• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 605
تعداد نظرات : 586
زمان آخرین مطلب : 5293روز قبل
بیماری ها

خبرگزاری فارس: عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران گفت: تنبلی چشم بیماری ویژه سنین كودكی است كه درمان آن پس از 8 تا 10 سالگی كم‌اثر و در سنین بالاتر تقریباً غیرممكن می‌شود.


 

پژمان بختیاری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری فارس با بیان اینكه پی‌بردن به تنبلی چشم و درمان آن تابع زمان طلایی است اظهار داشت: برای درمان تنبلی چشم نباید زمان را از دست داد؛ چرا كه شاید با یك كار ساده بتوان دید كودك را بهبود بخشید اما اگر زمان طلایی درمان از دست برود صدمه ایجاد شده قابل برگشت نبوده و در هیچ جای دنیا نمی‌توان برای بهبود دید این كودك كاری كرد.
وی افزود: در این عارضه چشم از نظر ظاهری مشكلی ندارد ولی دید آن طبیعی نیست چرا كه چشم ارتباط كافی با مراكز بینایی در مغز ندارد و اگر در سنین كودكی كه بدن در حال رشد است این اشكال برطرف نشود در بزرگسالی نمی‌توان برای آن كاری كرد.
بختیاری تصریح كرد: به همین دلیل كه در سنین رشد هنوز ارتباط مغز و چشم كامل شكل نگرفته است زمان محدود برای درمان وجود دارد و در این زمان است كه می‌توان ارتباط ضعیف شده چشم با مراكز بینایی در مغز را برقرار و حفظ كرد.
این فوق تخصص چشم با اشاره به دلایل بروز تنبلی چشم یادآور شد: بیماری‌هایی چون انحرافات چشمی، ناهنجاری‌های مادرزادی، آب‌مروارید مادرزادی، كدورت‌های قرنیه، تومورهای چشمی و ضربات به چشم كه موجب پارگی قرنیه چشم در سنین كودكی می‌شود می‌تواند موجب تنبلی چشم شود.
وی اضافه كرد: شایع‌ترین فرم تنبلی چشم، تنبلی یك‌طرفه چشم است كه در آن یك چشم نسبت به چشم دیگر ضعیف‌تر است كه در سنین پایین با كمك عینك اصلاح می‌شود و باید گفت قابل درمان‌ترین فرم تنبلی چشم همین نوع است.
بختیاری ادامه داد: در تنبلی چشم یك طرفه به علت اینكه دید چشم آسیب دیده كمتر از چشم دیگر است و در رقابت بین دو چشم، چشم سالم‌تر مراكز بینایی بیشتری را در مغز اشغال می‌كند، دو چشم به اندازه مساوی با مغز مرتبط نشده‌اند و دید چشم آسیب دیده برای همیشه كمتر خواهد شد.

*تمام كودكان در سن 3 سالگی باید از نظر انحرافات چشمی بررسی شوند

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشكی ایران تصریح كرد: مهمترین مسئله در درمان تنبلی چشم این است كه همه كودكانی كه به ظاهر مشكلی ندارند در سن 3 سالگی از نظر انحرافات چشمی و عیوب انكساری بررسی شوند كه خوشبختانه این برنامه به صورت كشوری درآمده است و امیدواریم با افزایش آگاهی والدین در این زمینه شاهد كاهش انواع شایع تنبلی چشم باشیم.
وی افزود: در صورتی كه والدین كوچكترین مورد را در كودك خود از قبیل اینكه كودك انحراف چشم دارد، خوب بازی نمی‌كند، از چشمانش به درستی استفاده نمی‌كند و یا وسط مردمك چشم به جای تیره بودن سفید باشد را مشاهده كنند باید حتما به كودك را به پزشك ببرند.
بختیاری خاطرنشان كرد: شیوع تنبلی چشم در جوامع مختلف یك تا 3 درصد است و با وجود اینكه آماری در كشور در این زمینه وجود دارد اما به نظر می رسد این آمار در مورد ایران نیز صادق باشد و از هر 100 كودك یك تا 3 نفر احتیاج به درمان تنبلی چشم داشته باشند.
وی با اشاره به درمان تنبلی چشم تصریح كرد: درمان فرم شایع ذكرشده تنبلی چشم استفاده از عینك به طور تمام وقت است یعنی كودك باید همیشه عینك بزند و فقط هنگام خواب و حمام عینك را بردارد.
بختیاری اضافه كرد: گاهی اوقات انواع یك طرفه تنبلی چشم را با بستن چشم سالم درمان می‌كنیم كه البته این مورد باید با دستور پزشك انجام شود.
این فوق تخصص چشم افزود: درمان انواع پیچیده‌تر تنبلی چشمی كه با بیماری هایی چون آب مروارید مادرزادی و یا پارگی قرنیه چشم همراه است به آگاهی چشم پزشكان نیاز است به طوری كه آنها باید بدانند در حالی كه مسئله یك عضو چشم را حل می‌كنند بهتر است هر چه سریعتر دید شفاف برای كودك تا حد ممكن ایجاد كنند كه از تنبلی چشم جلوگیری شود.
وی گفت: تبلی چشم به عنوان بیماری ارتباط مغزی با چشم با هیچ درمان طبی جراحی یا لیزری قابل اصلاح نیست البته در بعضی موارد لیزر ممكن است كمك كننده باشد اما باید گفت بهترین راه اصلاح دید در تنبلی چشم استفاده از عینك است

پنج شنبه 21/3/1388 - 6:2
دانستنی های علمی
ارسطو از دانشمندان بزرگ یونان باستان بود.وی از دوران كودكی تا آخرین روز زندگی اش از آموختن دست بر نمی داشت و هر روز چیز تازه ای می آموخت.او در سن هفتاد سالگی پیش چنگ نوازی رفت تا نواختن این ساز را بیاموزد. یكی از دوستان آن نوازنده كه مردی نادان و بی ادب بود با لحن تندی به ارسطو گفت: خجالت نمی كشی كه در این سن و سال و با داشتن موی سفید می خواهی چنگ نواز شوی؟! ارسطو با خونسردی و بدون این كه ناراحت شود لبخندی زد و به آن مرد پاسخ داد:من از آموختن خجالت نمی كشم!خجالت من از آن است كه در میان عده ای باشم و همه ی آن ها نواختن چنگ را بلد باشند اما من بلد نباشم!
پنج شنبه 21/3/1388 - 6:1
دانستنی های علمی
متولد فروردین ماه

گلنخود شیرین ، دوربین ، نقره ، cd بازی ، بادکنک ، تابلو پرتره ، اسباب بازی آلبوم عکس ، گوشی موبایل ، تجهیزات ورزشی ، ماشین حساب سِتِ آینه و شانه
ثبت نام کلاسهای چتربازی ، سبدی از گل های ابریشمی


متولد اردیبهشت

زمرد سبز ، گل زنبق دشتی ، کیف پول ، وسایل مذهبی ، دوربین شکاری ، آلبوم تمبر کتاب جیبی ، کتاب های رومیزی ، سبد پیک نیک ،روغن و وسایل حمام ،انواع سی دی نرم افزارهای کامپیوتر ، وسایل تزئینی سرخپوستی

متولد خرداد

مروارید ، گل رز ، بادبادک ، کتاب آشپزی ، لوازم مانیکور ، یخدان ، صفحه دارت ، چمدان ، شکلات ، بلوز ابریشمی ، کتاب آموزش رانندگی ، بلیط مسابقات اسبدوانی ، ثبت نام کلاس ورزشهای رزمی

متولد تیر ماه

یاقوت ، گل زبان در قفا (دلفینیوم) ، پیراهن ابریشمی ، تخته موج سواری ، ظروف کریستال ، جعبه جواهر ، شامپاین ، صدف دریایی تزئینی ، کتاب های خودآموز ، حیوانات خشک شده ، چتر مخصوص کنار دریا ، عینک آفتابی ، کتاب های عشقی ، تابلو نقاشی با منظره دریا

متولد مردادماه

زبرجد ، گل سوسن ، خودکار طلا ، کارت بازی ، کتاب جُک ، لباس ، ابزار باغبانی ، نوارهای ویدیویی ورزشی ، دستگاه قهوه ساز ، ظروف چینی ، بازوبند تنیس ، دستگاه ضبط صوت ، جعبه سوغاتی

متولد شهریور

یاقوت کبود ، گل مینا ، کتاب ، جدول ، ساعت رومیزی برنجی ، کامپیوتر ،
پَر گردگیری ، گلدان ، ساعت مچی طلا ، موی شتر ، کُت ، پارچه رومیزی ، بالش های تزئینی (کوسن) ، چرخ خیاطی

متولد مهرماه

عقیق ، گل همیشه بهار ، قاب پنجره ، بلیط باله ، کتاب و رمان های جدید
رومیزی ابریشمی ، بلیط کنسرت
عطر ، ستِ آبرنگ ، عطرپاش ، لباس ورزشی ، تُستِر ، قفس پرنده
سیگار ، ماساژُر بدن ، لوازم نقاشی

متولد آبان ماه

یاقوت زرد ، گل داوودی ، لوازم آرایش ، چوگان گلف بازی
ماساژُر پا ، روغن های رایحه درمانی ، گیلاس های کریستالی
بلیط سفرهای دریایی ، کتاب های ستاره شناسی ، ملحفه و روتختی ابریشمی
عطر ، بلیط پارک آبی


متولد آذر ماه

فیروزه ، گل نرگس ، راکت تنیس ، اطلس یا کره زمین
آکواریوم ، کتاب های هنری ، کتاب شعر
کتاب راهنمای سفر ، لوازم چادر زدن ، گیره سر ، بلیط سینما
مجله های دایره المعارفی ، بلیط پارک حیوانات وحشی


متولد دی ماه

لعل ، گل میخک صدپر ، پرده دیوارکوب ، لوازم آشپزخانه
مجسمه ، سی دی موسیقی ، ظروف سفالی و سرامیکی ، قاب عکس
کفش راحتی ، لحاف ، خوراک پرنده ، جارختی ، تلویزیون ، بلیط نمایشگاه


متولد بهمن ماه

یاقوت ارغوانی ، گل بنفشه ، الات موسیقی ، ستِ شطرنج
جدول کلمات متقاطع ، بخور خوشبو ، بلیط کنسرت موسیقی سنتی
وسایل اسکی ، ستِ بازی کروکت ، بلیط گالری های هنری

متولد اسفند

زمرد کبود ، گل نسترن ، ستِ قهوه خوری
کتاب های تاریخی ، لوازم حمام ، دستمال توری ، روتختی ابریشمی
ست چای خوری نقره ، بلیط تئاتر ، شمع ، گل خشک ، کتاب های اسطوره ای
چهارشنبه 20/3/1388 - 7:19
دانستنی های علمی
جالینوس یكی از معروف ترین و قدیمیترین پزشكان جهان است.او از مردم (پرگاموس)واقع در آسیای كوچك (تركیه امروز)بود. این پزشك گذشته از انجام كارهای پزشكی ، حدود چهارصد جلد كتاب هم نوشته است. او یك روز با عده ای از شاگردانش به جایی می رفت. ناگهان مرد دیوانه ای از روبرو پیدا شد كه بدون توجه به همراهان جالینوس یكراست بسوی جالینوس آمد و سینه به سینه او ایستاد و با خوشحالی به او لبخند زد و خندید.جالینوس فوری به خانه برگشت و دارویی را كه ویژه ی درمان بیماری دیوانگی بود خورد . شاگردانش از این كار استادشان خیلی تعجب كردند. اما او به آن ها گفت : این مرد دیوانه از میان همه شما از من خوشش آمد ، آخر دیوانه از دیوانه خوشش می آید. و من امروز فهمیدم كه یا دیوانه ام یا عقل درست و حسابی ندارم!
 اساس حكایتی از سعدی
چهارشنبه 20/3/1388 - 7:16
آموزش و تحقيقات
گروهی از دانشمندان دانشگاه هاروارد اعلام کرده اند نتایج تازه ترین تحقیقات انها به نفع کسانی خواهد بود که از بیماریهای مختلف خونی رنج می برند.
به نوشته روزنامه اینترنتی روسی ایزوستیا، محققان اعلام کرده اند اگر جریان گردش خون در بدن خیلی تند باشد لخته شدن و اگر خیلی کند باشد خونریزی را به دنبال خواهد داشت.
به گفته انها در بخشی از مولکول البومین پلاسما حسگرهایی وجود دارند که اندازه مولکول را تنظیم و تاثیر عملکرد ان را مشخص می کنند و این سازوکار مولکولی گردش خون باید وضع ان را در سطح متعادل نگهدارد.
وضع گردش خون و نوسانات شدید در ان می تواند موجب بیماریهای سختی از قبیل هموفیلی، دیابت و فشار خون شود.
دانشمندان معتقدند نتایج تحقیقات انها سازوکارهای تنظیم کننده روندهای ایجاد لخته خون را روشن و به درک بهتر تاثیر بیماریهای خونی بر فعالیت این سازوکارها کمک می کند و در نهایت می تواند منجر به کشف روشهای جدید تشخیص و درمان بیماریهای خونی شوند.
چهارشنبه 20/3/1388 - 7:15
طنز و سرگرمی

یك آدم خوش شانس:
از بدو تولد موفق بودم، وگرنه پام به این دنیا نمیرسید.
از همون اول كم نیاوردم، با ضربه دكتر چنان گریه ای كردم كه فهمید جواب «های»، «هوی» است.
هیچ وقت نگذاشتم هیچ چیز شكستم بدهد، پی درپی شیر میخوردم و به درد دلم توجه نمیكردم!
این شد كه وقتی رفتم مدرسه از همه هم سن و سالهای خودم بلندتر بودم و همه ازم حساب می بردند.
هیچ وقت درس نخوندم، هر وقت نوبت من شد كه برم پای تخته زنگ می خورد. هر صفحه ای از كتاب را كه باز میگردم، جواب سوالی بود كه معلمم از من می پرسید. این بود كه سال سوم، چهارم دبیرستان كه بودم، معلمم كه من را نابغه می دانست منو فرستاد المپیاد ریاضی!

تو المپیاد مدال طلا بردم! آخه ورق من گم شده بود و یكی از ورقه ها بی اسم بود، منم گفتم اسممو یادم رفت بنویسم!
بدون كنكور وارد دانشگاه شدم هنوز یك ترم از نگذشته بود كه توی راهروی دانشگاه یه دسته عینك پیدا كردم، اومدم بشكنمش كه خانمی سراسیمه خودش را به من رسوند و از این كه دسته عینكش رو پیدا كرده بودم حسابی تشكر كرد و گفت: نیازی به صاف كردنش نیست زحمت نكشید این شد كه هر وقت چیزی از زمین برمی داشتم، یهو جلوم سبز میشد و از این كه گمشده اش را پیدا كرده بودم حسابی تشكر میكرد. بعدا توی دانشگاه پیچید: دختر رئیس دانشگاه، عاشق ناجی اش شده، تازه فهمیدم كه اون دختر كیه و اون ناجی كیه!
یك روز كه برای روز معلم برای یكی از استادام گل برده بودم یكی از بچه ها دسته گلم رو از پنجره شوت كرد بیرون، منم سرك كشیدم ببینم كجاست كه دیدم افتاده تو بغل اون دختره! خلاصه این شد ماجری خواستگاری ما و الان هم استاد شمام!
كسی سوالی نداره؟

چهارشنبه 20/3/1388 - 7:13
اخبار

خبرگزاری فارس: مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: تغذیه نامناسب و خوردن بیش از حد غذاهای ‌آماده، پر چرب و غذاهایی مانند سوسیس و كالباس در كودكی باعث بروز بیماری‌های قلبی و گوارشی در دوران سالمندی می‌شود.

سید علی كشاورز در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس افزود: سالمندان به دلایل مختلف در معرض سوء تغذیه قرار می‌گیرند. بدون همسر بودن برخی از سالمندان باعث می‌شود كه فرد نتواند برنامه غذایی متعادل داشته باشد و تنهایی باعث بی‌اشتهایی و نخوردن غذا می‌شود.
وی گفت: بدون دندان بودن برخی از سالمندان نیز باعث می‌شود كه هر ماده غذایی را نتوانند مصرف كنند و در خوردن برخی از مواد غذایی دچار مشكل شوند.
كشاورز افزود: مشكلات پروستات در سالمندان بسیار خطرناك و كشنده است و برخی از آنها به دلیل اینكه نیمه‌های شب از خواب بیدار نشود از خوردن آب خودداری می‌كنند. كم آبی می‌تواند به سلامت آنها آسیب برساند و اگر فشار خون داشته باشند تا سكته قلبی و مرگ پیش روند.
مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: جذب ویتامین B12‌ در دستگاه گوارش كاهش پیدا می‌كند به دلیل اینكه در معده سالمندان B12 كمتر ترشح می‌شود و كمبود ویتامین B12 در بدن آنها رخ می‌دهد و می‌تواند باعث كم‌خونی افراد سالمند ‌شود بنابراین این ویتامین باید به صورت تزریقی در اختیار سالمندان قرار گیرد.
كشاورز افزود: افراد سالمند باید مصرف چربی‌ها، قند و شكر را كاهش دهند و اگر چاق هستند وزن خود را كم كنند كه بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند فشار خون، بیماری‌های قلبی عروقی و دیابت از چاقی بروز می‌كند.
وی اضافه كرد: سبزی‌ها و میوه‌ها می‌تواند برای سلامت بسیار مفید باشد و برای رفع یبوست سالمندان مناسب است و سالمندان باید آب به اندازه كافی مصرف كنند.
مدیر گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: بررسی‌هایی كه از افرادی كه بر اثر تصادفات جان خود را از دست داده‌اند نشان می‌دهد كه افرادی كه 35 تا 40 سالگی مشكل قلبی عروقی پیدا می‌كند به دلیل تغذیه غلط در دوران كودكی است و باید برنامه غذایی متعادل و متنوع باشد. تغذیه مناسب در دوران كودكی باعث داشتن دوره سالمندی همراه با سلامتی است.
كشاورز افزود: در دوران كودكی باید از مصرف غذاهای آماده، پرچرب و كم ارزش مانند چیپس، پفك، سوسیس و كالباس خودداری كنند.
سه شنبه 19/3/1388 - 6:59
اخبار
خبرگزاری فارس: رئیس مركز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: از مجموع 19 هزار و 435 فرد مبتلا به ویروس ایدز كه تاكنون در ایران شناسایی شده حتی یك مورد هم انتقال از طریق دندانپزشكی ثبت نشده است.
محمد مهدی گویا در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی فارس، افزود: از سال 65 كه اولین مورد ابتلا به ویروس ایدز در كشور شناسایی شد تاكنون 19هزار و 435 فرد مبتلا به این ویروس شناسایی شده است، همه این افراد تحت خدمات درمانی وزارت بهداشت قرار گرفته‌اند و عامل انتقال ویروس در آنها بررسی شده است اما حتی یك مورد انتقال از طریق دندانپزشكی نداشته‌ایم.
وی ادامه داد: راه‌های انتقال ویروس ایدز كاملاً مشخص است و اعلام شده است كه مهمترین ‌آنها انتقال از طریق رابطه غیر ایمن، استفاده از سرنگ مشترك و دریافت خون و فرآورده‌های خونی آلوده و انتقال از مادر آلوده به جنین است و دست دادن، بوسیدن، سرفه، ‌عطسه و حتی نیش پشه نیز موجب انتقال این ویروس نمی‌شود.
وی ادامه داد: یكی از مواردی كه ممكن است موجب انتقال ویروس ایدز شود، پیوند اعضا به خصوص پیوند كلیه است كه در ایران از فرد زنده به زنده نیز انجام می‌شود، به همین علت بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت هر فرد گیرنده و دهنده حتماً از نظر ابتلا به این ویروس آزمایش می‌شوند.
وی درباره موضوع پرونده شكایت فردی كه به علت دریافت كلیه از یك فرد ‌آلوده به ویروس ایدز به این بیماری مبتلا شده و سال گذشته فوت كرده است،‌ گفت: حتماً آزمایش ویروس ایدز انجام شده است اما مسئله این است كه دهنده كلیه در یك اقدامی كه جرم تلقی می‌شود، فرد دیگری را به جای خود برای آزمایش ایدز فرستاده است، چنین كاری نه تنها غیر اخلاقی است بلكه جرم است و حتماً پیگرد قضایی دارد.
وی افزود: با وجود این، سیستم درمانی كشور برای اینكه چنین مسائلی تكرار نشود، هوشیار شده است و با نظارت دقیق‌تر اجازه چنین تخلفاتی را كه با جان انسانها سر و كار دارد، نمی‌دهد.
بر اساس آخرین اعلام وزارت بهداشت كه در فروردین امسال اعلام شد از مجموع 19 هزار و 435 فرد شناسایی شده مبتلا به ویروس ایدز به ترتیب، تزریق با سرنگ و وسایل مشترك در مصرف‌كنندگان مواد (6/69 درصد)، رابطه پرخطر (2/8 درصد)، دریافت خون و فرآورده‌های خونی (3/1درصد) و انتقال از مادر به كودك (6/0 درصد) بوده است. البته راه انتقال در 3/20درصد از این گروه نامشخص مانده است.
وزارت بهداشت همچنین اعلام كرد از مجموع 19هزار و 435نفر افراد مبتلا به HIV/AIDS (افرادی كه ویروس این بیماری وارد بدنشان شده) 3 هزار و236 نفر تاكنون فوت كرده‌اند.
سه شنبه 19/3/1388 - 6:55
دانستنی های علمی

خدایا چنان كن سرانجام كار

تو خشنودباشی و ما رستگار

 

امیدوارم شایسته ترین فرد برای ریاست جمهوری انتخاب شود

 

دوشنبه 18/3/1388 - 9:11
شعر و قطعات ادبی

گل عزیز است غنیمت شمریدش صحبت

يکشنبه 17/3/1388 - 7:21
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته