بقیّة اللّه ؛ انسان كامل
مى گویند: والعصر ان الانسان لفى خسر. عصر، انسان كامل است ، امام زمان علیه السّلام است ؛ یعنى عصاره ى همه ى موجودات . قسم به عصاره ى همه ى موجودات ؛ یعنى قسم به انسان كامل .(1)
عصر، هم محتمل است كه در این زمان حضرت مهدى علیه السّلام باشد یا انسان كامل باشد كه مصداق بزرگش رسول اكرم صلّى اللّه علیه و آله و ائمه هدى علیهم السّلام و در عصر ما حضرت مهدى علیه السّلام است . قسم به عصاره ى موجودات عصر، فشرده ى موجودات ، آن كه فشرده ى همه ى عوالم است . یك نسخه است ، نسخه ى تمام عالم . همه ى عالم در این موجود، در این انسان كامل عصاره شده است و خدا به این عصاره قسم مى خورد.(2)
حضرت مهدى علیه السّلام ، ابعاد مختلفه دارد كه آن چه كه براى بشر واقع شده است ، بعض ابعاد اوست .(3)
پیغمبر مى خواست همه ى مردم را على بن ابى طالب علیه السّلام كند، ولى نمى شد و اگر بعثت ، هیچ ثمره اى نداشت الاّ وجود على بن ابى طالب علیه السّلام و وجود امام زمان علیه السّلام ، این هم توفیق بسیار بزرگى بود. اگر خداى تبارك و تعالى ، پیغمبر را مبعوث مى كرد براى ساختن یك چنین انسان هاى كامل ، سزاوار بود. لكن آن ها مى خواستند كه همه ، آن طورى بشوند، آن توفیق حاصل نشد. (4)
ماه شعبان ، شب نیمه ى شعبان دارد كه تالى لیلة القدر است . ماه رمضان ، مبارك است ، براى این كه لیلة القدر دارد. و ماه شعبان ، مبارك است براى این كه نیمه ى شعبان دارد. ماه رمضان مبارك است ، براى این كه نزول وحى در او شده است یا به عبارت دیگر؛ معنویت رسول خدا، صلّى اللّه علیه و آله وحى را نازل كرده است . و ماه شعبان معظم است براى این كه ماه ادامه ى همان معنویات ماه رمضان است . این ماه مبارك رمضان ، جلوه ى لیلة القدر است كه تمام حقایق و معانى در او جمع است . و ماه شعبان ، ماه امامان است كه ادامه ى همان است . در ماه مبارك رمضان ، مقام رسول اكرم صلّى اللّه علیه و آله به ولایت كلى الهى ، بالاصالة تمام بركات را در این جهان بسط داده است و ماه شعبان ، كه ماه امامان است ، به بركت ولایت مطلقه ، به تبع رسول اللّه صلّى اللّه علیه و آله همان معانى را ادامه مى دهد......
همان طورى كه رسول اكرم صلّى اللّه علیه و آله به حسب واقع ، حاكم بر جمیع موجودات است ، حضرت مهدى علیه السّلام نیز، همان طور حاكم بر جمیع موجودات است . آن ، خاتم رسل است و این ، خاتم ولایت . آن ، خاتم ولایت كلى بالاصالة است و این ، خاتم ولایت كلى به تبعیت است. (5)
ماه مبارك رمضان كه ماهى مبارك است ، ممكن است براى این باشد كه ماهى است كه ولىّ اعظم ، یعنى رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله واصل شده و بعد از وصول ، ملایكه را و قرآن را نازل كرده است . به قدرت او، ملایكه نازل مى شوند. به قدرت ولىّ اعظم است كه قرآن نازل مى شود و ملایك نازل مى شوند. ولىّ اعظم ، به حقیقت قرآن مى رسد در ماه مبارك و شب قدر و پس از رسیدن ، متنزّل مى كند به وسیله ى ملایكه - كه همه تابع او هستند - قرآن شریف را، تا به حدى كه براى مردم بگوید. قرآن در حد ما نیست ، در حد بشر نیست . قرآن ، سرّى است بین حق و ولىّ اللّه اعظم كه رسول خداست ، به تبع او نازل مى شود تا مى رسد به این جایى كه به صورت حروف و كتاب در مى آید كه ما هم از آن استفاده ى ناقص مى كنیم . و اگر سرّ(لیلة القدر) و سرّ (نزول ملایكه ) در شب هاى قدر - كه الآن هم براى ولىّ اللّه اعظم حضرت صاحب علیه السّلام این معنا امتداد دارد - سرّ این ها را ما بدانیم ، همه ى مشكلات ما آسان مى شود. (6)
...ذوات مطهره ى معصومین از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله تا حجت عصر (عجل اللّه فرجه ) كه مفاتیح وجود و مخازن كبریا و معادن حكمت و وحى و اصول معارف و عوارف و صاحبان مقام جمع و تفصیل اند. (7)
من خیلى ناراحت مى شوم از این كه مثلا امام عصر علیه السّلام را مى گویند: سلطان السلاطین ، خلیفة اللّه است. (8)
مقام مقدس ولىّ اللّه اعظم و بقیة اللّه فى ارضه ارواحنا لِمَقدَمِهِ الفداء كه واسطه ى فیض و عنایات حق تعالى است. (9)
از پیغمبر گرفته تا امام عصر علیهم السّلام همه از گناه مى ترسیدند.
گناه آن ها غیر اینى است كه من و شما داریم .
آن ها یك عظمتى را ادراك مى كردند كه توجه به كثرت ، از گناهان كبیره است پیش آن ها. (10)
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1- صحیفه ى نور ، ج 7، ص 225.
2- همان ، ج 12، صص 170 - 171.
3- همان ، ج 20، ص 83.
4- همان ، ج 12، ص 171.
5- صحیفه ى امام ، ج 20، ص 249.
6- صحیفه ى نور، ج 19، صص 171 - 172.
7- آداب الصلوة ، صص 203 - 204.
8- صحیفه ى نور، ج 8، ص 149.
9- همان ، ج 17، ص 199.
10- همان ، ج 20، ص 87.
برگرفته از : انتظار
فصلنامه ى تخصصى مطالعات ویژه امام مهدى (عج )
بنیاد فرهنگى حضرت مهدى موعود(عج )