• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 723
تعداد نظرات : 303
زمان آخرین مطلب : 5221روز قبل
فلسفه و عرفان
حکمت 154

اهمیّت نیّت‏ها
(اخلاقى، سیاسى) و درود خدا بر او، فرمود: آن کس که از کار مردمى خشنود باشد، چونان کسى است که همراه آنان بوده و هر کس که به باطلى روى آورد، دو گناه بر عهده او باشد، گناه کردار باطل، و گناه خشنودى به کار باطل.
شنبه 20/4/1388 - 8:4
فلسفه و عرفان
حکمت 153

صبر و پیروزى
(اخلاقى، سیاسى) و درود خدا بر او، فرمود: انسان شکیبا، پیروزى را از دست نمى‏دهد، هر چند زمان آن طولانى شود.
شنبه 20/4/1388 - 8:3
فلسفه و عرفان
حکمت 152

توجه به فنا پذیرى
(اخلاقى) و درود خدا بر او، فرمود: آنچه روى مى‏آورد، باز مى‏گردد، و چیزى که باز گردد گویى هرگز نبوده است

شنبه 20/4/1388 - 8:1
فلسفه و عرفان
حکمت 151
ضرورت آینده نگرى
(اخلاقى) و درود خدا بر او، فرمود: هر کس را پایانى است، تلخ یا شیرین.
شنبه 20/4/1388 - 8:0
بیماری ها
کومدونها، پاپولهای کوچک به رنگ پوست می باشند که بیشتر در پیشانی و چانه افراد دچار آکنه دیده می شود. انواع کومدونها شامل:
1
- کومدونهای باز یا جوشهای سر سیاه هستند که به دلیل وجود رنگدانه سطحی (ملانین) و آلودگی تیره است.
2- کومدونهای بسته یا جوشهای سر سفیدکه فولیکولی هستند که کاملاً بسته شده اند.
3- کومدونهای بزرگ یاماکروکومدون، کومدونهای بسته صورت هستند که قطر آنها از mm3-2 بیشتر است.
4- کومدونهای ناشی از آفتاب (Solar comedones) که بر روی گونه و چانه افراد پیرتر مشاهده می شود و به دلیل آسیب پوستی ناشی از آفتاب است.
5- برجستگی های عمیق تر و بزرگ غیر التهابی، ندول نامیده می شود که بیشتر در تنه می زند.
 

در اثر پرولیفراسیون و رشد بیش از حد لایه های سلولی مجرای غدد سباسه در آکنه ایجاد شده و ممکن است مجرای غدد سباسه را ببندد و ایجاد کومدون کند.
این کومدونها ممکن است بسیار کوچک بوده و و با چشم غیر مسلح قابل دیدن نمی باشد که به آنها میکروکومدون گفته می شود.
بعضی از عوامل از جمله کاهش سطح لینولئات یکی از ترکیبات سبوم با چربی و به دنبال آن کاهش فعالیت سد پوستی، اسیدهای چرب آزاد که توسط باکتریها از سبوم تولید می شود، فعالیت بیش از حد هورمونهای موضعی دی هیدروتستوسترون، اینترلوکین 1 (IL-1) که یک پیغامگیر شیمیایی است و بوسیله سلولهای فولیکول تولید میشود، پارگی فولیکول بوسیله آسیب مثلاً دستکاری جوشها یا پاک کردن عمقی و پیلینگ شیمایی یا لیزرهای جوانساز کننده و لایه بردار، آبرسانی بیش از حد پوست به عنوان مثال در دوران پیش از قاعدگی یا مرطوب کننده های مقوی یا مناطق گرم و شرجی و تماس با مواد شیمیایی از جمله ایزوپروپیل، پروپیلین گلیکول و بعضی رنگها که در مواد آرایشی وجود دارد می تواند کومدونها را تشدید کند.

درمان:
درمان کومدون نیازمند زمان است. بسیاری از درمانها هفته ها تا ماهها باید انجام شود قبل از اینکه نتایج قابل توجهی مشاهده شود.
شایعترین درمان ها شامل:
- بنزوئیل پروکسید  با اثر آنتی باکتریال عمل کرده و بعلاوه باعث کاهش اثرات شیمیایی که لایه های سلولی فولیکول مو را تغییر می دهد می شود.
- ترتینوئین  درمان اصلی کومدونهای سر سفید و سرسیاه است. نوعی مشتق ویتامین A است و باعث افزایش بازسازی پوستی و سلولی و کاهش ضخامت سلول های مرده می شود و بدین ترتیب از بسته شدن دهانه کومدونها جلوگیری می کند.
- آنتی بیوتیک ها: به نظر می رسد که در بهبود کومدونها مفید نباشد ولی می تواند به صورت موضعی همراه با کراتولیتیک ها به خصوص در افرادی که کومدون همراه با پاپول دارند موثر باشد.
- ایزوترتینوئین که در آکنه های ندولوکیستیک شدید به کار می رود، در درمان کومدونها بسیار موثر است ولی معمولاً برای موارد خفیف استفاده نمی شود.
- خروج کومدونها خصوصاً از نوع کومدونهای باز بوسیله دستگاهی به نام Comedone Extractor می تواند مفید باشد که توسط پزشک انجام می شود.
- در بعضی مقالات استفاده از رادیوسرجری یا الکتروسرجری در درمان مفید باشد.
در نهایت مراقبت اولیه از پوست مستعد آکنه و کمک از متخصص پوست می تواند در بهبود این ضایعه پوستی مفید باشد.


شنبه 20/4/1388 - 7:59
بیماری ها
اعتماد كامل به كرمهای ضد آفتاب ها صحیح نیست


استفاده از كرمهای ضد افتاب هردو تا سه ساعت, با غلظت كافی و مناسب می تواند پوشش محافظتی خوبی در برابر آفتاب به شمار رود اما اعتماد كامل به آنها جایز نیست.



امروزه آثار زیان آور پرتوی فرابنفش نورخورشید بر روی پوست انسان به صورت پیری زود هنگام و بروز سرطانها شناخته شده است و كرمهای ضدآفتاب پوشش های محافظتی ساده و در دسترسی هستند كه می توانند تاثیر این پرتو را بر روی پوست كم كنند اما بعضی ها با وجود آنكه از مقدار كافی آن هم استفاده نمی كنند, ساعتها در ساحل دریا یا فضای باز در مقابل آفتاب می خوابند یا آمد و شد می كنند.



اشعه هایی كه به زمین می رسند از سه جزء تشكیل شده اند : 1 – نور قابل رؤیت ( 50 در صد ) ، اشعه مادون قرمز ( 40 در صد ) و اشعه ماوراء بنفش ( 10 در صد ). اشعه ماوراء بنفش یعنی عامل اصلی آسیب رساندن به پوست از طیف های مختلفی تشكیل شده است كه مهم ترین آن ها اشعه های UVA وUVB هستند .
با توجه به اینکه تمام قسمتهای بدن به اشعه آفتاب حساس است، لازم است صورت، دستها، پاها و مناطقی از بازوها كه در آقایان باز هستند با غلظت مناسبی از كرم یا لوسیون ضد آفتاب پوشیده شوند.
مقدار مناسب كرم برای صورت، معادل نصف قاشق چایخوری و درنهایت یك بند انگشت است.



امروزه با توجه به رواج استفاده از لباسهای باز و كوتاه در كودكان و همچنین مراجعه به استخرهای روباز در فصل تابستان، حملات آفتاب سوختگی در دوران كودكی بخصوص آنهایی كه پوستی روشن دارند, می تواند زمینه ساز بدترین نوع سرطان پوست یا ملانوم بدخیم در بزرگسالی باشد. 




با آنكه كشورما كشوری آفتابی است اما به نظر می رسد اغلب مردم آگاهی كافی از آثار زیان بخش آفتاب ندارند یا به محافظت از آن اهمیت نمی دهند, این امرمتاسفانه موجب شیوع ملانوم بدخیم در ایران شده است.
در پاسخ به این سوال كه آیا محافظت دائمی از نور آفتاب مانع تولید ویتامین «دی» ضروری در بدن و بروز پوكی استخوان نمی شود؟
می توان گفت: فعالیت هورمونی بدن انسان آنچنان منظم است كه قرار گرفتن دقایقی كوتاه آنهم تنها صورت و پشت دستها برای تولید ویتامین «دی» در بدن بزرگسالان كفایت می كند و در صورت تامین غذای كافی و مناسب, جای نگرانی نیست اما بیشتر نگرانی ما در شیرخواران و سالمندان است.



علاوه بر لزوم استفاده از لبنیات و ماهی در سالمندان، در این گروه و همچنین نوزادان دریافت جبرانی ویتامین «دی» به صورت قرص, شربت یا قطره ضروری است.
مقدار اشعه فرابنفش لامپهای مهتابی یا صفحات نمایشگر رایانه ناچیز بوده و اگر در برابر آفتاب محافظت شود, در این موارد نگرانی وجود نخواهد داشت.
باید دقت کرد که كرمهای ضد آفتابی كه در ورزش اسكی و همچنین در كودكان استفاده می شود، متفاوت است و توصیه می شود، كرم های ضد آفتابی با توجه به جنس, سن و نوع پوست تجویز شود و به همین دلیل افرادی كه از این كرمها استفاده می كنند آنرا به دیگران معرفی نكنند زیرا برخی افراد به دلیل پوست حساس به كرمهای فاقد مواد معطر یا رنگی نیاز دارند. 



به طور کلی در کاربرد صحیح کرم های ضد آفتاب نکات زیر قابل توجه است:
1 – از هر گونه مواجهه غیر ضروری با نور آفتاب خودداری كنید . سعی كنید بین ساعت های 10 صبح تا 3 بعد از ظهركه بیشترین میزان اشعه مضر آفتاب وجود دارد ( به خصوص در فصل تابستان ) از خانه یا محیط های سربسته خارج نشوید . سعی كنید در سایه حركت كنید و از مكان هایی كه نور آفتاب به طور مستقیم می تابد عبور نكنید .
2 – با روش های مختلف، جلوی تابش نور آفتاب به پوست را بگیرید. مثلاً لباس های آستین دار و جوراب های ضخیم بپوشید. وقتی می خواهید از جایی عبور كنید كه آفتاب مستقیم می تابد، می توانید اگر مجله و یا چیزی مشابه آن را در دست دارید جلوی صورت خود بگیرید . حتی خانم هایی كه چادر می پوشند، با دقت آن را مقابل صورت قرار دهند. در مورد دست ها نیز بهتر است دستكش بپوشید و یا آن ها را زیر چادر نگه دارید. داخل خانه یا جاهایی كه پوشش كامل ندارید به هیچ وجه در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار نگیرید و از سایبان، چتر، و یا كلاه های لبه دار استفاده كنید. استفاده از این كلاه، به ویژه برای افرادی كه در مزارع كار می كنند، بسیار مهم است. اندازه لبه این كلاه ها، باید حداقل5/7 سانتی متر باشد .
3 – هر روز به طور مرتب از فرآورده های ضد آفتاب استفاده كنید. به نوشته های روی جعبه این فرآورده ها دقت كنید و عدد مربوط به عیار حفاظتی یا SPF را بخوانید؛ این عدد باید حداقل برابر15 باشد . حتی در فصل زمستان و در هوای ابری و حتی در مواقعی كه در منزل هستید نیز از ضد آفتاب استفاده كنید.
4 –از برنزه كردن پوست بپرهیزید و كمتر حمام آفتاب بگیرید. از رفتن به سالن های مخصوص برنزه كردن پوست كه از اشعه مصنوعی فرابنفشA برای این كار استفاده می كنند خودداری كنید. در صورتی كه خیلی تمایل دارید كه رنگ پوستتان برنزه باشد ، از كرم های مخصوص برنزه كردن استفاده كنید تا ضمن در امان ماندن از اشعه آفتاب رنگ دلخواهتان را نیز به دست آورید؛ البته استفاده از این كرم ها نیز بی ضرر نیست.
5 – از آموزش به دیگران غافل نباشید، به خصوص به كودكانتان یاد بدهید كه از آفتاب دوری كنند. دوران كودكی، مهم ترین سن از نظر دریافت اشعه مضر آفتاب است و بسیاری از عوارض آفتاب كه در سنین میانسالی و پیری ظاهر می شود به ویژه یكی از سرطان های بسیار خطرناك پوست به نام ملانوم بدخیم، حاصل تماس با آفتاب در سنین كودكی است. كودكان به دلیل فعالیت بیشتر و بازی های خاص این دوران كودكی، بیشتر در معرض تابش آفتاب قرار می گیرند؛ لذا از پوشاندن لباس های بدون آستین به آن ها، به خصوص در فصل تابستان ، خودداری كنید و آنها را به استفاده از كلاه عادت دهید. آموزش به كودكان در زمینه دوری از آفتاب و استفاده از ضد آفتاب ها اهمیت زیادی دارد. به دیگر افراد بزرگسالی كه نسبت به این مساله آگاهی ندارند هشدار دهید و آن ها را از خطرهای آفتاب آگاه سازید . 

