• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 544
تعداد نظرات : 323
زمان آخرین مطلب : 3893روز قبل
عقاید و احکام

اگر پدری در روز هفتم برای فرزندش عقیقه نکند تا هنگام بلوغ طفل، این استحباب برای پدر است و می تواند برای فرزندش عقیقه کند، ولی بعد از بلوغ، بر خود فرزند استحباب دارد که برای خود عقیقه نماید.

 

 

عقیقه در فقه: گروهی از فقها می گویند: عقیقه عبارت است از کشتن گوسفند هنگام ولادت فرزند. البته برخی دیگر گفته اند: عقیقه، آن حیوانی است که برای فرزند می کشند، چه فرزند پسر باشد یا دختر.

 

آداب و شرایط عقیقه

کسی که خداوند فرزندی به او عنایت کرده، بنابر نظر برخی از فقها، واجب، و بنابر نظر مشهور از فقها، مستحب است، در روز هفتم ولادت فرزندش گوسفندی را به عنوان عقیقه جهت حفظ فرزند از بلاها ذبح کند و گوشت آن را حداقل به ده نفر اطعام کند. (الکافی، ج 6، ص 28 و 29)

از امام صادق (علیه السلام) سۆال شده، آیا صدقه دادن قیمت عقیقه کفایت از عقیقه کردن می کند؟ حضرت فرمودند: نه کفایت نمی کند؛ خداوند دوست دارد طعام دادن و خون ریختن را. (الکافی، ج 6، ص 25)

در روایتی از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است: «هر مولودى گرو عقیقه است»؛ (الکافی، ج 6، ص 25) یعنی اگر عقیقه نکنند فرزند، در معرض مرگ و یا انواع بلاها است. (حلیة المتقین، ص 115)

از این جهت اگر پدر تا هنگام بلوغ فرزند برایش عقیقه نکند، بعد از بلوغ تا آخر عمرش بر خود فرزند مستحب است برای خود عقیقه کند.

برخی از فقها گفته اند: برای پسر، گوسفند نر و برای دختر، گوسفند ماده کشته شود و عقیقه نیز فقط باید گوسفند باشد، نه غیر آن. البته برخی دیگر از فقها می گویند بهتر این است که عقیقه گوسفند باشد، سپس شتر و سپس هر حیوانی که بتوان آن را قربانی کرد. برخی هم معتقدند مساوی بودن عقیقه در نر و ماده بودن با فرزند، مستحب است، اما اگر یکسان هم نباشند کفایت می کند.

سنّت است که پدر و مادر از گوشت عقیقه نخورند، همچنین بهتر آن است که از طعامی که در آن پخته باشد نخورند، و خوردن مادر از آن گوشت کراهت بیشتری دارد اما اشکالی ندارد که مادر از گوشت عقیقه به همسایه فقیرش بدهد

چگونگی تقسیم عقیقه

مستحب است بعد از سر بریدن عقیقه، استخوان هایش را نشکنند، بلکه از بندها جدا کنند، ولی استحباب دفن کردن استخوان‌هاى عقیقه و بعضى از کارهایى که در بعضى جاها مرسوم و معروف است، ثابت نشده و مدرکى ندارد.

مستحب است یک ران یا یک سوم و یا یک چهارم گوسفند را به قابله دهند، اگر قابله مادر بزرگ پدری نوزاد باشد، یا از افراد تحت تکفّل وی باشد، چیزی به قابله داده نمی شود و اگر فرزند بدون قابله متولد شد، آن را به مادر فرزند می دهند و مادر آن را به هر کسی که خواست می دهد و بقیّه گوشت را بین مۆمنان نیازمند تقسیم کنند، اما بهتر آن است که بقیّه را لااقل با آب و نمک بپزند و گوشت آن را حدّاقل به ده نفر از مۆمنان، اطعام کنند هر قدر بیشتر باشند دارای فضیلت بیشتر است.

سنّت است که پدر و مادر از گوشت عقیقه نخورند، همچنین بهتر آن است که از طعامی که در آن پخته باشد نخورند، و خوردن مادر از آن گوشت کراهت بیشتری دارد اما اشکالی ندارد که مادر از گوشت عقیقه به همسایه فقیرش بدهد.

خوب است تراشیدن موی سر فرزند و صدقه دادن به طلا یا نقره، به وزن آن موها و عقیقه نمودن در روز هفتم هم زمان، انجام شود، ولی مستحب است که اوّل، سر فرزند را بتراشند و بعد عقیقه انجام دهند.

سوال: آیا برای دو فرزند می‌توان یک حیوان عقیقه کرد؟

خیر، جهت عقیقه، برای هر کدام، حیوانی جداگانه ذبح می شود. (میرزاى قمّى، ابو القاسم، جامع الشتات فی أجوبة السۆالات، ج 4، ص 454، س 278؛ بهبهانى، آقا محمد على بن وحید، مقامع الفضل، ج 2، ص 313، س 934)

همان‌طور که در روایتی آمده است که؛ «وقتی امام صادق (علیه السلام) صاحب دو فرزند پسر شد، به زید بن على فرمود: دو گوسفند براى عقیقه بخرد». (شیخ حرّ عاملی، وسائل الشیعة، ج 21، ص 415)

 

سه شنبه 5/6/1392 - 18:4
عقاید و احکام
یكی از آداب و سنن تأكید شده در اسلام عقیقه كردن برای تولد فرزند است. عقیقه كه به معنی قربانی كرن با آداب خاصی می‌باشد، مستحب است كه در روز هفتم پس از تولد فرزند، بر كسی كه قدرت مالی بر آن داشته باشد، انجام گیرد. اگر به هر دلیلی در روز هفتم عقیقه انجام نگرفت تا هنگام بلوغ فرزند بر پدر مستحب است كه عقیقه نماید و اگر انجام نداد بعد از بالغ شدن فرزند، بر خودش مستحب می‌باشد. عقیقه در حقیقت هم شكر است و هم بیمه كردن فرزند از بلاها، همانطوری كه در روایت هست هر فرزندی در گرو عقیقه است. اگر حیوانی برای عقیقه یافت نشد، مستحب است صبر كنند تا بدست آمده و سپس عقیقه كنند.

 

مشهور میان علما این است كه عقیقه گوسفند، شتر یا بز باشد. كه اگر شتر بود، پنج سال داشته باشد و اگر بز بود 1 سال و بیشتر و اگر گوسفند باشد، حداقل شش ماهه باشد. بهتر این است كه عقیقه كور، لاغر، لنگ و گوش بریده نباشد و همچنین مغز شاخش شكسته نباشد. دیگر این كه مكروه است كه استخوانها شكسته شود.

 

از جمله سنتهایی كه در عقیقه رعایت می‌شود این است كه از گوشت آن پدر و مادر فرزند نخورند و كراهت داشتن خوردن مادر بیشتر است و اینكه عقیقه را بپزند و به فقرا بدهند و به صورت خام تقسیم ننمایند. در وقت ذبح گوسفند این دعا خوانده شود: بسم‌الله و بالله، اللهم عقیقة عن فلان(به جای فلان اسم نوزاد گفته شود) لحمها بلحمه و دمها بدمه و عظمها بعظمه. اللهم اجعلها و قاء لآل محمد علیه و آله السلام.

عقیقه كه به معنی قربانی كرن با آداب خاصی می‌باشد، مستحب است كه در روز هفتم پس از تولد فرزند، بر كسی كه قدرت مالی بر آن داشته باشد، انجام گیرد. اگر به هر دلیلی در روز هفتم عقیقه انجام نگرفت تا هنگام بلوغ فرزند بر پدر مستحب است كه عقیقه نماید و اگر انجام نداد بعد از بالغ شدن فرزند، بر خودش مستحب می‌باشد.

 

1. شکی نیست که احکام الهی دارای ملاکات است و وجوب و حرمت و استحباب و کراهت آنها بر اساس مصالح و مفاسدی است که اگر مصلحتی در حکم باشد و این مصلحت لازم باشد حکم واجب و الا مستحب است و اگر مفسده به گونه ای باشد که ترک آن لازم باشد حکم حرام و الا مکروه خواهد بود.

 

2. ملاکات احکام دو گونه هستند:

الف – به وسیله عقل و دانش بشری قابل فهم هستند.

ب – فوق عقل هستند یا دست کم بر ما روشن نیستند.

 

دسته دوم گاهی توسط خداوند و پیامبر و ائمه علیهم السلام علت حکم روشن شده است که اصطلاحاً به آن «منصوص العله» می گویند و گاهی به دلایلی که ما تفصیلاً نسبت به آن آگاهی نداریم علت احکام بیان نشده است. البته حکمت و فواید یک حکم دینی غیراز علت و عامل وجوب یا حرمت یا ...، حکم می باشد ممکن است ما به حکمت و فواید یک حکم دسترسی داشته باشیم ولی به علت و عامل حکم دسترسی نداشته باشیم.

 

3. حال که دقت در احکام می تواند ما را به بعضی از منافع و حکمت ها و فواید آن رهنمون کند، درباره عقیقه هم وقتی دقت می کنیم می بینیم مطالبی وجود دارد. اول اینکه اسلام به حیات و زندگی انسان از تولد تا مرگ اهمیت می دهد و برای هرکدام دستوراتی خاص دارد و مسائلی مانند نام گذاری به نام نیکو، لقب نیکو، تراشیدن سر در روز هفتم و عقیقه در روز هفتم و بعدازآن یا کشتن گوسفند یا گاو.....

 

ما می بینیم که در عقیقه مجموعه ای از مسائل مفید در این عمل خوابیده است که به آنها اشاره می کنیم:

الف – آنچه که به طفل بر می گردد. مثل دعا کردن که در دعای عقیقه وجود دارد (اللهم لحمها بلحمهم و دمها بدمه. عظمها به عظمه....) و این یعنی این عقیقه در واقع قربانی برای این طفل است.

 

ب- آنچه که به فقرا بر می گردد و ما می بینیم که به تبعیت اسلام در این قضیه اطعام و تصدق به فقرا صورت می گیرد و این همان چیزیست که مطلوب دین و مورد تأیید آیات و روایات است.

 

ج- آنچه که به مسائل اجتماعی برمی گردد که از مستحبات دعوت مؤمنین است و اسلام سفارش به دعوت مؤمنین و زیارت کردن همدیگر و رابطه محبت آمیز و انس الفت کرده است و در این ملاقاتها است که اهداف مورد نظر تحقق می یابند.

 

د- آنچه که به مسائل عاطفی برمی گردد، که خانواده طفل از اینکه مورد توجه هستند و مردم در خوشحالی آنان شرکت کرده اند، آرامش و دلگرمی پیدا می کنند.

 

هـ - علاوه عمل عقیقه یک نوع شکر گزاری از حضرت حق برای نعمت صاحب فرزند شدن، است. نعمتی که گویی در نعمت های دنیا همتا ندارد.

در مورد اهمیت عقیقه از امام صادق(ع) نقل است که شخصی به نام عمر بن یزید خدمت ایشان رسید و به ایشان عرض کرد که من نمی دانم که پدرم برایم عقیقه کرده یا نه؟ حضرت فرمود: تو خود عقیقه کن، (او می گوید:) پس عقیقه کردم و من در آن روز پیر بودم.

 

سه شنبه 5/6/1392 - 18:1
دعا و زیارت

...روحانیون را از روشنفکران، از طبقات متفکر جدا کردند؛ و آنها را در صف مقابل قرار دادند. و این در اثر کوشش‌هایى بود که استعمار براى اینکه بتواند ذخایر ما را ببرد این کوشش‌ها را کردند که قشرهاى روشن ملت را، قشرهاى کارآمد ملت را، آنهایى که مى‏توانند در مقابل آنها و اجانب ایستادگى کنند و مى‏توانند آنها را عقب بزنند، براى اینکه اینها مجتمع نشوند و متفرق باشند بلکه با هم در دو جناح مخالف، و گاهى با هم اختلافات شدید و حدید پیدا بکنند، کوششها کردند. و البته به آمال خودشان هم بسیار رسیدند. روحانیون را در نظر شما- طبقه نویسنده متفکر- طورى قلمداد کردند که حاضر نبودید از آنها یادى بکنید؛ و شما را در مقابل روحانیون طورى قلمداد کردند که آنها هم حاضر نبودند از شما ذکرى بکنند. این تفرقه باعث شد که آنها به آمال خودشان رسیدند و با آزادى همه‌ی ذخایر ما را بردند؛ و با آزادى- بدون مزاحم- مملکت ما را به عقب راندند و عقب‌مانده نگه داشتند و نیروهاى انسانى ما را نگذاشتند شکوفا بشود...

 

شما نویسندگان الآن تکلیف بسیار بزرگى بر عهده‏تان هست. پیش‌تر قلم شما را شکستند؛ الآن قلم شما باز است؛ لکن از قلم در راه آزادى ملت و در راه تعالیم اسلامى استفاده بکنید. این ملت که مى‏بینید، تمامشان زیر بیرق اسلام است که وحدت پیدا کردند... آنچه که الآن براى همه‌ی ما لازم است حفظ این «وحدت» است...

اگر بخواهید مملکتتان مستقل بشود، اگر بخواهید آزادى براى شما پیدا بشود، افکار متشتت را الآن کنار بگذارید و با هم، هم صدا با هم، این بار را به منزل برسانید... متکى به خدا باشید. متکى به امام زمان- سلام اللَّه علیه- باشید. و شما پیش مى‏برید انشاء اللَّه اگر این وحدت کلمه حفظ بشود، که رمز پیروزى ماست.

امام خمینی

با اسلام آشتى بکنند آنهایى که آشتى ندارند. بیایند زیر لواى اسلام... همین اجانب نگذاشتند تعالیم اسلام معلوم بشود. یک قشرى که به آنها مربوط نیست رها کردند. آن قشرهایى که به آنها مربوط بود، آن تعالیمى که به آنها مربوط بود و با منافع آنها مخالف بود، آنها را نگذاشتند ما مطالعه بکنیم، نگذاشتند ما انتشار بدهیم. شما بدانید که اسلام همه چیز دارد. یعنى از قبل از اینکه ازدواج واقع بشود بین مرد و زن، تا آن وقتى که توى قبر مى‏رود آثار دارد، احکام دارد، دستور دارد. همه‌ی دستورهاى مترقى. همه‌ی دستورهایى که براى سعادت انسان، چه در این دنیا چه در آن دنیا، مفید است.

 و من چیزى که از نویسندگان مى‏خواهم این است که همان طور که ما طلبه‏ها مکلف هستیم، شما آقایان نویسندگان هم مکلف هستید. الآن از قلمتان استفاده کنید و براى خیر این ملت و براى خیر این جامعه قلم فرسایى کنید. خداوند به همه شما سلامت و عزت بدهد.

چهارشنبه 27/3/1388 - 12:32
سياست

قلم‌ها و لغزش یک ملت

در بیان امام خمینی رضوان‌الله تعالی علیه

امام خمینی

امروز با قلم‌هایى که دست شماست، مسئولیت بزرگى دارید. جایى که شماها دارید اداره‏اش مى‏کنید مثل یک اداره‌ی دولتى نیست. در ادارات دولتى، هرچه واقع بشود، در همان باطن آنجا واقع مى‏شود؛ گاهى مگر شماها به مردم بگویید، و الّا در بین خودشان واقع مى‏شود. اما قلم‌هاى شما یک قلم‌هایى است که چنانچه لغزش بکند، گاهى یک ملت را لغزش مى‏دهد. رادیو تلویزیون یک دستگاهى است که چنانچه فاسد از کار در بیاید، یک ملت را فاسد مى‏کند. الآن همه‌ رادیو گوش مى‏کنند و همه تقریباً تلویزیون نگاه مى‏کنند.

 این‏طور نیست که یک معصیت [در آنجا] حالا مثل معصیت توى صندوقخانه باشد؛ این معصیتى است که در محضر همه‌ی مردم است. قلم‌هاى شما اگر- خداى نخواسته- لغزش بکند و آن تعهدى که براى خداى تبارک و تعالى باید داشته باشید، غفلت از آن بکنید، این‏ جور نیست که به خود شما ضرر بزند، به خود شما، عائله‌ی شما، دوستان شما، ملتهاى شما و کسانى که هم مذهب شما و هم دین شما هستند؛ به همه ضرر مى‏زند. پس یک ضرر مضاعف است؛ مثل یک ضرر کوچک نیست. باید توجه بکنید به این مصلحت، خصوصاً شما که اداره یک روزنامه‌ی کثیرالانتشار هست دستتان.

... و اگر شما این قلمى که دستتان هست قلم ارشادى باشد، مى‏توانید که یک ملت را به راه راست هدایت کنید و مى‌توانید که مردم را از انحرافات نجات بدهید. امروز در مقابل قلمهاى ارشادى، چند مقابل قلمهاى انحرافى هست؛ و در مقابل سخن‌هاى ارشادى، سخن‌هاى انحرافى هست...

چهارشنبه 27/3/1388 - 12:31
فلسفه و عرفان

جمله ای از گاندی:
  «ابتدا تو را نادیده می گیرند، سپس مسخره ات می کنند و بعد با تو می جنگند. ولی در نهایت پیروزی از آن توست»  

سه شنبه 26/3/1388 - 11:53
موبایل
با این روش میتوانید عبارت ورودی اتاق خود را دریاهو به صورت رنگی بنویسید : از داخل یاهو مسنجر خود روی Chat و از آنجا به Create New Room حال در داخل كادر Room Nema اسم اتاق بنویسید و حال داخل Welcome Massage این فرمول را تایپ كنید: font size="32">[ b][ i]< red>welcome room> شما میتوانید رنگ ها رو به سلیقه خودتان تغییر بدهید و همین طور عبارت Welcome Room واندازه... مثل این : font size="32">[ b][ i]< pink> MË¥§ÄM> پس از اتمام كار كه فرمول را تایپ كردید روی Create Room كلیك كنید حال روم شما با سر تیتر رنگی آماده است.
چهارشنبه 13/3/1388 - 13:21
موبایل
اگر افرادی هستند كه روزانه ایمیل های زیادی را برای آن ها ارسال می كنید، بهتر است با ایجاد یك آیكون ایمیل میانبر روی میزكار، سرعت تهیه و ارسال نامه ها را افزایش دهید. برای انجام این كار، یك آیكون میانبر روی میزكار درست كنید و در كادر Location آدرس فرد گیرنده را به صورت «آدرس گیرنده: mail to» وارد كنید. از این پس با كمك این آیكون، می توانید ایمیل تان را به سرعت تهیه و ارسال نمایید.
چهارشنبه 13/3/1388 - 13:20
موبایل
 اگر از قطع و صل زیاد مودم شکایت دارید به آدرس زیر بروید و عبارت مربوطه را وارد نمایید. این عمل باعث می شود که ارتباط مودم بدون پاسخ 5 ثانیه ای پایدارتر بماند... اگر با ویندوز 98 یا ME کار می کنید به این آدرس بروید : Control Panel ----> Modem ----> General ----> Properties ----> Connection ----> Advanced سپس در قسمت Extra Seting عبارت S10=50 را وارد کنید. اگر از ویندوز XP استفاده می کنید به این آدرس بروید : Control Panel ----> Phone and Modem Option ----> Modem ----> Properties ----> Advanced نکته : در صورتی که در کنترل پنل، گزینه Phone and Modem Option را پیدا نکردید، در قسمت سمت چپ بر روی Switch to Classic view کلیک کنید. در قسمت Extra Seting، عبارت S10=50 را وارد نمائید. اگر در قسمت Extra Seting از قبل عبارتی نوشته شده بود، آن را با یک کاما از دستور بعدی جدا کنید. بدین ترتیب و به به یقین از شر Disconnect های متوالی و آزار دهنده خلاص خواهید شد و یک ارتباط امن و تا حد ممکن مطمئن را تجربه خواهید کرد.
چهارشنبه 13/3/1388 - 13:15
کامپیوتر و اینترنت

شما به وسیله دو روش زیر می توانید فیلم آموزشی media player را مشاهده کنید:

روش اول:
آدرس مقابل را در run یا Address bar وارد کنید وکلیدenter را بفشارید:
WINDOWS\help\tours\windowsmediaplayer\wmptour.hta\:درایو ویندوز

روش دوم:
کلید F1 را بزنید تا پنجره help and support باز شود سپس در منوی search گزینه زیر را وارد کنید
media player tour و کلید search را بزنید.
مشاهده خواهید کرد که نوشته ای بدین شکل به دست می آید
take the windows media player tour
بر روی آن کلیک کنید و فیلم را مشاهده نمایید.

تذکر: برای نمایش هربخش از فیلم بر روی منوهای مختلف آن کلیک کنید.

 

منبع iritn

چهارشنبه 13/3/1388 - 13:14
کامپیوتر و اینترنت

ابتدا به control panel می رویم و گزینه sound and audio devices را انتخاب می کنیم سپس از میان گزینه های موجود گزینه sound را انتخاب می کنیم درپایین این پنجره گزینه هایی وجود دارند که درمیان آنها گزینه ای با نام program events به چشم می خورد این گزینه شامل صداهای پیشفرض ویندوز است که هنگام رخ دادن انواع اتفاقات در ویندوز شنیده می شوند مثلا صدای خالی شدن سطل آشغال یا صدای بازوبسته شدن پنجره ها یا شروع یا خروج از ویندوز شما می توانید صدای مورد علاقه خود را به جای صداهای پیشفرض ویندوز قرار دهید برای انجام این کار از گزینه browse استفاده کنید و صدای مورد علاقه خود را جایگزین کنید پیشنهاد می کنیم از صدای خودتان استفاده کنید.
توسط یک headphone صدای خود را ضبط کنید و به جای گزینه های پیشفرض قرار دهید وسپس آن را save نمایید.

 

چهارشنبه 13/3/1388 - 13:13
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته