کد:
752655
پرسش
با سلام
1-آیا در خود قرآن لفظ (من اهل القری و من حولها) نیامده پس چرا میگن قرآن مال همه ی زمان هاست.
2-در قرآن آیه(یا ایها الذین امنوا اذا قمتم الی الصلاة فاغسلو وجوهکم وارجلکم الی المرافق و امسحوا برؤوسکم و ارجلکم الی الکعبین)
الف)در آیه بالا که گفته (الی المرافق) یعنی به سوی آرنج دست رو بشورید یعنی از پایین به بالا چرا ما از بالا به پایین میشوییم
ب)واو بین (برؤوسکم وارجلکم) واو عطفه چرا یکی (برؤوس)کسره ولی(بارجلکم)فتحه گرفته
اگر کمبودی در صورت سؤال یا آیه قرآن است ببخشید چون آیه رو حفظی نوشتم وسؤال هم مال من نیست مال دوستمه.
با تشکر
پاسخ
با عرض سلام
درباره سوال دوم باید گفت:
در مورد كلمه «ارجلكم» نیز باید توجه داشت كه این كلمه از نظر ادبى عطف به محل «برؤسكم» مىباشد. كلمه «برؤسكم» محلًا منصوب است، زیرا مفعول «امسحوا» مىباشد، بنابراین «ارجلكم» نیز كه عطف به آن مىباشد منصوب است. اهل تسنن «ارجلكم» را عطف به ماقبل جمله فعلیه «وامسحوا» یعنى جمله «اغسلوا وجوهكم و ایدیكم» مىگیرند، در حالى كه چنین چیزى از نظر ادبى درست نیست و نمىتوان معطوف به واو عطف را به ما قبل جمله فعلیه عطف كرد. در ضمن از طریق ترجمه نمىتوان دقایق معنایى جملات و الفاظ را فهمید و باید براساس اصل متن داورى كرد.
براى آگاهى بیشتر ر. ك: وضوءالنبى من خلال ملابسات التشریع، علىالشهرستانى.
كلمه «الى» در آیه شریفه « فَاغْسِلُوا وُجُوهَكُمْ وَ أَیْدِیَكُمْ إِلَى الْمَرافِقِ» به همان معناى مشهور خود (انتهاى غایت) است. یعنى حد نهایى شستن دستها مرفق است، نه اینكه لزوماً مسیر شستن به سوى آن باشد. لازم به ذكر است، آیه شریفه در مورد این كه شستن آیا باید از بالا به پایین و یا پایین به بالا باشد بیانى ندارد، براى مثال اگر شما به نقاش بگویید دیوار را تا فلان نقطه رنگ بزن در این جمله هیچ دلالتى بر اینكه آیا باید از پایین به بالا و یا بالعكس رنگ بزند وجود ندارد. حال سؤال این است كه وقتى در آیه دلالتى نیست پس بالاخره وظیفه چیست از بالا به پایین یا بالعكس. این جاست كه باید به روش پیامبر (ص) و معصومین مراجعه نمود. بنا بر روایات صحیحى كه در این زمینه وجود دارد باید از بالا به پایین شسته شود. از نظر طبیعى نیز از بالا به پایین شستن طبیعىتر است تا عكس آن
موفق باشید
مشاور :
آقای رحیمی
| پرسش :
يکشنبه 29/1/1389
| پاسخ :
دوشنبه 30/1/1389
|
|
ليسانس
|
20
سال
|
سوالات قرآنی
| تعداد مشاهده:
90 بار