1. مسئله: اختلاط زن و مرد نامحرم مكروه است مگر آنكه پیرمرد یا پیرزن باشند.
امام، فاضل، گلپایگانی و مكارم: عروه، (نكاح)، مسئله 49.
توجه: این مكروه بودن در صورتی است كه در مجلس هیچ وجه حرامی نباشد و الا آن اختلاط حرام است. بطور مثال اگر در مجلسی زنان حجاب كامل نداشته باشند و یا زینت كرده باشند و یا تماسهای حرام بین زن و مرد واقع شود اختلاط حرام خواهد بود.
2. مسئله: رفتن به مجالسی كه انسان می داند در آن مجلس مرتكب حرام خواهد شد جایز نیست.
امام، اراكى، خامنه اى، سیستانى، و گلپایگانى: استفتاء.
فاضل: جامع المسائل، ج 1، با استفاده از سؤال 2231 و ج 2 سؤال 750.
بهجت: (16).
بطور مثال: رفتن به میهمانیهایی كه انسان می داند اگر برود ناچار است به نامحرم غیر محجبه نگاه كند و یا غیبت كند، دروغ بگوید و یا حرام دیگری را انجام دهد جایز نیست.
توجه و مراقبت.
موارد ذیل در مجالس و اختلاطها در مظانّ گناه است و باید بیش از دیگر مواقع مراقب بود:.
برپا كردن مجالس میهمانی مختلط بخصوص اگر شركت كنندگان جوان باشند، هنگام غذا خوردن نامحرمها با یكدیگر، رفتن با نامحرم به تفریح، مانند: باغ، پارك، كوه، مسافرت كردن بخصوص اگر زن و مرد نامحرم در ماشین تنها باشند، شوخی كردن با نامحرم، همكاری كردن دو نفر نامحرم در یك كار و ...
3. مسئله: اگر مرد و زن نامحرم در محل خلوتی باشند كه كسی آنجا نباشد و دیگری هم نتواند وارد شود چنانچه بترسند كه به حرام بیفتند باید از آنجا بیرون بروند و ماندن آنها در آن مكان حرام است.
امام: توضیح المسائل، مسئله 2445.
تبریزى: توضیح المسائل، مسئله 2454.
خامنه اى: استفتاء.
فاضل: توضیح المسائل، مسئله 2511.
اراكى، بهجت، سیستانى، گلپایگانی و مكارم: (17).
منبع