تعداد بازدید : 299547
تعداد نوشته ها : 96
تعداد نظرات : 40
جایگاه مشورت در نظام حکومتى اسلام
کتاب: ولایت فقیه صفحه 93
نویسنده: آیت الله محمد هادى معرفت
یکى از اساسىترین پایههاى استوارى نظام حکومت در اسلام، گسترش دامنه مشورت در تمامى ابعاد زندگى از جمله شؤون سیاسى-اجتماعى است.قرآن در این باره در توصیف مؤمنان مىفرماید:
و امرهم شورى بینهم (1) .
واژه «امرهم» از نظر ادبى اسم جنس است که به ضمیر جمع اضافه شده،
عالم برزخ
کتاب: اعتقاد ما صفحه 70
نویسنده: آیة الله مکارم شیرازى
در میان این جهان و سراى آخرت، جهان سومى به نام «برزخ» است که ارواح همه انسانها پس از مرگ تا روز قیامت در آن قرار مىگیرند.
«و من ورائهم برزخ الى یوم یبعثون، و پشتسر آنها (پس از مرگ) برزخى است تا روز قیامت» . (1)
البته از جزئیات آن جهان نیز آگاهى زیادى نداریم و نمىتوا
مفهوم «آیه»
آیه، به معناى علامت است، زیرا هر آیه از قرآن نشانهاى بردرستى سخن حق تعالى استیا آن که هر آیه مشتمل بر حکمى از احکام شرع یا حکمت و پندىاست که بر آنها دلالت دارد:
و لقد انزلنا الیک آیات بینات و ما یکفر بها الا الفاسقون (1) و تلک آیات الله نتلوها علیکبالحق و انک لمن المرسلین (2) و ...کذلک یبین الله لکم الآیات لعلکم تتفکرون (3) .
جا
معناى سوره
کتاب: آشنایى با قرآن جلد 4 صفحه 8
نویسنده: استاد مرتضى مطهرى
معناى «سوره» را مىدانید، هر قطعهاى از آیات قرآن که با یک «بسم الله» شروع مىشود و بعد پایان مىپذیرد به طورى که بعد از آن، «بسم الله» دیگرى هست، این قطعه را «سوره» مىگویند.
قرآن از کتابهایى است که فصل، باب و بخش ندارد ولى
تاویل در قرآن کریم
کتاب: قرآن در اسلام صفحه 39
نویسنده: استاد علامه طباطبایى (رض)
قرآن مجید داراى تاویل و تنزیل میباشد
لفظ «تاویل قرآن» در قرآن مجید در سه آیه آمده است:
1-آیه محکم و متشابه که سابقا نقل شد «فاما الذین فى قلوبهم زیغ فیتبعون ما تشابه منه ابتغاء الفتنة و ابتغاء تاویله و ما یعلم تاویله الا الله» (1) ترجمه آیه گذشت) .
2-آیه ک
قرآن مجید کتابى است جهانى
کتاب: قرآن در اسلام صفحه 20
نویسنده: استاد علامه طباطبایى (رض)
قرآن مجید در مطالب خود اختصاص بامتى از امم مانند امت عرب یا طائفهاى از طوائف مانند مسلمانان ندارد، بلکه با طوائف خارج از اسلام سخن میگوید چنانکه با مسلمانان میگوید، بدلیل خطابات (1) بسیارى که بعنوان کفار و مشرکین و اهل کتاب و یهود و بنى اسرائیل و نصارى دارد و با هر طائفهاى از این طوائف باحت
قرآن مجید در دلالتخود مستقل است
کتاب: قرآن در اسلام صفحه 24
نویسنده: استاد علامه طباطبایى (رض)
قرآن مجید که از سنخ کلام است مانند سایر کلامهاى معمولى از معنى مراد خود کشف میکند و هرگز در دلالتخود گنگ نیست و از خارج نیز دلیلى وجود ندارد که مراد تحت اللفظى قرآن جز آنست که از لفظ عربیش فهمیده میشود.
اما اینکه خودش در دلالتخود گنگ نیست زیرا هر کس بلغت آشنائى داشته باشد از
بررسى کامل مسئله اعجاز قرآن
و ان کنتم فی ریب مما نزلنا علىعبدنا فاتوا بسورة من مثله و ادعوا شهداءکم من دون اللهان کنتم صادقین (23)فان لم تفعلوا و لن تفعلوا فاتقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدت للکافرین (24)
تفسیر کلمات و جملههاى آیات
و اگر از آنچه ما بر بنده خویش نازلکردهایم بشک اندرید سورهاىمانند آن بیارید و اگر راست مىگوئید غیر خدا یاران
علم تحولات اخلاقى
تاریخچه علم اخلاق
بحث فوق را با فشردهاى از «تاریخچه علم اخلاق» پایان مىدهیم:
بىشک بحثهاى اخلاقى از زمانى که انسان گام بر روى زمین گذارد آغاز شد، زیرا ما معتقدیم که حضرت آدم علیه السلام پیامبر خدا بود، نه تنها فرزندانش را با دستورهاى اخلاقى آشنا ساختبلکه خداوند از همان زمانى که او را آفرید و ساکن بهشتساخت مسائل اخلاقى را با ا
نظامهاى اخلاقى
مکتبهاى اخلاقى
در علم اخلاق مکاتب فراوانى است که بسیارى از آنها انحرافى است و به ضد اخلاق منتهى مىشود، و شناخت آنها در پرتو هدایتهاى قرآنى کار مشکلى نیست; قرآن مىگوید:
وان هذا صراطى مستقیما فاتبعوه ولاتتبعوا السبل فتفرق بکم عن سبیله ذالکم وصاکم به لعلکم تتقون (سوره انعام، آیه153)
آیه فوق که بعد از ذکر بخش مهمى از عقائد و برنامههاى عملى و ا