• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 351
تعداد نظرات : 75
زمان آخرین مطلب : 6079روز قبل
کامپیوتر و اینترنت
آموزش فلش بخش هفدهم
ذخيره سازي فايهاي Flash
منظور از فايلهاي Flash چيست ؟

هر موضوعی که در نرم افزاری خلق می شود چه در شکل برداري و چه در شکل گرافيکي و غيره در يک فايل اصلي ذخيره ميشود که فقط توسط همان نرم افزار ميتوان آن را مشاهده نمود. ( در اصل Source پروژه است.) ولي ميتوان آن فايل اصلي را به قالب فايلهاي شناخته شده در آورد تا در هر مورد قابل مشاهده باشد.


مثال :

در نرم افزار Photoshop فايل اصلي دارای پسوند .pst است ولي ما آنها را با پسوند هاي .jpg و يا .gif ذخيره ميکنيم. حال در نرم افزار Flash فايلهاي اصلي با پسوند .fla ذخيره ميگردند و Source اصلي برنامه همين فايل .fla ميباشد.
در اینجا پروژه ها به جايي رسيده اند که ميخواهيم آنها را با پسوند .fla ذخيره کنيم .
بايد به منوي File رفته و گزينه Save را انتخاب کرد ، هنگام انتخاب اين گزينه پنجره اي باز ميشود که باید اسم فايل و مسير مورد نظر رابه آن داده و سپس کلید Save را فشار دهیم .

فايلهاي .swf :

هنگامي که بخواهيم فيلم Flash را به یک فایل که خود لایه نیز ایجاد کرده ، تبدیل کنیم بايد آن را به حالت .swf در آوريم .
اگر به ياد داشته باشيد در فايل اصلي يا همان .fla گفتيم که تمامي اشياء و اجزاء در لايه ها و فريم هاي متفاوتي ايجاد ميشوند و شايد بعضي اوقات به ده ها Layer احتياج پيدا کنيم. ولي حال ميخواهيم کد اصلي .swf را بدانيم.
هنگامی که فايلهاي .fla به .swf تبديل ميشوند ، اولين کاري که انجام می شود اینست که تمامي اجزاء فيلم Flash به يک Layer تبدیل شده و در نتیجه حجم فايل .swf بارها سبک تر از فايل اصلي .fla خواهد بود.

نکته :

فايلهاي .swf هنگامي اجرا ميشوند که آن سيستم هم نرم افزار Flash را نصب کرده باشد ولي ما ميتوانيم فايلهاي .swf را به کمک HTML Source آن Upload کرده و يا هر سيستمي حتي آن که Flash ندارد را مشاهده کنيم. در قسمت هاي بعدی راجع به فايلها و چگونگی بارگذاري آنها بر روي Web توضیحات بیشتری خواهیم داد .

ذخيره فايل .swf از .fla :

براي انجام اين کار فايل .fla را باز کرده ، به منوي فايل رفته و از آنجا گزينه Publish setting را انتخاب مينماييم. هنگامي که اين گزينه را اجرا ميکنيم پنجره اي ظاهر ميشود. در اين پنجره گزینه ای به نام Format وجود دارد که در قسمت Type آن نوع فايلي که ميخواهيم Publish کنيم را وارد می کنیم . اگر ميخواهد فقط .swf از آن بگيريد ، .swf را تيک زده، دکمه Publish را فشار داده و سپس OK را بزنید. در مسير فايل .fla فایلی با همین اسم ، با پسوند SWF و با حجم بسیار پایین تر ایجاد می گردد.

ذخيره فايلهاي .exe :

همه ما ميدانيم که فايلهاي .exe فايلهاي اجرايي شناخته شده در هر سيستم عامل هستند. يعني بدون احتياج به هيچ نرم افزار خاصي به راحتي ميتوانيم توسط سيستم عامل مورد نظر آن را مشاهده کنيم.
نرم افزار Flash اين قابليت را نيز در خود دارد ، براي ساخت فايل .exe تمامي مراحل .swf را انجام ميدهيم به انضمام اينکه تيک Windows Projector (ex) را انتخاب کرده و سپس آن را Publish می کنيم.

