• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1568
تعداد نظرات : 388
زمان آخرین مطلب : 3844روز قبل
اخبار

خبرگزاری فارس: شایسته است قبل از این که برای رفتن به مجالس مختلف مداحی و عزاداری امام حسین(ع) برنامه‌ای بچینیم، اندکی در سیره عملی سیدالشهداء(ع) مطالعه کرده یا پای منبر اهل سخن بنشینیم.

خبرگزاری فارس: برنامه مهمترین مجالس سخنرانی در تهران + جدول

به گزارش خبرنگار «تکیه خبر» خبرگزاری فارس، این روزها همه جا غرق در ماتم و عزای حسینی شده است. چشم که می‌گردانی نگاهت به انواع بنرها و پرچم‌های عزایی می‌افتد که به گونه‌ای معرّف هیئت و تکایایی از مداحان اهل‌بیت علیهم‌السلام است.

این در حالی است که متأسفانه امروزه اکثر مجالس مداح‌محور شده است و توجه زیادی به سخنران و سخنرانی نمی‌شود.

در راستای اعتلای پیام نهضت عظیم عاشوراجدولی از مهمترین مجالس سخنرانی پایتخت به علاقه‌مندان معرفی می‌شود.

 

سخنران مکان نشانی
حجت‌الاسلام شیخ حسین انصاریان مسجد حضرت امیر(ع) خیابان کارگر شمالی، مسجد حضرت امیر(ع)

از روز اول محرم به مدت 10 شب

از اذان مغرب و عشاء

حجت الاسلام محمد علی جاودان هیئت فاطمیه خیابان هفده شهریور جنوبی، پایین‌تر از سه راه تیر دوقلو

از شب اول تا دهم محرم ساعت 19

آیت‌الله حاج آقا مجتبی تهرانی مدرسه نور خیابان مجاهدین اسلام، خیابان ایران، بن بست ملکی

اول تا یازدهم محرم

ساعت: ساعت 18 با اقامه نماز مغرب و عشاء

آیت‌الله فاطمی‌نیا   دروس، خیابان یارمحمدی، خیابان میربلوکی
حجت‌الاسلام علی ثمری حسینیه

صنف لباس فروش‌ها


حسینیه

موج‌الحسین

خیابان سعدی جنوبی، پایین‌تر از چهار راه مخبرالدوله، استقلال

از روز اول محرم تا روز عاشورا از اذان صبح


خیابان 17 شهریور، بعد از تقاطع قیام، از شب اول محرم به مدت 11 شب  از ساعت 22

حجت‌الاسلام پناهیان دانشگاه تهران خیابان انقلاب، دانشگاه تهران

از روز اول محرم به مدت 10 روز، از ساعت 10 صبح

حضرات آیات:

سید محمد حسینی زابلی

سید حسن سعادت مصطفوی

و

حجت‌الاسلام  احمد علی قانع

گلزار شهدا کن، محله سرآسیاب، آستان مقدس حضرت علی بن جعفر(ع)

در جوار گلزار شهداء

از پنجشنبه 24 آبان ماه به مدت 11 شب رأس ساعت 19

حجت‌الاسلام سید حسین مؤمنی جوانان انصار الله بین فلکه اطلاعات و چای چی خیابان باباطاهر غربی پلاک 136،

از روز جمعه 26 آبان به مدت 10 شب

تجمع در روز تاسوعا در میدان اطلاعات

صبح عاشورا از ساعت 9 صبح تا اذان ظهر

عصر عاشورا ساعت 15 الی مغرب

سید محسن میرباقری مسجد حضرت مهدی ستارخان، سه راه تهران ویلا، دهه اول محرم، بعد از نماز مغرب و عشاء
حجت‌الاسلام صدیقی مهدیه تهران خیابان ولی‌عصر(عج)، چهارراه گمرک، امیریه

ساعت 19

حجت‌الاسلام علوی مدرسه عالی شهید مطهری میدان بهارستان، پس از نماز عشاء
چهارشنبه 1/9/1391 - 1:12
شعر و قطعات ادبی

خبرگزاری فارس: خیلی از مداحان در دفاع مقدس اشعار ژولیده را خوانده ولی نمی‌دانستند از اوست، در این سال‌ها همچنین به این جماعت عاشق حسین(ع) صدا و سیما را هم پیوست کنید و شاید هم نمی‌خواهند اسم شاعر را بگویند.

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، یکی از مداحان اهل‌بیت این شعر را از ژولیده نیشابوری یا همان حسن فرحبخشیان نیشابوری خوانده بود که خودش هم نمی‌دانست این بیت‌های رنگارنگ از ژولیده است؛

یا حسین آن که دل از غیر تو ببرید منم

آن که لاجرعه می‌مهر تو نوشید منم...

و خیلی از مداحان اهل بیت(ع) در دوران دفاع مقدس اشعار ژولیده را خوانده بودند و باز هم نمی‌دانستند از اوست، بعد از جنگ تحمیلی هم خیلی‌های دیگر را به این خیل اضافه کنید، در این سال‌ها همچنین به این جماعت عاشق حسین(ع) صدا و سیما را هم پیوست کنید، که خیل کثیر مجری‌ها هم نمی‌دانند که این شعر شعر از ژولیده است! و شاید هم نمی‌خواهند اسم شاعر را بخوانند!

 

 

اما این چندمین یادداشت است که اثبات خواهد کرد، بسیاری از کتیبه‌های زیبا و پرمعنای تکایا و هیئات به شعر ژولیده نیشابوری منقوش است؛

عالم همه مست از گل رخسار حسین است

ذرات جهان در عجب از کار حسین است

دانی که چرا خانه حق گشته سیه‌پوش؟

زیرا که خدای تو عزادار حسین است

هر کس به جهان گشته گرفتار نگاری

عمری است که ژولیده گرفتار حسین است

 

ژولیده که تخلصش را از آیت‌الله طالقانی(ره) وام گرفته بود، پا‌به پای مردم برای انقلاب اسلامی کوشید و از بعضی‌ها شنیدم که شعار معروف «در بهار آزادی، جای شهداخالی» هم از ابداعات اوست.

و اگر این شعار پرمفهوم هم از او نباشد، این نکته صحت دارد که در ابتدای مراسم انقلابی در مشهد شعر ژولیده حماسه می‌آفریده است و یک بار به پاس همین حماسه آفرینی‌هایش ترور می‌شود!

 

 

شعر ژولیده بیشتر بر سوگ استوار است. نوحه‌ای او برای آل‌الله به خصوص حضرت سید‌الشهدا بی‌مثال است. هنوز نمی‌دانم چه سودی غیر از حسودی پشت این عدم معرفی ژولیده خیمه زده است که عده‌ای خوش ندارند او در عرصه شعر مذهبی معرفی شود؟! آیا ژولیده دو ـ سه شعر عاشورایی ارجمند هم ندارد؟ مگر این شعر را از سی‌سال پیش و یا حتی بیش از سی‌سال مردم زمزمه نمی‌کردند؟

الهی بهر قربانی به درگاهت سرآوردم

نه تنها سر برایت بلکه از سر بهتر آوردم

پی ابقای قد قامت به ظهر روز عاشورا

برای گفتن ‌الله اکبر، اکبر آوردم...

نسل من و شما با این شعر برای مصیب‌های آل‌‌الله گریسته است.

شکی نیست ژولیده که امروز در گلستان حسین رضای ورامین آرام گرفته است به مدد همین نوحه‌ها و اشک‌هایی که بر اثر زلال شعرهایش از چشمان شیعیان بیدار دل ریخته است در بهشت جاوید در سایه عنایات حضرت حسین(ع) است. در زندگی دنیایی‌اش گاه و بی‌گاه به طنز و مطایبه این مفاهیم متعالی را به شاعران گوشزد کرده بود.

اما در عین این که در شعر ژولیده سوگ خیمه زده است. این سوگ بیشتر با حماسه و عشق به امام تشنه لبان حضرت حسین(ع) عجین شده است و این همان نکته‌ای است که باعث شده است در افغانستان هم از شعرهای ژولیده سود ببرند.

 

 

چندی پیش یک شاعر افغانی به من می‌گفت: «ما بیشتر نوحه‌هایی را که در افغانستان با آن سینه می‌زنیم از ژولیده است. از مراثی و مدایح او خیلی سود برده‌ایم، مردم افغانستان هم او را می‌شناسند!»

سوگ جلال و حماسه و عشق را می‌توان در غزل «مناجات خونین» به تماشا نشست؛

الهی سنگرم آماده کن جنگیدنش با من

تو توفیق شهادت را بده بالیدنش با من

بهای خون من باشد شفاعت از گنهکاران

عنایت کن تو این منصب به خون غلتیدنش با من

جوانان را به میدان شهادت رهبری باید

تو اگر را مهیا کن کفن پوشیدنش با من

دو گل از مجتبی باقی است ای خلاق بی‌همتا

پذیرا شو تو از او زحمت گل چیدنش با من

علم کردم قد مردی که قد قامت علم باشد

علم را دست عباسم بده کوبیدنش با من

به شوق دیدن شش ماهه‌ای شش ماهه می‌گوید

که ای تیر سه شعبه گریه کن خندیدنش با من

 

از حسن فرحبخشیان (ژولیده نیشابوری) کتاب‌های زیادی چاپ شده است که شمار آنها به چهل می‌رسد.

«دلاب سوز که» یکی از آن شعرهایی است که با ضرب آهنگ «باورکن» شروع می‌شود و در صفحات بعدی بازهم شاعر ژولیده از خم ولای رسول‌الله(ص) سرمست است و در پی این است که معشوقش حسین(ع) که عمری است گرفتار عشقش شده، با عزت معرفی می‌کند. عزتی که حماسه و شکوه را رقم می‌زند؛

در این جهان به خدا تارمق به جان من است

همیشه نام حسین بر سرزبان من است

چه گویش که محمد به وصف او فرمود؛

که من از آن حسین و حسین از آن من است

از کتاب‌های دیگر ژولیده که در آن به آل‌الله و خصوصا حضرت سید‌الشهداء ابراز ارادت نموده است می‌توان به؛ حماسه سازان عاشورا، سفینه‌نور، کشتیبان، حماسه‌سازان قرون، ای چشم‌ها بگریید، چه کنم، دلم می‌سوزد، ای قلب‌ها بسوزید و ... اشاره کرد.

 

 

از همسر ژولیده نیشابوری شنیدم که در اوان در اتاق داشتند و ژولیده نیز بضاعت مالی چندان خوبی هم نداشته است ولی در موسم محرم یکی از اتاق‌ها برای حضرت حسین(ع) سیاه‌پوش می‌شد و هیئت در خانه ژولیده علم می‌شد. مادحین اهل بیت شعر می‌خواندند و ژولیده نیز هر چند که گاهی اوقات در ایام محرم به سراسر کشور سفر می‌کرد.

ژولیده گاهی اوقات در اشعارش سرتا پا حماسه می‌شود؛ حماسه‌ای بی‌نظیر؛

کلیت زینب پای تا سر انقلاب

سینه چاک سنگر حفظ حجاب

 

و دوباره با همان بیت معروف ژولیده، این نوشتار را به پایان می‌برم باشد که ژولیده را بیشتر دریابیم؛

الهی به هر قربانی به درگاهت سرآوردم/ نه تنها سربرایت بلکه از سربهتر آوردم.

چهارشنبه 1/9/1391 - 1:9
تاریخ

خبرگزاری فارس: وقتی از امام صادق(ع) درباره ماندن «محمد حنفیه» در مدینه و عدم همراهی سیدالشهدا(ع) سؤال شد، ایشان به نامه امام حسین(ع) هنگام خروج از مدینه اشاره کرد.

خبرگزاری فارس: پاسخ امام صادق(ع) درباره چرایی ماندن «محمد حنفیه» در مدینه

به گزارش خبرنگار «تکیه خبر» خبرگزاری فارس، یکی از مواردی که اطلاعات درست و صحیحی را از زندگانی و نحوه شهادت امام حسین علیه‌السلام در اختیار ما قرار می‌دهد دسترسی به منابع مطمئن و متقن است. کتاب مقتل «لهوف» سید بن طاووس از جمله آثار مکتوب مستندی است که وقایع و جریاناتی را که شهادت حسین بن علی علیه‌السلام و هفتاد و دو تن از یارای باوفای ایشان رقم زد را به طور واقعی و به دور از هر گونه تحریف و خرافاتی بیان کرده است.

از این رو همزمان با فرارسیدن ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، بر آن شدیم تا با ذکر مطالبی از کتاب «لهوف» سید بن طاووس را برای عاشقان و علاقه‌مندان حسینی بازگو کنیم. بخش دوم این نوشتار در پی می‌آید:

* خطبه پر شور حسین(ع) و اشتیاق حضرت برای شهادت

امام حسین (ع) آن هنگام که آهنگ خروج از مکه را کرد، به پا خاست و (خطبه پر شوری خواند و) فرمود:

«حمد و سپاس مخصوص پروردگار است، خدایی که آنچه را که اداره کند عملی می‌سازد و نیرویی جز نیروی خداوند نیست. درود خداوند بر رسول گرامی او باد.

خط مرگ چونان اثر گردنبند در گردن دختران جوان، بر فرزندان آدم مسلم است. من به دیدار (اجداد و ) گذشتگانم آن چنان مشتاقم که یعقوب (ع) به دیدار یوسف (ع) اشتیاق داشت، قتلگاهی برای من مهیا گشته است که من می‌بایست بدان جا بروم.

گویا می‌نگرم که درندگان بیابان در سرزمینی میان نوامیس و کربلا، اعضای بدن مرا از هم پاره می‌کنند و می‌درند تا بدین وسیله شکم‌های گرسنه خویش را از من سیر کنند.

آری! راه گریزی از سرنوشت محتوم نیست. آنچه که خداوند بدان راضی هستم باشد، ما نیز به آن راضی‌ایم و در مقابل بلاهایی که بر ما می‌رسد صبوریم، و خداوند نیز بهترین پاداش صابران را به ما خواهد داد.

هرگز پاره تن رسول خدا (ص) از او جدا نخواهد شد و ما در بهشت در کنار آن حضرت (ص) خواهیم بود تا چشمان آن حضرت با دیدن ما روشن می‌شود و به این وسیله وعده الهی رنگ تحقق به خود گیرد، من صبح فردا از مکه عزیمت خواهم کرد، هر کس خواستار آن است که در راه من، خون خویش را نثار کند و مهیای سفر است، همراه من کوچ کرده و بیاید.»

* دل‌شان با تو، شمشیرهایشان علیه تو

روایت شده از «ابو جعفر محمد بن جریر طبری امالی» در کتاب «دلائل الامامة» که: «ابو محمد سفیان بن وکیع» از پدر خود «وکیع » و او از «اعمش» نقل کرده است که: «ابو محمد واقدی» و «زرارة بن خلج» گفتند: قبل از آن که امام حسین (ع) به سوی عراق عزیمت کند، ما به ملاقات ایشان رفتیم و از سست عهدی مردم کوفه به آن حضرت خبر دادیم و به او گفتیم: دل‌های کوفیان با شماست؛ اما شمشیرهایشان علیه شما!

آن حضرت پس از شنیدن سخنان ما، اشاره به آسمان کرد، در این حال درهای آسمان گشوده شد، و عده زیادی از ملائکه که تعداد آن‌ها را جز خدا کسی نمی‌داند، پایین آمدند، امام (ع) فرمودند: «اگر تقدیر و مشیت الهی این گونه نبود که چیزهایی نزدیک هم شوند و زمان شهادت من نزدیک نشده باشد، به کمک این ملائکه با این مردم می‌جنگیدم، اما من یقین دارم که قتلگاه من و اصحاب من در کربلاست و غیر از علی فرزندم، هیچ کس نجات نخواهد یافت!»

خروج از مکه در روز ترویه

از «معمر بن مثنی» در کتاب «مقتل الحسین» روایت شده است که: روز ترویه بود که «عمروبن سعد بن ابی وقاص (ابن سعد)» همراه لشکر عظیمی وارد مکه شد، او از سوی یزید مامور شده بود که اگر امام حسین (ع) جنگ را شروع کرد، او نیز با حسین (ع) به مقابله بپردازد و اگر در خود این توان و نیرو را دید، خود آغازگر جنگ باشد.

امام حسین (ع) در همان روز ترویه از مکه خارج شد.

* شکسته شدن حرمت حرم

در کتاب اصل «احمد بن حسین عمر بن بریدة» که او راوی معتمدی است این گونه روایت شده که او از اصل «محمد بن داوود قمی» نقل کرده که امام صادق (ع) فرمودند: «شبی که در صبح فردایش امام عزم خروج از مکه را کرده بود، «محمد بن حنیفه» خدمت امام رسید و گفت: برادر جان! تو خود آگاهی که مردم کوفه با پدر و برادرت (چه رفتاری کردند و) چه حیله و نیرنگی به کار بردند. ترس من از این است که تو نیز دچار سرنوشت پدر و برادرت شوی، اگر قصد ماندن و اقامت در مکه را کنی، تو با عزت‌ترین مردم در این حرمی و هیچ کس نمی‌تواند به تو تعرض کند.

امام (ع) فرمودند: «برادرم! می‌ترسم که یزید بن معاویه، مرا غافلگیر کرده و به قتل برساند و با کشتن من حرمت حرم الهی شکسته شود!»

محمد بن حنیفه گفت: اگر از این جهت بیمناکی به یمن یا به بیان‌های اطراف پناه ببر؛ تا هم محفوظ باشی و هم دست یزید از تو کوتاه شود.

امام (ع) فرمودند: «من در این زمینه باید فکر کنم!»

* خدا می‌خواهد تو را کشته ببیند!

سحرگاه آن شب، امام حسین (ع) عزم رفتن نمود، هنگامی که خبر رفتن امام حسین (ع) به گوش محمد بن حنیفه رسید (شتابان) آمد و مهار شتری که حضرت بر آن سوار بود را گرفت و عرض کرد: (برادر جان!) آیا تو نگفتی که درباره سخنان من فکر خواهی کرد؟

امام (ع) فرمود: (آری)!

محمد گفت: پس چرا این همه در رفتن شتاب و عجله می‌کنی؟

حضرت فرمودند: «هنگامی که تو از پیشم رفتی، رسول خدا نزد من آمدند و فرمودند: «حسین جان! (از مکه) خارج شود (و به سوی عراق برو) زیرا که خداوند می‌خواهد تو را کشته ببیند».

محمد بن حنیفه گفت: انا لله و انا الیه راجعون، پس اگر به نیت کشته شدن می‌روی، زنان و کودکانت را چرا می‌بری؟

امام (ع) فرمودند: «رسول خدا (ص) به من فرمودند: «اراده خداوند بر این تعلق گرفته که خاندان مرا اسیر و گرفتار ببیند.»

امام (ع) پس از گفتن این سخنان، با محمد بن حنیفه وداع نموده و حرکت کرد.

* رسیدن به فوز عظیم شهادت

«محمد بن یعقوب کلینی» در کتاب «رسائل» خویش از «محمد بن یحیی» و او از «محمد بن حسین» و او از «ایوب بن نوح» و او از «صفوان» و او از «مروان بن اسماعیل» و این شخص از «حمزة بن حمران» روایت کرده است که ما در نزد امام صادق (ع)  صحبت از خروج امام حسین (ع) کردیم و در مورد ماندن محمد بن حنیفه در مدینه سؤال کردیم.

امام صادق (ع) فرمودند: «ای حمزه! حدیثی را بر تو عرضه می‌کنم که پس از آن دیگر نباید در این باره سؤال کنی»

هنگامی که امام حسین (ع) عزم حرکت نمود، دستور داد کاغذی برایش بیاورند و در آن نوشت:

به نام خداوند بخشنده مهربان

«نامه‌ای از حسین پسر علی به بنی‌هاشم، اما بعد، امروز هرکس همراه من بیاید به فوز عظیم شهادت می‌رسد و هر کس تخلف کند به پیروزی نخواهد رسید. والسلام.»

دوشنبه 29/8/1391 - 0:46
شعر و قطعات ادبی
خبرگزاری فارس: من آمدم که تو را با سپاه و تیغ بگیرم/مرا به تیر نگاهی تو بی سپاه گرفتی+صوت

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات فارس، قاسم صرافان به برای حضرت حر(ع) شعر زیبایی سروده و با صدای خودش برای خبرگزاری فارس دکلمه کرده است. این شعر به همراه فایل صوتی شعرخوانی صرافان به شرح زیر است:

 

سوارِ گمشده را از میان راه گرفتی

چه ساده صید خودت را به یک نگاه گرفتی

 

کسی، قسم به نگاهت! که بی‌پناه نماند

چنین که مثل منی را تو در پناه گرفتی

 

چنان به سینه فشردی مرا که جز تو اگر بود

حسین فاطمه! می گفتم اشتباه گرفتی

 

من آمدم که تو را با سپاه و تیغ بگیرم

مرا به تیر نگاهی تو بی سپاه گرفتی

 

اگر چه راه بر اطفال بی‌‌گناه گرفتم

تو باز دست مرا از دل گناه گرفتی

 

خجالت از تو و اشکم امان نداد بپرسم

چرا ز غصه‌ی برکه تو مثل ماه گرفتی؟

 

چگونه آب نگردم ؟ که دست یخ زده ام را

دویدی و نرسیده به خیمه گاه گرفتی

 

چنان تبسم گرمی نشانده‌ای به لبانت

که از دل نگرانم مجال آه گرفتی

 

رسید خون سرم تا به دستمال سفیدت

تو شرم را هم از این صورت سیاه گرفتی

يکشنبه 28/8/1391 - 23:55
تاریخ

تاریخ قمری گرچه پیش از اسلام نیز در میان برخی ملت ها از جمله عرب ها رایج بود، اما پس از ظهور دین مبین اسلام، به عنوان تاریخ رسمی این دین در آمد. اکنون این تاریخ، تاریخ مشترک بیش از یک میلیارد مسلمان در جهان است.

** وقایع اول محرم سال 61 هجری قمری

چهارشنبه اول محرم الحرام سال 61 هجری قمری، گروهی از اهل کوفه در قصر بنی مقاتل خیمه زده بودند.

حضرت امام حسین(ع) از آنها پرسید: آیا به یاری من می آیید؟

بعضی گفتند: دل ما رضایت به مرگ نمی دهد و بعضی دیگر گفتند: ما زنان و فرزندان زیادی داریم. مال بسیاری از مردم نزد ماست و خبر از سرنوشت این جنگ نداریم، لذا از یاری تو معذوریم.

حضرت به جوانان امر کرد که آب بردارند و شبانه حرکت کنند.

امام حسین(ع) همانگونه که سوار بر مرکب بود، مختصری به خواب رفت. پس از بیداری کلمه استرجاع(انالله و اناالیه راجعون) را تکرار می کرد.

علی اکبر(ع) جلو رفت و علت را جویا شد.

حضرت فرمود: اسب سواری جلو من در خواب ظاهر شد و گفت: این قوم شبانگاه در حرکت است و مرگ به استقبالشان می آید.

علی اکبر(ع) گفت: پدرم! آیا ما بر حق نیستیم؟

حضرت فرمود: سوگند به خدا که ما بر حقیم.

علی اکبر(ع) گفت: پس ما را باکی از مرگ نیست.

امام(ع) فرمود: خدا تو را جزای خیر دهد.

امام حسین(ع) در این منزل به عبیدالله جعفی چنین فرمود: پس اگر ما را یاری نمی کنی، خدای را بپرهیز از اینکه جزو کسانی باشی که با ما می جنگد. سوگند به خدا اگر کسی فریاد ما را بشنود و ما را یاری نکند، خدا او را در آتش می افکند.



** اول محرم مصادف با آغاز سال قمری است. به سال قمری، هلالی هم گفته می شود.

از آن جهت که قمر از هلال، یک دور خود را در مدت 29 روز 12 ساعت و 43 دقیقه می پیماید و یک سال قمری، 354 روز است. ماه های این سال، عبارتند از: محرم، صفر، ربیع الاول، ربیع الثانی، جمادی الاولی، جمادی الثانی، رجب، شعبان، رمضان، شوال، ذی قعده و ذی حجة.

مسلمانان، مبدا سال قمری را هجرت سرنوشت ساز پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) از مکه به مدینه قرار دادند؛ به همین جهت به این تاریخ، تاریخ هجری قمری می گویند.

** آغاز محاصره پیامبر اکرم(ص) و بنی هاشم در شعب ابی طالب (سال هفتم بعثت) از دیگر رویدادهای روز اول ماه محرم است.
ایرنا
يکشنبه 28/8/1391 - 1:1
تاریخ

خبرگزاری فارس: امام حسین(ع) فرمود: برای مسلمانان بدبختی‌ بزرگتر از این نیست که امیر آنان شخصی چون یزد باشد. باید فاتحه اسلام را خواند؛ زیرا من از جدم رسول خدا(ص) شنیدم که می‌فرمود: «خلافت بر فرزندان ابوسفیان حرام است!»

خبرگزاری فارس: علت تحریم خلافت بر آل ابی‌سفیان از زبان امام حسین(ع)

به گزارش خبرنگار «تکیه خبر» خبرگزاری فارس، یکی از مواردی که اطلاعات درست و صحیحی را از زندگانی و نحوه شهادت امام حسین علیه‌السلام در اختیار ما قرار می‌دهد دسترسی به منابع مطمئن و متقن است. کتاب مقتل «لهوف» سید بن طاووس از جمله آثار مکتوب مستندی است که وقایع و جریاناتی را که شهادت حسین بن علی علیه‌السلام و هفتاد و دو تن از یارای باوفای ایشان رقم زد،به طور واقعی و دور از خرافات و تحریف بیان کرده است.

از این رو همزمان با فرارسیدن ایام شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، بر آن شدیم تا با ذکر مطالبی از کتاب «لهوف» سید بن طاووس را برای عاشقان و علاقه‌مندان حسینی بازگو کنیم. بخش نخست این نوشتار در پی می‌آید:

نامه یزد به فرماندار مدینه

زمانی که معاویه پسر ابوسفیان در سال شصت هجری از دنیا رفت، یزید- که خداوند او را لعنت کند - نامه‌ای به «ولید بن عتبه» فرماندار مدینه نوشت و در آن نامه دستور داد که ولید از همه اهل مدینه، مخصوصا از حسین(ع) بیعت بگیرد! و به او گفت: اگر حسین (ع) از بیعت با من خودداری کرد، گردنش را با شمشیر بزن و سربریده او را نزد من بفرست!

حسین، مرد بیعت نیست!

هنگامی که ولید این دستور را دریافت کرد، مروان را احضار و درباره حسین (ع) با او مشورت کرد. مروان گفت: حسین هرگز بیعت با یزید را قبول نمی‌کند و اگر من به جای تو بودم، گردنش را می‌زدم!

حسین (ع) در مجلس ولید

ولید، پس از این گفتار قاصدی را نزد امام حسین (ع) فرستاد و آن حضرت نیز به همراه سی نفر از خاندان و یارانش نزد ولید آمدند، ولید خبر مرگ معاویه را به آن حضرت داد و به ایشان پیشنهاد کرد که با یزید بیعت نماید، امام حسین (ع) فرمود: «ای امیر! بیعت به صورت مخفی و پنهانی نتیجه‌ای را در بر ندارد، فردا که مردم را برای بیعت می‌خوانی، ما را نیز با آنان دعوت نما!»

مروان گفت: ای امیر! عذر او را مپذیر و اگر حاضر به بیعت نیست گردنش را بزن!

امام حسین (ع) غضبناک شده، فرمودند: «وای بر تو ای پسر زن چشم کبود! تو می‌خواهی گردن مرا بزنی؟ به خدا سوگند، که دروغ می‌گویی و پستی خود را آشکار می‌کنی.»

سپس (آن حضرت) روی به ولید نموده و فرمودند: «ای امیر! ما اهل بیت نبوت و معدن رسالتیم، خانه ما محل رفت و آمد ملائکه است.

هستی با نام ما آغاز شده و به ما خاتمه می‌یابد. یزید مردی فاسق و شراب‌خوار و آدمکش خائن و بی‌حیا بوده، بعید است که من با چنین شخصی بیعت کنم؛ اما تا صبح فردا صبر کن تا هم ما در این کار فکر کنیم و هم شما و معلوم شود کدام یک از ما به خلافت و بیعت سزاوارتریم.»

سرزنش ولید به مروان

امام حسین(ع) پس از گفتن این سخنان از مجلس ولید خارج شد. پس از رفتن آن حضرت، مروان رو به ولید کرده و گفت: مخالفت دستور مرا کردی.

ولید گفت: وای بر تو! مرا به راهی رهنمون کنی که در آن، دین و دنیای من زائل می‌شود. به خدا سوگند، اگر همه روی زمین را به من ببخشند، حاضر نیستم که حسین را بکشم.

به خدا سوگند، که هر کس دست خود را به خون حسین (ع) آلوده کند، خدا را در حالی ملاقات می‌کند که میزان عمل او سبک است و خداوند نظر رحمت خویش را از او برمی‌دارد و او را از آلودگی‌های گناهان پاک نمی‌سازد و عذاب دردناکی را برایش مهیا می‌کند.

تحریم خلافت بر آل ابی‌سفیان

راوی گفت:

صبح فردا امام حسین (ع) از خانه خود خارج شد تا مگر خبر جدیدی را بشنود. (در بین راه آن حضرت) مروان را دید، مروان به او گفت: یا اباعبدالله! من خیر تو را می‌خواهم، اگر پیرو من باشی نجات می‌یابی!

امام حسین (ع) فرمود: «آن چیست؟ بازگو تا بشنوم.»

مروان گفت: من به تو پیشنهاد می‌کنم که تن به بیعت با یزید بدهی؛ زیرا خیر دنیا و آخرت تو در این کار است.

امام حسین (ع) فرمود: «إِنَّا لِلّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعونَ. برای مسلمانان بدبختی‌ای بزرگتر از این نیست که امیر آنان شخصی چون یزد باشد و باید فاتحه اسلام را خواند؛ زیرا من از جدم رسول خدا (ص) شنیدم که می‌فرمود: «خلافت بر فرزندان ابوسفیان حرام است!»

این گفت‌وگو طول کشید تا آن که مروان با حالت خشم و غضب امام را ترک گفت.

آگاهی امام بر شهادتش

نویسنده این کتاب، «علی بن موسی بن جعفر بن محمد بن طاووس» می‌گوید: نتیجه تحقیقات و بررسی‌های ما می‌گوید که امام حسین (ع) از سرانجام خویش آگاه بود و تکلیف را که به عهده داشت با اطمینان و وثوق کامل انجام داد.

عده‌ای از راویان که من نام آنها را در کتاب «غیاث سلطان الوری لسکان الثری» ذکر کرده‌ام، با اسناد خود از «ابی جعفر محمدبن بابویه قمی»- در کتاب امالی ایشان- از «مفضل بن عمر» و او از امام صادق (ع) و آن حضرت از پدران بزرگوارش (ع) نقل کرده است که:

روزی امام حسین (ع) نزد برادر خود امام حسن (ع) رفت، هنگامی که امام حسین (ع)، برادر را دید شروع به گریستن کرد، امام حسن (ع) فرمود: «چرا گریه می‌کنی؟»

اباعبدالله رو به حضرت فرمودند: «گریه‌ام به خاطر مصائبی است که بر تو وارد می‌شود.»

امام حسن (ع) فرمود: «ستمی که بر من وارد می‌شود در اثر زهری است که آن را به من می‌نوشانند؛ اما هیچ روزی مانند روز تو نیست ای اباعبدالله! که در آن روز 30 هزار نفر که همگی مدعی اسلام و از امت جد ما (ص) هستند تو را محاصره می‌کنند و برای کشتن تو و ریختن خونت و هتک حرمتت و اسارت اهل بیتت و غارت اموالت همدست می‌شوند. پس هنگامی که مرتکب این اعمال شدند، خداوند لعنت خویش را شامل حال بنی‌امیه می‌کند و از آسمان باران خون و خاکستر می‌بارد و همه کائنات حتی حیوانات وحشی بیابان‌ها و ماهی‌های دریا نیز برای تو گریه می‌کنند.»

جمعه 26/8/1391 - 17:21
آموزش و تحقيقات
جام جم آنلاین: موضوع استفاده از مكمل‌های ورزشی، ذهن بسیاری از ورزشكاران را به خود مشغول می‌كند و گاهی آنها را بر سر دو راهی قرار می‌دهد. پودرها، قرص‌ها و نوشیدنی‌های مختلفی هستند كه ادعا می‌شود تاثیر بسزایی در تقویت بدن ورزشكاران دارند.

گفته می‌شود برخی از این محصولات باعث چاقی، لاغری یا عملكرد بهتر هنگام ورزش می‌شوند. 

آنچه مساله را پیچیده‌تر می‌كند، این است كه این مكمل‌ها حاوی موادی است كه حتی شاید نام آنها را نشنیده‌ باشید بنابراین چطور خواهید فهمید چه چیزی برایتان مناسب است یا آن‌كه باید آنها را مصرف كنید یا نه؟ قبل از این‌كه درباره استفاده از مكمل‌های ورزشی تصمیم بگیرید، باید بدانید این مكمل‌ها اكسیرهای جادویی نیستند.

نباید انتظار داشته باشید، با مصرف این مواد و یكجا نشستن می‌توانید ماهیچه‌ها را تقویت كنید. باید مكملی پیدا كنید كه با نوع فعالیت شما همخوانی داشته باشد و از آن به عنوان متعادل استفاده كرده و در عین حال، تمرین‌های ورزشی را به موازات آن دنبال كنید.

مكمل‌ها در بدن چه می‌كند؟

مكمل‌های ورزشی به عنوان یك سوپاپ اطمینان در نظر گرفته می‌شوند تا مطمئن شویم بدن مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت می‌كند تا عملكرد بهتری داشته باشد و آنچه شما از آن انتظار دارید، برآورده سازد.

اگر می‌خواهید بر توده عضلانی بیفزایید، باید كالری كافی دریافت كنید و تركیبی از كربوهیدرات و اسیدهای آمینه مصرف كنید.

امكان تامین مواد از طریق غذا هم وجود دارد، اما در جوامع امروزی كه اغلب وقت كافی نداریم، متوسل شدن به مكمل‌های ورزشی آسان‌تر است.

بایدها و نبایدها در مصرف مكمل‌ها

اگر مكمل‌ها درست استفاده شوند، مخاطره‌ای به همراه ندارند. قبل از این‌كه هر گونه مكملی را مصرف كنید، خوب است تحقیقات كافی درباره محصول موردنظر انجام دهید و محصول خود را از تولیدكننده‌های معروف و قابل اطمینان تهیه كنید، زیرا آنها دانش و تجربه لازم را در تولید این محصولات دارند.

علاوه بر آن، باید مكمل را طبق دستورالعمل مصرف كنید و در مصرف آن زیاده‌روی نكنید. مثلا مصرف كراتین اضافی برای كلیه‌ها و كبد سمی است و پروتئین زیادی تبدیل به چربی می‌شود.

با آن‌كه انواع مختلفی از مكمل‌های ورزشی در بازار موجود است، بیشتر آنها به یكی از سه گروه مكمل‌های ماهیچه‌ساز، چربی‌سوز و انرژی‌زا تعلق دارند.

ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اكسیدان‌ها از دیگر انواع مكمل‌ها هستند و برای افرادی كه ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند، قابل استفاده‌اند.

انواع اصلی مكمل‌های ورزشی

برای این‌كه ماهیچه بتواند پس از تمرین انرژی از دست رفته خود را بازیابد و ترمیم شود از مكمل‌های پروتئینی یا ماهیچه‌ساز استفاده می‌شود. وزنه زدن نیاز بدن به پروتئین را افزایش می‌دهد.

اگر پروتئین كافی دریافت نكنید، بافت ماهیچه‌ای را از دست می‌دهید و دوره نقاهت شما طولانی می‌شود و بدن ماهیچه‌ها را برای به دست آوردن انرژی تجزیه می‌كند.

یكی دیگر از مكمل‌ها، مكمل كراتین است. شواهد علمی قوی وجود دارد كه نشان می‌دهد كراتین می‌تواند نیرو و اندازه عضلات را افزایش دهد.

كراتین به طور طبیعی از سه اسیدآمینه در بدن ساخته می‌شود و در گوشت قرمز و ماهی نیز یافت می‌شود، اما مقدار آن در این غذاها برای ماهیچه‌سازی كافی نیست و به همین علت به مكمل آن نیاز پیدا می‌كنید.

مكمل‌های چربی‌سوز، تركیبی از گیاهان و مواد محركی است كه به طور مختصر دمای بدن را افزایش می‌دهد و به شما كمك می‌كند، هنگام تمرین كالری بیشتری بسوزانید.

از آنجا كه تمرین منظم و رژیم غذایی سالم هم می‌تواند سوخت و ساز بدن را افزایش دهد، بنابراین استفاده از این مكمل‌ها هنوز مورد تردید است.

مكمل‌های انرژی‌زا كه اغلب به صورت نوشیدنی تولید می‌شوند، برای تمرین‌های طولانی‌مدت مناسب است. این محصولات از كربوهیدرات تشكیل شده است و باعث كاهش خستگی و افزایش استقامت می‌شود.

اسیدهای آمینه باعث می‌شود بدن هورمون رشد ترشح كند كه به نوبه خود از تجزیه ماهیچه هنگام تمرین جلوگیری می‌كند و ترمیم آن را سرعت می‌بخشد.

آنتی‌اكسیدان‌ها ایمنی طبیعی بدن را در برابر بیماری‌ها افزایش می‌دهد. آنها رادیكال‌های آزاد را كه در اثرتمرینات ورزشی سنگین مانند وزنه زدن ایجاد شده و موجب نابودی سلول می‌شود، از بین می‌برند.

مكمل‌ها اكسیرهای جادویی نیستند و نباید انتظار داشته باشید با مصرف این مواد و یكجا نشستن می‌توانید ماهیچه‌ها را تقویت كنید، بلكه باید تمرین‌های ورزشی را به موازات آن دنبال كنید

كازئین، پروتئین دیگری است كه در مكمل‌ها یافت می‌شود.

هضم این پروتئین هفت تا هشت ساعت طول می‌كشد، به همین دلیل بهترین زمان مصرف آن نیم ساعت قبل از خواب است. این پروتئین هم به ترمیم و ساخت ماهیچه كمك می‌كند و تاثیر خوبی دارد.

نوشیدنی‌های ورزشی باعث تامین قند و نمك بدن در طول تمرین می‌شود. تركیب آب، كربوهیدرات‌ها و الكترولیت‌ها آب از دست رفته بدن را بهتر از آب ساده جبران می‌كنند.

اگر برای تامین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن از رژیم غذایی طبیعی خود دچار مشكل هستید، می‌توانید از مولتی‌ویتامین استفاده كنید. البته ایده‌آل است كه رژیم غذایی متنوعی داشته باشید تا به مولتی‌ویتامین نیاز نداشته‌باشید.

كمبود روی در بدن باعث اختلال رشد ماهیچه و ضعف سیستم ایمنی می‌شود. كسانی كه به طور منظم ورزش می‌كنند، به نسبت افراد غیرفعال به روی بیشتری نیازمندند زیرا باید گلبول‌های قرمز خون را تجزیه كنند و اسیدهای چربی را كه در طول تمرین تولید شده است، متابولیزه كنند.

دكتر امیر شیروانی

جمعه 26/8/1391 - 17:18
کامپیوتر و اینترنت
جام جم آنلاین: عبارت تلویزیون هوشمند (Smart TV) اولین بار از سوی شركت‌های مطرح در زمینه طراحی و ساخت ابزارهای الكترونیك به كار گرفته شد و بعدها شركت‌های دیگر نیز محصولاتی مشابه تحت عنوان هوشمند تولید كردند.

البته برخی دیگر از سازندگان مطرح نیز تصمیم گرفتند از عبارت تلویزیون اینترنتی برای این دسته از محصولات خود بهره گیرند.

تلویزیون هوشمند برخلاف تلویزیون‌ معمولی، دربردارنده مجموعه‌ای از ابزارها و خدمات هستند كه با اتصال به شبكه جهانی اینترنت اطلاعاتی را رد و بدل می‌كند و امكاناتی را در اختیار كاربر خود قرار می‌دهد.

این تلویزیون‌ها به گونه‌ای ساخته می‌شود كه گویی درون آنها رایانه‌ای قرار دارد و به این ترتیب مجموعه‌ای از توانایی‌ها را برای كاربر خود فراهم می‌سازد.

این تلویزیون شامل مجموعه‌ای از نرم‌افزارهای كاربردی (Apps)، قابلیت جستجو در اینترنت و وبگردی، بازی و از همه مهم‌تر تلویزیون پروتكل اینترنتی است.

تلویزیون پروتكل اینترنتی نوعی استاندارد ویدئویی خاص اینترنتی است كه برای انتقال تصاویر ویدئویی از اینترنت به تلویزیون پروتكل اینترنتی به كار برده می‌شود. این ویدئوها می‌تواند به شكل كلیپ‌های كوتاه یا پخش زنده كانال‌های تلویزیونی باشد.

البته این ویژگی، پدیده تازه‌ای نیست و در واقع از سال 2005 این امكانات به بازار عرضه شده بود، اما بعدها عبارت تلویزیون هوشمند برای توصیف مجموعه این امكانات به كار گرفته شد.

تلویزیون‌ هوشمند افزون بر ویژگی‌های جالبی كه دارد، دارای چند قابلیت منحصر به فرد است كه از جذابیت‌های اصلی آنان محسوب می‌شود.

یكی از این قابلیت‌ها این است كه دیگر لازم نیست تا هنگام پخش برنامه‌ای تلویزیونی آن را تماشا كنیم. در واقع با برنامه‌دهی به این تلویزیون‌ها، برنامه دلخواه از روی شبكه به صورت خودكار ضبط می‌شود و در فرصت‌های بعد می‌توان آن را تماشا كرد.

كنترل به شیوه هوشمند

اگر شما هم جزو كسانی هستید كه بتازگی تلویزیونی جدید خریده‌اید و نمی‌خواهید هزینه‌ای دوباره برای خرید یك تلویزیون هوشمند داشته باشید، راه دیگری برای بهره‌گیری از امكانات تلویزیون هوشمند را پیش رو دارید.

در حال حاضر چند شركت تولیدكننده محصولات الكترونیك، دستگاه‌های مكملی را با نام Settop Box تولید می‌كنند كه می‌تواند به تلویزیون معمولی متصل شده، برخی قابلیت‌های یك تلویزیون هوشمند را برای ما فراهم كند.

یكی از مهم‌ترین ویژگی تلویزیون‌های هوشمند این است كه راه‌های متعددی برای كنترل تلویزیون‌های هوشمند وجود دارد. یكی از این روش‌ها نصب نرم‌افزار مربوط روی تلویزیون هوشمند است.

یكی دیگر از روش‌های كنترل این تلویزیون‌ها، سیستمی است كه در آن چشم الكترونیك نصب شده روی تلویزیون حركات كاربر را شناسایی و طبق آن دستور را اجرا می‌كند. این ویژگی بخصوص هنگام وبگردی با این تلویزیون‌ها كاربرد زیادی دارد.

وقتی تلویزیون مثل رایانه می‌شود

 

یكی دیگر از قابلیت‌های جذاب این تلویزیون‌ها DLNA نام دارد. اگر فیلم یا نماآهنگی خاص را روی رایانه‌مان دانلود كرده باشیم، می‌توانیم بدون نیاز به كپی كردن روی دیسك یا هر نوع حافظه جانبی، آن را روی تلویزیون خود تماشا كنیم. پشت تمام تلویزیون‌های هوشمند ورودی كابل شبكه برای اتصال به اینترنت وجود دارد.

افزون بر این بسیاری از مدل‌های موجود در بازار، دارای قابلیت اتصال بی‌سیم به اینترنت نیز هست. این نوع تلویزیون بسیاری از قابلیت‌های یك رایانه معمولی را دارد.

مشاهده وب‌سایت‌های مختلف، مشاهده ویدئوهای آنلاین و نیز حضور در شبكه‌های مختلف اجتماعی و نیز تماس با دوستان از طریق وب‌كم نمونه‌هایی از این كاربردهاست.

البته جدید بودن این فناوری سبب شده است هر روز شاهد پیشرفت‌ بیشتری در كیفیت و كمیت قابلیت‌های آن باشیم. بی‌شك در آینده‌ای نزدیك شاهد افزایش برنامه‌های كاربردی و نفوذ هر چه بیشتر این نوع تلویزیون در خانه‌های مردم خواهیم بود.

همانند تلفن‌های همراه هوشمند، در تلویزیون‌های هوشمند یك صفحه ورودی وجود دارد كه تمام نرم‌افزارهای كاربردی موجود را نشان می‌دهد.

در حال حاضر نرم‌افزارهایی برای نشان دادن پیش‌بینی وضع هوا، انواع بازی و نیز وبگردی و حضور در شبكه‌های اجتماعی و دسترسی به رادیوهای اینترنتی وجود دارد.

تمامی این نرم‌افزارهای كاربردی رایگان است؛ اما همان‌طور كه برای تلفن‌های همراه هوشمند انبوهی از نرم‌افزارهای غیررایگان وجود دارد، سازندگان تلویزیون‌های هوشمند امیدوارند با گسترش این فناوری، بازار فروش نرم‌افزارهای غیررایگان نیز رونق یابد.

در واقع تلفن‌های همراه هوشمند الگویی برای سازندگان این تلویزیون‌هاست و بسیاری از نوآوری‌ها در این حوزه بر اساس پیشرفت‌های صورت گرفته در صنعت تلفن‌های هوشمند است.

مترجم: سامیه سپهری‌فر

جمعه 26/8/1391 - 17:5
آموزش و تحقيقات

خبرگزاری فارس: محققان در جریان تحقیقات جدید خود دریافتند: نشانه ها و علائم خارجی پیری روی چهره افراد هشدار می دهد که آنها ممکن است مبتلا به بیماریهای قلبی باشند.

خبرگزاری فارس: ارتباط پیری چهره با بیماری قلبی

به گزارش خبرنگار اجتماعی فارس به نقل از خبرگزاری mena، محققان دانمارکی در تحقیقات پزشکی جدید خود دریافتند: نشانه های خارجی پیری چهره درباره ابتلای افراد به بیماریهای قلبی هشدار می دهد.

نتایج این تحقیقات به کنفرانس جمعیت قلب آمریکا در شهر لس آنجلس ارائه شده است.

این تحقیقات از 11 هزار فرد بالای 40 سال صورت گرفت و محققان آنها را به مدت 25 سال زیر نظر گرفتند و روشن شد که سه هزار و 400 نفر از آنها به بیماری قلبی و دو هزار و 700 نفر از‌ آنها به ضعف عضله قلب دچار شدند.

این تحقیقات افزود: عقب نشینی کردن خط موی سر، طاسی فرق سر و مقادیر کلسترولی که در پلک ها نمایان می شود از جمله نشانه های پیری است.

جمعه 26/8/1391 - 17:4
آموزش و تحقيقات

خبرگزاری فارس: عضو کمیته کشوری بیماریهای عفونی گفت: 10 درصد افراد بالای 40 سال در معرض ابتلا به بیماریهای تنفسی و ریوی هستند که استفاده از سوختهای فسیلی و سرما از جمله مهمترین عوامل بروز این بیماریهاست.

خبرگزاری فارس: 10درصد افراد بالای 40 سال در خطر بیماریهای تنفسی هستند

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان فارس،مسعود مردانی در سمینار تازه های عفونتهای تنفسی افزود: بیماریهای  دستگاه تنفسی موارد مختلفی هستند که پنومونی یا ذات الریه(سینه پهلو)،سینوزیت و COPD شایعترین آنها هستند که علاوه بر استراحت و مصرف مایعات فراوان و دفع خلط، درمان با  آنتی بیوتیک نیز یکی از اقدامات مهم درمانی است.

وی گفت: با توجه به میزان پیشرفته بودن بیماری تنفسی از آنتی بیوتیکهای مختلفی برای درمان این بیماریها استفاده می شود که یکی از این نوع آنتی بیوتیکها،کیونولها هستند که برای درمان ذات الریه پیشرفته از آن استفاده می شود.

مردانی گفت: یکی از انواع این آنتی بیوتیکها داروی لووفلوکساسین است که در گذشته با  قیمت بالا از خارج وارد می شد و اکنون با قیمت بسیار ارزانتر و حدود یک سوم نمونه خارجی در داخل با کیفیت بالا تولید شده و در دسترس بیماران قرار گرفته است.

رئیس مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در ادامه به شیوع بیماری ذات الریه اشاره کرد و گفت: گر چه ما در کشور آمار دقیقی از بیماریهای تنفسی از جمله ذات الریه نداریم اما آمارهای جهانی نشان می دهد که سالانه بیش از 10 میلیون فرد مبتلا به این بیماری تحت درمان قرار می گیرند 12درصد آنها بستری می شوند و 100 هزار نفر آنها بر اثر این بیماری جان خود را از دست می دهند.

وی ادامه داد: در مورد شیوع آسم و بیماریهای تنفسی نیز آمارهای جهانی نشان می دهد که حدود 10 درصد افراد بالای 40 سال در معرض خطر این بیماری هستند و البته استفاده از سوختهای فسیلی،وجود فضولات حیوانی و سرما از جمله عوامل بروز این بیماری است که به خصوص برای زنان باردار خطرناک است.

مردانی گفت: متأسفانه یکی از ضعفهای ما نبود آمار و کمبود تحقیقاتی است که ما را از وضعیت بیماریهای شایع در کشور به خصوص به تفکیک مناطق مختلف آگاه کند و به همین علت برنامه ریزیها نیز به خاطر نبود آمار دقیق با مشکل مواجه می شوند.

رئیس مرکز تحقیقات بیماریهای عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: سلاح پژوهش پول و اعتبار است و در حالی که ما متخصصان و محققان بسیار برجسته ای در کشور داریم اما به علت ضعف اعتبار امکان انجام مطالعات و تحقیقات کاربردی را نداریم و متأسفانه از این نظر نسبت به برخی کشورهای منطقه عقب افتاده ایم.

جمعه 26/8/1391 - 16:51
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته