به گزارش هشترودروی خط به نقل از «شیعه نیوز»، نام پیشوای ششم "جعفر"، کنیهی آن حضرت " ابوعبدالله" و لقب مبارکشان "صادق" پدر بزرگوارشان امام باقر (علیه السلام) و مادر گرامیشان "ام فروة" میباشد. ام فروه که نام ایشان فاطمه بود، دختر قاسم بن محمد بن ابی بکر است. قاسم پسر خالهی امام سجاد از فقهای برجسته شیعه و از اصحاب مورد اطمینان امام سجاد (علیه السلام) به شمار میآمد. در شأن و مقام آن بانو همین بس که امام صادق (علیه السلام) فرمود: " و کانت امّی ممّن امنت و اتقّت و احسنت والله یحب المحسنین" مادرم بانویی با ایمان، با تقوا و نیکوکار بود و خداوند نیکوکاران را دوست دارد.
راز نامگذاری امام (علیه السلام) به صادق
ابو خالد کابلی میگوید: به امام سجاد (علیه السلام) عرض کردم امام بعد از شما کیست؟ فرمود: پسرم محمد (باقر) است که علم را میشکافد و بعد از او جعفر که نامش در آسمان "صادق" میباشد.
عرض کردم: چرا تنها نام او صادق(راستگو) است با اینکه همهی شما صادق هستید؟ فرمود: پدرم از پدرش نقل کرد که رسول خدا (صلی الله علیه واله) فرمودند: "هنگامی که پسرم جعفر بن محمد متولد شد، نام او را صادق بگذارید، زیرا نام پنجمین فرزند او (پسر امام هادی (علیه السلام) ) جعفر است که به دروغ ادعای امامت میکند، از این رو در نزد خداوند، به نام جعفر کذاب است..."
آغاز امامت امام
حضرت صادق(علیه السلام) امامت خود را همزمان با شهادت پدرش حضرت باقر(علیه السلام) از سال 114 هجری قمری آغاز کرد آن رهبر فرزانه در طول 34 سال امامت با برکت خویش، نقش ارزندهای در گسترش فرهنگ متعالی اسلام ایفا کرد و در عصر حکومت خلفای ستمگر اموی به ترتیب: هشام بن عبدالملک، ابراهیم بن ولید، مروان بن محمد و پس از انقراض سلسله امویان، در عصر عبدالله سفاح و منصور دوانیقی از خلفای عباسی، رهبری اهل ایمان را به عهده گرفت. آن پیشوای مذهب آزادگان، پس از انجام وظایف امامت، در سال 148 هجری قمری در سن 65 سالگی به دست منصور دوانیقی، دومین خلیفه عباسی مسموم شد و در مدینه منوره به شهادت رسید و پیکر مطهرش در قبرستان بقیع به خاک سپرده شد.
مهمترین ویژگیهای مسوولان از دیدگاه امام صادق(علیه السلام)
در این فرصت به مناسبت ولادت آن حضرت، به برخی رهنمودهای رهبر دوراندیش مذهب جعفری در ارتباط با ویژگیهای مدیران دولت اسلامی میپردازیم.
عدالت محوری
از اوصافی که میتوان برای یک مدیر مؤمن و شایسته مطرح کرد، اهتمام به عدالت اجتماعی و عدل محور بودن است. این واژه مقدس که در قرآن کریم و متون روایی اسلامی به طور گسترده، مطرح و بر فراگیر بودن آن تأکید شده است، مفهومی پربار، امیدآفرین و نشاط انگیز دارد.
خداوند با تأکید فراوان به گسترش عدالت اجتماعی و سیاسی در لایههای گوناگون جامعه اسلامی عنایت ورزیده است و به اهل ایمان فرمان میدهد: "ای کسانی که ایمان آوردهاید! برای خدا قیام کنید و از روی عدالت گواهی دهید، مبادا دشمنی با گروهی، شما را به ترک عدالت(و انصاف) متمایل کند. عدالت پیشه کنید که به تقوا نزدیک است و تقوای الهی پیشه کنید که خداوند نسبت به آنچه انجام میدهید با خبر است."
امام صادق(علیه السلام) درباره الگوی مدیران حکومت اسلامی، یعنی حضرت محمد(صلی الله علیه واله) میفرماید: "آن بزرگوار، چنان عدالت را در برنامههای مدیریتی خود به مرحله عمل درآورده بود که حتی لحظات خود را در جلسات عمومی در میان حاضران تقسیم میکرد و در نگاه خودش بین افراد، تبعیض قائل نبود."
قاطعیت در اجرای عدالت
اساسا یک مدیر عادل، همزمان با اجرای عدالت در تمام ابعاد آن، ناچار است برای اجرای عدالت با مفسدان اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، مروجان فساد، فحشا و بی بندوباری، بر هم زنندگان عزت و استقلال کشور و سایر موانع عدالت مقابله کند.
امام ششم در این باره فرمود: "لَا یُقِیمُ النَّاسَ إِلَّا السَّیْفُ؛ تنها شمشیر، مردم را استوار میگرداند."
آری در سایه مدیریت مدیران عدالت محور، باید اهل تقوا و انسانهای پاکدامن، در آسایش زندگی کنند و خائنان و افراد آلوده دامن در هراس به سر برند. به همین سبب، صادق آل محمد(علیه السلام) میفرماید: "حَدٌّ یُقَامُ لِلَّهِ فِی الْأَرْضِ أَفْضَلُ مِنْ مَطَرِ أَرْبَعِینَ صَبَاحاً؛ اجرای یک مورد حد برای خدا در زمین بهتر از باریدن چهل روز باران خواهد بود."
اشتیاق به خدمت
دولتمردان پیرو مذهب جعفری(علیه السلام) همواره خود را در مقابل مشکلات مردم، مسوول میدانند و برای رفع نیازها و گرفتاریهای اهل ایمان با تمام وجود اقدام میکنند.
آنان ریاست و منصب دولتی را هرگز به عنوان یک طعمه چرب و نرم حساب نمیکنند؛ بلکه فرصت و وسیلهای برای احقاق حقوق محرومان و مستضعفان جامعه میشمارند و تلاش میکنند تا زمانی که مشکل برادر دینی و ایمانی خود را حل نکردهاند، به آسایش و راحتی خود نیندیشند.
دولتمردان و مدیرانی که کانون مهر و محبت و رحمتاند و با گشاده رویی و اشتیاق تمام به خدمت مردم میپردازند، در قلب جامعه و در دل انسانها جای دارند.
یک کارگزار و مدیر با ایمان در جامعه اسلامی، این نوای ملکوتی ششمین پیشوای شیعیان جهان را با گوش جال میشنود و نصب العین خود قرار میدهد که: "هر مؤمنی گرفتاری مؤمنی در سختی افتاده را برطرف کند، خداوند حوایج دنیا و آخرتش را آسان میگرداند و هر مؤمنی عیب مؤمنی را بپوشاند که(آن مؤمن) از آن میترسد، خداوند 70 عیب دنیوی و اخروی او را میپوشاند و تا زمانی که مؤمن در جهت یاری به برادرش باشد، خداوند او را یاری میکند. پس بوسیله موعظه و پند سود ببرید و در کار خیر رغبت داشته باشید."
دولتمردان و مدیرانی که کانون مهر و محبت و رحمتاند و با گشاده رویی و اشتیاق تمام به خدمت مردم میپردازند، در قلب جامعه و در دل انسانها جای دارند. آنان با عمل پسندیده خود در روح و جان مردم نفوذ می کنند و پیوسته بر اثر لطف الهی از پشتیبانی مردم برخوردارند و عزت و احترام خواهند داشت.
امام صادق(علیه السلام) در پیام ارزشمندی به مدیران و آحاد جامعه اسلامی چنین توصیه فرمود: "بر مسلمانان شایسته است که در پیوستن کوشش کنند و در مهرورزی و عطوفت نسبت به یکدیگر مشارکت و همکاری کرده و مواسات نسبت به حاجتمندان داشته باشند. و عطوفت آنان نسبت به هم به گونهای باشد که خداوند در قرآن شما را به آن امر کرد و فرمود: مؤمنین با همدیگر مهربانند."
در حقیقت، خدمت به برادران دینی بالاترین عبادتی است که هیچ امر خیری به درجه آن نمیرسد. آن گرامی فرمود: "خداوند متعال به چیزی همانند گام برداشتن در راه خدمت و نیکی به برادران دینی عبادت نشده است."
ساده زیستی و اجتناب از اشرافی گری
مدیران شایسته در حکومت اسلامی، ساده زیستی را یک خصلت خداپسندانه و باعث رسیدن به کمالات روح و ارتقای کیفی در انجام کارهای جامعه و خدمت به مردم میدانند.
آنان همواره این اندیشه خداپسندانه را در ذهن خود میپرورانند که مهمترین راز و رمز توفیق رسول گرامی اسلام(صلی الله علیه واله) و ائمه هدی: در جذب دلهای مشتاق سعادت، خصلت ساده زیستی و تواضع در برخورد با مردم بوده است.
آنان میدانند که: "بزرگ بر پیشوایان عادل واجب کرده است که خود را با مردم ناتوان برابر قرار دهند تا تنگدستی، فرد مستمند را به طغیان و سرکشی وادار نکند."
امام صادق(علیه السلام) دلدادگان به مظاهر دنیوی را مذمت کرد و فرمود: "مَلْعُونٌ مَلْعُونٌ مَنْ عَبَدَ الدِّینَارَ وَ الدِّرْهَم؛مشمول لعن و غضب خداست، کسی که بنده درهم و دینار باشد."
از اوصافی که میتوان برای یک مدیر مؤمن و شایسته مطرح کرد، اهتمام به عدالت اجتماعی و عدل محور بودن است. این واژه مقدس که در قرآن کریم و متون روایی اسلامی به طور گسترده، مطرح و بر فراگیر بودن آن تأکید شده است، مفهومی پربار، امیدآفرین و نشاط انگیز دارد.
آن گرامی درباره ضرورت زندگی ساده و بی آلایش مدیران و رهبران جامعه اسلامی میفرمود: " میداند که من میتوانم خانوادهام را با خرمای خوب اطعام نمایم(و به بهترین صورت زندگی کنم)؛ اما دوست دارم خداوند مرا در حال برنامه ریزی صحیح زندگی ببیند."
آری دلبستگی به دنیا علاوه بر اینکه مانع کمال انسان و باعث بدبینی عموم مردم است؛ باعث میشود تا یک مدیر در لذتهای زودگر دنیا غوطهور شود و از نوع محرومیتهای طبقات نیازمند جامعه غافل باشد.
کارگزاران پیرو اهل بیت: هرگز این سخن گهربار امام صادق(علیه السلام) را فراموش نمیکنند که فرمود: "اگر دوست داری که در درگاه الهی با خدا همنشین شوی و در بهشت در جوار حضرت باریتعالی مسکن گزینی، باید دنیا(و مظاهر فریبنده آن) در نظر تو پست و خوار باشد. مرگ را نصب العین خود قرار بده(و برای خود در این دنیا) چیزی ذخیره نکن و بدان آنچه قبلا از اعمال نیک در این دنیا برای جهان آخرت تقدیم داشتهای به حال تو سودمند خواهد بود و از کارهای نیک که انجام آنها را به تأخیر انداختهای ضرر خواهی کرد."
از منظر امام صادق(علیه السلام) یک مسلمان با ایمان با زندگی ساده، بی پیرایه و دل کندن از علایق دنیوی و زرق و برق آن، سعادت خود را در هر دو جهان تضمین میکند.امام خمینی درباره ضرورت ساده زیستی مسوولان حکومتی میفرمود: مصیبتهایی که ملتها میکشند از این است که متصدیان امورشان از قشر مرفه و از اشراف و اعیان جامعه، در پی این هستند که ثروتشان را زیاد کنند.
مدیران شایسته در حکومت اسلامی، ساده زیستی را یک خصلت خداپسندانه و باعث رسیدن به کمالات روح و ارتقای کیفی در انجام کارهای جامعه و خدمت به مردم میدانند.آن بزرگوار در فراز دیگری از سخنانش خطاب به دولتمردان و روحانیان صاحب منصب کشور میفرماید: "اگر روزی از نظر زندگی از مردم عادی بالاتر رفتید بدانید که دیر یا زود مطرود میشوید."
"شما گمان نکنید اگر با چندین اتومبیل بیرون بیایید وجههتان نزد مردم بزرگ میشود. آن چیزی که مردم به آن توجه دارند و موافق مذاق عامه است این است که زندگی شما ساده باشد؛ همان گونه که سران اسلام و پیغمبر اسلام(صلی الله علیه واله) و امیر مومنان(علیه السلام) و ائمه ما: زندگی شان ساده و عادی بود؛ بلکه پایینتر از عادی.")
امانتداری و صداقت
از مهمترین نیازهای عصر ما میان آحاد جامعه به ویژه متولیان امور حکومتی، تقویت و ترویج خصلتهای زیبای امانتداری و راستگویی است؛ زیرا فراگیر شدن پدیده دروغ، خیانت، دورویی و نفاق آثار و تبعات منفی و ناشایستی در جامعه دارد و لازم است که در عزل و نصبهای مدیران، این ویژگیها با کمال جدیت پیگیری، و تشویق و تنبیه افراد به طور شفاف با این معیارهای پسندیده انجام شود.
باید افراد چاپلوس، دروغگو و خیانت پیشه طرد، و انسانهای امین و درستکار شناسایی شوند و در مصدر امور قرار بگیرند. آشکار کردن آثار و برکات امانتداری و صداقت، آموزش عملی و تشویق انسانهای امین و صادق، و معرفی الگوهای پاکدامنی و راستی، مهمترین نیاز جامعه به ویژه در سطح مدیران است.
امام صادق(علیه السلام) در بیان معیار انتخاب افراد میفرماید: " به نماز و روزه افراد فریفته نشوید؛ چه بسا که شخصی به نماز و روزه عادت کرده و ترک آن برایش وحشت آور و آزار دهنده است؛ بلکه آنها را در مقام راستگویی و امانتداری آزمایش کنید."پستهای دولتی در حکومت اسلامی، امانتهایی بس حساس و ارزشمندند و خداوند متعال در قرآن کریم فرموده است: "إِنَّ اللَّهَ یَأْمُرُکُمْ أَنْ تُؤَدُّوا الْأَماناتِ إِلی أَهْلِه"
"خداوند متعال به شما فرمان میدهد که امانتها را به اهلش بسپارید."
بنابراین ویژگی امانتداری و راستگویی باید در اوصاف مدیران جامعه اسلامی با تمام وجود، دنبال، و منصبهای حکومتی به عنوان امانتهایی گرانسنگ به اهلش واگذار شود.امام صادق(علیه السلام) درباره انتخاب امیر المومنین علی(علیه السلام) به عنوان جانشین رسول خدا(صلی الله علیه و اله) و پیشوایی امت اسلام به این دو صفت اشاره میکند و به یار وفادارش عبدالله بن ابی یعفور پیام میدهد که ای عبدالله! جعفر بن محمد به تو سلام میرساند و یادآور میشود: "به ویژگیهای امیر المومنین علی(علیه السلام) در نزد رسول خدا(صلی الله علیه واله) بنگر و به آنها ملتزم شو! براستی امیر المومنین علی(علیه السلام) به وسیله راستگویی و امانتداری به آن ویژگیها در نزد پیامبر(صلی الله علیه واله) رسید."
امام صادق(علیه السلام) در گفتاری چنین هشدار میدهد: "نگاه نکنید به بسیاری نماز و روزه و حج و کارهای نیک و دعا و زمزمههای شبانه افراد! نگاه کنید به راستگویی و امانتداری مردم."از منظر پیشوای صادق(علیه السلام) امانتداری، 3 مرحله دارد و کسی را نمیتوان امین به حساب آورد؛ مگر اینکه در این 3 مرحله، امانتداری خود را اثبات کند: در حفظ اموال، حفظ اسرار و رازهای پنهانی و پاسداری از ناموس مردم. اگر فردی 2 مورد را رعایت کند؛ اما در یکی دیگر از عهده برنیاید، امین نخواهد بود.
آن حضرت در این باره فرمود: "شخص را نمیتوان امین به حساب آورد مگر آن که در سه چیز امانتداری خود را انجام دهد: بر اموال، اسرار و ناموس(مردم). و اگر دوتای اینها را حافظ باشد و یکی را ضایع کند، امین نیست."
حسن خلق، استقامت و پایدرای، عظمت نفس، ولایت پذیری، شهرت گریزی، اجتناب از اعمال ریایی، رسیدگی به خانواده، رعایت ادب در معاشرت با افراد، دوری از مجالس گناه، تلاوت قرآن و استفاده از فرصتها از دیگر ویژگیهای شیعیان، خدمتگزاران و مسوولان جامعه اسلامی از منظر امام صادق(علیه السلام) است.
به گزارش هشترودروی خط ، مرحوم آیتالله احمد مجتهدی تهرانی در دوران حیات خویش، ریاست علمی و مدیریت مدرسه علمیه حاج ملا محمد جعفر را بر عهده داشت که اکنون به نام حوزه علمیه آیتالله مجتهدی معروف است. کلام شیوا و لهجه دلنشین این استاد اخلاق همچنان در اذهان مردم تهران باقی مانده است.
در ادامه به شرح مزاحهای پیامبر از زبان آیتالله مجتهدی که در کتاب «آداب الطلاب» بیان شده است، اشاره میشود:
*پیرزن وارد بهشت نمیشود
روزی پیرزنی به پیامبر اکرم(ص) عرض کرد، دعا فرمایید که خداوند مرا اهل بهشت قرار دهد، پیامبر اکرم(ص) فرمودند: پیرزن وارد بهشت نمیشود! آن پیرزن گریه کرد، پیامبر اکرم(ص) خندید و به او فرمودند: آیا نشنیدهای که خداوند میفرماید: «إِنَّآ أَنشَأْنَاهُنَّ إِنشَآءً، فَجَعَلْنَاهُنَّ أَبْکَاراً»(2)، یعنی ما آنها را آفرینش نوینی بخشیدیم و همه را دوشیزه قرار دادیم. (3)
*ماجرای خرما خوردن پیامبر(ص) و امیرمؤمنان(ع)
یک روز پیامبر(ص) با امیرمؤمنان(ع) خرما میخوردند، پیامبر(ص) از روی مزاح و شوخی، هستههای خرماهایی را که میخورد، پیشروی امیرمؤمنان(ع) میگذاشت، وقتی که از خوردن خرما فارغ شدند، همه هستهها نزد امام علی(ع) جمع شده بود، پیامبر(ص) به امیرمؤمنان(ع) فرمودند: «یا عَلِیُّ اِنَّکَ لَاَکُولٌ»، ای علی! تو پرخور هستی، امام در پاسخ (مزاح و شوخی آن حضرت) عرض کردند: «اَلْاَکُولُ مَن یَأْکُلُ الرُّطَبَ وَالنَّوا»، پرخور کسی است که خرما را با هستهاش میخورد! (4)
*پیرزن بیدندان
پیرزنی بر اثر پیری، دندانهایش افتاده بود، پیامبر(ص) او را دید و فرمودند: پیرزن بیدندان، به بهشت نمیرود.
پیرزن گریه کرد، پیغمبر(ص) به او فرمودند: چرا گریه میکنی؟ او عرض کرد: ای رسول خدا! من بیدندان هستم، پیامبر(ص) خندید و فرمودند: «لاتَدْخُلینَ الْجَنَةَ عَلی حالِکِ»، تو با این حال وارد بهشت نخواهی شد،(5) بلکه دوشیزه و جوان خواهی شد سپس وارد میشوی.
*ماجرای عسل هدیهای که پیامبر(ص) مجبور به خرید آن شد
روزی پیامبر اکرم(ص) با اصحاب در مسجد نشسته بودند که شخصی وارد شد و عرض کرد: یا رسولالله! هدیهای برای شما آوردهام، چون آن را تقدیم کرد، حضرت(ص) متوجه شدند که عسل است، با انگشت مقداری از عسل را میل کردند، آن مرد عرض کرد: آیا خوشتان آمد، پیامبر(ص) فرمود: آری!
آن مرد عرض کرد: حال که چنین است لطف بکنید، پول آن را لطف کنید، پیامبر(ص) فرمود: مگر نگفتی هدیه است؟ عرض کرد: چرا هدیه است، منتها از آن هدیههایی است که پولش را هم باید بدهید!
پیامبر تبسمی کرد و سپس پول عسل را دادند، هر وقت ناراحت میشدند، به یاد آن مردم میافتادند و میفرمودند: آن عرب بیابانی چه شد کاش نزد ما میآمد و ما را خوشحال میکرد.(7)
*این پا شبیه چیست؟
روزی پیامبر اکرم(ص) در مسجد و با حضور اصحاب و یاران نشسته بودند، پس از مدتی پای آن حضرت خسته میشود و پیامبر(ص) حیا میکند که پایش را دراز کند، چرا که قرآن میفرماید: «فَإِذَا طَعِمْتُمْ فَانتَشِرُوا وَلَا مُسْتَأْنِسِینَ لِحَدِیثٍ ۚ إِنَّ ذَٰلِکُمْ کَانَ یُؤْذِی النَّبِیَّ فَیَسْتَحْیِی مِنکُمْ»(8)، چون غذا تناول کردید، زود از پی کار خود بروید و متفرق شوید و به سرگرمی و انس به سخنرانی نپردازید، چرا که این کار پیامبر را آزار میدهد و از شما خجالت میکشد و حیا میکند که اظهار کند.
ولی بر اثر شدت خستگی پا، آن حضرت یاران و اصحاب مزاح میکنند و پا را دراز کرده و میپرسند: به نظر شما این پای من، شبیه چیست؟
حاضران در مجلس هر کدام چیزی میگویند و هر یک پا را به چیزی تشبیه میکنند. چون خستگی، از پای آن حضرت رفع شد، اشاره به آن یکی پایشان کرده و فرمودند: این پا، شبیه این پای دیگر من است.
*پینوشتها:
1- بحار جلد 16 صفحه 194
2- سوره واقعه آیه 35 و 36
3- بحار جلد 16 صفحه 195 و شرح نهجالبلاغه ابن ابیالحدید جلد 6، صفحه 330.
4- زهرالربیع صفحه 7.
5- بحار جلد 16 صفحه 298.
6- بحار جلد 16 صفحه 298.
7- اصول کافی جلد 4 صفحه 485 با مختصر تفاوت.
8- سوره احزاب آیه 53.
تماشا: مدتی پیش برای کار دیگری با «روناک یونسی» تماس گرفتیم و داشتیم حرف می زدیم که حرفمان به کار کشید و او درباره تجربه نقش عجیبی به نام «پری دریایی» حرف زد! همین کافی بود تا بهانه یک گفت و گوی متفاوت دستمان بیاید و از ستاره سریال پرطرفدار «دلنوازان» بخواهیم بیشتر از این نقش بگوید.
«ماهی کویر» ساخته «قربان کریمی» اولین تجربه حضور یک بازیگر زن در نقشی است که تمام پلان هایش زیر آب فیلمبرداری شده! برای همین با خودمان فکر کردیم حتما «روناک یونسی» تجربه زیادی در زمینه شنا، بازی «زو» و گرفتن نفس زیر آب دارد که «پری دریایی» شده است!
در این روزهایی که همه جا صحبت از جشنواره و فیلم های حاضر در آن است شاید یادآوری این نکته بی علت نباشد که این فیلم در سی و یکمین جشنواره بین المللی فجر حضور ندارد.
بچه که بودی تو مسابقه «زو» اول می شدی؟!
- (خنده) بله! الان که فکر می کنم می بینم بچه که بودیم چقدر بازی می کردیم، «زو» هم یکی از آنها بود.
پس احتمالا مسابقه نفس گرفتن زیر آب هم می گذاشتید!
- آره.
همیشه اول می شدی؟
- یادم نیست ولی این کار را انجام می دادم! ولی خوب یادم است همیشه جرزنی می کردم!
تخصص خاصی در شنا کردن داری؟
- نه، اتفاقا شنا یاد گرفتن من داستان ویژه ای دارد. همیشه از آب می ترسیدم، برای همین هیچ وقت در آب نمی رفتم! هر چقدر هم برایم کلاس های آموزشی گذاشتند و مربی گرفتند نتوانستم شنا یاد بگیرم، چون هیچ وقت احساس امنیت کافی را نداشتم. تا اینکه مادرم خودش تصمیم گرفت شنا کردن را یادم بدهد و چون از بچگی به مادرم اعتماد کامل داشتم، قبول کردم. در واقع مادرم شنا کردن را به من یاد داد.
با این حساب از بچگی پولدار بودید و در خانه تان استخر داشتید.
- مگر استخر رفتن و شنا کردن ربطی به پولدار بودن دارد؟! استخر چیزی است که همه می توانند بروند. (خنده) پولدار نبودیم، ولی اینقدر پول داشتیم که بتوانیم استخر برویم! (خنده)
تمام داستان فیلم «ماهی کویر» زیر آب می گذرد یا نه قسمت هایی از آن زیر آب فیلمبرداری شده؟
- نه، اصل داستان این فیلم در کویر می گذرد. «ماهی کویر» داستان کودکی را روایت می کند که پدرش چاه کن است و در کویر زندگی می کنند اما براساس یکسری داستان ها و اتفاقاتی که می افتد سر از جایی درمی آورند که دریاست و آن کودک به دنبال چیزی وارد دریا می شود و در زیر آب با یک پری دریایی آشنا و دوست می شود و هر بار که به دریا می رود آن را می بیند. الان نمی توانم خیلی داستان فیلم را لو بدهم.
پس این فیلم در ژانر کودک ساخته شده است؟
- بله.
قبلا هم تجربه ژانر کودک را داشته ای؟
- نه، «ماهی کویر» اولین تجربه ام در این ژانر است. این ژانر خیلی خوب است؛ زلالی، شفافی و بدون حاشیه بودن این ژانر بسیار دلپذیر است. در این دسته فیلم ها به واسطه همکاری با کودکان روحیه کودکی می توانی پیدا کنی که خیلی دوست داشتنی است و چیزی است که شاید خیلی وقت است در کارهایمان گمش کرده ایم.
خودت هم زمان بچگی برای دیدن فیلم های کودک به سینما می رفتی؟
- بله، یادم است با خانواده ام «دزد عروسک ها» را در سینما دیدیم.
الان که دیگر کارتون نمی بینی؟
- چرا من عاشق کارتونم. بین شخصیت های کارتونی ایرانی پسرخاله را از همه بیشتر دوست دارم. قبلا هم کارتونی به اسم «هیولاها» را دیده بودم که اسم یکی از شخصیت هایش «مستر بازافسکی» بود و آن را خیلی دوست داشتم؛ آنقدر که مدت ها دنبال این بودم که عروسکش را بخرم!
چی شد که از سریال های هر شب تلویزیون تصمیم گرفتی در ژانر کودک و پری دریایی بازی کنی؟
- به هر حال پیشنهاد کاری است دیگر. بعد از آن سریال های هر شبی، یک فیلم سینمایی در ژانر اکشن را تجربه و بعدش هم یک سینمایی تاریخی کار کردم و امسال هم که یکدفعه پیشنهاد بازی در نقش «پری دریایی» به دستم رسید. در کل این کار را خیلی دوست دارم و فکر می کنم من اولین زن سینمای ایران باشم که «پری دریایی» را بازی کرده است.
کارتون پری دریایی را هم خیلی دوست داشتی؟
- نه اتفاقا!
پس چی شد علاقمند شدی نقش «پری دریایی» را بازی کنی؟
- البته بچه که بودم بیشتر سیندرلا را دوست داشتم ولی الان پری دریایی را دوست دارم، برای همین شرایطی که پیش آمد که گفتم بگذار خودم پری دریایی شوم، چرا فقط پری دریایی را دوست داشته باشم؟!
پس احتمالا سر این نقش بین خانم های بازیگر دعوا بوده که کدامشان بتوانند لقب پری دریایی سینما را بگیرند.
- فکر نمی کنم، چوناول و آخر این نقش برای خودم بود! (خنده) والله زمانی که پیشنهاد این نقش به من شد، اولش نمی دانستم قرار است چه کار کنیم ولی وقتی نشستیم صحبت کردیم دیدم نه انگار جدی است و واقعا می خواهند این کار را انجام دهند و جدی جدی باید پری دریایی شوم! با این علم که می دانستم ریسک است قبول کردم.
تجربه بازی زیر آب چه شکلی بود؟
- خیلی کار سختی است. فکر می کنم قبلا فیلم هایی بوده است که پلان هایی از آن را زیر آب گرفته اند ولی تا امروز ندیدم بازیگری را که تمام پلان هایش را زیر آب گرفته باشند؛ مخصوصا که خانم بوده باشد! بزرگترین سختی این نقش برای من گریم سنگین و پیچیده آن بود.
اول از همه در طراحی لباس این نقش باید حواسمان را به حجاب کامل آن جمع می کردیم. از طرف دیگر در سینمای ما به دلیل عقاید مذهبی که وجود دارد خیلی شرایط انجام کارهای عجیب و غریب برای خانم های بازیگر مهیا نیست و یکسری محدودیت ها وجود دارد. بنابراین مجبور بودیم با گریم و لباس همه آن محدودیت ها را پوشش دهیم.
نتیجه تمام ماکت ها و تجربه هایی که عوامل «ماهی کویر» انجام دادند، گریمی شد که از روز اول تا روزی که فیلمبرداری کار به پایان رسید، 3 روز کامل گریم داشتم؛ روز اول 15 ساعت و روزهای دوم و سوم 12 ساعت برای موها و صورتم زیر گریم می نشستم!
یادم است روز آخر 10 صبح گریم صورتم را شروع کردیم و 12 شب توانستیمی جلوی دوربین برویم. به هر حال نمی توانستیم برای پری دریایی روسری استفاده کنیم، مجبور بودیم به یک شکل دیگر این قضیه را پوشش دهیم تا برای مخاطب قابل باور شود. برای همین گریم موهایم خیلی طول کشید و از آن طرف باید از ابزار گریمی استفاده می کردیم که ضد آب باشند و دوام بیاورند. از آن طرف لباس این نقش هم خیلی لباس سنگینی بود که در کنار زیبایی نمی توانستی آن را خارج از آب بپوشی، چون پارچه زیادی در آن به کار رفته بود و وزن سنگینی داشت.
این نقش را در تابستان بازی کردی؟
- نه! یک ماه پیش سکانس هایم را گرفتند.
در این سرما زیر آب بازی کردی؟!
- تمام فیلم های پشت صحنه این کار هست که به قدری از شدت سرما بدن و دندان هایم می لرزید که نمی توانستم فکرم را کنترل کنم! بالاخره پاییز فصل سردی است و حتی گرمترین مناطق ایران هم شب هایش خنک است. آنقدر گریم، لباس و شرایط این کار سخت بود که اولش از پذیرش این نقش پشیمان شدم ولی وقتی جلوی دوربین رفتم همه آن سختی ها یادم رفت.
حالا هر شب از رستوران خودت شام سفارش می دهی یا در خانه غذا درست می کنی؟!
- (خنده) نه چون رژیم خاصی برای سلامت غذایم دارم نمی شود هر شب از رستوران خودم غذا بگیرم!
حال رستورانت چطور است؟ خودت چه وقت هایی آنجا می روی؟
- آن رستوران کاری مشارکتی بود و نمی دانم چرا این قضیه تا این حد بزرگ شد! ولی الان دارم کارهای دیگری در تهران انجام می دهم که فکر می کنم یک سورپرایز است. حتما زمان افتتاحیه اش را اعلام می کنم که همه دوستانم بدانند قرار است کار جدیدی را شروع کنم که باز هم مربوط به تغذیه است اما رستورن داری نیست. امیدوارم سال دیگر آن را در تهران افتتاحش کنم.
هدفم از این کار این است که هموطن هایم تجربه امتحان خیلی از خوراکی ها را در کشور خودمان هم داشته باشند و اینجوری نباشد که حتما یکسری چیزها را تنها در سفرهای خارجی تجربه کنند. دارم تلاشم را می کنم که نمایندگی یکی از برندهای مشهور خوراکی در جهان را در تهران بگیرم.
منبع:تماشا
ذشق
فریبا متخصص، بازیگر نقش «سرور» در سریال «زمانه» شبکه
سه، کاراکترش را اینگونه توصیف کرد: در عین علاقهای که به نقشم دارم، اما
باید بگویم خیلی از من دور است و این بار با نقش متفاوتتری وارد قاب
تلویزیون شدم.
این بازیگر گفت: نقش سرور که ایفای
آن بر عهده من است، نسبت به سایر کارهایم متفاوت است؛ چرا که همیشه
نقشهایی که ایفای آنها را در فیلم و سریالهای تلویزیون بر عهده میگرفتم
به شخصیت خودم نزدیکتر بود ولی در «زمانه» کاراکترم خیلی از خود واقعیام
دور است و باید بگویم خودم اصلا این طور نیستم و چنین افرادی را نه تنها
قبول ندارم بلکه از دستشان حرص هم میخورم اما در عین حال کاراکترم را دوست
دارم.
وی افزود: ابتدای کار که قرار بود سریال
«زمانه» را شروع کنیم، حتی چندین بار به آقای فتحی گفتم که احساس میکنم
نمیتوانم نقش «سرور» را خوب بازی کنم، چرا که از من خیلی دور است و
کارگردان در جواب به من گفت اصلا این طور نیست و شما باید همین نقش را ایفا
کنید. حالا هم امیدوارم که تفاوت در نقشم در میان بینندگان هم حس شود و
خوششان بیاید.
همچنین او با توضیح بیشتر کاراکترش در سریال
«زمانه» توضیح داد: خیلی از افراد زمانی که مرا میبینند میگویند از
کاراکترم در این مجموعه حرص میخورند و نظرشان این است که هیچ مادری
اینگونه مثل سرور برخورد نمیکند و من هم در جواب به آنها گفتم همه مادران
فرزندان خود را دوست دارند اما شیوه برخوردشان با یکدیگر تفاوت میکند،
بنابراین سرور هم مثل بقیه مادران دوست ندارد لطمهای به خانوادهاش بخورد و
علیرغم رفتارش مادر بدی نیست.
متخصص با اشاره به ایفای نقش
سایر بازیگران سریال «زمانه» خاطرنشان کرد: همه بازیگران در ایفای
نقشهایشان خوب عمل کردند، به دلیل اینکه آقای فتحی اصلا اجازه نمیداد که
کسی بد باشد. ایشان آن قدر دیالوگها را تکرار میکرد و توضیح میداد تا در
نهایت به آنچه که میخواست میرسید و قصد داشت یک کار تمیزی برای تلویزیون
دربیاورد.
شاید در «زمانه» بازیگری در نقشش ندرخشد، اما شما
بازیگری را هم نمیبینید که بد ایفای نقش کند؛ چرا که آقای فتحی سکانس به
سکانس دیالوگها را تکرار میکرد و گاهی حتی یک دیالوگ را 15 بار تکرار
میکرد تا کار در بیاید.
بازیگر نقش سرور در سریال «زمانه»
در ادامه در پاسخ به پرسش خبرنگار ایسنا مبنی بر اینکه بسیاری از بینندگان
معتقدند محتوای «زمانه» بدآموزی دارد نظر شما چیست؟ گفت: اگر ما در قاب
تلویزیون فقط خوبیها را نشان بدهیم، دیگر چه قیاسی میان دخترانی که در دو
خانواده بزرگ شدهاند، وجود دارد؟
ممکن است خیلیها از این موضوع ناراحت شوند که چرا وکیل دست به جعل و دروغ و فریب زده
است؟
اما من میخواهم بگویم این اقدام در هر شغلی میتواند اتفاق میافتد. در
این زمینه معتقدم که مطمئنا در زندگی تمامی ما فراز و نشیبهایی وجود دارد
که هر یک از ما به خاطر رسیدن به جایگاهمان مجبور به یکسری رفتارهایی
میشویم که شاید ناخوشایند باشند.
به نظرم محتوای «زمانه»
واقعیتی است که به زندگی حال حاضر ما نزدیک است و گاهی مجبور میشویم برای
اینکه اموراتمان بگذرد، از هر دستاوردی استفاده کنیم تا به هدفمان برسیم.
وی
خطاب به بینندگان سریال «زمانه» خاطرنشان کرد: بینندگان باید کمی صبر کنند
تا آخر داستان این سریال را ببینند و سپس قضاوت کنند. درست است که «زمانه»
در بخشهایی بدآموزی دارد اما باید به این قضیه نگاه کرد که عاقبت چنین
کارهایی چه میشود. حتی گاهی میتوان به کاراکتر ارغوان در زمانه حق داد که
به خاطر شرایط زندگیاش دست به چنین رفتارهایی میزند اما در نهایت باید
به پایان داستان توجه کرد.
متخصص با تاکید بر اینکه در سریال
«زمانه» هیچ کاراکتری خوب مطلق و بالعکس بد مطلق نیست، بیان کرد: در این
مجموعه همه شخصیتها در جایگاه خودشان مرتکب اشتباه میشوند که به نظرم
کارهای تمامی آنها واقعیتهای زندگی خودمان است بنابراین در این مجموعه
هیچ کس خوب مطلق و بد مطلق نیست.
این بازیگر تلویزیون
در ادامه درباره کامل بودن فیلمنامه سریال «زمانه» اینگونه توضیح داد:
زمانی که من به عنوان بازیگر نقش سرور وارد کار شدم تمام فیلمنامه کامل بود
و فقط پنج قسمت پایانی آماده نبود، اما فیلمنامهای نبود که شما هر شب در
تلویزیون میبینید چرا که آقای فتحی سکانس به سکانس فیلمنامه را تغییر
میداد و دیالوگها را عوض میکرد و به دلیل اینکه خودشان دست به قلم هستند
زحمت تمام سناریو را خودش کشید.
بد نیست «تماشا» جایی هم برای تلهتئاتر داشته باشد
متخصص
در پایان گفتوگوی خود با ایسنا پیشنهادش به شبکه تماشا را اینگونه عنوان
کرد: بد نیست اگر تماشا جایی هم برای تلهتئاتر و همچنین نقد نمایشنامههای
خوب و فیلمهای برتر داشته باشد. هم اکنون که این شبکه سریالهای قدیمی
تلویزیون را بازپخش میکند، باید بگویم که بهتر است بازپخش سریالها بهروز
باشد چرا که ما بهروز زندگی میکنیم؛ به عنوان مثال ممکن است اگر شما کار
پنج سال پیش من را تماشا کنید، نظرتان تغییر کند چرا که هر کاری در شرایط
خاص خودش تهیه میشود.
منبع:خبرگزاری ایسنا
این منطقه به دلیل وسعت زیاد و نداشتن چشمه یا چاه آب در
گذشته محل عبور کاروانها نبوده و فقط در سالهای اخیر چند گروه به آن
منطقه رفتهاند. ریگجن گسترهای است از شنزارهای روان. تا چشم کار میکند،
نمک است و ماسه و در بعضی مناطق باتلاق؛ باتلاقهایی که اگر شناختی از محل
آنها نداشته باشید قطعا گرفتار میشوید.
فرو رفتن در گل و لجن در ریگ جن شاید یکی از خطرناکترین اتفاقاتی باشد
که ممکن است گریبانگیر مسافران، البته مسافران ناوارد شود و آنها را به کام
مرگ بکشاند.
پارسینه در ادامه نوشت: سالهای متمادی هیچ کس جرات آنکه به ریگجن سفر
کند و راز این کویر اسرارآمیز را کشف کند، نداشت، یا اگر حتی جراتش را هم
داشت به دلیل ناآشنایی با منطقه در راه میماند. از آن جمله میتوان به سون
هدین، نویسنده کتاب کویرهای ایران اشاره کرد که سالهای زیادی از عمرش را
در گوشه و کنار کویرهای ایران گذراند و کتاب کویرهای ایران را به رشته
تحریر درآورد، اما با تمام تلاشهایش هیچگاه موفق به دیدن ریگجن یا بهتر
بگویم فتح ریگجن نشد.
سون هدین در سال 1900 ریگجن را کشف کرد و بعد از آن هم آلفونز گابریل
در سال 1930 از نزدیکی آن گذر کرد، اما عبور از آن همچنان برای کویرنوردان
به صورت یک رویا باقی ماند تا اینکه بالاخره در سال 1997 طلسم ریگجن توسط
علی پارسا، کویرشناس مقیم آمریکا شکسته شد.
او به همراه آقای میرانزاده، رئیس پارک ملی کویر وقت با هواپیما بر فراز
ریگجن رفتند تا ثابت کنند که هیچ چیز شگفتی در ریگجن وجود ندارد. اما
علی پارسا برای اولین بار در نوامبر 1997 با ماشین وارد ریگجن شد و بعد از
آن بسیاری از کویرنوردان از ریگجن گذشتند. البته با تجهیزات کامل؛ و نه
گرفتار روح شدند و نه جنزده!
مهمترین مسئله اینکه اگر تا به حال کویر نوردی نکردهاید و به اصطلاح
حرفهای نیستید، برای اولین تجربه به هیچ عنوان ریگجن را برنگزینید که در
این صورت رفتنتان با خودتان است و برگشتنتان با خدا، حتی اگر هم حرفهای
هستید حتما گروهی به این منطقه سفر کنید.
از آنجایی که سفر به ریگجن حرکتی نوین و بسیار مشکل است و در نتیجه
نقشه دقیقی از آن در دسترس نیست، برای سفر به ریگجن حداقل باید به اندازه
دو هفته آب ، بنزین، غذا و وسایل فنی ماشین را به همراه داشته باشید.
در ضمن بلد محلی را فراموش نکنید، محلیها معمولا آدمهای کار کشتهای
هستند و علاوه بر تعیین مسیر، حتی در شرایط سخت، خیلی خوب میتوانند
راهنماییتان کنند. اگر از مسیر جندق به طرف ریگجن میروید پس از طی مسیری
پر پیچ وخم، وارد یک رودخانه خشک و عریض میشوید، بعد از عبور از رودخانه
تا چشم کار میکند کوهها و تپههای ماسهای است.
بخشی از منطقه نسبتا مسطحتر است و تپهها کوچکتر، بنابراین عبور از آن
نسبتا آسان به نظر میرسد ولی با کمی پیشروی با کم شدن ارتفاع به اراضی
باتلاقی میرسید که اینجا تقریبا جنوب منطقه است. اصرار برای عبور از این
اراضی باتلاقی بیفایده است. آخرین کوههایی که 2300 متر ارتفاع دارند به
بخش شمالی ریگجن میرسید از اینجا کوه دماوند را هم میتوانید ببینید.
اما تمام این سختیها و بالا و پایینها یک طرف و آسمان پرستاره شبهای
ریگجن هم یک طرف. خوابیدن روی شنهای روان روی تپهای بلند و چشم دوختن
به آسمانی که حتی یک نقطه سیاه ندارد و شهاب سنگهایی که هر از گاهی به
زمین باز میدارند، تمام خستگی روزانه و در شن و باتلاق فرورفتن را از تن
میزداید.
طبق گفته کاوشگران هیچ کس تا به حال نتوانسته از قلب این بیابان عبور
کند. در ریگجن حتی بیسیمهای قوی کاوشگران هم از کار میافتد. محلیهای
این منطقه ،چوپانها و ساربانها معتقدند که اگر کسی پایش به ریگجن برسد،
بلافاصله ناپدید میشود!! یکی از کاوشگران میگوید که حتی شترهای اهالی
کویر هم وقتی به این منطقه میرسند میایستند و به هیچ عنوان حرکت نمیکنند
.
آیا واقعا این منطقه برمودای ایران است؟! "آلفونز گابریل" اتریشی و یک
کاوشگر سوئدی قصد داشتهاند این منطقه را کشف کنند، اما هیچ کدام
نتوانستهاند از این بخش از کویر عبور کنند و ناچار به سمت یزد رفته و از
آنجا عبور کردهاند. صداهای عجیب و غریب و ترسآوری ازاین بیابان برهوت
شنیده میشود.
ریگجن شگفتانگیزترین، اسرارآمیزترین و ترسناکترین منطقه ایران است با
باتلاقهای سهمگین که مرگ را برای هر موجود زندهای به ارمغان میآورند.
اتفاقات بیپاسخ و توجیه نشده بسیاری در این منطقه روی داده است و
نمکزاراهای این منطقه محل دفن موجودات زنده بسیاری بوده است!
فراموش نکنید که سفر به «ریگ جن» بسیار خطرناک است.
گردآوری
:
گروه
اینترنتی پرشین وی