تبریک و تسلیت
سلام من به امامی كه صید زندان شد میان اوج بلاكوه صبروایمان شد
سلام من به نمازی كه حلقه زنجیر بجای دانه تسبیح مونس آن شد
سلام من به نوائی كه همچوآه علی میان قعرسیه چال خصم پنهان شد
سلام من به مناجات وذكریا زهرا كه محر م دل سوزان اوبه زندان شد
فدای سوزغریبانه مناجاتت كه حافظ دین ونوح قران شد
سالروز شهادت امام هفتم باب الحوائج موسی بن جعفر (ع) رابه كلیه دوستان تسلیت گفته وازدوستان التماس دعا دارم .
جمعه 26/3/1391 - 23:38
دعا و زیارت
1) سیر خلقت نورانى حضرت زهرا(س)
و
در حدیثى از امام صادق- علیهالسلام- آمده است كه: « جز خدا هیچ نبود، پس
خداوند پنج نور را از جلال و عظمت خود آفرید و براى هر یك از آن انوار،
اسمى از اسماى الهى بود. خدا « حمید» است و این اسم در محمد- صلى اللَّه
علیه و آله- ظهور یافت. خدا « اعلى» است كه در امیرالمؤمنین على-
علیهالسلام- ظهور یافت. و براى خدا « اسماى حسنى» وجود دارد كه نام حسن و
حسین- علیهماالسلام- از آن اسماء مشتق است. و از اسم « فاطر» او، نام
زهراى اطهر، فاطمه اشتقاق پیدا كرد پس وقتى كه آن انوار را آفرید، اینها
را در میثاق قرار داد، پس در طرف راست عرش جا گرفتند. و خدا فرشتگان را از
نور آفرید پس وقتى كه فرشتگان به این انوار نظر كردند، امر و شأن اینها را
بزرگ شمردند و تسبیح را (از آنها) فراگرفتند و این مطابق با گفتهى
فرشتگان است كه در قرآن آمده است: به حقیقت ما (در انتظار اوامر الهى در
تدبیر عالم) صف كشیدهایم. و به راستى ما تسبیح كنندهایم، و آن هنگام كه
آدم- علیهالسلام- را آفرید آدم به سوى این انوار از طرف راست عرش با دقت
نظر نموده عرض كرد: اى صاحب اختیار من! آنان كیستند؟ خداى متعال در پاسخ
فرمود: اى آدم! آنها برگزیدگان من و خواص من هستند، اینها را از نور عظمت
و بزرگىام آفریدهام و از اسمهاى خودم اسمى را براى اینها برگرفتم، پس
عرض كرد: اى پروردگارم! به حقى كه تو بر اینها دارى اسمهاى اینها را به من
بیاموز، پس خداى متعال فرمود: اى آدم! این اسمها نزد تو امانت باشد (كه)
سرّ و رازى از راز من است. غیر تو نباید بر آن آگاه شود جز به اذن من، عرض
كرد: پروردگارم قبول كردم. خداوند پس از گرفتن این پیمان، اسمهاى آنها را
به آدم- علیهالسلام- تعلیم داد. و به فرشتگان عرضه كرد، هیچ كدام به آنها
عالم نبودند، پس در پاسخ قول خداى متعال كه فرمود: مرا از نامهاى اینها
خبر دهید اگر راست مىگویید، عرض كردند: منزهى تو! براى ما علمى نیست جز
آنچه به ما آموختهاى. همانا تو عالم و داراى حكمتى. (آنگاه خداوند)
فرمود: اى آدم! فرشتگان را به اسمهاى آن انوار خبر ده، پس وقتى كه اینها
را به اسماء خبر داد، فرشتگان دانستند كه این مطلب (در نزد آدم) به امانت
گذاشته شده و آدم به سبب آگاهى از آن، فضیلت و برترى یافته است. سپس امر
به سجدهى آدم- علیهالسلام- شدند؛ زیرا كه سجدهى ملائكه، فضیلتى براى
آدم و عبادت براى خداى متعال بود. چون كه سجده ملائكه، سزاوار آدم بود»
(1)
2) حضرت زهرا سلاماللَّهعلیه و اهلبیت علت آفرینش هستى
رسول
خدا فرمود: هنگامى كه خداى تعالى حضرت آدم ابوالبشر را آفرید و از روح خود
در او بدمید، آدم به جانب راست عرش نظر افكند، آنجا پنج شبح غرقه در نور
به حال سجده و ركوع مشاهده كرد، عرض كرد: خدایا قبل از آفریدن من، كسى را
از خاك خلق كردهاى؟ خطاب آمد: نه، نیافریدهام. عرض كرد: پس این پنج شبح
كه آنها را در هیئت و صورت همانند خود مىبینم چه كسانى هستند؟
خداى
تعالى فرمود: این پنج تن از نسل تو هستند، اگر آنها نبودند، ترا
نمىآفریدم، نامهاى آنان را از اسامى خود مشتق كردهام (و من خود آنان را
نامگذارى كردهام)، اگر این پنج تن نبودند، نه بهشت و دوزخ را مىآفریدم و
نه عرش و كرسى را، نه آسمان و زمین را خلق مىكردم و نه فرشتگان و انس و
جن را.
منم محمود و این محمد است، منم عالى و این على است، منم فاطر
و این فاطمه است، منم احسان و این حسن است، و منم محسن و این حسین است. به
عزتم سوگند، هر بشرى اگر به مقدار ذرهى بسیار كوچكى كینه و دشمنى هر یك
از آنان را در دل داشته باشد، او را در آتش دوزخ مىافكنم... یا آدم، این
پنج تن، برگزیدگان من هستند و نجات و هلاك هركس وابسته به حب و بغضى است
كه نسبت به آنان دارد. یا آدم، هر وقت از من حاجتى مىخواهى، به آنان توسل
كن.
ابوهریره مىگوید، پیامبر اكرم در ادامهى سخن فرمود: ما پنج تن
كشتى نجاتیم، هركس با ما باشد، نجات یابد، و هركس كه از ما روگردان شود
هلاك گردد. پس هركس حاجتى از خدا مىخواهد پس به وسیلهى ما اهلبیت از
حضرت حق تبارك و تعالى مسئلت نماید».
حقیقت آنست كه پنج تن مقدّس رمز خلقتند:
یا أحمَدُ! لَو لاكَ لَما خَلَقتُ الأفلاكَ، وَ لَو لا عَلِىُّ لَما خَلَقتُكَ، وَ لَو لا فاطِمَةُ لَماخَلقُتُكما. (2)
اى
احمد! اگر تو نبودى آسمان و زمین نمىآفریدم و اگر على نبود تو را
نمىآفریدم و اگر فاطمه نبود شما را نمىآفریدم (یعنى شمایان رمز خلقتید).
و فاطمه حوریّهاى بود كه چند صباحى لباس آدمیان در بر نمود: (3)
3) روشنى عالم از نور حضرت زهرا (س)
ابنمسعود
نقل مىكند كه، دیدم على بن ابىطالب علیهالسلام را كه مشغول نماز است و
در ركوع و سجودش مىگوید: « اللهم بحق محمد صلى اللَّه علیه و آله و سلم
عبدك، اغفر للخاطئین من شیعتى»
پروردگارا، به حق بندهى مقربت محمد صلى اللَّه علیه و آله و سلم خطاكاران از شیعیان مرا ببخش.
از
نزد او خارج شدم و به محضر رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم شرفیاب
شدم. ایشان را در حال نماز یافتم. دیدم كه رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله
و سلم در نماز خود مىگوید:
« اللهم بحق على علیهالسلام عبدك اغفر للخاطئین من امتى»
خداوندا، خطاكاران از امت مرا، بحق على علیهالسلام بندهى مقربت ببخش.
از
آنچه دیده بودم، در من وحشت و تردید بزرگى ایجاد شد. وقتى نماز رسول خدا
صلى اللَّه علیه و آله و سلم به پایان رسید، خطاب به من فرمودند:
اى پسر مسعود، آیا كافر شدى بعد از آنكه ایمان آورده بودى؟
عرض
كردم، ابداً چنین نیست یا رسولاللَّه، بلكه دیدم على علیهالسلام را كه
خداوند را به حق شما طلب مىكرد و شما را دیدم كه خدا را به حق على
علیهالسلام مىخواندید. پس تردید كردم كه كدامیك از شما نزد خداى عزوجل
برترید.
پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و سلم فرمودند: اى پسر مسعود، بنشین.
پس من در مقابل، رسول خدا صلى اللَّه علیه و آله و سلم نشستم.
آن
حضرت فرمودند: « ان اللَّه خلقنى و علیاً من نور قدرته قبل ان یخلق الخلق
بالفى عام اذ لا تسبیح و لاتقدیس.» خداوند من و على علیهالسلام را از نور
عظمت و بزرگى خود خلق كرد: هزار سال قبل از آنكه سایر خلائق را بیافریند.
زمانى كه هیچ تسبیح و تقدیسى وجود نداشت.
« ففتق نورى، فخلق منه
السموات و الارضین و انا و اللَّه اجل من السماوات و الارضین.» پس نور مرا
شكافت و از نور من آسمانها و زمین را آفرید به خداى تبارك و تعالى قسم كه
من از آسمانها و زمین برترم.
« و فتق نور على بن ابىطالب
علیهالسلام فخلق منه العرش و الكرسى و على بن ابىطالب علیهالسلام و
اللَّه افضل من العرش و الكرسى» و چون نور على علیهالسلام را منتشر ساخت
عرش و كرسى از نور او خلق گردید؛ به پروردگار قسم كه على علیهالسلام از
عرش و كرسى افضل است.
« و فتق نور الحسن علیهالسلام فخلق منه اللوح
و القلم و الحسن علیهالسلام و اللَّه افضل من اللوح و القلم». سپس نور
حسن علیهالسلام را باز كرد و لوح و قلم از نور حسن علیهالسلام به وجود
آمد و به خدا قسم كه حسن علیهالسلام از لوح و قلم نیز برتر است.
« و
فتق نور الحسین علیهالسلام فخلق منه الجنان و الحور العین و الحسین
علیهالسلام و اللَّه افضل من الحور العین.» و چون هستى را از نور حسین
علیهالسلام معطر كرد، بهشت و حوریان زیباروى از نور او پدیدار گشتند؛
واللَّه حسین از حورالعین برتر است.
« ثم اظلمت المشارق و المغارب
فشكت الملائكه الى اللَّه تعالى ان یكشف عنهم تلك الظلمه فتكلم اللَّه جل
جلاله كلمه فخلق منها روحا ثم تكلم بكلمه فخلق من تلك الكلمه نورا فاضاف
النور الى تلك الروح و اقامها مقام العرش فزهرت المشارق و المغارب فهى
فاطمه الزهراء علیهاالسلام و لذلك سمیت الزهراء لان نورها زهرت به
السماوات.» سپس همهى هستى از شرق تا به غرب تاریك ماند. ملائكه بر
پروردگار از آن همه تاریكى و ظلمت شكایت كردند و خواستند كه پروردگار
تاریكى را از ایشان برطرف كند. پروردگار در اجابت خواستهى آنان كلمهاى
فرمود، از آن كلمه روحى خلق گردید، سپس كلمهاى دیگر فرمود و از آن كلمه
نورى خلق شد پس آن نور را به آن روح اضافه كرد و آن را در بلندترین مكان
عرش قرار داد. همهى عالم از شرق تا به غرب نورانى شد. آن روح آمیخته به
نور خلق شده از لطف پروردگار كسى نیست، جز فاطمه زهرا علیهاالسلام و به
همین دلیل او را زهرا علیهاالسلام نامیدند زیرا نورش آسمانها را روشن
ساخت. در ادامهى این روایت زیبا پیامبر صلى اللَّه علیه و آله و سلم
مىفرمایند:
« یابن مسعود اذا كان یوم القیامه یقول اللَّه جل جلاله
لى و لعلى ادخلا الجنه من شئتما و ادخلا النار من شئتما و ذلك قوله تعالى
(القیا فى جهنم كل كفار عنید) فالكافر من جحد نبوتى و العنید من جحد
بولایه على بن ابىطالب علیهالسلام و عترته و الجنه لشیعته و لمحبیه.» اى
پسر مسعود، چون روز قیامت فرارسد، پروردگار به من و على علیهالسلام
مىفرماید: هركس را كه مىخواهید به بهشت داخل كنید و به جهنم بفرستید
هركس را كه مىخواهید. و این قول پروردگار در قرآن مجید است كه (القیا فى
جهنم كل كفار عنید) (4)
هر كافر متكبر لجوج را به جهنم افكنید پس
كافر كسى است كه از نبوت من سرپیچى كند و عنید كسى است كه از ولایت على بن
ابىطالب علیهالسلام و عترتش و محبت كردن به شیعیان و دوستانش سر باززند.
(5)
و در روایت دیگرى است كه:
خداوند نور پنج تن را از نور عظمتش
آفرید، و آسمان و زمین را از نور پیامبر اكرم صلى اللَّه علیه و آله و عرش
و كرسى را از نور على علیهالسلام و لوح و قلم را از نور حسن علیهالسلام
و حورالعین را از نور حسین علیهالسلام آفرید. مشرق و مغرب عالم در ظلمت و
تاریكى بود. فرشتگان از این ظلمت به خدا شكایت كردند و خدا را به این
انوار قسم دادند كه ظلمت را بردارد.
این بود كه خداوند روح و نور فاطمه علیهاالسلام را آفرید، و مشرق و مغرب آفرینش روشن شد.
پی نوشت ها:
1- تفسیر فرات، ص 11، ط نجف.
2-
میرجهانى: (ال) جُنّة العاصمة، ص 148 (به نقل از كشف الآلى صالح بن
عبدالوهّاب بن عرندس) (و) مرندى: ملتقى البحرین، ص 14 (و) مستنبط: القطره
ج 1: ص 164 (و) قمى: سفینةالبحار، ماده «خلق» (و) نمازى: مستدرك
سفینةالبحار، ج 3: ص 334 (حدیث قدسى)
شاید در نظر نخست این روایت احتیاج به تأمّل داشته باشد؛ امّا با اندكى دقّت، لطافت تعبیر به كار رفته در آن اشكار مىگردد.
همچنانكه
مىدانید كنیهى حضرت زهرا (علیهاالسّلام) «امّابیها» است. در سبب مكّنا
شدن حضرتش به این كنیه با مدد از روایتى كه از امام باقر
(علیهالسّلام)نقل شده است- و ما آن را در سطور بالا ذكر نمودیم- كه حضرت
فرمودند ریشه درخت نبوّت زهراى اطهر است و یا روایتى كه ذهبى در كتاب
میزان الاعتدال (ج 1:ص 234) از رسول خدا نقل مىكند كه حضرت مىفرمایند:
«أنَا شَجَرَةٌ، وَ فاطِمَةُ أصلُها،وَ عَلِىُّ لِقاحهُا، وَ الحَسَنُ وَ
الحُسَینُ ثَمَرُها» (یعنى من درخت، فاطمه ریشه آن، على لقاح آن، و حسن و
حسین میوهى آن هستند) آشكار مىگردد كه خلقت پیامبر، على، حسن و حسین
(علیهمالسّلام) در عالم انوار بسته به خلقت حضرت زهرا (علیهاالسّلام)
بوده است. فَافهَم فَإنَّهُ دَقِیقٌ جِدّاً.
3- خطیب بغدادى: تاریخ بغداد، ج 5: ص 86.
4- سورهى مباركهى ق، آیهى 24.
5- بحارالانوار، ج 40، ص 43.
منبع: http://yazahra.net چهارشنبه 17/4/1388 - 12:9
دعا و زیارت
حضرت علی علیه السلام، به فرزند
خود امام حسن (ع ) فرمود:
« اى فرزند، از من چهار
چیز را به خاطر بسپار كه چون كارهایت را به آنها به انجام رسانى ، هرگز زیانى
به تو نرسد برترین بى نیازیها عقل است و بزرگترین بینواییها حماقت است و ترسناكترین
ترسها خودپسندى است و گرامیترین حسب و نسب ، خلق نیكوست
اى فرزند، بپرهیز
از دوستى با احمق ، زیرا احمق خواهد كه به تو سود رساند، ولى زیان مى رساند و
بپرهیز از دوستى با بخیل كه او چیزى را كه بسیار به آن نیازمند هستى از تو دریغ مى
دارد و بپرهیز از دوستى با تبهكار كه تو را به اندك چیزى مى فروشد.
و بپرهیز از
دوستى دروغگو، كه او چون سراب است ، دور را نزدیك نشان مى دهد و نزدیك را دور مى نمایاند » چهارشنبه 17/4/1388 - 12:5
اخبار
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام مهمی، حضور تعیین كننده، مقتدرانه، متین و آرامش آفرین ملت بزرگ و هنرمند ایران را در جمعه حماسی 22 خرداد، لطف و رحمت پروردگار حكیم و حادثه ای خیره كننده و بی همتا خواندند و با اشاره به تجلی رشد سیاسی، عزم انقلابی و ظرفیت مدنی ملت ایران در انتخابات شورانگیز، زیبا و پرشكوه ریاست جمهوری دهم افزودند: مشاركت بیش از هشتاد درصدی مردم و رأی 24 میلیونی به رئیس جمهور منتخب، یك جشن واقعی است كه دشمنان در تلاشند با تحریكات بدخواهانه، شیرینی آن را از كام ملت ایران بزدایند بنابراین آحاد مردم به ویژه جوانان عزیز باید كاملاً هوشیار باشند و هواداران نامزد منتخب و دیگر نامزدهای محترم از هرگونه رفتار و گفتار تحریك آمیز و بدگمانانه پرهیز كنند.
متن پیام به این شرح است:
بسم الله الرحمن الرحیم
ملت عزیز ایران!
مردان و زنان آگاه و شجاع و زمانشناس!
سلام خدا بر شما كه شایستگی خود را برای دریافت سلام و رحمت الهی به اثبات رساندید. جمعهی حماسی شما، حادثهئی خیرهكننده و بیهمتا بود كه در آن، رشد سیاسی و چهرهی مصمم انقلابی و توان و ظرفیت مدنی ملت ایران، در نمائی زیبا و پرشكوه در برابر چشم جهانیان به نمایش درآمد.
اقتدار و عزتی كه شما با آرامش و متانت و كمالِ خود در تاریخ كشور به ثبت رساندید، و ارادهی خللناپذیری كه در میان آتشبار جنگروانی دشمنان، با حضور در این عرصهی تعیینكننده نشان دادید، از چنان اهمیتی برخوردار است كه با هیچ بیان معمولی و متعارفی نمی توان آن را توصیف كرد. تنها می توان گفت كه ملت ایران توانسته است همچنان موجبات رحمت الهی را در خود حفظ كند و دست قدرت خداوند را در حمایت از پیشرفت و تعالی این كشور، بالای سر خود نگاه دارد.
انتخابات 22خرداد، با هنرنمائی ملت ایران، نصاب تازهئی در سلسلهی طولانی انتخابهای ملی پدید آورد. مشاركت بیشاز هشتاد درصدی مردم در پای صندوقها و رأی بیستوچهار میلیونی به رئیس جمهور منتخب، یك جشن واقعی است كه به حول و قوهی الهی، خواهد توانست پیشرفت و اعتلای كشور و امنیت ملی و شور و نشاط پایدار را تضمین كند. دیروز شما توانستید ثابت كنید كه ایران به بركت شعارها و ارزشهای انقلاب اسلامی، در برابر تهاجم سیاسی و روانی از چنان مصونیت و صلابتی برخوردار است كه با گذشت سیسال از آغاز مردمسالاری دینی در این كشور، از همیشه تازه نفستر و سرزِندهتر در صحنه حاضر گشته و دوستان و دشمنان را به ادامهی راه روشن خود مطمئن میسازد.
اینجانب با فروتنی در برابر عزم و ایمان شما مردم عزیز، این موفقیت بزرگ را به حضرت ولیاللهالاعظم روحیفداه و به روح امام بزرگوار و به یكایك آحاد ملت تبریك عرض میكنم و همگان را به قدردانی از این لطف الهی و شكرگزاری در برابر پروردگار حكیم و علیم توصیه مینمایم. گمان بر این است كه دشمنان بخواهند با گونههائی از تحریكات بدخواهانه، شیرینی این رویداد را از كام ملت بزدایند. به همه آحاد مردم و بویژه جوانان عزیز كه سرزندهترین نقشآفرینان این حادثهی شورانگیز بودند، توصیه میكنم كه كاملاً هشیار باشند. همواره باید شنبهی پساز انتخابات، روز مهربانی و بردباری باشد. چه طرفداران نامزد منتخب و چه هواداران دیگر نامزدهای محترم، از هرگونه رفتار و گفتار تحریكآمیز و بدگمانانه پرهیز كنند. رئیس جمهور منتخب و محترم، رئیس جمهور همهی ملت ایران است و همه و از جمله رقیبان دیروز باید یكپارچه از او حمایت و به او كمك كنند. بی شك این نیز امتحانی الهی است كه موفقیت در آن خواهد توانست رحمت خداوند متعال را جلب كند.
وظیفهی خود میدانم از همهی كسانی كه در خلق این حادثهی بزرگ نقش آفریدند صمیمانه سپاسگزاری كنم: از نامزدهای محترم كه با مطرح ساختن نقطهنظرهای سیاسی و اقتصادی و با سخن و رفتار خود، دارندگان سلایق گوناگون اجتماعی و سیاسی را به صحنه آوردند، از نخبگان و برگزیدگانی كه مخاطبان خود را به حضور در این آزمون بزرگ دعوت كردند؛ از مراجع عظام و علمای اعلام و فرزانگان دانشگاهی و شخصیتهای فرهنگی و سیاسی؛ از رسانهی ملی و مدیران و طراحان و مجریان و هنرمندان صداوسیما كه نوآوریهای تحسینبرانگیز آنان نقش تعیینكنندهئی در این حادثهی فراموشنشدنی داشت؛ از وزارت كشور و شورای محترم نگهبان كه با اخلاص و امانتداری كامل به وظیفهی خطیر خود صادقانه و سختكوشانه عمل كردند؛ از نیروی انتظامی و دیگر دستگاههای حافظ امنیت، كه فضای سالم و باز و آرام را برای مردم تأمین نمودند، و سرانجام و بیشاز همه، از یكایك رأیدهندگان كه برای خود و كشورشان آبرو و ثبات و امنیت فراهم آوردند..
بار دیگر با تضرع و ابتهال، خدای عزیز و قدیر را از اعماق جان، سپاس گفته هدایت و رحمتش را برای این ملت و این بندهی ناتوان مسألت میكنم و با سلام به حضرت ولیاللهالاعظم روحیفداه به دعا و رعایت و حمایت آن صاحب اصلی این كشور دل میبندم و به روح امام راحل و ارواح طیبهی شهیدان عزیز درود میفرستم.
والسلام علیكم و رحمةالله
سیدعلی خامنهای
23/خرداد/1388
شنبه 23/3/1388 - 23:26
اخبار
نجف / واحد مرکزی خبر / سیاسی
جنبش حزب الله در نجف اشرف به مناسبت سالروز رحلت امام خمینی ( ره) بیانیه صادرکرد.
به گزارش واحد مرکزی خبر از نجف ، حزب الله عراق در بخشی از بیانیه
خود ضمن ابراز اندوه خود از رحلت امام خمینی که بزرگی و عظمت و عزت را به
اسلام بازگرداند تاکید کرد این اقدام امام زمانی صورت گرفت که همه قدرت
های استکباری دنیا برضد اسلام عمل و چنین وانمود می کردند که اسلام سیاسی
وجود ندارد و نمی توان کشوری براساس اسلام ایجاد کرد و اینکه اسلام را فقط
در مساجد محدود می کردند.
در بخش دیگری از این بیانیه افزوده شده که امام راحل خلاف ان را ثابت
کرد و توانست کشوری براساس اسلام ایجاد کند که در برابر تمامی چالش های
پیش روی انقلاب اسلامی ایستادگی کرد.
ابو حیدر الظالمی عضو دفتر سیاسی حزب الله در نجف نیز گفت این جنبش
روزهای پنج شنبه و جمعه اینده مراسمی را در مناطق مرکزی و جنوبی عراق در
بزرگداشت امام خمینی برگزار خواهد کرد.
سه شنبه 12/3/1388 - 21:10
دانستنی های علمی
شاعران جزو کسانی بودند که لحظه شنیدن خبر رحلت امام(ره) را در خاطرشان
ثبت کرده اند و با شعرهایی که در این زمینه سروده اند، تاریخ ادبیات معاصر
را نیز تحت تاثیر قرار داده اند. با دو تن از شاعران متعهد در این زمینه
گفت و گو کرده ایم که می خوانید:
به گزارش آینده روشن، عباس براتی
پور، مسئول برگزاری نشست های شعر حوزه هنری گفت: بنده وقتی برای نخستین
بار تصاویر حضور امام در بیمارستان را دیدم، متاثر شدم. یکی از تصویرها که
بسیار روی اثر گذاشت، تصویر خواندن نماز شب ایشان بود. این تصویر مرا
واداشت که یک رباعی بسرایم. این رباعی چنین بود:
مست جام الست بود آن شب
تا سحر مست مست بود آن شب
دیدمش در سکوت خلوت شب
با خدا در نشست بود آن شب
شاعر
«بهت نگاه» درباره این که پس از شنیدن خبر ناگوار رحلت امام، آیا به آینده
و شرایط کشور هم اندیشیده، گفت: پس از رحلت امام راحل(ره) به ذهنم آمد که
آقای خامنه ای صلاحیت رهبری دارد. چون آن موقع ایشان رییس جمهور بودند.
اتفاقا همین اتفاق افتاد. پیش از این که امام را به خاک بسپارند، خبرگان
ایشان را برگزیدند. بنده آن لحظه هم خبر انتخاب آقای خامنه ای را شنیدم،
شعر سرودم که مطلع آن چنین است:
آن که شرط وفا نگه دارد
حرمت عشق را نگه دارد
در صف پیروان پر خیلت
سایه ات را خدا نگه دارد
این اولین شعری بود که من برای آقای خامنه ای سرودم.
کورس
احمدی، یکی دیگر از شاعران متعهد کشورمان نیز که سال 68، دوره خدمت سربازی
را می گذرانده، چهاردهم خرداد 86 را روزی مهم دانست و گفت: موقعی که خبر
را اعلام کردند، من باور نکردم. خوب حادثه بزرگ و درک آن سخت بود. ما نه
رادیو داشتیم و نه تلویزیون. از طریق بی سیم به ما اعلام کردند که چنین
اتفاقی افتاده است. ما در دسته پدافند هوایی بودیم. در کنار دسته ما یک
رستوران بود و یک چند قهوه خانه بود که راننده های سنگین می آمدند آن جا.
من به دو، تا شنیدم رفتم سراغ این قهوه خانه ها و از آن ها خواستم که
تلویزیون شان را روشن کنند. پیرمرد صاحب قهوه خانه زد تو سرش تا خبر را
شنید و این حالت او برای من جالب بود. بعد از آن من لباس سیاه پوسیدم وارد
شهر شدم. بچه های سپاه همه فعال بودند و کارهایی را انجام دادند که یکی از
کارهای آن ها رفتن به تهران بود. ما که نمی توانستیم به تهران برویم، در
همان خرم آباد ماندیم. من کامل اخبار را پیگیری می کردم.
وی که هنگام به حالات مردم نیز نظر داشت، گفت: هیچ کس این حادثه را باور نکرد، چرا که باور آن دشوار و سنگین بود.
این
شاعر هیچ وقت فکر نمی کرد بتواند درباره امام شعری بسراید تا این که ده
سال گذشت و در خرداد 86 شعری برای ایشان، در قالب رباعی سرود. او ماجرای
سرودن این رباعی را این گونه تعریف کرد: این شعر بر اثر یک خواب شکل گرفت.
امام به خواب من آمد و من شعری از ایشان را زمزمه کردم و ایشان دستی بر سر
من کشید و وقتی بنده از خواب برخاستم، این رباعی را که بعضی ها گفتند که
خیلی جالب است، سرودم و خوش حال بودم از این که توانستم این دو بیتی را
برای امام بسرایم:
کسی مرگ سحر را جار می زد
زمان در سوگ تلخش زار می زد
و بعد از او اگر غیرت به رگ داشت
زمین باید خودش را دار می زد
احمدی،
شرایط پس از درگذشت امام راحل (ره) را شرایطی خاص و مهم ارزیابی کرد و
گفت: پس از فوت امام خمینی(ره) احساس کردم خلاء بزرگی به وجود آمده، چرا
که بنیان و اساس انقلاب ما امام راحل(ره) بود. در آن روزها ترس و اضطراب
خاصی داشتم و می خواستم بدانم در آینده چه اتفاقی می افتد که خدا را شکر
بنا بر تشخیص درست اعضای خبرگان، مقام معظم رهبری، به رهبری انتخاب شد و
کشتی متلاطمی که همه فکر می کردند غرق خواهد شد، سالم به مقصد رسید.
وی
در پایان گفت: من به امام خمینی (ره)خیلی علاقه داشتم. بنده امام
راحل(ره) مظهر خوبی ها و پاکی ها می دانستم. کسی که به دور از قدرت و شهرت
بود.
منبع : آینده روشن
سه شنبه 12/3/1388 - 21:7
دعا و زیارت
در روضة الواعظین آمده است که: چون زمان رحلت فاطمه زهرا(س) نزدیک شد فرمود: ای پسرعم! یقیناً می دانم که ساعتی بعد به پدرم رسول خدا (ص) ملحق می شوم پس آن چه در دل دارم به عنوان وصیت بیان می کنم .
علی (ع) فرمود: ای دختر رسول خدا (ص) مرا بدانچه دوست می داری وصی کنی . پس کنار بستر زهرا نشست و با اشاره به اطرافیان اتاق را خلوت نمود . آن گاه صدیقه طاهره فرمود: ای پسرعمو! مرا در طول زندگی مان دروغ گو خیانت کار نیافته ای و دراین مدّت هرگز مخالفت تو را ننموده ام .
علی (ع) فرمود: پناه برخدا! والله تو داناتر و با تقوا تر و گرامی تر و خداترس تر از آن هستی که من تو را برای مخالفت کردن با خویشتن مورد سرزنش و توبیخ قراردهم و دوری از تو و نبودن تو بر من بسی گران و دشوار خواهد بود؛ ولی چه باید کرد که این مسئله ای است که کسی را از آن چاره ای نیست؛ ولی سوگند به خدا! تو با رفتنت مصیبت رسول خدا(ص) را برای من تجدید می کنی و یقینا وفات و فقدان تو بسی گران خواهد بود،
پس انا لله و اناالیه راجعون
و در این مصیبت بزرگ و تأثر آور و دردناک و حزن انگیز، مصیبتی که در آن دلداری نمی توان یافت و سوگی است که جایگزین ندارد.
پس آن دو ساعتی با هم گریستند و بعد امام (ع) سر حضرت فاطمه (س) را بر سینه خویش تکیه دادند و فرمودند: هر وصیتی می خواهی بکن یقینا من به عهد خود وفا کرده ام و آن چه وصیت کنی انجام خواهم داد و کارهای تو را بر کار های خویش مقدم خواهم داشت .
از حسن بصری نقل شده که می گفت: حضرت فاطمه زهرا (س) عابدترین امّت بود و در عبادت حقّ تعالی آن قدر برپا می ایستاد که پاهای مبارکش ورم می کرد.
فاطمه (س) فرمود: خدا به تو پاداش خیر دهد پسرعم ! وصیت می کنم :
1- پس ازمن با دختر خواهرم امامه ازدواج کن؛ زیرا او برای فرزندانم مانند خود من است؛ مردان بدون زن نمی توانند زندگی کنند.
2- اگر ازدواج کردی یک شب نزد آنان بمان و شب دیگر نزد همسرت و چون فرزندانم یتیم شدند مبادا بر سر آنان فریاد زنی.
3- مبادا کسانی که به من ستم کردند در تشیع جنازه ام شرکت کنند؛ زیر آنان دشمن من و دشمن رسول خدایند؛ و مبادا بگذاری فردی از آنان و پیروانشان بر من نماز بخوانند. مرا درشب هنگامی که چشم ها آرام گرفته و مردان و زنان بنی هاشم به خواب رفته اند به خاک بسپار .
4- برای هریک از زنان پیامبر(ص) دوازده اوقیه و برای امامه نیز مقداری قرارده.
5- برای من تابوتی تهیه کن که هنگام حمل جنازه بدنم پیدا نباشد آن گاه طرز ساختن آن تابوت را ، که اسماء بنت عمیس در حبشه آموخته بود، به همسرش آموخت.
چهارشنبه 6/3/1388 - 12:20
دعا و زیارت
قرآن از چند جهت معجزه است كه با توجه به این جهت ها، كسى نمى تواند كلامى مانند قرآن بیاورد; به عنوان نمونه یكى از جهت هاى آن، معجزه ادبى قرآن است; یعنى قرآن از نظر زیبایى و دل ربایى به گونه اى است كه هیچ كس، چه عرب و چه غیر عرب نمى تواند مانند آن را بیاورد. حالا براى این كه مطلب روشن تر شود مثالى مى زنم.
مى دانید كه حافظ شیرازى یكى از بزرگ ترین شاعران ایرانى است كه بهترین شعرها را سروده است. اگر از خود حافظ بپرسیم; جناب حافظ تو چه كرده اى كه شعرهایت آن قدر زیبا است كه هیچ شاعرى ـ فارس زبان و غیر فارس - نتوانسته است به زیبایى شعرهاى تو بسراید؟ مى دانى پاسخ او چیست؟ خودش علت موفقیت هایش را چنین مى نویسد:
«هرچه دارم همه از دولت قرآن دارم.»
و در شعر دیگرى به ما نصیحت مى كند كه اگر مى خواهیم به آن چه مقصود و مطلوب ماست دست رسى پیدا كنیم، باید دست به دامن قرآن بزنیم.
مهرت رسد به جانان گر خود بسان حافظ *** قرآن زبر بخوانى با چارده روایت
اگر حافظ با مراجعه به قرآن و دقت در نكته هاى دقیق قرآنى به جایى رسیده است كه كسى تاكنون نتوانسته به خوبى شعرهاى این حافظ قرآن، غزل بسراید چگونه ممكن است یك نفر كه عربى مى داند معجزه كند و قرآنى بیاورد؟ وانگهى قرآن نثر معمولى نیست تا نویسنده اى بتواند نثرى مانند آن بنویسد; چنان كه شعر هم نیست تا شاعرى بتواند مانند آن تقلید كند و شعر بسراید، بلكه داراى نظمى نو و جدید است كه با نظم و روش شناخته شده در عرب و غیر عرب متفاوت است.
تمام آن چه نوشتم تنها با توجه به اعجاز ادبى قرآن است در حالى كه قرآن از چندین جهت معجزه است و فضایل قرآن آن قدر زیاد است كه به راستى باید گفت:
كتاب فضل تو را، آب بحر كافى نیست *** كه تر كنى سر انگشت و صفحه بشمارى
بااستفاده ازكتاب پرسمان علوم قرآنی
چهارشنبه 6/3/1388 - 12:18
دعا و زیارت
چهارشنبه 6/3/1388 - 12:16
دعا و زیارت
یـكـى از روشن ترین دلایل بر سلامت قرآن و رد شبهه تحریف , ضمانتى است
كه خداوند عهده دار شـده تـا قـرآن را پیوسته مورد عنایت خود قرار دهد و
از گزند آفات مصون بدارد, ((انا نحن نزلنا الـذكـر و انـا لـه لـحـافظون
)) این آیه سلامت قرآن را كاملاتضمین مى كند آرى , مقتضاى قاعده ((لـطـف
)) نـیـز چنین است , زیرا قرآن سند زنده اسلام و دلیل استوار صحت نبوت است
, بایستى هم واره از گزند آفات مصون ومحفوظ بماند هرگونه احتمال دست برد
به قرآن , یعنى تزلزل پایه و اساس اسلام كه برخلاف ضرورت عقل و دین است . الـبـتـه هـمین قرآن كه در دست مسلمانان است , تضمین شده است و همین
دلیل اعجاز است , نه آن گونه كه امثال حاجى نورى گمان برده اند كه قرآن در
لوح محفوظ یا در سینه پیامبر و اوصـیـایـش مـحـفوظ مانده است , زیرا هنرى
در آن گونه حفظ وجود ندارد, هنر در حفاظت و حـراسـت از ایـن قـرآن مـوجود
حاضر است كه خداوند با چنین جلال و عظمت از حراست آن یاد مـى كند خداوند
فرموده است : ((وانه لكتاب عزیز لا یاتیه الباطل من بین یدیه و لا من خلفه
تنزیل من حكیم حمید , وبه راستى كه آن كتابى شكست ناپذیر است كه هیچ گونه
باطلى نه از پـیش رو و نه ازپشت سر به سویش نمى آید, [ چرا كه ] از سوى
خداوند حكیم و شایسته ستایش نازل شده است )).
این آیه از آیه پیش صریح تر است كه قرآن پیوسته از گزند حوادث مصون
بوده است و براى همیشه نـیـز از پـیـش آمـدهاى ناگوار در امان خواهد بود و
هرگزچیزى آن را ضایع نخواهد كرد بطلان هـرگز عارض قرآن نمى شود و مقصود
ازبطلان , امورى است كه قرآن را از اعتبار ساقط كند و از اصالت خویش آن را
دورسازد خداوند حكیم است , هرگز كار بیهوده نمى كند حمید است , پیوسته
كـارهـاى او مورد ستایش است پس قرآنى كه از یك چنین مقامى نازل شده باشد,
آینده آن حساب شده و براى همیشه محفوظ است ((ان اللّه لا یخ لف المیعاد ,
خداوندهرگز از وعده هایى كه مى دهد, تخلف نمى ورزد)).
درسنامه علوم قرآنی - حسین جوان آراسته چهارشنبه 6/3/1388 - 12:13