مانیتور یا صفحه نمایش متداولترین دستگاه خروجی بوده كه از آن برای نمایش اطلاعات استفاده میگردد و دارای انواع مختلفی است . یک صفحه نمایش مانند تلویزیون ها می تواند رنگی یا تك رنگ باشد . در محیط Dos معمولاً صفحههای نمایش دارای 25 سطر و 80 ستون هستند و در هر ستون یك كاراكتر تایپ میشود . وقتی اطلاعات از طریق صفحه كلید وارد كامپیوتر میشوند، در صفحه نمایش ظاهر میگردند تا از صحت آنها اطمینان حاصل شود . بعضی از كامپیوترهایی که مانند Labtop ها قابل حمل یا Portable هستند دارای نوعی صفحه نمایش به نام صفحه نمایش تخت می باشند . در این نوع كامپیوترها، میزان مصرف برق از درجة اهمیت ویژهای برخوردار است، زیرا این كامپیوترها معمولا در مکانهایی كه امکان دسترسی به برق نیست كار میكنند و صرفهجویی در مصرف برق در آنها بسیار حائز اهمیت می باشد . كلیة تصاویر، اعم از كاراكترهای گرافیكی، حروف، ارقام و علایم ویژه و تصاویر گرافیكی به وسیلة نقاط كوچكی به نام Pixcel ساخته میشوند . كیفیت تصاویر، در درجة اول به طراحی قطعات الكترونیك و در درجة دوم به اندازه و تراكم نقاط، كه اصطلاحاً به آن تفكیكپذیری صفحة نمایش یا Resolution گفته میشود، بستگی دارد. كلیه كاراكترها در محدودة معینی از نقاط تعریف میشوند كه به آن ماتریسكاراكتر گفته میشود. ماتریسكاراكتر مجموعهای از نقاط روشن و خاموش در صفحة نمایش میباشد كه به هر یك از این نقاط، همان پیكسل میگویند. هر چه تعداد پیكسلهای موجود در ماتریسكاراكتر بیشتر باشد، وضوح تصاویر و كاراكترها نیز بیشتر خواهد بود. مانند 600 ×800 پیکسل یا 768×1024 پیکسل مانیتورها در چند دسته تقسیمبندی میشوند: 1- مانیتور های لامپ تصویری یا CRT 2- مانیتور های LCD 3- مانیتور های LED مانیتورهای لامپتصویری یا CRT در چند سال اخیر رونق فراروانی در بین کاربران داشته اند . این مانیتورها در اندازة 12 و 14 اینچ به بازار عرضه شدند ، سپس استفاده اندازه از 15 و 17 اینچ آنها در بین كاربران رونق گرفت كه در حال حاضر اندازة 17 اینچ آنها بیشتر مورد استقبال میباشد. در حال حاضر انواع 19، 21 و 22 اینچ نیز ساخته شده اند كه به دلیل قیمت نسبتاً بالاتر، كمتر مورد استفاده عموم قرار میگیرند. این نوع مانیتورها دارای صفحات محدب و تخت هستند كه نوع صفحه تخت آنها بین كاربران پرطرفدارتر است. ایجاد تصویر در این مانیتورها بهوسیلهء پرتاب الکترونها و هدایت آنها به کمک میدانهای الکترومغناطیسی صورت می گیرد . مانیتورهای LCD ؛ مانیتورهایی هستند با قطر كم و بدون لامپ تصویر و قطر آنها در حدود 4 سانتیمتر است. مانیتورهای LCD را با نام كریستال مایع نیز میشناسند، زیرا این مانیتورها از کنار هم چیدن سلولهای کریستال مایع بوجود میآیند. به این مانیتورها باید از زاویة مستقیم نگاه كرد تا تصویر به خوبی دیده شود. مانیتورهای LED ؛ مانیتورهایی هستند شبیه به LCDها، كه برای نمایش تصویر از دیودهای نوری استفاده میكنند. اکنون برای آشنایی بیشتر شما، به مقایسه مانیتورهای CRT و LCD میپردازیم؛ مانیتورهای LCD دارای روشنایی یا Brightness بین 2 تا 4 برابر مانیتورهای CRT هستند اما در مورد وضوح تصویری یا Contrast مانیتورهای CRT 2 تا 4 برابر مانیتور های LCD می باشند . زاویهءدید یا Viewing Angle مانیتورهای CRT بیش از 150 درجه است درصورتیکه در مورد مانیتورهای LCD معمولی این رقم حداکثر معادل 90 درجه است. امواج مغناطیسی مانند آهنربا و امواج الکترومغناطیسی مانند موبایل روی مانیتورهای CRT ایجاد اختشاش تصویری میکنند ولی مانیتورهای LCD از این آسیب در امانند. بدلیل تکنولوژی ساخت هر یک از مانیتورها، مانیتورهای CRT در مرکز بسیار شفافترند درصورتیکه مانیتورهای LCD در گوشهها روشنتر هستند. مانیتورها CRT قدرت و انعطاف بیشتری برای مطابقت با رنگهای قابل دریافت چشم انسان دارند. همچنین مانیتورهای CRT نسبت به مانیتورهای LCD دارای کیفیت رنگ و خلوص رنگ بیشتری هستند. بزرگترین اشکال مانیتورهای LCD احتمال ایجاد پیکسل سوخته یا Defective Pixel بر روی صفحهءنمایش آنها است. وبزرگترین مشکل مانیتورهای CRT لرزش تصویری یا Flickering آنها است، که البته در صورتیکه فرکانس 85Hz و بالاتر پشتیبانی شود، این لرزش محسوس نخواهد بود. مانیتورهای CRT به طور معمول 120watt انرژی مصرف میکنند و این درحالی است که مانیتورهای LCD تنها 40watt مصرف انرژی دارند. همچنین وزن یک مانیتور CRT درحدود 13 کیلوگرم است و یک مانیتور LCD تنها حدود 3 کیلوگرم وزن دارد. همچنین مهم است که بدانیم؛ مانیتورهای LCD علاوه بر تولید گرمای کمتر، آثار سوء بسیار کمتری بر چشم دارند. همچنین یکی از موارد بسیار خطرناک دربارهء مانیتورهای CRT انتشار گازهایی است که به واسطهء گرما تبخیر شده و به بیرون متصاعد میشوند . این گازها برای انسان ف محیط زیست و بخصوص لایه اُزُن بسیان زیانبار هستند. در آخر باید گفت برای پیروزی مانیتورهای LCD بر مانیتورهای CRT نیاز به زمان زیادی است، تا نواقصش برطرف شده و از نظر قیمت نیز بتواند با آن رقابت کند. حال به بررسی قسمتهای خارجی مانیتور ها می پردازیم . مانیتورها دارای یك كابل برق هستند، كه كاملاً شبیه به كابل برق Case میباشد. كابل ارسال داده به مانیتور دارای 15 رشته سیم و یك محل اتصال به كارت گرافیك است كه 15 پین دارد. این 15 پین در 3 ردیف 5 تایی قرار دارند كه به كارت گرافیك وصل شده و دارای پیچهایی در دو سمت است كه به كارت گرافیك پیچ میشوند، تا از جدا شدن و قطع ناگهانی تصویر جلوگیری کنند. روی قاب مانیتور تعدادی دكمه برای تنظیم نور، اندازه، حاشیه و غیره برای تنظیم تصویر مانیتور وجود دارد. همچنین میتوانیم برچسبهایی را روی قاب مانیتور مشاهده نماییم، این برچسبها مربوط به امكانات و استانداردهای مانیتورهاست، مثلاً برچسب با علامت TCO بیانگر وجود استاندارد تصویری TCO در مانیتور است . درهنگام خرید یک مانیتور باید به چند مورد توجه نمود. ابتدا به شفافیت نور و تصور، سپس به حداکثر مقدار تفكیكپذیری صفحة نمایش یا Resolution و پس از آن به دیگر امکانات آن. امروزه اكثر مانیتورهای موجود در بازار دارای حالت های هوشمندی برای كاستن از مقدار برق مصرفی هستند و به صورت اتوماتیك در چهار مرحله فعال میگردند: ۱- استفاده از محافظ صفحه نمایش یا Screen Saver ، که در این حالت از آسیب دیدن مانیتور بر اثر یكنواختی شعاع الكترونی جلوگیری میگردد. ۲- حالت آماده باش یا Stand by ، که در این حالت مانیتور ۵۰ درصد از مصرف برق میكاهد و به سرعت به ورودیها پاسخ میدهد. ۳- حالت تعلیق یا Suspend ،که در این حالت لامپ تصویر مانیتور در حالت خاموش است و ۸۵ تا ۹۰ درصد از میزان برق مصرفی لازم برای كاركردن مانیتور كاسته میشود. در این حالت پاسخ به ورودیها مثل ماوس و کیبرد كمی كندتر است. ۴- مرحله خاموشی؛ در این مرحله عمل خاموشی به وسیله كاربر به وسیله كلید روشن، خاموش مانیتور صورت نگرفته بلكه به صورت هوشمندانه این كار توسط مانیتور انجام میگیرد، برق مصرفی در این حالت ۳ تا ۷ وات است. یكی از چیزهایی كه شما باید از مانیتور خود دور نگاه دارید بلندگوها و اجسام دارای میدان مغناطیسی هستند. تأثیر مغناطیسی بلندگوها باعث پخش رنگ در مانیتور و یا تجمع رنگ در یک گوشه میگردد. علاوه بر بلندگوها حدالامكان سعی نمایید وسایلی چون تلفن، دستگاه ضبط صوت، اسكنر و چاپگر را نیز از مانتیور خود دور نگه دارید.
Cpu جدید AMD با نام Athlon XP مدتی است که وارد بازار شده و به آرامی راه خود را به بازارهای ایران هم باز کرده؛ پس بد نیست برای آشنایی بیشتر، به بررسی نقاط ضعف و قوت آن بپردازیم . برای شروع، ابتدا به سراغ دلایلی می رویم که باعث پیدایش این پردازنده شد، زیرا اگر در تعقیب اخبار جدید و برنامه های آتی شرکت AMD بوده باشید، متوجه می شوید که تا چند ماه قبل کوچکترین خبری در مورد این پردازنده از طرف AMD داده نشده بود و ظهور این CPU به نوعی سورپریز آخر سال بود. به همین علت بعضاً به آن SP به معنای Surprise هم می گویند. اما به چه علت چنین تصمیمی این طور با فوریت گرفته شد ؟ زیرا اگر تنها قرار بر تولید پردازنده ای قوی بود، T-Bird هم در مقام مقایسه با پنتیوم ۴ هنوز حرف هایی برای گفتن داشت ؛ اما علت اصلی، جنبه تبلیغاتی آن و سوار شدن بر امواج قدرتمند ویندوز XP بود که امید زیادی داشت تا بازارهای راکد جهانی را متحول کند، استفاده از نام XP به معنای Experience که در ویندوز XP مد نظر سازندگان بوده در مورد این پردازنده قدری متفاوت است، و در واقع معنی Extreme Performance را می دهد، یکی از نکات مهم که در مورد نحوه بازاریابی این محصول صورت گرفته، شیوه معرفی آن است که دیگر بر خلاف گذشته با بیان فرکانس کاری صورت نمی گیرد، بلکه توسط اعدادی معرفی می شود که در جدول مقابل می توانید آنها را ببینید AMD Athlon XP Product Line CPU Name FSB Frequency Clock Multiplier Clock Speed Athlon XP ۱۹۰۰+ ۱۳۳MHz ۱۲.۰x ۱.۶۰GHz Athlon XP ۱۸۰۰+ ۱۳۳MHz ۱۱.۵x ۱.۵۳GHz Athlon XP ۱۷۰۰+ ۱۳۳MHz ۱۱.۰x ۱.۴۷GHz Athlon XP ۱۶۰۰+ ۱۳۳MHz ۱۰.۵x ۱.۴۰GHz Athlon XP ۱۵۰۰+ ۱۳۳MHz ۱۰.۰x ۱.۳۳GHz شاید این ارقام در ابتدا کمی گیج کننده به نظر بیاید و این سئوال را در ذهن مطرح کند که آیا دلیل این امر، گمراه کردن مشتری بوده است ؟ ولی با دانستن علت این کار شما هم با نویسنده هم عقیده خواهید شد که این کار نه تنها به ضرر مصرف کننده نیست بلکه، کاملاً به نفع وی نیز خواهد بود. در نسل های پیشین پردازنده ها زمانی که Socket ۷ هنوز پرمصرف ترین زیربنا برای کامپیوترهای شخصی بود، رقابت اصلی میان شرکت های سازنده CPU بر سر بالابردن فرکانس کاری آنها بود و در کنار آن اضافه نمودن امکانات بیشتر نیز یکی از راه های پیشرفت بود، حتی این رقابت تا زمانی که مرز یک گیگاهرتز توسط AMD شکسته شد هنوز هم کمابیش ادامه داشت، و نتیجه آن پیدایش ذهنیتی در مصرف کننده شد که فرکانس کاری بالاتر را دلیل برتری یک پردازنده می دانست ، اما بعد از تولید پنتیوم ۴ که ساختاری کاملاً متفاوت با پردازنده های دیگر داشت، این رویه کماکان باقی ماند، به طوری که اکثریت مصرف کنندگان هنوز هم فرکانسکاری بالاتر را دلیل سرعت بیشتر پردازنده میدانند، اما حقیقت چیز دیگریست! در ادامه این مطلب برای روشن تر شدن موضوع مقایسه هایی بین پردازنده های جدید هر دو شرکت صورت گرفته که به درک صحیح تر این مطلب کمک می کند . قبل از شروع مقایسات بهتر است به تغییرات Athlon XP نسبت به Athlon معمولی نگاهی بیاندازیم : اولین و مهمترین عامل اختلاف ، هسته این دو پردازنده است؛ همانطور که احتمالاً می دانید،Athlon های B و C از هسته Thunder Bird استفاده می کنند، در واقع اولین سری Athlon برای Socket A یا ۴۶۲ ، اماXP ( ز این به بعد Athlon XP را به اختصار XP می نامیم) از هسته Palomino که همان هسته Athlon MP و Athlon Mobile هم هست استفاده می کند. مزایای این هسته نسبت به هسته قبل شامل موارد زیر است: پشتیبانی از تمامی دستورات SSE که با نام ۳D NOW Professional شناخته می شود. مصرف کمتر انرژی الکتریکی در حدود ۲۰ %که حاصل آن تولید گرمای کمتر و همین طور امکان بکارگیری راحت تر برای سیستم هایMobile مانند نوت بوک است. (L۱ data TLB Translation Look-Aside Buffer) از ۳۲ ورودی به ۴۰ ورودی افزایش پیدا کرده که با معماری انحصاری خود می تواند با در نظر گرفتن موارد بیشتری دستورات و دیتاهای ترجمه شده را بطور هوشمندانه ای ذخیره کند. اضافه شدن یک دیود حرارتی امکان کنترل دما را به سیستم می دهد . یکی دیگر از موارد اختلاف میان TB و XP نوع بسته بندی یا همان Packing آنها می باشد، مواد بکار رفته در XP مشابه همان موادیست که در P III و Celeron های جدید موجود است ، البته با این تفاوت که رنگ آن بر خلاف آنها که سبز میباشد قهوه ای است و جنس آن از مواد آلی است، اما در TB ماده بکار رفته نوعی سرامیک بود ، ارزانی سبکی انتقال حرارت بهتر و قابلیت ارتجاع بیشتر در مقایسه با سرامیک دلائل اصلی تغییر مواد مصرفی هستند، از طرفی در این نوع بسته بندی المان هایی که قبلا بر روی سطح بالاییCPU قرار داشتند ، اکنون به زیر سطح CPU انتقال یافتند که این امر به دلیل استفاده از همان مواد جدید امکان پذیر شده که قابلیت رساندن برق ثابت تر و با نویز کمتر را به دلیل نزدیک تر بودن به ورودیهای برق هسته فراهم میکند. این نوع بسته بندی هم به خاطر بکارگیری این مواد OPGA نامیده می شود که مخفف Organic Pin Grid Arrey است . از دیگر مشخصات فنی این پردازنده می توان به داشتن ۹ PipeLine اشاره کرد که در مقایسه با ۶ PipeLine پنتیوم ۴ رقم جالبیست. از این تعداد ۳ عدد آن به واحد پردازش اعداد شناور ، ۳ عدد به واحد پردازش اعداد صحیح و ۳ تای باقی مانده مربوط به بخش پردازش آدرس ها می شود. ۷۲ واحد کنترل ورودی ها ، همین طور واحد تخمین انشعابات گسترش یافته از دیگر امکانات این پردازنده است . در بخش چندرسانه ای از مجموع ۹۷ دستور ۲۱ عدد آنها در واقع همان دستورات ۳D NOW است، ۱۹ عدد برای بهینه سازی پردازش اعداد صحیح تعبیه شده که در فرایند پردازش جریان داده کاربرد دارد، فعالیت هایی مانند کدگذاری سیگنال های ویدیویی، تشخیص گفتار، جابجایی اطلاعات خصوصاً در نرم افزارهای مربوط به اینترنت ، ۵ دستور مخصوص عملیات DSP مانند Soft Modem ها Soft ADSL ها برنامه های کدگذار و کدگشای MP۳ و تولید صدای Digital Dolby و همانطور که قبلا نیز ذکر شد، پشتیبانی کامل از تمامی ۵۲ دستور مربوط به SSE یکی از مهم ترین قابلیت های این بخش است . حال وقت آن رسیده که ببینیم این پردازنده جدید با امکانات مناسب و نام فریبنده در عمل چه می کند! برای این منظور ما دو سیستم اصلی با مشخصات زیر را جمع آوری نموده و با نرم افزارهای معتبر در این زمینه تست می کنیم. Intelسیستم Socket ۴۲۳ Intel Pentium ۴/ ۲۰۰۰ MHz (۴۰۰ MHz QDR FSB) ASUS P۴T (Intel ۸۵۰) Revision: ۱.۰۶ ۲ x ۱۲۸ MB, RDRAM, ۴۰۰ MHz, Viking Socket ۴۷۸ Intel Pentium ۴/ ۲۰۰۰ MHz (۴۰۰ MHz QDR FSB) Shuttle AV۴۰V۱۲ (VIA P۴X۲۶۶) Revision: ۱.۰ ۲ x ۱۲۸ MB, DDR-SRDAM, ۱۳۳ MHz, CL۲, Micron AMD سیستم Socket ۴۶۲ AMD Athlon XP ۱۸۰۰+ (۲۶۶ MHZ DDR), clock speed at ۱۵۳۳ MHz AMD Athlon ۱۴۰۰ MHz (۲۶۶ MHZ DDR) Gigabyte GA-۷DX (AMD ۷۶۰) Revision: ۴.۰ Epox EP-۸KHA+ (VIA KT۲۶۶A) Revision: ۲.۰ ۲۵۶ MB DDR-SDRAM, CL۲, PC۲۱۰۰, Micron کارت گرافیک GeForce ۳ Memory: ۶۴ MB DDR-SDRAM Memory Clock: ۲۰۰ MHz Chip Clock: ۲۵۰ MHz هارد دیسک ۴۰GB, ۵T۰۴۰H۴, Maxtor UDMA۱۰۰, ۷۲۰۰ rpm, ۲ MB Cache Quck Demo۰۰۱ Quck Demo ۰۰۱ Win ۹۸ SE ۶۴۰*۴۸۰ Win ۹۸ SE ۱۲۰۴*۷۶۸ Quck NV۱۵ Demo Quck NV۱۵ Demo Win ۹۸ SE ۶۴۰*۴۸۰ ۱۶ Bit Win ۹۸ SE ۱۰۲۴*۷۶۸ ۳۲ Bit Unreal Tournament UT Bench Unreal Tournament UT Bench Win ۹۸ Se ۱۰۲۴*۷۶۸ ۳۲bit Win ۹۸ Se ۶۴۰*۴۸۰ ۱۶ bit Sisoft Sandra Memory Bench Sisoft Sandra Multimedia Bench Win ۲۰۰۰ ۱۰۲۴*۷۶۸ ۱۶Bit Win ۲۰۰۰ ۱۰۲۴*۷۶۸ ۱۶ Bit