• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
عضویت در خبرنامه
  • بيخود از شعشعه پرتو ذاتم كردند
  • باده از جام تجلي صفاتم دادند
واژه نامه
  • باده : مي ، شراب
  • تجلي : در لغت به معنـــــي ظاهر شــدن و جلوه كردن است ، و در اصطـلاح عرفـــــا ظهـــــور انوار حق در دل عارف است كه پاك و صافي شده باشد
  • شعشعه : پرتو و روشني
English Translation :
Through the effulgence of the ray of his essence, me senseless, (and full of love for him), they made:
First Mesra Translation:
(In the world) from the cup of splendour of his qualities, me wine they-- gave.
Second Mesra Translation:
شرح بيت
**- با تشعشع ذات الهي مدهوشم كردند; و از جام تجلي صفات به من شرابي دادند،شَعشَعه : پرتو و روشني ،پرتو ذات : شعاع ذات ، تابش نور حق ،بيخود از شعشعه پرتو ذات اشاره به داستان موسي دارد، آن زمان كه در كوه طور نور حق بر او تجلي كرد و از خودبي خود شد، چنانكه در آيه 341 ازسوره اعراف (7) آمده : وَ لَما جاءَ مُوسي لِميقاتِنا و كَلمَه ُ رَبُه ُ قال َ رَب َ اَرِني اَنظُر اِلَيك َ قال َ لَن تَريني وَ لكِن ِ انظُر اِلَي الجَبَل ِ فَان ِ استَقَرَ مَكانَه ُ فَسَوف َ تَريني تَجَلي رَبُه ُ لَلجَبَل ِ جَعَلَه ُ دَكاً وَ خَرَ مُوسي صَعِقاً فَلَما اَفاق َ قال َ سُبحانَك َ تُبت ُ اِليك َ وَ اَنَا اَوَل ُالمُومِنين َ (و چون موسي با هفتاد نفر بزرگان قومش كه انتخاب شده بودند وقت معين به وعده گاه ما آمد و خدا با وي سخن گفت موسي (به تقاضاي قوم خود) عرض كرد كه خدايا خود را به من آشكار بنما كه تو را مشاهده كنم ، خدا در پاسخ او فرمود كه مرا تا ابد نخواهي ديد و ليكن در كوه بنگر اگر كوه بجاي خود برقرار تواند ماند تو نيز مرا خواهي ديد، پس آنگاه كه نور تجلي خدا بر كوه تابش كرد كوه را مُندَك و متلاشي ساخت و موسي بيهوش افتاد سپس كه به هوش آمد عرض كرد خدايا تو منزه و برتري ، به درگاه تو توبه كردم و من (از قوم خود) اول كسي هستم كه ايمان دارم )،تجلي : در لغت به معني ظاهر شدن و جلوه كردن است و در اصطلاح عرفا ظهور انوار حق در دل عارف است كه پاك و صافي شده باشد، تجلي سه قسم است ، يكي تجلي ذات ، دوم تجلي صفات سيم تجلي افعال ، و اول تجلي كه بر سالك آيد در مقامات سلوك تجلي افعال بود و آنگاه تجلي صفات و بعد از آن تجلي ذات ، پس تجلي صفات در بيت جلوه گر شدن صفات حق بر مخلوق است ،مضمون بيت اشاره به مذهب اصحاب تجلي دارد، در دنبال بيت پيشين كه گفت در ظلمت شب آب حياتم دادند در اين بيت كيفيت اين معني را روشن مي سازد: ابتدا شعشعه انوار ذات الهي را ديدم كه هم چنانكه موسي را در كوه طور از خودبي خود كرده بود مرا هم از خودبي خود ساخت و آنگاه صفات الهي بر قلبم تجلي كرد كه همچون باده اي سكرآور بود، **