• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 27021
تعداد نظرات : 2747
زمان آخرین مطلب : 3304روز قبل
اطلاعات دارویی و پزشکی

گرمازدگی
گاهی اثرات ناشی از گرما جدی تر بوده و نیاز به بستری و توجه جدی دارد.

گرمازدگی یک بیماری خاص نیست، بلکه طیفی از بیماری است که می‌تواند چنان جزئی باشد که حتی پزشک هم نتواند تشخیص درست و قطعی بدهد یا آنقدر شدید باشد که زندگی فرد را در معرض خطر قرار دهد.

گاهی گرما اثراتش را به صورت کوتاه مدت و خوش خیم بروز می دهد؛ همچون ورم، گرفتگی عضلات یا عرق سوز شدن. گاهی اثرات ناشی از گرما جدی تر بوده و نیاز به بستری و توجه جدی دارد.

اثراتی که می تواند در فرد مشکل ساز شود به این شرح هستند:

سنکوپ: در افرادی که با گرما برخورد می کنند، در مراحل اولیه ممکن است در اثرگشادی رگ های پوست و از دست رفتن آب به دنبال تعریق، دچار افت ناگهانی فشار خون بشوند. افراد مسن و افرادی که عادت به آب و هوای گرم ندارند، بیشتر مستعد هستند. اگر فردی در هوای گرم از هوش رفت، او را به اورژانس برسانید؛ چرا که ممکن است مشکل جدی مانند مشکلات قلبی و سکته مغزی رخ داده باشد. اگر علت بروز سنکوپ گرمی هوا باشد با قرار دادن بیمار در معرض هوای خنک، استراحت کردن و نوشیدن مایعات، علائم بهبود می یابد.

برای درمان پس از دور کردن بیمار از محیط گرم باید وی را در معرض کولر، پنکه یا هر مولد سرمایی قرار داد. سریع مصدوم را در وضع خوابیده قرار دهید. اگر می تواند چیزی بنوشد، مایعات دارای آب و نمک (دوغ) گزینه مناسبی است. افرادی که توان نوشیدن ندارند، بهتر است سرم نمکی برایشان تجویز شود.

خستگی یا فرسودگی گرمایی: این اختلال تنها احساس خستگی نیست. بیماران مبتلا به این شکل از گرمازدگی از سردرد، تهوع، استفراغ و گرفتگی عضلات شکایت دارند. دمای بدن این افراد افزایش یافته است؛ اما از 40 درجه نمی گذرد و هیچ تغییری در وضع هوشیاری و درک آنها دیده نمی شود.این افراد را باید از محیط گرم دور کرد. استراحت برای آنها ضروری است. بر اساس وضع افراد می توان برایشان مایعات خوراکی (دوغ) یا وریدی شروع کرد.

اگر بیمار فشار خون پایینی دارد، نیازمند بستری در بیمارستان به منظور دریافت مایعات وریدی است. بیشتر این مبتلایان اگر مشکل قلبی نداشته باشند و در بررسی آزمایشگاهی وضع آب و نمک خونشان خیلی بهم ریخته نباشد، قابل ترخیص هستند. اگر وضع ذهنی یا هوشیاری مصدوم دچار اختلال شده باید به تشخیص های بدتری فکر کرد.

ممکن است تعدادی از مبتلایان کم کم علائم درگیری مغز را نشان بدهند، بنابراین لازم است که آنها را در اورژانس برای چند ساعتی در نظر داشت. اگر پس از نیم ساعت از شروع درمان وضع بیمار تغییر نکرد، لازم است اقدامات وسیع برای کاهش دمای بدن به کمتر از 39 درجه سانتی گراد آغاز شود.

استفاده از پنکه یا آب بر بدن می تواند دمای بدن آنها را کاهش دهد. آب به کار رفته نباید سرد باشد که به لرز بیمار منجر شود. لرز، عامل افزایش دمای بدن بوده و وضع را بدتر می کند. به این منظور یا از آب خنک و جریان هوای گرم یا از آب ولرم و جریان هوای خنک استفاده می شود. با استفاده از این دو تکنیک احتمال لرز کاهش می یابد.
 
منبع : جام جم/ دکتر بهروز هاشمی (متخصص طب اورژانس)
دوشنبه 31/4/1392 - 12:18
جهانگردی


در ۱۰۰ سال گذشته مردم شهر رجوکان در نروژ در فصل زمستان حسرت دیدن آفتاب را داشته‌اند. این شهر در میان یک دره واقع شده و به همین خاطر در فصل سرما نور آفتاب به اهالی این شهر نمی‌رسد و شهر در طول روز هم همیشه تاریک است. اکنون اما مقام‌های منطقه با کمک اهالی شهر می‌خواهند برای رسیدن آفتاب طرحی قدیمی را عملی کنند تا شاید مشکل‌شان حل شود.  از ۱۰۰ سال پیش تاکنون مردم این شهر در فصل زمستان خودشان را به وسیله واگن‌های که با کابل به بالای کوه کشیده می‌شدند به ارتفاعات می‌رساندند تا از آفتاب استفاده کنند.

http://www.avaline.ir/media/k2/galleries/9238/75949_846.jpg

در روزهای گذشته اما با استفاده از چند بالگرد مقام‌های این شهر در حال قرار دادن آینه‌های غول پیکر روی کوهها هستند تا بتوانند آفتاب را روی شهر منعکس کنند. سه آینه غول‌پیکر در ارتفاع ۴۵۰ متری و در دامنه کوه قرار گرفته‌اند تا مردم شهر از روشنایی طبیعی و مزایای نور خورشیدن استفاده کنند. در این روش به نام هلیواستاتس آینه‌ها مسیر نور خورشید را در طول روز تعقیب می‌کنند تا همه نور روی شهر بتابد. این ایده اما اصلاً جدید نیست؛ ۱۰۰ سال قبل یک کارگر معمولی در شهر رجوکان این طرح را ارائه کرده بود اما کسی به آن توجهی نشان نداد. در سال ۲۰۰۶ این روش در روستایی در ایتالیا استفاده شد و اهالی این روستا از آن نتیجه آن کاملاً رضایت دارند.

http://www.avaline.ir/media/k2/galleries/9238/75947_369.jpg

یک نماینده از نروژ به همین خاطر به تازگی به ایتالیا سفر کرد و متوجه شد که استفاده از آینه‌ها به طول کامل وضعیت زندگی مردم این روستا را عوض کرده است. بعد از مدتها بحث سرانجام شورای شهر رجوکان هزینه ۵ میلیون کرونی این طرح را تصویب کرد. آینه‌ها به وسیله کامپیوتر برای تعقیب مسیر نور خورشید کنترل می‌شوند. پنل‌های استفاده از انرژی خورشید هم برق مورد نیاز برای حرکت آینه‌ها و همچنین دستگاه شستشو دهنده خودکار آنها را تأمین می‌کنند. میدان اصلی شهر مهمترین نقطه برای تمرکز آفتاب است که به گفته مقام‌های شهر همیشه نور خورشید را در زمستان خواهد داشت. مقام‌های شهر حالا به دنبال گردشگرهای بیشتر با روشن شدن شهرشان در زمستان هستند.

منبع: mehrnews.com
دوشنبه 31/4/1392 - 12:16
آلبوم تصاویر


http://upload7.ir/images/39764211212224508498.jpg

http://upload7.ir/images/27204851101425961901.jpg



http://upload7.ir/images/69585847822574315757.jpg

http://upload7.ir/images/64779681784236627347.jpg

http://upload7.ir/images/58689186678033954549.jpg

http://upload7.ir/images/80390762042349012316.jpg

http://upload7.ir/images/84577503968702403262.jpg

http://upload7.ir/images/70246774570097274268.jpg

http://upload7.ir/images/38389743490461975997.jpg

http://upload7.ir/images/28525996024783943936.jpg

http://upload7.ir/images/60600153016039792952.jpg

http://upload7.ir/images/63615931967265510425.jpg
دوشنبه 31/4/1392 - 12:12
دانستنی های علمی


تحقیقات نشان داده است که گریه کردن نه تنها مضر نیست بلکه دارای فوایدی هر چند محدود است که نباید آنها را برای سلامت نادیده گرفت.

خبرگزاری فارس: فواید گریه چیست؟

  عمل گریه کردن فشار زیادی را بر بدن می آورد که ممکن است درک جنبه های مثبت گریه را دشوار سازد.

مقاله منتشر شده در سایت «بازل» برخی از موارد فواید گریه را اشاره کرده است.

باشگاههای گریه

ژاپن یکی از معدود کشورهایی است که باشگاههای مخصوص گریه کردن تاسیس کرده است، در این مکان ها فیلم ها و سریال های تلویزیونی که باعث گریه مخاطب می شود، پخش می شود.

مردم به منظور از بین بردن استرس مربوط به کار به این باشگاهها مراجعه می کنند.

چه کسی می گوید گریه برای سلامتی مضر است؟

در مورد اثرات مثبت خندیدن برای مردم بسیار گفته شده است. چهره غمگین زمانی که با گریه همراه شود ممکن است چشم درد بیاورد اما این موضوع بر اساس آنچه که در ظاهر به نظر می رسد نمی تواند قضاوت ساده ای را ایجاد کند.

تحقیقات نشان داده است که گریه هم می تواند برای سلامت خوب باشد، اگر چه تعداد فواید گریه کردن نسبت به فواید خندیدن کم تر است اما قطعا همان تعداد هم نباید نادیده گرفته شود.

بنابراین اگر شما پس از وقوع رویداد ناگواری احساس گریه کردن را دارید، اجازه دهید تا اشک های غم و اندوهتان جاری شود.

اگر جلوی اشک های خود را بگیرید این امر منجر به آسیب رساندن به خود است.

عمل گریه کردن اجازه می دهد تا احساسات و تنش ها سرکوب شوند که این امر به از بین بردن استرس، افسردگی و به بهتر کردن خلق و خو کمک می کند.

گریه، استرس را از بین می برد

گریه در آزاد سازی استرس احساسی که در توسعه مشکلات قلبی، فشار خون بالا و دیابت نوع 2 نقش محرک دارد، می تواند مفید باشد.

در یک تحقیق 15 ساله در خصوص اشک انسان که در دانشگاه «مینه سوتا» به سرپرستی «دکتر ویلیام فری» انجام شد، مشاهده شد که گریه در گرگرفتگی مواد شیمیایی، هورمون هایی که تحت استرس هستند کمک می کند.

برخی از هورمونهای عمده استرس در خارج از بدن از طریق اشک از بین می روند.

محققان با این حال، اشاره کردند که اشکی که در زمان خرد کردن  پیاز جاری شود برای کاهش استرس موثر نیست.

این تحقیقات نشان داد که اشک ناشی از غم و اندوه و یا پس از احساس آسیب باعث می شود که هورمون های مبتنی بر پروتئین و هورمون «آدرنوکورتیکو» افزایش یابد.

همه این هورمون معمولا در پاسخ به استرس ترشح می شود؛ به این دلیل، مردم پس از گریه ناشی از آسیب دیدن و غم و اندوه و درد، احساس بهتری پیدا می کنند؛ همچنین، در حین گریه، چون ما تمایل داریم تا نفس عمیق بکشیم، به همان دلیل نیز در کاهش استرس کمک می شود.

اخلاق را بهبود می بخشد

گریه به غیر از از بین بردن استرس، همچنین ممکن است به بهبود خلق و خوی کمک کند.

در تحقیقات منتشر شده در مجله روانشناسی اجتماعی و بالینی، 2008 اثرات و همچنین دلایل گریه مشاهده شده است.

اشک شادی پس از موفقیت ستودنی حداکثر میزان بهبودی در خلق و خوی را فراهم می سازد.

ترفیع در خلق و خوی همچنین در زمانی که فردی برای تسلی دادن به هنگام گریه وجود داشته باشد نیز مشاهده شده است.

گریه کردن در زمانی که شما شخص عزیزی و یا شیء با ارزشی را از دست می دهید، ممکن است اجازه دهد که شما برای مقابله با این وضعیت احساس بهتری داشته باشید.

یکی دیگر از نظریه های پیشنهاد شده توسط دانشمندان به سطح پایین منیزیم پس از گریه کردن مربوط می شود، سطح پایین منیزیم نیز در بهبود خلق و خوی تاثیر دارد.

مشاهده شده است که مقدار بیش از حد منگنز در بدن می تواند بر روی خلق و خوی تاثیر منفی داشته باشد، که این حالت به اشکال عصبی و اختلالات احساسی یا روانی بروز می کند.

با این حال، از آنجایی که اشک حاوی مقادیر قابل توجهی از منگنز است، عمل گریه می تواند به کاهش سطح منیزیم، که ممکن است تاثیر مثبتی بر خلق و خوی داشته باشد، منجر شود.

احساس آزادی می آورد

اغلب گفته می شود که اگر اجازه دهید تا احساسات منفی در شما جمع شود این امر باعث اختلالات روانی مانند افسردگی می شود.

گریه به بیرون ریختن این احساسات عمیق، کمک می کند و احساس بهتری را برای شما ایجاد می کند. اجازه دهید که این احساسات  که می تواند طیف گسترده ای از بیماری های مزمن از جمله دیابت و ورم مفاصل ماشه باشند به خاک سپرده شوند؛ بنابراین، آزاد کردن این تجمع احساسی از طریق گریه به طور کلی برای خوب بودن بسیار حائز اهمیت است.

اندروفین منتشر می کند

به غیر از ورزش و خنده، حتی عمل گریه کردن اندروفین ها ( مواد شیمیایی که سرخوشی بالا می دهند)  را آزاد می سازد.

اندورفین ها همچنین خواص ضد درد دارند، به این معنی که از مانع رسیدن سیگنال های درد به مغز می شوند.

این امر نشان می دهد که اندروفین ها در ارتباط با گریه همچنین ممکن است به کاهش درد جسمی کمک کنند. بنابراین، اگر زمانی که موضوع ناراحت کننده ای شما را به گریه کردن تحریک می کند آن را دریغ نکنید.

چشمها را می شوید

تحقیقات انجام شده در اشک انسان نشان داده اند که اشک حاوی آنزیم شناخته شده به نام « لیزوزیم » در خواص ضد باکتری بسیار شناخته شده است.

این آنزیم دیواره سلولی باکتری ها را که برای بقای خود ضروری است را از بین می برد.

این ویژگی ضد میکروبی اشک بشر به توقف باکتری که باعث عفونت چشم می شود، کمک می کند.

همچنین، عکس العمل اشک پس از قرار گرفتن در معرض دود، گرد و غبار و پیاز که جاری می شد در واقع به حفاظت از چشم ها از آسیب و جلوگیری از صدمات ناشی از این محرک کمک می کند. این اشک ها که ما دوست نداریم دیده شوند در واقع از چشم های ما در برابر محیط محافظت می کنند.

سموم را از بین می برد

تحقیقات نشان داده است که اشک های عاطفی که از غم و اندوه بوجود می آیند پر از مواد شیمیایی سمی هستند. تجمع مواد شیمیایی زمان روبرو شدن با افزایش سطح استرس روی هم انباشته می شوند  و از طریق اشک جاری و آزاد می شوند.

فشار خون را کاهش می دهد

مشاهده شده است که فشار خون به دنبال یک بار گریه کردن کاهش می یابد.

آزادی احساسات به دام افتاده بعد از گریه باعث می شود ما احساس بهتری همراه با کاهش فشار خون و بهبودی ضربان قلب داشته باشیم. علاوه بر کاهش فشار خون، عمل گریه همچنین در کاهش تعداد ضربان قلب کمک می کند.

با این وجود گریه برای شما فوایدی به همراه دارد و لازم نیست که شما چه اکنون و چه بعد در کاهش اشک خودتان را مجبور کنید.

زمانی که شما احساس می کنید که دیگر قادر به حمل بار یک درد عاطفی، به خصوص از نوع آسیب زا نیستید آنگاه برای داشتن یک گریه خوب خود را آماده سازید.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفا برای آموزش به خواننده است و این مطالب بعنوان یک جایگزین برای توصیه های یک متخصص پزشکی نمی باشد.

 

نویسنده این مقاله: نیکس. جی (Nicks J)

مترجم: مریم قره داغی

منبع  خبرگزاری فارس

دوشنبه 31/4/1392 - 11:54
دانستنی های علمی

دانشمندان بدبخت ترین مولکول مغز را شناسایی کرده اند؛ پروتئینی که در تمامی احساسات استرس، اضطراب و افسردگی نقش دارد. این کشف می تواند راه را به سوی ساخت داروهای جدیدی برای کنترل این مشکلات هموار می سازد.

 محققان از منبع نوری الماس که یک شتابگر ذرات و تولید کننده قدرتمند ترین پرتو ایکس جهان در هارول در اکسفورد شایر است، برای مطالعه مولکول هایی که در سطح بیرونی سلول هایغده هیپوفیز قرار دارند، استفاده کردند.

محققان پیش از این می دانسته اند که غده هیپوفیز نقش مهمی را با آزاد سازی مواد شیمیایی استرس به خون، در اضطراب و افسردگی ایفا می کند. با این حال چگونگی بروز این واکنش مشخص نبود با این حال پروتئینی به نام CRF1 مظنون اصلی این واکنش ها تلقی می شد.

فیونا مارشال یکی از پژوهشگران این بررسی از شرکت کشف داروی Heptares Therapeutics گفت: بیماری های مرتبط با استرس از جمله افسردگی و اضطراب سالانه یک چهارم از بزرگسالان را درگیر خود می کنند اما آنچه که بسیاری از مردم نمی دانند این است که این بیماری ها توسط پروتئین هایی در مغز کنترل می شوند که یکی از آنها، همین CRF1 است.

وی افزود: آنچه که ما انجام دادیم مشخص کردن ساختار این پروتئین است که چگونگی عملکرد آن را نشان می دهد و از این رو می توانیم داروهایی را برای کنترل آن طراحی کنیم.

پروتئین CRF1 در غشای بیرونی سلول های هیپوفیز قرار دارد و در آنجا مترصد مولکول های استرس آزاد شده توسط هیپوتالاموس می ماند. وقتی این مولکول ها را شناسایی می کند؛ سلول والد خود را فعال می سازد تا هورمون هایی را آزاد کند در بلند مدت موجب اضطراب و افسردگی می شود.

محققان با استفاده از این شتابگر قدرتمند کل ساختار اتمی مولکول را روشن کرده و یک شکاف را درون آن شناسایی کردند که می تواند هدف ایده آلی برای ساخت داروهای جدید باشد.

مارشال اظهار داشت: اکنون شکل این پروتئین را می شناسیم و از این رو می توانیم  مولکولی را طراحی کنیم که درون شکاف آن قرار گرفته و آن را مسدود سازد از این رو پروتئین CRF1 غیر فعال می شود و از این رو فرایند زیست شیمیایی که در نهایت به استرس منجر می شود از همان ابتدا متوقف می کنیم.

نتایج این تحقیقات درنشریه نیچر منتشر شده است.

 منبع خبرگزاری مهر،

دوشنبه 31/4/1392 - 11:47
ایرانگردی
اسرار برمودای کوچک

درایران، مناطقی وجود دارد که مرموز و ترسناک به شمار می روند. در دل این مناطق، رازها و اسراری وجود دارد که سفر به آنها را، برای دیگران، همراه با ترس و وحشت می سازد.
درایران، مناطقی وجود دارد که مرموز و ترسناک به شمار می روند. در دل این مناطق، رازها و اسراری وجود دارد که سفر به آنها را، برای دیگران، همراه با ترس و وحشت می سازد. از این به بعد و در این صفحه، چنین مناطقی را معرفی خواهیم کرد. البته گزارش هایی از این مناطق، پیش از این نیز در سرنخ کار شده؛ اما از این پس، چنین گزارش هایی را در این صفحه دنبال خواهید کرد. اگر در محل زندگی شما هم چنین مناطق وحشتناکی وجود دارند، ما را بی خبر نگذارید.



برکه مرموز

لابد تا به حال، داستان های ترسناک زیادی خوانده اید که محوریت آنها، مناطق و اماکن متروکه و رازآلود بوده. البته اینها، همه اش داستان است اما گاهی وقت ها نیز، چنین مناطقی واقعا وجود دارند. مثل ماجرای برکه مرگ گدر استان فارس. برکه ای که یک جور زیبای وحشی بوده؛ و تصاویر دل انگیزش هر بیننده ای را مسحور خودش می کرد اما تا به حال، جان 12 نفر را گرفته. قدیمی ها، به این منطقه کراز می گفتند. برکه کراز، در 20 کیلومتری بوانات واقع شده. زیبایی ها و هوس شنا کردن در برکه ای خنک، خیلی ها را وسوسه می کرد؛ وسوسه ای که برای 12 نفر به قیمت مرگ تمام شده و خیلی های دیگر را هم تا یکقدمی مرگ برد، ولی ... اهالی تا مدت ها، از راز نیروی مغناطیسی موجود در دل این برکه خبر نداشتند؛ فکر می کردند که لابد کسانی که به دل آن رفته و برنگشته اند، شنا بلد نبوده اند. البته ادعای بلد نبودن شنا، آن هم در برکه ای با عمق یک و نیم متر، دلیل جالبی برای غرق شدن نمی تواند باشد اما وقتی که جنازه یک شناگر کارکشته، روی دست برکه ماند، دیگر برای اهالی قطعی شد که برکه کراز، رازی دارد. با ما همراه شوید تا از رازهای این منطقه مرموز باخبر شوید.

منطقه کراز را مردم شهرستان بوانات و اهالی روستاهای آن خوب می شناسند. این منطقه طبیعت بکر و دست نخورده ای دارد که همه اهالی برای تفریح و تفرج به آنجا می روند. «در این مکان علاوه بر درختان زیبا، چشمه ای وجود دارد که از بالای کوه سرازیر است. آب چشمه در ادامه مسیر خود، آبشار زیبایی نیز به وجود آورده که هر بیننده ای را مجذوب خود می کند.»

اینها حرف هایی است که مجتبی حسام پور از اهالی این شهرستان به زبان می آورد، به گفته حسام پور، با نزدیک شدن به این مکان تفریحی، اولین چیزی که چشمنوازی می کند، آبشاری است که از دل کوه بیرون آمده و 4 متر ارتفاع دارد. همه کسانی که به کراز می آیند، اول نزدیک آبشار می شوند تا از دیدن یک منظره زیبا لذت ببرند، «ابتدا آبشار مثل آهنربا عمل می کندو مردم را به طرف خودش می کشاند اما همین که نزدیک می شوند با دیدن یک چیز زیباتر آبشار فراموش می شود تا آنجا که حتی فرصت نمی کنند نگاهی به آبشار بیندازند. این جاذبه دل انگیز، برکه ای است که در پای آبشار به وجود آمده.»

اکثر اوقات، خیلی از اهالی این منطقه به کراز می روند تا روزی به یادماندنی را در کنار خانواده شان سپری کنند اما همیشه منطقه کراز اینقدر آرام نیست، بعضی وقت ها اتفاق های عجیب و وحشتناکی نیز در آ« رخ می دهد که همه را شگفت زده می کند، گروه هایی به این منطقه سفر کرده اند که بعد از بازگشت، همیشه به خود می گفتند ای کاش هیچ وقت پایشان به اینجا باز نشده بود. «تا چند سال پیش برکه ای وجود نداشت اما از زمانی که آبشار ارتفاعش بیشتر شد، به علت گود شدن زمین و جمع شدن آب در پای آبشار، برکه ای کوچک و بیضی شکل به وجود آمد. نمی دانم چرا با اینکه آب آبشار از ارتفاع زیاد به درون برکه می ریخت، تلاطمی نداشت و در اوج ناباوری به یکباره آبشار خروشان به آبی راکد و بی حرکت تبدیل می شد.»

به گفته آقا مجتبی، ماجرا از 12 سال پیش شروع شد؛ درست زمانی که چند نوجوان قصد شنا کردن در برکه را کردند. با اینکه عمق برکه در جاهای عمیق نهایتا به یک متر و نیم می رسید، یکی از نوجوانان در این برکه غرق شد، «فصل تابستان زمانی بود که بیشتر تمایل به شنا کردن در این استخر طبیعی به وجود می آمد، به خصوص در میان روستایی هایی که اطراف کراز زندگی می کردند اما غرق شدن در برکه همه را متعجب کرد. هیچ کس حتی تصورش را نمی کرد که کسی در این مکان غرق شود.»

همه احتمال دادند که یک بدشانسی یا بی تجربگی در شنا کردن باعث این اتفاق شوم شده اما این ماجرا ادامه پیدا کرد تا آنجا که هر سال این برکه کوچک، جان چند نفر را می گرفت و اهالی تصور می کردند این غرق شدن ها، دلیلش بی تجربگی شناگران است.

ماجراجویی خطرناک

یکی از روستاییانی که در برکه کراز خیلی شنا کرده، آقا مهدی است. او معتقد است همه جای برکه خطرناک نیست. آقا مهدی اولین کسی است که ادعا کرد برکه، عامل مرگ شناگران است، نه بی تجربگی شناگران، «بارها که به همراه دوستانم در برکه شنا می کردم هیچ اتفاقی برایمان نمی افتاد اما یک روز که در حال شنا در برکه بودم، تصمیم گرفتم در گوشه ای از برکه شنا کنم که تا به حال به آنجا نرفته بودم. حس کنجکاوی مرا به آنجا کشاند. آرام آرام در آن مکان شنا می کردم. راستش را بخواهید بدم نمی آمد کمی شیطنت کنم و با یک شیرجه ناگهانی، از زیر آب باخبر شوم. اصلا تصورش را نمی کردم چه اتفاقی در زیر آب ممکن است برایم بیفتد.»

به گفته آقا مهدی، در همان گوشه برکه، سنگی قرار داشت که قسمت خیلی کوچکی از این سنگ بیرون از آب بود، «من با قرار گرفتن روی سنگ، شیرجه جانانه ای زدم. وقتی زیر آب رفتم متوجه شدم که قسمت خیلی بزرگتری از این سنگ زیر آب قرار دارد. در زیر سنگ حفره ای وجود داشت که از آب پر شده بود. در اطراف تخته سنگ، برکه عمیق تر می شد و عمقش به 2 و نیم متر هم می رسید. طاقت نیاوردم و خواستم کمی ماجراجویی کنم. به طرف حفره رفتم. این درحالی بود که احساس می کردم نیرویی علاوه بر حس ماجراجویانه ام، مرا به طرف تخته سنگ می کشاند. در همین هنگام بود که ناگهان احساس رخوت کردم. کمی دست و پا که زدم، متوجه شدم توانم گرفته شده، هر چه به طرف حفره می رفتم کارم سخت تر و تکان خوردن برایم دشوارتر می شد اما هنوز به حفره نرسیده بودم که احساس کردم حفره دارد فریبم می دهد و راهی که می روم برگشتی ندارد.

شناگری که قربانی چشمه شد

حرف های آقا مهدی برای اهالی باور کردنی نبود، روستاییان به شنا کردن در برکه ادامه دادند تا اینکه دوباره همان اتفاق ترسناک همیشگی رخ داد. حسام پور در این باره می گوید: «بعد از حرف های مهدی تا دو سال هیچ اتفاقی نیفتاد، تا اینکه تابستان گذشته، برکه دوباره قربانی گرفت. این بار قربانی، یکی از شناگران کارکشته بود. این اتفاق باعث شد ماجرای برکه دوباره سر زبان ها بیفتد. شناگری که جان باخت یکی از دوستان نزدیکم بود که ورزش شنا را به صورت حرفه ای دنبال می کرد. همه اهالی شکی نداشتند که او شناگر قابلی است. جالب اینجاست که او قبل از غرق شدنش بارها در برکه شنا کرده و هیچ اتفاقی برایش نیفتاده بود. در آن روزوحشتناک، او با دوستانش به شنا رفتند. احتمالا او هم مانند مهدی کنجکاو شده بود چرا که از روی همان تخته سنگی که مهدی درباره اش می گفت شیرجه زد.»

دوستان او بعد از ماجرای غرق شدنش گفتند که کمی طول کشید و از او خبری نشد. ما اعتنا نکردیم چون او را خوب می شناختیم؛ او استاد شنا و زیر آبی رفتن بود. همیشه کارش این بود که مدت زیادی بعد از شیرجه در زیر آب بماند تا آنجا که خیلی وقت ها طول و عرض استخر یا برکه را زیر آبی طی می کرد.»

به گفته مجتبی؛ دقیقه هات سپری شد و خبری از مرد جوان نشد؛ همه نگران شده بودند. تا بچه ها آمدند دست به کار شوند، جسم بی جان او به روی آب آمد. دیگر کار از کار گذشته بود.

فاش شدن راز مرگبار

با غرق شدن یک شناگر قابل، همه به یاد حرف های مهدی افتادند که می گفت رازی در دل برکه پنهان است به همین خاطر اهالی دست به کار شدند. آنها برای پرده برداشتن از این راز برکه راهی کرزای شدند. «با تحقیقاتی که کارشناسان در زیر آب انجام دادند متوجه شدند آبی که از طریق آبشار به برکه می ریزد با اینکه در سطح برکه هیچگونه حرکتی ندارد اما در کف برکه حرکت دورانی پیدا می کند. این حالت در اطراف حفره تشدید می شود می شود و مثل یک گرداب عمل می کند. هر شناگری که به حفره نزدیک شود، جریان دورانی آب او را به درون حفره می کشاندو بعد از گرفتن انرژی و توانش او را غرق می کند. حالا فرقی نمی کند شناگر قابلی باشد یا نباشد.»

این راز مرگبار تا به حال جان 12 نفر را، آن هم در برکه ای که کسی اصلا فکرش را نمی کرد قادر به غرق کردن کسی باشد، گرفته بود. روستاییان با فاش شدن راز هولناک برکه مرگ، بیکار ننشستند. آنها دست به کار شدند و از زیبایی برکه چشم پوشیدند و آن را برای همیشه از بین بردند تا دیگر شاهد چنین اتفاق های ناگواری نباشند. با آنکه حالا شش ماهی می شود که دیگر برکه ای وجود ندارد اما راز قربانیان آن، هنوز نقل محافل اهالی این منطقه است

همشهری سرنخ
دوشنبه 31/4/1392 - 11:46
دنیای گیاهان و حیوانات

هنگامی که گروهی از توریست ها برای بازدید از حیات وحش آفریقای جنوبی به این مکان رفته بودند با صحنه ی نادری روبرو شدند. آنها که بسیار هم خوش شانس بودند شاهد دعوای شوخی مانند دو ماده شیر بودند.گیوین تانکینسون عکاس این تصاویر می گوید: من تابحال ندیده بودم یک شیر اینقدر به هوا بپرد. به نظر من دعوای این دو ماده شیر بیشتر شبیه به کونگ فو بود.






دوشنبه 31/4/1392 - 11:44
دانستنی های علمی

استفاده از کارت های بانکی برای نخستین بار در دهه 1950 در سراسر جهان متداول گردید .این کارتهای پلاستیکی به منظور تسریع در روند بانکداری الکترونیک و کاهش استفاده از پول نقد رواج یافتند که تا امروز توانسته اند جایگاه مناسبی در عرصه بانکداری الکترونیک برای خودشان دست و پاکنند.
 استفاده از کارت های بانکی برای نخستین بار در دهه 1950 در سراسر جهان متداول گردید .این کارتهای پلاستیکی به منظور تسریع در روند بانکداری الکترونیک و کاهش استفاده از پول نقد رواج یافتند که تا امروز توانسته اند جایگاه مناسبی در عرصه بانکداری الکترونیک برای خودشان دست و پاکنند.

استفاده از کارت بانکی سبب کاهش استفاده از پول نقد، صرفه جویی در هزینه اسکناس، امنیت بیشتر و کاهش سرقت ها و... می شود.

هر کارت بانکی پنج مشخصه اصلی دارد که این کارت را از سایر کارت ها متمایز کرده و امکان دریافت و انتقال وجه را فراهم می آورد.

1.شماره کارت

این شماره یک شماره 16 رقمی است که برای اینکه خواناتر باشد و همچنین راحت تر در خاطر سپرده شود در چهار مجموعه 4 رقمی بر روی کارت درج می شود.

این شماره ها به چه معناست؟

شش رقم اول ( 603769 ) معرف شماره شناسایی بانک یا BIN (Bank Identification Number) می باشد.دو رقم بعدی معرف کد محصول می باشد. انواع مختلف کارت های بانکی از قبیل کارت بدهکار ، کارت پیش پرداخت ( بن کارت ، کارت هدیه و ... ) ، کارت اعتباری و ... دارای کد محصول مجزا می باشند.هفت رقم بعدی  معرف شماره سریال کارت می باشد.

رقم آخر  رقم کنترلی ( Check Digit ) می باشد.

2.cvv2

عددی سه یا چهار رقمی است که برروی کارت درج می شود و برای خرید های اینترنتی به کار می آید.

3. تاریخ انقضا

یک عدد چهار  رقمی است که معرف سال و ماه انقضای کارت شماست. درصورتی که به هردلیل تاریخ انقضای کارت شما بر روی کارت درج نشده بود و می خواستید خرید اینترنتی انجام دهید با مراجعه به یکی از شعب بانکتان می توانید این تاریخ را دریافت کنید.

4.رمز اول

همان رمز کارت است که هنگام دریافت کارت به شما داده می شود و توصیه می گردد به محض دریافت آن را تغییر دهید.

رمز کارت می بایست یک عدد چهار رقمی باشد و بهتر است تاحد ممکن در ذهن شما باشد و آن را جایی یادداشت نکنید.

5. رمز دوم

این رمز برای خریدهای آنلاین و استفاده از اینترنت بانک ها کاربرد دارد و معمولا با درخواست شما در شعبه تحویل داده می شود ،برخی از بانک ها هم امکان دریافت این رمز را از طریق خود پرداز فراهم نموده اند.


بانکی دت آی آر
دوشنبه 31/4/1392 - 11:16
جهانگردی

طراحی ساختمان‌هایی که بتوانند در برابر شرایط ناملایم قطب جنوب دوام آورند، به هیچ عنوان کار راحتی نیست. با بهترین و مقاوم‌ترین سازه‌های انسانی در قطب جنوب آشنا شوید.
ایستگاه تحقیقاتی نقشه‌برداری جنوبگان انگلستان، هالی VIساخت ایستگاه‌های تحقیقاتی هالی به اواخر دهه 1950 میلادی / 1330 شمسی باز می‌گردد. ایستگاه شماره شش این مجموعه که در ماه فوریه 2013 / بهمن‌ماه 1391 افتتاح شد، مجهز به پایه‌های هیدرولیکی است که علاوه بر بالا کشیدن ایستگاه از زیر برف؛ توانایی اسکی کردن روی برف را هم دارد. امکان اسکان و زندگی 52 محقق در این ایستگاه وجود دارد.


 

ایستگاه تحقیقاتی شاهزاده الیزابت
ایستگاه تحقیقاتی شاهزاده الیزابت که در سال 2009 / 1388 ساخته شد، به خاطر سبز بودن خود شهرت دارد. این مجموعه، نخستین ایستگاه تحقیقاتی قطبی با انتشار صفر گازهای گلخانه‌ای است، که تنها با استفاده از انرژی باد و خورشید کار می‌کند. علاوه بر این، به لطف معجزه «معماری کارپذیر» که در آن از مزایای محیط اطراف برای به حداقل رساندن اتلاف گرما استفاده می‌شود، این مجموعه به هیچ‌گونه سیستم گرمایش داخلی احتیاج ندارد. عدم نیاز به سیستم گرمایش در قطب جنوب!


 

مرکز تحقیقاتی بهاراتی
این مجتمع تحقیقاتی همچون یک خانه ساحلی چند میلیون دلاری در سواحل اقیانوس آرام به نظر می‌رسد. فقط به جای موج، برف است که بر پنجره‌های این خانه کوبیده می‌شود. مرکز تحقیقاتی بهاراتی هندوستان که سومین ایستگاه این کشور در قطب جنوب است، بر خلاف آنچه که از ظاهرش بر می‌آید از سه کانتینر پیش‌ساخته تشکیل شده است. اساس طراحی این ایستگاه بر پایه کمترین میزان انتشار کربن بوده است، و برای مقابله با باد و سرما در روکشی آلومینیومی پیچیده شده است.


 

مرکز تحقیقاتی جنوبگان جانگ بوگو
این ایستگاه تحقیقاتی که هنوز در حال ساخت است، قرار است تا پس از افتتاح در آوریل 2014 / فروردین 1393، توسط موسسه تحقیقات قطبی کره‌جنوبی استفاده شود. نکته مهمی که در طراحی این ایستگاه وجود دارد این است که بر خلاف ظاهر احمقانه‌اش، طراحی آیرودینامیک آن باعث دفع کردن بادهای سخت قطبی می‌شود. بزرگی ایستگاه به اندازه‌ای است که به راحتی می‌تواند 60 محقق را همزمان در خود جای دهد.


 

ایستگاه زندگی یخ‌کوهه
ایستگاه زندگی یخ‌کوهه (Iceberg Living Station) طراحی کاملا قمارگونه‌ای است که توسط شرکت دانمارکی MAP Architects ارائه شده است. این ایستگاه در اصل یک ایگلو (کلبه اسکیمویی) عظیم است: با خالی کردن درون یخ‌کوهه، تمام وسایل مورد نیاز تحقیقات در دل آن مستقر می‌شود. اما آیا این ایستگاه ذوب نخواهد شد؟ پاسخ این سوال مثبت است و ایده کار نیز در اینجاست: پس از 7 تا 10 سال ایستگاه از میان می‌رود؛ بنابراین لازم نیست تا بر خلاف روال معمول در قطب، محققان نگران برچیدن مرکز تحقیقاتی باشند که دیگر از آن استفاده نمی‌شود.

 

طراحی ساختمان‌هایی که بتوانند در برابر شرایط ناملایم قطب جنوب دوام آورند، به هیچ عنوان کار راحتی نیست. معماران مجبورند بارش دائمی برف، سرمای منجمد کننده و بادهای شدید را در طراحی‌های خود در نظر بگیرند. نمایشگاه «آزمایشگاه یخ: دانش و معماری جدید در جنوبگان» گوشه‌ای از بهترین راه‌حل‌های ارائه شده را در معرض دید علاقمندان قرار داده است. برخی از این راه‌حل‌ها هم اکنون نیز در حال استفاده هستند، و برخی دیگر قرار است تا در آینده نزدیک به کار گرفته شوند.

منبع:خبرانلاین
دوشنبه 31/4/1392 - 10:57
دانستنی های علمی

ظاهراً ما انسان‌ها تنها موجوداتی هستیم که می‌خندیم، یا حداقل تا الان خنده بقیه جانوران را درک نکرده‌ایم. ظاهراً هم دلایل مشخصی وجود دارند که ما به خنده می‌اندازند که در بین همه مشترک هستند...


شاید تا به حال اصطلاح زبان بدن را شنیده یا خوانده باشید. رفتار آدم‌ به نوعی کلامی و غیر کلامی تقسیم می‌شود. رفتار‌های غیر‌کلامی گاهی بیشتر از رفتار‌های کلامی در انعکاس منظور واقعی افراد اهمیت دارند. در کلام فرد ممکن است دروغ، پنهان کاری یا ریاکاری وجود داشته باشد ولی رفتار‌های غیر‌کلامی او به سختی تحت کنترلش قرار دارند. این رفتار‌ها معمولاً خود به خودی و غیر ارادی هستند و پنهان کاری در آنها بسیار مشکل است. زبان بدن در دسته رفتار‌های غیرکلامی قرار می‌گیرد. به اعتقاد روان‌شناسان شما و دیگران هنگام گفت‌وگو تنها از راه کلام به سوی یکدیگر پیام نمی‌فرستید. در واقع شما علاوه بر اینکه با کلام خود با یکدیگر سخن می‌گویید به صورت غیر‌کلامی نیز در حال حرف زدن هستید؛ به این معنا که هر یک از شما می‌توانید با توجه به مواردی چون وضعیت دستان طرف مقابل،‌حالت‌های بدن و اجزای چهره او، نوع نشستن یا ایستادنش، نوع و جهت نگاه کردن او و... برداشت‌هایی در مورد منظور واقعی و مقصود فرد داشته باشید.

آیا با نوع خنده حرف می‌زنید؟
ظاهراً ما انسان‌ها تنها موجوداتی هستیم که می‌خندیم، یا حداقل تا الان خنده بقیه جانوران را درک نکرده‌ایم. ظاهراً هم دلایل مشخصی وجود دارند که ما به خنده می‌اندازند که در بین همه مشترک هستند، حالا بعضی‌ها راحت‌تر به خنده می‌افتند و بعضی‌ها هم باید خیلی موضوع خاص باشد تا بالاخره لب‌های مبارک را حرکتی بدهند و کمی لبخند بزنند. یکی از مواردی که در مبحث زبان بدن اهمیت دارد نوع خندیدن است. البته ارزیابی زبان بدن آسان نیست و هیچ یک از این فاکتور‌ها به تنهایی نمی‌توانند مبنای قضاوت و نتیجه‌گیری شما قرار گیرند. برای پی بردن به نظر واقعی و مقصود طرف مقابل خود، باید حالت‌های مختلفی را در کنار هم در نظر بگیرید، برای مثال حالت دست‌ها،‌جهت نگاه و نوع خندیدن فرد در واقع حالت‌های مختلف بدن فرد مانند کلمه‌هایی هستند که در کنار هم جمله‌ای را می‌سازند و می‌توان از آنها مواردی را استنباط کرد. در واقع به تنهایی معنایی ندارند. برای اینکه به نحوه ارزیابی زبان بدن پی ببرید، می‌توانید کتاب‌های علمی‌ای را که در این زمینه نوشته شده‌اند، مطالعه کنید.

از سر تعجب و شگفتی
شده کسی شما را سور‌پریز کند و به خودتان بیایید ببینید دارید می‌خندید؟! این خنده ناشی از تعجب است و از آن خنده‌هایی است که بقیه را هم به لبخند وا می‌دارد، البته وقتی واقعی باشد اصلاً از همان مواردی است که آدم را لو می‌دهد که برای مثال از هدیه خوشش آمده یا نه، چون نمی‌توان مصنوعی‌اش را در صورت ایجاد کرد.

از روی پیروزی
یکی دیگر از موقعیت‌هایی که آدم بی‌اختیار می‌خندد، موقعیت برتری و پیروزی است، برای مثال وقتی یک تیم ورزشی بازی را می‌برد، در چهره بازیکنان این خنده را می‌بینید. این خنده هم از آن خنده‌هایی است که لبخند را به لب بقیه هم می‌آورد، البته به این شرط که در تیم بازنده نباشند!

در برابر موقعیت‌های غیر عادی
معلوم نیست چرا، اما گاهی آدم‌ها وقتی با عدم تناسب روبه‌رو می‌شوند، می‌خندند، برای مثال وقتی تصویری می‌بینند که چهره و بدن به هم نمی‌خورد، یا وقتی خودشان را در آینه‌های عجیب و غریب می‌بینند. اصلا بخش زیادی از سرگرمی‌های خانوادگی، گرفتن عکس‌های بی‌تناسب است.

برای پوشاندن حالت‌های درونی
گام هم ما آدم‌ها از شدت فشار درونی‌ای که تجربه می‌کنیم، یا مثلا وقتی خیلی عصبانی یا ترسیده هستیم، می‌زنیم زیر خنده این خنده هم عصبی است و اطرافیان را متعجب و گاهی هم عصبی می‌کند.

قلقلک
خیلی از آدم‌ها قلقلکی هستند،‌البته میزان آن در بین افراد فرق دارد. کف پاها، زیر بغل و پهلو‌ها از نقاظ معمولا حساس در برابر قلقلک هستند. بچه‌ها راحت‌تر در برابر قلقلک به خنده می‌افتند

برای مسخره کردن
متاسفانه مسخره کردن هم از دلایل خندیدن نوع بشر به شمار می‌رود. مسخره کردن ظاهرا برای تحقیر دیگری اما در واقع در پاسخ به تمایلات سرکوب شده افراد اتفاق می‌افتد. برای همین هم خنده‌های ناشی از مسخره کردن عصبی و کشدار است و اصلا دلچسب نیست .

برای جلب توجه
گاهی افراد برای این می‌خندند که توجه دیگران را جلب کنند. یا هم‌رنگ جماعت شوند و بقیه فکر نکنند موجودات بی‌مزه‌ای هستند یا اینکه این فرد خودش را می‌گیرد و خودش را یکی از اعضای گروه نمی‌داند. این خنده‌ها ممکن است خیلی افراطی باشند یا اینکه زاویه طبیعی دهان موقع خنده در آن نباشد.

خنده واقعی و طبیعی
وقتی افراد واقعاً خوشحالند، لدت می‌برند و هیجان زده‌اند، از ته دل می‌خندند. در این خنده حالت لب‌ها و دهان تقارن دارد و احساسی که به بقیه منتقل می‌شود،‌حس شادی است؛ به طوری که ناخودآگاه لبخند به لب بقیه می‌آید.

خنده با لب‌های بسته
این خنده‌ها از نوع پنهان کننده احساسات هستند. یک خط در سراسر صورت ظاه می‌شود و دندان‌ها پوشیده هستند. فردی که اینطور لبخند می‌زند احتمالاً رازی دارد.

خنده با فک افتاده
این نوع خنده هم از نوع غیر واقعی خنده است. در واقع ما وقتی می‌خندیم. کمی فکمان پایین‌تر می‌آید اما اگر خنده مصنوعی باشد، فک کمتر پایین می‌اید و نشان می‌دهد که فرد احتمالاً برای داشتن این لبخند تمرین کرده و الان خنده‌اش طبیعی و ناشی از احساسش نیست.

خنده با دهان کج شده
وقتی دهان کسی موقع خندیدن کمی کج می‌شود، بیشتر نشان می‌دهد که شیطینتی در آن است. شاید مثلا قصد سربه‌سر گذاشتن دارد در این حالت کمی گوشه لب روبه پایین است و چشمان فرد هم به شخص مورد نظر زل زده است.

خنده زورکی
خنده زورکی عصبی است و بیشتر پیام استرس را منتقل می‌کند. گاهی هم برای عوض کردن حال و هوای حاکم و گاهی هم برای همراهی با جمع است؛ یعنی فرد دلش می‌خواهد با این گروه همراه باشد.

منبع: همشهری تندرستی
دوشنبه 31/4/1392 - 10:49
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته