سوره :
يس
آیه شماره :
65
ریشه کلمه :
ختم
فعل :
ختم
معنی :
مهر زدن، پايان، پايان دادن
«ختام» وسيله مهر زدن، آخر طعم، طعم مشك مخصوص
«خاتم» آخر، پايان، مهري که در آخر نامه مي زنند، انگشتر
توضیح :
پايان دادن و به آخر رسيدن يكى از معانى ختم است اين از آن جهت است كه پايان دادن يك شىء نوعى مهر زدن است .
خاتم را در آيه شريفه فقط عاصم به فتح تا خوانده بقيّه قرّاء به كسر تاء خواندهاند و آن بنابر قرائت كسر به معنى ختم كننده و تمام كننده است زيرا كه پيغمبران را ختم كرده و به آخر رسانده است. و بنا بر قرائت فتح به معنى آخر النبيّين است (مجمع)
خاتم (به كسر تاء و فتح آن) انگشتر و آخر قوم و عاقبت شىء و غيره آمده است. انگشتر را از آن جهت خاتم گفتهاند كه نامه را با آن ختم و مهر مىكردهاند يا زينت است.
اگر گويند: چرا پيامبر اسلام خاتم پيغمبران است و بعد از وى پيغمبرى نخواهد آمد؟
پاسخ گوئيم: علّت خاتميّت آن حضرت دو چيز است يكى آنكه: احكام و دين آن حضرت با تمام ترقّى و پيشرفت و تمام مراحل زندگى قابل تطبيق است و جامعيّت آن از لحاظ جهان بينى و جهاندارى و تأمين احتياجات فرد و اجتماع و مادّى و معنوى به حدّى به قانون جديد و پيغمبر جديد نيست .
ديگر آن كه حضرت رسول «صلى اللّه عليه و آله» در روزگارى مبعوث شد كه بشريّت به حدّ بلوغ و رشد رسيده بود و مىتوانست با در دست داشتن برنامه اسلام و با راهنمائى عقل و فهم خود زندگى كند و پيش برود در اين صورت آمدن پيغمبر جديد لغو و باطل خواهد بود.