موبایل
راهنمای خرید تلفن هوشمند ویندوزی
اندروید و iOS در حالی سردمداران سیستمعاملهای موبایل به شمار میروند که شما میتوانید نقاط مشترک زیادی بین این دو مشاهده کنید و این همان لحظهای است که ممکن است احساس کنید نیاز به چیز جدیدی دارید. یک شروع جدید و یک چشم انداز تازه، و این دقیقا همان چیزی است که ویندوز فون برای شما به ارمغان آورده است. زمانی که صحبت از ویندوز فون مایکروسافت میشود با یک شرکت کننده جوان در خط شروع رقابتها مواجه میشویم: ویندوز فون ۸. در این مقاله سعی بر این شده است تا توضیحات مختصری درباره ۶ تلفن ویندوزی موجود در بازار و ۴ تلفنی که در آیندهای نزدیک شاهد آنها خواهیم بود، داده شود.
گوشیهای موجود در بازار
۱. نوکیا لومیا 920
چه چیزی از یک گوشی عالی ویندوز فون هفتی بهتر است؟ قطعا یک گوشی ویندوز فون هشتی! و ما هیچ تردیدی نداریم که بگوییم، در حال حاضر لومیا ۹۲۰ بهترین گوشی ویندوز فونی موجود در بازار است.
سادگی نقطه قوت این همراه زیباست. نوکیا در لومیا ۹۲۰ همه اصول پایهای را به بهترین شکل اجرا کرده است. از دفترچه تلفن و لیست تماسها و کیفیت تماس گرفته تا گشتوگذار در اینترنت و خدمات پیام رسانی و البته پشتیبانی از شبکه نسل چهارم.
دوربین ۸ مگاپیکسلی لومیا ۹۲۰ از بهترین دوربینهایی است که ما تا کنون استفاده کردهایم و برای هر کسی که به دنبال یک گوشی دوربیندار عالی میگردد، لومیا ۹۲۰ بهترین گزینه است.
صفحه نمایش ۴.۵ اینچی این تلفن نیز یکی از بهترینها است. صفحه نمایش شفاف و با کیفیتی که به لطف تکنولوژی PureMotion تماشای فیلم و گشتوگذار در اینترنت را به تجربهای لذتبخش برای شما تبدیل میکند. از نکات جالب دیگر لومیا ۹۲۰ این است که شما حتی میتوانید در روزهای سرد زمستانی با دستکش نیز با تلفن همراه خود کار کنید.
قیمت لومیا 920 در بازار تهران 2,405,000 تومان
۲. نوکیا لومیا 820
اگر جیبهای شما به اندازه کافی بزرگ نیست یا دستهایتان کمی کوچک است، ممکن است دلتان بخواهد نگاهی به لومیا ۸۲۰ بیاندازید. این گوشی نیز تجربه کار با یک تلفن هوشمند ویندوز فونی کامل را برای شما فراهم میکند، البته در صفحه نمایش کوچکتر.
لومیا ۸۲۰ کماکان نقاط قوت برادر بزرگترش، لومیا ۹۲۰، را دارد مواردی که شامل شارژر بیسیم، پشتیبانی از شبکه نسل چهارم و NFC میشود و در عین حال این امکان را به شما میدهد که با تغییر کاور خارجی آن، آنرا با سلیقه و حالت فعلی خود هماهنگ کنید.
قیمت لومیا 820 در بازار تهران 1,890,000 تومان
۳. HTC 8X
در حالیکه که 8X تا کنون از لحاظ ظاهر، زیباترین گوشی ویندوز فون هشتی به شمار میرود، اما در درون خود توانایی و قدرت لازم را برای شکست لومیا ۹۲۰ ندارد.
شما در این گوشی با استفاده از تکنولوژی Beats و مجموعه ای از تقویت کنندههای صوتی مناسب به کیفیت صدای خروجی عالی از طریق بلندگوهای داخلی یا هدفون دست پیدا خواهید کرد. همچنین به لطف بدنه باریک آن، این گوشی به راحتی در دستان شما جای میگیرد.
8X به هیچ عنوان گوشی بدی نیست، اما در عین حال نمیتوان آن را به عنوان بهترین گوشی هوشمند ویندوز فون هشتی موجود در بازار به حساب آورد.
قیمت HTC 8X در بازار تهران 1,500,000 تومان
۴. HTC 8S
HTC 8S ظاهر جذاب و در عین حال خاصی دارد. ویژگیهایی که هر دو با ظاهر رنگارنگ و زیبای ویندوز فون ۸ هماهنگ هستند. این گوشی به عنوان یک گوشی رده میانی، به طرز شگفت انگیزی سریع و نرم و روان است و در عین حال حداقل در یک زمینه، یعنی پشتیبانی از کارت حافظه Micro SD، از بزرگان این خانواده یعنی لومیا ۹۲۰ و 8X سرتر است.
در طرف دیگر باتری این گوشی را در بهترین حالت میتوان متوسط توصیف کرد. گشتوگذار در اینترنت کمی کند به نظر میرسد، ولی این کندی به میزانی نیست که در بقیه اپلیکیشنها قابل توجه باشد. همچنین قیمت در نظر گرفته شده برای این گوشی کمی از آن چیزی که باید باشد، بیشتر است.
قیمت HTC 8S در بازار تهران 1,000,000 تومان
۵. نوکیا لومیا 900
ما به هیچ وجه نمیتوانیم از لومیا ۹۰۰ چشم پوشی کنیم. از بعد از سال ۲۰۱۰ و ارتقا آیفون تا کنون، از استفاده از هیچ گوشی دیگری در این حد لذت نبرده بودیم. اما با وجود عرضه گوشی مانند لومیا ۹۲۰ که از شبکه نسل چهارم و نسخه جدید ویندوز فون بهره میبرد، لومیا ۹۰۰،که به تازگی به ویندوز فون ۷.۸ ارتقا یافته است، هیجان و جذابیت اولیه خود را از دست داده است.
۶. نوکیا لومیا 800
دیگر کمی از زمان لومیا ۸۰۰ گذشته است، اما هنوز هم میتوان روی آن به عنوان یک گوشی بدون مشکل و قابل اتکا حساب کرد. این گوشی از ویندوز فون ۷.۵ بهره میبرد و قرار است به زودی به نسخه ۷.۸ مجهز شود.
از نقاط قوت این گوشی میتوان به وجود حافظه داخلی ۱۶ گیگابایتی، دوربین باکیفیت ۸ مگاپیکسلی، طراحی زیبا و جذاب و راحت بودن در دست و پردازنده ۱.۴ گیگاهرتزی اشاره کرد. اما در سمت دیگر، دوام باتری این گوشی به شدت ناامیدکننده است و صفحه نمایش AMOLED آن نیز هیچ وقت زیبایی ویندوز فون ۸ را نخواهد دید.
اما در کل اگر میخواهید یک گوشی ویندوز فونی با طراحی ساده بخرید میتوانید روی لومیا ۸۰۰ حساب کنید.
قیمت لومیا 800 در بازار تهران 850,000 تومان
و در آینده...
۱. نوکیا لومیا 620
نشانههای اولیه درباره لومیا ۶۲۰ مثبت به نظر میرسند و با توجه به قیمت مناسب آن، این پتانسیل را دارد که به یک گزینه جذاب برای کسانی که قصد تجربه ویندوز فون ۸ را دارند، تبدیل شود.
به طور خلاصه لومیا ۶۲۰ را میتوان نمونه کوچکتر لومیا ۸۲۰ به حساب آورد، بدون شارژر بیسیم و با سخت افزار کمی ضعیفتر از آن، که این میتواند نشانههای خوب برای ۶۲۰ باشد.
باید صبر کرد و دید که آیا پردازنده ضعیفتر و رم کمتر لومیا ۶۲۰ مشکلی در اجرای ویندوز فون ۸ به وجود میآورد یا نه. ما قضاوت دقیقتر خود را پس از بررسی تمام جوانب لومیا ۶۲۰ اعلام خواهیم کرد.
۲. سامسونگ اتیو S
اتیو S یک گجت ویندوز فون هشتی خیلی خوب خواهد بود و از امکاناتی نظیر ساختار باریک، صفحه نمایش بزرگ، باتری قابل تعویض و پشتیبانی از کارت حافظه Micro SD بهره میبرد که رقبای آن با برند HTC و نوکیا از داشتن همزمان آنها بیبهرهاند.
با توجه به ساختار عالی، سخت افزار مناسب و حافظه قابل ارتقا، اتیو S یک گزینه عالی ویندوز فون هشتی خواهد بود. اما در طرف دیگر عدم پشتیبانی این گوشی از 4G باعث میشود که ما نتوانیم به طور ۱۰۰ درصد به 8X یا لومیا ۹۲۰ ترجیح دهیم.(امکانی که در کشور ما تا اطلاع ثانوی پارامتری برای خرید به حساب نخواهد آمد.)
۳. هواوی Ascend W1
ما از این موضوع مطمئن هستیم که هواوی در حال کار بر روی مجموعهای از دستگاههایی با ویندوز فون ۸ است، اما این کمپانی چینی هنوز هیچ اطلاعاتی درباره پروژه های جدیدش به طور رسمی اعلام نکرده است.
اطلاعات لو رفته از یکی از این گوشیها به نام Ascend W1 حاکی از این است که باید منتظر یک گوشی با صفحه نمایش ۴ اینچی، پردازنده دو هستهای ۱.۲ گیگاهرتزی، دوربین ۵ مگاپیکسلی و باتری ۲۰۰۰ میلی آمپر ساعتی به همراه NFC باشیم. با توجه به شایعات موجود قیمت این گوشی هم چیزی حدود ۲۰۰ دلار خواهد بود.
