تبیان، دستیار زندگی
: تمیز کردن خانه و وسایل آن یکی از کارهای روزانه ی خانم هاست ، شاغل و غیر شاغل هم ندارد. اگر بدانیم هر وسیله ای را چگونه تمیز کنیم و از چه وسایلی و موادی استفاده کنیم ، وقت کمتری را صرف این موضوع خواهیم کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

نظافت، دغدغه‌ی یک کدبانو


تمیز کردن  خانه و وسایل آن یکی از کارهای روزانه ی خانم هاست ، شاغل و غیر شاغل هم ندارد. اگر بدانیم هر وسیله ای را چگونه تمیز کنیم و از چه وسایلی و موادی استفاده کنیم ، وقت کمتری را صرف این موضوع خواهیم کرد.

تمیز کردن فر

تمیزکردن داخل فر

تمیز کردن فر جزو کارهای سخت یک خانم خانه دار است.اما با رعایت نکات زیر ، می توانید به راحتی داخل فر را تمیز کنید.

در شیشه خالی اسپری، مخلوطی از یک پیمانه نمک، یک پیمانه جوش شیرین و یک پیمانه آب تهیه کنید و در قسمت های داخل فر خاموش بپاشید و بگذارید بماند تا کم کم کثیفی داخل آن جدا شود.سپس با پارچه مرطوب داخل فر را دستمال بکشید.

در صورتی که احساس می کنید کثیفی ها کاملا از بین نرفته است مقدار جوش شیرین را اضافه کنید.از قسمت بالای شیشه فر محلول را نپاشید زیرا بین دوجداره شیشه نفوذ پیدا می کند.برای پیشگیری می توانید قسمت های باز شیشه ای را با پارچه بپوشانید تا مانع ورود آب شود یا این که به جای استفاده از آبپاش با دستمال این کار را انجام دهید.

چند توصیه و پیشنهاد:

توجه داشته باشید هرگز آمونیاک را با ماده بی رنگ کننده مخلوط نکنید زیرا باعث ایجاد گاز سمی می شود.یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی، یک قاشق غذاخوری سرکه سفید، یک قاشق غذاخوری پیراکسیدهیدروژن را با یک لیتر آب مخلوط کنید و با استفاده از اسفنج و اسکاچ قسمت داخل فر را آغشته و پس از یک ساعت تمیز کنید.یک پیمانه آمونیاک را در ظرفی در داخل فر به مدت یک شب کامل بگذارید و سپس روز بعد لکه ها را پاک کنید.5 قاشق غذاخوری جوش شیرین، 3 قطره مایع ظرفشویی و 4 قاشق غذاخوری سرکه سفید را به شکل ضماد غلیظ در بیاورید و با استفاده از اسفنج داخل فر را تمیز کنید. آب لیمو چربی ها را حل می کند. برای تهیه مواد تمیزکننده مقدار مساوی آب لیمو را با نمک مخلوط کنید و روی لکه ها بمالید و پس از 15 دقیقه با اسفنج تمیز کنید.

مواد طبیعی زیادی وجود دارند که به کمک آن‌ها می‌توانید خانه‌ای کاملا تمیز و آراسته داشته باشید و از بودن در چنین محیطی لذت ببرید.مثل :

*جوش شیرین

*سرکه

*کوکاکولا

*الکل سفید

چند نکته آموزنده در مورد شوینده ها 

** برای جلوگیری از خراب شدن سطوح چوبی در صورت هرگونه لک، آن‌ها را بلافاصله تمیز کنید.

** با استفاده از گردو می‌توانید خراشیدگی روی سطوح چوبی را برطرف کنید. گردو را روی قسمت‌های خش شده بمالید و با استفاده از یک تکه پارچه تمیز روی سطح را برق بیندازید.

** بیش‌تر لک‌ها را می‌توانید با پاک‌کننده‌های سطوح مختلف (چند کاره) مثلا نوع مخصوص شیشه و فلز تمیز کنید.

** تا جای ممکن سعی کنید از محصولات غیرشیمیایی و مواد موجود در خانه استفاده نمایید.

** بیش‌تر چیزها را می‌توانید با جوش‌شیرین تمیز کنید. برای از بین بردن لک‌ ظروف چینی، لیوان چای، فنجان قهوه، ظروف استیل، گاز، غذاهای سوخته چسبیده به ظروف، سرویس‌های بهداشتی و بوی نامطبوع کفش، فرش و ... به‌راحتی از این ماده ارزان استفاده نمایید.

صورت نداشتن هیچ ماده پاک‌کننده آماده، نگران نشوید با استفاده از سرکه، جوش‌شیرین و حتی نوشابه سرویس‌های بهداشتی را تمیز کنید

**برای تمیز و ضدعفونی کردن شیشه‌ها، پنجره‌ها و دیوارها مقداری الکل سفید داخل سطل آب و پودر شوینده بریزید.

**در صورت نداشتن هیچ ماده پاک‌کننده آماده، نگران نشوید با استفاده از سرکه، جوش‌شیرین و حتی نوشابه سرویس‌های بهداشتی را تمیز کنید.

** بعضی لک‌ها لازم است ابتدا با نفت سفید تمیز شوند، در مورد سایر حلال‌ها قبلا اطلاعات لازم را کسب کنید.

بخش خانواده ایرانی تبیان

منبع : سایت بیتوته

مطالب مرتبط:

ظروف مناسب مایكروویو

راهنمای خرید و نگهداری ظروف تفلون

سرویس‌های بهداشتی را چگونه نظافت کنیم؟

جنگ با لكه‌ها را بیاموزیم

خلاقیت؛ بی‌هزینه، راحت و کاربردی

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.