• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1545
تعداد نظرات : 220
زمان آخرین مطلب : 3489روز قبل
دعا و زیارت

ازدواج حضرت

 

بسم رب الشهدا و الصدیقین

 محورى كه (ع)پیرامون زندگى شخصى وكیفیت معیشت امام زمان (ع) مطرح است، مسأله ازدواج و زن و فرزند حضرت است . سه احتمال وجود دارد:1. اساساً حضرت ازدواج نكرده است. ازدواج انجام گرفته، ولى اولاد ندارد ازدواج كرده و داراى فرزندانى نیز هست. اگر احتمال اول را بپذیریم، لازمه اش این است كه امام معصوم (ع) یكى از سنت هاى مهم اسلامی را ترك كرده باشد و این باشان امام سازگار نیست. اما از طرفى دیگر چون مسأله غیبت، اهم است وازدواج مهم، ترك ازدواج با توجه به آن امر مهم تر، اشكالى را ایجاد نمی کند. اما احتمال دوم كه اصل ازدواج را بپذیریم بدون داشتن اولاد، جمع می کند بین انجام سنت اسلامی وعدم انتشار مكان و موقعیت حضرت اما باز این اشكال باقى است كه اگر قرار باشد، آن حضرت شخصى را به عنوان همسر برگزیند، یا باید بگوییم كه عمر او نیز مانند عمر حضرت طولآنى است كه بر این امر دلیلى نداریم، یا این كه بگوییم مدتى با حضرت زندگى كرده واز دنیا رفته است كه در این صورت، حضرت به سنت حسنه ازدواج عمل كرده وپس از آن، تنها و بدون زن و فرزند زندگى را ادامه می دهد. احتمال سوم آن است كه آن حضرت ازدواج كرده و داراى اولاد نیز هست واولاد آن حضرت(1) نیز فرزندانى دارند. این مسأله، افزون بر آنكه دلیل محكمی ندارد، اشكال اساسى آن این است كه این همه اولاد واعقاب، بالاخره روزى در جست وجوى اصل خویش می افتند وهمین كنجكاوى وجست وجو، مسأله را به جایى باریك می كشاند كه با فلسفه غیبت حضرت، سازگار ندارد(2) ما در این جا روایات وادله اى كه وجود همسر وفرزند براى حضرت را اثبات می کند می آوریم،اما صحت و سقم بسیارى از آنها در جاى خود بحث شده و در بسیارى موارد، سخن از احتمال است كه استدلال با آن، تمام نیست. در رابطه با همسر با همسران حضرت، تنها یك روایت است كه سرنخى به دست می دهد و آن روایتى است كه مرحوم كفعمی دركتاب شریف مصباح، نقل كرده است. بر اساس آن، همسر حضرت یكى از دخترهاى ابى لهب است (3) و در رابطه با اولاد آن حضرت روایاتى هست كه از جمله آن ها روایت انبارى است كه مرحوم مجلسى در بحارالآنوار آن را آورده و روایتى طولآنى است. (4) البته بسیارى از بزرگان از جمله مرحوم آقا بزرگ تهرانى صاحب الذریعه در داستان انبارى تردید كرده اند. محمد بن مشهدى درکتاب مزار از امام صادق (ع) نقل می کند كه فرمود: گویا نزول قائم را با اهل وعیالش در مسجد سهله می بینم (5)مرحوم مجلسى نیز بابى را به خلفاء واولاد حضرت مهدى (ع)اختصاص داده است. علاوه بر روایات، برخی دعاها نیز كه از ائمه معصومین (ع) صادر شده ویا از ناحیه مقدسه رسیده است، دلالت دارندكه براى حضرت، اهل و عیال و فرزندانى هست. در این دعاها تعبیر ولد, ذریه اهل بیت و آل بیت به كار رفته است. در آخرین فراز از صلواتى كه از ناحیه مقدسه صادرشده چنین می خوانیم: و صل علی ولیک وولات عهده و الائمة من ولد و مدفی اعمارهم و زد فی آجالهم(5) درود بى پایان خود را بر ولی امرت واولیاى عهدش وپیشوایان از اولادش نازل فرما وبر عمر واجلشان بیفزا. ودر دعاى كه امام رضا(ع) تعلیم فرموده كه در عصر غیبت خوانده شود، چنین آمده است:اللهم اعطه فی نفسه و اهله و ولده و ذریته و امته و جمیع رعیته ما تقر به عینه و تسر به نفسه . .. (6) خدایا به او درباره خودش و اهلش و فرزندانش و امتش و همه رعیتش عطا فرما آنچه را که دیده اش روشن و دلش مسرور گردد(7) بر اساس داستان طولآنى و معروف انبارى نا م فرزندان حضرت: طاهر، قاسم ,ابراهیم، عبدالرحمن وهاشم است(8)  پی نوشت ها:ا. بحار الانوار،ج 52 ص 363. 2. چشم به راه مهدى، ص 352. 3. نجم الثاقب ص 225. 4. بحار الانوار ج 53 ص213. 5.نجم الثاقب ص 225. 6.غیبة طوسی ص 107 بحار الانوار ج 52 ص 22. 7.بحار الانوار ج 95 ص 332

8.سیمای آفتاب حبیب الله طاهری ص 364.

 التماس دعا
شنبه 21/6/1388 - 14:41
رويا و خيال
لاك پشت هاهم عاشق میشن، ولی تحمل درد عشق براشون راحت تره، چون حداقل عشقشون آروم آروم تركشون می كنه..

شنبه 21/6/1388 - 14:39
رويا و خيال
می روم ، از رفتن من شاد باش. از عذاب دیدنم آزاد باش. گرچه تو تنها ز پیشم می روی ، آرزو دارم ولی عاشق شوی.. آرزو دارم بفهمی درد را، تلخی برخورد های سرد را..
شنبه 21/6/1388 - 14:38
رويا و خيال
وقتی كسی نیست كه به او فكر كنی به آسمان بیندیش، چون آنجا همیشه كسی هست كه به تو فكر می كند..
شنبه 21/6/1388 - 14:14
دعا و زیارت

اثبات وجود امام مهدی (عج)

 

بسم رب الشهدا و الصدیقین

  چگونه مى شود اثبات كرد كه مهدى واقعاً در تاریخ وجود داشته است شاید شرایط خاص روحى- روانى این باور را در ذهن مردم جا انداخته باشد این اصل كه مهدى رهبر موعود و منجى عالم بشریت است به صورت عام در احادیث نبوى، و به صورت خاص در روایات ائمه اهل بیت (ع)آمده است. در این روایات مسأله به گونه ای مورد تاکید قرارگرفته كه جاى هیچ گونه شكى باقى نمی گذارد وچهارصد حدیث فقط از طریق اهل سنت شمارش شده كه به ضمیمه روایات شیعه به بیش از شش هزار روایت مى رسد و چنین آمارى بسیار بالاست. در مورد خیلى از مسائل بدیهى اسلام كه مسلمانان به آن معتقدند، این همه روایت وارد نشده است. اما تجسم این اندیشه در وجود امام دوازدهم (ع) هم دلایل كافى دارد كه كاملاً اقناع كننده است. این دلایل را مى توان در دو دلیل نقلى و علمى، خلاصه كرد: دلیل نقلى، وجود امام موعود را اثبات می کند ودلیل علمى، ثابت می کند كه مهدى (ع) یک اسطوره ویک فرضیه نیست، بلكه حقیقتى است كه وجود او در تاریخ لمس شده است. اما دلیل نقلی صدها روایت و حدیث از پیامبر اكرم (ص)و ائمه اهل بیت (ع)رسیده است كه می گوید مهدى موعود داراى این خصوصیات است: از اهل بیت است، از فرزندان فاطمه است، از نسل حسین ونهمین فرزند آن حضرت است. وروایاتى كه می گوید جانشینان پیامبر(ص)دوازده نفر مى باشند. این روایات، مهدى موعود را در شخص امام دوازدهم، منحصر و معین می کند وبا اینكه ائمه (ع)براى حفظ آن حضرت از ترور وقتل سعى داشتند مسأله در سطح عمومى مطرح نشود، در عین حال روایات زیادى در این زمینه وارد شده است. البته زیادى روایت به تنهایى نمى تواند مقبولیت آن را برساند، بلكه در این جا قرینه وگواه خاصى وجود دارد كه دلیل بر صحت این روایات است. در حدیث شریف نبوى، سخن از امامان، جانشینان، امیران و سخن از دوازده تن آمده است. متن احادیث مختلف است در بعضى دوازده امام و در بعضى دوازده خلیفه ودر بعضى دیگر دوازده امیر، ذكر شده است. بعضى از مؤلفان، این احادیث را بیش از دویست وهفتاد شمارش كرده اندكه همگى ازکتابهای معتبر شیعه وسنى از قبیل صحیح بخارى، صحیح مسلم، سنن ترمذى، سنن ابوداود، مسند احمد و مستدرک حاكم نقل شده است. اما دلیل علمی : دلیل علمى تجربه است، تجربه اى كه مدت زمان هفتاد سال گروهى از مردم با آن زندگى كردند یعنى "غیبت صغرى ". غیبت صغرى برگزارشد تا مردم به تدریج با غیبت خو بگیرند و خود را بر اساس آن بسازند. امام از دیده ها پنهان بود ولى از طریق وكیلان ویاران مورد وثوق )نواب اربعه( با مردم ارتباط داشت. در این مدت، چهار تن از پاکترین و باتقواترین مؤمنان، نیابت وجانشینى آن حضرت را بر عهده داشتند ودر مدت هفتاد سال واسطه میان او ومردم بوده اند وهیچ كسى در هیچ زمینه اى خطایى از آنان ندیده و نشنیده است. آیا تصور می كنید امكان داشته باشد یک دروغ، هفتاد سال دوام بیاورد وچهار نفر با هماهنگى كامل ویکصدا، یک نقش را بازى كنندآنان با رفتار صمیمانه خود چنان در مردم ایجاد اطمینان كرده بودندكه همه به گفتار وكردار آنان ایمان داشتند. آیا مى شود این چهار تن به گونه ای نقش بازى كنندكه هیچ كس به حقیقت پى نبرد در حالى كه این افراد هیچ رابطه خاصى با هم نداشته اند تا بگوییم در این قضیه تبانى كرده بودند. از قدیم گفته اند: طناب دروغ، كوتاه است. امكان ندارد یک دروغ بتواند بدین شكل دوام بیاورد ودر تمام این مدت وبا همه بده و بستان ها وروابط مختلف موضوع كشف نگردد وهمه به درستى آن ایمان داشته باشند. بدینسان در مى یابیم كه پدیده غیبت صغرى مى تواند به عنوان یک آزموده علمى، دلیل بر واقعیت خارجى یک موضوع باشد و آن وجود، زندگى و سپس غیبت حضرت مهدى (ع)است. آن حضرت پس از غیبت صغرى، خود اعلان كرده است كه در پرده غیبت كبرى خواهد رفت واز نظرها پنهان خواهدگشت وهیچ كسى او را نخواهد دید. (1)  پی نوشت ها:

۱.         نشریه موعود شماره 14 ص 80 ( مقاله شهید سید محمد باقر صدر).

 التماس دعا
پنج شنبه 19/6/1388 - 14:15
دعا و زیارت

آخر الزمان

بسم رب الشهدا و الصدیقین آخرالزمان اصطلاحى است در فرهنگ ادیان بزرگ دنیا، به معناى آَخرین دوران حیات بشر و قبل از برپایى قیامت. در فرهنگ اسلامى، آخر الزمان، هم دوران نبوت پیامبر اكرم (ص)، تا وقوع قیامت را شامل مى شود و هم دوران غیبت وظهور مهدى موعود(ع) را در دوران معاصر، عده اى از مفسران ومتفكران مسلمان از قبیل : مرحوم علامه طباطبایى، استاد شهید مرتضى مطهرى، سید قطب، محمد رشید رضا، شهید سید محمدباقر صدر و... با اتكا به آیاتى از قرآن كریم اعراف: 138، انبیاء: 105، صافات: 171 و 172 استخلاف انسان در زمین، فرمانروا شدن نیكوكاران زمین وراثت صالحان وپیروزى حق بر باطل را به رقم جولان دائمى باطل، به عنوان سرنوشت آینده بشر مطرح كرده اند و آیات وروایات مربوط به تحولات آخر الزمان را بیانگر نوعى فلسفه تاریخ مى دانند و به اعتقاد ایشان، عصر آخر الزمان عبارت است از دوران شكوفایى تكامل اجتماعى و طبیعى نوع انسان. چنین آینده اى امرى است محتوم كه مسلمانان باید انتظار آن را داشته باشند و نباید منفعل و دلسرد به حوادث واقعه بنگرند، بلكه با حالتى پر نشاط و خواهان صلاح جامعه انسانى و آگاه از تحقق اهداف تاریخى انتظار، باید سرشار از امید، آمادگى وكوشش درخور این انتظار مقدس باشند. در چارچوب این برداشت، آخر الزمان قطعه معینى از تاریخ نوع انسان است كه او باید در آن، حركت تكاملى تدریجى خود را تا تحقق وعده الهی ادامه دهد. در حالى که درکتب علماء متقدم همچون "کمال الدین " رحمه الله الغیبه شیخ طوسی رحمه الله چنین تفسیرى از تاریخ نبوده وتحولات آخر الزمان امرى است غیر عادى كه در آخرین بخش از زندگى نوع انسان واقع می گردد وبه تحولات قبلى جامعه انسانى مربوط نمى شود. شناخت آخر الزمان یا فرجام شناسى (Eschetologie) در ادیان یهود، مسیحیت وزرتشتى نیز حائز اهمیت است. نگاهى به دردها وآلام بشر اندیشمند امروز وقربت او در زوال فطرت پاک آَدمى، چنین مى نمایاند كه در میان همه خواسته هاى ضد ونقیضش، امروز یكى هست كه همه در آن مشتركند همه اقوام و ملل یكصدا خواهان آزادى اند.(1) دراحادیث بسیارى آمده است كه حضرت مهدى (ع) در آخرالزمان ظاهر مى شود. پیامبراكرم (ص) بر فراز منبر فرمود: مهدى از عترت و اهل بیت من است. او درآخرالزمان ظهور می كند. (2) ونیز فرمود: مژده باد شما را به ظهور مهدى كه او در آخرالزمان به هنگام سختى روزگار وفتنه و اختلاف وعدم امنیت مى آید وخداوند به وسیله او زمین را پر از قسط و عدل مى نماید.(3) امام باقر(ع) نیز مى فرماید: دولت ما آخرین دولت هاست.... (4) پیامبر(ص) دست ها را بهسوی آسمان برافراشت وگفت: خداوندا برادرانم را به من بنمایان. یكى از اصحاب گفت: مگر ما برادران شما نیستیم؟ فرمود: نه، شما یاران من هستید. برادران من كسانى هستند كه در آخرالزمان مى آیند و به من ندیده ایمان مى آورند. خداوند آن ها را پیش از آن كه از صلب پدران به رحم مادران درآیند، با نام خود و پدرانشان به من معرفى نموده است كه استقامت هر یک از اَن ها در دین خود، ازكندن خارهاى گون در شب تاریک، و به دست گرفتن آتش گداخته سخت تر است. آن ها مشعل هاى هدایت هستند كه خداوند آن ها را از فتنه های تیره و تار نجات می بخشد.(5) درباره فتن وحوادث آخرالزمان، احادیث بى شمارى از حضرت ختمى مرتبت و حضرات ائمه (ع) دركتب حدیث به ثبت رسیده است. مجموعه هایى از آن احادیث، به صورت كتب مستقلى به نام ملاحم, الغیبة ودیگر نام ها نگاشته شده است. روایات معصومین (ع) نشان مى دهد: 1. با سپرى شدن این دوران، بساط زندگى دنیوى برچیده و مرحله اى جدید در نظام اَفرینش آغاز مى شود. 2. آخرالزمان خود به دو مرحله كاملاً متفاوت تقسیم مى شود: دوران نخست كه در آن انسان به مراحل پایانى انحطاط اخلاقی مى رسد . دوران بعد، عصر تحقق وعده هاى الهى به پیامبران و اولیاى خدا است و با قیام مصلح جهانى آغاز مى شود. كلیات عقاید مربوط به آخرالزمان تقریباً از سوى همه فرقه هاى بزرگ اسلامى پذیرفته شده است، ولى در خصوص وابستگى این تحولات به ظهور مهدى (ع) و نیز هویت او اختلاف نظر وجود دارد. پی نوشت ها:1. نشریه موعود شماره 11 و 10ص 54. 2.غیبة طوسی ص 111 بحارالانوار، ج 51ص 74 3.منتخب الأثرص 171. 4.بحارالانوار ج 52 ص 332 اثبات الهداة ج 3 ص 6 51.

5. بحارالانوار ج 52ص 24 ا منتخب الاثرص 515 الزام الناصب ص137.

 التماس دعا 
پنج شنبه 19/6/1388 - 14:12
دعا و زیارت

بسم رب الشهدا و الصدیقین

رجعت امام حسین علیه السلام

اعتقاد به رجعت، یكی از ویژگیهای مكتب اهل بیت و تشیع است كه برخاسته از آیه های نورانی قرآن مجید و احادیث ائمه معصومین علیهم السلام می باشد . طبق این اعتقاد، خداوند متعال انبیا و جانشینان آنان و پیامبر اكرم و ائمه اطهار علیهم السلام را با گروهی از مومنان و پاكان و برخی از ستمگران و جنایتكاران مخصوصا ظلم كنندگان به حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها و سید الشهدا علیه السلام را پس از مرگ دوباره قبل از روز قیامت زنده می كند و به این دنیا بر می گرداند تا بندگان شایسته خداوند و مومنین از این ستمگران كه دشمنان خداوند می باشند پیش از عذابی كه در آخرت بر ایاشان مهیا شده در همین دنیا انتقام بگیرند.

زمان این رجعت با ظهور سرور آفرین حضرت بقیت الله الاعظم حجت بن الحسن المهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف شروع می شود و اول كسی كه به دنیا بر می گردد امام حسین علیه السلام می باشد التبه مناسب است پیش از آنكه رجعت حسینی علیه السلام كه موضوع این فصل است را مطرح كنیم در رابطه با اصل رجعت و بعضی از زوایای آن نكاتی را متذكر شویم .


1_ مراد از رجعت آن است كه قبل از معاد و پیش از روز قیامت، بدن هایی كه روح از آنها جدا شده است، دو مرتبه روح به همان بدنها بر گردد و آن فرد مرده با همان بدنی كه قبلا در او روحش بوده زنده شود لذا اعتقاد به رجعت با مساله حلول و تناسخ فرق دارد زیرا تناسخ و حلول عبارت است از وارد شدن روح در بدن انسان دیگر یا حیوانی و ما این را رجعت نمی گوئیم .


2_ رجعت یك امر ممكن بوده و كسی كه امكان او را انكار كند، قدرت بی پایان خداوند را محدود كرده، و منكر توانایی پروردگار است، لذا می گوئیم خداوندی كه قدرت دارد كه در روز قیامت همه ما را زنده كند می تواند در همین دنیااشخاص مرده را دو مرتبه زنده كند و به آن حیات ببخشد (أَلَیْسَ ذَلِكَ بِقَادِرٍ عَلَى أَن یُحْیِیَ الْمَوْتَى) آیا او (خداوند) توانایی زنده كردن مرده را ندارد؟


3_ علاوه بر ممكن بودن برگشت روح به بدن، این مطلب در امتهای گذشته به شهادت قرآن مجید واقع شده است، قرآن در چندین آیه مباركه جریاناتی را بیان فرموده كه حاكی بر وقوع رجعت بوده است . و اساسا مگر مهمترین معجزه حضرت عیسی علیه السلام زنده كردن مردگان نبوده است؟ !! پس برگشت روح به بدن قبلی خود، هم ممكن بوده و هم به وقوع پیوسته است.


4_ علاوه بر احادیثی كه رجعت را بیان فرموده در قرآن مجید نیز راجع به زنده شدن بعضی از انسانها پیش از روز قیامت نیز مطلب آمده كه به عنوان نمونه در آیه مباركه 83 سوره نمل چنین می خوانیم (وَیَوْمَ نَحْشُرُ مِن كُلِّ أُمَّةٍ فَوْجًا مِّمَّن یُكَذِّبُ بِآیَاتِنَا فَهُمْ یُوزَعُونَ) یعنی روزی كه از هر امتی گروهی را محشور می كنیم.
در روایت آمده كه شخصی به امام صادق علیه السلام عرض می كند كه عامه این آیه را در رابطه با روز قیامت می دانند، حضرت صادق علیه السلام بدین مضمون به او فرمودند: آیا خداوند در روز قیامت از هر امتی تنها گروه و عده ای را محشور می كند و بقیه را رها نموده و محشور نمی كند؟! نه، این چنین نیست، بلكه این آیه مربوط به رجعت بوده كه تنها بعضی محشور می شوند اما آیه ای كه در مورد روز قیامت است فرمایش دیگر خداوند متعال است كه در آیه ای از قرآن می فرماید (و حشرنا هم فلم نغادر منهم احدا) یعنی آنان را محشور كرده پس احدی رادر این محشور شدن ترك نمی كنیم و همه را زنده می كنیم.

5_ رجعت برای همه انسانها نبوده بلكه بعضی در رجعت به دنیا بر می گردند:

در روایتی امام صادق علیه السلام فرموده اند: كه ان الرجعة لیست بعامة و هی خاصة یعنی كه رجعت عمومی نیست بلكه عده ای در رجعت باز می گردند.


6_ اصل رجعت از روایات معتبره ثابت می شود گرچه در خصوصیاتش مطالبی است كه از حوصله این مقاله و موضوع آن خارج است.

بعد از این نكات زمان آن رسیده كه وارد بحث شویم و رجعت حسینی را به صورت دسته بندی و شماره گذاری بیان نمائیم:

1_ خبر دادن خداوند تولد و شهادت و رجعت امام حسین را قبل از تولد به پیامبر اكرم صلی الله علیه و آله و سلم .

در روایتی آمده كه خداوند پیش از آنكه امام حسین علیه السلام متولد شوند، به پیامبر اكرم بشارت تولد آن وجود مبارك را داد، و خبر داده كه نسل امامت تا روز قیامت از امام حسین علیه السلام می باشد، آنگاه پیشامدهای ناگوار و شهادت، امامت را در فرزندان و نسل او قرار داده در دنبال این مطالب روایت این گونه آمده كه و اعلمه انه یقتل ثم یرده الی الدنیا و ینصره حتی یقتل اعداءه و یملكه الارض یعنی خداوند متعال پیامبر اكرم را آگاه ساخت كه بعد از شهادت امام حسین را دوباره به این دنیا بر می گرداند و او را یاری كرده تا حضرتش دشمنان خود را بكشد و از بین ببرد و مالك تمام زمین شده و بر سراسر آن فرمانروائی كند.

2_ امام حسین علیه السلام نخستین كسی كه رجعت می كند

از بررسی چندین روایت كه در مورد رجعت آمده استفاده می شود كه اولین كسی كه به این دنیا باز می گردد و رجعت می كند امام حسین علیه السلام است . امام صادق فرمودند اول من تنشق الارض عنه و یرجع الی الدنیا الحسین بن علی علیه السلام یعنی نخستین كسی كه زمین از برای وی شكافته می شود و به دنیا بر می گردد امام حسین علیه السلام است.

3_ گفتگوی امام حسین علیه السلام با اصحاب با وفایش در رابطه با شهادت و رجعت خود

امام باقر علیه السلام می فرماید: پیش از آنكه امام حسین شهید شوند به اصحاب خود فرمودند: رسول خدا به من فرمودند: یا بنی انك ستساق الی العراق و انك تستشهد و یستشهد معك جماعة من اصحابك یعنی ای فرزندم همانا تو را به عراق روانه می كنند و تو در آنجا با گروهی از یاران و اصحاب شهید می شوی . در دنباله همین روایت در فراز دیگری از آن دارد كه قال امكث ما شاء الله فاكون اول من تنشق عنه الارض یعنی بعد از شهادت تا مدتی كه خدا بخواهد می مانم سپس اولین كسی هستم كه زمین برای او شكافته می شود و (رجعت می كنم)

4_ رجعت امام حسین علیه السلام با اصحاب با وفایش

امام صادق علیه السلام فرمودند: امام حسین با هفتاد تن از یاران و اصحابشان كه با حضرت در كربلا شهید شده بودند به دنیا بر می گردند و رجعت می كنند.

5_ رجعت امام حسین علیه السلام با 75 هزار نفر

امام صادق علیه السلام فرمودند: اول من ینغض عن راسه التراب الحسین بن علی علیه السلام فی خمسة و سبعین الفا نخستین كسی كه سر از خاك بر می دارد حسین بن علی علیه السلام است كه با هفتاد و پنج هزار نفر رجعت می كند البته در بحار همین روایت را از كتاب دیگری نقل نموده كه در آنجا به جای 75 هزار نفر 95 هزار نفر را ذكره نموده.

6 _ رجعت امیر المؤمنین با امام حسین علیه السلام برای انتقام گرفتن از دشمنان

امام باقر علیه السلام فرمودند: ان لعلی علیه السلام الی الارض كرة مع الحسین یقبل برایته حتی ینتقم من بنی امیة و معاویة و آل معاویة یعنی برای امیر المؤمنین علیه السلام رجعتی است كه با امام حسین علیه السلام بر می گردد كه با پرچم امام حسین می آید تا از بنی امیه و معاویه و آل معاویه انتقام بگیرد.

7_ رجعت یزید پلید و اصحابش برای انتقام گرفتن از این پلیدها

امام صادق علیه السلام فرمودند: ان اول من یكر الی الدنیا الحسین بن علی و اصحابه و یزید بن معاویه و اصحابه فیقتلهم حذو القدة بالقذة یعنی اولین كسی كه به دنیا بر می گردد امام حسین علیه السلام و اصحاب او، و یزید بن معاویه و اصحاب اوست، آنگاه او (حسین) همه آن دشمنان را می كشد.

8_ طولانی بودن عمر امام حسین علیه السلام در رجعت

امام صادق در ابتدای سوره اسرا می فرمایند: ان اول من یكر فی الرجعة الحسین بن علی یمكث فی الارض اربعین الف سنة حتی یسقط حاجباه علی عینیه من كبره یعنی اول كسی كه در رجعت بر می گردد حسین علیه السلام است، چهل هزار سال در این رجعت در زمین می ماند تا اینكه از كثرت طول عمر، ابروهای حضرت به روی چشمهایش می افتد.

9_ امام حسین علیه السلام امام زمان علیه السلام را غسل می دهد و كفن می نماید و به خاك می سپارد:

در یك فراز ار روایتی امام صادق علیه السلام می فرمایند: فاذا استقرت المعرفة فی قلوب المؤمنین انه الحسین علیه السلام جاء الحجة الموت، فیكون الذی یغسله و یكفنه و یحنطه و یلحده فی حفرته الحسین بن علی علیهما السلام و لا یلی الوصی الا الوصی یعنی هنگامی كه حضرت امام حسین علیه السلام در رجعت به مومنین معرفی شده و دیگر تردیدی در مورد آن حضرت باقی نماند كه او امام حسین است، اجل حضرت حجت بن الحسن علیه السلام می رسد و دیده از جهان می بندد، آن گاه امام حسین آن حضرت را غسل داده و كفن و حنوط می نماید و به خاك می سپارد و هرگز امام را غیر از امام غسل نمی دهد.

منابع:

تفسیر برهان


بحار الانوار


الایقاظ من الهجعه


تفسیر قمی

پنج شنبه 19/6/1388 - 14:10
رويا و خيال
این قاصدک ها رو فوت کردم تا بیان و بهت بگن که به یادتم..*****
پنج شنبه 19/6/1388 - 14:8
رويا و خيال
به علت بارش بی وفایی جاده ی عشق به شدت لغزنده است. لطفـا با محبت حرکت کنید..!
پنج شنبه 19/6/1388 - 14:6
رويا و خيال
مثل ساحل آرام باش تا مثل دریا بی قرارت باشند..
پنج شنبه 19/6/1388 - 14:5
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته