سر آرتور کانن دوئل , خالق ماجرا های شرلک هلمز در 22 می 1859 در ادینگبورن به دنیا آمد , چارلز آلمنت دویل پدر آرتور به شدت معتاد به الکل بود , فردی جدای از خانواده که هیچ فعالیتی برای تربیت فرزندان خود نکرد. آرتور تا سن نه سالگی در گروه مذهبی مدرسه مشغول به فعالیت بود.
از سال 1876 تا 1881 در دانشگاه ادینگبورن در زیمنه ی پزشکی تحصیل نمود . مدتی به عنوان پزشک یک کشتی در سفر هایی به غرب آفریقا کار میکرد و بالاخره در سال 1885 وی مدرک دکترای خود را از دانشگاه اخذ کرد . او علاوه بر طب به نوشتن مطالب ادبیو مقاله هایی برای روزنامه هامیپرداخت . بین سالهای 1890 تا 1893 سری کتابهای شرلک هلمز و دکتر واتسن او چاپ شد. سالهای 1893 در معمای اخر شرلوک هلمز توسط دکتر موریاتی کشته شد. اما کانن دویل دوباره شخصیت محبوبش یعنی هلمز را زنده کد و آثار مانگار دیگری از بازگشت شرلوک هلمز به جای گذاشت.
9 سال بعد در سال 1902 شاهکار خود یعنی سگ شکاری باسکل ویل را نوشت . کانن دویل پس از چهار رمان بزرگ ونه زمان کوچک از شرلک هلمز در 7 جولای 1930 در گذشت یعنی دقیقا وقتی توماس انجلو در بازی مافیا به گروه سالیری پیوست !!!
مقدمه
افسانه ی شرلک هلمز یک افسانه ی بسیار زیبا و جذاب است . فردی که همواره ذهنی باز و قدرت تفکر عجیبی دارد. وقتی جلوی شرلک هلمز ظاهر میشوید قطعا اگر جایی بودید و یا چیزی خوردید و یا کسی را دیدید که در واقع نمیخواهید کسی مطلع شود , حتما قبل رفتن به نزد شرلک هلمز باید تماما لباس هایتان را عوض کنید و حمام بروید و خلاصه تمام اثرات را نابود کنید تا چیزی شاید متوجه نشود. وی با طرز نگاه شما و لباسی که پوشیدید و نوع حالت تان و... که از ظاهر انسان به وضوح مشخص است حدس میزند که شما الان کجا بودید و چه خرده ایو چه کار ها کرده اید . در کل او یک نابغه ی عجیب است که ریز نگری های بسیار زیاد و دقیق و در عین جالو و عجیبی دارد که اورا به یک کارا گاه افسانه ای بدل کرده است.
سبک بازی های ادونچر سبک بسیار معروفی است اما خوب هر چیزی که معروف است دلیل نمیشود حتما شناخت هشده هم باشد !
هر سبکی که بازی های کامپیوتری از آن ساخته میشود , شخصیت مربوط به خودش و خصوصیت هیا منحصر به فردی دارد.و بازی هایی که بتوانند اون خصوصیت هارا هوش مندانه بالا ببرند قطعا میتوانند به خوبی نمره ی بالایی از منتقدین بگیرند و خودشان را معروف کنند.
سبک های مختلف خصوصیت های خاص خود را دارند . ادونچر یا Adventure به معنی ماجراجویی است . این سبک معمولا مورد علاقه ی انسان های اهل فکر و یا آراش طلب و در واقع قشر خاصی از گیمر ها است و اغلب گیمر ها سبک های تلفیق شده ی این سبک را دوست دارند مثل اکشن/ ادونچر و... در سبک بازی های استراتژی همواره بازی هایی میتوانند خودشان را مطرح کنند که در امکانات و سیستم های بازی یک روش ابداعی خاصی داشته باشند و در واقع یک نوع آوری در این سبک بازی ها داشته باشند. در سبک اکشن هرچه گرافکی بازی و گیم پلی بازی بالا تر برود ,بازی جذاب تر و به طبع معروف تر و بهتر میشود. ولی در سبک ادونچر یک چیز ملاک است و ان هم داستان است. در بازی های ادونچر گرافیک و صدا گذاری و... همواره حول محور داستان میچرخند یعین اگر یک بازی بالاترین سطح طراحی ها را به کار برده باشند و از موتور های نسل جدید و قوی جهان استفاده بکنند و بهترین صدا گذاری را داشته باشند , ولی داستان نباشد , اون بازی یک ادونچر خوب واقعی نیست (ولی عکسش صدق نمیکند) . برای همین در بازی های ادونچر خیلی وسواس خاصی برای داستان بازی به خرج میدهند تا یک داستان با پدر و مادر و خیلی خوب نوشته بشه و نویسنده های داستان های ادونچر معمولا بهترین نویسنده گان بازی ها هستند.
به همین منظور برای چند هدف , 1_معروف شدن بازی به اعتبار یک داستان و نویسنده ی معروف. 2_به نمایش گذاشتن و معرفی هنرمندان یک کشور به دیگر کشور ها. 3_نماد گذاری های فرهنگی. 4_راحت تر شدن کار سازنده و 5_.... از داستان های معروف جهان استفاده میکنند.
از جمله از سری داستان های معروف آگاتا کریستی نویسنده ی معروف رمان نویس در بازی های "قتل در قطار سریع السیر " و "و سر انجام هیچ کس باقی نماند" و از سری داستان های ژول ورن بازی های "سفر به ماه VoyAge" و "باز گشت به جزیره ی اسرار آمیز" و از سری داستان های بازی شرلک هلمز که آخرین بازی ای که از داستان آن ساخته شده , بازی مورد نقد است . که ما به نقد آن میپردازیم و توضیحات دگر در رابطه با داستان آن در بخش نقد گرافیک ذکر خواهد شد.سازنده گان این بازی نیز قصد دارند تا با استفاده از شخصیت و داستان شرلک هلمز ,به اهدافی که ذکر شد نائل آیند. مشخصات
عنوان اصلی: The Awakened : Sherlock Holmes
سبک: Adventure
سازنده: FireFly Studios
ناشر: 2K games
پلتفورم: PC
گرافیک: سه بعدی
گروه سنی: +17
سیستم مورد نیاز
System - CPU 1.6 GHz
RAM - 512 MB Ram
VGA - 64 MB / DiretX v9.0c
Players - 1 player
OS - Windows 2000/XP
داستان
در بازی The Awakened سری داستانی نسبت به بازی راز گوشواره ی نقره ای به کل عوض شده ولی وجه اشتراک هایی در آن وجود دارد. در واقع شخصیت همان شخصیت است و مختصات شخصیتی شرلک هلمز تغییری نکرده و با همان خصوصیات و تغریبا به روشی که در باز Secret Of Silver Earing استفاده شد , هلمز وارد داستان شد. داستان بازی طبق معمول از پلاک 221b خیابان معروف بیکر داستان شروع میشود. به طور کلی این بار داستان روایت یک ماجراجویی ترسناک را میکند.داستان این بازی تفاوت چشمگیری در سبک داستان با بازی قبلی کرده است. در بازی قبل شما داستانی آرام در محیطی آرام داشتید که ولو قتل انجام میشد ولی شما در محیطی آرام به تجزیه و تحلیل مطالب می پرداختید ولی ایندفعه شما با محیط های ترس آور و مخوف مواجه هستید. هلمز در این داستان موظف است که به همراه دکتر واتسن دوست و یار جدا ناشدنی اش , پرده از اسرار پلید فرقه ی Cthulhu بردارد و بر عکس بازی قبلی با موجودات عجیب و غریبی مواجه میشوید.Cthulhu در افسانه های قدیم غرب به موجوداتی گفته میشود که سری به سان سر هشت پا و بدنی انسان مانند دارند که قدرتشان شباهتی به شخصیت یوری در بازی RED ALERT 2 دارد , زیرا میتواند ذهن طرف مقابل را تسخیر کند ولی با این تفات با یوری که , یوری فرد را تحت امر خود قرار میداد ولی این موجو دات ذهن انسان را با تسخیر دچار اختلال تخیل میکند . بازی همانطور که گفته شد از خیابان بیکر شروع میشود و مثل بازی قبلی که از یک هیاهوی شروع میشود , از بحبوحه ی موجود در یک بیمارستان روانی در سوئیس ادامه پیدا میکند و سپس این دو همکار به شهر Louisiana میروند و سپس به اسکاتلند و در آنجا بازی پایان می یابد.داستان بازی در The Awakened پر است از محیط های وهم آلود و تاریک و معما های سخت و پیچیده و آزار دهنده همراه شخصیت های مرموز و عجیب.
داستان بازی این دفعه نیز طبق یک مرجع خبری , نویسنده ی داستا نبازی قبلی بوده منتها با یک تفاوت. کسانی که با داستان نویسی آشنا باشند میدانند که بازی سازان معروف و حرفه ای اصولا 2 گروه برای داستان بازی دارند. اول گروه خالق داستان و یا داستان نویسی هستند و دوم گروه معما هستند. شرکت های ضعیف تر فرد داستان نویس , خود معما هارا هم تهیه و در داستان میگنجاند و طبق معما ها داستان نوشته میشود ولی در بازی های معروف اصولا و طبق یک عادت ماشینی (و نه حتما و لزوما صحیح) اول داستان نوشته میشود و پس از تایید به گروه معما داده میشود و معما های مورد نظر و هماهنگ با داستان به بازی اضافه میشود. نویسنده ی این بازی با ترفندی از روش کلی داستان نویسان معروف استفاده نکرده و علاوه بر نوشتن داستان معما هارا نیز خودش در بازی گنجانده و این روش , داستان و معما هارا خیلی با هم مچ میکند ولی زیرکی خاصی میخواهد که ناگهان معما ها پل های داستان نوشوند زیرا این یکی از بد ترین خطا های یک نویسنده است که معما های بازی داستان را پیش نبرند بلکه داستان معما هارا در بر بگیرند و در واقع ارزش این جمله را ادونچر بازان حرفه ای به راحتی درک میکنند. این شرکت این کار را کرده است و بر خلاف بازی قبلی شرکت(راز گوشواره ی نقره ای) عمل کردند.
در کل داستان بازی ماهیتی جدید پیدا کرده و تجربه اش فکر میکنم خالی از لطف نباشد...
گرافیک
نوشتن در مورد بازیهای ادونچر سخته ، چون جای بحث در اونها برای نقاد همچون سبک های دیگه مثل اکشن و استراتژیک باز نیست ، حالا در همین محدود فضا برای بحث ، گرافیک پیچیده ترین قسمت هست .
دوستانی که نقدهای من رو خوندن با این جمله معروف "شده" من حتما آشنا هستند :
برای ادونچر بازان گرافیک چندان مهم نیست آنها تنها یک داستان قوی میخواهند با معماهای زیبا .
اما برگردیم سر موضوع مورد بحثمون یعنی بازی شرلوک هلمز.
صحبت در مورد گرافیک این بازی بسیار سخته ، سخت نه از لحاظ چیدن الفاظ بلکه سخت از لحاظ اینکه سخت بر روی این مسئله کار شده و جفاست اگه شما سخت در مورد آن ننویسید.
سعی میکنم گرافیک رو در سه بخش بررسی کنم تا بهتر متوجه عظمت این کار بزرگ بشویم:
بصری
از لحاظ بصری (همان چیزی که شما در بازی میبینید) شرلوک هولمز عالی است.صحنه ها با دقت کار شده اند و جزئیات خوب پرداخت شده اند . اینطور که در سایت این بازی نوشته شده بود کارگردان هنری این بازی چندین بار فیلم (ماجراهای شرلوک هولمز )رو بررسی کرده اند و سعی کرده اند که باز پروری مناسب داشته باشند.البته درست نیست که این بازی را اقتباس از فیلم ماجراهای شرلوک هلمز بدانیم اما فضاهای زنده بازی واقعا عالی است. شما محو خیابان بیکر خواهید شد . محو زندگی مردم عادی ! تعجب نکنید پردازش بازی در یک محیط چند نفره نیست ، شما در این بازی آزاد خواهید بود . البته آزادی نه به معنای غیر خطی بودن بازی بلکه ازادی به معنای لوکیشن های مختلف.
فنی
والا من گرافیست خوبی نیستم اما گرافیک رو خوب میفهم . همه ما فرق کار خوب ، عالی و بد رو تشخیص میدیم و آیا کسی هست که نمره ای غیر از عالی به گرافیک این بازی بدهد؟
پردازش تکسچر های محیط عالی است . استفاده از مدل های اماده که در برخی بازیها همچون (آورا/نگهبان ...)متداول است در این بازی اصلا به چشم نمیخورد. نور پردازی مناسب که گویی کار یک گروه فیلم برداری است نه کار یک گروه گرافیست!! میدانید در این بازیها و 99 درصد بازیهای ادونچر (جز معدود بازی همچون فارنهایت) ما از تصاویر رندر شده استفاده میکنیم پس این هم گواهی دیگر بر مدعای منست. بافت تصاویر و کیفیت انها منطبق بر استاندارد بازیهای ادونچر (1204 در 1204)است.
انیمیشن ها / شخصیت ها/ محیط ها
میدانید اروپای گذشته شیرین تر از اروپای امروز است. اروپای امروز غرق در مد نگری و زن آرمانی است در حالی که اروپای گذشته نه البته من قصد کالبد شکافی این موضوع رو ندارم و قصدم از مطرح این موضوع این بود که گریزی به چهره شخصیت ها بزنم . چهره ها نسبت به زمان خود با ارایش های ساده و بدور از ... هستند . شما نباید از بازی دقیق شرلوک هولمز انتظار جز این داشته باشید . یعنی زمان برای زمان . طراحی شخصیت ها و مفاصل دیالوگی بسیار خوب است ، حد اقل اگر بخواهیم واقع گراتر باشیم خوب است. انیمیشن ها هم بسیار بهتر از نسخه قبلی شده است و مهمترین ویژگی آن این است که با تصاویر فرقی نمیکند. برای اینکه بهتر متوجه منظورم بشوید مثال بازی پایان معصومیت را میزنم . در ان بازی گرافیک بازی در حد 30 بود اما انیمیشن ها 80 و این باعث زدگی گیمر میشد اما در این بازی ما شاهد این نکته منفی نیستم (که متاسفانه در اکثر بازی های روز دنیا مشاهده میشود)
در کل گرافیک این بازی به دل نشستنی است و بدور از هر بحث حرفه ای ،در دید گیمر ها نمره خوبی به دست اورده است و گمان میکنم این برای سازندگان بازی کافی باشد.
معماها
این بخش در مقایسه با دمو بازی تغییر چندانی نکرده است و انواع معماهایی که در بازی شاهد خواهیم بود عبارتند از :
1-ترکیب 2 ایتم
2-اعمال یک ایتم
3-معماهای صحبت
4-حل پازل ها با استفاده زا راهنمایی های صحبتی ،تصویری
به ترتیب :
1-یعنی به فرض مثال شما با برداشتن 1 چاقو و یک پارچه سفید و ترکیب آنها به 2 تکه پارچه دست پیدا میکنید!
2-شما با برداشتن کلید در قفلی را باز میکنید یا با انداختن چاقو روی قفل آن را میشکنید!!
3-با صحبت با یک نفر به راه مخفی یا سر نخ جدید دست پیدا میکنید!!
4-پازل هایی وجود دارد (مثلا یک تصویر به هم ریخته)که باید با استدلال عقلی یا مدارک اون ها رو حل کنید!
در این بازی پازل ها و قفل ها نقش مهمی دارند که شما باید آنهارا پس از برسی بسیار حل کنید .. معما هیا این بازی در درجه ی سختی قراردارند و به راحتی نمیتوان آنهارا حل و رد کرد. ازجمله معما های دیه همونطرو که اشاره شد کوییز ها و آنالیز هایی است که در آزمایشگاه انجام خواهید داد.
سری بازی های شرلک هلمز به سختی معما ها معروفند و معما هایی با درجه ی سختی بالایی دارند اما این یکی دیگه نوبره... یک ادونچر باز خوب از حل معما های زیاد کسل نمیشود ولی یک تازه کار تنها با کمک راهنماها نوشته شده توسط سایت ها و شرکت های مختلف میتواند بازی را ادامه بده...
گیم پلی
گیم پلی جز در حالت سبک کلی آن در سبک ادونچر برسی خاصی نمیشود زیرا معمولا در این سبک یا هدایت با موس به صورت سوم شخص است و یا توسط کیبرد در حالت اول شخص است و یا با موس و کیبرد در حالت سوم شخص و یا اول شخص است که معمولا از این حالات تجاوز نمیکند و بر عکس بازی های اکشن که در گیم پلی هر روز ابداع های جدیدی صورت میگرید ,در سبک ادونچر هر شرکت نوع خاص خودش را در گیم پلی باری بازی های خودش دنبال میکند. - گیم پلی در بازی The Awakened نوع آوری و حرفی برای گفتن به عنوان یک نکته ی مثبت ندارد , و کنترل بازی با ساده ترین صورت توسط Mouse و keyboard میسر است - و در بعضی مراحل مثل بازی Secret Of Silver Earing شما هدایت دکتر واتسن را بر عهده دارید که در واقع میشود آنرا یک تنوع در کنترل بازی نامید.همچنین قابل توجه است که در این بازی دیگر مثل سری های پیش مراحل و بخش های زمانی ای که میبایست با سرعت انها را پیش ببرید خبری نیست و میتوانید در نهایت آرامش در کنترل و البته ترس بازی کنید .ولی در کل نمیتوان گیم پلی بازی را قوی بدانیم و شما تسلطی بر بازی ندارید که از آن لذت ببرید و این بخش از لحاظ حرفه ای دارای ضعف هایی است که این خود یک نقطه ی ضعف در بازی در نظر گرفته میشود.
کنترل بازی و امکانات
طبق معمول بازی های شرلک هلمز , شما یک دفتر چه دارید که همه چیز را در آن از جمله ی شخصیت ها و گفته های آنها و همچنین سوالات و جواب ها و... را در آنها دارید .در این بازی quiz هایی که در بازی قبلی از شما گرفته میشد همچنان وجود دارد ولی سبک آن تغییر کرده زیرا در بازی قبلی در پایان هر مرحله کوییز گرفته میشد ولی در این بازی در طول بازی این امتحان های کوچک گرفته میشود و دیگر جواب دادن به آنها به صورت تستی نیست و باید جواب هایش را بنویسید . یعنی باید از مدارک خود جواب کوییز را در آورده و عین متن را بنویسید که این بر سختی بازی افزوده است... همچنین یک نقشه در اختیار شما است که بر عکس بازی قبلی که حتما باید به سمت خیابان برای نقل مکان میرفتید , در این بازی با در اخیار داشتن این نقشه میتوانید با کلیک بر روی نقطه ی مورد نظر سریع به آنجا بروید.در این بازی مثل بازی قبلی بخش آزمایشات و برسی ها که توسط میکروسکوپ و وسایل آزمایشگاهی صورت میگیرد وجود دارد و نتایج آن هم بسیار مهم است . علاوه بر اینها یک امکان جالب دیگر که در عکس ذیل هم قابل مشاهده است , امکان برسی اجسام توسط ذره بین و همچنین پیدا کردن راه ها و معما های مخفی ,به بازی اضافه شده است که یان خود به تنهایی که امکان منحصر به فرد است.
موسیقی و صدا گذاری
موسیقی در سری بازیهای شرلوک هولمز همیشه عالی بوده است ، این مسئله را باید مدیون اهنگسازی حرفه ای اقای اندو برین بدانیم. این آهنگسازی انگلیسی تبار کارهای بسیار منجمله " ماجراهای شرلوک هولمز/بازگشت شرلوک هولمز/گوشواره نقره/مومیایی و ..." داشته است. پس دور از عقل نیست که این بازی هم دارای موسیقی کاملی باشد . بر اساس تحقیقات من در سایت "فقط ادونچر" موسیقی این بازی به قسمت 12 دلار به فروش میرسد!! اما موسیقی خوب این بازی به تدوین عالی در بازی گنجانده شده است . شما در هر صحنه یک موسیقی خواهید شنید. هیجان /ترس/ ارامش/منزل/گفتگو و ... این گواه از دقت سازندگان است. فرامشو نکنید موسیقی خوب با صداگزاری شخصیت های خوب تکمیل میشود. صداگزرای شخصیت اول بر خلاف نسخ قبلی توسط فارلین انجام نشده است ، در سایت بازی هم چیزی نوشته نشده بود (بین خومون بمونه فکر کنم طرف خیلی معروف نیست و به همین خاطر صداش رو در نیوردنbig grin ) اما از حق نگزیم خوب لب زنی و دیالوگ رو انجام داده و تونسته صاش رو روی شخصیت مچ کنه. در مورد سایر شخصیت ها هم صدا گزرای مناسب است و امیدوارم به حرمت موسیقی عالی این بازی دارینوس هم تمام تلاش خود رو برای صداگزاری هر چه بهتر این بازی انجام دهد.
اما در مورد افکت ها ی بازی جای بحث بسیار وجود داره . شاید قسمتی که کم لطفی دربارش شده همین باشه. البته باید اقرار کنم از بس خوبی در این بازی دیدم این نکته منفی به ذهنم اومد.. واضح تر بگم از یک دانش آموز که همه نمره هاش 20 هست انتظار 16 نمیره . درسته ! درست متوجه منظورم شدین . کم لطفی در مورد افکت ها بسیار حاد نیست اما ایده ال نیست.صدای راه رفتن و ترکیب ها و برداشتن و گذاشتن خوبه اما داخل شهر یا اون بندر یا ... خوب کار نشده . و شاید "و البته در نقد های سایت "فقط ادونچر"به عنوان تنها گزینه منفی بازی معرفی شده است"
با همه این تفاسیر موسیقی بازی شرلوک هولمز چیزی فراتر از حد انتظار است و تلفیق داستان عالی + گرافیک خوب + و موسیقی رویایی از این بازی یک ابر بازی به یاد ماندنی در سبک ادونچر ساخته است . این بازی از سایت "جاست ادونچر" نمره 9.9 رو دریافت کرده که مقایسه با نسخ قبلی 2 نمره افزایش داشته و در مقابل غول بازیها همچون سایربیا (1 نمره بیشر) و بازی ایینه سیاه(3.5 نمره)برتری داشته است.
نکات مثبت
+ موسیقی و صدا گذاری بی نظیر و بسیار جذب کننده و مستمر در کل بازی.
+ گرافیک بسیار خوب و طراحی های دقیق و قابل توجه در نسل جدید بازی های ادونچر.
+ کنترل 2 شخصیت و سبک کنترل شخصیت در یک بازی. که در هیچ بازی ادونچری سابقه نداشه.
نکات منفی
- نداشتن جذابیت در داستان و متن بازی.
- گیم پلی خسته کننده و سطح پایین.
- اشتراک های بسیار زیاد با بازی قبلی شرلک هلمز که نشان از نداشتن نوع آوری های سطح بالا دارد.
امتیاز سایت های معتبر به این بازی
8.3 / 10 GameSpot
Eurogamer 6 / 10
Adventure Gamers 3 / 5
Jolt Online Gaming UK 7.1 / 10
Quandary 3.5 / 5
Just Adventure B
IC-Games 80 / 100
قبل از آنکه سراغ جزییات و گرافیک بازی برویم از تجهیزات ، سلاح ها و دشمنان موجود در Doom 3 صحبت خواهیم کرد.
چراغ قوه : یکی از تجهیزاتی که در طول بازی بسیار از آن استفاده خواهید چراغ قوه می باشد. با استفاده از چراغ قوه در مکانهای بسیار تاریک بازی تجهیزات مختلفی از قبیل سلامتی و یا زره را بدست خواهید آورد. در ضمن با استفاده از این وسیله می توانید به دشمنان نیز آسیب برسانید.
PDA : یک کامپیوتر شخصی جیبی می باشد که یکی از اساسی ترین وسایل شما در طول بازی را تشکیل می دهد. شما توسط این وسیله می توانید اطلاعات بسیار مهمی را از PDA سایر افراد دریافت کنید و کد اکثر درهای بازی نیز در PDA شما موجود خواهد بود. حتی با استفاده از این وسیله و دریافت اطلاعات مربوط به یک شخص می توانید از دری که فقط منحصر به او می باشد بگذرید. صفحه مربوط به PDA را با فشردن دکمه Tab می توانید مشاهده کنید. در این صفحه اسم افراد در سمت چپ قرار گرفته است و شما با کلیک کردن بر روی هریک از این نامها اطلاعات کاملی را در مورد آن فرد بدست می آورید. به طورخلاصه در PDA همه چیز وجود دارد ، از اثر انگشت گرفته تا مأموریت های داده شده توسط UAC !
مشت : در زمانی که فشنگ های سلاح شما به اتمام رسیده است می توانید از مشت استفاده کنید. فکر نکنید که هیچ فایده ای ندارد بلکه می توانید دشمنان خود را از قبیل Walking Dead با بهره گیری از تاکتیک " بزن و فرار کن" به سادگی نابود کنید .
اره برقی : یکی از تنها سلاحهای سرد بازی را تشکیل می دهد و در هنگامی که مهمات شما به پایان رسیده است می توانید از اره برقی که در نابود کردن دشمنان خوب نیز عمل می کند استفاده کنید.
Pistol : ابتدای بازی را شما با هیچ سلاحی شروع نمی کنید. ولی اولین سلاحی که در اختیار می گیرید Pistol می باشد که آن را در مرحله Mars City Underground بدست می آورید. در برابر سایر سلاحها از قدرت بسیار کمی برخوردار می باشد ولی می توانید برای صرفه جویی در تیر سایر سلاحها و در برابر دشمنان نه چندان قدرتمند خود از Pistol استفاده کنید.
Shotgun : یکی از بهترین سلاحهای موجود در بازی می باشد. این سلاح در هر بار هشت فشنگ در خود جای می دهد و با توجه به آنکه سریع Reload می شود ، کمک بسزایی در طول بازی به شما می کند. با استفاده از Shotgun در نبردهای نزدیک اکثر دشمنان خود از قبیل Hell Knight را به راحتی هرچه تمام تر نابود خواهید کرد.
MG-88 Enforcer : یکی از سلاح های خودکار بازی می باشد. این سلاح در هر بار 60 فشنگ در خود جای می دهد و به سرعت Reload می شود. از این اسلحه بیشتر در مجادله های دور استفاده می شود. فشنگ های این سلاح قدرت چندان زیادی ندارند و در مجموع MG-88 Enforcer یکی از سلاح های ضعیف بازی را تشکیل می دهد.
Chain Gun : سنگین ترین سلاح بازی می باشد. برای آنکه سلاح شروع به شلیک کند باید از یک ثانیه قبل دکمه مربوط به شلیک را فشار بدهید. از Chain Gun در مجادله های دور استفاده می شود و دشمنان را به راحتی از پای در می آورد.
Grenade : هرچند که در طول بازی خیلی کم از نارنجک استفاده خواهید کرد. ولی در بخشهایی از بازی که جانوران در یک مکان تجمع کرده اند کمک بسزایی به شما در جهت نابود کردنشان می کند. نارنجک های بازی پس از پرتاب در طی مدت زمان سه ثانیه منفجر می شوند و محدوده سی متری را پوشش می دهند.
Plasma Gun : یکی از قویترین سلاحهای موجود در بازی می باشد. این اسلحه توسط گروه ساخت اسلحه Mars City ایجاد شده است. Plasma Gun ، هم در مبارزه های نزدیک و هم در مبارزه های دور می تواند به سادگی دشمنان را از پای در آورد. این اسلحه در اواخر بازی کاربرد بسیار زیادی دارد و شما را در گذراندن مراحل بازی کمک خواهد کرد.
Rocket Launcher : از این اسلحه در هنگام مجادله با جانوران عظیم جثه و سرسخت می توانید استفاده کنید. همانطور که مطلع هستید از Rocket Launcher در مبارزاتی که از دور انجام می گیرد باید استفاده کرد زیرا در غیر این صورت به همراه دشمنان خود شما هم نابود خواهید شد !
BFG 9000 : این اسلحه که توسط گروه UAC با دقت هرچه تمام ساخته شده است از قابلیت بسیار بالایی بهره مند است. این سلاح می تواند دشمنان شما را که در مسافت دوری قرار دارند به سادگی نابود کند. اما متأسفانه در اواخر بازی این سلاح را بدست می آورید به همین دلیل سعی کنید تا در برابر دشمنان خود در اواخر بازی از BFG 9000 استفاده کنید.
Soul Cube : سلاحی از تمدن های باستانی که از آن برای مقابله با نیروهای اهریمنی استفاده میشده است. این اسلحه که در اواخر بازی از آن شما می شود جنبه حیاتی دارد و زمانی می توانید آن را به صورت فعال در بیاورید که با سایر سلاحها موجوداتی را کشته باشید. مهمترین و تنها تکنیکی که این سلاح دارا می باشد این است که در هنگام شلیک بلافاصله دشمن مقابل شما را به خاکستر تبدیل می کند و تمامی انرژی آن را به شما می دهد. به عنوان مثال اگر با این اسلحه به Hell Knight شلیک کنید علاوه بر آنکه این موجود را به سادگی از پا در می آورد ، سلامتی شما را نیز به حداکثر خود می رساند.
بعد از بررسی سلاح های موجود در بازی نوبت به بررسی دشمنانی که در طول بازی با آنها مواجه خواهیم شد می پردازیم. شما در Doom 3 با جانورانی که یکی از یکی ترسناک و رعب آورتر است مواجه خواهید شد. تمامی این دشمنان از جزییات گرافیکی بسیار بالایی بهره مند می باشند و از طراحی بسیار هوشمندانه برخوردار هستند. به هر حال در این قسمت به بررسی تک تک جانوران و موجوداتی که با آنها در طی مراحل مختلف مواجه خواهید شد می پردازم :
Walking Dead : شما با این جانوران از همان ابتدای بازی برخورد خواهید کرد و برای اولین بار آنها را در Mars City Underground خواهید دید. بعضی از این جانوران از نزدیک به شما صدمه می زنند و گروهی دیگر از آنها با اسلحه هایی که در اختیار دارند درصدد کشتن شما برخواهند آمد و هرچه وارد مراحل جدیدتر بشوید با شکل پیشرفته آنها که چاق می باشند و یا اره برقی حمل می کنند مواجه می شوید. این طرز موجودات خیلی سرسخت بوده و شما را بسیار اذیت خواهند کرد. برای کشتن جانورانی که کند حرکت می کنند از مشت استفاده کنید (جهت صرفه جویی در مهمات). برای آنهایی که به شکل سرباز هستند و در مسافت نزدیک می باشند از Shoutgun و اگر در مسافت دور هستند از Chain Gun استفاده کنید. این گروه موجودات شامل موارد زیر می باشند :
1- Zombies : زشت ، تنبل و کند هستند. هدف این موجودات تبدیل کردن انسانها به موجوداتی شبیه خودشان می باشد.
2- Commando/Chaingunner Zombie : سربازانی از جهنم که مجهز به سلاح Chaingun هستند. این قاتلان جهنمی به مارس فرستاده شده اند تا تمامی موجودات زنده را یافته و نابود کنند.
3- Z-Sec : اینان زمانی از محافظین توانمند لابراتوارهای UAC بودند ولی اینک از قالب دوست به دشمنانی کینه توز و انتقام جو تبدیل شده اند.
4- Chainsaw Zombie : آنها زمانی جزو گروه فنی تشکیلات UAC بودند که مسایل و مشکلات فنی پیش پا افتاده را حل و فصل میکردند ولی اینک در گوشه و کنار با اره برقی های همراه خود برای شما ایجاد دردسر میکنند.
5- Flaming Zombie : این موجودات فاقد چشم و بینی هستند و با پرتاب شعله های آتش درصدد نابودی هرآنچه که در اطراف است می باشند. آنها را بلافاصله نابود کنید و اجازه نزدیک شدنشان را ندهید.
Demons : موجوداتی جهنمی که شامل موارد زیر می باشند :
1-IMP : گروهی از موجودات که در اکثر مراحل بازی با آنها برخورد خواهید کرد. IMP ها می توانند در مجادله های دور گوله های آتش را به سمت شما پرتاب کنند و در مجادله های نزدیک با پنجه خود شما را به دردسر بیاندازند. طبق تحقیقاتی که UAC انجام داده است IMP ها دارای حدود 15 الی 20 چشم بر روی سر خود می باشند و از دقت و سرعت عمل بالایی برخوردار هستند. برای کشتن IMP ها Shoutgun می تواند انتخاب خوبی باشد.
2- Pinky Demon : نیمی زنده و نیمی مکانیک ، این موجودات گاو مانند مظهری از جهنم هستند که با شاخ های تیز خود قادر به وارد کردن ضربات مهلک می باشند و با استفاده از دندان های تیز و برنده خود قادر به قطعه قطعه کردن هرآنچه که در سر راهشان قرار گیرد ، می باشند.
3- Lost Soul : این موجودات بصورت گروهی حرکت میکنند و دارای هیچ عضوی جز سر نمی باشند و با استفاده از شعله های آتش گرداگرد خود قادر به صدمه زدن می باشند. وقتی که صدای زبانه های آتش آنها را شنیدید سعی کنید که در جایی مطمئن مخفی شوید در غیر اینصورت مجبور به نابود کردن تک تک آنها هستید.
4- Hell Knight : عظیم جثه ترین جانوران موجود در بازی را شوالیه های جهنم تشکیل می دهند. در اواخر بازی به صورت مداوم با آنها روبرو خواهید شد و نابود کردن شوالیه های جهنم که از لحاظ جثه دو برابر شما می باشند ، کار چندان آسانی نخواهد بود. شوالیه های جهنم به کندی حرکت می کنند و در مقایسه با Revenant ها قدرت ضعیف تری دارند ولی در عوض از مقاومت خوبی بهره مند می باشند. برای نابود کردن این جانوران در مجادله های نزدیک از Shoutgun و در مجادله های دور از Plasma Gun کمک بگیرید.
5- Trite : این گروه جانوران از خانواده عنکبوت ها می باشند و سر آنها به صورت معکوس بر روی پاهای عنکبوتی شکل سوار می باشد. ممکن است تعداد بیست عدد از آنها را یکجا ببینید. اگر بتوانید مسافت معینی را بین خود و این جانوران ایجاد کنید ، همگی آنها را با استفاده از Pistol نابود خواهید کرد.
6- Tick : این گروه نیز از خانواده عنکبوت ها هستند و معمولا بصورت گروهی از بین درزهای دیوارها و یا از بین نرده ها به شما حمله ور میشوند ، این جانوران جزو یکی از ضعیف ترین دشمنان به حساب می آیند و نابود کردن آنها کاری سهل و آسان است.
7- Cherub : موجودی جهنمی با شکل و شمایل نوزاد و بالهایی همچون حشرات و پنجه هایی آهنین و برنده در واقع آنها یک کابوس تمام عیار هستند. سعی کنید از تماس نزدیک با آنها خودداری کرده و در اولین فرصت نابودشان کنید.
8- Wraith : موجوداتی که بسیار با IMP ها شباهت دارند و گاه و بیگاه با آنها اشتباه گرفته میشوند. آنها قادر هستند که در یک آن به سرعت برق و باد خود را به نزدیکی شما منتقل کنند و با ضربات مهلک خود شما را به کام مرگ بفرستند به همین دلیل نابود کردن آنها دشوار است.
9- Mancubus : این موجودات در ردیف همنوعان خود جزو سخت جان ترین ها هستند. این موجودات پرسر و صدا ، بدقواره و بسیار کند هستند به همین دلیل هدف آسانی می باشند ولی نابود کردن آنها کمی به درازا میکشد .
10- Maggot : آنها جانورانی دوسر ، نسبتا ضعیف اما فوق العاده سریع می باشند . بهترین راه از بین بردنشان استفاده از Shotgun می باشد.
11- ArchVile : متولد شده از آتش جهنم ، اینان ابلیسانی خبیس و دارای قدرتی منحصر به فرد می باشند که قادر به فراخوانی دشمنان دیگر برای شرکت در نبرد علیه شما هستند. وقتی که یکی از این موجودات را مشاهده کردید خود را برای مبارزه با چندین دشمن آماده کنید.
12- Revenant : این دسته از جانوران به شکل اسکلت هستند و در هر شانه خود از یک وسیله پرتاب کننده راکت استفاده می کنند. هنگامی که تعداد آنها به بیش از دو برسد کار شما برای شکست دادن آنها بسیار سخت خواهد بود و با مشکلات بسیاری برخورد خواهید کرد. برای کشتن Revenant ها اسلحه Soul Cube بهترین انتخاب می باشد. اما اگر از این اسلحه نمی توانید استفاده کنید سعی کنید با بهره گیری از Chain Gun و شلیک کردن به صورت مداوم آنها را از پای درآورید. Revenant ها از آن دسته جانورانی هستند که به هیچ وجه نسبت به مبارزه با آنها علاقه مند نبوده و همواره برای شما دردسر ایجاد خواهند کرد.
13- Cacodemon : این جانوران شناور قادر به گاز گرفتن های مهلک هستند ولی از آنجایی که به کندی حرکت میکنند به سادگی قادر به شکست آنها می باشید. با شلیک می توانید آنها را از خود دور کنید ولی باید در مقابل گلوله های آتشین آنها موضع مناسب اتخاذ کنید.
لازم به ذکر است که در طول چند بخش از بازی روبات هایی که جهت دفاع ساخته شده اند شما را در جهت نابود کردن دشمنان کمک خواهند کرد. این روبات ها که به سادگی نابود نمی شود از توانایی های بالایی برخوردار بوده و دشمنان را به سادگی از پای در می آورند.
Doom 3 در کنار تمامی ویژگی های جالبی که در خود گنجانده است دارای ضعفهایی نیز می باشد. یکی از این ضعف ها در کنترل بازی و چرخش دوربین است که کمی مشکل ساز است ولی به هیچ وجه آزار دهنده نمی باشد. یکی دیگر از ضعفهای بازی را می توان در داستان نه چندان جذاب آن دانست. لازم به ذکر است که هوش مصنوعی بازی در سطح بسیار خوبی قرار دارد و دشمنان شما با توجه به هر عملی که از خود نشان دهید واکنشی سنجیده و حساب شده به خرج می دهند. چه بسا در طی بازی به دفعات دشمنان شما را غافلگیر کرده و هیجان بی نظیری ایجاد می کنند که باعث ترس و دلهره می شود. در ضمن بازی Doom 3 از چهار درجه سختی برخوردار می باشد که در هر کدام از این درجات هوش مصنوعی از توانایی های ویژه برخوردار می باشد.
موزیک ها و صداهای حاکم بر بازی بی نظیر است. موزیک های بازی نقش بسیار عمده ای را در بالا بردن هیجان بازی ایفا کرده اند و شما را غرق در بازی می کنند. علاوه بر موارد فوق افکت های صوتی به کار رفته در بازی در طول بسیاری از مراحل شما را پشت کامپیوتر و بازی Doom 3 میخکوب کرده و به اندازه کافی شما را به وحشت خواهند انداخت. صدای کاراکترها و شخصیت ها نیز با بهترین کیفیت ممکن صداگذاری شده و کوچکترین نقصی در آن دیده نمی شود.
اکنون به بررسی موفقترین و بی نظیرترین بخش بازی یعنی گرافیک Doom 3 می رسیم. همانطور که در طول نقد و بررسی اشاره کردم طراحی شخصیت های بازی به ویژه دشمنان شما به شکل بی نظیری انجام گرفته است. به قدری طراحی شخصیت ها طبیعی می باشد که بارها بارها در طول بازی از جای خود پریده و به صورت وحشت زده به انجام بازی ادامه خواهید داد. طراحی اسلحه های بازی به شکل بی نظیری صورت گرفته است و همه چیز در گرافیک بازی بیان گر قدرت طبیعی گرایی Doom 3 می باشد. از جعبه های موجود در بازی گرفته تا موجودات و دشمنانی که در طول بازی با آنها مواجه می شوید ، همه و همه صاحب بالاترین جزییات و بهترین گرافیک ممکن می باشند.
در مجموع بازی Doom 3 همانطور که انتظار می رفت یک بازی بی نظیر و یادآور خاطرات گذشته نسخه های قبل خود بود و به عقیده من یکی از بهترین بازی های اکشن روانه شده به بازار در طول امسال بود. البته باید بگویم سبکی که Doom 3 دارد به طور قطع مورد پسند خیلی از افراد قرار نخواهد گرفت ولی برای طرفداران سبک اکشن بهترین گزینه خواهد بود. در پایان باید به این نکته بسیار مهم در مورد Doom 3 اشاره کنم و آن این است که شما نباید انتظار تحول و نوآوری خاصی را در روند این بازی داشته باشید بلکه Doom 3 ارایه ای مدرن از همان بازی کلاسیک سالیان گذشته می باشد. زیرا هیچگاه سازندگان بازی نمی توانستند تغییراتی که باعث منحرف شدن مسیر اصلی این بازی شود در آن ایجاد کنند و خیلی ها را از آنچه که در خاطر خود داشتند دلسرد کنند.فراموش نکنید که Doom چیزی بیشتر از یک Doom نیست.