قال رسول الله صلى الله عليه وآله :
خللوا بين اصابعكم لايخلل الله بينها بالنار هنگام وضو ميان انگشتان خود فاصله دهيد تا خدا به وسيله آتش ميان آنها را فاصله ندهد.
(نهج الفصاحه ، ص 306)
قال على عليه السلام :
ان اسرق الناس من سرق من صلاته
دزدترين مردم كسى است كه از نمازش كم بگذارد.
الصلوة ، معراج المؤ من
نماز، معراج مؤ من است .
امام صادق (عليه السلام):
الصَّبْرُ رَأسُ الإیمانِ.
شكيبايی قلّۀ ایمان است.
کافی، ج 2، ص
عبادت به معناي اظهار ذلّت، عاليترين نوع تذلّل و كرنش در برابر خداوند است. در اهميّت آن، همين بس كه آفرينش هستي و بعثت پيامبران (عالم تكوين و تشريح) براي عبادت است. خداوند ميفرمايد: »و ما خلقت الجنّ و الانس الاّ ليعبدون»
هدف آفرينش هستي و جن و انس، عبادت خداوند است.
قال الله تبارك و تعالي :
«و ما خلقت الجنّ و الانس الاّ ليعبدون»
« من جن و انس را نيافريدم جز براي اينكه عبادتم كنند (و از اين طريق تكامل يابند و به من نزديك شوند».
ذاريات/56.
قال الامام الصادق عليه السّلام :
قال اللّه تبارك و تعالي: يا عبادي الصدّيقين، تنعّموا بعبادتي في الدّنيا، فانّكم تتنعّمون بها في الآخرة
خداي تبارك و تعالي فرموده است: اي بندگان راستين من! در دنيا به عبادت من متنعّم شويد; زيرا كه در آخرت به وسيله آن متنّعم ميگرديد.
الكافي: 2 / 83 / 2 و ح 3.
قال الصادق عليه السلام :
السجود على تربة الحسين - عليه السلام - يخرق الحجب السبع
سجده بر تربت امام حسين (ع ) هفت پرده و مانع را مى شكافد.
(بحارالانوار، ج 101، ص 135)
مثل الصلوات الخمس كمثل نهر جار عذب على باب احدكم يغتسل فيه كل يوم خمس مرات فما يبقى ذلك من الدنس
نمازهاى پنج گانه به نهر جارى گوارايى مى مانند كه بر در خانه هايتان روان است و هر روز پنج بار خود را در زلال آن شست و شو مى دهيد، ديگر هيچ پليدى باقى نمى ماند.
(كنز العمال ، ج 7، ص 291، حديث 18931)
قال رسول الله -صلى الله عليه وآله
رواح الجمعة واجب على كل محتلم
برهر مكلف رفتن به نماز جمعه واجب است .
(كنز العمال ، ج 7، ص 725، ح 21119).