با نام خدا و سلام
در سالهای اخیر در مقطع ابتدایی طرحی به نام ارزشیابی کیفی مطرح است.
ارزشیابی توصیفی(کیفی)چیست؟
درباره آن چه می دانید؟
مزایا و معایب اجرای این طرح چیست؟
« در ادامه بحث اطلاعاتی درباره این طرح ارائه می شود .»
«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم»
رواق منظر چشم من آشیانه توست کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست
انجمن تعلیم و تربیتیها
کل آیتم ها 15
با نام خدا و سلام ارزشیابی کیفی - توصیفی نوعی ارزشیابی هست در مقابل ارزشیابی کمی - نمره ای . با توجه به آنچه در تفکر و ذهن پیشنهادکنندگان این نوع ارزشیابی هست مزایای زیادی دارد آیا هیچکدام ازدوستان در این رابطه اطلاعاتی دارند؟
با سلام با توجه به اینکه از کپی کردن کامل یک مطلب خوشم نمیاد به اختصار یه توضیحی میدم انشا الله جناب teachman معلم نمونه تبیانی عرایض بنده رو اصلاحش میکنند . ارزشیابی کیفی - توصیفی مدلی از ارزشیابیه که همین الان در مدارس ابتدایی انجام میشه(در شهر ما که هست ولی فراگیری اون در کل کشور رو نمیدونم) و دیگه مثل زمان ما به دانش آموز نمره نمیدن (از صفر دو گوش تا بیست) و به جای نمره با کلماتی و توصیفاتی مثل عالی ، خوب و یا نیاز به تمرین بیشتر و .. استفاده میشه یعنی عبارانی توصیفی در مورد یک دانش آموز نشون میده که اون دانش آموز در امتحان (یا ارزشیابی) چه درجه ای داره و دیگه با عدد یا کمیت نشون داده نمیشه . اگرچه عموم مردم شاید ارزیابی کمی را واضح تر بدونند و برای مقایسه نمره های عددی را ترجیح بدهند ولی باید گفت مطمئنا ارزیابی توصیفی تخصصی تر و کامل تر هستش . در مورد ارزشیابی کیفی هم میتوان گفت : به طور مثال در یک آزمون طرح 5 سوال 4 نمره ای با جوابهای حفظی از قبل معلوم و عین کتاب یا 20 سوال یک نمره ای به صورت جای خالی یا تستی را میتوان نمونه یک ارزشیابی کمی دانست ولی در مقابل یک آزمون نوآورانه مثل توضیح یک رخداد یا تعریف شخصی از یک پدیده یا گزارش نویسی از یک روند یا سنجش ابزارهای ذهنی دانش آموز یا مصاحبه و تحقیق و ... رو میشه به عنوان یه ارزشیابی کیفی مثال زد . در مورد مزایاش هم در هنگام اجرای این طرح در مدارس صحبتهای زیادی شده مثلا : بهبود یادگیری دانش آموزان - جلوگیری از ایجاد یک رقابت ناسالم و همچنین جلوگیری از اضطرابهای حاصل از آن - باز بودن دست معلم برای توصیف وضعیت دانش آموز خودش - روشن شدن وضعیت دانش آموز برای خودش (مخصوصا اگر دانش آموز کمکاری داشته باشد ) و افزایش روحیه پذیرش انتقاد و اشکال گیری در دانش آموز ، افزایش مشارکت دانش آموزان ، ادامه فعالیتهای کلاسی دانش آموز در خانه و وارد شدن والدین در روند آموزش دانش آموز و ... .
به دلیل ضعف اعصاب ناشی از سروکله زدن با یکی از مدیران تبیانی که ما رو کفری کرده ، ذکر معایب بماند و جناب teachman هم تا همینجا رو یه ارزیابی کیفی!! بفرمایند تا بعد.
همین الان خدا رو شکر کن ، به خاطر همه چی !
چه مبحث جذابی ، اصلا جا نیست ما پاسخ بدیم !
ارزشیابی توصیفی ارزشیابی است که به بچه ها نمره داده نمیشود به نظر من اصلا طرح خوبی نیست چون بچه ها اصلا درس نمی خوانند
سلام به نظر من اصلا طرح خوبی نیست چون بچه ها به درس خواندن اهمیت نمیدهند
با نام خدا و سلامممنون از لوبیای گرامی بابت توضیحاتشون تا اینجای توضیحات عالی بود ممنون از مامان سکینه گرامی از اینکه به ما سر زنید تشکر و از اظهار نظرتون ممنونخیلی مشاتق نظرات راهگشای شما همکار عزیز برای رونق بیشتر انجمنمون هستیم
با نام خدا و سلاممن خودم سه ساله که با این نوع ارزشیابی کار می کنم و بنظرم علی رغم سخت تر شدن کار معلم کاملا مناسبه اگر معلمین عزیز با محاسن و معایب این نوع ارزشیابی آشنا تر باشن و نیز والدین کیفیت آموزش پایین نمیاد
ارزشیابی کیفی به شرطی مفید است که بع از انجام آن از نتایج بدست آمده استفاده شود و تفییری به وقوع بپیوندد.این کارهایی که آموزش و پرورش انجام میدهد صرفا برای افزایش بیلان کاری است . و هیچ ارزش مادی و معنوی دیگری ندارد. البته برای خود مسولان آموزش و پرورش ارزش مادی دارد.ارزشیابی کیفی و توصیفی خیلی خلاصه یعنی این کارهایی که تا کنون انجام شده و مثلا این درسها به درد خورده یا نه ؟ به عنوان مثال درس زبان انگلیسی در راهنمایی و دبیرستان؟
با نام خدا و سلامmrj285گرامی خیلی خوش آمدین و ممنون از اظهار نظرتون البته شاید در برخی مواقع کارها برای گزارش و بقول شما برای افزایش بیلان کاری باشه ولی اینکه همه کارها را اینجور بدونیم شاید درست نباشه البته نظر شما برای ما و همه مورد احترامه