ساخت فايلهاي HTML :

جهت ساخت يک فايل HTML از طريق زير عمل مينماييم : File/ Publish Setting
از سربرگ Format گزينه HTML را انتخاب مينماييم . در اين حالت سربرگ HTML فعال ميگردد که در آن ميتوان تنظيمات مربوطه را انجام داد.

خداییش اگر خوشت اومد نظر بده
دوشنبه 19/6/1386 - 22:39
کامپیوتر و اینترنت
آموزش فلش بخش شانزدهم
انيميشن Text
حال متن را با تنظيمات دلخواه Type کرده و موقع آن رسيده که Animation مورد نظر را بر آن اعمال کنیم. در اينجا ميخواهيم متن ما حول يک مرکز از کوچک به بزرگ تبديل شود.

شروع :

لايه مورد نظر را ايجاد نموده ،به آن يک نام دلخواه داده و در فريم مورد نظر متن را Type می کنیم. از فريمي که متن در آن است يک کپي گرفته و در Frame مورد نظر Paste ميکنيم.
- به دليل اينکه گفته ايم متن بايد از کوچک به بزرگ تبديل شود ، بايد در فريم اول سايز متن را کوچکترين اندازه در نظر بگیریم.
- حال Motion لازم را به آن داده و آن را مشاهده ميکنيم.
- در هنگام نمایش Movie ، متنی را مشاهده می کنیم که از کوچک به بزرگ تبدیل می شود .

Symbol :

Symbol ها يا همان سمبل ها اشيائي هستند که در فيلم هاي Flash مورد استفاده قرار می گیرند. در ميان Symbol ها و اشياء معمولي تفاوتهایی به شرح زیر وجود دارد:
1- ميتوان از هر Symbol يک کپي گرفته و هر کجا که لازم شداز آن استفاده نمود.
2- ميتوان در يک Symbol يک لايه Mask داشت ، به صورتي که در مواقع مورد نياز ، هم براي مرتب بودن و هم براي حجم کم بتوان از آن استفاده کرد.
3- ديگر آنکه بتوان آن را در کتابخانه Flash نگهداري کرد و در مواقع مورد نياز از آن استفاده نمود .

Movie Clip ( سمبل هاي گرافيکي ) :

سمبلي است که در آن اشياء و يا حتي عکسهاي بيتي موجود ميباشند و می توانیم از آنها استفاده کنیم. مانند عکس يک جنگل که پشت زمينه باشد.

Button : يا همان سمبل هاي کليدي بيشتر براي ساختن کليد ها به کار ميروند. اين کليد ها دستوراتي را ميگيرند که در مراحل انجام Flash به کار رفته اند و هر کليد براي فعال شدن هر عمل و هر دستوري احتياج به يک سري دستورات خاص دارد که بر اساس Action Script تعريف می شوند.
– مثال : لينک دادن ، دکمه هاي Back , Next و دکمه هاي ارتباطي و غيره .

ایجاد Symbol ها :

براي تهيه ی Symbol ها به دو طريق ميتوان عمل نمود :

1- اولين مسير به اين صورت است که از منوي Insert گزينه Convert to Symbol را انتخاب می کنيم . در اين موقع پنجره اي باز ميگردد که حالت هاي Symbol را نمايش ميدهد. هر کدام را که بخواهيم انتخاب نموده و يک Symbol ايجاد ميکنيم.
2- در حالت دوم میتوان از يک Short cut استفاده نمود که shortcut آن کليد F8 است. هنگامي که کليد F8 را فشار ميدهيم همان پنجره باز ميشود، نوع Symbol را انتخاب کرده و OK را فشار ميدهيم.
خداییش اگر خوشت اومد نظر بده
دوشنبه 19/6/1386 - 22:38
کامپیوتر و اینترنت
آموزش فلش بخش پانزدهم
آوردن عکس در محيط Flash
در بسياري از Movie ها، به عکس و تصاوير احتیاج پيدا ميکنيم. نرم افزار Flash اين امکان را به ما ميدهد که بتوانيم از تصاوير با قالبهاي متفاوت نيز استفاده کنيم.

طريقه آوردن عکس در Flash :

اول از منوي File گزينه Import را انتخاب کرده هنگامي که اين گزينه را انتخاب کردید پنجره ای باز ميشود که مسير عکس مورد نظر را مي خواهد. با آوردن مسير عکس و انتخاب آن دکمه Open را فشار داده و عکس مورد نظر به محيط Work Space انتقال مي يابد.

نکته :

توسط اين گزينه نيز ميتوان فايلهاي .gif متحرک را به داخل Movie آورد. ولي در Flash هر قسمت فايل .gif متحرک به يک فريم تبدیل می شود .در اینجا Frame ها آماده نمايش در Movie می باشند.


اضافه کردن يک ماسک گرافيکي :

اين ماسک توسط يک شيء منحني بسته ساخته ميشود. ميتوان توسط ابزار هاي مختلف از جعبه ابزار يک ماسک گرافيکي ايجاد کرد.
شما براي ايجاد ماسک به دو لايه احتياج داريد.
1- ابتدا اشيائي را که ميخواهيد در فيلم نمايش داده شوند رسم کنيد.
2- به وسيله کليک بر روي دکمه Insert Layer يک لايه جديد به لايه قبلي اضافه کنيد.
3- بر روی لایه جدید راست کلیک کرده و از منوی پدیدار شده برای تبدیل آن لایه به لایه ماسک گزینه Mask را انتخاب کنید.
4- برای خارج شدن از حالت قفل بر روی ستون قفل از لایه ماسک کلیک کنید. برای اینکه لایه از حالت معمولی به ماسک تبدیل شود ، Flash به طور اتوماتیک لایه ها را قفل می کند.
5- به یاد داشته باشید که شکل انتخابی جهت تاثیر ماسک بسته باشد.
حال می خواهیم با استفاده از ماسک یک Movie بسازیم که در آن دایره یا متن از محیط خارج شود.

1- اشکال خود را که در فيلم ميخواهيم استفاده کنيم ، ترسيم ميکنيم.
2- يک لايه جدا براي Text خود ايجاد مينماييم ، و متن را در داخل آن تايپ مينماييم.
3- لايه ديگری براي Mask بر روي همان لايه Text ايجاد ميکنيم تا بتوانيم اعمال Mask را در آن لايه انجام دهيم.
4- پس از نوشتن Text انيميشن Mask را ايجاد می کنيم. ابتدا در اولين Frame دايره ترسيم کرده از آن کپي گرفته و در فريم بعدي ( بطور دلخواه) آن را Paste ميکنيم و به اندازه طول Font مبداء و مقصد را مشخص نموده و در آخرين قسمت Motion مربوطه را به frame ها ميدهيم. حال بازدن کليد Ctrl + Enter ميتوان تغييرات را مشاهده نمود.

حذف Mask :

براي از بين بردن حالت Mask به دو صورت ميتوان عمل نمود :
1- حذف کامل لایه Mask
2- راست کليک کردن بر روي لايه مورد نظر و برداشتن تيک گزنه Mask

نوشتن متن و ايجاد انيميشن بر روي آن :

براي نوشتن متن در Flash ، ابتداابزار Text tool را از جعبه ابزار ، انتخاب کرده ، سپس به دو صورت ميتوان محيط نوشتن متن را فراهم کرد :
1- با بردن آن بر روی محیط مورد نظر ، فشار دادن کلید ماوس و کشیدن آن می توان محیط محدودی برای آن تعریف کرد .
2- ميتوان با يک کليک آن محيط را ايجاد کرده و بينهايت کاراکتر تايپ کرد
حال که متن را Type کرديم در قسمت Properties گزينه هايي فعال ميگردند که قسمتي از آن را براي شما توضيح خواهيم داد :

1. Static Text : در اين حالت هنگام تایپ متن هيچ عملي نميتوان بر روي آن انجام داد.

2. Dynamic Text : اگر در هنگام تایپ از اين گزینه استفاده کنيم متن ها به صورت Dynamic در مي آيند ، يعني شما این امکان را پيدا ميکنيد که آنها را انتخاب کرده و از آنها کپي برداريد.

3. Input Text : اگر در هنگام تایپ از اين گزینه استفاده شود هنگام نمايش ميتوان متن هارا پاک کرده و يا حتي در آنها Type از اين حالت بيشتر در Form ها استفاده ميشود.

Font : از اين گزینه در تعیین فونت استفاده می شود . به اینگونه که متن را Select کرده، بر روي Font مورد نظر کليک کرده و آن را جايگزين Font قبلي ميکنيم.

Character Spacing : از اين گزينه براي کم و زياد کردن فاصله بين کاراکتر ها در Font استفاده می شود . این کار به وسيله لغزنده کنار آن انجام می شود.

Font Size : توسط ابن گزينه ميتوان اندازه Font رااز 8 تا 98 تغيير داده و آن را کوچک و بزرگ کرد. البته به صورت دستي نیز می توان اعداد دیگری به آن داد .

Text Fill Color : اين گزينه که همان Fill Color است براي تغيير رنگ Font استفاده ميشود .

Toggle Bold Style : اين گزينه براي Bold نمودن Text ها به کار ميرود.

URL Link : از اين گزينه براي لینک کردن یک متن ، یک آدرس استفاده می کنیم . به اینصورت که متن را انتخاب کرده و سپس در محل URL Link آدرس مورد نظر را به آن Link ميکنيم.
خداییش اگر خوشت اومد نظر بده
دوشنبه 19/6/1386 - 22:38
کامپیوتر و اینترنت
آموزش فلش بخش چهاردهم
Shape Tweens
نوع ديگر Animation در Flash ، Shape Tween است. تفاوتی که بين Shape Tween و Motion Tween وجود دارد ، اين است که Motion Tween براي حرکت و جابجايي اشياء کاربرد دارد ولي Shape tween براي تغيير حالت اشياء به کار ميرود. به طور مثال يک دايره در حين حرکت به شکل يک مستطيل در مي آيد.

شروع ساخت يک Shape Tween :

براي اين کار محيط جديدی باز نموده ( File / New ) و بعد از آن در Layer و فريم مورد نظر شيء را ترسيم مينماييم ، سپس در فريم مقصد ، شيء بعدي را ترسيم ميکنيم. در اینجا دو فريم با دو شيء متفاوت داريم مثلا اگر بخواهیم از دايره به مستطيل برسيم. ابتدا ابزار Arrow را انتخاب نموده و با يک بار کليک کردن بر روي فريم مبداء آن را انتخاب ميکنیم، هنگامي که فريم مورد نظر انتخاب شد در Properties منویی به نام Tween ظاهر ميشود که با استفاده از آن ميتوان به شيء Motion يا Shape دهيم. حال پس از انتخاب Frames در قسمت Properties گزينه Tween و ابزار Shape را انتخاب ميکنيم. در اینحالت فريم مورد نظر تغيير رنگ یافته و به رنگ سبز در مي آيد که اين خود نشانه Shape Tween است. ولي تا اينجا کار ما کامل نشده چون به Frame مقصد Shape را نداده ايم. حال براي Shape دادن به آخرين Frame نيز تمامي اين مراحل را اجرا می کنيم. حال برای نمایش ،Ctrl + Enter را زده ، شکل در حين حرکت از دايره به مستطيل تبدبل ميگردد.


Motion Guide :

از Motion Guide به عنوان خطوط راهنما استفاده ميشود. براي اعمال Motionهاي مختلف ابتدا باید يک خط راهنما که شيء بر روي آن حرکت ميکند را ايجاد کرده و سپس انيميشن را بر روي آن سوار کنيم.

شروع کار :

1- ايجاد خط راهنما : ابتدا بايد در لایه و فريم مورد نظر خط راهنما را رسم نمود. براي مثال ميخواهيم خطی به سکل زیر رسم کنيم که يک توپ به همين حالت از روي آن حرکت کند.

نکته :

بعلت اینکه خط راهنما در Movie یکی از اجزاء اصلی نیست ، در Motion Guide قابل مشاهده نمی باشد .
اول بايد بر روي گزينه Add Motion Guide کليک کرده تا يک Layer مخصوص ايجاد شده و در همان Layer در فريم اول يا فريم مورد نظر خط راهنما را ترسيم کنيم. هنگامي که خط ترسيم گشت حال يک Layer جديد ايجاد ميکنيم و انميشن شيء خود را بر روي آن Layer ايجاد ميکنيم خود Flash به صورت پيش فرض از مرکز شيء براي Guide استفاده ميکند ( از ابتدا تا انتها ) حال Ctrl + Enter را فشار دهيد و Flash را مشاهده کنيد. به حالت زير ميباشد. ( خط راهنما منحني ميباشد. )

خداییش اگر خوشت اومد نظر بده
دوشنبه 19/6/1386 - 22:37
کامپیوتر و اینترنت
آموزش فلش بخش سیزدهم
انيميشن در Flash
در Flash به هر گونه جابجايي در اشياء يا تصاوير ، کوچک و بزرگ شدن و تغيير حالت اشياء انيميشن گفته می شود. ابتدا به چگونگی کار انیمیشن پرداخته و سپس نحوه ی ساخت آنرا توضیح خواهیم داد.

Animation ها در Flash به چه صورت کار ميکنند :

تمام اشیاء و تصاویر را در فریم ها و لایه های مخصوص پیاده کرده و تغییرات را در آن اعمال می کنیم. حال به اجرای انیمیشن ها می پردازیم . همیشه در فلش اشیاء و تصاویر را بر روی Work Space و انیمیشن را بر روی فریم ها اعمال می کنیم . وقتی یک Movie را طراحی می کنیم به آن فرمت SWF Export می دهیم ، تمامی لایه ها و فریم ها به یک لایه تبدیل شده ، تمامی عناصر دست به دست هم داده و به یک لایه تبدیل می شوند . مثلا اگر در یک لایه 200 فریم وجود داشته باشد ، در قسمت movie بصورت یک عکس در آمده و پشت سر هم قرار می گیرند . در هنگام عبور Time Line از روی این فریم ها سرعت بالا بوده و تمامی این فریم ها را می توان پشت سر هم در فرمت یک انیمیشن مشاهده کرد .

شروع ساخت يک انيمشن :

در اين قسمت هدف مشخصی را مد نظر قرار داده ، براي انجام آن به محيط Flash رفته و کار را شروع می کنیم .

هدف :

ايجاد يک Animation که در آن شکل يک توپ وجود دارد که ميخواهيم از سمت راست وارد صفحه شده و از سمت چپ خارج شود.

شروع :

1- گزينه New را از منوی File انتخاب کرده تا محيط کار جديدی بارگذاري شود.
2- اشياء موجود در صفحه را در فريم هاي مورد نظر ترسيم کنيد.
3- انيميشن لازم را بر روی فريم ها اعمال كنيد.
حال ميخواهيم در 20 فريم توپی ترسيم کنيم که از سمت چپ وارد صفحه شده و از سمت راست خارج گردد. ابتدا از Layer فريم 1 را انتخاب کرده و به وسيله Oval tool در آن فريم يک توپ ترسيم می کنيم. از اينجاي کار به بعد مبداً توپ مشخص شده است حال بايد مقصدي که ميخواهيم توپ به آن جا برسد را کپي کرده و آن را به Frame 20 منتقل می کنیم.( زيرا گفته ايم در 20 فريم )
( روش کپي : روي فريم مورد نظر راست کليک كرده و Copy frame را انتخاب ميکنيم ،سپس بر روي فريم مورد نظر راست کليک کرده و گزينه Paste frame را انتخاب ميكنيم. ) حال تمام کارها انجام شده و به مرحله اي می رسیم که ميخواهيم Effect مورد نظر را بر شيء اعمال كنيم.
از آنجایی که ميخواهیم شيء از سمت چپ به سمت راست تغيير مسير دهد بايد از Motion Tween استفاده کنيم . پس از تعيين مبداء و مقصد شيء بر روي Frame1 راست کليک کرده و گزينه Create Motion Tween را انتخاب کنيد. هنگامي که اين عمل را انجام ميدهيم کل 20فریم به رنگ بنفش در مي آيد .این بدان معناست که Frame ها Motion يافته اند ولي به صورت نقطه چين .این حالت بیانگر این مطلب است که به مبداء Motion داده ايم ولي به مقصد خير. حال همين کار را براي Frame20 يعني همان Frame مقصد انجام ميدهيم. ميبينيم که بر روي بيست Frame يک Flash ظاهر شده و نقطه چينها از بین می روند. حال اگر Ctrl + Enter را فشار دهيد ميتوانيد Animation ساخته شده را مشاهده کنيد.حال با يادگيري Motion Tween ميتوانيد اشياء مختلف را با Effect هاي مختلف ساخته و نمايش دهيد.
خداییش اگر خوشت اومد نظر بده
دوشنبه 19/6/1386 - 22:37
کامپیوتر و اینترنت
آموزش فلش بخش دوازدهم
کشيدن خطوط توسط Flash
براي کشيدن خطوط در Flash می توان از روشها و ابزار هاي مختلفي استفاده نمود. اولين مورد به کمک ابزار Line ميباشد . بدين صورت که ما از Toolbar ابزار Line tail را انتخاب ميکنيم .هنگام انتخاب اين ابزار ، شکل ظاهري ماوس تغيير ميکند. ماوس را به طرف محيطي که در آن خط را ترسيم می کنيم ميبريم ، سپس از نقطه شروع ماوس را فشار داده و آن را ميکشيم تا پايان کار نباید دکمه ماوس را رها کنیم .
هنگامي که ابزار Line را انتخاب ميکنيم پنل Properties فعال ميشود. از اين پنل در تغيير رنگ ، اندازه خط و نوع خط می توان استفاده کرد :
1- تغيير رنگ خط : براي تغيير رنگ خط اول خط مورد نظر را انتخاب مينماييم سپس از پنل Properties گزينه Stroke color را انتخاب کرده و بر روي آن کليک ميکنيم تا پالت رنگها باز شود. در قسمت بالاي آن کد رنگ را وارد کرده و یا از همان پالت ، رنگ مورد نظر خود را انتخاب کنيم.
2- تغيير اندازه : براي تغيير سايز خط از همان پنل Properties گزينه Stroke height را انتخاب کرده ، سایز آنرا مشخص ميکنيم.در کنار آن يك چرخه مانند وجود داردکه ميتوان از کم به زياد آن را اضافه کرد. اگر آن را به طرف پايين ببريم سايز آن کوچک ميشود و اگر به طرف بالا ببريم سايز ها بزرگ ميشود.


نکته :

در نرم افزار فلش سایز خطوط بصورت پیش فرض از صفر تا ده می باشد .

تغيير نوع خط :

براي تغيير نوع خط در پنل Properties گزينه Stroke style را انتخاب می کنیم. در اين روش 7 نوع خط وجود دارد.براي تغيير نوع خط ، آنرا انتخاب کرده ، سپس يکي از خطوط را انتخاب ميکنيم .


Custom stock style :

اين دکمه نيز در همان قسمت Properties وجود دارد هنگامي که اين دکمه را فشار ميدهيم ميتوان تنظيمات مورد نظر را بر روي هر کدام از انواع خطوط انجام داد.

ساخت يک Motion Tween :

براي شروع کار ابتدا با يک Animation ساده شروع می کنیم . ابتدا بايد Animation را بشناسیم و نيز مهمتر از آن اينکه کاربرد انیمیشن را در فلش بدانیم.

خداییش اگر خوشت اومد نظر بده
دوشنبه 19/6/1386 - 22:36
کامپیوتر و اینترنت
آموزش فلش بخش یازدهم
چرخاندن ، کج کردن و تغيير اندازه دادن
چرخش اشياء :

چرخش يک شيء در واقع دور زدن شيء به حول نقطه مرکزي شیی و در جهت حرکت عقربه هاي ساعت ميباشد. وقتي که شما يک شيء را ميچرخانيد شيء در همان اندازه باقي ميماند و زواياي شيء هيچ تغييري نميکند. شما ميتواند يک شيء را با ماوس بچرخانيد. براي انجام اين کار مراحل زير را دنبال کنيد :
1- ابزار Arrow را انتخاب کنيد .
2- بر روي شيء مورد نظر دوبار کليک کنيد .
ضمناً هر دوي خط و سطح محور شيء را انتخاب کنيد.
ضمناً براي راحتي کار ميتواند توسط ابزار Arrow يک جعبه فرضي را دور شکل مورد نظر خود بکشيد تا به حالت انتخاب در آيد.
3- از منوي Modify گزينه Transform و در نهايت گزينه Rotate and skews را انتخاب کرده تا دسته هاي راهنماي چرخش به شيء اضافه گردد. همچنين ميتوان بر روي شيء انتخاب شده کليک راست کرده و از منوي پديدار شده گزينه Rotate and skews را انتخاب کرد.
4- يکي از دسته هاي راهنماي گوشه تصوير را گرفته و شيء مورد نظر را بچرخانيد.

کج کردن اشياء :

براي انجام کار ابزار Arrow را انتخاب می کنیم. وقتي شيء مورد نظر و نوع خط آنرا انتخاب کرديد ابزار Envelope را هم انتخاب کنيد . وقتي که دسته هاي راهنما بر روي شيء فعال گردید از هر گوشه شيء ميتوان آنرا کج کرد و همچنین ميتوان بر روي شيء مورد نظر کليک راست کنيد و گزينه Envelop را انتخاب کنيد.


تغيير اندازه اشياء :

يکي از ابزار هاي مهم که در نرم افزار Flash کاربر فراوانی دارد ابزار Scale ميباشد. به کمک این ابزار ميتوان اندازه شیی را تغيير داد ، آنها را کوچک و بزرگ و يا طول و عرض آن را کم و زياد کرد. روش کار به اين صورت است که ما اول ابزار Free transfer را انتخاب نموده و از منوی Option گزینه Scale را انتخاب ميکنيم ( در نظر داشته باشيد که قبل از انجام کار بايد سطح شيء و خط انتخاب شده باشد ) با انتخاب گزینه Scale دسته هاي راهنما بر روي شيء مورد نظر ظاهر ميشود . می توان با انتخاب یکی از دسته هاي راهنما سايز شيء را کم يا زياد ميکنيم.

خداییش اگر خوشت اومد نظر بده
دوشنبه 19/6/1386 - 22:36
کامپیوتر و اینترنت
آموزش فلش بخش دهم
اضافه کردن خطوط منحني پيچيده
درست است که ابزار Pen و Sub Select حقيقتاً قدرتمند هستند اما استفاده از آنها براي رسيدن به نتيجه واقعي زمان زيادي ميبرد . همچنين شما ميتوانيد از ابزار Arrow براي اصلاح اشياء استفاده کنيد . به کمک اين ابزار ميتوان گوشه اشياء را حرکت داده و به خوبي خطوط را به داخل خم کرد. از دو ابزار Sub Select , Arrow ميتوانيد براي تغيير شکل اشياء استفاده کنيد. ضمناً ميتوان از ابزار Free Transform نيز استفاده کرد. اين ابزار نيز همانند ابزار Arrow براي اصلاح اشياء کشيده شده استفاده ميشود. به طور مثال شما ميتوانيد عمليات تغيير اندازه ، چرخاندن ، کج کردن و پيچ دادن يک شيء را توسط Free Transform انجام دهيد.

کنترل کردن پيکر بندي آلفا :

پيکر بندي آلفا دقيقاً يک پيکر بندي رنگ نيست . اما برخي چيزهاي آن به رنگ مرتبط ميشود . در واقع آلفا يک درجه بندي براي شفافيت يک شيء ميباشد. يک شيء که درجه پيکر بندي آلفاي آن 10 درجه ميباشد کاملاً مات است . در صورتي که اين درجه پيکر بندي به صفر برسد آن شيء کاملاً شفاف است. در مثال زير کاملاً ميتوانيد مشاهده کنيد.

براي تنظيم مدار آلفاي اشياء مراحل زير را دنبال کنيد :

1- ابزار Arrow را از جعبه ابزار Flash انتخاب کنيد
2- بر روی شکل مورد نظر کلیک کنید تا انتخاب شود .
3- از منوی Window گزینه Color Mixer را انتخاب کنید .
4- به آلفا مقداری عددی بدهید . یا از طریق وارد کردن عدد مورد نظر که بصورت درصدی نمایش داده می شود و یا توسط دکمه ی لغزنده ی سمت راست می توان مقدار عددی دلخواه را به آلفا داد .
خداییش اگر خوشت اومد نظر بده
دوشنبه 19/6/1386 - 22:36
کامپیوتر و اینترنت
آموزش فلش بخش نهم
لايه هاي ماسک Mask
لایه ی مهمی که در Flash می توان ایجاد نمود لایه ی Mask می باشد . این لایه همانند پنجره ای بر روی دیگر لایه ها عمل می کند و زمانی که فیلمی نمایش داده می شود این لایه محدوده ی مورد نظر را نمایش می دهد .



لايه هاي راهنما :

به کمک این لایه انیمیشن می تواند در Motion Tween در جهات مختلف حرکت کند ، اگر از Motion Tween استفاده نشود انیمیشن در یک مسیر حرکت می کند .

کشيدن خطوط و پر کردن سطوح :

کشیدن اشیاء در فلش با فریم آنها در سایر برنامه های گرافیکی تقارن زیادی ندارد . ابزار مناسب ترسیم را انتخاب کرده ، سپس اشیاء را روی صفحه ی کار ترسیم کنید . البته فلش در مقایسه با دیگر برنامه های ترسیمی تفاوت های مهمی دارد . یکی از این تفاوتها این است که اشیاء نقاشی شده در فلش پایه ی برداری داشته و بهتر از تصاویر نقشه بیتی عمل می کنند .

انتخاب خطوط متفاوت :

اصطلاح Stroke در فلش به معنای Line است . توسط این ابزار یا ابزارهای Pen و Pencil می توان خطوط را ایجاد نمود .

خداییش اگر خوشت اومد نظر بده
دوشنبه 19/6/1386 - 22:35
کامپیوتر و اینترنت

آموزش فلش بخش هشتم
حالت لايه ها
لایه ها همانند صفحات پلاستیکی هستند که اشیاء مختلف را می توان روی آنها ترسیم کرد . این صفحات از یکدیگر جدا و مستقل هستند ولی هنگامیکه تمامی لایه های پلاستیکی روی هم قرار گیرند تمامی صفحات قابل مشاهده می باشند .

اضافه کردن لايه ها :

در زمانیکه می خواهید لایه ای را به Timeline اضافه کنید می توانید از منوی Flash گزینه ی Insert و سپس گزینه ی Layer را انتخاب کنید . برای ایجاد سریعتر می توان از دکمه ای که در سمت چپ و پایین Timeline قرار دارد استفاده کرد .

نامگذاري لايه ها :

زماني که لايه جديدي را به Timeline اضافه ميکنيد Flash به طور اتوماتيک نامي را براي لايه انتخاب ميکند .
معمولا این نامها بصورت Layer2 ، Layer1 ، ... می باشند . البته این نامها پیش فرض بوده و شما می توانید برای بیان کار خاص هر لایه نام مشخصی برای آن تعیین کنید . به عنوان مثال برای لایه پس زمینه نام Background Layer را انتخاب کنید .

خداییش اگر خوشت اومد نظر بده

دوشنبه 19/6/1386 - 22:35
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته