با سلام
من دقیق نمیدونم این بحث تکراری هست یا نه
اگر تکراری هست از مدیر انجمن میخوام که حذف بشه و اگر هم تکراری نیست که .......
تمسک رقیب غیر پیروز به روشهای غیرقانونی اعتراض نسبت به اشکالات موردنظرش به روندبرگزاری انتخابات، پایتخت و بعضی شهرهای کشور را طی هفته گذشته دستخوش تحرکات قانون گریزانه و فرصت طلبی عناصر علاف و اوباش ساخت و خسارات زیادی به اموال و فرصت های مردم ودولت واردکرد.
با هم به مرور شبهات انتخابات و پاسخ آن ها میپردازیم
تعداد واجدین شرایط رای دادن کمتر از میزانی بوده که وزارت کشور اعلام کرده است؟
پاسخ :
تعداد واجدین شرایط براساس محاسبات آماری برپایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن مرکز آمار ایران می باشد. به این مفهوم که سرشماری هر 10 سال یکبار در ایران توسط مرکز آمار انجام می گیرد و بر پایه نتایج سرشماری و با برآوردهای سالانه از جمعیت کل کشور میزان واجدین شرایط با محاسبات آماری تخمین زده می شود که به واقعیت جامعه بسیار نزدیک است. قابل ذکر است که این روال در تمام انتخابات ملاک عمل بوده و کارشناسان و خبرگان آماری نیز شبهه ای براین امر ندارند.
چرا درحالی که 46میلیون و 200هزار رای دهنده وجود دارد 58میلیون تعرفه رای چاپ شده است؟
پاسخ:
یكی از مسائلی كه همواره مورد شبهه از سوی برخی قرار میگرفت، میزان تعرفههایی بود كه برای این دوره از انتخابات به چاپ رسید، در این دوره از انتخابات 57 میلیون برگه تعرفه رای به چاپ رسید كه با توجه به جمعیت 46 میلیون و 200 هزار نفری واجدین شرایط چیزی حدود 15 تا 20 درصد بیشتر بود و این افزایش میزان چاپ تعرفه در تمامی دورههای برگزاری انتخابات در طول 30 ساله اخیر وجود داشته است. وعلت اساسی آن نیز وجود جمعیت شناور در هر یك از شهرستانها و شعب اخذ رای است تا مردم برای رای دادن دچار مشكل كمبود تعرفه نشوند
چاپ تعرفه های رای گیری با نظارت شورای نگهبان صورت می گیرد و در هر انتخابات به علت تسریع در عملکرد اجرایی و توزیع مناسب تعرفه های رای گیری در شعب شهری و روستایی سراسر کشور تعدادی تعرفه اضافه چاپ می شود. اصل همترازی درتعداد تعرفه - یعنی چاپ تعرفه ها به تعداد دقیق واجدین شرایط - از آن جهت امکان پذیر نیست که جمعیت در گردش ومسافر قابل تخمین مکانی نیستند.
با چاپ تعرفه به تعداد بیشتر ، ضریب امکان حضور مردم و مشارکت اجتماعی بالاتر خواهد رفت.
نکته دوم اینکه موضوع تازگی ندارد و در تمام دوره های انتخابات برگزار شده در کشور این اصل رعایت گردیده است و تعدادی تعرفه اضافی چاپ شده است.
نکته سوم اینکه این کار یکی از امور اجرایی معمول در عرصه انتخابات است و در تمام کشورهایی که از سیستم رای گیری کاغذی استفاده می کنند رایج و عرف است .
چرا برای برخی از نمایندگان کاندیداها برای رفتن پای صندوق کارت صادر نشده است؟
پاسخ:
تنها دلیل عدم صدور کارت برای نمایندگان کاندیداها برای حضور پای صندوق های رای عدم تکمیل مدارک آنها بوده است. برخی کاندیداها سعی دارند قصور و کوتاهی خود را به پای وزارت کشور بگذارند، چرا که مهلت تحویل مدارک نمایندگان جهت صدور کارت تا 3/88/17 بوده لیکن وزارت کشور حسن نیت به خرج داده و حتی تا روز 3/88/18 نیز مدارک نمایندگان کاندیداهای معترض را به صورت دستی از ستادهای کاندیداهای معترض پذیرفته است.
چرای برخی کاندیداها پیش از شمارش آرا اعلام پیروزی کردند؟
پاسخ:
خوشبختانه چند سالی است نظر سنجی در ایران جا افتاده است
نتایج نظر سنجی های معتبر و علمی برخی مراکز دولتی و خصوصی تا 24 ساعت قبل از انتخابات حاکمی از اختلاف شدید آرای کاندیدای پیروز انتخابات با کاندیدای معترض داشت که هم اکنون نیز این موضوع به خوبی آشکار گردید.
علاوه بر نظرسنجی های موسسات داخلی چندین موسسه خارجی از جمله نتایج انتخابات را پیش بینی کرده بودند و در روزنامه واشنگتن پست نیز این نتایج را منتشر نمودند.
چرا وزارت کشور تجمیع را به صورت رایانه ای انجام داد و نتایج را به صورت آنلاین اعلام می نمود؟
پاسخ:
برای اولین بار در تاریخ انتخابات ایران و با توجه به پیشرفت علم روز تجمیع نتایج انتخابات ریاست جمهوری دهم رایانه ای انجام شد.
به این مفهوم که شعب رای گیری نتایج خود را براساس فرم شماره 22 به صورت آنلاین برای ستاد انتخابات کشور ارسال نموده و در ستاد نیز این نتایج به صورت آنلاین روی سایت ستاد قرار می گرفت.
نتایج بر اساس آرای شعب سراسر کشور و به صورت تجمیع شده در خروجی قرار می گرفت و ساعت 30 دقیقه بامداد 3/88/23 رییس ستاد انتخابات کشور از تجمیع 5 میلیون رای خبر داد ضمن اینکه نتایج رایانه ای با نتایج حاصل از فرم 22 / فرم شعبه ها / تطبیق داده می شد و سپس بر روی سایت قرار می گرفت.
چرا در برخی شعبه ها تعرفه رای کم آمده است؟
پاسخ :
مشارکت بی سابقه 85 درصدی مردم در سراسر کشور بی سابقه بود و برنامه ریزی برای توزیع تعداد تعرفه ها با دیگر دوره ها کاملا متفاوت بود. شعبه ها موظف بودند که کمبود تعرفه خود را با در دست گرفتن آخرین دسته صد برگی تعرفه رای به مسوولان ذیربط اعلام نمایند تا این کمبود جبران گردد. با توجه به تمهیدات صورت گرفته توسط ستاد انتخابات کشور هیچ شعبه ای به خاطر تمام شدن تعرفه رای گیری را متوقف نکرده است و در اسرع وقت ممکن تعرفه مورد نیاز شعبه ها در اختیار آنها قرار گرفته است و شورای نگهبان نیز ناظر بر این موضوع بوده است.
به چاپخانهای كه تعرفههای این دوره از انتخابات در آن چاپ شده بود اعلام شد كه به میزانی، تعرفه در روز جمعه به چاپ برساند كه بر این اساس میزان كل تعرفه به چاپ رسیده در این دوره از انتخابات به 58 میلیون 875 هزار رسید كه برای برخی از استانهایی كه با كمبود تعرفه مواجه شده بودند، ارسال و مقادیری از آن در شهر تهران توزیع شد.
چرا از ساعت 9 تا 14 روز 23 خرداد وزارت کشور آمار جدیدی ارائه نکرد؟
پاسخ:
تجمیع نتایج انتخابات براساس 2 فرم صورت می گیرد فرم شماره 22 که مخصوص شعب اخذ رای می باشد و فرم شماره 28 که مخصوص فرمانداری ها و تجمیع آمار شهرستان ها می باشد تا ساعت 9 بامداد روز 3/88/23 تجمیع به صورت آنلاین و براساس فرم شماره 22 صورت گرفت. از ساعت 9 تا 13 روند اعلام نتایج براساس فرم 22 متوقف گردید چرا که نتایج شهرستان ها ی مختلف در قالب فرم 28 به ستاد انتخابات کشور ارسال گردیده بود و تجمیع نتایج به جای شعبه به شعبه به صورت شهرستان به شهرستان صورت گرفت تا هم دقت کار بیشتر شود هم سرعت تجمیع و در نتیجه جمع بندی نهایی زودتر صورت گیرد.
در همین حین عده ای می گویند می گویند چطور شده است که در ساعت 9:47 دقیقه و با شماره 30506422 رای آرای جناب آقای رضایی 633048 بوده و در ساعت 13:53 دقیقه و با شمارش 34377493 رای تعداد آرای ایشان 587913 رای بوده است.
پاسخ این شبهه نیز با تشریح روش تجمیع داده می شود. تا ساعت 9 تجمیع براساس فرم 22 صورت گرفته و در ساعت 13 آمار بر اساس فرم شماره 28 بوده است که نتیجه ساعت 13 بر اساس فرم های شهرستان ها بوده است که ممکن است نتایج برخی صندوق ها در تجمیع شهرستانها محاسبه نگردیده باشد .
در نهایت آرای آقای رضایی 681851 رای بوده است اگر تعداد آرای نهایی آقای رضایی کمتر از ساعت 9 بود این شبهه وارد بود لیکن الان فقط ملاک شمارش تغییر یافته است و شبهه ای درباره این موضوع مطرح نمی باشد.
علت شرکت بیش از صد درصدی در بعضی از استانها چیست ؟
پاسخ:
نكته مورد تاكید این موضوع شركت 100.2 درصد مردم استان مازندران در انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری است علت هم این است که این استان به واسطه سفرخیزی و مقصد قرار گرفتن بسیاری از سفرهای مردم حجم بیشتری از جمعیت را در خود دارا بوده است . این موضوع برای برخی از شهرهای استان خراسان رضوی نیز وجود داشته اما معدل كل شركتكنندگان در انتخابات ریاست جمهوری دهم 84.73 درصد است.
نامه ی وزیر کشور به آیت الله خامنه ای چه بود ؟
پاسخ:
یكی از موضوعاتی كه مستمسك برخی رسانههای معاند خارجی برای ایجاد هجمه بر علیه سلامت انتخابات قرار گرفته نامهای جعلی ازسوی وزیر كشور به رهبر فرزانه انقلاب است كه در آن هیچ عرفی از لحاظ اداری و سلسله مراتب رعایت نشده و در آن به خوبی مشخص است كه این نامه جعلی بوده و تنها با هدف تشویش اذهان ملت جعل آن صورت گرفته است.
هر نامه عرفی دارد و وقتی نامهای از سوی وزیر كشور به مقام رهبری داده میشود به اصطلاح "از طرف " امضا نمیشود. همچنین در این نامه جعلی كه قاعدتا باید موضوع بسیار مهمی باشد، هیچ گونه مهر خاصی از طبقهبندی اطلاعاتی و همین طور شمارهای برای پیگیری وجود ندارد، علاوه بر این وقتی نامهای با سربرگ وزیر كشور وجود داشته باشد، در زیر آن مجددا عنوان وزیر كشور نمیآید.
همین طور ادبیات نامه نیز بسیار غیرمتعارف بوده و اعدادی كه به عنوان اعداد جعلی نتایج انتخابات آمده است، پس از جمع كردن اساسا با سایر اعدادی كه در این نامه آمده همخوانی ندارد اما همین نامه از سوی برخی رسانههای بیگانه به ابزاری برای مخدوش كردن انتخابات تبدیل شده است.
ثبت كد فرد كاندیدا چه تاثیری در شمارش آرا داشت؟
پاسخ:
بارها اعلام شد كه نوشتن كد هر یك از كاندیدا اساسا لازم نیست و در صورت ننوشتن كد كاندیدای مورد نظر هر فرد، در برگه رای مشكلی در این خصوص وجود ندارد و آرای افراد به هنگام شمارش بر مبنای نام و نام خانوادگی كاندیدا شمارش شده و اساسا هیچ برگه رایی در هیچ شعبهای بواسطه ننوشتن كد كاندیدا باطل و یا نادیده گرفته نشده است.
نحوه ی نظارت بر صندوق های سیار چگونه بود ؟
پاسخ:
شبهاتی در خصوص افزایش 10 برابری صندوقهای سیار در این دوره از انتخابات مطرح كردند كه بر مبنای آمار موجود در هر یك از دوره ها به آن پاسخ داده شد.
در زمان برگزاری نهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری كه برگزاری انتخابات بر عهده دولت دیگری بود، نسبت صندوقهای سیار به كل صندوقها حدود 33 درصد بود اما در این دوره از انتخابات این نسبت حدود 3 درصد كاهش یافت و به حدود 30 درصد رسید و علاوه بر این نمایندگان كاندیدا در صندوقهای سیار نیز ناظر بودند و اینچنین نیست كه صندوقهای سیار بدون ناظر و به حال خود رها شده باشند و در موقع پلمپ صندوقها نیز اعضای هیئت نظارت و نمایندگان حضور داشند و اگر حضور نداشتند، كلیگوییها در این خصوص درست نیست و هر یك از كاندیدا میتوانند در قالب لیستی حوزهای كه در آن به موقع پلمپ صندوق نماینده آن حضور نداشته را به ستاد انتخابات كشور برای بررسی اعلام كند.
منبع