• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 1081
تعداد نظرات : 126
زمان آخرین مطلب : 4017روز قبل
سلامت و بهداشت جامعه
شما هم می‌خواهید عادت شیرخوردن با شیشه را از فرزندتان بگیرید یا كاری كنید كه او راضی شود مكیدن پستانك را كنار بگذارد.

 
البته این كار، خیلی سخت است و در اغلب موارد باعث ناراحت شدن كودك می‌شود، ولی اگر بخواهید می‌توانید به شیوه‌ای صحیح و بی‌دردسر این كار را انجام دهید.

استفاده از این روش‌ها به طور حتم كمك بزرگی به شما و همچنین فرزند كوچك‌تان می‌كند. پس بد نیست این شیوه‌های ساده را هم امتحان كنید:

می‌توانید به كودك بگویید شیشه شیر یا پستانكش را با یك بادكنك زیبا فرستاده‌اید تا در آسمان بگردد یا روی ابرها زندگی كند.

او را به یك فروشگاه پر از اسباب‌بازی ببرید و باهم معامله كنید؛ او باید شیشه شیرش را به شما بدهد و در مقابل می‌تواند یكی از اسباب‌بازی‌های مغازه را برای خودش بردارد. (البته اسباب‌بازی باید از قسمتی انتخاب شود كه شما تعیین كرده‌اید.)

اگر نوزادی در خانواده یا در جمع دوستان‌تان دارید، می‌توانید از فرزندتان بخواهید شیشه شیرش را به او بدهد؛ باید طوری به او بگویید كه احساس كند بزرگ‌ شده است و می‌تواند هدیه‌ای به كوچك‌ترها بدهد؛ بچه‌ها به این شیوه خیلی راحت‌تر و با ذوق و شوق بیشتر، شیشه شیر را به شما می‌دهند.

این هم فكر بدی نیست كه شیشه شیر را دفن كنید؛ البته اول چند گل همیشه بهار بكارید و وقتی آنها هنوز جوانه نزده است، شیشه شیر را كنارشان دفن كنید. با این كار، كودك هر وقت گل‌ها را ببینید فكر می‌كند شیشه شیرش شبیه گل‌های زیبای همیشه بهار شده و از خاك درآمده است.

برگزاری یك جشن كوچك برای كنار گذاشتن شیشه شیر و پستانك چطور است؟ شاید بد نباشد برای یك جشن شاد برنامه‌ریزی كنید؛ می‌توانید دو هفته به كودك فرصت دهید و در این مدت هم روزها را روی كاغذی بنویسید و بشمارید تا 14 روز تمام شود.

وقتی 14 روز تمام شد، جشن را برگزار كند و زمانی كه به كودك كیك می‌دهید، شیشه شیرش را از او بگیرید؛ یعنی او وقتی می‌تواند كیك بخورد كه شیشه شیرش را به شما تحویل دهد.

با این كارها براحتی می‌توانید این عادت را از فرزندتان بگیرید؛ مطمین باشید با این شیوه‌های ساده و دوست‌ داشتنی نه تنها خودتان اذیت نمی‌شوید، بلكه دوست دارید هر روز یكی از این كارها را برای كودكی دیگر امتحان كنید. بچه‌ها هم این كارها را به شكل بازی می‌بینند و چندان ناراحت نمی‌شوند.

منبع: جام جم آنلاین
شنبه 16/2/1391 - 16:48
بهداشت روانی
كاملا طبیعی است كه وقتی به هر دلیلی كار خود را از دست می‌دهید، خشمگین باشید و احساس كنید آسیب دیده‌اید. ولی در چنین وضعیتی اصلا نباید روحیه خود را ببازید. بسیاری از كارها وجود دارند كه می‌توانید با انجام آنها كنترل اوضاع را در دست بگیرید و روحیه خود را حفظ كنید. گاهی از دست دادن یك شغل به معنی ایجاد فرصت‌های بهتر زندگی است. در این دوران می‌توانید با تمركز بیشتر به اهداف‌تان فكر كرده و یا حتی در مورد شغل خود تجدیدنظر كنید. شاید با كمی تمركز بتوانید به ایده‌های بهتری دست یابید.

از دست دادن شغل و بیكاری

شغل ما بیش از یك منبع در آمد ساده است؛ چرا كه روی دیدگاه‌مان و نظر دیگران نسبت به ما تاثیر می‌گذارد. در واقع شغل ما به نوعی به ما معنی و مفهوم می‌دهد و شاید به همین دلیل است كه در زمان بیكاری دچار استرس شدید می‌شویم. گاهی از دست دادن شغل بیش از یك بیكاری ساده و از دست دادن درآمد است و پیامدهای ناگوارتری دارد همچون:  از دست دادن هویت حرفه‌ای   از دست دادن عزت و اعتماد به نفس   از دست دادن هدف   از دست دادن امنیت   از دست دادن فعالیت‌های هدفمند
غصه خورن به خاطر از دست دادن كار، كاملا طبیعی است.  غم پاسخ طبیعی به از دست دادن موضوعی است كه می‌تواند شغل انسان باشد. بیكاری باعث می‌شود كه احساس‌های متفاوتی همچون خشم، درد، ترس و یا عدم پذیرش را تجربه كنید و این احساسات كاملا طبیعی هستند و كاملا حق دارید كه ناراحت باشید. البته به یاد داشته باشید كه بسیاری از (نه لزوما همه آنها) انسان‌های موفق، بعد از شكست به موفقیت می‌رسند و انسانی موفق است كه از شكست‌ها تجربه كسب كند و با افزایش تلاش خود به سمت اهداف گام بردارد. وقتی یك اتفاق بدی رخ می‌دهد، اگر بتوانید بر خودتان غلبه كنید، قوی‌تر و انعطاف‌پذیر خواهید شد.

 
راه‌های غلبه بر استرس بیكاری

 
با احساس‌تان روبه‌رو شوید: ترس، افسردگی و اضطراب، پیدا كردن كار و بازگشت به كار را مشكل‌تر می‌كنند؛ بنابراین بسیار مهم است كه با احساسات خود روبه‌رو شوید و با روش‌هایی سالم با این احساسات مبارزه كنید. به چالش كشیدن و دور كردن احساسات منفی به شما كمك می‌كند تا با این مشكل كنار بیایید و گام او را در جهت یافتن شغلی جدید بردارید.
 
احساسات خود را یادداشت كنید: هر احساسی را كه در مورد بیكاری دارید، بنویسید، هر آنچه را كه باید به رئیس‌تان می‌گفتید و نگفتید و هر آنچه را كه نباید می‌گفتید. این كار موجب می‌شود كه تخلیه شوید؛ به‌خصوص اگر شما را علی‌رغم خواست‌تان اخراج كرده باشند.
 
واقعیت را بپذیرید: با اینكه بیكاری مشكل بزرگی است، ولی سعی كنید این واقعیت را بپذیرید. به جای اینكه دائم به نقطه ضعف‌های خود فكر كنید و اینكه چه كارهایی باید می‌كردم و چه كارهایی نباید می‌كردم، این ناعادلانه بود و ... سعی كنید با این مسئله كنار بیایید؛ چرا كه هر چه زودتر این موضوع را بپذیرید، زودتر به مرحله بعدی و یافتن شغل جدید خواهید رسید.
 
خودتان را سرزنش نكنید: اینكه بعد از بیكاری، دائم خودتان را سرزنش كنید و مقصر بدانید، بسیار ساده است، اما برای یافتن شغل جدید، به اعتماد به نفس نیاز دارید. هر فكر منفی را از سرتان دور كنید و خود را متقاعد سازید كه اگر شغل‌تان را از دست داده‌اید، به علت ناكارآمدی شما نبوده، بلكه ناشی از ركود اقتصادی و ... بوده است.
 
درس بگیرید: از این شكست درس بگیرید. اگر به از دست دادن شغل با دقت بنگرید، تجربه‌ای از آن خواهید گرفت و قوی‌تر خواهید شد.
 
پناه بردن به عزلت و تنهایی: اگر چه ممكن است به طور موقت موثر باشد، ولی در درازمدت خود به یك مشكل بزرگ تبدیل خواهد شد. اگر در جمع دوستان و خانواده و فامیل باشید و آنها به شما انرژی مثبت بدهند، اعتماد به نفس از دست رفته خود را باز خواهید یافت؛ اما اگر در میان افرادی باشید كه به شما ترحم می‌كنند، خشم و سرخوردگی شما بیشتر خواهد شد، این افراد از فلاكت و بدبختی دیگران خوشحال می‌شوند.
  
استعمال دخانیات و مصرف الكل: بسیار اشتباه است و اگر چه در كوتاه‌مدت موجب آرامش می‌شود، ولی خیلی زود به یك اعتیاد مخرب تبدیل خواهد شد.

فعال باشید
تاثیر اطرافیان را روی خود نادیده نگیرید. در دوران بیكاری نیز فعال باشید و اجازه دهید اطرافیان‌تان متوجه شوند كه شما به دنبال كار جدید می‌گردید. فعالیت شما باعث می‌شود همه چیز در كنترل‌تان باشد و باور نمی‌كنید كه چه موقعیت‌های خوبی سر راه شما قرار می‌گیرد. فقط باید اراده كنید و بخواهید. اطرافیان با تشویق‌ها و انرژی‌های مثبت می‌توانند شما را در یافتن شغل جدید هدایت كنند. احساس‌تان را با اطرافیان‌تان در میان بگذارید و سعی نكنید این استرس و ناراحتی را به تنهایی به دوش بكشید. اگر نیاز به كمك دیگران داشتید، بدون خجالت و با غرور و افتخار از دیگران كمك بخواهید؛ در غیر این صورت منزوی می‌شوید و اوضاع بدتر می‌شود.
 
در برخی از كشورها مراكز كاریابی كار وجود دارد. در این مكان‌ها افرادی كه به دنبال فرصت‌های شغلی هستند، دور هم جمع می‌شوند و انگیزه و انرژی می‌گیرند و حتی در برخی مواقع پیشنهادی متفاوتی نیز خواهند داشت. شما نیز می‌توانید با مراجعه به سایت‌های كاریابی و یا بخش نیازمندی روزنامه‌ها و ... به دنبال كار جدید باشید. اكثریت قریب به اتفاق شغل‌ها، آگهی نمی‌شوند و فقط از طرف مدیر شركت به سایرین اعلام می‌شود كه به دنبال فرد جدیدی هستند؛ بنابراین بهتر است از اطرافیان خود بخواهید كه اگر متوجه چنین موضوعی شدند، شما را در جریان بگذارند و به همین دلیل لازم است تمام اطرافیان از بیكاری شما مطلع باشند.

مراقب سلامتی خودتان باشید
استرس از دست دادن شغل و بیكاری می‌تواند عوارض جدی در سلامت فیزیكی و روحی شما داشته باشد. اكنون بیش از همیشه لازم است از خودتان مراقبت كنید و این بدان معناست كه باید با مدیریت استرس، مراقب نیازهای روحی و جسمی خود باشید و این مسئله در اولویت است.

شناخت مهارت و استعداد‌های شخصی

 
هنگامی كه در جست‌وجوی كار هستید، خود را به كل فراموش نكنید و زمانی را برای تفریح، استراحت و آرامش خود در نظر بگیرید. اگر به لحاظ ذهنی، عاطفی و فیزیكی وضعیت خوبی داشته باشید، مطمئنا نتیجه بهتری خواهید گرفت.  به طور منظم و حداقل 30 دقیقه در بیشتر روزهای هفته ورزش كنید. ورزش، استرس و نگرانی را از شما دور و روحیه و انرژی‌‌تان را تقویت می‌كند.  به مقدار كافی بخوابید. خواب تاثیر زیادی در روحیه و بهره‌وری دارد. سعی كنید در شبانه‌روز 7-8 ساعت بخوابید؛ زیرا خواب كافی استرس را كنترل و تمركز را برای یافتن موقعیت‌های جدید بیشتر می‌كند.  به تمرین روش‌های تمدد اعصاب بپردازید. این روش‌ها، همچون تنفس عمیق، مدیتیشن و یوگا پادزهر قوی استرس هستند و احساس شادی و آرامش را به ارمغان می‌آورند.  در جست‌وجوی كار باشید: نگرش و چشم‌انداز شما در یافتن كار مناسب بسیار مهم است. از جست‌وجوی كار خسته نشوید و اگر جست‌وجوی شما بیش از حد انتظارتان طول كشید، با رعایت نكات زیر روحیه خود را همچنان حفظ كنید.

یك برنامه روزانه منظم داشته باشید تا انگیزه پیدا كنید. هر روز سر یك ساعت مشخص از خواب بیدار شوید و به جست‌وجوی كار بروید و در یك ساعت مشخص نیز به خانه باز گردید، درست مثل زمانی كه سر كار می‌رفتید.  اگر شكست خوردید، هیچ گاه اهداف بزرگ خود را به خواسته‌های كوچك‌تر تغییر ندهید. به جای تلاش برای رسیدن به تمامی اهداف خود به یكباره، آنها را دسته‌بندی كرده و خواسته‌های مهم‌تر را در اولویت قرار دهید و با توجه به آن خواسته‌ها دنبال كار باشید و اگر باز هم در جست‌وجوی شغل مورد نظرتان شانس نیاوردید، ممكن است لازم باشد كمی در اهداف‌تان تجدید نظر كنید.  فهرستی از نقاط قدرت و مثبت خود تهیه و در آن تمامی مهارت‌ها و صفات شخصیتی و موفقیت‌ها و دستاوردهای‌تان را یادداشت كنید و همواره با نگاه كردن به این فهرست انرژی بگیرید و متوجه استعدادهای‌تان باشید

بیكاری و از دست دادن شغل ممكن است موجب كاهش اعتماد به نفس در شما شود و شما احساس بی‌فایده بودن كنید. سعی كنید در انجام كارها داوطلب شوید و به دیگران كمك كنید تا حس مفید بودن در شما تقویت شود. داوطلبانه می‌توانید برخی از شغل‌ها و كارهای جدید را امتحان كنید و یا در شبكه‌های اینترنتی و حمایتی عضو شوید.  روی چیزهایی تمركز كنید كه می‌توانید كنترل آنها را در دست بگیرید. شما نمی‌توانید به جای كارفرما تصمیم بگیرید؛ پس نگران این موضوع نباشید و به جای اتلاف انرژی خود برای چیزهایی كه كنترل روی آنها ندارید، بر مسائل مهم‌تر و قابل كنترل تمركز كنید. در آخر اینكه یك رزومه عالی از خود تهیه كنید تا بتوانید آن‌را به مراكز كاریابی ارائه دهید.

نقش خانواده
بیكاری یك عضو خانواده روی تمامی افراد خانواده تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین آنها را در جریان روند كار قرار دهید و تصمیمات خود را با آنها مطرح و مشورت كنید. اینكه بیكاری را از سایر اعضای خانواده مخفی نگه‌دارید، فقط اوضاع را وخیم‌تر می‌كند. با هم كار كردن اعضای خانواده موجب بقا و پیشرفت خانواده می‌شود. حتی در زمان بروز مشكلات، آنها را در جریان قرار دهید و پیشنهادها و قول‌هایی را كه به شما داده‌اند، با آنها مطرح كنید و اگر می‌توانند در این رابطه به شما كمك كنند، از آنها كمك بخواهید. طبیعی است كه سایر اعضای خانواده برای ثبات آینده خود نگران بیكاری شما باشند؛ پس در این مورد با آنها صحبت كنید و اطمینان بدهید كه فرصت شغلی بهتری خواهید یافت. گاهی بیكاری و مشكلات را فراموش و با خانواده خود تفریح كنید و یك كار سرگرم كننده انجام دهید تا روحیه خانواده همچنان مثبت باقی بماند. كودكان ممكن است دچار ناراحتی عمیق بشوند و بیكاری پدر و مادر برای آنها سخت باشد. به جای مخفی كردن و از سر باز كردن آنها، موضوع را كاملا برایشان توضیح دهید تا حتی در جریان جزئیات مالی شما نیز قرار بگیرند. وقتی شما چیزی را از آنها مخفی می‌كنید، متاسفانه قوه تخیل آنها، بدترین حالت را تصور می كند؛ شرایطی كه ممكن است از قبول واقعیت برای آنها مشكل‌تر باشد. نباید موضوع را به گونه‌ای مطرح كنید كه كودك شما را مقصر بیكاری بداند و احساس كند برای آن شغل به اندازه كافی كارآمد نبوده‌اید؛ چرا كه در این صورت شما را به خاطر مشكلات مالی و عاطفی پیش آمده مقصر می‌داند. اجازه دهید كودكان‌تان در خانه به شما كمك كنند و همچون یك تیم، هر كس وظیفه‌ای را به عهده بگیرید. مثلا می‌توانید از آنها بخواهید بعد از مدرسه خرید خانه را انجام دهند، با این كار حس مفید بودن می‌كنند.

منبع: دنیای سلامت
شنبه 16/2/1391 - 16:45
بیماری ها
سلامت نیوزدكتر "محمد قراقوزلو" در همایش آسم و آلرژی كه در مجتمع فرهنگی ورزشی انقلاب تهران برگزار شد، افزود: مردم باید آگاه باشند كه حتی كلینیكهایی كه زالو درمانی، بادكش درمانی و استخدوس هندی را انجام می دهند، تاثیری در درمان آلرژی ندارد. وی بابیان اینكه متاسفانه برخی افراد سودجو از طریق این كارها، كسب درآمد می‌كنند، ‌گفت: آلرژی یا حساسیت یك واكنش غیرعادی و افزایش یافته از طرف دستگاه ایمنی بدن است كه در مقابل مواد بی ضرر مانند علف، موادغذایی، حیوانات خانگی و حشرات، واكنش نشان می دهد.وی ادامه داد: هر چند كه تورم، خارش، كهیر زدن و دیگر واكنش های آلرژی منجر به مرگ انسان نمی شود اما نمونه هایی مشاهده شده كه یك مورد از این ها، نیش زنبوری بود كه آشپز دانشگاه علوم پزشكی تهران را سال های گذشته از پای درآورد. به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ قراقوزلو با بیان اینكه تا 50 سال قبل بیماری هایی مانند كزاز، سرخك، سل، جذام و بیماری هایی عفونی مردم را تهدید می كرد،‌گفت: این در حالی است كه با حذف بسیاری از بیماری ها و توسعه صنعت و تكنولوژی شاهد هستیم كه آلرژی از 10 درصد به 25 درصد در جهان افزایش یافته است.وی با بیان اینكه عفونت ها، استرس و اضطراب، خستگی از كار، آلودگی هوا و دود و بو موجب ایجاد آلرژی و تحریك آلرژی در افراد می شود، ‌افزود: متاسفانه تهران و اهواز و كرج سه شهر نخست آلوده جهان هستند و همین موجب شده تا این بیماری ها تشدید شود.عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه یكی از دلایل ایجاد آلرژی، ارثی بودن این بیماری است گفت: همچنین یكی دیگر از عوامل آن ورود ماده حساسیت زا در بدن است اما بیماری آلرژی مسری نیست.  منبع: سلامت نیوز
شنبه 16/2/1391 - 16:43
آموزش و تحقيقات
سلامت نیوز :یک کارشناس صنایع غذایی با تاکید بر اینکه مصرف کنندگان سوسیس و کالباس بایستی از محصولات کارخانه های شناخته شده که دارای پروانه ساخت بوده استفاده کنند هشدار داد مصرف این فرآورده های گوشتی در زنان باردار سلامت جنین را به خطر می اندازد.
لیلا کارشناس  در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز گفت:«بیشتر کارخانجات تولید کننده سوسیس و کالباس به دلیل اینکه به فکر پایین تر آوردن قیمت محصولات خود جهت فروش بالاتر هستند معمولا از مواد اولیه ای که مرغوبیت بالایی ندارد استفاده می کنند به عنوان مثال از مرغ های هلندی و مرغ های تخم گذاری که دوره تخم گذاری این مرغ ها تمام شده است جهت تهیه و تولید سوسیس و کالباس استفاده می کنند
وی ادامه داد:«همانطور که می دانید تنها عاملی که باعث بالا بردن کیفیت محصول می شود استفاده از مواد اولیه خوب است در حالی که اگر این روش به کار برده شود قیمت محصول بسیار بالا رفته و در اینصورت مردم ترجیح می دهند به جای استفاده از سوسیس و کالباس ها از خود گوشت استفاده کنند و با توجه به اینکه قدرت خرید مردم پایین است تولید کنندگان مجبور می شوند از مرغ ها و یا گوشت های با کیفیت پایین، چربی های مرغ مادر و ... در تولید محصول خود استفاده کنند

این کارشناس صنایع غذایی افزود:«البته باید گفت در کاخانجاتی که سوسیس و کالباس تولید می کنند بایستی پروانه ساخت داشته باشند و مسئول کنترل کیفی که در واقع بازرس اداره استاندارد و تحقیقات است بر تولیدات این کارخانجات نظارت دارند تا تخلف نکنند و میزان پروتئین محصولات آنها از درصد مشخصی پایین تر نباشد و با طرح جدیدی که اداره نظارت بر مواد غذایی ایجاد کرده که همان خرید محصولات به عنوان یک فرد عادی و نمونه برداری و آزمایش محصولات کارخانجات است امکان تخلفات این کارخانه ها کاهش پیدا می کند اما ممکن است نظارت دقیق بر تولید کنندگان زیرپله ای که به صورت غیرقانونی به تولید سوسیس و کالباس ها اقدام می کنند وجود نداشته باشد

لیلا کارشناس در ادامه اظهار داشت:«کارخانجات تولید کننده سوسیس و کالباس بایستی یا  از مرغ های بسته بندی شده که بر روی بسته ها ذکر شده مرغ ها فاقد امعاء و احشاء هستند برای تولیدات خود استفاده کنند و یا بایستی از خط 2 کشتارگاه استفاده کنند و در صورتی که از مرغ گرم برای تولیدات خود استفاده می کنند وظیفه پرسنل کارخانه است که اقدام به تمیز کردن مرغ ها کنند

وی تاکید کرد:«نظارت مستمر بر تولیدات کارخانه هایی که از دستگاه های بادر استفاده می کنند می تواند از تخلفات آنها در تولیدات خود جلوگیری کند چرا که این دستگاه به صورتی است که استفاده از آن به خودی خود مشکلی ندارد و اگر مرغ را به صورت پاک و تمیز کرده داخل آن قرار دهیم بافت های نرم را از یک سقف مشبک عبور می دهد و بافت های سفت را از خروجی دستگاه خارج می کند اما مشکل زمانی بروز می کند که تولید کنندگان مرغ را با تمام پوست و چربی و استخوان و امعاء و احشاء آن داخل این دستگاه بیندازند و اگر نظارت بر تولیدات کارخانه ها نباشد و کارخانه ها در تولید سوسیس و کالباس ها تخلف کنند مصرف کننده با استفاده محصولات آنان دچار مشکلات بسیاری می شوند

این کارشناس صنایع غذایی ادامه داد:«در خصوص کیفیت تولیدات سوسیس و کالباس کارخانه ها باید گفت کیفیت محصول همیشه به بالا بودن کیفیت مواد اولیه آن نیست بلکه ممکن است فرمولاسیون تولید مشکل داشته باشد و یا دستگاه های تولید مدرن نباشند و باید گفت پروسه تولید بسیار پیچیده است و فرمولاسیون تولید مهمترین بخشی است که بر کیفیت تولید محصول تاثیر می گذارد

وی تاکید کرد:«مصرف کنندگان بایستی از محصولات کارخانه های شناخته شده که دارای پروانه ساخت بوده استفاده کنند و به علامت استاندارد محصول و تاریخ تولید و انقضای آن توجه کنند و بعد از باز شدن وکیوم سوسیس و کالباس از نگهداری و گذاشتن آن داخل یخچال خودداری کنند چرا که سطح آن حالت لیز پیدا کرده و شروع به فساد می کند و بایستی به میزان نیاز این محصول را تهیه کنند

لیلا کارشناس توصیه کرد:«مصرف سوسیس و کالباس ها برای کودکان زیر 10 سال توصیه نمی شود همچنین زنان شیرده و افراد سالخورده کمتر از سوسیس و کالباس ها استفاده کنند طبق گفته متخصصین بررسی ها نشان می دهند نیتریت و نیترات موجود در سوسیس و کالباس بعد از مصرف به نیتروزامین تبدیل می شود که این ماده سلامت جنین را به خطر می اندازد همچنین افرادی که ریسک خطر در آنها بالا است مثل افرادی که مبتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند به دلیل چربی و نمک بالای این محصولات باید از مصرف آن خودداری کنند. منبع: سلامت نیوز
شنبه 16/2/1391 - 16:33
بهداشت روانی
تاثیر مثبت غذا خوردن با خانواده در پیشگیری از اعتیاد نوجوانان به مواد مخدرتاثیر مثبت غذا خوردن با خانواده در پیشگیری از اعتیاد نوجوانان به مواد مخدر

اگر می خواهید از اعتیاد به مواد مخدر فرزندتان پیشگیری کنید، باید دست کم دو شب در هفته با فرزندتان غذا بخورید.

پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین، این یافته دانشمندان در شماره ماه سپتامبر سال 2011 مجله انجمن پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر آمریکا منتشر شده است.

این پژوهش نشان داده والدین هنگام غذا خوردن با نوجوانان از نوشیدن الکل، دود کردن سیگار و مصرف مواد مخدر پرهیز می کنند.

در این مطالعه دانشمندان دو گروه را با هم مقایسه کرده اند: نوجوانانی که با خانواده غذا نمی خورند یا دو بار در هفته این کار را می کنند و کسانی که بیش از 5 بار در هفته با خانواده شان غذا می خورند.

نوجوانانی که کمتر از دو بار در هفته با خانواده غذا می خورند:

-
بیش از سه بار در هفته ماری جوآنا مصرف می کنند.

-
دو بار در هفته سیگار دود می کنند.

-
سه بار در هفته الکل می نوشند.

علاوه بر این، این بررسی نشان داده خانواده هایی که به ندرت با هم شام می خورند، تجربه دلنشینی از خانواده شان ندارند.

نوجوانانی که در این گروه هستند دوست دارند هنگام غذا خوردن ساکت باشند و زمان غذا خوردن شان با خانواده را کوتاه کنند.

پژوهشگران معتقدند نوجوانانی که به کرات با خانواده شام می خورند :

-
در خانواده تنش ایجاد نمی کنند.

-
والدین به این نوجوان افتخار می کنند.

-
هنگام بروز مشکلات به راحتی می توانند از کمک های والدین بهره مند شوند.

خانواده هایی که هر شب با چند نفر از اقوام شام می خورند خطر اعتیاد فرزندشان به مواد مخدر و الکل را به نصف کاهش می دهند. دانشمندان تایید کرده اند ایجاد احساس مشترک هنگام تقسیم غذا در میز شام تاثیر بسیار مثبتی بر خانواده می گذارد.

دکتر بکی سچریست، مدیر برنامه آموزش والدین به نام " شانه به شانه: پرورش نوجوانان " در موسسه سلامت ملی مینه سوتا می گوید:" اکثر والدین برای اجرا و تمرین این ایده ساده با مشکل مواجه اند."

او ادامه می دهد:" مشکل اینجاست که والدین برای اجرای این ایده با کمبود زمان مواجه اند. بین برنامه های فعالیت پس از مدرسه، برنامه کاری والدین و مسائل گوناگون باید ارتباطی سیستماتیک ایجاد کرد."

دکتر بکی سچریست پیشنهادات زیر را ارائه داده است:" غذا خوردن همراه با خانواده را به نیازی اساسی بدل کنید. قانونی مناسب و خوشایند وضع کنید و به فرزندتان اعلام کنید دست کم باید سه بار در هفته با خانواده شام بخورد. نوجوانان را ترغیب کنید برای خوردن سه وعده غذا بر سر میز حاضر شوند. هر زمان که امکان دارد، نوجوانان را درگیر پخت غذای مورد علاقه شان کنید. نوجوان وقتی تجربه دلنشینی از پخت غذا داشته باشد سر میز غذا حاضر می شود."

پخت و پز غذا توسط نوجوان همیشه امکان پذیر نیست، برای پیشگیری از ایجاد جر و بحث بر سر موضوعات جنجالی - برای مثال، تکلیف مدرسه و گروه همسالان - تلاش کنید درباره موضوعاتی که کلیه اعضاء خانواده به آن علاقه دارند گفت و گو کنید.

سوال های بی انتها بپرسید. مثال ها عبارتند از:

-
برای تفریح کردن چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

-
کار مورد علاقه ات چیست؟

چه تعریفی درباره موفقیت در ذهن داری؟

طرح کردن سوالات فوق سبب ایجاد رابطه ای پایدار میان والدین و نوجوان می شود. سعی کنید غذا خوردن همراه اعضاء خانواده را ادامه بدهید.

دکتر سچریست می گوید:" در بسیاری از خانواده ها وقتی کودکان بزرگ می شوند و به نوجوانی قدم می گذارند میزان وعده های غذایی که با هم می خورند به شدت کاهش می یابد. سعی می کنم به پسر 17 ساله ام اهمیت بدهم و دست کم صبحانه را با او بخورم. نوجوانان نیاز به راهنمایی، حمایت و ایجاد رابطه ای صمیمانه با والدین دارند."

تا به حال از خود پرسیده اید که چرا نوجوانان و افرادی که تازه به بزرگسالی قدم گذاشته اند برای غلبه بر فقر، خشونت، اعتیاد به مواد مخدر و الکل به بزرگسالان وابسته اند؟

رشد و پیشرفت زمانی اتفاق می افتد که بتوانید با انعطاف پذیری و مدیریت صحیح موانع را پشت سر بگذارید. انعطاف پذیری صفت یا خصوصیتی نیست که شما با آن به دنیا آمده باشید.

برخی از نوجوانان به طور طبیعی انعطاف پذیری را می آموزند اما برخی دیگر نیاز به کمک دارند.

نقش والدین در رشد و افزایش انعطاف پذیری نوجوانان اهمیت زیادی دارد.

عواملی که انعطاف پذیری را افزایش می دهند عبارتند از:

-
اعتماد به نفس

-
هوش

-
امیدواری

-
خوشبینی

-
محله های امن

-
حمایت اجتماعی

-
شرکت کردن در فعالیت های فوق برنامه

رشد انعطاف پذیری بر اساس ایجاد ارتباط

رابطه ای عاطفی و حمایتی با دست کم یک فرد بزرگسال نقش زیادی در افزایش انعطاف پذیری نوجوان و شادی بزرگسال ایفاء می کند. خانواده، عامل مهمی در زندگی نوجوان است.

ایجاد رابطه مثبت با والدین، همسالان، پدر بزرگ و مادر بزرگ، همسایگان، معلم ها، مربیان و ... کمک زیادی در ایجاد و افزایش شادی نوجوانان دارد.

کودکانی که احساس می کنند والدین، پدر بزرگ و مادر بزرگ و ... به او اهمیت می دهند در مدرسه شادتر هستند، اعتماد به نفس شان بیشتر است و برای موفقیت همسالانشان تلاش می کند.

بازی های درون مدرسه، نقش مهم و حمایتی انعطاف پذیری

با توجه به این که فرزندتان تجربه خوبی از فعالیت ها و بازی های دوران تحصیل اش دارد، می توانید به او در مبارزه با تغییرات فیزیکی، هوشی، روحی روانی و ارتباط با دوستان و خانواده کمک کنید.

اهمیت دوران گذار

در طول دوران کوتاه و مهم جوانی، نوجوان تغییرات زیادی می کند. وقتی فرزندتان از دوران دبستان و راهنمایی به دوران دبیرستان قدم می گذارد، تغییرات مهمی در او ایجاد می شود که تاثیر زیادی در تصمیم او برای مصرف یا عدم مصرف مواد مخدر می گذارد.

توصیه هایی برای پیشگیری از اعتیاد به مواد مخدر فرزندانی که تازه به نوجوانی قدم گذاشته اند

-
از تغییرات فیزیکی و روحی روانی فرزندتان آگاه شوید.

-
این تغییرات احتمالا فرزندتان را به فردی مضطرب، افسرده، فاقد اعتماد به نفس و خجول بدل می کند.

-
درست است که فرزندتان در جست و جوی استقلال است، اما هنوز به حمایت و انضباط نیاز دارد. حمایت تان را از او دریغ نکنید.

-
رویدادهایی که قرار است در خانه اتفاق بیفتند را برنامه ریزی کنید، برای فرزند نوجوان تان حد و مرز تعیین کنید و مطمئن شوید تکالیف مدرسه را به درستی انجام می دهد.

-
به خاطر داشته باشید والدین نقش زیادی در رشد انعطاف پذیری فرزندان دارند. شما بزرگترین الگو برای عدم مصرف مواد مخدر فرزندتان هستید. منبع: پایگاه اطلاع رسانی پیشگیری نوین
شنبه 16/2/1391 - 16:26
ریزه کاری های خانه داری
اكنون كه هوا رو به گرما می‌رود، شرایط نگهداری انواع گوشت سخت‌تر شده، كوتاهی در رعایت اصول بهداشتی باعث ایجاد فساد در گوشت می‌شود.

اگر نمی‌خواهید به سبب ناآگاهی از راه‌های ساده تشخیص گوشت سالم و ناسالم، مسموم و بیمار شوید، هنگام خرید هر گوشتی به این نكات توجه كنید:

گوشت قرمز: گوشتی كه در شرایط غیربهداشتی تولید و توزیع شده، بویی زننده می‌دهد و از رنگ غیرطبیعی و سطح لیز و مرطوبش قابل تشخیص است. هر چه بو و لیزی آن بیشتر باشد، فاسدتر است.

گوشت مرغ: پوست مرغ تازه كشتار در شرایط بهداشتی و اصولی، چروكیده نیست و پارگی و كوفتگی ندارد. رنگ آن زرد متمایل به كهربایی و در ناحیه ران، شفاف و سفیدِ متمایل به صورتی است. امتداد استخوان سینه آن سفید و بدون شكستگی است و اگر با انگشت سطح آن را اندكی فشار دهید سفت و محكم است. گوشت مرغ فاسد یا ذبح شده در شرایط غیربهداشتی، رنگی تیره و كبود دارد و بخصوص در ناحیه ران، خونریزی‌های زیر پوست، شكستگی استخوان و ضربدیدگی معلوم است. هر چه از زمان كشتارش گذشته باشد رو به رنگ خاكستری و حتی سبز روشن می‌گذارد كه در این حالت باید مستقیما روانه زباله‌دان شود.

گوشت ماهی: چشم ماهی فاسد، حالتی گود و تو رفته دارد و فشار انگشت بر آن، سبب ایجاد فرورفتگی می‌شود؛ پوستی كدر، تیره رنگ و گاه چسبنده دارد و بوی تازگی از آن به مشام نمی‌رسد اما ماهی سالم، رنگی درخشان و شفاف داشته، سطحی لیز دارد و بویژه رنگ قرمز روشن و سطح غیرلزج آبشش آن نشان می‌دهد كه گوشتی سالم را در دست گرفته‌اید.

منبع: جام جم آنلاین
شنبه 16/2/1391 - 16:23
بیماری ها
دست نگه دارید! قبل از تصمیم برای استفاده از لنز؛ چه لنزهای رنگی و چه طبی لازم است با خوبی‌ها و بدی‌های لنز آشنا شوید. این هفته به این موضوع پرداخته‌ایم و حتی با چند نفر از استفاده‌کنندگان لنز راجع به مشکلاتشان صحبت کردیم و نظر کارشناس سلامت را جویا شدیم.بی‌شک پس از مطالعه این مطلب به بسیاری از سوالاتتان پاسخ داده می‌شود....


پرسش اول: صبح كه از خواب بیدار شدم، در آینه نگاهی به خودم انداختم. احساس كردم یكی از چشم‌هایم بزرگ‌تر از چشم دیگرم شده؛ زیاد جدی نگرفتم و گفتم حتما بعد از خواب و ورم صورتم چهره‌ام به این شكل درآمده. صورتم را شستم و چند دقیقه بعد دوباره در آینه نگاهی به صورتم انداختم و دیدم موضوع جدی‌تر از آن است كه فكر می‌كردم؛ واقعا یكی از چشم‌هایم بزرگ‌شده بود و حتی یك لكه سفید هم روی چشمم می‌دیدم. سریع به یكی از مراكز چشم‌پزشكی مراجعه كردم و درباره اینكه چه مدت است لنز استفاده می‌كنم و مشكل چشمی داشته‌ام یا نه و... توضیح دادم. پزشك بعد از معاینه، تشخیص عفونت باكتریایی دادند و استفاده از لنزها را تا مدت زیادی برایم ممنوع كردند اما توضیح دقیقی درباره این عفونت باكتریایی و علت ایجادش و... ندادند، فقط گفتند لنزهایم این عفونت را ایجاد كرده‌است و به نوعی آلوده شده بودند. پس از مدتی استفاده‌نكردن از لنزها و مصرف قطره‌های چشمی مختلف، مشكلم برطرف شد اما هنوز نگرانی‌ام درباره چشم‌هایم وجود دارد چون گاهی احساس می‌كنم یكی از چشم‌هایم بزرگ‌تر از دیگری می‌شود. علت چیست؟ بعضی‌ها می‌گویند دچار فشار چشم شده‌ام.


پرسش دوم: دچار سوزش چشم شده بودم، سوزش چشمی كه مدام بیشتر می‌شد. كمی هم در چشم‌هایم احساس خارش داشتم. لنزهایم را از چشم‌هایم بیرون آوردم اما همچنان چشم‌هایم می‌سوخت. فردا صبح وقتی كه عینك زدم و راهی محل كارم شدم، در نورآفتاب نمی‌توانستم چشم‌هایم را باز نگه‌‌دارم زیرا به شدت می‌سوختند. به چشم‌پزشك همیشگی‌ام مراجعه كردم و تشخیص او زخم‌شدن سطح قرنیه‌چشم بود. مدت زیادی از لنزهایم مصرف نكردم و در آن مدت قطره‌های مختلف استریل چشمی مصرف كردم؛ اما هنوز هم گاهی در نورآفتاب دچار سوزش شدید چشم می‌شوم. چه باید بكنم؟ علت چیست؟ آیا لنزها باعث تشدید این حالت و حساس‌شدن به نور می‌شوند؟


پرسش سوم: مدت زیادی است از لنز استفاده می‌كنم. از طرفی مدام از اطرافیان می‌شنوم كه لنز ضرر دارد به‌خصوص در هوای آلوده تهران. می‌خواهم چشم‌هایم را عمل كنم اما واقعا هنوز تصمیم جدی‌ای برای این كار نگرفته‌ام. از طرفی شنیده‌ام عمل لیزیك كسانی كه مدت زیادی لنز استفاده كرده‌‌اند، نتیجه خوبی ندارد. چه باید بكنم؟


پرسش چهارم: می‌خواهم تا چند ماه دیگر چشم‌هایم را عمل لیزیك كنم و پزشكم تجویز كرده در این مدت عینك به چشم‌هایم بزنم و به هیچ‌وجه از لنز استفاده نكنم اما وقتی عینك می‌زنم، دچار سرگیجه و سردرد می‌شوم. وقتی به چشم‌پزشك مراجعه كردم، گفت شماره عینكم درست است اما به دلیل اینكه مدت زیادی از لنز استفاده كرده‌ام، چشم‌هایم دیگر نمی‌توانند به فاصله كانونی عینك عادت كنند.


پرسش پنجم: مدام چشم‌هایم دچار عفونت‌ می‌شود؛ یعنی حداقل سالی یكبار دچار عفونت چشمی می‌شوم و قی سفید رنگی گوشه چشم‌هایم جمع می‌شود. قطره‌ای كه بیشتر مواقع برای من تجویز می‌شد «نفازولین» بود اما به تازگی شنیده‌ام بدترین قطره چشمی است چون فقط مویرگ‌های چشم را گشاد می‌كند و قرمزی چشم را از بین می‌برد. آیا واقعا این‌طور است؟ اگر واقعیت دارد پس چرا این قطره برای افراد زیادی تجویز می‌شود؟

دكتر ایرج احدزادگان/جراح چشم‌پزشك، فوق تخصص گلوكوم، استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران

قبل از اینكه بخواهم به یك‌یك این مشكلات پاسخ دهم، لازم است نكته‌ای كلی در مورد لنز تذكر بدهم. لنز در واقع چیزی جز یك قطعه پلاستیكی نیست كه بشر آن ساخته تا با كمك آن اشكال‌های موجود در دید را اصلاح كند بنابراین از آنجا كه این عامل خارجی جزء ساختمان طبیعی و خدادادی چشم ما نیست، باید تا می‌توانیم استفاده از آن را محدود كنیم تا این بار اضافی كه روی چشم‌ها قرار می‌گیرد، به آنها صدمه نزند. دور و بر ما پر است از عوامل محیطی تحریك‌كننده چشم، از آفتاب گرفته تا هوای آلوده و بخارهای ناشی از موادشیمیایی پس نباید خودمان هم یك عامل محرك را به صورت بار اضافی تحمیل كنیم. چشم‌ها در هوای آلوده كه خشكی هوا بیشتر می‌شود، با پلك زدن‌های مكرر، سعی می‌كنند رطوبت مورد نیاز خود را به دست بیاورند اما وقتی لنز روی سطح چشم باشد، گاهی این كار كافی نیست و چشم‌ها تحریك می‌شوند. لنز بد نیست اما مدت استفاده‌اش باید محدود شود. بهتر است كسی كه هر روز سر كار می‌رود و 8 ساعت لنز در چشمش می‌گذارد، روز تعطیل كه در خانه است، عینك بزند تا هم چشمش یك روز استراحت كند و هم عادت به عینكش از دست نرود.

پاسخ اول: به نظر می‌رسد در رعایت اصول مراقبت از لنز سستی كرده‌اید. رعایت نكردن بهداشت دست‌ها، تمیزنبودن ظرف جای لنز یا آلوده بودن داروی لنز می‌تواند این مشكل را ایجاد كند. بهتر است ظرف لنز كوچكی تهیه كنید تا ماده نگهدارنده زود تمام شود و بیش از 2 یا 3 ماه نماند. ظرف لنز یا داروی آن را نباید درون قفسه‌های مخصوص حمام گذاشت. چون رطوبت آن این مواد را خراب می‌كند. مشكل هیچ ربطی به فشار چشم ندارد و به نظر همان زخم شدن قرنیه است. زخم قرنیه می‌تواند عفونی یا غیرعفونی باشد كه درمان حالت عفونی سخت‌تر و طولانی‌تر است. خوشبختانه عفونت شما از نوع باكتریایی است چون زخم قارچی جدی‌تر و درمانش سخت‌تر است.

پاسخ دوم: شما دچار زخم قرنیه چشم اما از نوع غیرعفونی شده‌اید. خود این خراش‌ها و آسیب‌هایی كه به دلیل استفاده از لنز به سطح چشم وارد می‌شود، حالت فوتوفوبی (ترس از نور) ایجاد می‌كند و باعث آبریزش و قرمزی چشم می‌شود. به هر حال اینها از عوارض استفاده از لنز هستند، مدت استفاده‌تان را محدود كنید.

پاسخ سوم و چهارم: كسانی كه جراحی لیزیك انجام داده‌اند، لازم است حداقل 2 هفته قبل از عمل لنز خود را كنار بگذارند و از عینك استفاده كنند. این یك اصل مهم و ضروری و از لازمه‌های عمل لیزیك است. اگر مدت‌هاست از لنز استفاده می‌كنید، قطعا هنگام استفاده از عینك سردرد می‌گیرید و امكان دارد دیوار و زمین را كج و معوج ببینید. این مشكل از عینك یا چشم شما نیست بلكه به دلیل مشكل تطابق چشم با فاصله كانونی جدید است. به هر حال چاره‌ای جز تحمل این وضعیت نیست. اگر گه‌گاه از عینك استفاده كنید، به این معضل دچار نمی‌شوید.

پاسخ پنجم: نفازولین دارویی است كه با منقبض كردن مویرگ‌های چشم باعث می‌شود خون تجمع یافته در آن كم شود و حالت سفیدی دوباره به چشم شما برگردد. اغلب هنگام سوزش، خستگی و قرمزی چشم توصیه می‌شود نفازولین استفاده كنید اما 2 ساعت بعد از مصرف، دوباره مویرگ‌ها بازمی‌شوند و با بازگشت مجدد خون، حالت قرمزی چشم برمی‌گردد و بیمار وسوسه می‌شود مدام از این دارو استفاده كند كه این كار توصیه نمی‌شود زیرا اگر نفازولین زیاد و طولانی‌مدت استفاده شود، خود باعث ایجاد لكه‌های قهوه‌ای روی سفیدی چشم خواهد شد. به جای نفازولین از كمپرس آب خنك و حتی یخ استفاده كنید كه تاثیر آن مشابه نفازولین است و حالت خارش، خستگی و قرمزی چشم را از بین می‌برد. خوبی استفاده از كمپرس خنك این است كه محدودیت مصرف یا عارضه ندارد و می‌توانید هر چندبار كه دلتان خواست در شبانه‌روز این كار را تكرار كنید.


منبع: هفته نامه سلامت
شنبه 16/2/1391 - 16:20
شهدا و دفاع مقدس

پیام مقام معظم رهبری :

شهید املاكی شما ، كه توی میدان جنگ شیمیایی زدند ، و خودش هم آنجا در معرض شیمیایی بود ، بسیجی بقلدستش ماسك نداشت ،شهید املاكی ماسك خودش را برداشت بست به صورت بسیجی همراهش ! قهرمان یعنی این !

يکشنبه 10/2/1391 - 13:17
اخبار
حجت‌الاسلام و المسلمین حیدر مصلحی وزیر اطلاعات و رئیس شورای دستگاه‌های نظارتی کشور با اشاره به دستاوردهای داخلی و خارجی این شورا در مبارزه با فساد در دستگاه‌های اجرایی کشور گفت: این شورا تلاش کرده است تا با ارتقا و توسعه ارزش‌های دینی زمینه ارتقاء سلامت اداری را از طریق برگزاری دوره‌های آموزشی فراهم کند. وی افزود: ما از 80 دستگاه اجرایی خواسته‌ایم تا با خوداظهاری چک‌لیست‌های خود را به دستگاه‌های نظارتی ارائه دهند.
وزیر اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستاوردهای خارجی شورای دستگاه‌های نظارتی گفت: حضور در همایش‌های بین‌المللی مبارزه با فساد در مراکش و قطر و همچنین ترجمه دستاوردهای مبارزه با فساد از سوی دستگاه‌های اجرایی و ارائه آن به سازمان‌های بین‌المللی از جمله دستاوردهای مهم شورا در بحث خارجی است.
وی با اشاره به اینکه متاسفانه برخی از سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان شفافیت اطلاعات خود را از گروه‌های مغرض با نظام جمهوری اسلامی ایران دریافت می‌کنند، گفت: در این خصوص مکاتباتی از سوی این شورا با دستگاه‌های بین‌المللی مبارزه با فساد صورت گرفت که سبب ارتقاء 46 رتبه‌ای کشور در رده‌بندی مبارزه با فساد شد.
يکشنبه 10/2/1391 - 13:2
اخبار
هفته نامه آسمان در گفت‌وگویی با غلامعلی خیاط خلقی طراح ایده انتقال آب دریای خزر به کویر نوشت:به جز طرح انتقال آب خزر به کویر، طرح دیگری دارم که انشالله در صورت اجرای آن، از این طرح هم بزرگتر است. اندازه آن طرح و فراگیری آن بسیار بزرگ خواهد بود. طرح بزرگی که به طور حتم باید آن را در طول تاریخ سی سال گذشته بی‌نظیر دانست.خیلی قصد ندارم در مورد این طرح توضیح بدهم. فقط در یک جمله بگویم که درباره مقدمات ظهور آقا امام زمان (عج) است. یعنی طرحی در این اندازه بزرگ که اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است.این لطف خدواند بوده که طرح مقدمات ظهور امام زمان (عج) به ذهنم رسیده است. نام این طرح «هشت بهشت قرآن و عترت» است که طرحی اعتقادی و مذهبی است.به زودی ابعاد این طرح اعلام می‌شود. طرح «هشت بهشت قرآن و عترت» در واقع بازسازی بافت‌های اطراف حرم امام رضا(ع) است. انشالله در فرصتی بهتر در مورد این طرح که بسیار عظیم است، توضیح خواهم داد.منبع :خبرآنلاین 

 

يکشنبه 10/2/1391 - 12:55
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته