سوره :
الاسراء
آیه شماره :
88
ریشه کلمه :
جنن
فعل :
جِنّ
معنی :
جن، پري
«جان» جن و پري
توضیح :
جنّ در عرف قرآن موجودى است باشعور و اراده كه به تقاضاى طبيعتش از حوّاس بشر پوشيده مىباشد و مانند انسان مكلّف و مبعوث در اخرت و مطيع و عاصى و مؤمن و مشرك و... است، و خلاصه دوش به دوش انسان است تنها فرقشان آنست كه انسان محسوس و جنّ غير محسوس است و شايد بعضي يا براي بعضي غير محسوس است.
بحثي پيرامون جِنّ:
1- جنّ و انس دو موجود پر ارزش «ثقلان» روى زمين اند تأمل در آيات سوره رحمن كه بيشتر از سى بار به صورت «فَبِاَىِّ آلاءِ رَبَّكُما تُكَذَبان» جن و انس را مخاطب قرار داده اين مطلب را روشنتر مىكند.
2- جنّ از آتش -نيرو و حرارت مخصوص) آفريده شده همچنانكه انس به تدريج از خاك.[حجر:27] انسان را از گل خشك، از گل سياه بد بو و كهنه آفريديم و جنّرا پيشتر، از آتش نافذ آفريديم .
3- جنّ مانند انسان مكلّف به اعمال است [ذاريات:56] روز قيامت به جنّ و انس گفته مىشود آيا پيامبران نيامدمد؟ آيا شما را از اين روز بيم ندادند هر دو بر كفر خود گواهى دهند [انعام:130]
4- گناهكاران و كفّار جنّ همچون انسانها اهل جهنّم اند و در عذاب خواهند بود [اعراف:179] و نظير آن است دوآيه ذيل [هود:119] [سجده:13] .
5- جنّ همچون انسان ميميرند و از بين مىردو و گروهى جاى گروهى را مىگيرند [فصّلت:25]
6- جنّ مارا مىبيند ولى ما آنها را نمىبينيم درباره بر حذر داشتن بنى آدم از شيطان و اتباع او آمده است [اعراف:27] او و هم جنسانش شما را از جائى كى بينند كه شما آنها را نمىبينيد و به حكم [كهف:50] ابليس از جنس است و جنس به خصوصى نيست.
7- آنها مانند آدميان كار مىكنند و قدرت كار دارند حضرت سليمان كه آنها را به امر خدا مسخّر كرده بود براى اوكار مىكردند كاخها ،تمثالها، و كاسههاى بزرگ مىساختند [سباء:12-13] در سوره نمل آيه 17 تا 39 لشگركشى حضرت سليمان به مملكت سباء نقل شده در اصول كافى ج 1 بابى تحت عنوان «جنّ به محضر ائمه عليهم السلام ميايند و مسائل دينى خود را مىپرسند)
8- در چند آيه درباره وصف حوريان بهشتى هست [رحمن:56و74] حوريان بهشتى را قبل از شوهرانشان نه آدمى دست زده و نه جنّ، از اين آيه مىتوان حدس زد كه تكثير جنّ به وسيله مقاربت نر و ماده بوده باشد. 9- جنّ به رسول خداصلى اللّه عليه و آله و سلم ايمان آوردند و چون ما سخن مىگويند و يكديگر را به نيكوكارى دعوت كرده و از عذاب خدا مىترسانند به آيات زير و ترجمه آنها توجّه فرمائيد [احقاف:29-31].
[جنّ:1-15].
سوره :
سبأ
آیه شماره :
14
ریشه کلمه :
جنن
فعل :
جِنّ
معنی :
جن، پري
«جان» جن و پري
توضیح :
جنّ در عرف قرآن موجودى است باشعور و اراده كه به تقاضاى طبيعتش از حوّاس بشر پوشيده مىباشد و مانند انسان مكلّف و مبعوث در اخرت و مطيع و عاصى و مؤمن و مشرك و... است، و خلاصه دوش به دوش انسان است تنها فرقشان آنست كه انسان محسوس و جنّ غير محسوس است و شايد بعضي يا براي بعضي غير محسوس است.
بحثي پيرامون جِنّ:
1- جنّ و انس دو موجود پر ارزش «ثقلان» روى زمين اند تأمل در آيات سوره رحمن كه بيشتر از سى بار به صورت «فَبِاَىِّ آلاءِ رَبَّكُما تُكَذَبان» جن و انس را مخاطب قرار داده اين مطلب را روشنتر مىكند.
2- جنّ از آتش -نيرو و حرارت مخصوص) آفريده شده همچنانكه انس به تدريج از خاك.[حجر:27] انسان را از گل خشك، از گل سياه بد بو و كهنه آفريديم و جنّرا پيشتر، از آتش نافذ آفريديم .
3- جنّ مانند انسان مكلّف به اعمال است [ذاريات:56] روز قيامت به جنّ و انس گفته مىشود آيا پيامبران نيامدمد؟ آيا شما را از اين روز بيم ندادند هر دو بر كفر خود گواهى دهند [انعام:130]
4- گناهكاران و كفّار جنّ همچون انسانها اهل جهنّم اند و در عذاب خواهند بود [اعراف:179] و نظير آن است دوآيه ذيل [هود:119] [سجده:13] .
5- جنّ همچون انسان ميميرند و از بين مىردو و گروهى جاى گروهى را مىگيرند [فصّلت:25]
6- جنّ مارا مىبيند ولى ما آنها را نمىبينيم درباره بر حذر داشتن بنى آدم از شيطان و اتباع او آمده است [اعراف:27] او و هم جنسانش شما را از جائى كى بينند كه شما آنها را نمىبينيد و به حكم [كهف:50] ابليس از جنس است و جنس به خصوصى نيست.
7- آنها مانند آدميان كار مىكنند و قدرت كار دارند حضرت سليمان كه آنها را به امر خدا مسخّر كرده بود براى اوكار مىكردند كاخها ،تمثالها، و كاسههاى بزرگ مىساختند [سباء:12-13] در سوره نمل آيه 17 تا 39 لشگركشى حضرت سليمان به مملكت سباء نقل شده در اصول كافى ج 1 بابى تحت عنوان «جنّ به محضر ائمه عليهم السلام ميايند و مسائل دينى خود را مىپرسند)
8- در چند آيه درباره وصف حوريان بهشتى هست [رحمن:56و74] حوريان بهشتى را قبل از شوهرانشان نه آدمى دست زده و نه جنّ، از اين آيه مىتوان حدس زد كه تكثير جنّ به وسيله مقاربت نر و ماده بوده باشد. 9- جنّ به رسول خداصلى اللّه عليه و آله و سلم ايمان آوردند و چون ما سخن مىگويند و يكديگر را به نيكوكارى دعوت كرده و از عذاب خدا مىترسانند به آيات زير و ترجمه آنها توجّه فرمائيد [احقاف:29-31].
[جنّ:1-15].
سوره :
الجن
آیه شماره :
5
ریشه کلمه :
جنن
فعل :
جِنّ
معنی :
جن، پري
«جان» جن و پري
توضیح :
جنّ در عرف قرآن موجودى است باشعور و اراده كه به تقاضاى طبيعتش از حوّاس بشر پوشيده مىباشد و مانند انسان مكلّف و مبعوث در اخرت و مطيع و عاصى و مؤمن و مشرك و... است، و خلاصه دوش به دوش انسان است تنها فرقشان آنست كه انسان محسوس و جنّ غير محسوس است و شايد بعضي يا براي بعضي غير محسوس است.
بحثي پيرامون جِنّ:
1- جنّ و انس دو موجود پر ارزش «ثقلان» روى زمين اند تأمل در آيات سوره رحمن كه بيشتر از سى بار به صورت «فَبِاَىِّ آلاءِ رَبَّكُما تُكَذَبان» جن و انس را مخاطب قرار داده اين مطلب را روشنتر مىكند.
2- جنّ از آتش -نيرو و حرارت مخصوص) آفريده شده همچنانكه انس به تدريج از خاك.[حجر:27] انسان را از گل خشك، از گل سياه بد بو و كهنه آفريديم و جنّرا پيشتر، از آتش نافذ آفريديم .
3- جنّ مانند انسان مكلّف به اعمال است [ذاريات:56] روز قيامت به جنّ و انس گفته مىشود آيا پيامبران نيامدمد؟ آيا شما را از اين روز بيم ندادند هر دو بر كفر خود گواهى دهند [انعام:130]
4- گناهكاران و كفّار جنّ همچون انسانها اهل جهنّم اند و در عذاب خواهند بود [اعراف:179] و نظير آن است دوآيه ذيل [هود:119] [سجده:13] .
5- جنّ همچون انسان ميميرند و از بين مىردو و گروهى جاى گروهى را مىگيرند [فصّلت:25]
6- جنّ مارا مىبيند ولى ما آنها را نمىبينيم درباره بر حذر داشتن بنى آدم از شيطان و اتباع او آمده است [اعراف:27] او و هم جنسانش شما را از جائى كى بينند كه شما آنها را نمىبينيد و به حكم [كهف:50] ابليس از جنس است و جنس به خصوصى نيست.
7- آنها مانند آدميان كار مىكنند و قدرت كار دارند حضرت سليمان كه آنها را به امر خدا مسخّر كرده بود براى اوكار مىكردند كاخها ،تمثالها، و كاسههاى بزرگ مىساختند [سباء:12-13] در سوره نمل آيه 17 تا 39 لشگركشى حضرت سليمان به مملكت سباء نقل شده در اصول كافى ج 1 بابى تحت عنوان «جنّ به محضر ائمه عليهم السلام ميايند و مسائل دينى خود را مىپرسند)
8- در چند آيه درباره وصف حوريان بهشتى هست [رحمن:56و74] حوريان بهشتى را قبل از شوهرانشان نه آدمى دست زده و نه جنّ، از اين آيه مىتوان حدس زد كه تكثير جنّ به وسيله مقاربت نر و ماده بوده باشد. 9- جنّ به رسول خداصلى اللّه عليه و آله و سلم ايمان آوردند و چون ما سخن مىگويند و يكديگر را به نيكوكارى دعوت كرده و از عذاب خدا مىترسانند به آيات زير و ترجمه آنها توجّه فرمائيد [احقاف:29-31].
[جنّ:1-15].