شبکه پایگاه های قرآنی
Quran.tebyan.net
  • تعداد بازديد :
  • 1657
  • شنبه 1391/9/11
  • تاريخ :

خوش‏پوش‏ها به بهشت می‏روند

لباس روحانیت

بازخوانی متفاوت آیاتی از قرآن که بارها خوانده‌ایم (46)

 

اصلاً به خدایی تو نمی‌آید این روانه کردن به سوی جهنم ... این فرستادن به سموم حمیم و عذاب الیم...

اما جایی خواندم که ماجرای بهشت و جهنم، جریان کسی است که لباس کثیف به تن دارد و خودش به خاطر لباس‌هایش شرم می‌کند از رفتن به مهمانی باشکوه


یَا بَنِی آدَمَ قَدْ أَنزَلْنَا عَلَیْكُمْ لِبَاسًا یُوَارِی سَوْآتِكُمْ وَرِیشًا وَلِبَاسُ التَّقْوَىٰ ذَٰلِكَ خَیْرٌ ذَٰلِكَ مِنْ آیَاتِ اللَّـهِ لَعَلَّهُمْ یَذَّكَّرُونَ

ای فرزندان آدم! لباسی برای شما فرستادیم که اندام شما را می‌پوشاند و مایه زینت شماست؛ اما لباس پرهیزگاری بهتر است! این‌ها (همه) از آیات خداست، تا متذکّر (نعمت‌های او) شوند! /سوره مبارکه اعراف آیه 26

 

کتاب‌ها می‌نویسند :

به دنبال سخن از لباس ظاهری، قرآن بحث را به لباس معنوى كشانده و آن چنان كه سیره قرآن در بسیارى از موارد است، هر دو جنبه را به هم مى‏آمیزد و مى‏گوید: «لباس پرهیزكارى و تقوا از آن هم بهتر است» (وَ لِباسُ التَّقْوى‏ ذلِكَ خَیْرٌ)

تشبیه تقوى و پرهیزكارى به لباس، تشبیه بسیار رسا و گویایى است، زیرا همان طور كه لباس هم بدن انسان را از سرما و گرما حفظ مى‏كند، و هم سپرى است در برابر بسیارى از خطرها، و هم عیوب جسمانى را مى‏پوشاند و هم زینتى است براى انسان، روح تقوى و پرهیزكارى نیز علاوه بر پوشانیدن بشر از زشتى گناهان و حفظ از بسیارى از خطرات فردى و اجتماعى، زینت بسیار بزرگى براى او محسوب مى‏شود. زینتى است چشمگیر كه بر شخصیت او مى‏افزاید.

در اینكه منظور از لباس تقوى چیست در میان مفسران گفتگو بسیار شده است، بعضى آن را به معنی «عمل صالح» و بعضی «حیاء» و بعضی «لباس عبادت» و بعضى به معنی «لباس جنگ» مانند زره و خود و حتى سپر گرفته‏اند، زیرا تقوى از ماده «وقایة» به معنى نگاه‌داری و حفظ است.

و به همین معنى در قرآن مجید نیز آمده است چنان كه در سوره نحل آیه 81 مى‏خوانیم:

 (وَ جَعَلَ لَكُمْ سَرابِیلَ تَقِیكُمُ الْحَرَّ وَ سَرابِیلَ تَقِیكُمْ بَأْسَكُمْ ...) «و براى شما پیراهن‏هایى قرار داد كه شما را از گرما حفظ مى‏كند و هم پیراهن‏هایى كه شما را در میدان جنگ محفوظ مى‏دارد.»

ولى آیات قرآن غالباً معنى وسیعى دارد كه مصداق‌های مختلف را در بر مى‏گیرد، در آیه مورد بحث نیز مى‏توان تمام این معانى را از آیه استفاده كرد و از آنجا كه لباس تقوى در مقابل لباس جسمانى قرار گرفته، به نظر مى‏رسد كه منظور از آن همان «روح تقوى و پرهیزكارى» است، كه جان انسان را حفظ مى‏كند و معنی «حیاء» و «عمل صالح» و امثال آن در آن جمع است.1

با تو می‌گویم :

وقت‌هایی که نگاه می‌کنم به آیه‌هایت که مهربانند با من بنده ...

روزهایی که اسمشان را گذاشته‌ام «روز من» و پر هستند از لبخند و خبرهای خوش کوچک بزرگ و شادی‌هایی

که تو از آسمان برایم می‌فرستی؛ تردید می‌کنم که بنده‌هایت را راهی جهنم کنی...

محرم که می‌رسد و خیابان‌ها سیاه‌پوش می‌شوند، در و دیوار که پر از شعر محتشم می‌شود

و صدای طبل و سنج و روضه و اشک که می‌آید؛ به این که تو کسی را روانه جهنم کنی، مشکوک می‌شوم

شب‌هایی که از پشیمانی کاری که کرده‌ام، حرفی که بی محابا زده‌ام، بی خواب می‌شوم و بعد بغض می‌نشیند

توی گلویم و زیر لب صدایت می‌زنم و می گویمت که ببخش و بعد دلم آرام می‌گیرد از آمرزش و آقایی تو؛

به دوزخت شک می‌کنم.

آخر اصلاً به خدایی تو نمی‌آید این روانه کردن به سوی جهنم ... این فرستادن به سموم حمیم و عذاب الیم...

اما جایی خواندم که ماجرای بهشت و جهنم، جریان کسی است که لباس کثیف به تن دارد و خودش به خاطر لباس‌هایش شرم می‌کند از رفتن به مهمانی باشکوه ...

نقل ِ قیامت و بهشت و جهنمش هم همین است.

خداحافظی کسی را روانه‌ی جهنم نمی‌کند.

خداحافظی همه را به بهشت می‌خواند...

اما آدم‌ها اول نگاهی به خودشان می‌اندازند.

به سر و وضعشان...به لباس‌های چرک از گناه خودشان!

بعد نگاهی می‌اندازند به بهشت...به تمیزی و قشنگی‌اش.

شرمنده می‌شوند،‌خودشان سرشان را می‌اندازند پایین و راهی جهنم می‌شوند.

فقط آن‌هایی که بهترین لباس‌ها را به تن دارند، تنها کسانی که لباس تقوی تنشان است،

سرشان را بالا می‌گیرند و می‌روند بهشت...

 

یادم بماند :

یادم باشد و یادت نرود، خدا بهشتش را وسیع‌تر از جهنم آفریده است.

 

نویسنده: زهرا نوری لطیف

کارشناس شبکه تخصصی قرآن تبیان


1.تفسیر نمونه، ج‏6، ص 133

UserName