• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 723
تعداد نظرات : 303
زمان آخرین مطلب : 5221روز قبل
بیماری ها

 توصیه به ارایشگران:


آرایشگری شغلی است که مستلزم تماس مداوم با آب و مواد شیمیایی است. آرایشگران در صورت نپوشیدن دستکش دچار نوعی اگزمای پوستی می شوند. البته خوشبختانه اغلب این نوع اگزماها از نوع آلرژیک نیست، یعنی احتیاجی ندارد که فرد زمینه ذاتی آلرژی و حساسیت به این مواد را داشته باشد. همین که فرد تماس با مواد شیمیایی داشته باشد، زمینه ایجاد این بیماری فراهم می شود. شاید بیش از 80% از اگزماهای دست در سراسر جهان را همین نوع اگزما تشکیل می دهند.

محدود کردن تماس تا حدود زیادی کمک کننده است. به آرایشگران توصیه می شود هنگام استفاده از این مواد، حتما از دستکش استفاده کنند و پس از شستشو نیز از مواد نرم کننده ها مانند وازلین استفاده کنند.

مواد شیمیایی می توانند به دو صورت تحریکی و آلرژی سبب التهاب و حساسیت پوست شدند. البته غلظت ماده، نوع ماده و دفعات تماس با آن مواد، در ایجاد تشدید ضایعات پوستی موثر است.
در انگلستان حدود 50 هزار آرایشگر به درماتیت مبتلا هستند. تماس با مواد شیمیایی از قبیل پروکساید و شامپوها و صابون های مختلف بروز می کند. پوشیدن دستکش های پلاستیکی، استفاده از لباسهای محافظ و یا استفاده از کرمهای تسکین دهنده و آرام بخش موثر است. اطمینان به اینکه مواد شیمیایی مطابق با استاندارد تولید شده نیز در پیشگیری موثر است.

جمعه 19/4/1388 - 17:15
بیماری ها

  مشکلات پوستی در سالمندان...


پوست بزرگترین و آشکارترین اندام بدن است که با افزایش سن دستخوش تغییرات پیری می گردد. برخی از این تغییرات طبیعی و اجتناب ناپذیر و بدون زیان است و برخی دیگر آزار دهنده بوده و امکان پیشگیری یا درمان آنها وجود دارد.


1- چین و چروک پوست:
با افزایش سن پوست خاصیت ارتجاعی خود را کم کم از دست داده و رشته های کلاژن و الاستین آنها ضعیف می شود. همزمان با این تغییرات نیروی جاذبه زمین هم دست به کار شده و پوست را دچار افتادگی می کند. پیری پوست از دو منشا ایجاد می شود. یک منشا درونی که بستگی به ژنتیک فرد دارد و در افراد مختلف سرعت پیر شدن متفاوت است و دیگری جنبه بیرونی است که عوامل مختلفی از جمله نور آفتاب، سیگار کشیدن، فقر تغذیه ای و برخی حرکات نا مناسب عضلانی صورت در آن نقش دارد.
برای پیشگیری از چین و چروک ناشی از نور آفتاب استفاده از یک کرم ضد آفتاب با درجه محافظت حداقل 15، استفاده از کلاه لبه دار و لباس پوشیده می تواند پوست را از تماس با نور خورشید محافظت کند.
از گرفتن حمام آفتاب پرهیز نموده و در بین ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر در معرض تابش نور خورشید نباشید سیگار نیز تاثیر بسیار مهمی در پیری پوست دارد. افراد سیگاری 8 تا 20 سال پیرتر از سن واقعی خود به نظر می رسند و بعلاوه باعث تغییر رنگ زرد کمرنگ پوست می شود. توجه به پرهیز همیشگی از دود سیگار را برای آنان که به جوانی پوست خود اهمیت می دهند، می نماییم.
2- خشکی پوست:
با ازدیاد سن پوست خشک تر شده و این خشکی در آب و هوای سرد و بادخیز تشدید می گردد، خشکی پوست موجب پوسته پوسته شدن و ایجاد خارش می گردد. در موارد خفیف می توان خشکی پوست را با استفاده از یک کرم مرطوب کننده بلافاصله پس از استحمام بر طرف نمود.
بعلاوه بهتر است دفعات استحمام کاهش یافته و از صابون های قلیایی استفاده نشود و استفاده از لیف و آب داغ نیز می تواند خشکی پوست را تشدید کند.

اغلب مشکلات پوستی از سالمندی به دلیل تماس طولانی با نور خورشید ایجاد می شود، که شامل:
 کراتوز آفتابی: این مشکل به صورت لکه های پوسته دار قرمز- قهوه ای در مناطق در معرض نور مثل سر و صورت و گوش است که در صورت غفلت در درمان می تواند منجر به بروز سرطان پوستی شود. بنابراین درمان این ضایعات توسط متخصص پوست الزامی است.
 سرطان سلولی پوشش (SCC): که غالبا در لبه های گوش، صورت، لب و پشت دست ایجاد می شود. این سرطان ها می تواند بزرگتر شده و به اندام داخلی بدن نیز منتشر شود.
 سرطان سلولی قاعده ای (BCC): شایعترین نوع سرطان پوست است که معمولا به صورت یک برآمدگی کوچک و براق روی سر و گردن پدیدار می گردد. اگر درمان نشود ممکن است خونریزی کرده و روی آن دلمه سطحی به وجود بیاید. رشد این سرطان آهسته بوده و بندرت به سایر قسمتها منتشر
می شود.
 اتصال مویرگها یا تلانژ کتازی: این ضایعات معمولا در ناحیه صورت و ناشی از آثار مخرب نور خورشید است. این ضایعات نیز توسط لیزر قابل درمان است.
 زونا: ناشی از التهاب یک رشته عصب به دلیل ویروس آبله مرغان است. علائم بصورت درد در محل درگیری عصب، سردرد یا خستگی و بی حالی است. در افراد مسن شایعتر و نیز دردناک تر است.
 اگزمای شوره ای (درماتیت سبورئیک): علائم شامل قرمزی و وجود پوسته های چرب در ناحیه سر، ابروها و کناره های بینی و پشت گوش ها می باشد.
 ملانوم بدخیم: یک سرطان پوستی بسیار مهم اما نادر است. مردان بالای 50 سال در معرض خطر بیشتری هستند. این سرطان پوستی معمولا به صورت یک برآمدگی خال مانند قهوه ای تیره یا سیاه با لبه نامنظم و رنگ غیر یکنواخت خود را نشان می دهد. ملانوم می تواند به سایر بافتهای بدن دست اندازی کرده و موجب مرگ شود.
 لکه های سنی یا آفتابی: این لکه ها هیچ ارتباطی به بیماری کبدی نداشته و ناشی از افزایش سن و نور خورشید است و معمولا روی صورت و پشت دست و پا ایجاد می گردد. معمولا تنها از نظر زیبایی اهمیت دارد.
 توده های عروقی گیلاسی: این ضایعات توده های کوچک و بر جسته و به رنگ قرمز روشن و در اثر گشاد شدن عروق سطحی به وجود آمده و هیچ ضرری ندارند.
 کبودی یا خون مردگی: به دلیل کاهش چربی زیر جلدی و نیز کاهش حمایت بافت همبندی از عروق خون، پوست افراد مسن مستعد آسیب و کبودی ناشی از ضربه های معمولی است. گاهی دلیل آن مصرف داروهای رقیق کننده خون یا بیماریهای داخلی است.

 

جمعه 19/4/1388 - 17:13
بیماری ها

 نقش ژن در ریزش مو...


طاسی ارثی یا نازک شدن مو شایعترین نوع کم مویی است که هر دو جنس را درگیر می کند، اگرچه بروز آن در مردان بسیار بیشتر است. این اختلال ژنتیکی باعث تبدیل تدریجی موهای ترمینال (انتهایی) به موهای ولوس (کرکی) می شود و بتدریج نسبت موهای ترمینال به ولوس از حالت طبیعی 2 به 1 کمتر می شود.
این بیماری 50% مردان و اغلب زنان بالای 40 سال را درگیر می کند. میزان بروز آن بتدریج با نزدیک شدن به سن یائسگی بیشتر شده و 75% زنان بالاتر از 65 سال را درگیر می کند.
اولین علامتی که در معمولاً در مردان ظاهر می شود نازک شدن موها در نواحی شقیقه ها و بالای ابروست که منجر به بلند شدن پیشانی می شود. در مورد خانمها کم شدن منتشر موها در ناحیه تاج سر است و خط پیشانی همانظور که از نام آن پیدا است دو فاکتور مهم هورمون آندروژن و ژنتیک نقش اصلی را در این ریزش مو ایفا می کند.
هیچ شکی وجود ندارد که هورمون تستوسترون نقش مهمی در رشد، نحوه پراکندگی موهای بدن دارد. در زمان بلوغ رشد موهای ثانویه در نواحی زیر بغل و شرمگاهی و همچنین رشد مو در صورت آقایان و موهای کوتاه و نازکتر در بدنشان به دلیل افزایش هورمون مردانه تستوسترون می باشد. در سلولهای خاصی از بدن هورمون تستوسترون به هورمون قوی تر دی هیدروتستوسترون تبدیل می شود. که این کار توسط آنزیم 5- آلفا ردوکتاز انجام می شود. درمال پاپیلایی فولیکول مو گیرنده های زیادی برای این هورمون دی هیدروتستوسترون داشته و این هورمون اثر مخرب بر روی فولیکولهای موی سر دارد و باعث ضعیف شدن آنها شده و موهای درآمده نازک تر به نظر می رسد تا اینکه دیگر مویی از آن فولیکول رشد نمی کند. دی هیدروتستوسترون از طریق کوتاه کردن سیکل رشد مو باعث می شود موی ضخیم از فولیکولهای حساس موی سر به موی کرکی و نازک تبدیل شود این کار باعث می شود یک فولیکول قبل از رسیدن به مرحله آخر رشد به صورت زودرس وارد فاز استراحت شده و رشد بیشتر آن متوقف می شود.
در صورتی که این سیکل رشد معیوب چند بار تکرار شود یک موی ضخیم به موی کرکی تبدیل می شود و سرانجام، موی قابل رویتی از این فولیکول رشد نخواهد کرد، فولیکول مرده و طاسی کامل می شود. این پدیده کوچک سازی یا مینیاتور شدن مو نام دارد.
ارث نقش مهمی در بروز این نوع طاسی دارد. نحوه توارث به شکل چند ژنی است و ریسک بروز طاسی با درگیر بودن تعداد بیشتری از افراد فامیل بیشتر می شود. خصوصاً بیشترین میزان طاسی در افرادی است که پدرشان طاس باشد.
ژن گیرنده آندروژن (Stu 1) بر روی کروموزوم X قرار داد که از مادر به فرزند پسر منتقل می شود ولی همانطور که گفته شد این انتقال به صورت چند ژنی است.
بر اساس برخی مطالعات ژن طاسی روی کروموزوم اتوزومال (غیرجنسی) قرار گرفته است. جایگاه دقیق آن مشخص نیست. این ژن در مردان بصورت اتوزومال غالب و در زنان اتوزوم مغلوب ظاهر می شود. در مرحله تشکیل جنین ژن طاسی سبب می شود یک سری از فولیکولهای مو نسبت به دی هیدروتستوسترون حساس شوند و پس از بلوغ به دنبال افزایش سطح هورمونهای آندروژنی، این فولیکولهای حساس وارد مرحله کوچک سازی شده و از بین روند.

جمعه 19/4/1388 - 17:10
محبت و عاطفه

در غرور اشک من همیشه یاد تو بود در سکوت سینه فریاد تو بود

جمعه 19/4/1388 - 17:4
محبت و عاطفه

 

زندگی چیست؟ زندگی مانند اتوبوس شلوغی است که جایی برای نشستن نیست و وقتی خلوت میشود و می خواهی بشینی راننده داد می زند پیاده شوید اخر خط است

 

 

جمعه 19/4/1388 - 17:3
محبت و عاطفه

به چشمانت بیاموز ؛که هرکس ارزش دیدن نداردبه دستانت بیاموز ،که هرگل ارزش چیدن نداردبه قلبت بیاموز که هر کس کنج آن جایی ندارد

 

جمعه 19/4/1388 - 17:1
فلسفه و عرفان

زندگی شهد گلی است که زنبور زمانه می مکدش انچه می ماند عسل خاطره ها ست

جمعه 19/4/1388 - 16:59
مصاحبه و گفتگو

بچه بودم فقط بلد بودم تا 10 بشمرم نهایت هر چیزی همین 10 تا بود از بابا بستنی که می خوا ستم10 می خواستم مامانو 10 تا دوست داشتم


خلا صه ته دنیا همین 10 تا بود و این 10 تا خیلی قشنگ بود حالا نمی دونم که دنیا چقدره نهایت دوست داشتن چندتاست ده تا بستنی هم کفافمو نمی ده خیلی هم طمعه کار شده ام اما می خوام بگم دوستت دارم می دونی چقدر؟ به اندازه همون ده تای بچگی .

جمعه 19/4/1388 - 16:58
محبت و عاطفه

 

 

ای بسته به تارو پو

دم من لایق عشق تو نبودم عشقی که نهفته در دلم بود در راه محبت تو کم بود

جمعه 19/4/1388 - 16:57
محبت و عاطفه

هر کس به طریقی دل ما می شکند بیگانه جدا دوست جدا می شکند بیگانه اگر می شکند حرفی نیست از دوست بپرسید که چرا می شکند

جمعه 19/4/1388 - 16:56
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته