• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1039
تعداد نظرات : 38
زمان آخرین مطلب : 4240روز قبل
آلبوم تصاویر

گزارش تصویری/ گرمابه های عمومی سنتی

سروش نیوز:حَمّام یا گرمابه مکانی عمومی برای شستشوی تن و سر و صورت است. ایرانیان نخستین قوم در جهان هستند که به ساخت گرمابه های عمومی پرداختند اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی و ساخت و سازهای مدرن گرمابه های عمومی از رونق افتاده است.



چهارشنبه 5/7/1391 - 20:3
آلبوم تصاویر


گزارش تصویری/ کارگاه تهیه پنیر سنتی

سروش نیوز:شیر خریداری شده از عشایر دشت مغان برای تهیه پنیر سنتی در کارگاه های تهیه لبنیات این استان بصورت سنتی انجام می شود.




 

چهارشنبه 5/7/1391 - 20:2
آلبوم تصاویر

گزارش تصویری / کارگاه قالیبافی سنتی

سروش نیوز:کرمان از مراکز مهم قالیبافی ایران به شمار می آید. این شهر و پنجاه شهر و روستا و نواحی اطرافش دارای صنعت قالیبافی مترقی و پیشرفته است که عدم توجه مسئولان به این صنعت رو به افول می باشد.




 

.

چهارشنبه 5/7/1391 - 20:0
خواص خوراکی ها

خرما بخورید تا سالم‌تر بمانید

سروش نیوز: خرما یكی از میوه‌هایی است كه مصرف آن به دلیل داشتن مواد مغذی و ضروری برای بدن، توصیه می‌شود.



خرما حاوی چندین ویتامین و ماده معدنی است. این محصول طبیعی شامل كلسیم، گوگرد، آهن، پتاسیم، منگنز و منیزیم است كه برای داشتن بدنی سالم خوردن آن مفید است.

پزشكان به افراد توصیه می‌كنند مصرف یك عدد خرما برای داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل ضروری است.

به اعتقاد پزشكان مصرف خرمای تازه كه حاوی قند ساده است می‌تواند انرژی تضعیف شده در فرد را افزایش دهد.

این میوه هم چنین منبع خوبی از ویتامین A است كه حاوی آنتی اكسیدان و برای افزایش دید چشم موثر است هم چنین می‌تواند در سلامتی پوست مفید باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از ایندین تایمز، پزشكان استفاده از این ماده خوراكی را هنگام خوردن صبحانه توصیه كرده‌اند. / ایسنا
چهارشنبه 5/7/1391 - 19:57
آلبوم تصاویر

تهیه و فروش نان سنتی بربری و سنگک/عکس

سروش نیوز:نان بربری و سنگک از جمله نان های سنتی و اصیل ایرانی است.




 

چهارشنبه 5/7/1391 - 19:55
آلبوم تصاویر


آیین سنتی چراغ گردانی در حرم حضرت عبدالعظیم (ع)/عکس

سروش نیوز:آیین سنتی چراغ گردانی در حرم حضرت عبدالعظیم (ع) عصرشنبه به مناسبت میلاد امام حسن مجتبی (ع) در حرم مطهر حضرت عبدالعظیم (ع) برگزار شد.




 

چهارشنبه 5/7/1391 - 19:54
بیماری ها


سروش نیوز: این پسرک ۳ ساله که تقریباً نیمی از زندگی‌اش را در جدال با یک نوع سرطان بوده، اکنون با گذراندن یک دوره طولانی‌مدت شیمی‌درمانی و قرارگرفتن در سراشیبی زندگی نیازمند چند سی‌سی خون نادری است که به گفته پزشکان ممکن است در میان صدها هزار نفر، یک انسان دارای این نوع خون باشد.



امیرعلی این روزها در بیمارستان شفای اهواز بستری است و منتظر روزی است که پدرش با خبر خوش برگردد و او را به زندگی بازگرداند.

این پسرک ۳ ساله که تقریباً نیمی از زندگی‌اش را در جدال با یک نوع سرطان بوده، اکنون با گذراندن یک دوره طولانی‌ مدت شیمی‌درمانی و قرار گرفتن در سراشیبی زندگی نیازمند چند سی‌سی خون نادری است که به گفته پزشکان ممکن است در میان صدها هزار نفر، یک انسان دارای این نوع خون باشد.

محمدرضا فضل‌علی‌پور، پدر این کودک که چند روزی است با یک کیف پر از مدارک پزشکی از دزفول به تهران آمده تا برای نجات پسرش خون مورد نظر را پیدا کند، با چشمانی گریان به خبرنگار شوک می‌گوید: وقتی پسرم یک سال و نیم داشت متوجه شدیم که لکه‌های سیاهرنگی روی پاهایش به وجود آمده است. هنگامی که به پزشک مراجعه کردیم، پس از کلی آزمایش گفتند پلاکت خونش پایین آمده و تعداد گلبول خون در بدنش پایین آمده و در نهایت مشخص شد که به سرطان خون از نوع ALM مبتلا شده است.

وی ادامه می‌دهد تا به حال کلی درمان روی پسرم انجام شده و شیمی‌درمانی هم کرده است، الان نزدیک به یک ماه است که پزشکش به ما گفته امیرعلی نیازمند چند سی‌سی از یک نوع خون است که فرد اهداکننده باید چند خصیصه داشته باشد.

- دارای HLA با ویژگی خونی
– A*02,*26
– B*51,BW4
– DRB1*13,*15

بوده و فاقد هرگونه بیماری از نوع قلبی، کبدی و غیره باشد و بین ۱۸ تا ۶۰ سال سن داشته باشد.

وی اضافه می‌کند: تا به حال خودم، همسرم و تقریباً ۲۰ نفر از اعضای خانواده آزمایش داده‌اند اما خون مناسب پیدا نشده است. پزشک پسرم گفته کسی در آلمان این نوع خود را دارد اما نزدیک به ۵۰ میلیون هزینه ارسال چنین خونی به ایران می‌شود.

این پدر که به زحمت اشک‌هایش را کنترل می‌کند می‌گوید: درد فرزندم، من و همسرم را پیر کرده است. تمام امیدمان این است که این خون برایش پیدا شود. کافی است فردی که می‌خواهد آزمایش بدهد به سازمان اهدای خون یا یک بیمارستان مراجعه کند که البته اگر دفترچه بیمه داشته باشد این کار هزینه‌ای هم ندارد.

امیرعلی این روزها در بیمارستان شفای اهواز بستری است و منتظر روزی است که پدرش با خبر خوش برگردد و او را به زندگی بازگرداند. این پدر ۴۰ ساله که لیسانسیه عمران و کارمند دانشگاه است برای یافتن خون مورد نظر همچنان شهرها را زیر پا می‌گذارد و به مراکز پزشکی مختلف سر می‌زند تا شاید نوع خون مورد نظر را پیدا کند و مادر ۳۰ ساله کودک، شب و روز در کنار بستر فرزند بیمارش می‌نشیند و با زبان کودکانه‌ای او را سرگرم می‌کند. گاهی پسرک با بازوان ناتوانش خم می‌شود تا مادر را در آغوش بگیرد و از نوازشهای مادرانه سیراب شود.

این مادر می‌گوید: اگر یک انسان نیکوکار با خون مورد نظر پیدا شود و بچه‌ام را به من برگرداند حاضرم به پاس این خدمت انسانی سال‌ها خدمت در خانه‌اش را برعهده بگیرم.


آیا نجات‌دهنده از راه خواهد رسید؟

تحلیل شــوک

دکتر حسینپور فیض:
این بیماری شایع ترین نوع سرطان کودکان است

بیماری ALM جزو بیماری خطیر دوره کودکی و شیر خوارگی است و در کودکان این بیماری ۸۵ درصد سرطان خون را تشکیل می‌دهد و ۱۰ الی ۱۵ درصد مربوط به سرطان خون حاد ALM (بیماری سرطان خون حاد) است.

علائم بیماری

دکتر عباسعلی حسین‌پورفیض، متخصص سرطان خون، با بیان این مطلب افزود: این بیماری در هر سنی از کودکان دیده می‌شود ولی در محدوده سنی ۲ الی ۴ سالگی بیشتر شایع است. علائم بیماری عبارتند از: رنگ پریدگی، کم خونی، خونریزی، تب و عفونت.

اگر کودکی هنگام معاینه دارای کبد، طحال و غدد لنفاوی بزرگ باشد پزشک هنگام معاینه متوجه این علائم شده و علت آن بیشتر مربوط ALM است. از علائم دیگر بی‌اشتهایی، کاهش وزن، بی‌حالی، درد استخوان و درد مفصل است.

تشخیص بیماری

این متخصص سرطان خون در رابطه با چگونگی تشخیص این بیماری گفت: این نوع بیماری با آزمایش خون یا بر حسب صلاحدید آزمایش مغز استخوان مشخص می‌شود.

درمان بیماری

برای درمان این بیماری به گفته دکترحسین پورفیض، تست تزریق خون، تزریق پلاکت، دادن آنتی‌بیوتیک و در صورت عدم بهبود، بیمار شیمی درمانی می‌شود. برخی مواقع معمولاً در ALM، پیوند مغز استخوان و سلول‌های بنیادی صورت می‌گیرد که برای این نوع پیوندها از HLA تایپینگ استفاده می‌شود.

چگونگی کمک به بهبود بیمار توسط نزدیکان

دکتر عباسعلی حسینی‌پور فیض، افزود: برای مقدمات پیوند مغز استخوان و سلول‌های بنیادی بایستی در درجه اول از خواهر و برادر، در درجه دوم والدین، درجه سه، خویشاوندان و در صورت عدم وجود هر یک از این افراد، از بانک مغز استخوان یا از بانک خون بندناف باید کمک گرفته شود.

وی افزود: اگر کودک مبتلا از نظر گروه خونی با نزدیکانش سازگار باشد خوب است ولی کافی نیست و بایستی آنتی‌ژن‌های سطحی (HLA) سازگار باشد.

عوامل شایع ابتلا

این متخصص سرطان خون افزود: امروز تشعشعات رادیواکتیو، مواد و سموم شیمیایی صنعتی وارد شده به محیط، غذاهای فاسد، سموم درختان از عوامل شایع این نوع سرطان خون حاد است. ضمن اینکه این نوع بیماری در جنین ایجاد نمی‌شود ولی برخی از تومورها مثل ژرم سل در دوران بارداری مادر روی جنین تأثیر می‌گذارد که البته جزو سرطان‌ها نیست.

وی تأکید کرد: مادران در دوران بارداری، بهداشت، سلامتی و تغذیه مناسب خود را رعایت‌کنند تا مشکلی برای جنین پیش نیاید.

دکتر عباسعلی حسین‌پورفیض تصریح کرد: خانواده‌هایی که کودکان سرطانی دارند می‌توانند مشخصات HLA را در سایت‌های مربوط بگذارند تا سازمان‌ها در کشورهای دیگر به این افراد کمک کنند. بیشتر افراد پیوند استخوان در صورت پیوند مناسب مغز استخوان عمر طبیعی خود را طی می‌کنند.

چراغ عمر این کودک رو به خاموشی است

آیا نجات دهندهای هست؟B+

CC 6خون جان این کودک را نجات می دهد

گروه شوک: کودک ۳ ساله‌ای که چراغ عمرش رو به خاموشی است، برای نجات از مرگ فقط به ۶ سی سی خود از نوع کمیابی نیاز دارد که از میان ۷۵ میلیون نفر ایرانی، ممکن است در رگ‌های گروه معدودی از مردم جریان داشته باشد.

در حال حاضر پزشکان معالج این پسربچه را که در شرایط بحرانی قرار دارد تحت مراقبت‌های پزشکی قرار داده‌اند و چشم به انتظار نشستهاند تا نجات‌دهنده‌ای از راه برسد و فقط ۶ سی سی از خون خود را اهدا کند تا پس از آمیختن به دارویی خاص به بدن این کودک تزریق کنند و او را از آستانه مرگ بازگردانند.

امیرعلی (کودک بیمار ۳ ساله) در بیمارستان شفای اهواز بستری است، کارکنان این بیمارستان، پزشکان و مددکاران و همه اعضای کادر پزشکی لحظات پر اضطرابی را می‌گذرانند و در انتظار پیدا شدن فردی هستند که دارای این خون کمیاب و نادر باشد.

به گزارش خبرنگاران شوک؛ متخصصان پزشکی بیمارستان با تمامی بیمارستان‌ها و مراکز خون در سراسر کشور تماس گرفته‌اند تا خون مورد نظر را پیدا کنند اما موفق به یافتن آن نشده‌اند و حتی تصمیم گرفته‌اند با مراکز خون کشورهای مختلف در تماس باشند.

منبع: دزدخت

چهارشنبه 5/7/1391 - 19:52
شهدا و دفاع مقدس
هر وقت برای صحبت پیش حاج دستواره می رفتیم، از چهره اش می فهمیدیم که خسته است و شب گذشته، کامل نخوابیده است. همیشه بیرون از سنگر می خوابید.
به گزارش جهان، سید محمد رضا دستواره (نفر سمت چپ) به سال 1338 ه.ش در جنوب تهران متولد شد. وی بیست سال بعد در کردستان به جمع پاسداران تحت امر حاج احمد متوسلیان پیوست و از آن پس از شاگزدان و نیروهای پا به کار آن سردار دشمن شکن درآمد. دستواره از بنیانگذاران لشکر 27 محمد رسول الله (صلوات الله علیه) به شمار می رود و در نهایت به تاریخ 13/4/1365 طی عملیات  کربلای 1 ، در حالی که جانشینی فرماندهی لشکر 27 را بر عهده داشت به شهادت رسید.



هر وقت برای صحبت پیش حاج دستواره می رفتیم، از چهره اش می فهمیدیم که خسته است و شب گذشته، کامل نخوابیده است. همیشه بیرون از سنگر می خوابید. در عملیات والفجر 8 در فاو، دیده بانمان خبر داد که دشمن طی تغییر و تحولاتی قصد حمله دارد. وقتی رفتیم این جریان را به شهید دستواره بگوییم، بیرون از سنگر خوابیده بود. به یکی از همرزمانم گفتم که چرا حاجی بیرون از سنگر خوابیده، ممکن است بر اثر اصابت خمپاره های دشمن آسیبی به او برسد. بیدارش کردم و گفتم: حاجی چرا اینجا خوابیده ای؟ وقتی بیدار شد، سوالم را با این قطعه شعر جواب داد :

گرنگهدار من آن است که من میدانم      شیشه را در بغل سنگ نگه می دارد
راوی : رضایی، همرزم شهید دستواره
چهارشنبه 5/7/1391 - 19:50
ورزش و تحرک

طلایی:

ورزش همگانی باید در سبد زندگی مردم نقش خود را پیدا کند

سروش نیوز: رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با تاکید بر این که ورزش همگانی باید در سبد زندگی مردم نقش خود را پیدا کند گفت : تفریح و ورزش به عنوان یک وظیفه همگانی و عمومی انجام شود و همانطور که تا کنون موفقیت های چشمگیری به دست آمده این کار نهادینه شده و تداوم یابد.



مرتضی طلایی  در همایش ملی تفریحات ورزشی ضمن تبریک هفته بسیج گفت : خوشحالیم که در کمیسیون فرهنگی شورای شهر ،توانستیم آنچه که امروز مدیریت شهری در حوزه فرهنگی و اجتماعی انجام می دهد در حوزه سیاست گذاری پشتیبانی کنیم و این قول را می دهیم که تا زمانی که در کمیسیون فرهنگی هستیم این کار را ادامه دهیم و این را از وظایف خود می دانیم .
وی با اشاره به اهمیت ورزش و تفریحات سالم در کاهش آسیب های اجتماعی افزود : احیای ورزش های اصیل و سنتی از اقدامات ارزشمندی است که انجام شده است ، ورزش و تفریحات موضوع چند وجهی فرهنگی و اجتماعی پدیده انسانی است و دارای رویکردهای مختلف فرهنگی ، سیاسی ، اجتماعی ، اقتصادی است .
رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر در ادامه اظهار کرد : انتقال فرهنگی ، همبستگی و انسجام اجتماعی ، کاهش آسیب های اجتماعی ، اشتغال زایی ، سلامت و تندرستی و همگرایی از رویکردهای ورزش و تفریحات است .
طلایی با تاکید بر ضرورت برگزاری چنین همایش هایی اظهار کرد : دین ما بر سلامت و نشاط تاکید دارد ، جوان بودن جامعه ، ویژگی های جامعه ما ، شهرنشینی و همه و همه ضروت بومی شدن و عملیاتی شدن این موضوع را نشان می دهد .
وی با بیان این که ورزش همگانی باید در سبد زندگی مردم نقش خود را پیدا کند گفت : از این رو باید فرهنگسازی در این زمینه به خوبی انجام شود و تفریح و ورزش به عنوان یک وظیفه همگانی و عمومی انجام شود و همانطور که تا کنون موفقیت های چشمگیری به دست آمده این کار نهادینه شده و تداوم یابد .
همچنین دراین همایش ، علیرضا دبیر نیز با اشاره به اهمیت ورزش و نقش آن در جامعه اظهار کرد : توجه به ورزش در بعد آموزش و پرورش ، توجه به ورزش همگانی ، نقش فدراسیون ها و رفع مشکلاتی که هم اکنون در این زمینه وجود دارد ، ورزش حرفه ای از سطوحی است که اگر در ورزش کشور مورد توجه قرار گیرد مشکلات ورزش کشور برطرف می شود و ورزش کشورمان جلو می رود .
وی با بیان این که باید به تدریج به سمت ورزش پهلوانی برویم اظهار کرد : باید شرایط حضور بخش خصوصی را برای سرمایه گذاری در این زمینه فراهم کنیم.
دبیربا اشاره به مقوله تفریحات نیز خاطر نشان کرد : تفریحات مقوله مهمی است و از شهرداری می خواهیم احیای ورزش های اصیل که رابطه مستقیم با کاهش آسیب ها ی اجتماعی دارد را تداوم دهد وگام های خوبی رد این زمینه برداشته شود . /تهران سما
چهارشنبه 5/7/1391 - 19:47
شهدا و دفاع مقدس

عکس/ حاج همت چگونه شهید شد؟

در حالی که به عقب برمی گشتم در سه راهی چشمم به پیکر شهیدی افتاد که سر در بدن نداشت و یک دست او نیز از بدن قطع شده بود. از روی لباس‌های او متوجه شدم که.. بی‌خبر از آن بودیم که در جزیره سری از بدن جدا شده و حاج همت بی‌سر به دیدار محبوب رفته و دستی قطع شده‌‌؛ همان دستی که برای بسیجیان در خط آب آورد.

به گزارش مشرق، سردار "جعفر جهروتی‌زاده" از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس در کتاب خاطرات خود با عنوان «نبرد در الوک» چگونگی شهادت حاج محمدابراهیم همت را در ۱۷ اسفند ۶۲ در عملیات خیبر و در جزیره مجنون این گونه توصیف کرده است:

 

یک سه راهی به نام سه راهی مرگ بود که هرکس می‌رفت محال بود بتواند از آن عبور کند. حاج همت به مرتضی قربانی، فرمانده لشکر۲۵ کربلا گفت: یکی دو نفر را بفرستند خبر بیاورند تا ببینم اوضاع چه شکلی است. قربانی گفت: من هیچ کس را ندارم، هرکس را فرستادم رفت و برنگشت. حاجی سری تکان داد و راه افتاد سمت جزیره. قبل از راه افتادن جمله‌ای گفت که هیچ وقت یادم نمی‌رود: «مثل اینکه خدا ما را طلبیده».

 

بعد از رفتن حاجی من با یکنفر دیگر راه افتادم سمت جزیره و آمدیم داخل خط. عراقی‌ها هنوز به شدت بمباران می‌کردند. رفتیم جایی که نیرو‌ها پدافند کرده بودند. وضعیت خیلی ناجور بود. مجروحان زیادی روی زمین افتاده بودند و یا زهرا می‌گفتند و صدای ناله‌شان بلند بود. سعی کردیم تعدادی از مجروحان را به هر شکلی که بود بفرستیم عقب.

 

جنازه عراقی‌ها و شهدای ما افتاده بودند داخل آب و خمپاره و توپ هم آنقدر خورده بود که آب گل آلود شده بود. بچه‌ها از شدت تشنگی و فقر امکانات، قمقمه‌ها را از همین آب گل آولد پی می‌کردند و می‌خوردند. حاج همت با دیدن این صحنه حیلی ناراحت شد. قمقمه بچه‌ها را جمع کرد و با پل شناور کمی رفت جلو و در جایی که آب زلال و شفاف بود آن‌ها را پر کرد و آمد. تو خط درگیری به شدت ادامه داشت. عراق دائم بمباران می‌کرد. ما نمی‌توانستیم از این خط جلو‌تر برویم. حاج همت به من گفت: شما بمان و از وضع خط مطلع باش. بیسیم هم به من داد تا با عقبه در ارتباط باشم و خودش برگشت عقب.

 

وقتی حاجی در حال بازگشت به طرف قرارگاه بوده تا در آنجا فکری به حال خط مقدم بکند در‌‌ همان سه راهی مرگ به شهادت می‌رسد. پس از رفتن حاج همت به سمت عقب یکی دو ساعتی طول نکشید که خط ساکت شد.‌‌ همان خطی که حدود یک ماه لحظه‌ای درگیری در آن قطع نشده بود و این سبب تعجب همه شد. ما منتظر ماندیم. گفتیم شاید باز هم درگیری آغاز شود.

 

صبح فردا هوا روشن شد اما باز هم از حمله دشمن خبری نشد. اطلاع نداشتیم که چه اتفاقی افتاده است. بی‌خبر از آن بودیم که در جزیره سری از بدن جدا شده و حاج همت بی‌سر به دیدار محبوب رفته و دستی قطع شده‌‌ همان دستی که برای بسیجیان در خط آب آورد. جزیره با شهادت حاجی از تب و تاب افتاد. بالاخره زمانی که اطمینان حاصل شد از حمله عراقی‌ها خبری نیست، تصمیم گرفتم به عقب برگردم.

 

در حالی که به عقب برمی گشتم در سه راهی چشمم به پیکر شهیدی افتاد که سر در بدن نداشت و یک دست او نیز از بدن قطع شده بود. از روی لباسهای او متوجه شدم که پیکر مطهر حاج همت است اما از آنجا که شهادت ایشان برایم خیلی دردناک بود‌‌ همان طور که به عقب می‌آمدم خود را دلداری می‌دادم که نه این جنازه حاج همت نبود. وقتی به قرارگاه رسیدم و متوجه شدم که همه دنبال حاجی می‌گردند به ناچار و اگر چه خیلی سخت بود اما پذیرفتم که او شهید شده است.

 

شب‌‌ همان روز بدن پاک حاجی به عقب برگشت و من به قرارگاه فرماندهی که در کنار جاده فتح بود رفتم. گمان می‌کردم همه مطلع هستند اما وقتی به داخل قرارگاه رسیدم متوجه شدم که هنوز خبر شهادت حاجی پخش نشده است. روز بعد متوجه شدم که جنازه حاجی در اهواز به علت نداشتن هیچ نشانه‌ای مفقود شده است. من به همراه شهید حاج عبادیان و حاج آقا شیبانی به اهواز رفتیم. علت مفقود شدن جنازه حاج همت نداشتن سر در بدن او بود.

 

چند روز قبل از شهادت حاج عبادیان مسؤول تدارکات لشکر یک دست لباس به حاجی داده بود و ما از روی‌‌ همان لباس توانستیم حاجی را شناسایی کنیم و پیکر مطر ایشان را به تهران بفرستیم. پس از فروکش‌کردن درگیری‌ها به دو کوهه و از آنجا هم برای تشییع جنازه شهید همت به تهران رفتیم. پس از تشییع در تهران جنازه شهید همت را بردند به زادگاهش «شهرضا» و در آنجا به خاک سپردند. البته در بهشت زهرا نیز قبری به یادبود او بنا کردند.»



منبع:مشرق
چهارشنبه 5/7/1391 - 19:46
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته