• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1039
تعداد نظرات : 38
زمان آخرین مطلب : 4240روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه

6 عدد مهم که زندگی شما را حفظ خواهند کرد

سروش نیوز: 6 اندازه‌گیری که می‌تواند به شما بگوید که بدنتان در مقابل حملات قلبی چگونه است. ۳ عدد از این ۶ عدد را خودتان می‌توانید اندازه بگیرید. فقط به یک مداد و وسیله‌ی اندازه‌گیری نیاز دارید. بقیه را می‌توانید از دکترتان بپرسید. این اعداد را بنویسید و همیشه آن‌ها را چک کنید. آن‌ها درباره‌ی میزان سلامتی قلب شما صحبت می‌کنند.



۱. نیاز کالری روزانه
واقعا چقدر غذا می‌خورید؟ در یک حالت مطلوب، شما فقط همان‌قدر می‌خورید که نیاز بدنتان تامین شود. اما در واقع، بسیاری از ما در بیشتر روزهای هفته بین ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ کالری بیش از آن‌چه نیاز داریم می‌خوریم. این مساله باعث افزایش وزن شما شده و افزایش وزن بدترین مورد برای قلب شماست.
عده‌ی کمی از مردم می‌دانند به چقدر کالری در طول روز نیازمندند؛ ولی شما وزنتان به کیلوگرم را در بین ۲۸ تا ۳۳ ضرب کنید که به میزان فعالیت شما بستگی دارد. بسیاری از خانم‌ها به کمتر از ۲۰۰۰ کالری در طول روز نیازمندند؛ آقایان هم معمولا به حدود ۲۵۵۰ کالری نیاز دارند. این مقدار یعنی ۳۰۰ تا ۴۰۰ کالری برای صبحانه، ۵۰۰ تا ۶۰۰ کالری برای ناهار، ۶۰۰ تا ۷۰۰ کالری برای شام و ۲ یا ۳ میان وعده که هرکدام ۱۰۰ تا ۲۰۰ کالری درنظر گرفته می‌شود.
ولی اندازه‌گیری سخت‌گیرانه‌ی کالری بهترین راه برای ایجاد تعادل بین نیاز به انرژی بدن شما و مقدار غذایی که می‌خورید نیست. خیلی بهتر است که نوع غذایی که می‌خورید را عوض کنید. تقریبا غیرممکن است که شما با خوردن میوه و سبزیجات کالری بیش از حدی به دست آورید. همچنین داشتن یک رژیم به این معنی است که ویتامین‌ها و مواد ضروری برای سلامت قلب را به دست می‌آورید.
پیام مهم آن است که بزرگسالان باید آگاه باشند که هر روز چه میزان غذا باید بخورند که برای سلامتی، انرژی و وزن آن‌ها مناسب باشد.

۲. سایز دور کمر
در میان تمامی راه‌های اندازه‌گیری مواردی که روی سلامتی شما تاثیرگذارند، سایز دور کمر از بهترین‌هاست. حتی یک محاسبه‌ی بهتر، نسبت کمر به اندام است. این نسبت با تقسیم محیط کمرتان در باریک‌ترین قسمت به محیط اندامتان در طولانی‌ترین قسمت به دست می‌آید. نسبت بیش از ۰.۹۰ در آقایان یا بیش از ۰.۸۵ در خانم‌ها ممکن است نمایانگر سندرم متابولیک باشد، گروهی از فاکتورهای خطر که ممکن است به بیماری قلبی بیانجامد.
در آسیا خطر سلامتی برای خانم‌های با دور کمر بیش از ۸۰ سانتی‌متر افزایش یافته است. همچنین برای آقایان، این خطر با سایز بیش از ۹۰ سانتی‌متر افزایش می‌یابد. هر دو هفته یک‌بار سایز دور کمرتان را چک کنید.

۳. میزان کلسترول
مهم است بدانید که در مجموع چقدر کلسترول دارید؛ همچنین مهم است که بدانید چقدر کلسترول بد LDL و چقدر کلسترول خوب HDL دارید. وقتی برای آزمایش خون به دکترتان مراجعه می‌کنید، گزارش آزمایشگاه ممکن است دارای اطلاعات مربوط به این دو نوع و حتی نسبت آن‌ها باشد.
به طور کلی برای کلسترول مجموع مقدار کمتر از ۵ میلی‌مول در هر لیتر خون، LDL کلسترول مقدار کمتر از ۳.۵ میلی‌مول در هر لیتر خون و برای HDL مقدار مناسب و بیشتر از ۱ میلی‌مول در هر لیتر خون مطلوب است. شما برای ۸ تا ۱۲ ساعت قبل از آزمایش خون باید روزه بگیرید. اگر کلسترول مجموع شما بیشتر از ۶ تا ۶.۵ میلی‌مول در هر لیتر خون باشد، دکترتان برای شما تغییراتی در شیوه زندگی‌تان و شاید یک‌سری درمان در نظر می‌گیرید.

۴. فشار خون
فشار خون، در طول روز به طور طبیعی بالا و پایین می‌رود. اگر در مقدار بالایی بماند، شما فشار خون بالایی دارید و این یعنی خطر بیشتر بیماری قلبی.
فشار خون ۱۴۰ و ۹۰ میلی‌متر جیوه یا بیشتر به عنوان فشار خون بالا شناخته می‌شود. اگر فشار خوناتن روی ۱۲۰ و ۸۰ تا ۱۳۹ و ۸۹ میلی‌متر جیوه است هم ممکن است در خطر باشید و باید مراحل پیشگیری از فشار خون بالا را درنظر بگیرید.
از دکترتان بخواهید در  هر ویزیت فشار خونتان را اندازه بگیرد. شما همچنین می‌توانید یک اندازه‌گیر فشار خون خانگی بخرید، ولی این مورد جایگزین ویزیت پزشک نمی‌شود.

۵. تری‌گلیسیرید
تری‌گلیسیریدها از چربی‌ها و کربوهیدرات‌هایی که می‌خورید ساخته می‌شوند، که بتوانند در سلول‌های چربی ذخیره شوند. تری‌گلیسیریدها بین وعده‌های غذایی زمانی که بدن نیاز به انرژی دارد آزاد می‌شوند. طبیعی است که مقداری تری‌گلیسیریدها در خونتان داشته باشد، ولی مقادیر بالای آن به ویژه در خانم‌ها می‌تواند به عنوان اخطار درنظر گرفته شود.
وقتی شما تری‌گلیسییرد بالا با HDL کم دارید، خطر مقاومت انسولین و سندرم متابولیک در شما افزایش می‌یابد. مقدار طبیعی تری‌گلیسیرید کمتر از ۱.۵ میلی‌مول در یک لیتر خون است. یک چک گلیسیرید معمولا بعد از نمونه‌خونی که باری آزمایش کلسترول می‌دهید انجام می‌شود.
دکترتان به شما خواهد گفت که هر چند وقت یک‌بار تری‌گلیسیردتان را چک کنید.

۶. نبض
نبض شما تعداد دفعات ضربانی است که قلب شما در یک دقیقه می‌زند. برای مثال، مقدار طبیعی نبض بین ۶۰ تا ۹۰ در هر دقیقه است. اگر شما مرتب ورزش نمی‌کنید و ضربان قلبتان پایین است، به دکترتان بگویید، می‌تواند علامتی از بیماری قلبی باشد.
ماهی یک‌بار نبضتان را صبح چک کنید. می‌توانید چک کنید زمانی که ورزش می‌کنید، توقف کنید و ببینید چقدر طول می‌کشید که ضربان قلبتان به حالت عادی برسد. هرچقدر این مدت‌زمان کمتر شود، به این معنی است که شما تندرست‌تر هستید.

منبع:
30 Minutes A Day To A Healthy Heart – 2007 Reader’s Digest Australia, Sydney
چهارشنبه 5/7/1391 - 20:18
آلبوم تصاویر

عکس / حاجی بخشی در دوران دفاع مقدس

سروش نیوز: این تصاویر مربوط به حضور حاج بخشی در سال های دفاع مقدس که بعضی از آنها برای اولین بار است منتشر می شود.









































چهارشنبه 5/7/1391 - 20:16
آلبوم تصاویر

عکس/ حاجی بخشی علمدار جبهه‌ها

سروش نیوز: بسیجی نام آشنا، جانباز و علمدار دوران دفاع مقدس و پدر ۲ شهید که تا پایان عمر به میثاق aخود با پیر جماران پایبند بود، صبح امروز به لقاء الله پیوست. این تصاویر در تاریخ یک دی ماه 1390 به مناسبت اربعین شهدای اقتدار (اربعین) در گلزار شهدای امامزاده طاهر کرج گرفته شده است.











چهارشنبه 5/7/1391 - 20:15
اخبار

پخت بزرگترین معبد شكلاتی جهان/عكس

سروش نیوز:پخت بزرگترین معبد شكلاتی جهان در كالیفرنیا آمریكا در كتاب ركوردهای گینس به ثبت رسید.




این معبد شكلاتی با وزنی در حدود هشت هزار و 280 كیلوگرم، ارتفاع حدود یك متر و نیم و پهنا و درازایی در حدود سه متر توانست این ركورد را به خود اختصاص دهد.

تهیه‌كنندگان این معبد شكلاتی معتقدند كه گذشتگان نقش مهمی را در كشف شكلات داشته‌اند، آنان اولین كسانی بودند كه كاكائو را كشف كرده‌اند.

به گزارش ایسنا به نقل از پایگاه اینترنتی oddity central، تهیه‌كنندگان این معبد شكلاتی گفتند: مطالعات زیادی را درباره مدل اصلی این معبد انجام دادیم تا مدل دقیقی از این معبد را پخت كنیم. قرار است این معبد شكلاتی با پایان‌یافتن تقویم مایان در 21 دسامبر سال جاری میلادی تخریب شود./ایسنا
چهارشنبه 5/7/1391 - 20:13
بهداشت روانی


8 اصل مهم برای یک زندگی بیست

سروش نیوز: : در معادلات زندگی هیچگاه از علامت منفی استفاده نکنید، به خاطر داشته باشید که تفکر منفی از آنچنان قدرتی برخوردار است که می تواند با قرار گرفتن در پشت یک معادله بزرگ زندگی، همه علامتهای مثبت آن را تغییر داده و مانند خود منفی بسازد.



1. صبحها که از خواب بیدار می‌شوید، دستگاه عیب‌سنج و ایرادگیر وجودتان را از کار بیندازید. قول می‌دهیم؛ خورشید درخشان‌تر، پرنده‌ها خوش آوازتر، مردم مهربان‌تر و حتی کسب و کارتان پربرکت‌تر خواهد شد.

2. در معادلات زندگی هیچگاه از علامت منفی استفاده نکنید، به خاطر داشته باشید که تفکر منفی از آنچنان قدرتی برخوردار است که می‌تواند با قرار گرفتن در پشت یک معادله بزرگ زندگی، همه علامتهای مثبت آن را تغییر داده و مانند خود منفی بسازد.

3. هیچگاه در گره زدن طناب پاره شده دوستی تعلل به خرج ندهید، گاهی اوقات غرور بیجا سبب می‌شود که حتی همسران خوب توجهی به گسستگی ریسمان بین خود ننمایند. مطمئن باشید گره زدن به خاطر کمتر كردن طول طناب، نزدیکی را بیشتر می‌کند.

4. آنتنهای ذهنتان را تنها به سوی ایستگاه‌هایی تنظیم کنید که شبانه روز امواج مثبت پخش می‌کند، کاری کنید که کارکنان ایستگاه‌های منفی از شدت بیکاری اخراج شوند.

5. دلتان را تبدیل به اقیانوسی آرام كنید نه یک مرداب ناچیز. فکر نمی‌کنید حتی تصور اقیانوس هم احساسی از عظمت و پهناوری را در دل ایجاد کند؟ آنها که دلهایشان مرداب است با کوچک‌ترین حادثه‌ای به تلاطم می‌افتد، برعکس کسانی که شدیدترین گردابها و جریان‌های حوادث هم آرامش‌شان را برهم نخواهد زد.

6. سعی کنید قلبی مقاوم داشته باشید، قلبی که مقابل گرم و سرد حوادث و ضربه‌های عاطفی همچون ظروف چینی با اندک ضربه‌ای خرد نشود.

7. تجربه‌های تلخ و شیرین زندگی را مانند یک درس فهمیدنی بدانید و نه حفظ کردنی، چراکه مطالب حفظ شده پس از مدت زمانی در ذهن پاک می‌شوند.

8. همواره مصمم باشید تا با استفاده از جلادهنده‌هایی همچون دعا و نیایش روح و روانتان را پاکی و طراوت بخشید.
چهارشنبه 5/7/1391 - 20:12
خواص خوراکی ها

دستور امام صادق(ع) برای زیبا شدن صورت، قلب و فرزندتان

سروش نیوز:تمام کسانی که با معارف دینی درباره خوراکی ها آشنا هستند و به آن عمل می کنند، نتایج عملی این معارف را در زندگی روزانه خود دیده و تجربه کرده اند. در این بخش قصد داریم به معرفی گوشه هایی از این معارف بپردازیم.



معصومه جوادی - چرا ائمه و امامان شیعه خوردن "به" را تاکید می کردند؟ "بِه" میوه ای است که آرام آرام در فصل بهار بیشتر وارد بازار می شود. این میوه در معارف خوراکی ها از نگاه دین مورد تاکید است.
امام صادق (علیه‌السلام) فرمودند: "به" صورت را زیبا و قلب را تقویت و فرزند را زیبا می کند.
و نیز فرمودند: خوردن "بِه" باعث قوت قلب و ذکاوت باطن می‌شود.
این چنین امام صادق (علیه‌السلام) "به" را توصیف می‌کند و به جان خودم سوگند که سخنان پزشکان درباره به که پس از تحقیق علمی و عملی گفته‌اند, از اینها فراتر نمی رود.
پزشکان گفته‌اند: به چهره را زیبا می‌کند و سبب تقویت قلب و دماغ و معده می‌شود و نیز برای روح حیوانی و نفسانی نشاط آور است و باعث کمک به بسیاری از اعضاء بدن مانند کلیه و مثانه می‌شود و لذا ادرار آور و ملین معده است و درد آن را تسکین می‌دهد.
می‌گویند: هر صد گرم به دارای 10 واحد ویتامین آ 8 واحد ویتامین ب 1 و 21 واحد ویتامین ب2 و 48 واحد ویتامین ث می‌باشد. و مقدار زیادی از املاح معدنی مانند آهن و منگنز و کمی کلر دارد.


امام صادق علیه‏السلام: ( کافى ، ج 6، ص 357، ح 3)
مَنْ اَکَلَ سَفَرجَلَةً عَلَى الرِّیقِ طابَ ماؤُهُ وَ حَسُنَ وَلَدُهُ / هر کس ناشتا یک "بِهْ" بخورد ، نطفه‏اش پاکیزه مى‏شود و فرزندش نیکو مى‏گردد


امام على علیه السلام :( تحف العقول، ص 101 )
أَکلُ السَّفَر جَلِ قُوَّةٌ لِلقَلبِ الضَّعیفِ وَهُوَ یُطَیِّبُ المِعدَةَ وَیُذَکِّى الفُؤادَ وَیُشَجَّعُ الجَبانَ وَیُحَسِّنُ الوَلَدَ؛ / خوردن به، قلب ضعیف را قوى، معده را پاک، ترسو را شجاع و فرزند را زیبا مى کند.خبرآنلاین
چهارشنبه 5/7/1391 - 20:10
سلامت و بهداشت جامعه

چند نرمش ساده برای رفع کمر درد+عکس

سروش نیوز:کمر درد یکی از مشکلات این روزهای تمام جوامع بشری است که باعث می شود تا در پی آن مشکلات بسیار زیادی نیز برای شما ایجاد شود.



ورزش یکی از بهترین راه ها برای جلوگیری از ابتلا به هر گونه مشکلی است. همچنین برای درمان بسیاری از مشکلات نیز می توانید از ورزش کردن استفاده کنید. در ادامه به برخی از نرمش ها که برای کمر درد بسیار مفید است اشاره می کنیم.

نرمش اول:

برای انجام این نرمش ابتدا روی زمین دراز بکشید و سپس پاهایتان را خم کنید. در همان حالت که قرار دارید کمرتان را از زمین جدا کنید و تا ارتفاع 10 تا 15 سانتی متری بالا آورید. در این حالت بهتر است برای 30 تا 40 ثانیه مکث کنید. این حرکت را 10 بار دیگر تکرار کنید.


مزیت: این حرکت به شما کمک می کند تا میزان خستگی بسیار زیادی که بر اثر نشستن بر روی صندلی برای کمر شما ایجار شده است از بین برود. همچنین ستون فقرات را به میزان زیادی تقویت میکند و به استواری آن نیز بسیار کمک می کند.

نرمش دوم:

بر روی چهار دست و پای خود بنشینید به طوری که کمرتان صاف  باشد. سپس دست راست را به همراه پای چپ بالا آورید به طوری که با کمرتان در یک راستا باشد. 20 ثانیه در این حالت مکث کنید و سپس این کار را برای دست و پای دیگرتان انجام دهید.


مزیت: این حرکت باعث می شود که ستون فقرات حالت راستی را به خود بگیرد و همین موضوع می تواند به شما در داشتن یک کمر سالم کمک کند. همچنین عظلات پایینی کمر شما کش آمده و قوی می شوند.

نرمش سوم:

روی یک طرف بدنتان دراز بکشید به طوری که بدنتان کاملا صاف باشد سپس به کمک دستتان مقداری از زمین فاصله بگیرید. البته توجه داشته باشید که نباید بدنتان خم شود. این حرکت را 20 بار برای هر طرف بدنتان اجرا کنید.


مزیت: این حرکت باعث می شود تا پایین کمرتان بسیار قوی شود و همچنین به ساخته شدن عضلات کناری بدن نیز بسیار کمک می کند. همچنین این حرکت کمر شما را بسیار قوی می کند.

نرمش چهارم:

شاید یکی از راحت ترین نرمش همین نرمش باشد. برای این حرکت باید روی پا بایستید و روی یکی از زانو خم شوید.به طوری که زاویه 90 درجه داشته باشد. در هر حالت چند ثانیه صبر کنید و هر کدام را 8 تا 12 بار تکرار کنید.


مزیت: این کار باعث می شود تا ستون فقرات شما صاف شود و البته به محکم شدن عضلات شما نیز کمک می کند. همچنین این کار به شما کمک می کند تا در هنگام قدم زدن نیز بدنتان ثابت باشد و به کمرتان فشار نمی آید.مشرق
چهارشنبه 5/7/1391 - 20:9
كودك

وقتی كودكمان تب می‌كند، چه كار كنیم؟

سروش نیوزگاهی اوقات والدین مطمئن نیستند كه وقتی كودكشان دچار تب می‌شود، چه موقع باید به یك متخصص اطفال مراجعه كنند.



سروش به نقل از سایت اینترنتی دی این هلت، آكادمی متخصصان اطفال آمریكا در این مقاله چند دستورالعمل مهم برای والدینی كه در چنین شرایطی قرار می‌گیرند، ارائه كرده كه عبارتند از:

- اگر فرزند شما یك نوزاد دو ماهه یا كوچكتر است و درجه حرارت ناحیه مقعدی او به 38 درجه سانتی گراد یا بیشتر رسیده باید فورا كودك را پیش متخصص اطفال ببرید.

- اگر كودكتان بین 3 تا 6 ماهه است و تب او به حدود 38،3 درجه سانتی گراد یا بیشتر رسیده و یا اگر فرزندتان بالای 6 ماه سن دارد و درجه حرارت بدنش به 39،4 درجه سانتی گراد یا بیشتر رسیده حتما باید به پزشك اطفال مراجعه كنید.

- به استثنای این موارد، علائم بیماری را در كودك خود بررسی كنید و در صورتی كه متوجه شدید گلودرد و گوش درد شدید دارد و یا دچار سرفه و خارش شده باید او را پیش پزشك ببرید.

- در مواردی كه كودكتان دچار تب همراه با اسهال یا استفراغ شده، حالت عصبی شدید دارد و یا زیاد از حد می‌خوابد، مراجعه به متخصصان اطفال ضروری است.

- اگر تب در كودكی كه بیش از یك سال دارد بیشتر از 24 ساعت طول كشید حتی اگر هیچ علائم دیگری نیز وجود نداشته باشد باید با یك پزشك اطفال مشورت كنید.ایسنا

چهارشنبه 5/7/1391 - 20:8
آلبوم تصاویر

عکس/کارگاه پخت کلوچه سنتی و خرمایی دزفولی

سروش نیوز:کارگاه پخت کلوچه سنتی و خرمایی دزفولی یکی از خوشنام ترین سوغاتی های خوزستان است مواد افزودنی این شیرینی ارد ،شکر،خرما،زیره و نمک می باشد.




 

چهارشنبه 5/7/1391 - 20:6
آلبوم تصاویر

گزارش تصویری/ عروسی سنتی ترکمن

سروش نیوز:عروسی ترکمنها ویژگی ها و جذابیتهای بسیاری دارد. عروسی در میان ترکمنها به مدت 3 یا 4 روز به طول می انجامد. عروسی ترکمن ها چندین مرحله دارد که عبارتند از: قودا بولماق، پذیرایی، مصائب(مصاحب)، عروس کشی، اوجه، اللش درمه و قایتارمق.




 

چهارشنبه 5/7/1391 - 20:5
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته