لِقاكَ هَوایَ رِضاكَ مِنَایَ................................................ فَهَبْ لی لِقاكَ و هَبْ لی رِضاكْ
دیدار تو تو خواسته ی من است و خشنودی تو آرزویم ،پس دیدار و خشنودی خود را بر من عطا كن.
******************************************************
ما هم ، شكسته خاطر دیوانه بوده ایم
...... ما هم ، اسیر طرّه ی جانانه بوده ایم
........ ما هم به روزگار جوانی ز شور عشق ،
....... ما هم به روزگار جوانی ز شور عشق ،
....... روزی ندیم بلبل و پروانه بوده ایم ، بوده ایم
...... بر كام خشك ما به حقارت نظر مكن
....... ما هم رفیقِِِِِِِ ساغر و پیمانه بوده ایم ، بوده ایم
......... اونا كه تو زندگیشون قصه های خوب شنیدن
....... تو قمار زندگانی همه جور بازی رو دیدن
....... اونا كه تو خلوت شب شعرهای حافظ و خوندن ،
....... همه راه و رفتن اما ،بر سر دوراهی موندن.
....... بهشون بگین كه اینجا یه نفر همیشه مسته
...... یه نفر همیشه تنها سر این کوچه نشسته
........ بهشون بگین كه قِِِِِِصّّّّش مثلِِِِِ شاهنومه درازه
....... كی بوده كجا رسیده ، چجوری باید بسازه
......... حالا قصه هاشو مستا ،توی میخونه ها میگن
......... اما اون همیشه مستو، توی اونجا ، راه نمیدن
......... بهشون بگن كه اینجا یه نفر همیشه مسته
......... یه نفر همیشه تنها سر این كوچه نشسته
........ من امشب سرخوش و دیوانه و مست و غزل خوانم
.......... به جام می من آبرومندم ،از غم گریزانم
....... گرت میخانه باز آیم ، مرا غم باز میجوید
.......روید ای دوستان ، روید ای دوستان من گو شه ی میخانه می مانم ........ به مستی پای در میدان غم بنهاده ام امشب
....... مخندین ، رهگذر بر من ،مگر افتان و خیزانم
...... بهشون بگین كه اینجا یه نفر همیشه مسته
....... یه نفر همیشه تنها سر این کوچه نشسته
نگارنده و گردآورنده :sadaf125
««رَبِّ اشْرَحْ لی صَدْری و یَسِِِِّرلی أمْری واحْلُلْ عُقْدَةًََ مِنْ لِسانی یَفْقَهُوا قَولی »»
تعریف روزه
روزه آن است كه انسان براى انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب از چیزهایى كه روزه را باطل مىكند و شرح آنها بعدا گفته مىشود، خوددارى نماید.
راه ثابت شدن اول ماه
١٧٣٠ اول ماه به پنج چیز ثابت مىشود: اول: آنكه خود انسان ماه را ببیند. دوم: عدهاى كه از گفته آنان یقین پیدا مىشود بگویند ماه را دیدهایم. و همچنین است هر چیزى كه به واسطه آن یقین پیدا شود. سوم: دو مرد عادل بگویند كه در شب ماه را دیدهایم، ولى اگر صفت ماه را بر خلاف یكدیگر بگویند، یا شهادتشان خلاف واقع باشد، مثل این كه بگویند داخل دایره ماه طرف افق بود، اول ماه ثابت نمىشود. اما اگر در تشخیص بعضى خصوصیات اختلاف داشته باشند، مثل آن كه یكى بگوید ماه بلند بود و دیگرى بگوید نبود، به گفته آنان اول ماه ثابت مىشود. چهارم: سى روز از اول ماه شعبان بگذرد كه بواسطه آن اول ماه رمضان ثابت مىشود، و سى روز از اول رمضان بگذرد كه بواسطه آن اول ماه شوال ثابت مىشود. پنجم: حاكم شرع حكم كند كه اول ماه است.
١٧٣١ اگر حاكم شرع حكم كند كه اول ماه است، كسى هم كه تقلید او را نمىكند،باید به حكم او عمل نماید، ولى كسى كه مىداند حاكم شرع اشتباه كرده، نمىتواند به حكم او عمل نماید.
١٧٣٢ اول ماه با پیشگویى منجمین ثابت نمىشود، ولى اگر انسان از گفته آنان یقین پیدا كند، باید به آن عمل نماید.
١٧٣٣ بلند بودن ماه یا دیر غروب كردن آن، دلیل نمىشود كه شب پیش، شب اول ماه بوده است.
١٧٣٤ اگر اول ماه رمضان براى كسى ثابت نشود و روزه نگیرد، چنانچه دو مرد عادل بگویند كه شب پیش ماه را دیدهایم، باید روزه آن روز را قضا نماید.
١٧٣٥ اگر در شهرى اول ماه ثابتشود، براى مردم شهر دیگر فایده ندارد، مگر آن دو شهر با هم نزدیك باشند، یا انسان بداند كه افق آنها یكى است.
١٧٣٦ اول ماه به تلگراف ثابت نمىشود، مگر دو شهرى كه از یكى به دیگرى تلگراف كردهاند نزدیك یا هم افق باشند و انسان بداند تلگراف از روى حكم حاكم شرع یا شهادت دو مرد عادل بوده است.
١٧٣٧ روزى را كه انسان نمىداند آخر رمضان استیا اول شوال، باید روزه بگیرد، ولى اگر پیش از مغرب بفهمد كه اول شوال است، باید افطار كند.
١٧٣٨ اگر زندانى نتواند به ماه رمضان یقین كند، باید به گمان عمل نماید، و اگر آن هم ممكن نباشد، هر ماهى را كه روزه بگیرد صحیح است. و بنابر احتیاط واجب باید بعد از گذشتن یازده ماه از ماهى كه روزه گرفته، دوباره یك ماه روزه بگیرد. ولى اگر بعد گمان پیدا كرد، باید به آن عمل نماید. نیت
1550- لازم نیست انسان نیت روزه را از قلب خود بگذراند یا مثلا بگوید فردا را روزه مىگیرم بلكه همین قدر كه براى انجام فرمان خداوند عالم از اذان صبح تا مغرب كارى كه روزه را باطل مىكند انجام ندهد، كافى است و براى آن كه یقین كند تمام این مدت را روزه بوده، باید مقدارى پیش از اذان صبح و مقدارى هم بعد از مغرب از انجام كارى كه روزه را باطل مىكند خوددارى نماید
آنچه براى روزهدار مكروه است
١٦٥٧ -چند چیز براى روزهدار مكروه است و از آن جمله است: دوا ریختن به چشم و سرمه كشیدن در صورتى كه مزه یا بوى آن به حلق برسد، انجام دادن هر كارى كه مانند خون گرفتن و حمام رفتن باعث ضعف مىشود و بو كردن گیاههاى معطر، تر كردن لباسى كه در بدن است، كشیدن دندان و هر كارى كه به واسطه آن از دهان خون بیاید، مسواك كردن به چوب تر.
مواردى كه مستحب است انسان از كارهایى كه روزه را باطل مىكند خوددارى نماید
١٧٤٩ براى شش نفر مستحب است در ماه رمضان اگر چه روزه نیستند از كارهاى كه روزه را باطل مىكند خودارى نمایند: اول: مسافرى كه در سفر، كارى كه روزه را باطل مىكند انجام داده باشد و پیش از ظهر به وطنش یا به جایى كه مىخواهد ده روز بماند، برسد. دوم: مسافرى كه بعد از ظهر به وطنش یا به جایى كه مىخواهد ده روز در آن جا بماند برسد. سوم: مریضى كه پیش از ظهر خوب شود و كارى كه روزه را باطل مىكند انجام داده باشد. چهارم: مریضى كه بعد از ظهر خوب شود. پنجم: كافرى كه در روز ماه رمضان مسلمان شود.
١٧٥٠ مستحب است روزهدار نماز مغرب و عشا را پیش از افطار كردن بخواند،ولى اگر كسى منتظر اوستیا میل زیادى به غذا دارد كه نمىتواند با حضور قلب نماز بخواند، بهتر است اول افطار كند. ولى به قدرى كه ممكن است نماز را در وقت فضیلت آن بجا آورد.
محقق و گردآورنده :sadaf125 منبع : توضیح المسائل امام (ره)
""آسمون گریه كند بر سر جانانه ی من ""
خودم اینجا ،دلم اونجا، همه ی راز و نیازم ،اونجاست
**** ای خدا عشق منو ، یار و منو ،اون گل نازم ،اونجاست
**** چه كنم با كی بگم، عقده ی دل را پیش كی خالی كنم
**** دردمو با چه زبون به این و اون حالی كنم
**** آسمون گریه كند بر سر جانانه ی من
**** اشك ریزون شده دلدار ،در آن خانه ی من
**** منم از دوری او، همدم بیماری شدم
**** همچو شبگرد غزلخون سوی میخانه شدم
**** مست و دیوانه شدم مست و دیوانه شدم
**** به خدا این دل من پر از غمه
**** تموم دنیا برام جهنمه
**** هر چه گویم من از این سوز دلم
**** به خدا بازم كمه، بازم كمه
**** چه كنم با كی بگم، عقده ی دل را پیش كی خالی كنم
**** دردمو با چه زبون به این و اون حالی كنم
**** دردمو با چه زبون به این و اون حالی كنم
************
نگارنده و گردآورنده :sadaf125