استفاده از ضد آفتاب برای جلوگیری از سرطان پوست و پیری زودرس و دیگر آثار مخرب آفتاب ضروری است. در حقیقت، استفاده از یك ضد آفتاب مناسب میزان تأثیر اشعه ماوراء بنفش را بر روی پوست كاهش می دهد و علاوه بر جلوگیری از آثار دیررس آفتاب مثل سرطان ، از آثار زود رس آن مثل آفتاب سوختگی، قرمزی و تیره شدن پوست نیز می كاهد . در صورتی كه به طور مرتب از ضد آفتاب استفاده كنید، احتمال ایجاد لكه های پوستی به ویژه روی صورت بسیار كمتر می شود. همچنین، ضد آفتاب به دلیل جلوگیری از تخریب الیاف پروتئینی پوست، یعنی كلاژن و الاستین، از پیر شدن پوست و افتادگی آن ، پیشگیری می كند 
.
به طور كلی، دو نوع ضد آفتاب وجود دارد: ضد آفتاب های فیزیكی و ضد آفتاب های شیمیایی . در ساختمان ضد آفتاب های شیمیایی، از موادی مانندPABA ، سالیسیلات ها و سینامات ها كه جلوی اشعهUVB را می گیرند و بنزوفنون ها و دی بنزوئیل متان ها كه جلوی اشعهUVA را می گیرند، استفاده می شود . البته گاهی پیش می آید كه افراد به یكی از این مواد حساسیت دارند و استفاده از این مواد موجب قرمزی و خارش پوست صورت آن ها می شود. در ساختمان ضد آفتاب های فیزیكی، از موادی مانند اكسید روی و دی اكسی تیتانیوم استفاده می شود كه احتمال حساسیت به آن ها بسیار اندك است . توصیه ما این است كه برای كودكان و نیز در افراد مبتلا به بیماری های پوستی خاص كه پوست آن ها تحریك پذیر است ، از ضد آفتاب های فیزیكی استفاده شود .
به چند نكته بر روی برچسب ضد آفتاب دقت كنید : شمارهSPF آن باید حداقل 15 یا بالاتر باشد . مقاوم و یا عایق در برابر آب باشد . ضد تعریق و شست شو باشد . جلوی اشعه هایUVA و UVB را بگیرد . تاریخ مصرف آن نگذشته باشد . ساخت یك شركت معتبر باشد و تقلبی نباشد . 

توصیه می كنیم انتخاب ضد آفتاب مناسب برای پوست خود را به یك متخصص پوست واگذار كنید ؛ چون هر نوع ضد آفتابی برای هر پوستی مناسب نیست . به عنوان مثال ، برای پوست های مستعد به آكنه ( جوش غرور جوانی ) و چرب ، باید از ضد آفتاب هایی استفاده كر دكه حداقل چربی را داشته باشند یا به اصطلاحoil free باشند . كیفیت برخی محصولات خارجی بسیار خوب است ( البته نه همه آنها ) و البته قیمت بالایی هم دارند ، با توجه به اینكه ضد آفتاب را باید به طور مداوم استفاده كرد و با توجه به اینكه شركت های مختلفی در كشورمان ضد آفتاب های متنوع و بعضاً با كیفیت های قابل مقایسه با انواع خارجی تولید كرده اند برای اكثر خانواده ها استفاده از ضد آفتاب های ایرانی تایید شده توسط متخصصان پوست اقدامی مقرون به صرفه و مناسب است . تجربه خود شما در انتخاب ضد آفتاب هم بسیار مهم است. ضد آفتابی كه مثلاً برای دوست شما بسیار مناسب است می تواند برای شما مضر باشد. ممكن است شما یك ضد آفتاب خوب و با قیمت بالا تهیه كنید ؛ اما هنگام استفاده احساس راحتی نكنید مثلاً احساس گرمی و خفكی داشته باشید یا به آن حساسیت داشته باشید و پوستتان قرمز شود یا خارش پیدا كند . از همه مهم تر اینكه ممكن است صورت شما هنگام مصرف آن جوش بزند . همه اینها ، علل خوبی برای عوض كردن ضد آفتاب است . آنقدر تجربه كنید تا نوع مناسب را برای پوست خود بیابید. 

استفاده از ضد آفتاب در دوران كودكی حتی مهم تر از جوانی است ؛ بنا بر این كودكانتان را به مصرف آن عادت دهید . هر روز باید از ضد آفتاب استفاده كنید و حتی در فصل زمستان و در هوای ابری نیز آن را ترك نكنید در صورتی كه در فصل زمستان یا در هوای ابری هستید و كارتان در خانه و محلی است كه نور مستقیم آفتاب وجود ندارد ، مصرف یك بار در روز ضد آفتاب كافی است ؛ اما در صورتی كه در بیرون خانه و در هوای آفتابی قرار دارید هر 3 تا 4 ساعت ضد آفتاب مصرف كنید. در مصرف ضد آفتاب صرفه جویی نكنید . به دلیل گرانی قیمت ، بعضی از مصرف كنندگان فقط پوست خود را كمی چرب می كنند كه این كافی نیست برای صورت باید حدود نصف قاشق چای خوریی معادل یك بند انگشت ضد آفتاب استفاده كرد . ضد آفتاب فقط مخصوص صورت نیست و باید به هر قسمت از پوست كه روباز باشد مانند گردن ، گوش ها و پشت دست ها مالیده شود . ضد آفتاب را مستقیماً روی پوست بمالید و كرم دیگری مثل لوازم آرایش را زیر آن مصرف نكنید. توصیه می شود ضد آفتاب حداقل 15 تا 30 دقیقه قبل از بیرون آمدن از خانه و تماس با آفتاب مصرف شود . بهتر است ضد آفتاب نزدیك چشم مالیده نشود به ویژه اگر ورزش یا فعالیت زیادی می كنید ؛ زیرا مواد شیمیایی ضد آفتاب می توانند موجب تحریك چشم شود. برای محافظت از پوست دور چشم خود (برای پیش گیری از آب مروارید) بهترین راه استفاده از عینك مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش ( UV) است. 

نكته آخر و مهم تر از همه آن كه مصرف ضد آفتاب به این معنی نیست كه می توانید بدون هیچ اشكالی مقابل آفتاب بروید. چنین فكری باعث می شود كه ضرر ضد آفتاب بیش از نفع آن شود بنا بر این باید ضمن استفاده مرتب از ضد آفتاب، از نور مستقیم آفتاب نیز دور بود و سایر روش های مقابله با آفتاب مانند لباس پوشیدن و استفاده از كلاه و سایه بان و غیره را نیز فراموش نكرد. البته اثرات مفید نور آفتاب برای ساختن ویتامینD نیز نباید دور از نظر بماند اما لازم به ذكر است كه مقدار ویتامینD لازم با رژیم غذایی مناسب قابل دستیابی است و اگر از رژیم غذایی مناسب استفاده شود كمبود آن مشخص نخواهد شد

 

منبع:.hairloss

شنبه 20/4/1388 - 7:56
شعر و قطعات ادبی


بخوان دعای فرج را دعا اثر دارد

دعا كبوتر عشق است بال و پر دارد

بخوان دعای فرج را و عافیت بطلب

كه روزگار بسی فتنه زیر سر دارد

بخوان دعای فرج را و ناامید مباش

بهشت پاك اجابت هزار در دارد

بخوان دعای فرج را كه صبح نزدیك است

خدای را شب یلدای غم سحر دارد

بخوان دعای فرج را به شوق روز وصال

مسافر دل ما نیت سفر دارد

بخوان دعای فرج را ز پشت پرده اشك

كه یار گوشه چشمی به چشم تر دارد

بخوان دعای فرج را كه یوسف زهرا

ز پشت پرده غیبت به ما نظر دارد

بخوان دعای فرج را كه دست مهر خدا

حجاب غیبت از آن روی ماه بردارد

 

شنبه 20/4/1388 - 7:50
شعر و قطعات ادبی


گفتم شبی به مهدی بردی دلم  ز دستم

من منتظر به راهت شب تا سحر نشستم

گفتا چه كار بهتر از انتظار جانان

من راه وصل خود را  بر روی تو نبستم

گفتم ببخش جرمم ای رحمت الهی

شرمنده تو  بودم شرمنده تو هستم

گفتا هزار نوبت از جر م تو گذشتم

پرونده تو دیدم چشمان خود ببستم
شنبه 20/4/1388 - 7:47
بیماری ها

 باورهای غلط در مورد تقویت مو...؟

 امیدوارم این تحفه را ازبنده ی حقیر  بقبولید ؟؟؟

خداكند...؟


شب عید که می شود، خیلی از خانم ها برای اینکه سال نو را با چهره جدیدی شروع کنند به فکر رنگ کردن، فر کردن و مش کردن موهایشان می افتند. اگر شما نیز یکی از این افراد هستید، حتما پس از این تغییر دچار خشکی، وز شدن و خرد شدن موهای خود شده اید و به فکر چاره افتاده اید. هنوز می بینیم افرادی را که به توصیه اطرافیان از انواع مواد بر روی پوست سر و موی خود استفاده می کنند تا آنها را تقویت کرده و خوش حالت کنند.



خیلی وقت ها گفته می شود که فلان ماده گیاهی و یا فلان فرآورده را روی سر بمالید تا باعث تغذیه پوست سر و موها شود و موها را تقویت کند. البته شما چنین سخنی را از یک متخصص پوست نمی شنوید بلکه این حرف را کسی می زند که از ساختمان مو و پوست اطلاعی ندارد.
در واقع هر چقدر شما مواد غذایی مختلف و انواع ویتامین ها را روی موها بمالید تاثیری در افزایش رشد موها ندارد. بنابراین چیزی به نام «ویتامینه کردن موها» مبنای علمی ندارد و این مساله تنها اسباب دست عده ای جهت خالی کردن جیب مردم شده است.
ممکن است سوال کنید که پس وجود ویتامین ها و پروتئین های مختلف در شامپوها و فرآورده های مو به چه دردی می خورد، در پاسخ باید گفت که هر چند وجود این مواد ممکن است به خاصیت نرم کنندگی یک فرآورده و حالت دادن موها کمک نمایند و یا در حفظ فرآورده موثر باشد اما تاثیری در تقویت موها ندارند و هیچ کدام از آن ها به ریشه موها نفعی نمی رسانند و همگی پس از شست و شو برطرف می شوند و اغلب اضافه کردن آن ها جهت جلب مشتری می باشد.

به طور طبیعی تغذیه مو از طریق رگ هایی که به ناحیه پاپی مو می رسند صورت می گیرد. از طریق این رگ ها مواد مورد نیاز برای تغذیه ریشه مو وارد می شود و در اختیار سلول های سازنده مو قرار می گیرد و از سوی دیگر مواد زاید سلول ها از طریق رگ های همان ناحیه خارج می گردند. در صورتی که مواد مورد نیاز برای رشد سلول های سازنده مو کافی نباشد خواه این مساله به علت کمبود کلی آن ماده در بدن باشد (مثلا به علل کمبودهای تغذیه ای) و یا به خاطر نقصان در خون رسانی، به موها باشد (مثلا به علل اشکالات عروقی) باعث ریزش مو و یا رویش موهای غیر طبیعی می گردد. بنابراین لازمه داشتن موهایی سالم و با طراوت، برخورداری از تغذیه مناسب و کامل می باشد همچنان که این قضیه در مورد تمامی اعضای بدن صادق است.

تغییرات ایجاد شده در موها جزو اولین علایم کمبود پروتئین ها است. حتی محرومیت کوتاه مدت پروتئین باعث چروکیدگی ریشه مو و تغییر ساقه مو می شود. در بیماری «کواشیورکور» که به علت کمبود پروتئین ایجاد می شود و معمولا در سال دوم زندگی دیده می شود موها نازک، مات و شکننده می شوند، به راحتی می ریزند و رنگ موها قرمز می شود و جلای خود را از دست می دهند. در بیماری «ماراسموس» که به علت سوء تغذیه و کمبود پروتئین و کالری ایجاد می شود و بیشتر در شیرخواران مشاهده می شود موها نازک، ترد و شکننده شده و قطر ساقه مو به یک سوم حالت طبیعی می رسد موها اغلب به مرحله استراحت وارد می شوند و می ریزند. کمبود آهن نیزمی تواند باعث ریزش موی سر شود حتی در مرحله ای که هنوز علایم دیگر ظاهر نشده باشد کمبود روی و همچنین کمبود اسیدهای چرب ضروری نیز می تواند باعث ریزش مو گردد. در برخی از بیماری های نادر متابولیک نیز اختلال در رشد موها دیده می شود.

کمبودهای تغذیه ای علت شایعی برای ریزش مو نیست و نباید هر کسی که دچار ریزش مو شد گناه را به گردن نوع تغذیه او بیندازیم. در مواردی که ریزش و یا خرابی موها به علت کمبود تغذیه باشد معمولا علایم دیگری هم در فرد مبتلا وجود دارد و این طور نیست که شخصی در سلامت کامل و بدون هیچ شکایت دیگری فقط موهایش بریزد بنابراین در یک فرد معمولی که تغذیه مناسبی (در حد معمول جامعه) دارد نیازی به استفاده از داروهای تقویتی مثل انواع ویتامین ها، کلسیم و ... جهت جلوگیری از ریزش مو نیست و تجویز آن ها هم دردی را دوا نخواهد کرد.
احتیاج بدن به مواد غذایی در حدی است که کفایت نیازهای روزمره را بنماید و تنها در حد تعادل مفید است و هر مقدار که بیش از این باشد زاید است و بنابراین خوردن بیش از حد یک ماده غذایی معجزه نمی کند. لازم به تذکر است که زیاده روی در مصرف برخی از غذاها و حتی برخی گیاهان خود موجب بیماری می گردد. به عنوان مثال زیاده روی در مصرف ویتامین A علاوه بر عوارض مختلف باعث ریزش مو نیز می شود و این مساله بیشتر در کودکانی دیده می شود که مادران با این تصور غلط که دادن ویتامین زیاده از حد به رشد کودک کمک می کند، به طور مرتب به او داروهای مولتی ویتامین می دهند و همین باعث مضرات بسیاری در کودک می شود که البته با قطع مصرف خودسرانه این ویتامین ها مشکل بر طرف می شود. بنابراین باید مساله «ویتامین زدگی» و تصورات غلطی که در رابطه با مصرف این فرآورده ها در میان جامعه وجود دارد مورد توجه قرار گیرد و در این رابطه با پزشک متخصص مشورت شود.

 

 

جمعه 19/4/1388 - 17:25
بیماری ها

 ارتباط پوست با مشكلات روحی...؟

امیدوارم مثمر ثمر واقع گردد...؟

خداكند  ...؟


پوست قشری است که اندام ما را در بر می گیرد و مرز میان بیرون و درون است. این پوست ماست که در تماس مستقیم با دنیای خارج است و به همین دلیل نماد مرز بندی ما و دیگران است.
اهمیت نقش عوامل روحی- روانی در بیماری های پوستی برای متخصصین پوست به خوبی شناخته شده است.
تعامل بین پوست و ذهن افراد به اشكال مختلف تظاهر می كند. مثلا در مورد بیماری های عود كننده ای مثل بیماری های التهابی پوست(مانند اگزما، پسوریازیس و آكنه) نقش تشدید كننده ی استرس و عوامل هیجانی به اثبات رسیده است.
از طرف دیگر بروز ضایعات و مشكلات پوستی به علت ایجاد ظاهر نازیبا سبب فشار روحی در فرد می شود و در مورد بیماری هایی مثل ویتیلیگو و آلوپسی آره آتا مشكل اصلی و عمده بیمار فشار روانی ایجاد شده به علت نازیبا شدن است.

 

 


گاهی پزشكان متخصص پوست با بیماری هایی مواجه می شوند كه توسط خود بیمار ایجاد شده و در واقع ضایعات بوسیله خود بیمار القا گردیده است كه می توان به مواردی مانند هذیان پارازیتوز، تریكوتیلومانیا، نوروتیك اكسكوریشن و درماتیت ساختگی اشاره كرد.
همچنین بیمارانی فقط با شكایت حسی پوستی مثل خارش مزمن ایدیوپاتیك، FORMICATION یا احساس راه رفتن مورچه روی پوست، سوزش، سوزن سوزن شدن و علائم عجیب و غریب دیگر مراجعه می كنند.
هذیان پارازیتوز، تریكوتیلومانیا، نوروتیك اكسكوریشن و درماتیت ساختگی همگی اختلالات اولیه روان پزشكی هستند و در این موارد هیچ اختلال اولیه پوستی، طبی و عصبی وجود ندارد. اولین قدم در مورد این بیماران افتراق این حالت ها از موارد دیگر و اطمینان از منشا روان شناختی آنهاست، چون بیماران دارای زمینه های طبی یا عصبی مثل خارش اورمیك یا NOTALGIA PARESTHETICA نیز می توانند فقط با ضایعاتی مراجعه كنند كه توسط خود آنها ایجاد شده است و به همین علت سایر علائم روحی روانی را نیز باید مد نظر قرار داد.
در هذیان پارازیتوز بیماران به شكل غیر واقع بینانه عقیده دارند كه بوسیله حشرات، كرم ها یا دیگر ارگانیسم ها آلوده شده اند. هذیان پارازیتوز اغلب در دو گروه مجزا دیده می شود:
الف- در بیماران جوان تر كه شیوع بیماری بین مرد و زن مساوی است و بین هذیان و وضعیت اقتصادی-اجتماعی پایین واعتیاد به مواد مخدر رابطه ای وجود دارد.
ب- بیماران پیرتر كه عمدتا زنان هستند كه اعتیاد به مواد مخدر یا سطح اقتصادی-اجتماعی پایین در آنها به اثبات نرسیده است.
در هر دو گروه سنی بیماران درباره آلودگی انگلی خود اعتقادی هذیانی دارند. همچنین بیشتر بیماران شكایت از FORMICATION (خزیدن، گاز گرفتن، و احساس سوزن سوزن شدن) دارند. این بیماران حتی نمونه های گوناگونی از قطعات انگل ها را در قوطی های كوچك همراه خود نزد پزشک می آورند.
ضایعات خود القا شده ی پوستی مكرر می توانند شكلی شبیه دهانه ی آتشفشان ایجاد كنند كه اصطلاحا به آنها آتشفشان های ماه گفته می شود، زیرا این بیماران پوست خود را به طور عمیقی می خراشند كه تلاش برای خارج كردن " پارازیت یا انگل" است.
تظاهرات بالینی بیماری حاد یا مزمن است. این بیماران می توانند از نظر اجتماعی منزوی شوند، چون می ترسند افراد دیگر را با آلودگی خود آلوده كنند.
به دلیل اینکه داروهای تفننی مثل آمفتامین و كوكائین می توانند حالت فورمیكاسیون (FORMICATION) یا توهم را ایجاد كنند، باید شرح حال قبلی یا جاری اعتیاد یا استفاده مواد رد شود.
بیماران با اختلال وسواسی OBSESSIVE COMPULSIVE كه وسواس كه روی یك نمای بخصوص پوست خود داشته باشند، به راحتی با یك بیمار دچار هذیان پارازیت اشتباه می شود.

تریكوتیلومانیا (TRICHOTILLOMANIA)
تریكوتیلومانیا اشاره به حالتی دارد كه بیمار موهای خود را می كند. این فرم از آلوپسی را باید از دیگر حالت های ریزش مو تمایز داد.
تریكوتیلومانیا را می توان در هر گروه سنی حتی كودكان 18 ماهه نیز مشاهده كرد. تظاهر بالینی به صورت یك منطقه از سر دچار ریزش موی ناكامل است(آلوپسی ناقص) كه محدوده نسبتا مشخصی دارد و موهای باقیمانده با طول های متفاوت در این منطقه دیده می شوند. این حالت اغلب ناحیه جلوی پیشانی (FRONTAL) و فرق سر(VERTEX) را مبتلا می كند، ولی گاهی می تواند بطور منتشر كل پوست سر را گرفتار كند. این حالت همچنین ابروها، مژه ها و به طور نادر موهای ناحیه تناسلی را گرفتار می كند. موها كنده شده یا موجی می شوند و كمتر شكستگی شفت مو وجود دارد.

 

 

 

نوروتیك اكسكوریشن (NEUROTIC EXCORIATION)
نوروتیك اكسكوریشن اصطلاحی است كه برای تعریف خراشیدگی های پوستی با منشا روانی به كار می رود. بیماران با نوروتیك اكسكوریشن معمولا با اكسكوریشن های مولتی پل در نواحی دسترس بدن مراجعه می كنند. ضایعات اغلب روی صورت، نمای اكستانسور اندام ها و نواحی در دسترس پشت است. ضایعات اغلب به شكل خفیف در بالا و طرفین كمر به صورت قرینه و شبیه به بال های پروانه دیده می شوند. زمینه ها و بیماری های روانی كه معمولا در بیماران با نوروتیك اكسكوریشن دیده می شود شامل افسردگی، اضطراب و اختلال OBSESSIVE COMPULSIVE است.

 


 


درماتیت ساختگی (FACTITIAL DERMATITIS)
در درماتیت ساختگی بیمار از ابزار و مواد پیچیده مثل اشیاء تیز، مواد شیمیایی سوزاننده یا تزریق مواد برای القاء ضایعات پوستی استفاده می كند.
به علت تظاهرات بالینی متفاوت معمولا این ضایعات به واسطه وجود خصوصیات مشخص و خاصی مثل گوشه های تیز و تصاویر غیر معمول در نواحی به راحتی قابل دسترسی مشخص می شود. معمولا مشكلی در افتراق این ضایعات از بیماری های پوستی واقعی یا از نوروتیك اكسكوریشن وجود ندارد. ظاهر ضایعات وابسته به متد و روش خاص بیمار مورد استفاده برای ایجاد ضایعه است. تیپ های بخصوصی از اختلالات روانی زمینه ای مثل تمارض، سایكوز(جنون) و اختلالات شخصیتی كه به وسیله رفتار خویش ویرانگر مشخص می شوند(مثل اختلال شخصیتی مرزی)، اغلب همراه با این بیماران دیده می شود.

 


جمعه 19/4/1388 - 17:20
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته