کشف اعجاز ریاضى در حروف مقطعه
«به كارگیری مغز الكترونیك، جهت كشف از حقیقت حروف مقطعه»:
شیمیدان معروف مصری، ساكن آمریكا در طی تلاش گستردهای جهت تفسیر معنای حروف مقطعه كه در آغاز برخی از سورهها وجود دارد، عقل الكترونیكی (كامپیوتر) را به كار گرفته و از آن استفاده نمود.و ما چنین عنوانی را در صفحات مجله مصری كه با عنوان «آخر ساعه» یعنی «آخرین ساعت» منتشر میشود، در شماره 1996 به تاریخ 24 سپتامبر سال (1973 م) مطابق با بیستم ذی الحجه سال (1392 ه) مشاهده مینماییم. و این دانشمند همان دكتر «رشاد خلیفه» است كه جهت ثبت نتایج بحثهای خویش در كتابخانه كونجرس آمریكا به شماره (27386) در تاریخ 11 آوریل سال 1972 اقدام نمود. و این كار، نتیجه تلاش و رنج سه ساله وی بود. در صورتی كه هنوز بیش از 37 سال از عمر وی سپری نگشته بود.
وی میگوید: نیمی از حروف 28 گانه ابجدی در تركیب آغاز سورهها میگنجد و آن همان حروف نورانی چهارده گانه است كه تعداد 29 سوره «دو برابر تعداد آنها» بدان، آغاز گردیدهاند.و به حكم حكمت خداوندی باید حتما ما بین این حروف و سورههای مربوطه یك نوع ارتباط ذاتی برقرار باشد كه شاید كاشف از افق تازهای از وجوه اعجاز قرآن كریم باشد.
با فراهم شدن نحوه به كارگیری كامپیوتر، در آغاز كار، شروع به شمارش حروف الفبا در همه سورههای قرآن كریم پرداخت، لازم بود كه جهت شمارش حرف به حرف آن اقدام مینمود كه تنها عملیات شمارش، دو سال تمام به طول انجامید «1».و پس از آن شروع به تغذیه كامپیوتر از میلیونها رقمی كه نزد خود جمع آوری كرده بود، نمود. و در این مرحله از كار حساب درصدگیری تمامی حروف سورههای (29) گانهای كه با حروف مقطعه آغاز گردیدهاند را انجام میداد.سپس در طول یك سال تمام، به انجام مجموعهای از عملیات حسابی پرداخت كه در این مرحله از عملیات، حسابرسی درصدگیری حروف مقطعه بود كه برای اولین بار در تاریخ اسلام از یك سری حقایق حیرتآوری، پرده بر میداشت. از باب نمونه، كامپیوتر كشف كرد كه حرف «ق» در سوره مباركه «فلق» بالاترین درصد را نسبت به حروف دیگر تشكیل میدهد و نسبت آن «ق» نسبت به حروف دیگری كه این سوره مباركه را تشكیل میدهند همان نسبت:(700/ 6%) میباشد. به تعبیر دیگر (700/ 6%) از حروف الفبا در سوره مباركه «فلق» را قاف تشكیل میدهد.و سوره مباركه «قیامت» در مرتبه بعد از سوره مباركه «فلق» قرار دارد به طوری كه نسبت درصد حرف «ق» نسبت به حروف دیگر (907/ 3%) میباشد.سپس به دنبال آن، سوره مباركه «الشمس» بالاترین رقم را بعد از آن یعنی (نسبت درصد حرف «ق» در برابر حروف دیگر این سوره را عدد (906/ 3%) تشكیل میدهد. (1) این عملیات ریاضی كه كامپیوتر آن را انجام داد، به طور تقریب 63 اكیلیون عمل ریاضی بوده؛ یعنی در طرف راست عدد (63) 27 عدد صفر قرار بگیرد (27/ 10* 63) و این رقم ظرفیت همه كامپیوترهای موجود در جهان- و یا آنكه در آینده ساخته میشود- را پر مینماید.
باید توجه داشت نتیجه عملیات ریاضی كه كامپیوتر اثبات مینماید این است كه پدیده تفوق ریاضی، تاكید بر رسم الخط عثمانی- كه هم اكنون قرآن بر اساس آن است- مینماید.
همانطوری كه كامپیوتر به محاسبه نسبت درصدی حرف قاف در تمام سورههای قرآن برخاست، به محاسبه درصد و نسبت بقیه حروف نورانی چهاردهگانه نیز پرداخت. ولی از این عملیات حیرتانگیز كامپیوتر، چه نتیجه و ثمرهای در نظر است؟
پاسخ آن این است كه وی به واسطه كامپیوتر توانسته است ارزش ریاضی حروف را ارزیابی نموده و مركز هر حرفی از حروف «الفبا» را كه در آغاز سورههای قرآن كریم آمده است، بیابد. و به بیان ارزش حسابی این حروف بپردازد. و بالاخره توانسته است به بسیاری از جنبههایی كه ممكن بود، كلید كشف راه جدیدی، جهت تفسیر صحیح این حروف باشد، دست بیابد.
1- اینكه مثلا حرف «ق» در سوره «ق» نسبت و درصد آن بالاتر از نسبت و درصد سایر حروف ابجدی در تمامی سورههای قرآن كریم است. این نظم و دقت، تنها یك مسیله مهم را میرساند و آن این است كه خدای سبحان، قرآن كریم را در طول 23 سال به رسول خاتم- صلی الله علیه و آله- نازل فرمود. و در علم مكنون خدای متعال، ثابت شده بود به نحوی كه آیات و كلمهها بلكه حروف آن نیز بر اساس حكمت خداوندی، پایهریزی شود. اراده خداوندی به این تعلق گرفته بود كه این سوره (سوره ق) كه شماره پنجاهم قرآن كریم را تشكیل میدهد، بالاترین نسبت و درصد حرف قاف را در بین سورههای مختلف قرآن كریم در برداشته باشد. و نیز مشیت و خواست حضرت حق، به این استوار شده بود كه این سوره با حرف «ق» آغاز گشته و «ق» همچون كلید سوره قرار گرفته و نام «ق» بر آن اطلاق گردد.
2- حرف «ص» در سوره (ص) درصد و نسبتش از درصد و نسبت تمامی «صاد» ها در این سوره و در سورههای دیگر، بالاتر است، چنانكه (ق) هم به همین منوال بود.
3- ملاحظه شده كه بر اساس تحلیل نتایج حسابهای كامپیوتری، همانا حرف «ن» در سوره مباركه قلم، بالاترین رقم را دارا بوده و درصد و نسبت آن نسبت به همان حرف در سورههای دیگر، از همه بالاتر و بیشتر است و آن، چنان است كه خدای متعال فرمود: ن و الْقلم و ما یسْطرون «1».
جز در یك سوره و آن سوره مباركه (حجر) است. یعنی این تنها سورهای است كه درصد و نسبت «ن» نسبت به سایر حروف، از درصد «ن» در سوره مباركه «قلم» بیشتر است. جز اینكه در همان وقت ملاحظه شده كه سوره مباركه «حجر» یكی از سورههایی است كه با حروف «الر» شروع شدهاند، با ضمیمه نمودن این سوره به همردیفهای چهارگانهاش؛ یعنی سورههای: یونس، هود، یوسف و ابراهیم، روشن میگردد كه این سورههای پنجگانه از جهت هدف و همسویی و هم مضمونی، مانند یك سورهاند. بر این اساس ما به دست میآوریم كه درصد (ن) و نسبت آن در سوره مباركه قلم، نسبت به میانگین این پنج سوره كه به منزله یك سوره به حساب میآیند، بیشتر و بالاتر بوده و درصد بیشتری را به خود اختصاص میدهد.
4- ملاحظه چهارم نیز نسبت به آغاز سورههایی كه از دو حرف تشكیل یافتهاند میباشد؛ زیرا دو حرف «ط+ ه» مثلا در سوره مباركه «طه» از نظر درصد، نسبت به این دو حرف، در دیگر سورههای قرآن، تفوق و برتری داشته و از درصد بالاتری برخوردار است.
حسابهای كامپیوتری، قطعا در مورد دو حرف (حم) مقداری كند، پیش میرود؛ زیرا هفت سوره از سورههای قرآنی؛ یعنی سورههای «غافر (مومن)، فصلت، شوری، زخرف، دخان، جاثیه و احقاف» بدان آغاز گشته است. و ملاحظه شده كه برتری حسابی و تفوق درصد این دو حرف در سورههای هفتگانه، فقط نسبت به همه سورههای مكی میباشد نه نسبت به سورههای مدنی.به تعبیر دیگر: تفوق و برتری درصد این دو حرف در «هفت سوره» مزبور، شرطش این است كه همه «هفت سوره» منضم به یكدیگر شده و با همه آنها معامله یك سوره واحد شده و چنین انگاشته شود كه همگان كانه یك سوره را تشكیل میدهند.
6- همچنین برتری درصد دو حرف «ی+ س» در سوره مباركه «یس» كه تمامی سورههای قرآنی كه قبل از این سوره نازل گشتهاند را، شامل شده و فرا میگیرد. و اما نسبت به سوری را كه بعد از «یس» نازل شدهاند، این تفوق شامل آنها نمیگردد.
7- از بین تمامی سورههای قرآنی، شش سوره به چشم میخورد كه با سه حرف «ا+ ل+ م» شروع میگردد، كه چهار عدد از این سورهها مكی هستند و آنها عبارتند از: «عنكبوت، روم، لقمان و سجده» و دو سوره دیگر، مدنی بوده و آنها همان سورههای «بقره و آل عمران» میباشند.و این مطلب كاملا مشخص و روشن گشته كه برتری و تفوق درصد این سه حرف، نسبت به حروف دیگر، در صورتی متصور است كه چهار سوره از مجموع هفت سوره را كه در مكه نازل شدهاند، با یكدیگر به عنوان یك سوره و یك مجموعه به هم پیوسته ملاحظه نماییم، نه اینكه هر یك از هفت سوره را به تنهایی خواسته باشیم با سایر سورههای قرآن كریم، یكایك مقایسه نموده و ارزیابی نماییم. اما نسبت به آن دو سورهای كه مدنی هستند، درصد حروف مذكور «ا+ ل+ م» اگر هر دو سوره را یك سوره و یك مجموعه واحد فرض نماییم و میانگین درصد این حروف را در این دو سوره، نسبت به تمامی سورههای دیگر بگیریم، در این صورت تفوق و برتری، نسبت به تمامی سورهها مییابند.
نسبت سه حرف«ا+ل+ر»در میان سورهها
اما نسبت حروف سهگانه «ا+ ل+ ر» كه دقیقا این حروف نسبت به پنج سوره مكی، یك حالت كلیدی و نقطه آغازین دارند و با همین حروف سهگانه مذكور، شروع شدهاند، و آن پنج سوره عبارتند از: «یونس، هود، ابراهیم، حجر و یوسف» و رقم ترتیب این سورهها در قرآن كریم را رقمهای:
«10، 11، 12، 14 و 15» تشكیل میدهد. در صورتی كه رقم این سورهها بر طبق ترتیب نزول وحی، عددهای «51، 52، 53، 72 و 54» میباشد.به طور دقیق، بررسی و روشن شده است كه تفوق و برتری درصد نسبت ریاضی این سورهها در سه حرف «ا+ ل+ ر» نسبت به سورههای دیگر، در صورتی متصور است كه ما سوره مباركه «یونس» را با سوره مباركه «هود» و با سوره مباركه «یوسف» و سوره «حجر» ضمیمه نموده و هر چهار سوره را به صورت یك مجموعه و یك سوره واحد متصل به هم، به حساب آورده و سپس میانگین این چهار سوره را، با سوره مباركه «ابراهیم»- علیه السلام- منضم نموده و یكی به شمار آوریم.
به تعبیر دیگر، ملاحظه این «پدیده» برتری و تفوق ریاضی و درصد این سه حروف «ا+ ل+ ر» در این چهار سوره ضم برخی بر برخی دیگر را میطلبد؛ یعنی آن چهار سوره كه به دنبال هم با ترتیب، نازل گشتهاند و در ترتیب نزولی رقم را به خود اختصاص میدهند، با اینكه رقم و شماره ردیف آنها در قرآن موجود در نزد مسلمانان، از ارقام به دنبال هم تشكیل نمییابد. و این دقیقا عكس وضعیت مكانی در سورههای شروع شده به حروف سهگانه «ا+ ل+ م» است؛ زیرا ظهور تفوق و برتری در سورههایی كه با «ا+ ل+ م» آغاز شده، اقتضا مینمود كه سورههایی كه در قرآن شریف تتابع داشته و به دنبال هم قرار گرفتهاند، یك سوره و یك مجموعه تلقی گشته و میانگین درصد آنها را با سایر سورههای قرآن، ملاحظه نماییم؛ یعنی سورههای «عنكبوت، روم، لقمان و سجده» را كه در ترتیب قرآنهای رسمی امروز جهان اسلام، دنبال هم آمدهاند را یك سوره محسوب نموده و سپس با سایر سورهها مقایسه نموده و برتری درصد اینها را در حروف مذكور، نسبت به سورههای دیگر، به دست بیاوریم. با اینكه در نزول وحی و ترتیب آن، این چهار سوره به دنبال هم قرار نگرفتهاند.
8- و حرفهای «ا+ ل+ م+ ص» فقط در آغاز یك سوره قرار گرفته و تنها یك سوره است كه با آن آغاز میگردد و آن سوره «اعراف» است كه در مكه نازل گشته است. درصد این حروف چهارگانه در سوره مزبور، نسبت به سورههای دیگر قرآن تفوق و برتری دارد؛ یعنی درصد این چهار حرف «ا+ ل+ م+ ص» در این سوره مباركه، نسبت به درصد حروف مزبور، در دیگر سورهها، تفوق و برتری دارد.و همچنین این محقق، راجع به حروف چهارگانه «ا+ ل+ م+ ر» در ابتدای سوره «رعد» و در مورد حروف پنجگانه «ح+ م+ ع+ س+ ق» در آغاز سوره «شوری» و در رابطه با حروف «ك+ ه+ ی+ ع+ ص» در سوره «مریم» در هالهای از ابهام و آمیخته به یك نوع گنگی و تكلف و پیچیدگی خاص و ویژهای همانند بیان گذشته خویش، سخن گفته است.
و باز از جمله مسایلی كه در این زمینه بیان كرده این است كه: مجموع تعداد حروف سوره مباركه «ناس» از (99) حرف تشكیل یافته و آن مطابق رقم حروف اسماء الله جل جلاله میباشد. و این تنها سورهای است كه در قرآن كریم این تعداد خاص از حروف را در برداشته و برای یك امر خاص در آخر قرآن كریم قرار گرفته است.
باید توجه داشت نتیجه عملیات ریاضی كه كامپیوتر اثبات مینماید این است كه پدیده تفوق ریاضی، تاكید بر رسم الخط عثمانی- كه هم اكنون قرآن بر اساس آن است- مینماید. و هر نوع تغییر در رسم الخط قرآن كریم یا در حروف كلمههای آن، ممكن است كه یك نوع فراوانی را در عملیات اعجاز ریاضی و حسابی قرآن كریم، به وجود بیاورد. از باب نمونه اگر «زكاه» به جای «زكوه» نوشته شود و یا «صلاه» به جای «صلوه» و «حیاه» بدل از «حیوه» و یا «بصطه» بجای «بسطه» نوشته شود، یقینا در این صورت در محاسبه ریاضی آن، نوعی اختلال آشكار به وجود میآید كه ملاحظه و مطالعه دقیق، آن را میطلبد.
كوتاه سخن اینكه عملیات و محاسبات ریاضیای كه از كامپیوتر به دست میآید، اثبات مینماید كه قرآن كریم، طبق یك محاسبه بینهایت دقیق و پیچیده، جهت مردم قرار داده شده است كه عقل، هرگز باور نمینماید كه این ساخته دست بشر باشد. و همانا قرآن، كتابی است كه آیات آن تحكیم یافته و سپس از جانب خداوند حكیم و آگاه، تفصیل داده شده است. «صدق الله العلی العظیم».
شبکه تخصصی قرآن تبیان
منبع: تناسب آیات، نویسنده: معرفت، محمد هادی.
پینوشت:
1. قلم: 1.