۴. هواوی Ascend W3
هواوی احتمالا یک پرچمدار ۴.۵ اینچی به نام Ascend W3 نیز در آستین خود خواهد داشت. این گوشی همچنین به دوربین ۸ مگاپیکسلی با قابلیت ضبط ویدئو HD مجهز خواهد بود. فعلا اطلاعات زیادی درباره Ascend W3 در دسترس نیست. اما ما گوشها و چشمان خود را برای کسب اطلاعات بیشتر از آن باز نگه خواهیم داشت.
چهارشنبه 13/10/1391 - 1:58
موبایل
این نرم افزار پیامک ها را فقط در مقابل چشمان شما نمایش داده و آنها را از دید سایرین مخفی می کند.
به گزارش خبرنگار دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران، شاید برای شما هم پیش آمده باشد که هنگام خواندن پیامک هایتان در مکان های شلوغ و پر ازدحام مانند اتوبوس، قطار و یا سینما احساس کنید فرد دیگری زیر چشمی به تبلت یا تلفن همراه شما نگاه کرده و پیامک های شخصی و خصوصی شما را می خواند.
دریچه برای رهایی از این مشکل نرم افزار Blindfold را به شما معرفی می کند که در یک محیط کاربری زیبا پیام های کوتاه را فقط در مقابل چشمان شما نمایش داده و آنها را از دید سایرین پنهان می کند.
اما نحوه عملکرد این نرم افزار به چه صورت است؟
- یک پیامک را لمس کنید تا نوشته ها ظاهر شده و بتوانید آن را بخوانید.
- در مرحله بعد همه پیامک ها را مخفی کرده و یا یکی از آنها را به دلخواه خود قابل مشاهده نگه دارید.
- هم اکنون فردی که کنار شما ایستاده فقط شکل یک پیامک خالی را مشاهده می کند و می توانید با خیال راحت به پیامک های خود پاسخ دهید.
از دیگر ویژگی های این نرم افزار می توان به قابلیت های دریافت و ارسال پیامک، قفل گذاری، پاسخ دادن و انتقال پیام های کوتاه و نیز به اشتراک گذاری آنها در شبکه های اجتماعی اشاره کرد.
گفتنی است نرم افزار Blindfold بر روی گوشی و تبلت های دارای سیستم عامل آندروید 2.1 و بالاتر نصب و اجرا می شود.
نرم افزار مخفی سازی پیامک ها را از اینجا دانلود کنید
چهارشنبه 13/10/1391 - 1:55
موبایل
یک بازی جذاب دیگر با محوریت پرندگان، پل و سازه های مقاوم بسازید و راه بازگشت به خانه را برای آنها باز کنید.
به گزارش خبرنگار دریچه فناوری اطلاعات باشگاه
خبرنگاران، Fat Birds Build A Bridge داستان چند پرنده است که پرواز کردن
بلد نیستند و راه بازگشت به خانه را نیز گم کرده اند.
در این بازی یک موش باهوش و بدجنس به دنبال پرندگان بامزه و چاقی است که
گم شده اند و شما باید با رعایت قوانین فیزیک پل و سازه های مقاوم بسازید
تا آنها بتوانند از موانع گذر کنند و به خانه برسند.
بازی Fat Birds Build A Bridge دارای شصت مرحله جذاب و گرافیگ زیبا و
رنگانگ است که برای سیستم عامل iOS 4.3 یا بالاتر طراحی شده و از گوشی های
آیفون 5 و آیپد مینی نیز پشتیبانی می کند.
چهارشنبه 13/10/1391 - 1:52
اهل بیت
حضرت سکینه-وفات
ای چشم حسین بر جمالت
وی مظهـر فاطمـه، جلالت
تعظیم کمـال بــر کمـالت
تحسین رسول بر خصالت
بر قلب پدر سکینهای تو
در بیـت ولا امینـهای تو
تـو سـوره نـور اهلبیتی
تو شادی و شور اهلبیتی
در سینه سـرور اهلبیتی
تو نخلـه طور اهلبیتی
تو دختر مــاه و آفتابی
آیینــه زینـب و ربابی
گل بر تو، گلاب بر تو نازد
عطشانـی آب بـر تـو نازد
آیـات حجـاب بر تو نازد
تنهـا نـه رباب بر تو نازد
حقـا کـه تو فخر عالمینی
ممدوحـه زینب و حسینی
چهارشنبه 29/9/1391 - 22:14
اهل بیت
زبان حال حضرت سکینه-وفات
هر کسی گوشش به حرفای منه
دیگه از تشنگی فریاد نزنه
هر چی مرد تو ماها بود، فدا شده
بچهها بابا دیگه تنها شده
بابای ما دیگه سقا نداره
بره آب برای ماها بیاره
من از این گوشهی خیمه میدیدم
حرفا شو با قوم کافر شنیدم
بچهها دست بابا خونی شده
گمونم شش ماه قربونی شده
عبا رو طوری رو اصغر کشیده
معلومه خیلی خجالت کشیده
به خون فرق داداش اکبرمون
به تمام گلهای پرپرمون
دیگه از خیمهها بیرون نریزید
جلوی چشم بابا اشک نریزید
نذارید بابا خجالت بکشه
هر چه از دشمن کشیده بسشه
چهارشنبه 29/9/1391 - 22:14
اهل بیت
حضرت سکینه(س)-وفات
در جمع ملائک مقرب
هستی
از روز ازل فاطمه مذهب
هستی
شد محو جمال کبریایی
جانت
محبوب دل حسین و زینب
هستی
×××
ای دختر بی قرینهی
ثارالله
آرام و قرار سینهی
ثارالله
در صبر و شکوه و استقامت،
یکتا
آئینهی حق! سکینهی
ثارالله
×××
با نالهی یا حسین
بی تاب شدی
از داغ لب تشنه او
آب شدی
با زمزمه های «...
أو سَمِعتُم بِغَریب ...»
یک عمر تو روضه خوان
ارباب شدی
×××
*. حضرت سکینه سلام
الله علیها می فرماید:
(روز عاشورا) وقتی
پیکر پدرم را در آغوش گرفتم،
از حلقوم بریده اش
این ندا را شنیدم که می فرمود:
شیعتی ما ان شربتم
ماء عذبٍ فاذکرونی
او سمعتم بغریبٍ او
شهیدٍ فاندبونی
شیعیان من! هر زمان
که آب گوارایی نوشیدید، مرا به یاد آورید
و اگر سرگذشت غریب
و شهیدی را شنیدید، بر من بگریید!
(مصباح، کفعمی، ص
376)
چهارشنبه 29/9/1391 - 22:13
اهل بیت
حضرت سکینه(س)- مصیبت
ابیات زیر رنجنامهای منسوب به حضرت سیدالشهداست كه از سكینه خاتون دخت مكرم حضرت اباعبدالله (ع) روایت شده است.
شیعتــــی یا كـــرام یا عظـــام المقــــام
ای شیعیانم، ای اهل كرم و ای والا مرتبگان
فانـــدبوا یاحسیـــن بفــؤاد حــــــزیــــن
نوای "یا حسین " را با دلی اندوهگین
سر دهید
شیعتی إنی غریب بین أقوام بغاة
ای شیعیانم، همانا غریبی هستم كه توسط قومی
گمراه و ستمگر احاطه شدهام
وأنا الضامی وأسقى من كؤوس النائبات
من تشنهای هستم كه از جامهای مصیبت سیراب
میشوم
قطعوا رأسی ظلماً بسیوف مرهفـــات
گردنم را به ناحق با شمشیرهای تیز بریدند
رفعوه بعد قتلی فوق أطراف القــناة
و سرم را بعد از بریدن در كنار آب بالا بردند
ذاك رأســـی مشال فی رماح طوال
و سرم با نیزههای طولانی بالا برده شد
وقطیــــع الوتیــــن بفؤاد حزیـــــــن
همانم كه شاهرگ من با دلی غمگین بریده شده
چهارشنبه 29/9/1391 - 22:13
اهل بیت
امام حسین(ع)-حضرت سکینه(س)-وداع
ای
رویِ تو روز و مویِ تو چون شب من
بر
سوز دلت سوخت دلِ مركب من
از
بابِ جگر سوخته ات بوسه مخواه
ترسم
كه بسوزد رُخ تو از لبِ من
چهارشنبه 29/9/1391 - 22:12
اهل بیت
امام حسین(ع)-حضرت
سکینه(س)-وداع
چرا بی یاری و
بهرت دگر یاور نمی آید
به دُنبالت کسی جُز اشک هر دختر نمی آید
ازین راهی که داری پیش رو لَرزد دلم، دیدم
که هر کس می رَود در خیمه ها دیگر نمی آید
علمدار تو کو، اکبر چه شد، قاسم کجا رفته؟
هزاران لشکر آن سو بهر تو لشکر نمی آید
به جان کی قسم دادی که عمّه در حرم برگشت
به دنبال برادر از چه آن خواهر نمی آید
تو روی دختر مسلم ببوسیدی و، من دیدم
مرو دختر نبوسیده مرا باور نمی آید
ز ضعف و تشنگی حرفی به لب دارم، ولی افسوس
لبانم می خورد بر هم، صدایم در نمی آمد
چهارشنبه 29/9/1391 - 22:12
اهل بیت
«آیتالله جاودان معتقد است که بسیاری از اسناد غدیر
خم توسط حاکمهایی که بغض و کینه به اهل بیت (ع) و تشیع داشتهاند،
نابود شده است و آنچه هماکنون در دسترس است فقط اندکی است که بواسطه آن
نیز میتوان جانشینی امیرالمؤمنین را اثبات کرد.»
صدای شیعه: از حادثه غدیر در تاریخ اسلام، تقریرها و گزارشهای متعددی
شده است، برخی از بُن بحث جانشینی در این حادثه را نفی کردهاند و بیان
کردهاند که دلیل اینکه پیامبر حدیث «من کنت مولا …. » را به زبان راند،
افتراها و دروغهایی بود که علیه علی ابن ابیطالب گفته میشد، لذا حضرت
ختمی مرتب برای دفع فتنه علیه ایشان در روز ۱۸ ذیحجه در میان مسلمانان گفت
«هر فرد من را دوست دارد، علی را باید دوست داشته باشد» ـ این گروه از
برادران اهل سنت هستند لغت «ولی» را به دوست معنا کردهاند ـ گروه دوم نیز
مدعیاند که پیامبر در روز غدیر جانشینی بعد از خود را به امر حق تعالی
به حضرت علی (ع) تفویض کرده است.
برای بررسی سندی این دو روایت تاریخی به سراغ بهترین شاگرد علامه عسگری ـ
او که به سخن خود علامه عسکری ادامه دهنده راهش خواهد بود ـ؛ یعنی
آیتالله جاودان رفتیم، قرار ملاقات را در کتابخانه منزلش که سراسر نور و
معنویت بود گذاشته بودیم؛ هماکنون مشروح این گفتوگو تقدیم میشود:
فارس: وضعیت اسناد واقعه غدیر چگونه است؟
- ما شیعیان عید غدیر را بزرگترین عید اسلامی میدانیم و اهل سنت نیز به
مبارک بودن این روز اذعان دارند زیرا روایاتی هم در خصوص عید غدیرخم در
مورد آیه «الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دِینَکُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ
نِعْمَتِی وَرَضِیتُ لَکُمُ الإِسْلاَمَ» است و همچنین روزه در این روز
برابر با ۶۰ سال را دارد و آن را در روایات اهلسنت هم داریم.
* هر یک حدیث غدیر از هزاران حدیث نابود شده حکایت دارد
اما باید بدانیم که در طول ۱۴۰۰ سال کسانی بر رأس قدرت کشورهای اسلامی و
در عالم اسلام بودند که نمیخواستند غدیر باشد و اگر اندکی ما سند در
میان روایات اهل سنت پیدا میکنیم نشانه یک کلاغی است که از چهل کلاغ
حکایت میکند و این یک حدیثی است که از هزاران حدیث سخن میگوید و بحث
نابودی اسناد و مدارک غدیر بحث مفصلی است که من گوشهای از آن را عرض
میکنم.
فارس: مثالهایی در این خصوص مطرح میفرمایید؟
- بله، طغرل سلجوقی اولین پادشاه سلجوقی ایران است که به تأیید خلیفه
عباسی به بغداد میرود و جزو کارهایی که از او نام برده شده است این است که
کتابخانه بزرگ، عظیم و بسیار ارزشمند شاپور اردشیر وزیر شیعهی آلعباس
را که در محله بین صورین بغداد تاسیس شده بود را میسوزاند. کتابخانه
شاپور بن اردشیر کتابخانهای است که عمده کتابهای آن برای مؤلفان علمای
جهان اسلام بوده است و با خط خودشان آن را نوشتهاند.
در اصل این است که ایشان چون در دوره سه خلیفه در دربار حضور داشته است،
از ثروت و قدرت برخوردار بود و مؤلفان بزرگی که در عالم شیعه وجود
داشتهاند نوشتههای خود را برای او میفرستند و به همین دلیل کتابخانهاش
بسیار بینظیر بوده است.
* فقط ۱۰۰ بار شتر کتابهای فقه حنفی کتابخانه ری
و اما مثال دوم، سلطان محمود غزنوی وقتی که ری را تصرف میکند، قبل از
او آلبویه یک فرقه شیعه است که حدود ۱۰۰ سال بر ایران حکومت کردهاند،
بنابراین کتابخانههای بزرگی را تشکیل داده بودند، او کتابخانه ری را
میسوزاند و فقط کتابهای فقه حنفی را از آن جدا میکند و فقط این کتابهای
فقه حنفی صد شتر بار بوده است. حال ببینید کل کتابهای این کتابخانه
چهقدر بوده است!
آنها تشیع را با کتابخانه را سوزاندهاند و خونشان را ریختهاند و آنها
را به دار آویختهاند و خانههایشان را بر سرشان خراب کردند تا این حرفها
نابود شود و به گوش دیگران نرسد.
فارس: در منابع اهل سنت هم حدیث «ثقلین» در حد تواتر بیان شده است؟
- آنچه امروز در دست ما است یک کلاغی است که از چهل کلاغ دیگر سخن
میگوید. داستان غدیر در فن علم روایتشناسی روایتش متواتر است که این را
متعدد از دانشمندان بزرگ اهلسنت گفتهاند؛ از جمله شمسالدین ذهبی ـ که
در رشته حدیث تاریخ رجال او از جمله همراهان و همکاران ابن تیمیه شناخته
میشده است و در تعصب در درجه اول قرار دارد ـ رسالهای دارد در خصوص
اثبات تواتر حدیث غدیر که اخیرا چاپ هم شده است.
باید گفت ذهبی که یک مخالف و متعصب است و پس باید دید دیگر این حدیث تا چه
حد سندیتش معتبر است و از بزرگان خود ما هم متعدد آن را بررسی کردهاند،
همچون کاری که میرحامدحسین در کتاب عقبات الانوار کرده بود و علامه
امینی نیز در کتاب الغدیر.
* داستانی مردی با نام عُلَی
در واقع در زمانهایی که کسی نام علی داشت نمیتوانست زندگی بکند گذر
چنین احادیث متواتری بسیار مهم است. در کتاب رجال اهلسنت مردی است که
نامش «علی» بود که به خاطر اینکه خطر جان و نابودی همه چیز داشت، او گفت
من «عُلَی» هستم. شما خود حدیث مفصل از این مجمل را بدانید که در همچنین
زمانی از حدیث غدیر خدا و اسنادش چگونه باقی مانده است.
البته هزار کار دیگر کردهاند تا معنایش را تخریب کردهاند، دلالت حدیث را
برایش اشکال وارد کردهاند. در هر صورت حدیث در دسترس است و نشانههایی
هم که در حدیث وجود دارد نشانههای همان چیزی است که ما میگوییم نه آن
چیزی که دیگران گفتهاند.
فارس: درصورت امکان واقعه تاریخی غدیر را بازخوانی کنید:
- سالی که پیامبر به حجةالوداع رفتند، سال دهم هجرت بود، ایشان اول سال
یازدهم در ماه صفر از دنیا رفته است البته به قول ما شیعیان و به قول اهل
سنت در ماه ربیع الاول در هر صورت شاید اختلاف نظر شیعه و سنی یک ماه هم
نمیشد، در این سفر حجةالوداع که در ذیالحجة سال دهم هجری است و پیامبر
میدانست که این آخرین باری است که به سفر میرود و فرموده بود که هر کس
میتواند به حج بیاید. از نظر زمانی پیامبر در سال نهم هم میتوانست این
کار را انجام دهد که شاید این هم یک دلیل است که کاری که ما میخواهیم
انجام دهیم هر چه قدر به پایان عمر نزدیکتر باشد بهتر است و در هر صورت
گفتهاند از شهر مدینه ۵۰۰۰ نفر همراه پیامبر آمدند و این هم به خاطر مریضی
بود که در شهر مدینه افتاده بود و اکثر مسلمانها از پا افتاده بودند و
به همین خاطر فقط ۵ هزار نفر همراه پیامبر رفته بودند در هر صورت
مسلمانها جمع شدند و پس از محرِم شدن در مسجد شجره حرکت کردند که همه
جزئیات هم در خصوص زمان و روز حرکت گفته شده است و همه منازل سفر هم گفته
شده است. ۴ روز مانده به آخر ماه (۲۶ ذیقعده) محرِم شدند تا به مکه
رسیدند و حج را در عموم مردم انجام داد تا جزئیترین کارها را به عموم
مردم یاد دهد و آنجا بود که حج و عمره را با هم انجام دادند چرا که در
جاهلیت حج را از عمره جدا کرده بودند و در آن موقع میگفتند این کار «من
افجر الفجور» است و با پیامبر بسیار سخت مقابله کردند تا خلاف دستور
جاهلی کاری انجام ندهد اما ایشان دستور داشتند که حج ابراهیمی را انجام
دهد و وقتی از ایشان سوال شد که آیا این کار شما فقط برای امسال بود یا
برای همیشه دستهایش را هم در هم فشردند و فرمودند:«ابدالابد دخل الحج
فیالعمره».
حضرت علی (علیهالسلام) در سفر حج بودند که یارانشان را در وسط راه
گذاشتند و با سرعت آمدند و محرم شدند و نیت کردند و آمدند که پیامبر (ص) از
ایشان پرسید چه نیتی کردید و ایشان فرمود من نیت کردم همانی را انجام
میدهم که پیامبر نیت آن را کرده است و این چنین بود که حضرت علی _ سلام
الله علیه_ هم به آنها پیوست و به همراه پیامبر حج را انجام دادند.
اما در هر صورت روز نهم ذیالحجة مسئله ولایت به پیامبر نازل شد. جبرئیل
به محضر پیامبر وارد شد و دستور داد که شما باید مسئله ولایت را ابلاغ
کنید. پیامبر از روز نهم تا روز هجدهم مسئله را به تاخیر انداخت.
این تاخیر بسیار حکیمانه بود؛ مثل همه کارهای پیامبر که حکیمانه بود چون
در این فاصله منافقینی که همراه پیامبر بودند میتوانستند خیلی کارها
انجام دهند.
هم چون منافقینی که در غزوه تبوک بودند که خود اهلسنت نقل میکنند که
منافقینی بودند که حضرت از غزوه تبوک که برمیگشتند در گردنهای کمین کرده
بودند تا شتر پیامبر را برمانند و ایشان از کوه پرت شود و کشته شود که با
تهمیدات خداوند پیامبر (ص) نجات پیدا کردند.
و خلاصه میخواهیم بگوییم که در جمع اطرافیان پیامبر (ص) افرادی بودند که
در فاصله نهم تا هجدهم میتوانستند تخریب کنند آنچه پیامبر –که درود خدا
بر او و خاندان پاکش باد- گفتهاند و اینهایی هم که اطراف پیامبر هستند از
همه اطراف جزیرةالعرب آمدهاند. تفاوت اینجاست که مردم مدینه پختهاند و
پای درس پیامبر سالهای زیادی را گذراندهاند اما مردم بیابانهای
عربستان، اعراب بدوی جزیرةالعرب اینها از اسلام اندکی بیش نمیدانند و
این جا هم آمدند و پیامبر آینده اسلام را برایشان گفت و این افراد فرصت
داشتند که تخریب کنند و پیامبر برای اینکه این اتفاق نیفتند این کار را
به تاخیر انداخت تا روز هیجدهم. که به تدریج از هم جدا میشدند و در
دسترس منافقان قرار نداشتند که آنها را تخریب کنند و آیهای که در آن
دستور مستقیم ابلاغ آمده روز هجدهم نازل شد.
آیهای که میفرماید: «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنزِلَ
إِلَیْکَ مِن رَّبِّکَ وَإِن لَّمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ
وَاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ» پیامبر از مال و جان نمیترسید و در
طول ۲۳ سال ثابت کرده بود که از مال و جانش نمیترسد و این چیزها ایشان را
از کارش بازنمیدارشت و ترس پیامبر (ص) ترس از دینش بود و اینها اینقدر
نقشه داشتند و آرزوی آینده را داشتند که حتی حاضر بودند از همه چیز
بگذرند و در اصل نبوت پیامبر و اصل توحید تشکیک به وجود آورند. این مردم
هم که ساده هستند و تعلیمات کافی ندیدهاند این تشکیکات در آنها تاثیر
میگذاشت و این اولین حادثهای بود که پیامبر (ص) هیچ مخالفی را در
مقابل خود ندید و وقتی خدا فرمود َاللّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ دیگر
شکی نبود و کلام خداوند به سلامت به مردم رسید؛ هر چند بعدها کارهای
بسیاری انجام دادند ولی آن روز هیچ اتفاقی نیفتاد.
بنابراین این فاصلهای که از نهم تا هجدهم افتاد، حکیمانه بود، وظیفه
پیامبر این بود که حرف را سالم برساند و بعدش هر چه میشد وظیفه خود مردم
بود و آنها بودند که باید درست بشنوند و درست عمل کنند.
مطلبی که در غدیر خم پیامبر فرمود بسیار مهم بود که در تاریخ آمده است که
روز بسیار گرمی بود و در اصطلاح حجیر بود و نزدیک ساعت ۱۰ بود که پیامبر
پیاده شدند و دستور دادند تا همه برگردند و بقیه سریعتر بیایند و تا
برگشتند ساعت ۱۲ شد و نماز را در زیر سایه چند تا درختی که آنجا بود،
خواندند و خیلی جمعیت بود حدود ۱۰۰ هزار نفر و حتی بیشتر ماندند و حتی فرض
این سختی کار و گرمی هوا بسیار مشکلی بود که البته برکه آبی هم بود که
نمیدانیم در آن روز این برکه آب داشته است و یا خیر. که ما میگوییم غدیر
یعنی برکه در نهایت بعد از نماز کوهانهای شتر را گذاشتند و پیامبر
رفتند بالا و حرف خودشان را زدند.
* فارس: در خصوص فرمایشهای پیامبر در آن روز کمی برایمان توضیح میدهید:
- احسنت، اما در مورد صحبتهایی که آن روز شد پیامبر در آن روز دو فرمایش
داشتند؛ یک اینکه فرمودند: «انی تارکم فیکم الثقلین کتاب الله و عترتی»
که یعنی من بجای خودم دو چیز را جایگزین میگذارم؛ کتاب خدا و عترتم که
به غیر از اینجا پیامبر در جاهای متعددی این حرف را زدهاند و حدیث
متواتری است و حداقل من در ۴ جا دیدهام که ایشان این را فرموده است که من
به عنوان دلایل و وسایل هدایت اینها را به جا میگذارم که اگر به این دو
چنگ بزنید هیچ وقت گمراه نمیشوید چون اینها دلایل هدایت هستند.
دقت کنیم در اینجا بر مرجعیت دینی و هدایتی اهلبیت_ علیهم السلام_ تاکید
شده است که در روز آخر عمرشان هم این را تاکید کردند که برای امروز هم
هست.
ما امروز برای دریافت اسلام و هدایت چه باید کنیم باید به کتاب خدا و عترت
پیامبر-که درود خدا بر آنها باد- مراجعه کنیم. هر کس به عترت مراجعه
کرده و دینش را از او و کتاب خدا گرفته هدایت شده است ولی اگر کسی دم از
اسلام بزند و طبق دستور پیامبر راه خودش را از اهل بیت و کتاب خدا نگرفته
باشد ادعایی بیش ندارد.
همیشه دقت کنید پیامبر (ص) در روز غدیر خم، ولی امر را برای بعد از خودش
مشخص فرمود و گفت که ولی امر بعد از من کیست. ایشان فرمودند: آیا من از
شما نسبت به شما ولایت بیشتری ندارم. اختیار من در مورد شما از اختیار شما
در مورد خودت بیشتر نیست. مثلا شما امروز صبح میخواهید ساعت ۸ صبحانه
بخورید و ساعت ۹ به سر کار بروید اگر من گفتم که باید ساعت ۷ بخوری و ساعت ۸
بروی باید این کار را بکنی. حال اگر تو دوست نداری به جنگ بروی و من
گفتم که باید به میدان جنگ بروی و تو باید به میدان جنگ بروی.
* فارس: اهل سنت در نقل تاریخی حدیث غدیر دارند که حضرت علی (ع)در آن
سال به جنگ رفته بودند و بدون جنگ؛ فتحی را انجام دادند که در این صورت
غنائم باید برای خود پیامبر-صل الله علیه و آله و سلم- میشد و در تاریخ
نقل است که حضرت در هنگام نزدیکی به مکه از آن اموال استفاده کرده و لباس
نو بر تن میکنند که شکایت مردم را ناشی میشوند و پیامبر برای سر و
سامان دادن به آن حدیث غدیر را میفرمایند.
- خوب این توجیهی است! انسان باید عاقل باشد که وقتی این حرف را نگاه
کند آنچه این اثر در مورد غدیر نقل کرده وقتی آنها خبر آورند و اظهار
نارضایتی کردند پیامبر جواب آنها همان موقع رو در رو داد و تمام شد.
نقل است که ایشان یارهایشان را گذاشتند و آمدند و یاران نیز از همین اموال
که همراهشان بود برداشتند و تنشان کردند. چون بالاخره آنها رسم نداشتند
که لباس را بشورند. آنقدر میپوشیدند تا پوستش بریزد و دیگر قابل پوشیدن
نباشد و وسایل هم در اختیار نداشتند که پیراهنی بشورند و اگر ماهی یک بار
هم میشستند خیلی بود است.
غذای اعیانی و پادشاهان آنها نان خالی است. در جنگ بدر که پیامبر – صل
الله علیه و آله- دستور دادند به اسیران خوش رفتار کنید؛ نان دادند به اسرا
و خودشان خرما خوردند.
نان غذای سلطنتی بود. وسیله در اختیار نبود. حال شما بینید یک لباس دو ماه
است که در سفر بر تنش دارد و حال از این غنائم برداشتند و تنشان کردند.
امیرالمومنین –علیه السلام- وقتی دیدند خیلی ناراحت شدند و اوقاتشان تلخ
شد و فرمودند اینها را باید به دست پیامبر میدادید و ایشان تقسیم
میکردند و به آنها گفتند که لباسها را از تنشان در بیاورید. خوب آنها هم
ناراحت شدند و اوقاتشان تلخ شد.
نقلهای دیگری هم هست که میگویند. خالد که همراه آنها بود یکی از رفقایش
را فرستاد نزد رسول خدا (ص) برای شکایت و فکر میکرد که فرصتی پیش آمده
تا علی علیهالسلام را از چشم پیامبر بیندازد.
وقتی به پیامبر (ص) گفت، ایشان رو برگرداندند و او دوباره آن طرف رفت و
به پیامبر گفت و ایشان دوباره رو برگرداند و وقتی برای بار سوم گفت پیامبر
تشر زد و فرمود: « علی ولیکم بعدی» و این همان چیزی است که ایشان در غدیر
خم فرمود که یعنی حرف زیادی نزن تو در برابر ولی امر خود هستی و هرچه او
گفت باید اطاعت کنی.
اینها میخواهند بگویند پیامبر ۱۰۰ هزار نفر یا بیشتر را دور خودش جمع کرد
در یک بیابان گرم و داغ که هیچ سایهای هم نبود و آنها در زیر سایه کوچک
شتر مینشستند تا نسوزند. پاهایشان را از بس داغ بود با لباسهایشان
میبستند. خوب پیامبر –که درود خدا بر او و خاندان پاکش باد- در این مکان
بنشاند و بگوید علی(ع) را دوست داشته باشید.
کتاب البدایه والنهایه ابن کثیر در جواب این موضوع کافی است. پیامبر(ص)
جواب این افراد را در همان جا به شکل خیلی سخت فرمود و کار تمام شد و آیا
واقعا میشود گفت: پیامبر ۱۰، ۱۵ روز گذاشت بگذرد بعد وسط بیابان آنها را
نگهداشت تا این را بگوید. خوب معقول نیست همان استاد و کسی که این سخن
را میگوید اگر با هم بیایند و این کتاب ابن اثیر را بخواند و انصاف
داشته باشد میبیند که این فقط یک توجیه است.
پیامبر در مقدمه حدیث غدیر میفرماید: «الست اولی بکم منانفسکم» که البته
این در نقلها سوالی است و بعد فرمود: «من کنت مولی فهذا علی مولاه» خوب
این چه ربطی دارد به حرفی که آنها زدند.
منبع:نگار
چهارشنبه 22/9/1391 - 22:19