• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
برای مشاهده معانی و تفاسیر هر آیه بر روی متن آیه کلیک نمایید.
سوره : البقرة  آیه شماره : 26
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : البقرة  آیه شماره : 91
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : البقرة  آیه شماره : 109
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : البقرة  آیه شماره : 144
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : البقرة  آیه شماره : 147
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِذَا تَدَايَنتُم بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى فَاكْتُبُوهُ وَلْيَكْتُب بَّيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلاَ يَأْبَ كَاتِبٌ أَنْ يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللّهُ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلِ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ وَلْيَتَّقِ اللّهَ رَبَّهُ وَلاَ يَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئًا فَإن كَانَ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهًا أَوْ ضَعِيفًا أَوْ لاَ يَسْتَطِيعُ أَن يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ وَاسْتَشْهِدُواْ شَهِيدَيْنِ من رِّجَالِكُمْ فَإِن لَّمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاء أَن تَضِلَّ إْحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الأُخْرَى وَلاَ يَأْبَ الشُّهَدَاء إِذَا مَا دُعُواْ وَلاَ تَسْأَمُوْاْ أَن تَكْتُبُوْهُ صَغِيرًا أَو كَبِيرًا إِلَى أَجَلِهِ ذَلِكُمْ أَقْسَطُ عِندَ اللّهِ وَأَقْومُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَى أَلاَّ تَرْتَابُواْ إِلاَّ أَن تَكُونَ تِجَارَةً حَاضِرَةً تُدِيرُونَهَا بَيْنَكُمْ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَلاَّ تَكْتُبُوهَا وَأَشْهِدُوْاْ إِذَا تَبَايَعْتُمْ وَلاَ يُضَآرَّ كَاتِبٌ وَلاَ شَهِيدٌ وَإِن تَفْعَلُواْ فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِكُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللّهُ وَاللّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
سوره : البقرة  آیه شماره : 282
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُواْ إِذَا تَدَايَنتُم بِدَيْنٍ إِلَى أَجَلٍ مُّسَمًّى فَاكْتُبُوهُ وَلْيَكْتُب بَّيْنَكُمْ كَاتِبٌ بِالْعَدْلِ وَلاَ يَأْبَ كَاتِبٌ أَنْ يَكْتُبَ كَمَا عَلَّمَهُ اللّهُ فَلْيَكْتُبْ وَلْيُمْلِلِ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ وَلْيَتَّقِ اللّهَ رَبَّهُ وَلاَ يَبْخَسْ مِنْهُ شَيْئًا فَإن كَانَ الَّذِي عَلَيْهِ الْحَقُّ سَفِيهًا أَوْ ضَعِيفًا أَوْ لاَ يَسْتَطِيعُ أَن يُمِلَّ هُوَ فَلْيُمْلِلْ وَلِيُّهُ بِالْعَدْلِ وَاسْتَشْهِدُواْ شَهِيدَيْنِ من رِّجَالِكُمْ فَإِن لَّمْ يَكُونَا رَجُلَيْنِ فَرَجُلٌ وَامْرَأَتَانِ مِمَّن تَرْضَوْنَ مِنَ الشُّهَدَاء أَن تَضِلَّ إْحْدَاهُمَا فَتُذَكِّرَ إِحْدَاهُمَا الأُخْرَى وَلاَ يَأْبَ الشُّهَدَاء إِذَا مَا دُعُواْ وَلاَ تَسْأَمُوْاْ أَن تَكْتُبُوْهُ صَغِيرًا أَو كَبِيرًا إِلَى أَجَلِهِ ذَلِكُمْ أَقْسَطُ عِندَ اللّهِ وَأَقْومُ لِلشَّهَادَةِ وَأَدْنَى أَلاَّ تَرْتَابُواْ إِلاَّ أَن تَكُونَ تِجَارَةً حَاضِرَةً تُدِيرُونَهَا بَيْنَكُمْ فَلَيْسَ عَلَيْكُمْ جُنَاحٌ أَلاَّ تَكْتُبُوهَا وَأَشْهِدُوْاْ إِذَا تَبَايَعْتُمْ وَلاَ يُضَآرَّ كَاتِبٌ وَلاَ شَهِيدٌ وَإِن تَفْعَلُواْ فَإِنَّهُ فُسُوقٌ بِكُمْ وَاتَّقُواْ اللّهَ وَيُعَلِّمُكُمُ اللّهُ وَاللّهُ بِكُلِّ شَيْءٍ عَلِيمٌ
سوره : البقرة  آیه شماره : 282
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : آل عمران  آیه شماره : 60
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : آل عمران  آیه شماره : 62
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : الانعام  آیه شماره : 66
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : الانعام  آیه شماره : 73
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : الاعراف  آیه شماره : 8
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : الاعراف  آیه شماره : 118
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : التوبة  آیه شماره : 48
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : يونس  آیه شماره : 32
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : يونس  آیه شماره : 76
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : يونس  آیه شماره : 94
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : يونس  آیه شماره : 108
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : هود  آیه شماره : 17
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : هود  آیه شماره : 45
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : هود  آیه شماره : 120
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : يوسف  آیه شماره : 51
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : الرعد  آیه شماره : 1
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : الرعد  آیه شماره : 19
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : الاسراء  آیه شماره : 81
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : الكهف  آیه شماره : 29
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : طه  آیه شماره : 114
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : الانبياء  آیه شماره : 97
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : الحج  آیه شماره : 6
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : الحج  آیه شماره : 54
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : الحج  آیه شماره : 62
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : المؤمنون  آیه شماره : 71
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : المؤمنون  آیه شماره : 116
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : النور  آیه شماره : 25
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : النور  آیه شماره : 49
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : الفرقان  آیه شماره : 26
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : القصص  آیه شماره : 48
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : القصص  آیه شماره : 53
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : لقمان  آیه شماره : 30
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : السجدة  آیه شماره : 3
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : سبأ  آیه شماره : 49
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : فاطر  آیه شماره : 31
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : فصلت  آیه شماره : 53
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : الشورى  آیه شماره : 18
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : الزخرف  آیه شماره : 29
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : الزخرف  آیه شماره : 30
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : محمد  آیه شماره : 2
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن
سوره : النبأ  آیه شماره : 39
ریشه کلمه : حقق
فعل : حق
معنی : ثابت، شايسته، واجب، لازم ، مطابق واقع، راست و درست، سهم و بهره، ضدّ باطل، «حقيق» سزاوار
توضیح : راغب گويد: اصل حقّ به معنى مطابقت و موافقت است. «حق» از اسماي خداوند است، چون خدا بذاته و صفاته غير قابل زوال است. «احقّ» سزاوارتر «حاقّة» از نامهاى قيامت است؛ به قيامت چون ثابت و حتمى است، حاقّة گفته شده است. «استحقّ» تجاوز به حق کسي، مرتکب گناه شدن