• مشکی
  • سفید
  • سبز
  • آبی
  • قرمز
  • نارنجی
  • بنفش
  • طلایی
کد: 782212

پرسش

سلام مجدد لطفا بفرمایید برای دستیابی به معرفت قرانی و شناخت ذات قران و درک اسان قران از چه راهی وارد بشم من تا حالا در طول عمرم 24 ساعت قران نخوندم، چون خیلی برام گنگ و نا مفهومه، میخوام بدونم چطور شروع کنم خیلی ممنون میشم اگه کمکم کنید. در ضمن اگه ممکنه جواب را ایمیل کنید، شاید نتونم و فرصت اینکه دوباره بیام به این سایت را ند اشته باشم. امیدوارم که زود نتیجه بگیرم از راهنمایی شما a_goodarzi2000@yahoo.com

پاسخ

با عرض سلام
پاسخ به اولین سؤال شما پیرامون قرآن، نخست چند نكته را به اختصار یادآور مى‏شویم و شما را به تفكر و تعمق درباره آن دعوت مى‏نماییم.
1- با توجه به شواهد و دلائل عقلى و نقلى، انسان در زندگى خود یك مسافر است (به عنوان نمونه به آیه 6 از سوره مباركه انشقاق مراجعه كنید).
2- قرآن راهنماى انسان در این سفر است. هر یك از آیات قرآن دربر دارنده پیامى است كه در حكم علائم راهنما و هشداردهنده در این راه است.
3- كسى كه راه نیفتاده و قصد حركت ندارد، علائم راهنمایى براى او بى‏معنا و نامفهوم است، نظیر كسى كه هیچ گاه در عمر خود رانندگى نكرده و از علائم راهنمایى و رانندگى هیچ برداشت صحیحى ندارد. در روایات آمده است كه «القرآن نورّ لمن استضاء به قرآن براى كسى كه از آن طلب روشنایى نماید، مایه نورانیت و روشنایى است.
4- انسانى كه با حقیقت اصلى خود انس ندارد و نیازهاى وجودى عالى خود را به خوبى نیافته است، انسانى كه اهل خلوت و اندیشه و تفكر نیست هیچ گاه مسافر بودن خویش و ضرورت راهنما و راهبر را درك نخواهد نمود.
طبیب عشق مسیحا دم است و مشفق لیك چو درد در نبیند كه را دوا بكند؟
5- میزان بهره‏گیرى انسان از قرآن متناسب با ظرفیت وجودى اوست و این ظرفیت به اختیار خود انسان قابل توسعه و گسترش است. با توجه به نكات بالا براى بهره‏مندى هر چه بیشتر از بركات و انوار قرآن موارد زیر مى‏تواند مؤثر باشد:
1- در گام نخست انس هر چه بیشتر با آیات قرآن لازم است و براى رسیدن به این مقصود تلاوت روزانه حداقل 50 آیه از سوى ائمه اطهار (ع) شده است.
2- مطلب مهمى كه در روایات مورد تأكید واقع شده، تدبر و تفكر در معانى آیات است و قرائت بدون تدبر فاقد آثار و بركات در مرتبه عالى و مورد انتظار است.
3- در تلاوت قرآن، به بایدها و نبایدها و دستوراتى برمى‏خوریم، یكى از راه‏هاى عملى استفاده از نور قرآن آن است كه انسان در هر روز با خود قرار گذارد كه به این بایدها و نبایدها و دستوراتى كه در حین قرائت با آن برخورد كرده عملى نموده و پایبند باشد تا تدریجاً به زیور زیباى آیات الهى آراسته شود.
4- ائمه اطهار (ع) و علماء بزرگوار همواره توصیه نموده‏اند كه حركت را باید با عمل به آنچه مى‏دانیم شروع كنیم و همین عمل به دانسته‏ها باعث پیدایش آگاهى و معرفت تازه و رشد و ترقى آدمى خواهد شد.
اساسا ارتباط با خدا آرامش‏آور است یعنى، انسان ذاتا دوستدار و عاشق خدا است و وقتى عاشق به معشوق برسد آرامش مى‏یابد. از طرف دیگر خداوند در قرآن فرموده است كه: «در مؤمنان سكینه و آرامش نازل مى‏كند».
بهترین چیزى كه روح انسان را صفا مى‏بخشد و حالت آرامش و سكونت براى انسان ایجاد مى‏كند، ذكر و یاد خدا است. قرآن مى‏فرماید: «الا بذكر الله تطمئن القلوب آگاه باشید كه با یاد خدا دل‏ها اطمینان و آرامش پیدا مى‏كند»(1)
آرى این خاصیت ذكر و توجه به خدا است و دعا و مناجات هم نوعى ذكر است. ازاین‏رو اگر با حال توجه و خلوص داشته باشد انسان بعد از تمام شدن آن احساس یك حالت سبكى و آرامش در خود مى‏كند. كسى كه درد دلش را با خدا در میان مى‏گذارد به این معنا است كه قلبا با خدا انس گرفته است و به او توجه پیدا كرده است. خداوند نیز وعده فرموده است كه: «هر كس با توجه به او رو كند، سخن او را بشنود و حاجتش را روا كند و دل و روحش را نورانى نماید». آنچه بعد از این حالت در خود احساس مى‏كنید، حاكى از آن افاضه و توجه خدا نسبت به شما است. پس باید شاكر باشید و توجه داشته باشید كه این یك حالت مادى نیست زیرا روح یك عنصر مجرد از ماده است و تصرفاتى هم كه از طرف حق در آن مى‏شود مادى نیست.
براى گام گذاشتن در این راه، باید ارتباط با خدا و بهره مندى از نفحات معنوى را تجربه كرد و این تجربه را بارها تكرار كرد تا انسان حضور در محضر خدا را لمس كند. براى این منظور گفته شده است در هر هنگام نمازها و هنگام حلال و حرام ها، یك الهام رحمانى رو به سوى انسان مى آید و او را به انجام آن كار نیك تشویق مى كند. اگر پاسخ مثبت داد این الهامات رحمانى بیشتر تكرار مى شود و انسان از وسوسه ها و اوهام شیطانى دور مى ماند.
اما اگر پاسخ منفى داد یا سستى كرد فرشته رحمت دور مى شود و شیطان وسوسه گر راه مى یابد و انسان از آرامش و یاد خدا دور مى شود. این تجربه را مى توان در هنگام اذان براى نماز صبح و قبل از آن به خوبى حس كرد كه اگر بعد از بیدارى، دوباره خواب را ادامه دادیم خواب هاى پریشان و شیطانى رو به سوى آدمى مى آید و كسالت روحى و آشفتگى وجود آدمى را فرا مى گیرد.
نکته اساسی:
با مطالعه هر روز قران و در دست داشتن یک مداد کنار ایات جالب یک تیک بزنید ، سعی کنیید ترجمه ای خوب مثل ترجمه اقای مکارم تهیه کنید بعد از یک بار دور کردن قران برگزیده تفسیر نمونه را به تنهایی مطالعه کنید ، این تفسیر با روشن کردن نقاط مبهم گام تازه ای است در جهت بهره برداری شما از قران
موفق باشید
پى‏نوشت‏
(1)) رعد، آیه 28).

مشاور : آقای رحیمی | پرسش : يکشنبه 17/5/1389 | پاسخ : يکشنبه 17/5/1389 | | ليسانس | 30 سال | سوالات قرآنی | تعداد مشاهده: 77 بار

تگ ها :

UserName