دانستنی های علمی
زندگینامه شهید مظلوم آیت الله دکتر بهشتی
زندگینامه و فعالیت های مبارزاتی پیش از انقلاب اسلامی؛ شهید سید محمد حسینی بهشتی در دوم آبان ۱۳۰۷ در شهر اصفهان در محله لومبان و در خانواده ای روحانی متولد شد.تحصیلات خود را در سن چهار سالگی از مکتب خانه آغاز کرد و در جمع خانواده بعنوان یک نوجوان تیزهوش شناخته شد.دوره ابتدائی را به سرعت پشت سرنهاد و در سال ۱۳۲۱ برای تحصیل معارف اسلامی دوره دبیرستان را رها کرده و به مدرسه صدر اصفهان رفت. از سال ۱۳۲۱ تا۱۳۲۵ در اصفهان تحصیلات ادبیات عرب، منطق، کلام و سطوح فقه و اصول را با سرعت خواندکه این سرعت و پیشرفت موجب شده بود که حوزه آنجا با لطف فراوانی با وی برخورد کند.مرحوم شهید بهشتی در اردیبهشت ۱۳۳۱ با یکی از بستگانش که او نیز ازخانوادهای روحانی بود ازدواج نمود که ثمره اش چهار فرزند،دودختر و دو پسر می باشد.در سال ۱۳۲۵ به قم عزیمت نمود و حدود ۶ ماه در قم بقیه سطح، مکاسب و کفایه را تکمیل نمود.کفایه را پیش آیت الله حاج شیخ مرتضی حائری یزدی و مکاسب را پیش مرحوم آیت الله محقق داماد خواند.از اول سال ۱۳۲۶ درس خارج فقه را نزد اساتید بزرگواری همچون مرحوم آیت الله محقق داماد و حضرت امام خمینی(ره)، مرحوم آیت الله بروجردی و مرحوم آیت الله خوانساری گذراند.در سال ۱۳۲۷ به فکر ادامه تحصیلات در شکل جدید افتاد بنابراین با گرفتن دیپلم ادبی به صورت متفرقه و آمدن به دانشگاه معقول و منقول آن زمان که اکنون الهیات و معارف اسلامی نام دارددوره لیسانس را گذراند.وی برای تسلط بر زبان انگلیسی با یک استاد خارجی به فراگیری زبان پرداخت و برای تامین هزینه خود تدریس مینمود.در سال ۱۳۳۰ از دانشگاه فارغ التحصیل شده و برای ادامه تحصیل به قم برگشت و در دبیرستان حکیم نظامی قم به تدریس زبان انگلیسی مشغول شد.از سال ۱۳۳۰ تا سال ۱۳۳۵ بیشتر به کارفلسفی میپرداخت و به درس اسفار و شفاء استاد علامه طباطبائی میرفت. در مدت پنج سال شب های پنجشنبه و جمعه با عده ای از بزرگان همچون مرحوم استاد مطهری و عده دیگری جلسه بحث پرشور و سازنده ای داشتند که حاصل آن بصورت متن کتاب روش رئالیسم تنظیم و منتشر شد. در اعتصابات ۲۶ تا ۳۰ تیر ۱۳۳۱ فعالیت داشت و شاید اولین یا دومین سخنرانی در جمع اعتصاب کنندگان در اصفهان که در ساختمان تلگرافخانه بود را انجام داد.در سال ۱۳۳۳ در قم با همکاری عده ای از دوستان، دبیرستانی به نام دین و دانش تاسیس کردند که ضمن تدریس، مسئولیت حوزه اداره آنرا نیز بر عهده داشت.در سالهای ۱۳۳۵ تا ۱۳۳۸ دوره دکترای فلسفه و معقول را در دانشگاه الهیات گذراند و در سال ۱۳۳۸ جلسات “گفتار ما” را در تهران جهت رساندن پیام اسلام به نسل جستجوگر با شیوه جدید آغاز نمود که بعدها نتیجه آن به صورت سه جلد کتاب”گفتار ما” و یک جلد بنام “گفتار عاشورا” منتشر شد.در سال ۱۳۳۹ به فکر سامان دادن حوزه علمیه قم افتاد و به کمک دوستانش طرح و برنامه تحصیلات علوم اسلامی در حوزه را پایه گذاری نمودند که پایه ای شد برای تشکیل مدارس نمونه ای که معروفترین آنها مدرسه حقانیه یا مدرسه منتظریه به نام مهدی منتظر(عج) است.در مبارزات سال ۱۳۴۱ به رهبری حضرت امام خمینی (ره) حضور فعال داشت.وی در همان سال در قم به مناسبت تقویت پیوند دانش آموز و دانشجو و طلبه به ایجاد کانون دانش آموزان قم دست زد که مسئولیت این کار برعهده شهید مفتح بود. در سال ۱۳۴۲ با جمعیت “هیئت های موتلفه اسلامی” رابطه فعال و سازمان یافتهای پیدا کرد و به پیشنهاد شورای مرکزی، حضرت امام (ره) گروه چهارنفرهای به عناون شورای فقهی و سیاسی این جمعیت ها را تعیین نمودند که مرحوم شهید بهشتی و آیت الله مطهری عضو آن بودند . دور از دخالت دستگاههای جهنمی رژیم، در جلساتی توانستند کتابهای جدید تعلیمات دینی مدارس را با شهید باهنر و بعضی دوستانشان مانند مرحوم آقای روزبه که نقش موثری داشتند،تغییر بدهند.در سال ۱۳۴۲ با اصرار حضرات آیات حائری و میلانی به مسجد هامبورگ که به دست مرحوم آیتالله بروجردی بنیانگذاری شده بود رفت و در آنجا با کمک سازمانهای دانشجوئی ایرانی، هسته اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان گروه فارسی زبان را بوجود آورده و به مرکز اسلامی هامبورگ سامان بخشید. در طی پنج سال اقامت در هامبورگ سفری به حج و بعد به سوریه،لبنان و ترکیه جهت بازدید از مناسبتهای اسلامی و تجدید عهد با امام موسی صدر داشت و سفری هم به عراق جهت دیدار با حضرت امام انجام داد.در سال ۱۳۴۹ به ایران آمد و برنامه های تحقیقاتی گسترده ای راشروع نمود از سال ۱۳۵۰ روزهای شنبه جلسه تفسیر قرآنی بعنوان مکتب قرآن تشکیل داد که در آن حدود ۴۰۰ الی ۵۰۰ نفر شرکت میکردند.در سال ۱۳۵۵ هستههائی برای کارهای تشکیلاتی ایجاد نمود که به دنبال آن در سالهای ۱۳۵۷-۱۳۵۶ روحانیت مبارز شکل گرفت.بعد از رفتن امام به پاریس، چند روزی خدمت ایشان رفته و با نظرهای ارشادی ودستورات حضرت امام(ره)،شورای انقلاب را شکل دادند فعالیت های شهید بهشتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی؛ عضو موثر شورای انقلاب: بعد از پیروزی انقلاب و تشکیل شورای انقلاب،شهید بهشتی یکی از موثرترین و فعالترین اعضای این شورا بودکه در رفع و حل مشکلات جامعه انقلابی آنروز تلاش خستگی ناپذیر و پرشوری از خود نشان داد. نقش مهم در تدوین قانون اساسی : او پس از آنکه با رای مردم تهران به مجلس خبرگان –که وظیفه تدوین قانون اساسی جمهوری اسلامی را برعهده اشت-راه یافت،توسط اعضا به ریاست مجلس رسد.وی در این جایگاه با مدیرریتی بی نظیر و مثال زدنی موفق به تدوین اصول قانون اساسی و مهم تر ازهمه اصل اساسی ولایت فقیه به عنوان رکن نظام اسلامی شد.قانونی که وی آنرا “خودمانی و متناسب با فرهنگ و نیاز و بافت اجتماعی ملت ایران “می دانست. اصلاح نظام قضائی: شهید بهشتی علاوی بر این از سوی حضرت امام(ره) به عنوان رئیس دیوان عالی کشور برگزیده شد.بنیانگذاری نظام نوین قضائی بر مبنای اصول اسلامی توسط ایشان و در همین دوره انجام گرفت.احیای حکم اسلامی قصاص که در زمان رژیم پهلوی از نظام قضائی ایران حذف شده بود، علیرغم مقابله، مخالفت و بحرانسازی خط نفاق و گروههای غرب و شرق زده از دیگر دستاوردهای دوران مدیریت ایشان بر نظام قضائی کشور است. تاسیس حزب جمهوری اسلامی: بخش دیگری از فعالیت های مبارزاتی شهید بهشتی به تاسیس حزب جمهوری اسلامی با همراهی شماری از بزرگان انقلاب ازجمله حضرت آیت الله خامنه ای،شهید باهنر،حجت الاسلام هاشمی رفسنجانی و آیت الله موسوی اردبیلی و… باز میگردد.حزبی که به عنوان ائتلاف بخش وسیعی از نیروهای وفادار به انقلاب اسلامی، نقش عمده ای در کادرسازی و ادراه جامعه و تغذیه فکری نیروهای مسلمان و انقلابی در سالهای اولیه انقلاب ایفا کرد.شهید بهشتی با اعتقاد راسخ به کار جمعی و منظم وحسابشده، تشکیلاتی را پایه گذاری کرد که به عنوان نمونه یک تشکیلات موفق اسلامی در تاریخ ایران باقی خواهد ماند.وی در حقیقت با این اقدام نشان داد که حتی مفاهیمی غربی همچون حزب، اگر با نیات الهی و انگیزه های اسلامی و انسانی به کارگرفته شوند تا چه اندازه می توانند در خدمت به مردم و آرمانهای نظام اسلامی اثر گذار باشند.خود ایشان در باره حزب جمهوری اسلامی می گوید: «این حزب نه انحصار طلب است نه قدرت طلب و نه نفی كننده سایر احزاب و گروه های سیاسی اسلامی. ما هر گروه سیاسی اسلامی دیگر را كه مؤمن، درستكار و صادق و به انقلاب و رهبری آن وفادار باشد برادر می نامیم و با این گروه ها مسابقه می گذاریم، مسابقه بر سر تقدیم مهم ترین خدمت به ملت.» به هرحال ایشان حزب جمهوری اسلامی را معبد می دانست و سرانجام در همین معبد بود که در کسوت دبیر کلی حزب جمهوری اسلامی به همراه بیش از هفتاد تن از همفکرانش، به دیدار معبود شتافت. دشمنی و مخالفت لیبرال ها، منافقین و کمونیستها با شهید بهشتی: شهید مظلوم شهید بهشتی به خاطر خصلت های ویژه و منحصر به فردی که داشت، همواره مورد بغض و کینه دشمنان نظام اسلامی ومخالفان روحانیت واقع می شد.آشنائی با علوم و فلسفه جدید،تسلط به چند زبان زنده دنیا، تقوی، اخلاق، بینش و بصیرت عمیق دینی، نظم و پشتکار و قدرت سازماندهی فوق العاده ایشان،که همگی را در راه خدمت به اسلام و نظام اسلامی به کار گرفته بود، سبب شد تا منافقین و دشمنان نظام اسلامی از هرفرصتی جهت تخریب ایشان بهره برداری کنند؛ شایعات و ترورهای شخصیتی که با صحنه گردانی منافقین و بنی صدر و همفکرانشان به ناحق نصیب ایشان میشد،به آنجا رسید که حضرت امام (ره) حدود ۲۰ ماه پیش از شهادت ایشان در یک سخنرانی فرمودند:((… امروز هم اینطور که ملاحظه می کنید روز تهمت است.هرکه هرچه دلش خواست به هرکس می گوید…به اشخاص متقی تهمت میزنندحالا افتاده اند به جان مثل بهشتی،از آقای بهشتی میترسند برای اینکه فرد لایقی است و آنها نمی خواهند اینطور افراد باشند می خواهند او را هتک کنند و ساقطش کنند من بیست و چند سال است ایشان را از نزدیک می شناسم اینها مردمی هستند که برای اسلام کار میکنند)) البته شهید بهشتی علت مخالفت بنی صدر و دیگران با خود راناشی از تقابل دو دیدگاه متضاد درباره مساله مهم ولایت فقیه می داند آنجا که در نامه ای به حضرت امام می نویسد: «در تلاشهای اخیر رئیس جمهور(بنی صدر) و همفكران او این نكته به خوبی مشهود است كه برای حذف مسئله رهبری فقیه در آینده، سخت می كوشند. اینها در مورد شخص جنابعالی این رهبری را طوعاً یا كرهاً پذیرفته اند ولی برای نفی تداوم آن سخت در تلاش هستند. در سخنان اخیر رئیس جمهور و كلام اخیر مهندس بازرگان این مطلب به خوبی مشهود است.»
چهارشنبه 26/4/1387 - 16:18
موسيقي
کلاسیک (اواخر دهه هفتاد و اوائل دهه هشتاد قرن بیستم)
اواخر دهه هفتاد و اوائل دهه هشتاد قرن بیستم از تاریخ موسیقی هوی متال یکی از دورانی است که مورخین موسیقی در مورد آن به شدت بحث و مناظره دارند. گروههایی مثل دوستدار صدف آبی به موفقیت نسبتاً بالایی دست یافت و صحنه لوس آنجلس گلام متال به تدریج، بویژه در دهه هشتاد، تماشاچیان پاپ و ام دش را به خود دید. دیگران منکر اهمیت این گروهها هستند یا آن را ناچیز جلوه میدهند و به جای آن توجه خود را بر ظهور نفوذ کلایسک و ام دش که در آثار رندی روداز و نظایر آن شنیده میشود، معطوف ساختند. با وجود این، دیگران ترکیب هوی متال را با گروه جوان و سرعت بالای پانک راک مورد تاکید قرار میدهند که سرانجام در سال ۱۹۸۰ منجر به تشکیل گروه موج نوی هوی متال برتانیا، شد که تحت هدایت و رهبری گروههایی از قبیل جوداس پریست و آیرن میدن قرار داشت. مخصوصااین دو گروه در جنبش هوی متال بسیار محبوب شدند.
برخی از دنباله روان آن، از قبیل موسیقی دانان گروههای برجسته هوی متال، معتقدند که پایههای سبک خاص و صدای اصیل هوی متال توسط گروه NWOBHM، از طریق اجرای سه آلبوم اولیه آنها؛ یعنی «بادهای غمگین سرنوشت» (۱۹۷۶)، «گناه پشت سر گناه» (۱۹۷۷)، و «کلاس لکه دار» (۱۹۷۸) گذاشته شد.
رینبو نیز هر از گاهی به عنوان پیشروی یک نوع هوی متال اصیل خوانده میشود و حتی میتوان این ادعا را در مورد آلبومهای آخر دیپ پرپل از قبیل « سوزش» و « طوفان زا» مطرح نمود، لیکن این گروهها عموماً گروههای «هاردراک» قلمداد میشوند. گروههای متال به تدریج فراتر از استفاده تقریباً انحصاری گامهای غمگین رفتند و مدهایی دیاتونیک به سولوهای خود تلفیق کردند، این اتفاق نخستین بار توسط جوداس پریست رقم خورده بود. این رویکرد پیچیده از آن زمان تاکنون به موارد زیادی گسترش یافتهاست ژانرهای فرعی متال و به همراه حس قوی و سراسری هنرمندی به عنوان اصلی ترین کمکهایی موسیقی کلاسیک و موسیقی جاز در نظر گرفته میشوند که (توسط راک تجدد طلب) به ژانر متال تبدیل شدهاست.
گیتار توسط ادی ون هالن بر سر زبانها افتاد و بسیاری معتقدند تک نوازی او در سال ۱۹۷۸ « فوران» («) ون هالن»، ۱۹۷۸] نقطه عطفی بود. ریچی بلکمور (سابقا دیپ پرپل)، رندی رودز (با اوزی آبسورنه و شورش ب صدا و اینگوی مالمستین کارهای بیشتری را با گیتار ارائه کردند؛ و در پارهای موارد گیتارهایی که سیمهای نایلونی داشت در کنسرتهای هوی متال و آلبومهای هوی متال، از قبیل Rhoades" "Dee" در «کولاک آز» نواخته میشد. شمایل کلاسیک همچون لیونا بوید نیز درصنف جدید و متفاوتی از گیتار به ستارههای هوی متال پیوستند، یعنی در جایی که گیتاریست محفظه کار و گیتاریستهای تجددطلب میتوانستند برای رد و بدل کردن قسمتهایی از موسیقی نواخته شده با گیتار کنار هم قرار گیرند.
این رشد ناگهانی در موسیقی رانی جیمز ریو (که خودش هدایت بخش آواز بلک ساباس را به عهده داشت، فروکش کرد و مقارن جوداس پریست و آین میدن که اوج نهایی و تکامل یافته هوی متال «اصیل» در تبار "پدر بزرگهاً و ام دش؛ جیمی هندریکس، لد زپلین، دیپ پرپل، و بلک ساباس بودوند، پایان یافت.
دوشنبه 24/4/1387 - 12:40
موسيقي
خاستگاه (دهه ۱۹۶۰ و اوایل دهه ۱۹۷۰)
موسیقی بلوز (blues music) برخاسته از آمریکا در میان علاقمندان به راک در انگلستان بسیار تأثیر گذار بود و محبوبیت خاصی داشت؛ گروههایی مثل the Rolling Stones و the Yardbirds بسیاری از آهنگهای کلاسیک بلوز را اجرا و ضبط کردند. آنها گاهی در اجراهای خود ضرب موسیقی را افزایش داده و از گیتار برقی استفاده میکردند، در حالیکه موسیقی در اصل با آکوستیک اجرا میشد. (این تغییرات در موسیقی بلوز و دیگر موسیقیهای آفریقای جنوبی مبنای تولید اولین نمونههای موسیقی rock and roll بود که الویس پرسلی با آن اجرا میکرد).
پس از آن موسیقی بلوز مورد توجه بسیاری از موسیقیدانان و نوازندگانی قرار گرفت که سعی داشتند با بهرهگیری از این نوع موسیقی و فرصتی که گیتارهای برقی جدید و قوی ایجاد میکرد، صداهای بلندتر و بیشتری هماهنگ و ناهماهنگ ایجاد کنند. از آنجائیکه مدلهای طبلزنی در بلوز-راک استفاده از ضربههای بسیارساده بر روی طبلهای کوچک بود، طبلزنها شروع به استفاده از وسایل پیچیده تر و پرصداتر کردند تا بتوانند با صدای گیتار که هر روز بلند و بلند تر میشد مقابله کرده و شنیده شوند.به همین ترتیب خوانندگان نیز تکنیکهای خود را تغییر داده و با اتکای بیشتر بر روی آمپلی فایر، روند تصنعی تر و دراماتیک را پیش روگرفتند. در همین راستا پیشرفتهای حاصله در صنعت ضبط و آمپلی فایر نوازندگان و خوانندگان را قادر ساخت، این تغییر رویه و افزایش قدرت و صدا را براحتی ضبط کنند.
اولین نمونه موسیقی ای که بهعنوان هوی متال نامگذاری شد در اواخر دهه ۱۹۶۰ از منطقه بیرمنگام در انگلستان برخاست. در زمانیکه گروههای همچون Led Zeppelin و Black Sabbath رویههای کاملاً غیرسنتی را نسبت به استانداردهای بلوز در پیش گرفته و موسیقی ای جدید بر پایهِ گامها و تنظیمات موسیقی بلوز ابداع کردند. این گروهها بشدت تحت تأثیرموزیسینهای ایالات متحده راک سایکدلیک از جمله جیمی هندریکس که گیتار بلوز-راک را تغییر داده و پر قدرت تر کرد و به عنوان پلی میان موسیقی آمریکای سیاه و نوازندگان راک اروپای سفید بود.
از دیگر افرادی که در این روند تأثیر گذار بودند وانیلا فیوج بود که تنهای پاپ را آهسته و توهمزا کرد وThe Who و The Kinks بودند که با تلقیقpower chord ورکوشتهای خشن تر در ژانر راک، راهی برای نمونههای مختلف هوی متال باز کردند. نمونه تأثیر گذار دیگر( creaband) بود که غالب power trio را ابداع کرد که در هوی متال سهم عمدهای را به خود اختصاص داد.
در اواخر سال ۱۹۶۸ اصوات هوی بلوز برای بسیاری از مردم آشنا بودند. بسیاری از طرفداران و موسیقی دانان، موسیقی Blue Cheer اثر بسیار موفق ادی کوچران[ به نام «Summertime Blues» را بهعنوان اولین آهنگ واقعی هوی متال میدانند. بسیاری از متخصصان بیتلز مخصوصا از آهنگ «Helter Skelter» در آلبومThe White Album و تک نمونه] (آهنگ) انقلاب| انقلاب[[ (سال۱۹۶۸)یاد میکنند که استانداردهای جدیدی برای میزان تغییر و خشونت صوت در آلبومهای پاپ وضع کرد. گروه دیو اموند بنام Love Sculpture نمونهای خشن از آلبوم Sabre Dance اثر کاچاتوریان را با تستفاده از هوی گیتار در نوامبر سال ۱۹۶۸ خلق کرئ.آلبوم «چقیقت» (در اواخر سال ۱۹۶۸) ساخته گروه Jeff Beck از آلبوم بسیار مهم و تأثیرگذار راک بود که کمی پیش از اولین آلبوم لدزپلینalbum منتشر شد و برخی(خصوصا طرفداران بلوز درانگلیس) را برآن داشت که اعلام کنند«حقیقت» اولین آلبوم هوی متال است. در اینجا از تک اثر «درباره آن فکر کن» ساخته گروه یارد بردز در سال ۱۹۶۸ نیز باید یاد کرد که از صوتی استفاده کرد که مشابه صوتی بود که جیمی پیج در اثر لدزپلین استفاده کرد. برخی بر این باورند که اثر «You Really Got Me» اولین آهنگ هوی متال بود که ساخته شد، زیرا روش "distortion" برای اولین بار در این اثر استفاده شد.
همچنین گروه راک تجدد طلب کینگ کریمسون «مرد اسکیزوفرن قرن ۲۱» از آلبوم اول آنها، «در دربار شاه کریمسون» (۱۹۶۹)، دارای اغلب ویژگیهای مضمونی، تصنیفی و موسیقایی متال و ام دش بود؛ صدای بلند و درب و داغون گیتار و تک خوانی ناموزون رابرت فیلیپ با اشعاری که معطوف بر اشکالات انسان قرن۲۱ بود، به همراه فضای تاریک و آواز گرگ لیک که از درون یک جعبه کج و معوج میگذشت.
لیکن، آزادی «لد زپلین» در سال ۱۹۶۹ بود که توجه جهانیان را به شکل گیری ژانر جدیدی معطوف کرد. اولین گروههای هوی متال و ام دش؛ لد زپلین، دیپ پرپل، یوریا هیپ، یو اف او، و بلک سباس، و چند ام دش دیگر بودند که جامعه مدرن متال در حال حاضر اغلب آنها را گروههای هاردراک مینامد تا هوی متال، بویژه آن دسته از گروههایی که صدایشان بیشتر شبیه به موسیقی راک سنتی بود. به طور کلی، اصطلاحات :هوی متال«و»هاردراک، خصوصا درهنگام بحث و صحبت در مورد دهه هفتاد قرن بیستم، اغلب به یک معنا مورد به کار میروند. در واقع، بسیاری از چنین گروههایی به خوی خود»گروههای هوی متال" نیستند، بلکه آهنگها یا آثاری از خود به جای گذاشتهاند که به این ژانر کمک کردهاست. به عنوان مثال، کمتر کسی میتواند جترو تال را به معنای واقعی هوی متال در نظر بگیرد، اما از طرف دیگر کمتر کسی میتواند منکر آن شود که آهنگ وسایل تنفس آنها یکی از اولین آهنگهای هوی متال بودهاست.
دوشنبه 24/4/1387 - 12:30
موسيقي
واژه هوی متال
ریشه و سرچشمه اصطلاح «هوی متال» در ارتباط با نوعی موسیقی نامعلوم است. این اصطلاح قرنها در علم شیمی و علم فلزات مورد استفاده بودهاست و در «لغتنامه انگلیسی آکسفورد» نیز در همین لیست قرار گرفتهاست. از جمله اولین نمونههای استفاده از این واژه در فرهنگ مدرن توسط نویسندهِ مخالف فرهنگ ویلیام اس بوروگز بودهاست. او در رمانش در سال ۱۹۶۲ بنام The Soft Machine«به معرفی شخصیت»اورانین ویلی، فرزند هوی متال «پرداخت. وی در رمان بعدیش در سال ۱۹۶۴ بنام Nova Express این مضمون را گشترش داد، »هوی متال" به عنوان استعارهای برای داروهای مخدر به کار رفت.
با توجه به تاریخ انتشار این کتابها چنین به نظر میرسد که بوروگز قصدی در مورد مرتبط ساختن این واژه با موسیقی راک نداشته است; با این وجود ممکن است نوشتههای بوروگز برکابردهای بعدی این واژه تأثیراتی گذاشته باشند.
اولین استفاده از واژه «هوی متال» در غزلیات آوازی در اصطلاح «heavy metal thunder» در سال ۱۹۶۸ میباشد. «همگام با شیطان: لعنت بر قدرت، دیوانگی در موسیقی هوی متال». انتشارات دانشگاه وسلیان، ۱۹۹۳. صفحه ۸. ISBN ۰-۸۱۹۵-۶۲۶۰-۲</ref
در کتاب «تاریخ هوی متال» عنوان شده که «هوی» از «hippiespeak,» گرفته شده به معنای هر چیزی که؟؟؟؟
کلمه «هوی» (به معنی جدی یا عمیق) است.
ارجاعات به «موسیقی هوی»، که معمولاً از انواع پاپ با سرعت کمتر و قدرت بیشتر بود، رواج یافته بود. در واقع آیرن باترفلای برای اولین بار در سال ۱۹۶۷ لس آنجلس را بازی کرد و توضیح روی جلد آلبوم بدین صورت بود: «آیرن- سمبل چیزی سنگین در آهنگ، باترفلای- نور، جذاب و متحرک....شیئی که براحتی میتوان در تخیلات از آن استفاده کرد. آلبوم معروف آیرن باترفلای در سال ۱۹۶۸ به عنوان هوی نام گرفت.
این حقیقت که لد زپلین (که نام آن تا حدودی ارجاع به تمسخر کیت مون که»مثل بالونی سربی فرو میروند" است) هوی متال را در نام آلبومش افزود ممکن است دلیل عدم استفاده بیشتر از این واژه باشد.
در اواخر دهه ۱۹۶۰، بیرمینگهام، انگلیس کماکان مرکز تولیدات صنعتی بود.با توجه به گروههای راک که در گوشه و کنار شهر ایجاد شده بودند، از جمله Led Zeppelin، The Move، و Black Sabbath، برخی افراد بر این باورند که واژه هوی متال ممکن است ارتباطی با این فعالیتها داشته باشد. در بیوگرافی هایThe Move عنوان شدهاست که صدای ریفهای گیتارهای هوی آنها بود که در میان متال میدلند محبوبیت داشت.
آلبوم ۱۹۶۸ Club Ninja، نشاندهنده استفاده گروه از سمبلهای شیمیایی برای سرب است. سندی پرلمن تهیه کننده، مدیر و ترانه نویسBlue Öyster Cult، ادعا کرئهاست که اولین فردی بودهاست که از واژه هوی متال برای موسیقی راک در سال ۱۹۷۰ استفاده کردهاست. پرلمن در جریان ایجاد تصویری از گروه که در برگیرنده اشارات شوخی آمیز به پدیدههای غیبی باشد به استفاده از یک سمبل برای گروه رسید(مانند استفاده از سمبلIron Maiden که بعدها در آلبوم هنری آنها استفاده شد)، شیمیایی سمبل برای سرب یکی از سنگین ترین فلزات. او این واژه را برای توضیح نوعی موسیقی که بلو ایسترکالت اجرا کرد پیشنهاد کزد.
یکی از فرضیههای اخیر اما جنجال برانگیز در مورد ریشه این ژانر از طرف «چاس» که در سال ۱۹۶۹ مدیر Jimi Hendrix Experience بود در مصاحبهای تلویزیونی وی با برنامه تلویزیونی PBS TV به نام «Rock and Roll» در سال ۱۹۹۵ پیشنهاد شد.او عنوان کرد«....واژه»هوی متال«از یک مقاله در نیویورک تایمز که راجع به بررسی یک نوازنده بنام Jimi Hendrix بود نشات گرفتهاست.».....مانند گوش دادن به سقوط فلزات سنگین از آسمان." با این وجود منشاء دقیق این ادعا پیدا نشدهاست و بحثهای بسیاری در مورد صحت آن وجود دارد.
چنین به نظر میرسد که اولین نمونه مستند استفاده ار واژه «هوی متال» برای اشاره به یک سبک موسیقی در ماه میسال ۱۹۷۱ درانتشار Creem است که بازبینی Kingdom Come اثر سرلردبالتیمر است. در این بررسی عنوان شدهاست «چنین به نظر میرسد که سرلرد بالتیمر اغلب بهترین حقههای هوی متال را در این کتاب آشکار کردهاست.» منتقدانCreem از جمله دیوید مارش و لستربنگز متعاقبا از این واژه در نوشته هایشان در ارتباط با کروههایی مانند Led Zeppelin و Black Sabbath است.
«هوی متال» ممکن است در ابتدا توسط برخی منتقدان موسیقی برای تمسخر بکار گرفته باشد، اما هواداران آن سریعا آن را پذیرفتند. سایر گروههایی که از قبل ایجاد شده بودند از جمله Deep Purple که ریشه در پاپ و یا راک مترقی داشتند، بلافاصله از هوی متال استفاده کرده و با یک رویکرد خشن، تغییراتی در آن ایجاد کردند.
دوشنبه 24/4/1387 - 12:24
موسيقي
تأثیر موسیقی کلاسیک
تأثیرپذیری موسیقی هوی متال از موسیقی کلاسیک نوعا شامل تأثیر آهنگسازان باروک، رومانتیک وموسیقی مدرنیست، مدرنیست همچون باخ، پاگانینی، واگنر و بتهوون است. ریکی بلک مور گیتاریست Deep Purple/رنگین کمان از اوایل دهه ۱۹۷۰ نمادهای موسیقایی به عاریت گرفته از موسیقی کلاسیک را به کار گرفت؛ به دنبال ریکی بلک مور رندی رودز و اولی جان راس از عوامل نفوذ موسیقی کلاسیک در گیتار متال در طی دهه ۱۹۸۰ برای الگوی سرعت و تکنیک خود به اوایل قرن هیجده بازگشتند؛ گیتاریست تحت تأثیر موسیقی کلاسیک اینگوی مالمستین، که تبحر فنی وی الهام بخش شمار زیادی از نوازندگان نئوکلاسیک از جمله مایکل رومئو، مایکل انگلو باسیو و تونی مک آلپاین بود، بیش از همه در این میان مشهود است.
چندین کارشناس موسیقی و آهنگساز موسیقی متال نقش تریتون در هوی متال را متذکر شدهاند. موسسه وارنر هوم ویدئو (۲۰۰۶) با استفاده از یک فاصله متنافر مرکب از یک نوت روت و یک چهار تقویت شده/پنج تضعیف شده، مثلاً C و F، ظاهراً منجر به تولید یک صدای «سنگین»، «پلید»، تا حدی میشد که استفاده از آن در قرون وسطی ممنوع بود«Diabolus in Musica» («ابلیس در موسیقی»). تریتون محرک توسط آهنگسازان رومانتیک مورد استفاده قرار گرفت و مشخص کننده مقیاس بلوز (در مقابل مقیاس پنج آهنگی)، بخشی از میراث متال و عناصر زیربنایی تک نوازیها و برگردانهای آن، مثلا، آغاز آواز اپونیم بلک سبت است.
اواخر دوره باروک در موسیقی غرب نیز اغلب از طریق دیدگاه گوتیک تفسیر شد. مثلا، «آقای کراولی، » (۱۹۸۱) توسط اوزی اوزبورن و گیتاریست رندی رودز، از یک ابزار نی مانند سینتی سایزر و تک نوازیهای گیتار الهام گرفته از باروک برای خلق حالتی خاص برای اشعار اوسبورن در ارتباط با عالم به علم غیب آلیستر کراولی استفاده کرد.
رودز در مقدمه «خاطرات یک دیوانه» در سال ۱۹۸۲، تأثیر بسیاری از«Etude #۶» اثر آهنگساز کوبایی گیتار کلاسیک لئو بروور گرفت. رودز همانند بسیاری دیگر از گیتاریستهای متال دهه ۱۹۸۰، صراحتا از مطالعات «آموخته» نظریه موسیقی برای تثبیت صنعت ضعیف مجلات آموزشی گیتار از جمله «گیتار برای آهنگسازان حرفهای» که طی دهه شکل گرفته بود استفاده کرد. با این وجود، در اکثر موارد، آهنگسازان متال که تکنیک و بلاغت هنر موسیقی را به عاریت گرفته بودند تلاشی نکردند تا آهنگساز کلاسیک «باشند».
در دایره المعارف اینکارتا آمدهاست: «زمانی که متن به موسیقی ارتباط داده شد، باخ توانست برای ایدههای کلامی معادل هلی موسیقیایی بنویسد. گروههای Progressive rock مثل امرسون، لیک و پالمر و (Yes(band پیش از پیدایش هوی متال این پدیده را بررسی کردهاند. هوی متال از موضوعات فاجعه آمیز و تصاویر قدرت و تاریکی استفاده کره و قابلیت ترجمه دقیق ایدههای زبانی به موسیقی برای کسب اصالت و اعتبار آن ضروری است. الگو:حقیقت یک مثال از این آلبوم ((Powerslave)) است.
الگو:حقیقت پشت زمینه مربوط به صحنههای دراماتیک مصری است و بسیاری از آهنگهای درون آلبوم از اصواتی تشکیل شدهاند که یاد آور مرگ و زندگی هستند. نمونه آن آهنگ((The Rime of the Ancient Mariner)) بر اساس شعری از ساموئل تیلور کالریج است. آیرن میدن نوازنده باس استیو هریس گروههای progressive rock را در اینجا مثال میزند مثل ((Rush (band)) و ((Yes band)). لازم است در اینجا ذکر شود که در آلبوم A Farewell to Kings محصول سال ۱۹۷۷ گروه ((Rush (band)) یک قسمت ۱۲ دقیقهای از «Xanadu,» گنجانده شدهاست که از کالریج و پیش از آن از ساخته آیرن میدن الهام میگیرد.
دوشنبه 24/4/1387 - 12:17
موسيقي
درون مایهها
در هوی متال نیز مانند محبوب ترین انواع موسیقی، تصاویر و ایماژها بخشی از موسیقی را تشکیل میدهد. گرچه جلدآلبوم و نمایشهای صحنهای هیچ گاه از خود موسیقی اهمیتی بیشتر نیافت اما به اندازه خود موسیقی ابزاری برای نشان دادن محتوا شد. بنابراین، بسیاری از هنرمندان، از طریق هوی متال، با هم همکاری میکنند تا فهرستی از تجربه در هر قطعه و mdash ایجاد کنند؛ تا از این طریق تجربیات متنوع تری برای شنوندگان ایجاد کنند. در این رابطه، هوی متال از دیگر انواع هنر که تنها یکه روش برای ابراز خود داشتند از تنوع بیشتری برخوردار است. در حالیکه بایک نقاشی از طریق تصویر ارتباط برقرار میشود، یک سمفونی از طریق شنیداری درک میشود، ایماژ هوی متال و درون مایه عمومی که تمامی موسیقیهای آنان را مقید کرده علاوه بر صدای موسیقی از طریق تصاویر روی آلبوم، اجرای صحنه، آهنگ اشعار، و لباسهای دسته ابراز میشود.
مورخان موسیقی راک معتقدند تأثیر موسیقی پاپ غربی هویت فرار از واقعیت را از طریق اشعار و mdash عجیب و خیالی، به موسیقی هوی متال داده است؛ در همین حال موسیقی بلوز سیاهان آمریکا، با تمرکز بر خسران، افسردگی و تنهایی حقیقت واقعیت برهنه هوی متال را به آن میدهد.
اگر مولفههای فضا و درون مایه هوی متال عموماً واقعیت متأثر از بلوز است، مولفه تصویری آن عموماً تحت تأثیر خیالپردازی موسیقی پاپ است. درون مایههای تاریکی، پلیدی، قدرت و الهام مولفههای زبانی خطاب قرار دادن مشکلات زندگی هستند. هوی متال در واکنش به «صلح و عشق» فرهنگ هیپی در دهه ۱۹۶۰، به عنوان یک ضد فرهنگ، نشان داد که تاریکی جای نور را میگیرد و واقعیت برهنه جایگزین پایان خوش پاپ شده و همه چیز پایان خوشی نخواهد داشت. در حالیکه برخی از طرفداران معتقدند که ابزار تاریکی پیام هوی متال نیست، منتقدان هوی متال این نوع موسیقی را متهم به ستایش جنبههای منفی واقعیت کردهاند.
درون مایههای هوی متال عموماً عمیق تر از درون مایههای ساده انگارانه پاپ دهههای ۱۹۵۰، ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ است؛ که توجه آن معطوف به جنگ، نابودی اتمی، مسائل زیست محیطی، و تبلیغات سیاسی یا مذهبی بود. «خوکهای جنگی» اثر بلک سبت، و قاتل بزرگان اثر اوزی اوسبورن...و عدالت برای همه آلبوم...و عدالت برای همه و نیزاسبهای فنا شدنی (متالیکا)اسبهای فناشدنی، و دو دقیقه به نیمه شب اثر گروه Iron Maiden، و بسیار از آوازهای System Of A Dawn نمونههایی از بحث وضعیت امور هستند. گاهی اوقات تفسیر بیش از حد ساده میشود چرا که واژگان شعری متال در اصل به دوگانگی تاریکی در برابر روشنایی، امید در برابر نومیدی، یا خوب در برابر بد میپردازد، و جایی برای سایههای پیچیده خاکستری باقی نمیگذارد.
دوشنبه 24/4/1387 - 12:12
موسيقي
آلات موسیقی
دستههای متال بیشتر اوقات از یک درامر، یک بیسیست، یک گیتار ریتم گیتاریست ریتم، یک گیتاریست اصلی (Lead Guitarist) و یک خواننده (که ممکن است نوازنده هم باشد) تشکیل شدهاست. در برخی از سبکهای هوی متال از کیبورد نیز استفاده میشود و برخی دیگر از استفاده از کیبورد امتناع میکنند، گرچه با به ظهور زیرگونههای مختلف استفاده ازکیبورد هم محبوبیت زیادی یافتهاست. با این وجود، گیتار بیشتر اوقات عنصر اصلی هوی متال است. از تغییر صدای گیتار برای ایجاد یک صدای قوی تر و "سنگین" استفاده میشود. بعدها، تک نوازیها و برگردان برگردانهای ظریف تر بخش اعظم موسیقی هوی متال را تشکیل داد. گیتارسیتها از sweep-picking، tapping و دیگر تکنیکهای پیشرفته برای نواختن سریع استفاده کردند، در حالیکه بسیاری از زیرگونههااستادتبحر را به سادگی ترجیح میدهند. همچنین، با توسعه فناوری، روشهای جدیدی برای تغییرصدای گیتار به وجود آمدهاست.
سبک آوازهای متال بسیار متنوع است. تواناییها و سبکهای خوانندگان از آوازهای اپرایی چند اوکتاوی ساخته راب هالفورد ( Rob Halford) برای جوداس پریست ( Judas Priest)و بوروس دیکنسون ( BruceDickinson)برای گروه آیرون میدن ( Iron Maiden)گرفته، تا آوازهای خشن بین المللی لمی کیلمیستر ( Lemmy Kilmister)از موتورهد (Motörhead)را شامل میشود.
دوشنبه 24/4/1387 - 12:5
موسيقي
هوی متال یکی از انواع موسیقی راک است که به عنوان یک سبک تعریف شده موسیقی در دهه ۱۹۷۰ پا به عرصه گذاشت. ریشههای این نوع موسیقی در دستههای هارد راک است، که بین سالهای ۱۹۶۷ و ۱۹۷۴، بلوز و راک را با هم ترکیب کردند تا آمیزهای از صدای گرفته، سنگین، مرکب از گیتار و درام، که شدیدا تقویت شدهاست تغییر ایجاد کند. بعدها شاخههای متعددی از هوی متال ایجاد شد. که از بسیاری از آنها صرفاً تحت عنوان «متال» یاد میشود.هوی متال در دهههای ۱۹۷۰ و ۱۹۸۰ طرفدارانی برای خود دست و پا کرد و در این هنگام بسیاری از زیرگونههای این نوع از موسیقی شکل گرفت. هوی متال در سرتاسر دنیا طرفداران بسیاری برای خود دست و پا کرده که به آنان «متال هد» و «هدبنگر» میگویند.
گونههای هوی متال
«هوی متال» در حال حاضر دارای دومعنای مجزاست: یکی نام گونهای از موسیقی به همراه زیرگونههای آن، یا سبک دستههای اولیه هوی متال در دهه ۱۹۷۰ که گاهی اوقات متال سنتی نامیده میشود.
مشخصات
مشخصه اصلی هوی متال صدای گیتار، درون مایههای قوی و کلاسیک، سبکهای بلوز یا سمفونیک است. با این وجود، زیر گونههای هوی متال تفاوتهای خاص خود را با نوع اصلی دارند که اغلب فاقد بسیاری از این مشخصات است.
دوشنبه 24/4/1387 - 12:0
دعا و زیارت
پیامبر اکرم (ص) فرمودند:
لا تَتظُرو الی صَغیرِ الذّنبِ ولَکَنِ نظروا الی ما اجتَرَأتُم
به کوچکی گناه نگاه نکنید بلکه به چیزی [نافرمانی خدا] که برآن جرات یافته اید بنگرید.
(جهاد النفس،ح 405)
دوشنبه 24/4/1387 - 11:39
دعا و زیارت
امام حسن عسکری(ع) فرمودند:
لیست العبادة کثرة الصیام و الصلاة ، و إنما العبادة کثرة التفکر فی أمر الله
عبادت پر روزه گرفتن و پر نماز خواندن نیست ، عبادت پر اندیشه کردن در امر خداست.
(تحف العقول ، ص 518)
دوشنبه 24/4/1387 - 11:38