• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 605
تعداد نظرات : 229
زمان آخرین مطلب : 5374روز قبل
کامپیوتر و اینترنت

برای این كار طبق معمول regedit را اجرا كرده و مسیر زیر را بیاید:

HKEY-CURRENT-USER/SOFTWARE/Microsoft/windows/CurrentVersion/policies/Explorer

درمنوی سمت راست یك مقدار از نوع DWORD به نام NoClose را پیدا كنید(اگر وجود ندارد بسازید

توجه كنید كه كلمات N و C باید به صورت بزرگ نوشته شود)برای از كار انداختن Shutdownمقدار را

مساوی 1قرار دهید.حالا اگر دوست شما قصد خاموش كردن كامپیوتر را داشته باشد با صحنه جالبی

مواجه میشود.

توجه : برای بازگشت به حالت اولیه مقدار را مساوی 0 قرار دهید.

شنبه 28/10/1387 - 23:23
کامپیوتر و اینترنت
 بر روی مادربرد و در زیر سی پی یو سنسوری وجود دارد که درجه حرارت تقریبی cpu را براورد کرده و به سیستم اطلاع می دهد و به وسیله نرم افزارهای مونیتورکننده درجه حرارات کامپیوتر از جمله برنامه بایاس (بایوس = BIOS ) در بسیاری از سیستم ها قابل مشاهده است.

- درجه حرارتی که سیتم نشان می دهد تقریبی است چون سنسور از cpu فاصله دارد به منظور تصحیح ان معمولا به درجه حرارت اندازه گیری شده واقعی چند واحد اضافه می شود ولی شما فرض کنید که درجه حرارت نمایش داده شده همواره از درجه حرارت واقعی سی پی یو کمتر است!
مثلا اگر درجه حرارت واقعی cpu مادربرد 95 درجه باشد درجه نشان داده شده 90 درجه سانتیگراد است!

- اورکلاک کردن باعث بهم خوردن نظم حرارتی سی پی یو می شود

- قرار دادن کامپیوتر در محیط گرم مانند کنار شوفاژ و بخاری یا مقابل آفتاب باعث صدمه دیدن آن می وشود.

- به منظور جلوگیری از سوختن cpu کنترل اینتراپت ( وقفه ) غیر قابل پوشش ( NMI ) به این امر اختصاص داده شده و اگر درجه حرارت cpu از حد مجاز بالاتر برود کامپیوتر شما به طور اتوماتیک خاموش خواهد شد

- برای تشخیص حداکثر درجه حرارت قابل تحمل سی پی یو خودتان باید به دفترچه سی پی یو و سایت سازنده آن مراجعه نمایید.

- من این نکات را برای تاپیک آموزش سخت افزار کامپیوتر که در همین تالار میکرورایانه می نویسم آماده کرده بودم حالا که شما سوال کردید در همین جا نوشتم. از سوال شما یک نکته قابل استخراج است که فعلا فن سی پی یو شما سالم است چون سرعت و دور ان مناسب است پس اگر شرایط شما مناسب بود درجه حرارت سی پی یو شما (مدل CELERON ) حداکثر حدود 40 درجه سلسیوس باقی می ماند . پس تنها نتیجه ایی که من می گیرم اینکه اتصال مناسب بین هیت سینک و cpu وجود ندارد و یه به عبارت دیگر بین cpu و heatsink فاصله وجود دارد این فاصله ممکن است از نامناسب بودن اهرمهای سوکت تا ایراد داشتن خود هیت سینک باشد اگر هیت سینک شما دو تکه باشد (مسی و آلومینیومی ) احتمال عدم اتصال مناسب بین قسمت مسی با سی پی یو وجود دارد اگر موفق به رفع مشکل نشدید باید هیت سینک را تعویض کنید در بازار هیت سینک با فن یک جا فروخته می شود حتما توع مرغوب تهیه کنید.

- اخرین نکته اینکه هر قدر درجه حرارت قابل تحمل سی پی یو بالاتر باشد ان سی پی یو بهتر است! (از سایت سازنده قابل استخراج است)
شنبه 28/10/1387 - 23:22
کامپیوتر و اینترنت
در کامپیوتر واحد پردازش ٬ cpu یا واحد پردازنده مرکزی نام دارد که گاهی به عنوان مغز سیستم نیز می گویند.cpu بر اساس دستوراتی که دریافت می کند عملیات لازم را روی داده ها انجام می دهد٬ همچنین روند پردازش داده ها را در سیستم کنترل میکند .به عبارت دیگر مسولیت هدایت داده ها هنگام ورود به سیستم ٬قرار گرفتن در حافظه و بازیابی آنها را در هنگام نیاز بر عهده دارد.تعداد شرکتهایی که توانایی ساخت cpu  را دارند از تعداد انگشتان دست کمترند و از جمله مهمترین آنها می توان به intel و cyrix و AMD و اشاره کرد.

 

مدلهای مختلفی توسط شرکت intel ساخته شده است که میتوان به ترتیب زیر نوشت :

 

مدل 80386

 

مدل 80486 و پنتیوم اشاره کرد و از مدلهی جذیذتر میتوان به گزینه های زیر اشاره کرد:

 

PII و PIII  و PIV را نام برد.

 

همچنین مدلهای مختلفی از cpuها توسط شرکت AMD ساخته شده که از جمله مدلهای قدیمی میتوان به  k6-2  , Durn , Athlon  و از مدلهای جدیدتر میتوان به  Athlon Xp , Barton , opteron را نام برد.

 

از معیارهای طبقه بندی cpu  سرعت پردازش آنها می باشد که با واحد مگا هرتز بیان میشود. مثلا cpu  مدل PII با سرعت 466 مگاهرتز می تواند 466 میلیون دستورالعمل را در ثانیه را انجام دهد و cpu مدل PIV با سرعت 2/3 گیگاهرتز میتواند سه میلیارد و دویست میلیون دستور العمل در ثانیه را انجام دهد.

 

در این قسمت اجزای داخلی cpu  را شرح می دهیم :

 

واحد محاسبه و منطق (ALU) :

 

واحد محاسبه و مطق یا ALU بخشی از cpu  است که تمام عملیان محاسباتی (ریاضی) و منطقی (مقایسه ای) را انجام میدهد . قابل ذکر است بیشتر اوقات هدف دستور های مقایسهای ترتیب اجرای دستورالعملهاست.

 

واحد کنترل(CU)

 

وظیفه هدایت و هماهنگی فعالیتهای سیستم کامپیوتر را به عهده دارد. این قسمت قادر به اجرای دستورات نیست ولی به قسمتهای دیگر می گوید که چه کاری انجام دهند.

 

حافظه ثبات (Register)

 

ثباتها حافظه های ناپایدار برای ذخیره موقتی داده ها هستند که باید پردازش شوند و در cpu  قرار گرفته اند. این حافظه ها می توانند دادهها و دستور العمل های در حال پردازش را به سرعت دریافت و ذخیره و منتقل کنند.

 

برای اجرای یک دستورالعمل واحد کنترل cpu آن را از حافظه اصلی خارج کرده و در یک ثبات قرار می دهد.

حافظه پنهان (cache)

 

امکان دارد در باز اسم این قسمت زیاد به گوش شما خورده باشد و با خود بگویید این حافظه پنهان که در بازا به اسم " کش " میشناسند چیست. بله درست است یکی از نکات بسار مهم در cpu  که باعث افزاسش سرعت cpu  میشود همین حافظه کش می باشد. این حافظه کوچک و سریع میتواند با در دست داشتن اطلاعات و دستورالعمل هایی که اغلب مورد استفاده قرار میگیرند٬ باعث افزایش کارایی سیستم شود.حافظه پنهان مقدار زیادی از فضای مفید cpu را مصرف میکند و پیش بینی می کند که cpu در مراحل بعدی پردازش به چه اطلاعاتی نیاز خواهد داشت چون این موضوع باعث بالا رفتن کارایی سیستم می شود اشغال فضای cpu  توسط این حافظه نادیده گرفته می شود.

 

امیدوارم اطلاعت مفیدی را ارایه کرده باشم . با آرزوی موفقیت

شنبه 28/10/1387 - 23:21
کامپیوتر و اینترنت
از زمان نسل اول پردازنده های اینتل كه با معرفی پردازنده 8086 در سال 1978 آغاز شد تا كنون تنها مجموعه ای از دستورالعمل های آن زنده باقی مانده و هنوز در اكثر نرم افزارها از آنها استفاده می شود، هرچند نسل های جدید محدوده این دستورالعمل ها را كه به نام دستورالعمل های x86 شناخته می‌شوند گسترده تر كردند ، اما سازگاری با دستورالعمل‌های نسل‌های پیشین هرگز در طراحی معماری نسل‌های بعدی فراموش نشد.

معماری نسل ششم پردازنده‌های اینتل كه از «پنتیوم پرو» تا «پنتیوم III» را در برمی گرفت یكی از موفق ترین معماری های اینتل به شمار می رود، این معماری كه P6 نام دارد توانست به پردازنده های اینتل آن چنان قدرتی بخشد كه مدتها رقیبی برای آنها پیدا نمی شد، اما پس از آن، معماری NetBrust به كار برده شده در پردازنده های «پنتیوم 4»، دیگر نتوانست به یكه تازی های اینتل در بازار پردازنده های كامپیوترهای شخصی ادامه دهد.

معماری نسل آینده پردازنده های اینتل كه Core™ نام گرفته است، آن چنان متفاوت است كه شركت اینتل تصمیم گرفته نام پردازنده هایی كه از این معماری در آنها بهره برده شده دیگر «پنتیوم» نباشد، با این كه پیش بینی مرگ «پنتیوم» در سیزدهمین سال حیاتش چندان دور از انتظار نبود.
شنبه 28/10/1387 - 23:20
کامپیوتر و اینترنت

نزدیك به یك سال پیش در همایش IDF 2005، اینتل رسما جایگزینی معماری NetBrust پردازنده های پنتیوم 4 خود را با معماری قدرتمند دیگری به نام Core™ اعلام كرد، این معماری جدید به تدریج به كلیه پردازنده های این شركت از پردازنده های كامپیوترهای همراه گرفته تا پردازنده های سرورهای Xeon نفوذ خواهد كرد. از ماه آپریل سال 2001 كه پردازنده های پنتیوم 4 معرفی شدند، معماری NetBrust تنها معماری پردازنده های حوزه كامپیوتر‌های «روی‌میزی» اینتل به شمار می رفت، با وجود اینكه این معماری در مقابل معماری K8 به كار گرفته شده در پردازنده های Athlon 64 شركت AMD (برای مطالعه بیشتر دراین مورد به سایر مقالات سایت میکرو رایانه مراجعه نمایید) ضعف های متعددی داشت، اصرار شركت اینتل بر حكم فرمایی آن به روی پردازنده های پنتیوم 4 بخش بسیار بزرگی از بازار پردازنده ها را به شركت AMD با معماری موفق K8 خود اهدا كرد.

معماری جدید Core™ كه تا چند ماه دیگر در پردازنده های Core2 Duo و Core2 Extreme تجلی پیدا خواهد كرد، آغاز یكه تازی مجدد اینتل در بازار پردازنده ها خواهد بود. در این مقاله ابتدا ساختار CPU و معماری آن به طور ساده بیان خواهد شد سپس به بررسی نوآوری های معماری Core™ و تفاوت های آن با معماری K8 خواهیم پرداخت و در انتها عملكرد پردازنده هایCore2 را بررسی خواهیم كرد.
a

شنبه 28/10/1387 - 23:19
محبت و عاطفه
نگاه ساكت باران بروی صورتم دزدانه می لغزد ولی یاران نمی دانند كه من دریایی از دردم به ظاهر گرچه میخندم
شنبه 28/10/1387 - 0:1
محبت و عاطفه
اگر سخن چون نقره است، خاموشی چون زر پربهاست. لقمان
شنبه 28/10/1387 - 0:1
محبت و عاطفه
وقتی گفتی تا آخر دنیا باهاتم اون موقع بود که فهمیدم چرا دنیا 2 روزه !
شنبه 28/10/1387 - 0:0
محبت و عاطفه
عشقی که توأم با حسادت باشد دروغ است.
شنبه 28/10/1387 - 0:0
محبت و عاطفه
بدی را با عدالت پاسخ دهید، مهربانی را با مهربانی. (كنفوسیوس
شنبه 28/10/1387 - 0:0
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته