• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 10235
تعداد نظرات : 25
زمان آخرین مطلب : 1312روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه

 

 

، چندی پیش بود که یکی از سلبریتی‌های فعال در فضای مجازی، در صفحه شخصی خود بخشی از صحبت‌های یکی از اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی را با این مضمون منتشر کرد: "میزان ناباروری دختران ما الان تقریبا دو برابر رِیتِ جهانیه. مشکل ما ایناس.

اولویت جوانان ما داشتن یه زندگی سالم، بدون دغدغه یا کم دغدغه ست که بتونند تشکیل خونواده بدند. توی تبرّجا گیر کردند. توی فرهنگا گیر کردند. حالا اونم یه قسمته قضیه ست. اولویتای ما رو کی داره تعیین می‌کنه؟سلبریتیا.

کسایی که خودشون بالاترین میزان طلاق و مواد مخدر تو اوناست. بالاترین آسیب‌های اجتماعی رو اونا دارند. اینا سگ بغل می‌کنند..." که این صحبت‌های او با واکنش‌های مختلف عده‌ای از سلبریتی‌ها و کاربران فضای مجازی روبرو شد.

این صحبت‌ها و تیتر‌هایی چون؛ نرخ رشد جمعیت به زیر یک درصد رسیده، کدام استان رکورددار بیشترین فاصله ازدواج تا نخستین فرزندآوری است؟! در هفته‌های گذشته، کافی بود تا پس از گذشت چند ماه از روز ملی جمعیت و بیش از یک دهه از دست به دست شدن پرونده سنگین طرح و لایحه‌ها و همچنین جلسه‌ها و کمیسیون‌های مختلف برای موضوع مهم فرزندآوری و کاهش جمعیت جوان کشور که به زعم بسیاری از کارشناسان و جمعیت شناسان، در داخل کشور به یک بحران تبدیل شده است، دوباره مسئولان و کارشناسان  به چاره اندیشی برای تحقق این مهم وادار شوند.

موضوعی که زنگ خطر هشدار، بیخ گوش آن، به صدا درآمده است و حال چندان خوشی ندارد و برخلاف هشدار‌های جدّی مقام معظم رهبری مبنی بر معضل کاهش جمعیت جوان کشور و ترغیب خانواده‌ها به فرزندآوری,، امّا این موضوع همچنان پشت گوش مسئولان مربوطه مانده است.

در روز‌های آغازین سال ۹۸ بود که مقام معظم رهبری در بخشی از دیدار خود با جمعی از زوج‌های جوان به موضوع فرزندآوری اشاره و اظهار کردند: " این حدیثی که من از قول پیغمبر اکرم (ص) خواندم که " تَناکَحوا تَناسلوا تَکثُروا ", خدای متعال از مسلمان‌ها خواسته که زیاد بشوند، افزایش پیدا کنند.

 وقتی که عدّه زیاد است، افراد صالح در آن, قهرا زیادترند، توانایی‌ها قهرا بیشتر است، نیروی انسانی قهرا راقی‌تر است؛ این، چون طبیعی است. اگر چنانچه جمعیت زیاد باشد، جمعیت کم، مقهور واقع می‌شود.

 

موضوع فرزندآوری در تمامی کشور‌ها از اهمیّت بالایی برخوردار است و اغلب کشور‌ها برای تحقق هرچه بیشتر این مهم بسته‌های تشویقی متفاوتی را برای زوجین در نظر گرفته‌اند، امّا اغلب مسئولان کشور همچنان از این موضوع مهم مغفول مانده‌اند تا جایی که صالح قاسمی, پژوهشگر تحولات جمعیت ایران و جهان در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان, در رابطه با معضل کاهش جمعیت در کشور اظهار کرد: تجربه دنیا به ما می‌گوید که برای ترغیب و تشویق خانواده‌ها به فرزندآوری باید دو راهبرد مهم  در دستور کار قرار گیرد. اوّل فرهنگسازی عمومی، بدین معنا که فرزندآوری باید به یک فرهنگ ارزشی و رفتار ارزشمند تبدیل شود و دوم اعطای مشوق‌های مالی و اقتصادی به خانواده‌ها، چرا که بسته‌های تشویقی و مشوق های مالی می‌توانند سهم بزرگی در ترغیب خانواده‌ها برای فرزندآوری داشته باشند.  

وی بیان کرد: الگو گرفتن از شخصیت‌های مشهور جامعه, یک پدیده حقیقی است که وجود واقعی هم دارد و تأثیر بسزایی در جامعه می‌گذارد، به این دلیل که  یکی از اصلی ترین متغیرهای تعیین کننده الگوی فرزندآوری, نوع نگرش اجتماعی به فرزندآوری است که در این میان, سبک زندگی و فرهنگ عمومی هم در فرزندآوری بسیار موثر است.

قاسمی گفت: این یک واقعیت است که رفتار افراد مشهور اعم از سیاسی, نخبگان, هنری, ورزشی و به طور کلی سلبریتی‌ها روی نوع نگرش فرزندآوری بسیار موثر است و می‌تواند تعریف خانواده مطلوب و تعداد فرزندان در جامعه را  تغییر دهد و دچار دگرگونی کند.

پژوهشگر تحولات جمعیت ایران و جهان تصریح کرد: چند سالی است که مقام معظم رهبری و کارشناسان حوزه جمعیت, در رابطه با تحولات جمعیتی, هشدارهای جدّی داده‌اند و بیش از پنج سال است که به طور رسمی, سیاست‌های کلی جمعیت به قوای سه گانه و مجمع تشخیص مصلحت نظام ابلاغ شده است، اما با قاطعیت می‌گویم که هنوز هیچ اتفاقی برای اجرای این سیاست‌ها نیفتاده است، چرا که مسئولان مربوطه, نه تنها هیچ گونه اراده‌ای برای این منظور ندارند، بلکه مجلس هم در دوره‌های نهم و دهم, کوتاهی‌های غیرقابل توجیهی برای این منظور داشته است که از آن جمله می‌توان به برخی از طراحی‌ها در الگوی پرداخت یارانه بنزین و اعطای وام ازدواج و ... اشاره کرد که این‌ها کاملا ضدّ جمعیتی است.

وی ادامه داد: مجلس یازدهم هم که به تازگی شروع به فعالیت کرده  قول‌هایی به منظور افزایش نرخ رشد جمعیت داده که آن هم هنوز در این مدت کوتاه  منتج به نتیجه محسوس نشده است و این نشان می‌دهد که در کشور ما یک غفلت عمومی در خصوص سیاست‌های کلی جمعیت وجود دارد.

قاسمی با اشاره به پیامد‌های منفی کاهش نرخ فرزندآوری در ساختار جمعیتی جامعه افزود: کاهش گروه سنی جوانان در ساختار جمعیتی جامعه می‌تواند آسیب زا باشد، چرا که در ساختار جامعه، یک گروه سنی تحت عنوان ۱۵ -۶۴ ساله داریم که به گروه کار و فعالیت مشهور هستند و دنیا هم این گروه سنی را به این عنوان می‌شناسد. وقتی این گروه از دو سوم جامعه کمتر شود، باعث می‌شود که نیروی کار و فعالیت کاهش پیدا کند و پیامد‌های منفی گریبان گیر جامعه شود که مهم‌ترین آن‌ها مشکلات اقتصادی است.

پژوهشگر تحولات جمعیت ایران و جهان تأکید کرد: وقتی نیروی کار کاهش پیدا می‌کند, کشور به وارد کردن نیروهای خارجی  وابسته و تولید ناخالص ملی هم کم می‌شود، در نتیجه کشور نیازمند واردات گسترده شده و به تدریج هم به یک کشور وارد کننده بزرگ تبدیل می‌شود که پیامدهای منفی چون افزایش خروج ارز از کشور را به همراه دارد، زیرا نیروی کار خارجی برای کار, وارد  کشور می‌شود و درآمد خود را به کشور مقصد می‌برد و در نتیجه صادرات کشور, افزایش و درآمدهای ارزی کاهش پیدا می‌کند.

وی با اشاره به دیگر پیامدهای منفی کاهش نرخ جمعیت در کشور بیان کرد: با کاهش فرزندآوری در کشور, نهادهای تأمین و حمایت اجتماعی نیز تحت فشار بیشتری قرار می‌گیرند، چرا که با افزایش میانگین سنی بازنشستگان, میزان بیمه و مالیات پرداختی افراد نیز بیشتر می‌شود تا نهادهای مربوطه بتوانند بازنشستگان را تأمین کنند که به دنبال آن, فشار اقتصادی بیش از پیش شده و نهاد خانواده دچار یک دگرگونی جدّی می‌شود و از طرف دیگر ضریب امنیت ملی و قدرت دفاعی کشور به خاطر سالخورده شدن جامعه به شدت کاهش پیدا می‌کند و تراکم جمعیت در روستاها و شهرها محسوس می‌شود، به طوری که روستاها خالی از سکنه  و افراد طالب حاشیه نشینی می‌شوند.

قاسمی با بیان دو راهکار اصلی برای عبور از بحران همه جانبه کاهش جمعیت اظهار کرد: راهبرد اول این است که بحران کاهش جمعیت باید برای تمامی مردم کشور به درستی تبیین و ابعاد آن به درستی تعریف شود، زیرا متأسفانه بسیاری از افراد جامعه از  ابعاد نگران کننده بحران جمعیت اطلاع کافی ندارند و این باعث شده است که این معضل مورد غفلت قرار گیرد و راهبرد دوم این است که باید  از تمام نهادهای مسئول, یک مطالبه گری جدی در رابطه با معضل کاهش جمعیت شود و یک گفتمان عمومی نیز تحت عنوان اینکه "چرا موضوع تحولات جمعیت و حمایت خانواده برای فرزندآوری در دستور کار این نهادها نیست ؟" شکل گیرد، زیرا این گفتمان می‌تواند تا حد زیادی موثر واقع شود. 

وی در پایان با اشاره به نقش مشکلات اقتصادی در کاهش نرخ رشد جمعیت در کشور خاطرنشان کرد: بدون شک مشکلات اقتصادی و رکود اقتصادی روی تصمیم فرزندآوری تأثیر جدّی می‌گذارند، امّا  عامل مهم‌تری که متأسفانه زیر سایه مشکلات اقتصادی کمتر دیده می‌شود و مغفول مانده, سبک زندگی است، چراکه شیوع فردگرایی و اصالت رفاه و راحتی من, نوع نگاه برگرفته از غرب و منطبق با فردگرایی جهانی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

سید امیر عباس عبداللهی جامعه شناس در رابطه با معضل فرزندآوری در کشور اظهار کرد: با توجه به بافت فرهنگی جامعه و مسائل پیچیده آن، سلبریتی‌ها یکی از عوامل تأثیرگذار در کاهش فرزندآوری و رشد جمعیت در کشور هستند، چرا که با افزایش فعالیت اغلب سلبریتی‌ها در فضای مجازی و نمایش تصاویر خود با حیوانات، باعث دور شدن نگرش فرزندآوری مردم شده‌اند تا جایی که پیشتر یکی از این سلبریتی‌ها اعلام کرده بود که حاضر است به جای داشتن فرزند با گربه خود زندگی کند که این امر تبعات متفاوتی را در میان گروه‌های مختلف جامعه به همراه دارد و باعث می‌شود افراد اشتیاق به داشتن فرزند نداشته باشند و تمام این‌ها الگوگیری از غرب است که به دنبال آن, موضوعات لیبرالیسم و نئولیبرالیسم مطرح می‌شوند که تأثیرات زیادی دارند.

وی بیان کرد: علاوه بر اقتصاد کشور، مشکلات متعدد اجتماعی و فرهنگی هم وجود دارند که دست به دست هم داده و باعث کاهش نرخ جمعیت کشور شده‌اند که در این میان  زوج‌های جوان، مشکلات اقتصادی و ترس از آن را مهم‌ترین دلیل عدم فرزندآوری خود هم در سال‌های اولیه زندگی مشترک و هم پس از آن, اعلام می‌کنند.

این جامعه شناس تصریح کرد: متأسفانه جامعه ما الگوبرداری‌های ناقصی از دیگر جوامع داشته است که از آن جمله می‌توان به موضوع سیاست‌های تشویقی فرزندآوری اشاره کرد، چرا که به جای کمک کردن به افزایش جمعیت کشور, بیشتر به مدد کاهش آن آمده‌اند که باید به فرهنگسازی و هدف گذاری بسته‌های تشویقی در جامعه و الگو گرفتن از کشورهای موفق توجه ویژه‌ای شود.

عبداللهی با اشاره به پیامدهای منفی بحران کاهش جمعیت در کشور گفت: بحران کاهش جمعیت, تأثیرهای بسزایی در تمامی ابعاد جامعه دارد که از آن جمله می‌توان به کمبود نیروهای امنیتی و کار اشاره کرد، زیرا جامعه‌ای که برای دفاع از کشور و فعالیت‌های اقتصادی خود با کمبود نیروهای جوان روبرو باشد, می‌تواند متحمل آسیب‌های غیر قابل جبرانی شود.

 

 

وی با بیان اینکه ویروس کرونا یکی دیگر از عوامل موثر در کاهش نرخ باروری کشور در ماه‌های گذشته است, ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا، کشور در سال‌های آینده با رشد منفی جمعیت روبرو خواهد شد، زیرا عوامل موثر بر کاهش جمعیت چهار رکن دارند که از آن جمله می‌توان به مهاجرت؛ اعم از داخلی یا خارجی, ازدواج, طلاق و فوت اشاره کرد که ویروس کرونا روی تمامی این عوامل تأثیر بسزایی می‌گذارد و ترس از ابتلا به این ویروس باعث می‌شود که زوجین اقدام به فرزندآوری نکنند. 

این جامعه شناس با اشاره به نقش کلیدی دولت و مجلس برای حل معضل کاهش جمعیت در کشور تأکید کرد: دولت و مجلس, به عنوان دو اهرم کلیدی می‌توانند در موضوع مهم فرزندآوری نقش آفرینی کنند، امّا متاسفانه با اهمال کاری‌های خود، این موضوع مهم را به فراموشی سپرده‌اند که با گذشت زمان، کمبود نیروهای جوان بیشتر در کشور احساس می‌شود.

 

يکشنبه 23/6/1399 - 9:2
خواص خوراکی ها

‌🅾 لوبیا چیتی
به دلیل پروتئین بالا میتواند
جایگزین گوشت قرمز باشد

☑️ این ماده غذایی فاقد کلسترول بوده و منبع غذایی مفیدی برای تأمین پروتئین روزانه است

🔻از اختلالات کلیوی و
پوکی استخوان پیشگیری میکند

 

يکشنبه 23/6/1399 - 8:59
اخبار

سیماسادات لاری، سخنگوی وزارت بهداشت درباره آخرین وضعیت ویروس کرونا در ایران، اظهار کرد: از دیروز تا امروز (سه شنبه، ۱۸ شهریور) و بر اساس معیار‌های قطعی تشخیصی، دو هزار و ۳۰۲ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۲۲۶ نفر از آن‌ها بستری شدند.

او افزود: مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۹۱ هزار و ۱۱۲ نفر رسید. متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۱۳۲ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جانباختگان این بیماری به ۲۲ هزار و ۵۴۲ نفر رسید.

لاری بیان کرد: خوشبختانه تا کنون ۳۳۷ هزار و ۴۱۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده اند.  ۳ هزار و ۷۱۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت مراقبت قرار دارند.

او ادامه داد: تا کنون سه میلیون و ۴۳۱ هزار و ۶۴۶ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت تصریح کرد: بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند.

لاری گفت: همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

چهارشنبه 19/6/1399 - 10:56
سلامت و بهداشت جامعه

با گذشت بیش از ۸ ماه از شیوع ویروس کرونا، کشور‌های جهان همچنان درگیر این معضل هستند. تاکنون راهکار موثری برای مقابله با این ویروس و کنترل آن از سوی دانشمندان یافت نشده است. با این حال، محققان همچنان در حال مطالعه بر روی بیماران و رفتار کووید ۱۹ هستند و می‌کوشند با روشن کردن ابعاد مختلف این همه گیری، به مدیریت و کنترل شیوع ویروس کمک کنند. به تازگی محققان به شواهد جدیدی درباره بهبودیافتگان این بیماری دست یافته اند.

دانشمندان استرالیایی اعلام کردند آسیب‌های شدید ریوی در بهبودیافتگان از کووید ۱۹ می‌تواند پس بهبودی و هفته‌ها بعد از مرخص شدن از بیمارستان همچنان در این افراد دیده شود. تحقیقات ما نشان داد آسیب ریوی، مشکلات شدید تنفسی و سرفه می‌تواند در بلند مدت در بیماران بهبود یافته کرونایی مشاهده شود.

دانشمندان می‌گویند تاثیرات مخرب ویروس کرونا بر سلامت جسمانی افراد باعث ایجاد نگرانی در مجامع علمی شده است. ما شاهد آن هستیم که حتی افرادی که به کرونای خفیف مبتلا شده اند برای هفته‌ها و حتی ماه‌ها پس از بهبودی و مرخص شدن از بیمارستان همچنان با عوارض سنگین این بیماری دست به گریبان هستند. طول دوره نقاهت و زمان لازم برای بازگشت این افراد به زندگی عادی قبل از بیماری مایه نگرانی است.

دانشمندان استرالیایی در تحقیقات خود بیمارانی که به کرونای شدید مبتلا شده و در بیمارستان بستری بودند را مورد مطالعه قرار دادند. شواهد نشان داد ۶ هفته پس از مرخص شدن این بیماران از بیمارستان، بیش از ۸۸ درصد از آن‌ها هنوز علائم آسیب ریوی را داشته اند. آزمایشات و سی تی اسکن این افراد نشان داد ریه‌های آن‌ها هنوز هم درگیر عوارض ابتلا به ویروس کرونا بوده است.

همچنین ۴۷ درصد این بیماران با گذشت بیش از ۶ هفته از بهبودی از مشکلات تنفسی و ناتوانی در دم و بازدم شکایت داشتند. تحقیقات دانشمندان پس از گذشت ۱۲ هفته (تقریبا ۳ ماه) نشان داد ریه‌های ۵۶ درصد از بهبود یافتگان هنوز هم از عوارض کرونا آسیب دیده است و ۳۹ درصد آن‌ها همچنان مشکل تنفسی دارند.

 

میانگین سنی این بیماران ۶۱ سال بود و مردان ۶۰ درصد این جامعه آماری را تشکیل می‌دادند. بیش از ۵۰ درصد از این بیماران سابقه استعمال دخانیات داشتند و ۶۵ درصد آن‌ها از چاقی یا اضافه وزن رنج می‌بردند. این تحقیقات همچنین خط بطلانی بر تصور نادرست اجتماعی درباره مصونیت افراد سیگاری یا معتاد در برابر ویروس کرونا بود.

محققان تاکید دارند فرآیند ریکاوری بهبودیافتگان کووید ۱۹ هفته‌ها ادامه داشته و بسیاری از آن‌ها دچار آسیب‌های ریوی بلند مدت شده اند. با این حال، بدن این افراد در مسیر بهبودی قرار دارد، اما ضروری است افرادی که به کرونای شدید مبتلا می‌شوند در دوره ریکاوری و نقاهت تحت نظر پزشک و کادر درمانی قرار بگیرند.

از سوی دیگر، یافته‌ها نشان داد اگر چه ریکاوری از بیماری کرونا یک پروسه زمانی طولانی مدت است، اما بیماری نمی‌تواند در بلند مدت باعث شدت زخم‌های ریوی شود. محققان با بررسی بیماران پی بردند هم بیمارانی که به کرونای شدید مبتلا شده اند و هم افرادی که درجات خفیفی از بیماری را داشته اند به یک اندازه دچار مشکلات بلند مدت سلامتی شده اند. محققان همچنین شاهد مشکلات قلبی در بهبودیافتگان کرونا بودند. با این حال، این مشکلات با گذشت زمان کاهش و سلامت قلبی افراد بهبود یافت.

استرالیا یکی از موفق‌ترین کشور‌های جهان در مبارزه با ویروس کرونا بوده است. تاکنون ۲۶ هزار نفر در این کشور به کووید ۱۹ مبتلا شده اند. از این میان، تنها ۷۵۳ نفر جان خود را از دست داده اند.

 

آسیب های مغزی ناشی از ویروس کرونا
پیش‌تر محققان دانشگاه آکسفورد انگلیس نیز پس از تحقیقات گسترده اعلام کردند: فراتر از مشکلات جسمانی، یک خطر دیگر که بهبود یافتگان از کووید ۱۹ را تهدید می‌کند، ابتلا به اختلالات روانی است. یک تحقیق که بر روی بیش از ۶۲ هزار بیمار مبتلا به کرونا پس از بهبودی انجام گرفته است، نشان می‌دهد این افراد به شدت در معرض ابتلا به اختلالات روانی قرار دارند.

محققان مشاهده کردند یک نفر در هر ۱۶ بهبود یافته کرونایی که پیش‌تر هیچ سابقه بیماری روانی نداشته است، یک تا سه ماه پس از ابتلا به کرونا به اختلالات روانی دچار شده است. تحقیقات نشان داد این میزان ابتلا به اختلالات روانی دو برابر میزانی است که متخصصان قبلا پیش‌بینی می‌کردند.

محققان انگلیسی می‌گویند بیمارانی که شرایط وخیمی داشته و در بیمارستان بستری شده اند نسبت به بیمارانی که علائم خفیف تری داشتند، بیشتر در معرض ابتلا به اختلالات روانی قرار دارند. اختلالات مرتبط با اضطراب و نگرانی یکی از موارد شایع در میان بهبود یافتگان است. با این حال، افسردگی، بی خوابی، زوال عقل و جنون نیز در میان بهبود یافتگان مشاهد شده است. این تحقیقات همچنین نشان داد کسانی که در گذشته سابقه بیماری روانی داشته اند به طور میانگین از انسان‌های معمولی بیشتر به ویروس کرونا مبتلا شده اند.

محققان اعلام کردند بیماران مبتلا به کرونا اگر پس از بهبودی شاهد نگرانی و اضطراب، احساس ناخوشی، بی خوابی و یا کاهش قدرت حافظه شدند سریعاً به یک متخصص مراجعه کنند. متخصصان می‌توانند با روش‌هایی ساده جلوی تشدید حال بیمار را بگیرند.



همچنین تحقیقات درباره علائم بالینی بهبود یافتگان از کرونا نشان می‌دهد دو علامت شامل خستگی و ضعف و مه مغزی (اختلالات فکری) حتی پس از بهبودی نیز در آن‌ها مشاهده می‌شود. پزشکان می‌گویند ضعف به طور گسترده در میان بهبود یافتگان از کووید ۱۹ دیده می‌شود. همچنین سندرم خستگی مزمن یکی از رایج‌ترین مواردی است که بهبود یافتگان همواره از آن شکایت می‌کنند. مه مغزی به حالتی اطلاق می‌شود که فرد دچار اختلالات فکری می‌شود و فرد احساس می‌کند، فرآیند تفکر کردن و یادگیری اش به درستی کار نمی‌کند. حافظه، پردازش اطلاعات، مهارت‌های دیداری و شنیداری و توانایی درک زبانی از جمله مواردی است که در این زمینه دچار اختلال می‌شوند.

 

آسیب های روانی ویروس کرونا
تحقیقات دانشمندان در ایالت نیومکزیکو آمریکا نشان می‌دهد از زمان شیوع ویروس کرونا میزان درخواست برای مراقبت‌های روانی در کودکان و نوجوانان شاهد جهش بوده است. آمار‌ها نشان می‌دهد کودکان و نوجوانان ۳۰ درصد بیشتر از زمان مشابه سال گذشته به دلیل مشکلات روانی به متخصصان رجوع کرده اند.

همچنین تحقیقات بیمارستان نیومکزیکو نشان می‌دهد بیشتر مراجعه کنندگان جوان به دنبال دریافت خدمات روانپزشکی برای درمان مشکلات روانی خود بوده اند. به طور معمول کسانی که مشکلات روانی حادی ندارند با مراجعه به روانشناس مشکلاتشان حل می‌شود و تنها زمانی که شرایط فرد وخیم باشد و مشکلاتش با مشاوره با روانشناس حل نشود، بیماران به روانپزشک معرفی می‌شوند.

کریستینا سوار، روانپزشک کودکان دانشگاه نیومکزیکو در این باره می‌گوید: به طور عمومی ما شاهد نوجوانان زیادی هستیم که با درجات مختلفی از افسردگی مواجه هستند. شاید بتوان برای توصیف این معضل از واژه "تضعیف روحیه" فرد استفاد کرد. انگیزه و انرژی این افراد کاهش یافته است و شرایط روانی خوبی ندارند.

او افزود: ما در تلاشیم استرس و نگرانی این گروه سنی را کاهش داده و آن‌ها را از جنبه روانی درمان کنیم. برخی از این افراد در خطر آسیب به خود (خود زنی) و دیگران هستند. آمار افزایش ۳۰ درصدی برای دریافت خدمات بهداشت روانی تنها گویای بخشی از مشکلات است. ما هم اینک شاهد افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی بستری شدن کودکان و نوجوانان برای درمان مشکلات روانی هستیم.

تحقیقات دانشمندان انگلیسی نیز نشان می‌دهد بیش از ۲۰ درصد مردم علائم ابتلا به افسردگی را گزارش کرده اند. این سطح از شیوع افسردگی در جامعه دو برابر شرایط پیش از وقوع همه‌گیری است.

تحقیقات دانشمندان آلمانی ابعاد دیگری از این موضوع را نمایان می‌کند. یافته‌های این محققان نشان می‌دهد خانواده‌ها به دلیل تعطیلی مدارس و مراکز مراقبت از کودکان (مانند مهد کودک ها) بیشترین آسیب را از جنبه روانی دیده اند.

 

از زمان شیوع ویروس کرونا، سلامت روانی مادران به شدت تحت تاثیر این موضوع قرار گرفته است. تحقیقات در آلمان نشان داده است در همه گیری ویروس کرونا تفاوتی میان احتمال از دست دادن شغل در زنان شاغل با مردان شاغل وجود ندارد، اما زنان به دلیل اینکه دارای نقش بیشتری در خانواده هستند و وظیفه مراقبت از کودکان برعهده آنهاست، از بسته شدن مدارس و مراکز نگهداری کودکان بیشتر متاثر شده اند.

این امر باعث افزایش استرس و فشار روانی بر آن‌ها شده و در نهایت سلامت روانی مادران را به مخاطره انداخته است. یافته‌های محققان نشان می‌دهد شیوع ویروس کرونا در جامعه سلامت روانی زنان را بسیار بیشتر از مردان تحت تاثیر قرار داده است.

پیش‌تر دانشمندان آمریکایی نیز در تحقیقات خود اثبات کردند، شیوع ویروس کرونا در جامعه با مشکلات روانی و ابتلا به افسردگی رابطه مستقیمی دارد. محققان با بررسی بیش از ۱۰ هزار نفر در سراسر آمریکا به این نتیجه رسیدند که شیوع ویروس کرونا باعث افزایش افسردگی، نگرانی، گرایش به خودکشی و آسیب روانی در افراد بالغ شده است.

محققان می‌گویند ریشه و علت آسیب‌های گسترده روانی به ترس در افراد مربوط می‌شود.

کوین فیتز پاتریک، یکی از محققان این پروژه از دانشگاه آرکانزاس در این رابطه گفت: وجود ترس در افراد به دلیل شیوع ویروس کرونا قابل پیش بینی است. ما در این افراد شاهد ترس به همراه حس آسیب پذیری اجتماعی بودیم که در نتیجه آن آسیب‌های روانی در فرد بروز می‌کند.

او افزود: در مناطقی که شمار افراد مبتلا به ویروس کرونا و قربانیان این بیماری زیاد بود، میزان ترس در ساکنان آن مناطق بیشتر مشاهده شده است.

براساس شاخص سنجش افسردگی؛ یک سوم افرادی که در این تحقیقات بررسی شدند، دارای افسردگی بودند. این تحقیقات نشان داد افرادی که از لحاظ اجتماعی آسیب پذیرتر هستند مانند زنان، بیکاران و کسانی که امنیت غذایی پایینی دارند، بیشتر دچار علائم افسردگی شده اند. درباره موضوع خودکشی نیز محققان ۱۵ درصد شرکت کنندگان را در لیست افراد بسیار پرخطر که گرایش به خودکشی دارند، دسته بندی کردند.

چهارشنبه 19/6/1399 - 10:55
اخبار

سعید نمکی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در سومین آیین بهره برداری از پروژه‌های سلامت (پویش سراسری ره سلامت) که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار کرد: کادر درمان در استان خوزستان توانستند یکی از سخت‌ترین امواج بیماری کرونا را مهار کنند. شبانه‌روز با آن‌ها در تماس بوده و شاهد بودم که با جان‌فشانی‌های خود هجمه‌ی سنگین بیماری را مهار کردند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: عزیزان چه در آبادان و چه در دزفول و شوشتر ارائه خدمت کردند و مدال افتخار برای ایران آفریدند، در مقابل آن‌هایی که می‌گفتند ایران قوم عرب را فراموش کرده ‌است ایستاده و نشان‌دادند همه هموطنان ما هستند، در این بحران حتی یک هموطن عرب و خوزستانی جلوی در بیمارستان سرگردان نشد.

او افزود: به قول حاج قاسم سلیمانی، ما ملت امام‌حسینیم؛ مقابل هر هجمه‌ای می‌ایستیم و تاریخ می‌سازیم. امروز یکی‌از بهترین استان‌های ما در مدیریت کووید ۱۹ استان فارس بود و امیدوارم این رکورد را بتوانیم همواره حفظ کنیم.

نمکی ادامه داد: امسال برای اولین بار در تاریخ ایران ده ‌هزار و ششصد تخت بیمارستانی و دو هزار تخت آی‌سی‌یو به تخت‌های بیمارستانی کشور اضافه‌ می‌شود. حدود ۱۴۰۰ پروژه بهداشتی و درمانی ‌را تا ۱۲ فرودین‌ سال ۱۴۰۰ تقدیم مردم شریف این سرزمین خواهیم کرد.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: با تکیه بر نام بلند امام حسین و شهدای بزرگوار کربلا پروژه‌هایی را در حوزه سلامت امروز افتتاح می‌کنیم.

بهداشت مدارس نیاز به توجه دارد
نمکی از کادر درمان دانشگاه علوم پزشکی جهرم که در توسعه زیرساخت‌ها نقش مهمی داشتند تشکر کرد و ادامه داد: امیدوار هستیم به زودی بیمارستان  ۳۳۰ تختخوابی جهرم را به بهره‌برداری برسانیم. 

‌او با بیان اینکه بهداشت مدارس نیاز به توجه دارد، از دو استان خوزستان و فارس خواست تا به این موضوع با توجه به بازگشایی مدارس بیشتر اهتمام ورزند و نظارت‌ها را بیشتر کنند تا بحران دیگری را شاهد نباشیم.

وزیر بهداشت در ادامه برنامه پروژه خاتم‌الانبیا را با ۵۳ پروژه بهداشتی، درمانی و عمرانی در فضایی بالغ بر ۴۰ ‌هزار و ۸۳۱ مترمربع افتتاح کرد. همچنین ۳۲۵ تخت عادی و ویژه بیمارستانی با اعتباری بالغ بر ۲۸۰۰ میلیارد ریال به بهره‌برداری رسید.

چهارشنبه 19/6/1399 - 10:52
سلامت و بهداشت جامعه

زهرا مظفر مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش در ارتباط زنده با شبکه خبر در خصوص جزئیات اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس، اظهار کرد: شیوه‌نامه‌های سخت‌گیرانه‌ای را به مدارس سراسر کشور ابلاغ کردیم.

مظفر با اشاره به اینکه سه شاخص اصلی و مهمی که مدیران مدارس و دانش‌آموزان باید رعایت کنند این است که مدارس باید در صورتی که آمار دانش‌آموزان بالاست، گروه‌بندی کنند، افزود: رعایت فاصله فیزیکی بین دانش‌آموزان تا ۱.۵ متر، اجبار استفاده از ماسک برای دانش آموزان و معلمان، کوتاه شدن ساعت آموزش به ۳۵ دقیقه و ضدعفونی مجدد کلاس‌ها از دیگر مواردی است که باید رعایت شود.

او ادامه داد: کوتاه شدن زمان آموزش در دستور کار قراره گرفته است و دانش آموزان تنها ۳۵ دقیقه در کلاس خواهند بود. در زنگ تفریح، همزمان با خروج دانش‌آموزان از کلاس، ضدعفونی مجدد کلاس‌ها انجام می‌شود.

مدیرکل ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات وزارت آموزش و پرورش گفت: از تابستان یک دستورالعمل برای اولین بار ابلاغ شد که اولیای مدرسه به عنوان ناظر افتخاری ما در مدرسه هستند؛ درخواست ما این است که همه اولیا، معلمان و دانش‌آموزان به عنوان ناظر نقش نظارتی خود را ایفا کنند. وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و بهداشت درصدد فراهم کردن امکانات بهداشتی و نظارت بر مدارس هستند.

ممنوعیت اخذ اجباری وجه برای تهیه اقلام بهداشتی مدارس
مظفر یادآوری کرد: در صورتیکه دانش‌آموز یا خانواده‌ای در زمینه بهداشت مدارس به مشکلی برخورد کردند، توصیه می‌شود به ناظر ما در مدارس اطلاع دهند تا با مدیر مدرسه در جریان قرار داده شود. همچنین در پورتال آموزش و پرورش، از طریق گزینه ثبت شکایت، گزارش خود را با ما درمیان بگذارند.

او با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش درصدد است اعتبارات بهداشتی به مدارس تخصیص دهد، بیان کرد: ممکن است در مسیر تخصیص این اعتبارات آموزشی و پرورشی نیازمند کمک خیرین و اولیای دانش‌آموزان باشیم. اقدام ارزشمندی است که در بحث سلامت به فرزندان کشورمان کمک کنیم تا دچار بیماری نشوند، اما با همه این‌ها دریافت وجه و مبلغی از والدین به صورت اجباری برای تهیه اقلام بهداشتی مدارس صد در صد ممنوع است و اگر خانواده‌ها با این شرایط مواجه شدند، از طریق پورتال آموزش و پرورش شکایات خود را ثبت کنند.

چهارشنبه 19/6/1399 - 10:51
سلامت و بهداشت جامعه

مسعود مردانی فوق تخصص بیماری های عفونی و عضو کمیته کشوری کرونا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،گفت: هیچ الزامی برای آزمایش دادن همه زنان باردار وجود ندارد، اما در صورتی که بانوی بارداری دارای علائم بیماری کووید ۱۹ باشد حتما باید تست کرونا انجام دهد.

او در ادامه افزود: خانم‌های باردار در هر مرحله‌ای از حاملگی که قرار دارند از فرصت استفاده کرده و نسبت به زدن واکسن آنفلوانزا اقدام کنند.

مسعود مردانی مطرح کرد: در حال حاضر واکسن آنفلوانزا در حال توزیع است که حتما توصیه می‌شود همه زنان باردار برای زدن این واکسن اقدام کنند تا به دلیل همزمان شدن شیوع بیماری‌های آنفلوانزا و کرونا دچار مشکل نشوند.

آیا در صورت مبتلا شدن به ویروس کرونا ، می توانم کودک خود را در آغوش بگیرم؟
فوق تخصص بیماری های عفونی درخصوص در آغوش گرفتن کودک توسط پدر یا مادر مبتلا به ویروس کرونا، گفت: پدر یا مادر مبتلا به کرونا می‌تواند کودک خود را در آغوش بگیرد. حتی مادر مبتلا می‌تواند کودک را در آغوش بگیرد و به او شیر بدهد، اما بهتر است این کار با رعایت نکات بهداشتی مانند ماسک زدن و شستشوی دست ها همراه باشد.

بنابر توصیه های انجام شده، همه مادران در مناطق آلوده و پرخطر که علائمی چون تب، سرفه یا تنگی نفس دارند هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرده و دستورالعمل‌هایی بهداشتی را رعایت کنند.

همچنین ‌با توجه به توصیه های سازمان جهانی بهداشت، زنان بارداری که علائم ویروس کرونا را دارند، باید در اولویت انجام آزمایش قرار گیرند؛ زیرا اگر مبتلا به کرونا باشند، ممکن است به مراقبت های تخصصی نیاز داشته باشند.

مادران باردار چه نکات بهداشتی را رعایت کنند؟
شستن منظم دست‌ها بعد از تماس با وسایل خارج از منزل و خودداری از لمس صورت با دستان، بهترین راه‌های پیش‌گیری از ابتلا به کرونا هستند. برای مادران باردار رعایت فاصله‌ گذاری اجتماعی و در خانه ماندن تا حد امکان بسیار حائز اهمیت است.

زنان باردار به طور معمول برای سلامتی خود و جنین قرارهای ملاقات متعددی با پزشک یا مامای خود دارند که می‌توانند در این شرایط شیوع ویروس کرونا پس از مشورت با پزشک و مامای خود هر یک از این قرارها را لغو کنند. همچنین برخی از ویزیت ها می توانند از طریق تماس تلفنی یا ویدئویی انجام شوند. در صورت مراجعه حضوری به کلینیک یا بیمارستان به طور مرتب پس از لمس وسایل مختلف، دستان خود را بشویید، به صورت خود دست نزنید و در اتاق انتظار فاصله‌ی ایمن حداقل دو متری را از دیگران حفظ کنید. هنگام خروج از محل درمانی حتما نسبت به شستشوی مجدد دست‌های خود اقدام کنید.

 

چهارشنبه 19/6/1399 - 10:49
بهداشت روانی

خوشحال بودن و زندگی شاد داشتن هدف همه‌ انسان‌هاست، هرچند گاهی آن‌قدر درگیر مشکلات و سختی‌های زندگی روزمره می‌شویم که فراموش می‌کنیم کمی هم شاد باشیم. در واقع شاد زیستن یکی از مهم‌ترین معیار‌هایی است که افراد بر آن اساس در جامعه سنجیده می‌شوند، یعنی هرچه فرد خوشحال‌تر باشد طرفداران زیادی دارد و غمگین بودن او نشانه دوری از اجتماع یا گوشه گیری است.

افراد مثبت‌اندیش معمولا در زندگی کاری و روابط اجتماعی خود موفق‌تر هستند. پیداکردن دوستان خوش‌بین شادی شما را در زندگی بیشتر می‌کند. در زندگی همیشه موارد مثبتی وجود دارد که بر روی آن تمرکز کنید. تفکر مثبت تنها راه جلوگیری از افتادن در باتلاق افکار منفی است.

توصیه‌هایی ساده برای اینکه شاد و سرزنده باشید
۱-گاهی نیاز است تا بدون برنامه ریزی‌های قبلی به انجام کار‌های فعالانه بپردازید که در برنامه روزانه شما نیست.

۲- هر روز ۳ کاری که دوست دارید را انجام دهید تا حس رضایت بیشتری از خودتان داشته باشید.

۳- حداقل به مدت ۱۰ دقیقه در طول روز ورزش کنید؛ چرا که هر نوع فعالیت بدنی بر مغز، خلق، حالت روحی، تفکر و سلامتی تمامی افراد تاثیر مثبتی خواهد گذاشت.

 

۴- استراحت داشته باشید و جلوی فرسودگی خودتان را بگیرید. جو و فضای متفاوتی ساخته و برنامه‌های جدیدی به کار‌های تکراری و همیشگی زندگی تان اضافه کنید.

۵- چیز‌های جدیدی یاد بگیرید؛ چرا که یادگیری باعث می‌شود که در مغز شما اتصالات بیشتری به وجود بیاید و در نتیجه ایده را در ذهن تان پرورش دهید.

۶- جالب است بدانید که ۶۰ درصد بدن انسان از آب تشکیل شده و لازم است تا میزان آن را ثابت نگه داشت. مشکلات ذهنی و فیزیکی از قبیل استرس، تمرکز کم، سردرد و خستگی از علائم نوشیدن آب کم است که در صورت منظم بودن نوشیدن آن ذهن افراد باز و انرژی بدن افزایش خواهد یافت.

۷- خوابیدن به اندازه کافی باعث تقویت مغز و افزایش انرژی در شما خواهد شد، اگر صبح‌ها به زور چشمان خود را باز می‌کنید باید بدانید که هنوز خسته هستید و ممکن است تا آخر شب انسان بد خلقی باشید؛ بنابراین شب‌ها زودتر به رخت خواب رفته تا برای روز بعد انرژی بیشتری داشته باشید.

۸- مصرف غذا‌های سالم، کم چرب و کم شکر یکی دیگر از معیار‌های افزایش شادی در شماست. اگر می‌خواهید فرد پر انرژی باشید، باید لیست غذا‌های فست فود و چرب را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

 

محققان به این نتیجه دست یافته اند که خندیدن از ته دل می تواند بسیاری از بیماری های صعب العلاج را درمان کند و نیرو و نشاط شما را افزایش دهد؛ بنابراین بهترین زمان خندیدن هر ساعت از شبانه روز است اما در صورتی که سوژه های خنده دار پیدا نکردید با فکر کردن به خاطرات دلنشین روز می توانید شادی خود را افزایش دهید

 

چهارشنبه 19/6/1399 - 10:48
اخبار

 

براساس اعلام اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو درخصوص حواله‌های صادر شده برای سازمان نظام پزشکی، به اطلاع می‌رساند با عنایت به مصوبات ستاد کرونای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و با توجه به ضرورت در اختیار قراردادن اقلام حفاظت فردی برای پزشکان به منظور ارائه خدمات تشخیصی و درمانی به مردم شریف و بیماران نیازمند، حواله توزیع ۵۰۰ هزار بسته دستکش و دو میلیون و پانصد هزار ماسک در مرداد ماه سال جاری برای توزیع بین مطب‌ها و پزشکان توسط سازمان نظام پزشکی به عنوان متولی امور پزشکان صادر شده که در دست انجام است.

گفتنی است حواله‌هایی نیز برای سایر سازمان‌ها و ارگان‌های مربوطه نیز صادر شده است که در همه موارد نحوه توزیع اقلام پیگیری و رسیدگی می‌شود.

بدیهی است در صورت مشاهده هرگونه تخلف، پیگیری و برخورد لازم صورت خواهد گرفت.

چهارشنبه 19/6/1399 - 10:46
اخبار

توکلی معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: اصل مهمی که  برای مقابله با  ویروس کرونا وجود دارد پیشگیری به موقع بیماری است. همه افراد باید بدانند با نزدیک‌تر شدن به پاییز و شیوع ویروس آنفلوانزا در کنار کرونا شرایط  برای همه به خصوص بیماران خاص پیچیده‌تر خواهد شد.

او افزود: در حال حاضر تقویت توزیع واکسن آنفلوانزا در دستور کار قرار گرفته است. نکته دوم که مورد بحث است  تقویت سیستم آزمایشگاهی است. آزمایشگاه‌ها باید به خوبی مجهز شوند تا  بتوانیم راه‌های تشخیصی سریع‌تری را برای شناسایی تمام ویروس‌ها به خصوص آنفلوآنزا و کرونا ایجاد کنیم.

توکلی بیان کرد: نکته مهم دیگر این است که بتوانیم در حوزه درمان تخت‌های بیمارستانی را افزایش داده و مجهز کنیم. تمرکز اصلی ما گسترش تخت‌های بخش مراقب های ویژه است، به طور مثال در دانشگاه ایران حدود ۷۰۰ تخت در مجموع کل بیمارستان مجوز موقت برای بخش آی سی یو بیماران کرونایی گرفته است.




او تصریح کرد: فعالیت‌های دیگر ما راه اندازه پروژه‌های جدید بیمارستانی است که یکی از این پروژه‌ها تاسیس بیمارستان شهرک قدس با ظرفیت ۱۶۰ تخت بیمارستانی و همینطور بیمارستان شهید سلیمانی، بیمارستان ۳۶۰ تختی فیروزآبادی که مورد بررسی و اقدام قرار گرفته است. امیدوارم تا ۲ الی ۳ ماه آینده ظرفیت‌هایی ایجاد کنیم که در فصل پاییز و زمستان با مشکلاتی همچون کمبود تخت های بیمارستانی و خدمات درمانی رو به رو نشویم.

توکلی بیان کرد: نیروهای بیمارستان‌های علوم پزشکی ایران شرایطی مناسبی ندارند و عملا به فرسودگی رسیده اند. البته تا جایی که توانستیم پرداختی‌ها و معوقعه‌های آن‌ها را پرداخت کردیم تا کمی از سختی‌‌هایشان کم شود. نکته‌ای که وجود دارد این است  به دلیل کم بودن تعرفه‌ها و تکیه بر درآمدهای  اختصاصی بودجه  بیمارستان‌ها در ۲ ماه ابتدایی سال کاهش پیدا کرده است و  باعث شده دریافتی‌ها کم شود.

توکلی در پایان گفت: درباره تزریق نیرو سازمان استخدامی مجوز‌هایی از وزارت بهداشت گرفته است، اما به هر حال با فرسودگی شدید کادر درمان رو به رو هستیم. دانشجویان دستیاری تخصصی با شرایط آسان‌تری فارغ التحصیل شده و از دهه اول شهریور ۲ ماه زودتر  به مراکز درمانی تزریق شده اند.

 

چهارشنبه 19/6/1399 - 10:44
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته