• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
تعداد مطالب : 15639
تعداد نظرات : 1110
زمان آخرین مطلب : 3962روز قبل
اهل بیت

آی پرس: علامه جعفری، در یکی از کتاب‌های خود به معرفی یکی از جامع‌ترین و محققانه‌ترین کتاب‌هایی پرداخته است که تاکنون درباره عظمت شخصیت امام حسین نوشته شده است.

به گزارش خبرآنلاین، علامه محمد تقی جعفری، فیلسوف مسلمان و مولوی شناس برجسته قرن حاضر، کتاب «پرتوی از عظمت حسین(ع)» تألیف آیت الله صافی گلپایگانی را یکی از جامع‌ترین و محققانه‌ترین کتاب‌هایی معرفی کرد که تاکنون در عظمت شخصیت امام حسین (ع) نوشته شده است.


این فیلسوف برجسته مسلمان، در کتاب «امام حسین(ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت» خود نوشته است: «براى مطالعه و بررسى عظمت شخصیت امام حسین(ع) از دیدگاه منابع معتبر اسلامى و تواریخ، مراجعه فرمایید به کتاب (پرتوى از عظمت حسین(ع)- تألیف دانشمند معظم، جناب آقاى لطف الله صافى از صفحه 20 تا صفحه 109. به نظر این جانب، کتاب مذکور، یکى از جامع ترین و محققانه ترین کتاب هایى است که تاکنون در عظمت شخصیت امام حسین(ع) نوشته شده است.»

http://ipress.ir

جمعه 3/9/1391 - 20:36
اهل بیت

كتاب گران‌مایه «دانش‌نامه امام حسین(ع)»، به همت آیت‌الله محمدی رى‌‏شهرى و همكارى پژوهشكده علوم و معارف حدیث، در سال 1388 به زیور طبع آراسته شد. این كتاب، از متقن‏‌ترین منابعى است كه از آغاز تا انجام زندگى شخصى، اجتماعى و سیاسى و ... سیّد الشهدا(ع) را مورد توجّه قرار داده و با ملاحظه دقیق آیات قرآنى و هزاران گزارش روایى و تاریخى، و نقد، پالایش و تنظیم كارآمد آن‌ها توانسته است در معرّفى یكى از مهم‏ترین چهره‌‏هاى آسمانى و تاریخ‏ساز، خلأیى بزرگ را مرتفع كند.
اگرچه گستردگى مباحث و فراوانى و تنوع گزارش‏‌هاى روایى و تاریخى در یك تألیف نظام‌‏مند مانند «دانش‌نامه امام حسین(ع)» پدیده‌‏اى است كه مورد استقبال اهل تحقیق و پژوهش است، در عین حال از منظر دیگر خوانندگانى كه به آن مطالب پر دامنه نیاز نداشته یا از فرصت لازم براى مطالعه آن برخوردار نیستند، ممكن است چنین مجموعه‏‌اى مناسب به نظر نرسد. این در حالتى است كه تنظیم عصاره آن مطالب در كتابى به مراتب كم‌‏حجم‌‏تر مى‏‌تواند عطش این دسته از بهره‏‌جویان از سرچشمه زلال معارف حسینى را به شایستگى فرو بنشاند. كتاب «گزیده دانش‌نامه امام حسین(ع)»، گامى است متواضعانه در مسیر پاسخگویى به این نیاز كه امید است مورد عنایت قرار گیرد.
در گزیده كتاب «دانش‌نامه امام حسین(ع)»، این نكات مورد توجه بوده است: چهارده بخش از پانزده بخش «دانش‌نامه امام حسین(ع)» و بالغ بر 90 درصد فصل‏‌ها و 70 درصد عنوان‏‌هاى فرعى و به همین میزان از تحلیل‏‌ها و مقالات مندرج در متن اصلى، در این گزیده، آورده شده است؛ آن چه بیش از همه مشمول تلخیص و گزینش قرار گرفته، روایات و گزارش‌‏هاى تاریخى متنوعى است كه با موضوع مشابه، ذیل فصل‏‌هاى آن دانش‌نامه گسترده، گرد آمده است؛ جامع‏‌ترین و گویاترین متن‏‌ها، از منابع معتبرتر، در ذیل هر عنوان، انتخاب شد. غالب توضیحات مندرج در پانوشت‏‌ها، حذف شد. در پانوشت، به ذكر حداكثر دو منبع با اعتبار بیشتر، براى هر متن، اكتفا شد. به دلیل اهمیت فوق‏‌العاده موضوع عاشورا و ضرورت نقل رخدادهاى مربوط به آن از منابع معتبر، گزارشى تحلیلى از كتاب‏‌ها و مصادر این واقعه تاریخ‏ساز، به دنبال مقدّمه و پیش از ورود به بخش یكم آورده شده است.
با این همه، بخش‌‏هاى چهارد‌ه‏‌گانه «گزیده دانش‌نامه امام حسین(ع)»، از جامعیت این اثر در عین اختصار حكایت مى‏‌كند.
عناوین چهارده بخش این اثر عبارت هستند از: زندگى خانوادگى امام حسین(ع)؛ فضیلت‏‌ها و ویژگى‏‌هاى امام حسین(ع)؛ دلایل امامت امام حسین(ع) و فرزندانش؛ امام(ع) پس از پیامبر(ص) تا شهادت پدر؛ امام حسین(ع) پس از شهادت پدر تا قیام عاشورا؛ پیشگویى درباره شهادت امام حسین(ع)؛ خروج امام حسین(ع) از مدینه تا ورود به كربلا؛ از رسیدن امام حسین(ع) به كربلا تا شهادت ایشان؛ وقایع پس از شهادت امام حسین(ع)؛ بازتاب شهادت امام حسین(ع) و فرجام كسانى كه در كشتن او و یارانش نقش داشتند؛ عزادارى و گریه براى امام حسین(ع)؛ زیارت امام حسین(ع)؛ مزار امام حسین(ع)؛ حكمت‏‌ها (شمارى از كلمات گهربار سالار شهیدان در شش باب).

http://www.islamshenasi.ir

جمعه 3/9/1391 - 20:34
اهل بیت

كتاب حاضر گذری است كوتاه بر تاریخ و درس های حماسه عاشورا كه به صورت مختصر به موضوع حماسه عاشورا می پردازد از ویژگی های منحصر به فرد این كتاب می توان به بیان تاریخ و سیر كلی حماسه عاشورا همراه با جدول زمانی و بسنده نكردن به زمان امام حسین علیه‏السلام و اشاره مختصر به زمینه‏های قبلی و همچنین اشاره به مقطع بعد از عاشورا و رعایت اختصار در بیان مطالب و اجتناب از پرداختن به موضوعات غیرضروریو... اشاره كرد این كتاب نوسط دفتر اعزام مبلغ دانشگاه امام صادق (ع) در سال 88 روانه كتابفروشی ها شده است .
با توجه به بیان موجز وكامل تاریخ حماسه عاشورا این كتاب برای جوانان و دانشجویان پیشنهاد می گردد

http://www.naghshbarab.ir

جمعه 3/9/1391 - 20:33
اهل بیت

كتاب حاضر خلاصه ای است از كتاب حماسه حسینی تألیف استاد مطهری كه طی آن قیام خونین آن حضرت بررسی و تبیین می شود. استاد در این كتاب نشان می دهد كه امام حسین(ع) چگونه در یارانش احساس حماسی بودن را برمی انگیزد و بدین ترتیب اصحاب وی در رویارویی با لشكر كفر به رغم آگاهی از فرجام كار خود را پیروز و قالب می دانند. به دیگر سخن با شهادت در راه خدا به حیات جاوید دست می یابند. وی همچنین علل قیام امام حسین(ع) و بروز واقعه كربلا همچنین اهداف و پیامدهای آن را بررسی نموده، مهم ترین پیام ها و درس های عاشورا را برمی شمارد. كتاب حماسه ی حسینی توسط انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) روانه كتابفروشی ها شده است
این كتاب با توجه به بیان شیوای استاد شهید مرتضی مطهری برای عموم افراد جامعه پیشنهاد می گردد.

http://www.naghshbarab.ir

جمعه 3/9/1391 - 20:32
اهل بیت

در این كتاب فرازهایی از زندگی حضرت علی اكبر(ع)به تصویر كشیده می شود. وقایع از زاویه اول شخص و از زبان اسب آن حضرت «عقاب» روایت می شود و مخاطب راوی در داستان، لیلی بنت ابی مرّه مادر گرامی حضرت علی اكبر (ع) است. فصول كتاب با عنوان «مجلس» نامگذاری شده و داستان متشكل از ۱۰ مجلس است كه در هر مجلس، عقاب با زبانی عاطفی و دلنشین، صحنه ای از زندگی حضرت علی اكبر(ع) را روایت می كند و مجالس پایانی، به شهادت حضرتش در كربلا اختصاص دارد.
كتاب پدر عشق پسر اثر ارزشمند استاد سید مهدی شجاعی می باشد كه توسط انتشارات نیستان روانه كتابفروشی ها شده است
این كتاب برای نوجوانان پیشنهاد می گردد

http://www.naghshbarab.ir

جمعه 3/9/1391 - 20:32
اهل بیت

این كتاب گزیده ای از بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره مسائلمختلف مربوط به نهضت حسینی است كه از خرداد 1368 تا تیرماه 1390 در محافل و مجالسگوناگون ایراد و در قالب 72 سخن جمع آوری شده است.
كتاب «72 سخن عاشورایی» دارای یك فهرست مطالعه موضوعی در ذیل عناوینی چون: زندگی و ابعاد شخصیت امام حسین(ع)، اهداف و فلسفه قیام، درس ها و عبرت های عاشورا،اهمیت ماه محرم و برگزاری مجالس عزاداری و ذكر مصیبت است.این كتابدر 296 صفحه، تهیه و در پاییز سال 90 توسط انتشارات انقلاب اسلامی روانه كتابفروشی ها شده است.
این كتاب برای سن جوان و دانشجو پیشنهاد می گردد

http://www.naghshbarab.ir

جمعه 3/9/1391 - 20:31
اهل بیت
مجموعه حاضر رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درباره درس های عاشورا است كه بیش از 50 درس از مكتب حسینی از جمله: تنوع وجاودانگی درس های عاشورا، وجوب قیام برای اصلاح جامعه اسلامی، لزوم شناخت وظیفهاصلی، انجام به موقع تكلیف، مقابله با جدایی دین از سیاست و سه ویژگی برجسته وتعیین كننده ابی عبدالله (علیه السلام) را شامل می گردد. این كتاب در264 صفحه تهیه و در بهار سال جاری توسط انتشارات انقلاب اسلامی روانه كتابفروشی ها شده است.
این كتاب برای عموم افراد جامعه پیشنهاد می گردد
http://www.naghshbarab.ir
جمعه 3/9/1391 - 20:30
اهل بیت
کتاب «امام حسین(ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت» اثری از استاد فقید علامه محمد تقی جعفری است که می‌توان گفت یکی از کامل‌ترین کتاب‌هایی است که در مورد امام حسین(ع) به رشته تحریر درآمده است.

پیشگفتار کتاب که توسط موسسه تدوین و نشر آثار علامه محمد تقی جعفری نوشته شده است در مورد کتاب می‌گوید:«خوانندگان گرامی این اثر با نوشتار و گفتارهایی مواجه هستند که مولف طی آن می کوشد با تکیه بر برهان‌هایی بدیهی و واضح و اثبات نماید: اهل بیت هرگز نباید دستاویز«کوتاه فکری» قرار گرفته و از جایگاه سازنده خود به مرتبه پایین کشیده شوند.»

و در جایی دیگر می‌افزاید: «پیام کتاب‌های روشنگرانه از این دست جز این نیست که: دوستداری اهل بیت، هرگز نباید به باریکه‌هایی راه ببرد که فایده عقلی و شرعی بر آن مترتب نیست و ثمره آن تنها در میزان اندک و گذرایی خلاصه می‌شود که در خلال آن حس حب ولایتمداری و دینداری در قلمروی ظاهری اشباع شده و آدمی را از غور و تعمق در دریای معارف واقعی صادر شده از حاملان وحی بی‌نیاز می‌نماید»

این کتاب با هر دو بخش خود – نوشته‌ها و سخنرانی‌ها- در بردارنده روایت جدید است که امام حسین(ع) و قیام او را از منظری دیگر مطرح می‌کند؛ «حیات» به جای «تراژدی»، «حقوق بشر» به جای « اسطوره»، «انسان» به جای «تاریخ» و «وجدان» به جای «حماسه».

علامه جعفری گرچه نتوانست نگارش خود را درباره امام حیات باوران را تکمیل نماید ولی دیدگاه نویی را مطرح کرد میان« عاشورا» و «حقیقت» از یک سو و امام حسین(ع) و انسان از سوی دیگر. همچنین با تکیه بر عظمت امام حسین(ع) انسان‌شناسان و اهل حکمت و دانایان بشری را فرا می‌خواند که برخیزید انسان را پیدا کنیم.

در مقدمه نویسنده دلیل شخصی خود و نیز زمان شروع نگارش کتاب را اینچنین می نویسد:« در اوایل قرن ۱۵ هجری قمری و اواخر قرن ۲۰ میلادی که نغمه‌ای روح بخش حیات از طنین افتاده و به جای آن‌ها، بانگ شوم پوچی و بی‌هدفی زندگی از نای اکثریت قریب به اتفاق مردم سر می‌کشد و بیماری«از خود بیگانگی» را اعلان می‌نماید، احساس کردم هیچ وظیفه‌ای موکدتر و هیچ تکلیفی ضروری‌تر از این نیست که اگر چه با بضاعتی ناچیز به یاری بیدارگران بشریت مست و از خودبیگانه در این برهه از تاریخ بشتابیم. باشد که اعلان عظمت الهی حیات، و هدف اعلای آن و وقاحت مرگ پست که همان مرگ ارزش‌های انسانیت است، خدمتی انجام بدهیم. شروع تالیف این کتاب همزمان با آغاز محرم الحرام سال ۱۴۱۵ هجری قمری، مطابق با بیست ویکم خردادماه سال ۱۳۷۳ بود.»

ایشان دلیل نام گذاری کتاب و قید پیشرو انسانیت برای فرهنگ را اینگونه توضیح می‌دهد:« زیرا فرهنگ با قید پیشرو انسانیت عبارت است از شیوه حیات معقول در جاذبه کمال اعلا بر مبنای آن اصول و ارزش‌های تکاملی که همه پیامبران الهی و اولیای عظام و حکما و وارستگان نوع بشر در تفسیر و تبلیغ و تحکیم آن‌ها با جدی ترین تکاپو مجاهدت ورزیده، حتی گروهی از آنان در این راه جان خود را باخته‌اند، که بدون تردید فرزند نازنین علی ابن ابی‌طالب آن قهرمان تفسیر کننده حیات توام با عزت و شرافتیعنی حسین بن علی در صف اول آن جهادگران بزرگ بشریت قرار گرفته است. خون درخشان این تفسیر کننده حیات و این اثبات کننده هدف اعلا برای وجود آدمیان در این دنیا، دومین علامت ابدیت انسان و رسالت انسانیت است.»

علامه جعفری ده مقدمه را برای تحلیل و تفسیر چنین حادثه‌ای ضروری می‌داند:

۱- سه راه اساسی برای نجات بشریت از احساس پوچی و اثبات و اعلان عظمت الهی حیات انسان‌ها
۲- شناخت و داوری صحیح درباره هر حادثه بزرگ تاریخ بر مبنای برانگیخته شدن ارزش‌ها به سه عامل مهم مربوط است.
۳- نمونه‌هایی از دو نوع نگرش درباره حوادث تاریخی
۴- اگر حیات انسانی به طور صحیح شناخته نشود و انسان به هدف اعلای حیات خود توجیه نگردد، پست‌ترین پدیده عالم طبیعت خواهد بود.
۵- حیات انسانی و کرامت و شرف ذاتی آن از دیدگاه حقوق جهانی بشر در اسلام
۶- حیات چیست که دفاع از شرف و حیثیت آن از اصول اساسی اسلام است و موجب بروز حادثه خونبار کربلا گشته است؟
۷- بحثی در اصول پنجگانه مربوط به قذرت و حق و باطل
۸- دو رکن اساسی شخصیت‌های سازنده فرهنگ پیشرو انسانیت که هر دو در شخصیت حسین در حد اعلی وجود داشته است.
۹- اساسی‌ترین عامل بروز این حادثه حیرت انگیز که عشق و ایمان راستین امام حسین به دین فطری و منطقی و روشن‌ترین مذهب انسانی است، اسلام حقیقی است؛ اسلامی که دفاع از حیات انسانی و شرف حیثیت الهی آن، از با اهمیت‌ترین اصول آن است.
۱۰- انتظاری که در درجه نخست از صاحب‌نظران مذاهب اسلامی و سپس از متفکران سایر مذاهب الهی، برای اهتمام شدید به داستان فداکاری امام حسین(ع) در راه ارزش‌های انسانی وجود دارد.

کتاب امام حسین(ع) شهید فرهنگ پیشرو انسانیت توسط موسسه تدوین نشر آثار علامه جعفری آماده سازی شده است و توسط به نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) برای نخستین بار در سال ۸۵ در شمارگان ۲۰۰۰ نسخه و قیمت ۴۵۰۰ تومان وارد بازار نشر شده است.
http://ashooramusic.com
جمعه 3/9/1391 - 20:25
اهل بیت

در تحلیل واقعه عاشورا و شهادت امام حسین علیه السلام کتاب های مختلفی در سالیان متمادی نوشته شده و از زوایای متعددی مورد تحلیل قرار گرفته است.

از کتاب حسین وارث آدم دکتر شریعتی و حماسه حسینی شهید مطهری تا کتاب شهید جاوید صالحی نجف‌آبادی که هرکدام از زوایای دید خاص به خود و در فضای فرهنگی دوران معاصر گفتگوهای فراوانی را برانگیخته و بر میراث فکری عاشورا‌شناسی اندیشه شیعی افزوده اند. این تولیدات در کنار نگاه سنتی و فرهنگ عمومی ایرانیان شیعی درباره قیام عاشورا و شهادت مظلومانه امام حسین، همیشه همچون نقطه کانونی در روح و روان و عاطفه مذهب تشیع و هویت جماعت شیعه حضوری تاثیرگذار داشته و سرنوشتی متفاوت را برای اهالی این فرهنگ همراه ساخته است به نحوی که کربلا و شیعه در طول تاریخ به هم پیوندی جاودان خورده اند. در این میان پس از سالهای طولانی وقفه در ارائه اندیشه ای متفاوت و نو و دارای چارچوبی علمی برای تحلیل واقعه کربلا و نهضت امام حسین علیه السلام در عرصه دانشگاهی و قشر تحصیل کرده، کتابی توسط دکتر غلامحسین زرگری نژاد استاد تاریخ اسلام دانشگاه تهران نگاشته شد که می توان مدعی بود تا حدود زیادی این خلاء را پر کرده و البته به طرح زاویه دیدی روش‌‌مند و قابل دفاع از منظر علم تاریخ نیز پرداخته است که می تواند فرصتی را پدید آورده تا تضارب آرائی در عرصه علمی میان علاقه مندان به تحلیل این واقعه مهم صورت بگیرد تا اهمیت و عمق واقعه کربلا بهتر و مناسبتر شناخته شود. به همین دلیل در این گفتار به معرفی گزارش گونه ای از کتاب نهضت امام حسین علیه السلام و قیام کربلا می پردازیم. کتاب حدود ۴۵۰ صفحه دارد که به نسبت کتب دیگر در این باره از حجم زیادی برخوردار است و البته با نگاهی به فصل بندی کتاب در قالب ۶ فصل و چارچوبی که برای آن به ترتیبی که در ادامه می ‌‌آید این امر قابل اهمیت است. نگارنده پیش‌درآمدی نزدیک به ۳۰ صفحه را به نقد و بررسی منابع و مآخذ تاریخ کربلا اختصاص داده است که در آن به اعتبار‌سنجی متقدم‌ترین و اصلی ترین ماخذ تاریخ قیام کربلا و واقعه عاشورا یعنی مقتل‌‌الحسین ابو‌‌مخنف پرداخته است. این فرایند اعتبار سنجی به عنوان بخش آغازین کار نشان از رویکرد انتقادی است که در روش‌شناسی مطالعات تاریخی بخشی مهم تلقی می شود. وارسی جایگاه ارزش و اعتبار ابومخنف و روایات وی همراه با تبارشناسی و بستر تولد و رشد ابومخنف و بررسی تعلقات اعتقادی ابومخنف در این بخش باعث شده که خواننده به نقش این مبانی در تولید روایت تاریخی واقعه ای با چنین اهمیت پی ببرد چرا که در متن کتاب به دسته بندی های جالبی از راویان و گرایش‌های قبیله ای و اعتقادی و سیاسی آنها توسط مولف مواجه می شویم. در این بخش خواننده در می یابد چگونه ابومخنف و خاندانش علی رغم همراهی کامل با علی (ع) در دوران خلافت و فتنه های عصر ایشان اندک اندک از این گرایش علوی فاصله گرفته در نهایت در فضای ابهام تاریخی وارد شده اند(ص ۱۱) و علی رغم شهادت مخنف بن سلیم پس از واقعه کربلا در عین الورده در کنار توابین، نشانه ای دیگر از کنش‌های علوی فرزندان و خاندان وی دیده نمی شود در عین حال که به قاطعیت نیز نمی توان برخلاف آن صحه گذاشت و مولف نیز با نقد رویکردهای کتب رجال و حدیث شیعی و سنی بر این نکته تاکید می نماید (ص۱۳) اما سرانجام با بازنمائی فضای سیاسی و گروه بندی های عقیدتی آن دوران از منظری تاریخی از امامیه و علویان تا عثمانی ها و خوارج در کنار نقد و بررسی رویکرد گزارش‌های ابومخنف و محتوای مطالب وی که عمدتا درباره تاریخ تشیع گردآوری کرده نتیجه می گیرد که ابومخنف به اقرب احتمال در شمار علویانی است که در آن دوران علی رغم عدم گرایش کلامی به تشیع امامیه به معنای سیاسی و عاطفی کلمه در شمار ارادتمندان علی و خاندان آن حضرت بوده اند (ص۱۷).

در ادامه نویسنده به بررسی خصائص روش‌شناسی، مشخصات و ارزش گزارش‌های مقتل‌الحسین پرداخته و وسعت مشرب و پیراستگی ابومخنف در کسب آگاهی ها و روایات گوناگون در باب یک حادثه و فراتررفتن از تعلقات قبیله ای که سکه رایج آن دوران بود را از عمده ترین ویژگی های روایت وی خاصه مقتل‌الحسین می داند(ص ۱۹) که به واسطه کتاب تاریخ طبری به دست ما رسیده است. پس از ارائه دلائلی برای تاکید بر ثقه بودن روایات ابومخنف توسط نگارنده، دسته بندی راویان مقتل‌الحسین از نظر جایگاه و تعلقات سیاسی، فکری و چگونگی زمان و مکان ارتباط با واقعه کربلا ذکر شده با اشاره به این که شخصیت و جایگاه و مبانی نهضت امام حسین علیه السلام به عنوان پایه ای برای سنجش روایات و معیار ارزیابی صحت و سقم آنها در این پژوهش مبنای نظر و عمل است. اما به نظر می رسد که با توجه به عنوان نقد منابع کربلا برای این بخش مهم، جا داشت درباره تمامی روایات متاخر کربلا مانند الارشاد شیخ مفید و مقتل‌الحسین خوارزمی و لهوف ابن‌طاووس که البته عمدتا از روایت ابومخنف استفاده کرده اند، این شیوه انتقادی و تحلیل مورد استفاده قرار گیرد. نگارش این کتاب را از این دیدگاه می توان گامی موثر در این مسیر دانست.

اما حجیم‌ترین بخش کتاب در ۱۳۰ صفحه به عنوان بخش اول کتاب اختصاص دارد به ریشه های تاریخی قیام کربلا که مهمترین و اساسی ترین فصل کتاب نیز می باشد.

در این بخش نویسنده به صورت علمی و با نقد و تحلیل روایات مختلف از منابع دست اول، تلاش می نماید به این سوال پاسخ دهد که چگونه ممکن است کسانی در فاصله ای اندک از ارسال نامه به امام حسین علیه السلام برای قبول امامت شیعیان کوفه تبدیل به کسانی شوند که در کربلا مقابل امام صف کشیده و بر علیه وی دست به شمشیر برده و تا بدانجا پیش روند که نواده عزیز پیامبر را شهید کرده و شنیع‌ترین جنایت‌ها بر علیه کاروان کربلا اعمال نمایند و با ایشان به دلیل عدم پذیرش بیعت یزید چون خارجیان از دین رفتار نمایند. نویسنده با طرح این مساله که تقلیل دلیل این پدیده به فضای دوران یزید و ترس کوفیان از عبیدالله بن زیاد برای فهم چرائی این رفتار کوفیان اشتباهی است که عمق فاجعه و تبار طولانی و پیچیده ای که منجر به پیدائی این فضا شده را نمایان نخواهد ساخت همانطور که تاکید یک‌سویه بر تبیین دلائل قیام امام حسین علیه السلام به واکنشی در برابر رفتارهای مستبدانه و دون شان اسلام یزید به عنوان خلیفه مسلمین نیز منجر به دور شدن از اهداف عمیق‌تر قیام امام حسین علیه السلام و انتخاب استراتژی شهادت توسط ایشان برای تفکیک اسلام اموی از اسلام نبوی برای همیشه تاریخ می باشد. به همین دلیل در مبحثی مفصل و عمیق نویسنده نشان می دهد که اگر در این دوران یزید‌بن‌معاویه بن ابوسفیان، نواده دشمن اصلی پیامبر اسلام در کمتر از یک نسل به عنوان خلیفه مسلمین بر حق تلقی می شود و نواده پاک پیامبر اسلام به عنوان خارج از دین شناخته شده، نشان از انحطاطی عمیق در شالوده های فکری و دنیای اسلام دارد که محصول انحراف سقیفه می باشد، آنجا که بر‌خلاف میل پیامبر حق علی علیه السلام در جانشینی رسول خدا غصب شد و پس از آن با قرار دادن ناراضیان عرب از خلافت ابوبکر که آنرا بازگشت استیلای قریش می دیدند در دایره اهل رده و سرکوب ایشان با قدرت سرداران اموی در ادامه شیوه های عصر جاهلیت فرصتی شد برای اشرافیت اموی تا آنچه را که رویکردهای عدالت‌محورانه اسلام از آنها ستانده بود دوباره بازسازی نمایند(ص۳۷). مجالی که سیاست‌های خلفای راشدین در عصر فتوحات برای اشرافیت اموی پدید آوردند در کنار سیاست اشتباه و ناعادلانه تقسیم عطایا و غنائم خلیفه دوم – که در اواخر به اشتباه بودن آن پی برده بود – منجر به پیدائی طبقه خاصی از اصحاب ثروتمند گردید که به دلیل شان دینی خود جمع ایمان و ثروت‌اندوزی را توجیه دینی می نمودند(ص۴۶). در حالیکه اینان خود را در دایره مومنان اسلام نبوی نشان می ‌دادند، شناخت عوام تازه مسلمان نیز بر همین اساس اشتباه از اسلام محمدی شکل گرفت و زمینه ای شد که تلاش‌های پیامبر اسلام را برای سوق دادن ارزش‌های جاهلی برآمده از قبیله و غنیمت به سوی عقیده وحیانی اسلام به محاق رود(ص۶۱). تلاش‌های اهل بیت و فریادهای علوی نیز در قبال این رویکرد این سواد اعظم که تحت هدایت این خواص منفعت‌طلب قرار داشتند جز به حاشیه روی ایشان نتیجه نداشت و کشته شدن خلیفه سوم و فتنه های مارقین و ناکثین و قاسطین در جمل و صفین و نهروان از تبعات پیدائی این نگرش در فرهنگ مسلمانان بود که شهادت امام علی و صلح امام حسن و پیدائی خوارج و تبدیل خلافت به سلطنت توسط معاویه نتیجه طبیعی این روند است(ص۷۷). نویسنده با تبیین این شالوده ها به صورت سرفصل‌هائی مجزا در عصر خلفای راشدین به این نتیجه می رسد که بروز کنش کوفیان بر علیه امام حسین علیه السلام در کربلا را می توان در مفهوم تذبذب ارائه کرد(ص۸۳) که بخشی از تبار آن به عصر خلفای راشدین و اوج آنرا در ماجرای حکمیت و صلح امام حسن و پیدایش عصر استبداد معاویه و جبرگرائی مرجئه و انفعال سیاسی برآمده از آن می توان یافت(ص۸۷). در این میان فرهنگ کوفیان با دوگانگی رفتار و گفتار خود دچار درماندگی و تضاد عمیقی شدند که نتیجه اش را در دعوت نخستین برای بیعت با امام حسین علیه السلام و سپس صف‌آرائی در برابر اهل بیت در کربلا بازتاب پیدا کرد و البته بخشی از ریشه های آنرا باید در وضعیت خاص ترکیب فضای شهر کوفه و قبائل آن مورد اشاره قرار داد. نویسنده در ادامه همین بخش با دقتی بی نظیر به برساختن این ترکیب قبیله ای شهر کوفه پرداخته(ص ۹۶) و نشان می دهد که در این شهر شیعیان علوی حداکثر دارای تعلقات عاطفی با اهل بیت بودند و تبدیل این علاقه به کنشی سیاسی به دلیل شرایط ذهنی و عینی پیش گفته تقریبا کاری ممتنع می نمود و اقدام کوفیان در قیام توابین و قیام مختار نیز نشانگر چنین فضائی است. در پایان این بخش نویسنده با بازنمائی الگوی مواجهه امام حسین علیه السلام با عصر معاویه پس از شهادت امام حسن علیه السلام با اشاره به واکنش امام به تلاش‌های معاویه در بیعت گرفتن برای ولایتعهدی یزید بر این گفتار ایشان به معاویه تاکید می کنند که « ای معاویه فتنه ای برتر از حکومت تو بر امت سراغ ندارم و بزرگ‌ترین اندیشه ام برای خود و امت جدم ستیز با توست، اگر چنین کردم به خدا تقرب جسته ام»(ص۱۰۹). با ذکر این مبحث نویسنده در بخش بعدی کتاب با عنوان سلطنت یزید و نهضت امام حسین علیه السلام ضمن بیان محورهای کلی نهضت امام روندی را در شالوده های قیام کربلا مورد بررسی قرار می دهد که در آن امام حسین علیه السلام با انتخاب استراتژی شهادت تلاش کرد بتواند عاملی برای دگرگون‌سازی در شخصیت امت اسلامی و احیاکننده ارزش‌ها و اصول اجتماعی اسلام گردد(ص۱۱۲). در این بخش نویسنده با ارائه و دفاع از این دیدگاه کنشهای امام را در همین راستا مورد ارزیابی قرار داده و روایت های مختلفی که درباره رفتارهای امام پس از مرگ معاویه و تلاش‌های یزید برای ستاندن بیعت از امام به واسطه والی مدینه(ص۱۱۷) و خروج امام از مدینه(ص ۱۲۲) و حضور در مکه و سپس دریافت نامه های دعوت از اهل کوفه (ص ۱۲۸) از همین منظر مورد نقد و بررسی قرار داده و نگاه متفاوتی را تبیین می نماید که در آن با توجه به این گفتار امام که « امام کسی نیست جز آنکه عامل به کتاب خدا و مجری قسط و پایبند به حق و مراقب نفس خویش برای خدمت و اطاعت خدا باشد»(ص۱۳۲) بر نیت امام برای عدم بیعت و خروج بر یزید تا مرز شهادت تاکید می نماید(ص۱۲۵). در ادامه مبحث دریافت نامه های دعوت اهل کوفه توسط امام در مکه نویسنده گفتاری جالب و انتقادی را اختصاص داده است به ماهیت و ابعاد بیعت کوفیان با مسلم‌بن عقیل و تردید در بیعت ۲۰ هزار کوفی با مسلم و نقد روایت‌های موید آن با تکیه بر قلت شیعیان (ص۱۳۳ – ۱۳۹) و در ادامه به ورود ابن‌زیاد همراه با رد دیدگاه افسانه وار اقدام فریب‌آمیز عبیدالله و همچنین شرح استیلای سهل الوصول وی بر کوفه علی رغم تلاش تبری جویانه منابع برای نشان دادن مقاومت و ترس کوفیان از خشونت این زیاد پرداخته است(ص ۱۴۷ – ۱۵۳). در ادامه ماجرای عیادت ابن زیاد از هانی بن‌عروه و داستان تلاش برای ترور این زیاد و انصراف مسلم از این اقدام نیز مورد واکاوی قرار گرفته و نظر نویسنده برخلاف تلقی رایج قرار گرفته شده است(ص۱۵۳ – ۱۵۷). در ادامه این گفتار با اشاره به نحوه شهادت مسلم در کوفه (ص۵۷ – ۱۶۲) ریشه این تصویرسازی از فضای کوفه را در همان مفهوم تذبذب کوفیان می داند که بر گزارش‌های راویان نیز تاثیر گذاشته است(ص۱۶۱) و این نشان از وجدان نگون‌بخت جامعه ای دارد سرشار از تذبذب و شکاف در نظر و عمل و نمایاننده عمق انحطاط و زوالی است که بر الگوی تفکر مسلمانان این دوران نسبت به خلوص و پویائی عصر ایمان دوران پیامبر اسلام حاکم شده و اکنون قصد دارد با انحراف تاریخ خود را از این امر مبری سازد. در بخش سوم با عنوان عزیمت امام به سوی کوفه نویسنده با ارائه گزارش‌های مختلف از تلاش‌های شخصیت‌های گوناگون برای منصرف نمودن امام از حرکت به سوی کوفه و هشدار راجع به خیانت کوفیان(ص۱۶۵ – ۱۷۱)، با طرح این سوال که آیا درک شرایط کوفه برای امام حسین علیه السلام که در متن عصر امام علی و فتنه های آن و صلح امام حسن علیه السلام و رفتارهای مذبذب کوفیان در این جریانات حضور داشته انتظاری دور از ذهن بود و این اقدام امام را تنها تلاشی برای به دست‌گیری حکومت توسط ایشان و یا اینکه درخواست‌های کوفیان را دلیل حرکت امام به سمت عراق تصور کنیم نخواهیم توانست تحلیل صحیحی از رفتارهای امام حسین علیه السلام ارائه نمائیم و تنها با قرار دادن انتخاب استراتژی شهادت در متن و عمق انگیزه های امام است که کنش‌های امام تا لحظه شهادت قابل فهم می باشد چرا که این تصویر از همان نقطه عزیمت چنان واضح بود که به ذهن افراد مختلف با جایگاه های متضاد نیز می رسید تا چه رسد به امامی که بر فضای عراق احاطه کامل داشته و اکنون به همان دلیل حجت ظاهری که امام علی علیه السلام را در برعهده گرفتن خلافت راضی کرد یعنی حضور حاضران و عهدی که خدا بر عهده دانایان عصر نهاده بود که با فراهم شدن فرصت بر علیه ظلم و ستم و فساد تا مرز شهادت قیام کنند(ص ۱۷۲ – ۱۸۶)، امام برای ایجاد نهضت کربلا اقدام نموده بود. در ادامه نویسنده با تکیه بر همین دیدگاه به نقد و بررسی روایت‌های مختلف درباره گزارش روند حرکت امام به سمت کوفه و شنیدن خبر شهادت مسلم و سپس مواجهه با سپاه حر پرداخته و اوج روشن شدن نیت امام را در انتخاب راه شهادت در این خطبه ایشان نمایان می سازد که « هر آن کس که سلطان ستمگری را ببیند که حرام خداوند را حلال کرده و عهد الهی را نقض کرده و به مخالفت با سنت پیامبر برخاسته و با مردم بر بنیاد گناه و تجاوز رفتار می کند و او بر چنین سلطانی نه به عمل و نه به سخن برنشورد، بر خداوند است که او را همانند آن سلطان در آتش دوزخ افکند. بدانید که بنی امیه شیطان را پیروی کرده و از اطاعت خداوند سر بر تافته اند و فساد را آشکار نموده اند…اگر شما مردم بر بیعت خویش باقی مانده اید، رستگار خواهید بود و …بر من است که در کنار شما باشم اما اگر عهدم را بشکنید که این کار را از شما بعید نمی دانم چرا که شما همین کار را با پدر و برادرم و پسرعمویم مسلم کردید، بدانید که فریب خورده کسی است که فریب شما را خورده باشد و من که شما را می شناختم فریب شما را نخوردم و این شمایید که بهره خویش را از دست دادید» و در فرازی دیگر فرمودند « دنیا دگرگون شده و تغییریافته است،…مگر نمی بینید که به حق عمل نمی شود و از باطل نهی نمی گردد؟ پس در چنین احوالی سزاست مومن آرزوی مرگ کند و خواستار دیدار خدا شود. من مرگ را جز سعادت و زندگی با ستمکاران را جز خواری نمی بینم»(ص۱۹۱ – ۱۹۲). در اینجاست که نویسنده با تبیین دلائل و انگیزه های امام از اقدام به قیام و حرکت به سمت عراق تلاش می کند توضیح دهد منظور امام از قیام برای امر به معروف و نهی از منکر و احیای سنت پیامبر و اصلاح امت جدم چیست؟ و هدف تنها اعتراض به نشستن حاکمی بی لیاقت بر سریر دستگاه به اصطلاح خلافت اموی نمی باشد بلکه اعتراض به شالوده ها و پایه های این دستگاه سلطنت اموی است که مروج اسلام اموی در برابر اسلام نبوی بوده و نه اعتراضی به عدم رعایت ظواهر و آداب و رسوم اسلام در میان عوام و خواص – که کم و بیش رعایت می شد- بلکه انحراف عمیق آن و تولید اسلام بدلی است که روح و عمق اسلام را در برپائی قسط و عدالت اجتماعی و اقتصادی با تکیه بر خلوص ایمانی الهی را به حاشیه رانده و بر ستون دین، خیمه معیشت برافراشته و نتیجه این امر ایجاد دستگاه سلطنت اسلامی در حکومت استبدادی اموی و اندیشه اطاعت کورکورانه و تبعیت سیاسی و عقیدتی محض در قالب اسلام اموی است که مدعی دیانت محمدی و نمایندگی جانشینی پیامبر و حامی و مروج سنت نبوی است. پس از بخش ورود کاروان حسین علیه السلام به دشت کربلا که به شرح چگونگی صف‌آرائی سپاه کوفه در برابر امام و نحوه شهادت ایشان با همان نگاه نقد‌گونه می پردازد، این مباحث تحلیلی به عنوان قیام حسینی، اهداف و بنیادهای نظری و اعتقادی به صورت نتیجه گیری رویکرد و دیدگاه نویسنده در ۳۰ صفحه آمده است که از مهمترین و عمیق‌ترین مباحث کتاب و نمونه ای از کاربرد روش‌های تاریخ در تبیین پدیده هائی اعتقادی است(ص ۲۴۵ – ۲۷۵). پس از آن نویسنده در بخش ششم به ماجرای شکست توابین و خروج مختار پرداخته و تداوم تذبذب را در کنش‌های کوفیان رهگیری نموده تا نشان دهد که چگونه بی هویتی یک ملت روند تاریخ را دگر‌گونه ساخته است(ص ۲۷۷ – ۲۸۸). در بخش آخر هم نویسنده به تفصیل و با تکیه بر مقایسه و نقد منابع گوناگون مقاتل و انساب (ص ۲۹۲)به ارائه گزارشی تفصیلی از شخصیت و نام و نشان شهدای کربلا پرداخته و در همین بخش نیز از نگاه انتقادی خویش در ورود گزارش‌های شبه آلود به شرح وقایع کربلا نیز خارج نشده(ص۳۷۵) و آنرا با ارائه جدولی پر‌مایه از مقایسه شرح منابع تاریخی و کلامی مختلف از شهدای کربلا به پایان برده است(ص ۳۸۷ – ۴۰۵). به نظر می رسد می توان این کتاب را پژوهشی تحلیلی در تاریخ نهضت کربلا دانست که توانسته اهمیت قیام امام حسین علیه السلام علیه نظام اموی و عمق فاجعه این حادثه تلخ را با تاکید بر پیچیدگی های گوناگون و عمق و تبار و ریشه آن را در پیشینه سرشت امت اسلامی بدانگونه که از درگذشت پیامبر اسلام رقم خورد به خوبی نمایان سازد، مسیری که نشان‌گر تضاد اسلام اموی است در برابر اسلام نبوی که با شهادت امام حسین علیه السلام در کربلا در حافظه تاریخ ثبت گردید.

فضه محمودی

کتابنشناسی : زرگری نژاد، غلامحسین، نهضت امام حسین(ع) و قیام کربلا، انتشارات سمت، تهران،۱۳۸۳

http://pishine.com

جمعه 3/9/1391 - 20:23
اهل بیت
چكیده :
این كتاب حاصل چند جلسه سخنرانی است كه بنا به دعوت صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مركز فارس در باب امام حسین (ع) و نیز دهه‌ی محرم در دو بخش "از ولادت تا امامت"، "از امامت تا شهادت" آن حضرت مطرح گردیده است

------------

مولف در بخش اول كتاب، داستان ولادت آن حضرت و حكایت فطرس ملك را بازگو می‌كند و سپس به هفت سال حضور امام(ع) نزد پیامبر(ص) و مهربانی‌های حضرت با ایشان اشاره می‌كند.

سفارش رسول خدا(ص) نسبت به حسنین(ع) در هنگام رحلت، شجاعت، رشادت و جانبازی امام حسین(ع) در جنگ صفین و نهروان، پیروی از امام حسن(ع) و دوران امامت آن بزرگوار، عنوان سایر مباحث این بخش را تشكیل می‌دهند.

در بخش دوم كتاب، موضوعاتی با عنوان‌های موضع‌گیری اباعبدالله‌الحسین(ع) در دوران خلافت معاویه، غربت امام(ع) در عصر یزید، كوفیان و دعوت آنان از امام، چگونگی رخداد قیام و نهضت امام حسین(ع)، شهادت‌ هانی بن عروه، شهادت مسلم بن عقیل، شهادت دو طفلان مسلم و خطبه امام حسین(ع) قبل از خروج از مكه آورده شده است.

اصل و نسب حضرت ابوالفضل(ع)، میلادیه آن حضرت، وفاداری او و جوانمردی‌اش، شهادت و مقام آن بزرگوار در روز قیامت، مباحث دیگر این بخش را تشكیل می‌دهند.

از منابع مورد استفاده مولف در تدوین این اثر، می‌توان قرآن، اصول كافی، اعیان‌الشیعه، ارشاد، بحارالانوار، تحف‌العقول، تهذیب‌الاحكام، سنن ترمذی، كامل‌الزیارات، اللهوف، منتهی‌الآمال، مقتل خوارزمی و نفس‌المهموم را نام برد.


فهرست:
فهرست مطالب
پیشگفتار
بخش اول: از ولادت تا امامت
ولادت حسین بن علی(ع)
در زمان حیات رسول الله(ص)
سفارش رسول خدا(ص) نسبت به حسنین، در هنگام رحلت
رشادت و جانبازی امام حسین(ع) در ركاب پدر
شجاعت امام حسین(ع) در جنگ صفین و نهروان
پیروی امام حسین(ع) از امام حسن مجتبی(ع)
امامت حسین بن علی(ع)
بخش دوم: از امامت تا شهادت
درآمد
موضعگیری امام حسین(ع) در زمان خلافت معاویه
موضعگیری امام حسین(ع) نسبت به انتصاب یزید به خلافت
وجوب عقلی و نقلی حرمت ماه محرم
استحباب روزة اول ماه محرم
غربت امام حسین(ع) در عصر یزید
سابقة عدم بیعت با خلیفه در اسلام
كوفیان و دعوت از امام حسین(ع)
عزیمت نمایندة ویژة امام حسین(ع) به كوفه
شهادت هانی بن عروه
خانة طوعه در كوفه، پناهگاه مسلم
شهادت دو طفلان مسلم
علت انتخاب مسلم بن عقیل توسط امام حسین(ع)
عدم اطلاع امام حسین(ع) از شهادت مسلم بن عقیل
خطبة امام حسین(ع) قبل از خروج از مكه
علت عزیمت امام حسین(ع) از حجاز به كوفه
نحوة برخورد امام حسین(ع) با یك خانوادة مسیحی
علاقة امام حسین(ع) به نماز و گوهر نیایش
سردار سیهبخت عبیدالله بن حر جعفی
سردار خوشبخت زهیر بن قین
ابوثمامة صیداوی مشمول دعای امام حسین(ع) میشود
احتجاج امام حسین(ع) با كوفیان
اصل و نسب حضرت ابوالفضل(ع)
میلادیه حضرت ابوالفضل(ع)
با زبانی كه یك گفتهام، دو نمیگویم
وفاداری حضرت ابوالفضل(ع)
جوانمردی حضرت ابوالفضل(ع)
شهادت حضرت ابوالفضل(ع)
مقام حضرت ابوالفضل(ع) در روز قیامت
تجلیل یزید از پرچمدار كربلا
شهادت امام حسین(ع)
زبان حال امام عصر (عج) در مصیبت امام حسین(ع)
مصیبت امام عصر (عج) در محاصره نمودن آب بر خیام جدش
مصیبت ولی عصر (عج) در رسای بانوان حرم
سلام امام زمان به عباس(ع)
كتابنامه

http://www.p-khorshid.ir
جمعه 3/9/1391 - 20:21
مورد توجه ترین های هفته اخیر
فعالترین ها در ماه گذشته
(0)فعالان 24 ساعت گذشته