• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعلیم و تربیت (بازدید: 10686)
پنج شنبه 8/7/1389 - 16:54 -0 تشکر 237007
آشنایی با اختلالات یادگیری در کودکان

به نام آنکه ما را فکرت آموخت

معمولا با آغاز سال تحصیلی و ورود کودکان به مدرسه مشکلات و مسایلی باعث نگرانی والدین می شود که از آن جمله مشکلات و مسایل مربوط به اموزش و یادگیری مفاهیم درسی است که به غلط گاهی این مشکلات را به ذهن و استعداد کودک منوط می کنند و کودک را از نظر دهنی مشکل دار می دانند در حالی که تصور بسیار باطلی است.اختلالات یادگیری به یک سری از مشکلات کودک در رابطه با خواند, نوشتن ,سخن گفتن, درک کردن و ریاضیات اطلاق می شودبه شرط اینکه انها ناشی از عقب ماندگیهای ذهنی نقصهای بینایی یا شنوایی یا حرکتی و حتی نقصهای محیطی و فرهنگی نباشند.

در ادامه بحث به انواع این اختلالات و عوامل و علل ایجادی اونا و راه حلهای رفع یا کاهش اونا صحبت خواهیم کرد.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

دوشنبه 12/7/1389 - 14:51 - 0 تشکر 238096

با سلام
اختلالات و مشکلات یادگیری را میتونیم به صورت ذیل دسته بندی کنیم:
مشکلات در سخن گفتن یا تکلم,مشکلات نوشتن یا املا,مشکلات در توانایی بینایی و شنوایی و حسی,مشکلات در خواندن و درک کردن و بالاخره ناتوانی در ریاضیات و محاسبه
البته درصد شیوع این مشکلات در حدود 2 تا 10 درصده و مشکلات را براساس زمان مشاهده و تشخیص درمقاطع پیش دبستانی یا دبستان می توان شناسایی کرد مثلا مشکلات بینایی و شنوایی یا حسی و تکلم را پیش از مدرسه نیز می توان شناخت و لی مشکلات در املا و ریاضیات وخواندن را در دبستان .

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

دوشنبه 12/7/1389 - 15:2 - 0 تشکر 238100

با سلام
ابتدا به مشکلات در سخن گفتن می پردازم می دانیمم که تکلم ناشی از طی شدن سه مرحله رشد و تکامل است:1 . توانایی دریافت اصوات از طریق دستگاه شنوایی2 . تعبیر و تفسیر اصوات منتقل شده از گوش توسط مغز3 . توانایی ابراز عکس العمل در قالب بیان و گفتار به اصوات دریافتی و تفسیرشده.
مشکلات گفتار در هر کدام ازاین سه مرحله میتونن ظاهر بشن.
مشکلات و اختلالات در گفتار:الف-تاخیر در تکلم :کودک ممکنه در هر کدام از سه مرحله دریافت , تفسیر وعکس العمل گفتاری مشکل داشته باشه و دچار تاخیر در گفتار بشه .گاهی وقتا کودک مشکل شنوایی داره و اصوات با فرکانسهای مختلف را نمیشنوه و از پاسخ به اونا عاجزه.گاهی مشکلات عاطفی باعث میشه کودک نتونه به اصواتی که شنیده پاسخ مناسب بده گاهی م کودک هم مشکل شنوایی داره و هم مشکل عاطفی و خانوادگی .
انشاءالله در قسمت بعدی به سایر مشکلات تکلم می پردازیم.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

سه شنبه 4/8/1389 - 16:6 - 0 تشکر 245271

با سلام
ب:مشکل واژ سازی وساخت کلمه.در این اختلال کودک اصوات را میشنوه ولی توانایی تفسیر و تعبیر اونارو نداره و گاهی تفسیرشون می کنه ولی نمیتونه یک پاسخ یا واکنش گفتاری مناسب داشته باشه.ج:لکنت زبان:بطور کلی کودکی از نظر گفتار نرماله که در ادای کلمات و زمان لازم برای ادای اونا دارای ریتم و نظم خاصیه ولی کودکان دچار لکنت این نظم خاص رو ندارن .این اختلال انواع مختلفی داره که شامل:لکنت کلنیک:یعنی کودک در ادای یک واج یا صدا دچار تکراره مثلا ببببابا یا مامامامامان بزرگ.لکنت تونیک :در این نوع لکنت عضلات گویایی کودک چند لحظه قادر به ایجاد هیچ صوتی نیستن و بعد چند لحظه این مشکل رفع میشه و گفتار بصورت انفجار بروز می کنه.مکرر گویی:کودک با این مشکل در ابتدای سخن یک لفظ نامرتبط را بصورت مکرر بیان می کنه.مثلا می پرسیم اسمت چیه و او جواب میده به به به مریم.
در قسمت بعد علل ایجادی لکنت را بیان می کنیم انشاءالله
.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

جمعه 13/12/1389 - 20:56 - 0 تشکر 294203

بانام خدا و سلام
بازم اومدم ولی دوستان هم یه نظری بدهند باعث دلگرمی میشه.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

جمعه 16/2/1390 - 1:35 - 0 تشکر 315173

با نام خدا و سلام
ویزگیهای کودکان دارای اختلالات یادگیری:
.این کودکان دارای بهرۀ هوشی تقریباً(متوسط)یا حتی بالاترهستند اما در عین حال در یک یا چند مورد در زمینه های خواندن وهجی کردن،نوشتن(املا)،حساب و... دچار مشکل شدید هستند.1
2.این کودکان ازنظرحواس مختلف(بینایی،شنوایی و...)سالم هستند.
3.این کودکان ازامکانات محیطی وآموزشی نسبتاًمناسبی برخوردار هستند.
4.این کودکان دارای نابهنجاریهای شدیدرفتاری نیستند.
5.پیشرفت آموزشی این کودکان به طورقابل ملاحظه ای کمتراز بهرۀ هوشی،سن وامکانات آموزشی که ازآن برخوردارند،است.
7-فقدان توجه و دقت لازم

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

يکشنبه 18/2/1390 - 14:58 - 0 تشکر 315972

با نام خدا و سلام
اختلالاتی که نیازمند اموزش و یادگیری هستند.
1-اختلال نوشتن(املا)

2-اختلال خواندن وهجی کردن


3-اختلال ریاضیات و حساب

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

يکشنبه 18/2/1390 - 18:45 - 0 تشکر 316047

سلام

داداش من بااینكه سوم راهنماییه..هنوزم مشكل نوشتنی داره..یعنی اونی رو كه میشنوه و میگه رو مینویسه:)....البته الان خیلی بهتره نسبت به ابتدایی...ولی موقع انشاء نوشتناش معلوم میشه:)

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

يکشنبه 18/2/1390 - 18:46 - 0 تشکر 316048

راستی...این تاپیك رو ندیده بودم...ممنون...جالبه

 السلام علیــــــــــک یا ابا عبدالله

 

ای شیـــــعه تو را چه غــم ز طوفـــان بلا

آن جا که سفینة النجـــــــاة است حسیـــــن (ع)

 

یابن الحســـــن روحـــــــــی فداک

دوشنبه 19/2/1390 - 18:38 - 0 تشکر 316322

با نام خدا و سلام
اختلالات دیکته (املا)نویسی:
اختلالات دیکته نویسی یانارسانویسی ویااصطلاح دیس گرافی برای کودکانی که علی رغم هوش طبیعی بسیاربد می نویسندبه کار میرود.
این دانش آموزان قواعدنگارشی درهنگام نوشتن رعایت نمی کنند؛ تمام کلمه یابخشی ازحروف آن رانمی توانندهم اندازه وهم شکل طبق قواعدنگارشی بنویسند.در این نوع اختلال دانش آموزکلمه راازنظرنقطه،دندانه،شکل درست حروف و..کاملاًدرست می نویسدتنهامشکل این است که دانش آموزمعیاردرست نویسی کلمه وحروف آن رارعایت نمی کند.

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

چهارشنبه 21/2/1390 - 14:45 - 0 تشکر 316782

با نام خدا و سلام
تمریناتی برای همهنگی بیشتر چشم و دست
1 -درحلقه انداختن توپ
2-مهره نخ کردن
3-دارت
4-پیچاندن نخ دورقرقره
5-حمل استکان یالیوان آب
6-کوبیدن میخ
7-راکت وتوپ
8-بازی بولینگ

«اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم» 

رواق منظر چشم من آشیانه توست         کرم نما و فرود آ که خانه خانه توست

انجمن تعلیم و تربیتیها 

برو به انجمن
انجمن فعال در هفته گذشته
مدیر فعال در هفته گذشته
آخرین مطالب
  • آلبوم تصاویر بازدید از کلیسای جلفای...
    آلبوم تصاویر بازدید اعضای انجمن نصف جهان از کلیسای جلفای اصفهان.
  • بازدید از زیباترین کلیسای جلفای اصفهان
    جمعی از کاربران انجمن نصف جهان، در روز 27 مردادماه با همکاری دفتر تبیان اصفهان، بازدیدی را از کلیسای وانک، به عمل آورده‌اند. این کلیسا، یکی از کلیساهای تاریخی اصفهان به شمار می‌رود.
  • اعضای انجمن در خانه شهید بهشتی
    خانه پدری آیت الله دکتر بهشتی در اصفهان، امروزه به نام موزه و خانه فرهنگ شهید نام‌گذاری شده است. اعضای انجمن نصف جهان، در بازدید دیگر خود، قدم به خانه شهید بهشتی گذاشته‌اند.
  • اطلاعیه برندگان جشنواره انجمن‌ها
    پس از دو ماه رقابت فشرده بین کاربران فعال انجمن‌ها، جشنواره تابستان 92 با برگزاری 5 مسابقه متنوع در تاریخ 15 مهرماه به پایان رسید و هم‌اینک، زمان اعلام برندگان نهایی این مسابقات فرارسیده است.
  • نصف جهانی‌ها در مقبره علامه مجلسی
    اعضای انجمن نصف جهان، در یك گردهمایی دیگر، از آرامگاه علامه مجلسی و میدان احیا شده‌ی امام علی (ع) اصفهان، بازدیدی را به عمل آوردند.