایر تبعات شکستن قولنج گفت: این کار می تواند به بافت های اطراف مفصل مانند عضلات، رباط ها و تاندون ها آسیب بزند و در طولانی مدت امکان انجام حرکات ظریف را از فرد سلب می کند.


کریمی کاهش کیفیت مفاصل را از آسیب های شکستن قولنج انگشتان و گردن برشمرد و ادامه داد: این کار، کیفیت مفاصل انگشتان را کاهش می دهد؛ دو استخوان از جمله انگشتان با مفاصل به هم متصل می شوند و با تکرار این کار بعد از مدتی رباط کیفیت خود را از دست می دهد و مشکلاتی برای فرد به وجود می آید.

** از نشستن طولانی مدت خوداری کنید


دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی همچنین در خصوص سایر عوامل آسیب رسان به استخوان ها و ستون فقرات، به تاثیر نشستن های طولانی مدت که به دیسک بین مهره ای ستون فقرات صدمه می زند، اشاره و توصیه کرد که افراد از نشستن طولانی مدت خودداری کنند.


وی به گروه هایی مانند خیاطان و کارمندان بانک که طولانی مدت در وضعیت ثابت قرار دارند یا حتی دندانپزشکانی که طولانی مدت در یک زاویه خاص می ایستند، توصیه کرد که گاه و بیگاه از این وضعیت خارج شوند تا به ستون فقرات آنان آسیبی نرسد.


کریمی افزود: در افرادی هم که دچار بیماری روماتیسمی هستند، مفاصل مستعد آسیب است و این افراد علاوه بر کاهش فعالیت های فیزیکی باید با مداخلات دارویی، بافت عضلات، مفاصل و استخوان ها را تقویت کنند.


دانشیار دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی افزود: پیاده روی در سطح صاف برای دیسک کمر بسیار مناسب است اما این کار به صورت طولانی مدت یا در سطح شیب دار، فشار بر دیسک را بیشتر می کند و به آن آسیب می زند.

يکشنبه 4/6/1397 - 16:34
سلامت و بهداشت جامعه

 

خیلی از افراد نگران این هستند که نکند بیرون زدگی دیسک کمر داشته باشند و در آینده درد آن را نتوانند تحمل کنند اما با این تست می‌توانید بفهمید که بیرون زدگی دیسک کمر دارید یا خیر.
 
به گزارش جام جم آنلاین، باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: «خیلی از افراد نگران این هستند که نکند بیرون‌زدگی دیسک کمر داشته باشند و در آینده درد آن را نتوانند تحمل کنند اما با این تست می‌توانید بفهمید که بیرون‌زدگی دیسک کمر دارید یا خیر.

روی سطح صاف دراز بکشید و پاهایتان را بالا بیاورید. اگر بین زاویه ۳۰ تا ۷۰ درجه درد شدیدی در کمر احساس کردید، شما مشکل بیرون‌زدگی دیسک کمر دارید.»

يکشنبه 4/6/1397 - 16:33
سلامت و بهداشت جامعه

 

خیلی از خانم‌ها زمانی که راه می‌روند، بعد از مدتی دچار کمر درد می‌شوند که گاهی این کمردرد برایشان بسیار آزاردهنده است، معمولا این دسته از خانم‌ها، در زمان خرید شلوار با آزاد بودن پشت شلوار در ناحیه کمر مواجه می‌شوند که همین مساله آنها را روانه خیاطی می‌کند.



به گزارش جام جم آنلاین، گودی کمر، در این دسته از خانم‌ها یک مشکل بزرگ است که شاید چندان به چشم‌شان نیاید ولی به مرور زمان علاوه بر درد، مشکلات بسیار زیادی را برایشان به همراه خواهد داشت. شما با خواندن این مطلب می‌توانید با گودی کمر و عواملی که تشدیدکننده این مساله است، آشنا شوید.

وقتی درجه‌ها مهم می‌شود

زمانی که افزایش بیش از حد در گودی کمر ایجاد شود، به چنین حالتی «لوردز کمری» یا کمر گود می‌گویند. در این حالت اگر زاویه‌ای که ستون مهره‌های کمری با استخوان خاجی درست می‌کند، بیشتر از 30 درجه شود در قوس طبیعی کمر، تغییر شکل به وجود می‌آید. عوامل مختلفی در ایجاد این مشکل نقش دارند که یکی از این عوامل، ضعف در ماهیچه‌های شکمی محسوب می‌شود. وقتی ماهیچه‌های شکم ضعیف باشند، ماهیچه‌های مقابل آنها در ناحیه کمر رو به کوتاه شدن می‌روند و نتیجه این مساله، افزایش گودی کمر است. البته ماهیچه‌های شکم، به تنهایی عامل ناهنجاری کمر گود نیستند و کوتاهی ماهیچه‌های دیگر در پاها هم می‌توانند در این مساله نقش داشته باشند.

وقتی دیسک کمر بیرون می‌زند

کمر گود، می‌تواند با یکسری عوارض همراه باشد برای مثال، عدم تعادل عضلانی یکی از مهم‌ترین مشکلاتی است که در اثر ابتلا به کمر گود، ایجاد می‌شود. در این حالت، ماهیچه‌های شکمی طویل و ضعیف شده و ماهیچه‌های پشتی کمر که بدن را به سمت جلو خم می‌کنند، کوتاه می‌شوند. یکی دیگر از مشکلاتی که در اثر ابتلا به کمر گود به وجود می‌آید، تنگی کانال مهره‌ای و فاصله خارهای مهره‌ها است که در این حالت، احتمال ایجاد فشار روی عصب یا عروق خونی نیز وجود دارد. در این ناهنجاری، فاصله فضاهای پشتی دیسک‌ها و سطوح مفصلی، کاهش پیدا خواهند کرد و تمامی این موارد می‌تواند شانس ابتلا به فتق یا بیرون‌زدگی دیسک کمر را افزایش دهد.

از کجا باید فهمید؟

گودی‌های کمر شدید به راحتی توسط متخصصین و کارشناسان ورزشی، قابل رویت هستند ولی برای اطمینان از افزایش نابه جای گودی کمر و بررسی میزان شدت آن، از وسیله مخصوصی مانند خط شاقولی، استفاده می‌شود که میزان گودی کمر را با آن اندازه‌گیری می‌کنند. روش دیگری که برای بررسی گودی کمر از آن کمک گرفته می‌شود، استفاده از صفحه شطرنجی است. همچنین در برخی موارد می‌توان از رادیوگرافی نیز برای پی بردن به مشکل گودی کمر کمک گرفت.

پاشنه‌دار بپوشید تا گودتر شود!

بسیاری از خانم‌ها، علاقه خاصی به پوشیدن کفش پاشنه‌دار دارند و توصیه‌های متخصصین را در رابطه با آسیب‌هایی که پوشیدن این کفش‌ها می‌تواند برای بدن ایجاد کند، چندان جدی نمی‌گیرند. کفش‌های پاشنه‌دار باعث می‌شوند، بدن برای حفظ تعادلش تغییر حالت بدهد؛ به همین دلیل شکم به سمت جلو متمایل می‌شود و گودی طبیعی کمر افزایش پیدا می‌کند. این مساله به مرور زمان، ستون فقرات را تحت تاثیر منفی قرار می‌دهد و ساختار آن را برهم می‌زند ضمن این‌که برای خانم‌ها ایجاد کمردرد می‌کند.

کیف مناسب بخرید

بسیاری از خانم‌ها، زمانی که یک کیف را می‌پسندند، آن را سریعا می‌خرند در حالی‌که در زمان خرید کیف، باید به استاندارد بودن آن دقت کرد چون کیف نامناسب، روی ستون فقرات تاثیر منفی می‌گذارد. برای مثال، کوله‌هایی که بند بسیار بلندی دارد و شانه‌های فرد را به سمت عقب می‌کشند، به مرور زمان باعث افزایش گودی کمر خواهند شد.همچنین خانم‌ها نباید کیف‌های خود، به ویژه کوله‌پشتی را سنگین کنند چون این مساله نیز منجر به افزایش قوس کمر می‌شود.

ورزش به دادتان می‌رسد؟

شاید این سوال به ذهن‌تان برسد که برای رهایی از گودی بیش از اندازه کمر، چه باید کرد؟ پاسخ این سوال ساده است و با ورزش‌های مخصوصی که متخصصین و کارشناسان ورزشی برایتان در نظر می‌گیرند، می‌توانید از شر گودی بیش از اندازه کمر خلاص شوید البته در شرایطی که گودی کمر زمینه مادرزادی داشته باشد، به غیر از ورزش‌های حرکات اصلاحی، ممکن است درمان‌های دیگری هم برای فرد در نظر گرفته شود. در صورتی که پزشک ورزشی عامل اصلی کمر گود را ضعف ماهیچه شکمی تشخیص دهد، باید برای تقویت عضلات، از حرکات اصلاحی مخصوصی کمک گرفت.

با عضله‌های قوی باردار شوید!

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند منجر به افزایش گودی کمر شود، بارداری و جلو آمدن شکم است، این امر به قوس کمر شدت می‌بخشد، ولی مساله اجتناب‌ناپذیری است. اما آن دسته از خانم‌هایی که قبل از بارداری، حین بارداری و بعد از بارداری ورزش‌های مخصوص تقویت عضلات شکم را زیر نظر متخصص طب ورزشی انجام می‌دهند، کمتر از بقیه دچار افزایش قوس کمر و دردهای شدید این ناحیه خواهند شد. بجز این مساله، بلند کردن بار سنگین به شیوه نادرست یا در آغوش گرفتن مداوم فرزند که با جلو دادن شکم همراه باشد، باعث افزایش قوس کمر می‌شود که خانم‌ها باید به این مساله دقت کنند.

درمان گودی با 3 حرکت

برای از بین بردن گودی کمر باید به پشت بخوابید و کمی زانوهای خود را خم کرده و کف پاهایتان را روی زمین قرار بدهید. بعد از قرارگیری در این حالت، باید ماهیچه‌های ناحیه شکمی را منقبض کرده و باسن را (بدون بلند شدن باسن از سطح صاف) به سمت زمین فشار بدهید. سپس کتف‌ها را از زمین بالا آورده و برای چند لحظه در این حالت بمانید و بعد از مدتی استراحت، این کار را تکرار کنید (شبیه به حرکت دراز و نشست). روش دیگری که می‌تواند به برطرف شدن مشکل شما کمک کند، دراز کشیدن به پشت است. در این حالت باید تا جای ممکن، سر و مقدار کمی از کتف‌ها را به آرامی از روی زمین بلند کرد تا جایی که ماهیچه‌های شکم منقبض و در عین حال هیچ فشاری به گردن وارد نشود.

در نهایت می‌توان از روش بعدی نیز کمک گرفت در این روش باید به پشت خوابید و زانو و ران‌ها را کمی بیشتر از حالت قبلی خم کرده و درعین‌حال کمی به باسن نزدیک کرد. بعد از این کار، دست‌ها را باید روی سینه قرار داد و عمل بلند شدن از روی زمین را انجام داد البته بلند شدن از سطح زمین، باید تا جایی باشد که زاویه تحتانی کتف از روی زمین به اندازه کافی بالا بیاید (دراز و نشست کامل). چنانچه مشکل گودی کمر، به ماهیچه‌های خم‌کننده ران مربوط باشد، برای برطرف کردن این مشکل، تمرینات حرکات اصلاحی خاصی برای فرد متناسب با بدن او توسط متخصص پزشکی ورزشی، در نظر گرفته می‌شود.

يکشنبه 4/6/1397 - 16:31
ایرانگردی

 

 

 

شهردار منطقه9 در دیدار با پیمانکاران طرح های عمرانی و خدماتی  از دغدغه مجموعه شهری منطقه پیرامون پرداخت مطالبات سنوات پیشین سخن گفت.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه9،سید علی مفاخریان با اشاره به اینکه یکی از دغدغه های مدیریت شهری منطقه در حیطه پیمانکاران  پرداخت دیون سنوات پیشین می باشد، گفت:مجموعه شهری منطقه9 با بهره گیری بهینه از امکانات و منابع مالی محدود خود ساماندهی مطالبات  سنوات پیشین پیمانکاران در پرداخت را پی گیر می باشد.

وی با تاکید بر این ‌‌‌که اجرای پروژه ‌‌های عمرانی منطقه با جدیت پیگیری می ‌‌شود، تصریح کرد: لزوم توجه به مطالبات پیمانکارانی که پروژه ‌های در دست افتتاح سال 97 را در دست دارند، می بایست تزریق مالی به آنها  به گونه ای باشد که منجر به تقویت مالی آنها شده تا بتوانند پروژه های نیمه تمام را تا  انتهای سال در جهت بهره برداری شهروندان به اتمام برسانند.

مفاخریان به لزوم برنامه ریزی در خصوص تسویه دیون پیش از سال94  نیز اشاره کرد و گفت: برنامه مجموعه شهری منطقه9 در نظر دارد تا با برنامه ریزی اصولی و دقیق  و با توجه  به منابع درآمدی محدود خود در جهت تحقق و پرداخت  مطالبات پیمانکاران تا پیش از سال 94 را تا پایان امسال پرداخت کند.

شهردار منطقه9 با اشاره به رسالت شهرداری در ارائه خدمت به شهروندان خاطر نشان کرد: مجموعه شهری به عنوان سازمان خدمت رسانی که ارتباط تنگاتنگی با شهروندان دارد زنجیره ای از خدمات به شهروندان را ارائه می کند تا شرایط زیست ‌پذیری بیشتر را در جهت ارتقای کیفیت زندگی  برای شهروندان در فضای شهری  فراهم کند که این مهم با همکاری پیمانکاران که توان و سرمایه و تخصص ‌شان را در خدمت به مردم گذاشته اند انجام می شود که مجموعه شهری منطقه9 نیز قدردان آن نیز می باشد.

وی با اشاره به افتتاح 50 پروژه‌ شهری  که با حضور شهردار تهران به بهره برداری رسید گفت: با تلاش کلیه عوامل در منطقه به خصوص پیمانکاران، 15 پروژه دیگر نیز تا پایان سال97 قرار است به بهره برداری برسد که از جمله آن پروژه زیرگذر استاد معین-آزادی می باشد که به دلیل تغییر پهنه مطالعاتی و مشکلات مالی نزدیک به سه سال است که متوقف شده بود که با پی گیری های انجام شده عملیات اجرایی آن به صورت تونلی و  با تامین اعتبار تا نیمه دوم سال 98 به بهره برداری می رسد.

شهردار منطقه9 به پرداخت مطالبات به شیوه واگذاری مزایده ‌ای املاک شهرداری به پیمانکاران را یکی از راه های قابل اجرا دانست و اذعان داشت:«مجموعه شهری منطقه9 دارای پژوه هایی نظیر  نقدیانی در بزرگراه  فتح می باشد که با توجه به موقعیت جغرافیایی و شهری مناسب و همجواری با  مجموعه های تجاری بورس آسانسور، کار کارشناسی این پروژه توسط سازمان املاک شهرداری جهت برگزاری مزایده انجام شده است که به عنوان منبع مالی به همراه دیگر املاک می توان آن را به گونه ای میان پیمانکاران توزیع کرد که هر کدام سهمی از آن داشته و بخشی از مطالبات خود را به این شیوه دریافت کنند.

مفاخریان در خاتمه در ارتباط با مشکل پیمانکاران در پرداخت حقوق و مزایای کارگران  نیز گفت: تلاش می شود تا بخشی از مطالبات را به ویژه برای آن دسته از پیمانکارانی که مطالبات بیمه ای و مالیاتی دارند به صورت نقدی پرداخت کنیم تا از عهده پرداخت حقوق کارگران خود برآیند.

 

 

 

 

 

 

يکشنبه 4/6/1397 - 16:31
سلامت و بهداشت جامعه

 

پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند غیر استاندارد و نشستن غلط در زمان‌های طولانی مدت سبب ایجاد انحنای ستون فقرات و گودی کمر بین دختران جوان می‌شود.
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران، محمد ایرجیان متخصص ارتوپدی و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تبریز با اشاره به گودی کمر در بین دختران اظهار داشت: گودی کمر یک عارضه بسیار جدی است که در بین دختران جوان به تازگی شایع شده و این مسئله به خاطر نشستن طولانی مدت اتفاق می‌افتد.
وی بیان کرد: گودی کمر به مرور زمان شکل می‌گیرد و این مسئله به خاطر چاق شدن دختران و به خصوص دانشجویان بیشتر به چشم می‌خورد.
ایرجیان ادامه داد: افراد لاغر به علت ضعف عضلات شکم و طرز نشستن غلط به گودی کمر دچار می‌شوند و امروزه متأسفانه این مسئله در دختران جوان با سن کم بیشتر اتفاق می‌افتد و این مسئله باعث اختلال در رشد ستون فقرات آنها می شود.
وی عنوان کرد: مشکلات مادرزادی و ژنتیکی می‌تواند مسئله گودی کمر را در بین دختران افزایش دهد و این عارضه در مورد دختران چاق به علت کم‌تحرکی‌شان به خاطر مسائل درسی بیشتر خود را نشان می‌دهد.
ایرجیان ادامه داد: استفاده از کفش‌های پاشنه بلند باعث افزایش گودی کمر در بین دختران و زنان جوان می‌شود و این مسئله سبب ایجاد اختلالات لگن و قوس کمر می‌شود.
وی یادآور شد: دختران جوان برای پیشگیری از انحنای ستون فقرات باید در هنگام مطالعه کتاب را در جلوی خود قرار داده و با حفظ ارتفاع مکان نشست از بیماری گودی کمر جلوگیری کنند.

يکشنبه 4/6/1397 - 16:30
سلامت و بهداشت جامعه

 

گودی کمر به دلیل ایجاد مشکلات برای ستون فقرات بایستی به عنوان یک مشکل جدی درمان شود.

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران، گودی کمر حالتی است که به دلیل رفتارهای غلط حرکتی ایجاد می شود.

انحنای کمر بیش از میزان طبیعی یا گودی بیش از حد کمر مشکل بسیاری از افراد است،افزایش آن ممکن است منجربه قوز پشت و افزایش فرورفتگی ستون فقرات گردنی و آسیب این اندام ها شود.

دلیل گودی کمر چیست؟

شاید افرادی که تخصصی در زمینه ی پزشکی ندارند بتوانند حدس بزنند که وجود یک شکم بزرگ موجب زیاد شدن لوردوز کمری می شود و برای جبران این حالت، ستون مهره ها ناچار است انحنا و تحدب ناحیه پشتی را بیشتر کند و همین امر در نهایت به گودی زیاد کمر،قوز شدن پشت و به ناچار، زیاد شدن انحنای گردن منجر می شود.علاوه بر آن گاهی در افراد لاغر به دلیل ضعف عضلات شکمی چنین حالتی ایجاد شده و گودی کمر زیاد شود.

همچنین رعایت اصول صحیح نشستن چقدر در پیشگیری از مشکلات ستون مهره ها موثر است؟طرز صحیح نشستن موجب حفظ حالت طبیعی ستون مهره ها شده و عضلات هر قسمت مجبور نمی شوند برای جبران وضعیت غلط نشستن کار بیشتری بکنند و دچار اسپاسم و خستگی شوند.

کف پا، باسن، پشت و کتف شما باید در وضعیت صحیح قرار بگیرند تا احساس راحتی کنید.اگر پای شما به زمین نرسد و آویزان باشد موجب خستگی و درد می شود. اگر کتف به صندلی نچسبد،سر به ناچار در حالت جلو می افتد و خستگی،گرفتگی عضلات گردن و گاهی سوزش کتف را موجب می شود.

آیا گودی کمر یک بیماری است؟

گودی کمر به دلیل ایجاد مشکلات برای ستون فقرات بایستی به عنوان یک مشکل جدی درمان شود. برای تشخیص این بیماری، فرد می تواند خودش را به دیوار بچسباند، اگر بتواند دست خود را در ناحیه کمر و ستون فقرات مشت کند یعنی گودی کمر طبیعی است ولی اگر نتوانست به این معنی است که گودی کمر کاهش یافته و اگر دست مشت شده خود را به راحتی بتواند جابجا کند احتمال افزایش گودی کمر وجود دارد.

میزان گودی کمر توسط رادیولوژی مشخص می شود. برخی از ورزش ها می تواند درد ناشی از افزایش یا کاهش گودی کمر را تسکین دهد.

درمان گودی کمر با انجام حرکات ورزشی

برای درمان گودی کمر مبتلایان بایستی روی کمر بخوابند، سرشان را از زمین جدا کنند و به سینه خود بچسبانند.

این حرکت باعث می شود مهره های کمر حرکت رو به جلو داشته باشند و در نتیجه عضلات شکم منقبض شده و گودی کمر آهسته، آهسته برطرف می شود.

در حرکتی دیگر افراد باید هنگامی که روی کمر خوابیدند، دو پای خود را هم زمان از زانو خم کنند و به سمت شکم آورند و سپس به حالت اول برگردانند. روش دیگر این است که افراد پاهای خود را به صورتی به سمت شکم خود آورند که زانو خم نشود که این روش آخر به دلیل سنگین بودن، بهتر است بعد از این که روش های دیگر به صورت متناوب انجام شد، صورت بگیرد.

از دیگر حرکات ورزشی این است که افراد به روی کمر خوابیده و سپس یک پا را آهسته از زانو خم کنند و به سمت شکم بیاورند و بعد آن را به حالت اول برگردانند و پای دیگر را نیز به همین روش به سمت شکم آورند.

يکشنبه 4/6/1397 - 16:29
سلامت و بهداشت جامعه

معاون وزیر بهداشت با اشاره به 10 عامل خطرابتلا به بیماری‌های غیرواگیر در ایران گفت: گروه‌های پرستاری به عنوان خط اول سلامت، نقش پر رنگی در زمینه آموزش و پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیرواگیر با آن دارند.

 



به گزارش جام جم آنلاین از فارس، مریم حضرتی در مراسم افتتاح کلینیک پرستاری پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در دانشگاه علوم پزشکی بم بیماری‌های غیرواگیر را مهم‌ترین معظل نظام سلامت در بسیاری از کشورهای جهان و از جمله کشور دانست و اظهارکرد: بیماری های قلبی- عروقی، سرطان‌ها، بیماری‌های مزمن تنفسی و دیابت چهار بیماری غیرواگیر اصلی هستند.

وی افزود: چهارعامل خطر کم تحرکی، تغذیه ناسالم، مصرف الکل و دخانیات مهمترین عوامل خطر ابتلا به این بیماری‌ها محسوب می‌شود.

معاون پرستاری وزیر بهداشت، گفت: سازمان جهانی بهداشت، کنترل این بیماری‌ها و عوامل زمینه ساز آن را بعنوان هدف اصلی برای کاهش 25 درصد مرگ و میر ناشی از بیماریهای غیر واگیر تا سال 2025 تعیین کرده است.

حضرتی، 10 عامل خطراول ابتلا به بیماری های غیرواگیر در ایران را به ترتیب رژیم غدایی، فشار خون، توده بدنی بالا، کم تحرکی، دخانیات، دیابت، آلودگی هوا، کلسترول بالا، خطرات شغلی و مصرف مواد مخدردانست.

وی با بیان اینکه در سند پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر، وزرات بهداشت 9 هدف سازمان جهانی بهداشت گنجانده شده است، افزود: کاهش مرگ و میر زودرس ناشی از بیماریهای غیرواگیر تا 25 درصد، کاهش 10 درصدی مصرف الکل، کاهش 20 درصدی مصرف نمک، کاهش 20 درصدی شیوع استعمال دخانیات، کاهش نسبی در شیوع فشار خون تا 25 درصد، ثابت نگهداشتن میزان بیماری دیابت و چاقی، افزایش دسترسی به درمان بیماریهای روانی تا 20 درصد، دریافت مشاوره برای جلوگیری از بیماریهای قلبی – عروقی تا کاهش 20درصدی و کاهش نسبی در نرخ مرگ و میر ناشی از تصادفات جاده ای تا 20 درصد از جمله این اهداف است.

حضرتی گفت: گروه‌های پرستاری به عنوان خط اول سلامت، نقش پر رنگی در زمینه آموزش و پیشگیری و کنترل بیماریهای غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط با آن دارند که ساختارهای لازم برای فعالیت آنها در این زمینه نظیر کلینیک ها، مرکز مشاوره و ... در سیستم دانشگاه ها توسعه بیشتری می یابد.

يکشنبه 4/6/1397 - 16:29
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته